View Full Version : ashoes vervangen (voor apk?)
Mijn rechter ashoes is gescheurd.
Hierop heeft de keurmeester gezegd dat hij daarop afgekeurd wordt.
a) Heeft hij gelijk om hierop af te keuren? (en waarom?)
b) Hoe doe je dit?
Ik heb nog geen werkplaatshandleiding (ga een etzold kopen nieuw in Duitsland) die ga ik volgende week pas kopen(kom pas dan weer in dld), maar had het graag deze week opgelost!
Alvast bedankt!
breadfan83
10-11-2009, 18:41
http://www.volksforum.com/forum/search.php?
Zoek maar eens op aandrijfas, homokineet, homokineethoes, etc.
Het is in ieder geval makkelijk te doen als je maar het juiste gereedschap hebt, en hij kan de auto er inderdaad op afkeuren.
Erwin G60
10-11-2009, 18:43
Een ashoes mag tegenwoordig toch ook gekit of gelijmd worden zolang het maar niet lekt.
http://www.volksforum.com/forum/search.php?
Zoek maar eens op aandrijfas, homokineet, homokineethoes, etc.
Het is in ieder geval makkelijk te doen als je maar het juiste gereedschap hebt, en hij kan de auto er inderdaad op afkeuren.
Het is trouwens de binnenste (versnellingsbak kant), daar vond ik net (aandrijfashoes gezocht) niets voor.
K ga eens verder zoeken!
Een ashoes mag tegenwoordig toch ook gekit of gelijmd worden zolang het maar niet lekt.
Hij ligt er voor meer dan de helft af!
Heb van de week zelf ook beide hoezen vervangen, qua kosten hoef je het niet te laten a 17E voor een compleet origineel vag setje.
Als je zoals eerder gezegt het juiste gereedschap tot je beschikking hebt is het zeker binnen een uur te doen (beide kanten).
Een werkplaatshandboek kun je geregeld via marktplaats vinden en zo heb ik er 2 weken terug hier op het forum 1 gekocht voor 15e :)
waar haal je die hoezen? (ben luchtgekoeld wel bekend, maar weet niet waar ik dit moet zoeken!)
is het ook goed te doen zonder brug?
en is het aan te raden meteen de homokineet mee te vervangen?
ik doe trouwens gelijk de veerpoot vervangen (door een schroefset).
Maakt dit het makkelijker/moeilijker?
Maakt niets uit, heb zelf in de afgelopen weken mijn voorste subframe + draagarmen, aandrijsafhoezen etc etc vervangen.
Heb de auto naast mijn huis staan gewoon buiten en heb het dmv een krik en een paar motorsteunen gedaan waar ik de auto opgezet hebt.
Hoezen etc kun je gewoon bij de vag dealer bij jou in de buurt bestellen.
golf mkII 16v
10-11-2009, 19:32
Voor de binnenste hoes moet de aandrijfas van de bak geschroeft worden
12 kant inbus 8
Als je de schokdempers vervangt is dat het gemakkelijkst[fussee ligt dan los
Om de moer van de aandrijfas los te draaien moet je de auto niet opkrikken[gewicht van de auto houd de as tegen,eventueel op de rem trappen
Een ashoes mag tegenwoordig toch ook gekit of gelijmd worden zolang het maar niet lekt.
Dat is echt slecht :screwy: Gewoon een nieuwe hoes voor die 20 euro!
breadfan83
10-11-2009, 19:56
ik doe trouwens gelijk de veerpoot vervangen (door een schroefset).
Maakt dit het makkelijker/moeilijker?
Dat maakt het makkelijker. Als de veerpoten los zijn krijg je de aandrijfas makkelijker los namelijk.
Belangrijkste gereedschapje is die torx-bit voor op de ratel. Koop je wel eentje van goede kwaliteit.
Dat maakt het makkelijker. Als de veerpoten los zijn krijg je de aandrijfas makkelijker los namelijk.
Belangrijkste gereedschapje is die torx-bit voor op de ratel. Koop je wel eentje van goede kwaliteit.
het is geen Torxs, het is een 12-kant. ;)
Dat is echt slecht :screwy: Gewoon een nieuwe hoes voor die 20 euro!
als er een klein scheurtje ( minimaal) dan gaat er bij mij ook sicaflex in.. geen enkel probleem..is dan weer als nieuw.. grote scheur(jaja..;)) gewoon nieuwe hoes.
en waar krijg ik die 12-kant (bitje)?
het liefst alleen die. dus niet een hele set.
brezan zal die wel niet hebben..
edit: waarschijnlijk vervang ik dan meteen de homokineet. is dat gelijk ook gedaan, aangezien er waarschijnlijk toch wel vuil enzo inzit.
Brezan heeft m vast wel, anders naar de ijzerwarenhandel.
vragen naar de 12-kant maat 8 met verlenging. en dan de maat van je ratel. meestal 1/2 of 1/4. met de verlenging eraan zit je kineet niet in de weg.
Lees net dat je HTS autotechniek doet?
1e jaars oid? :P
Lees net dat je HTS autotechniek doet?
1e jaars oid? :P
Ben derdejaars.
In datzelfde (voorstel) topic zie je dat ik alleen maar luchtgekoelde ervaring heb.
En ik heb ook nog geen werkplaatshandleiding.
Ik zal er ook wel uit komen zonder hulp, maar wie weet is er wel net 1 trucje dat je ff moet weten zodat het net ff wat makkelijker gaat.
Ik wist bijvoorbeeld niet dat ik zo'n 12kant bitje nodig had. Had ik lekker onder mn auto gelegen...
breadfan83
11-11-2009, 00:23
het is geen Torxs, het is een 12-kant. ;)
Mijn excuses. Een 12-kant van 8mm, als ik het goed heb. ;)
Ik heb hem zelf bij de Brezan vandaan, met levenslange garantie (bij normaal gebruik). Dus 't boutje schoonmaken van binnen, 't bitje er in rammen, en voorzichtig draaien.
en nieuwe homokineet met hoes, waar halen jullie die?
of is een nieuwe hoes met nieuw vet ook voldoende (wel homokineet goed schoonmaken)?
hoes kan ik namelijk bij paruzzi bestellen (is hetzelfde als bij een kever met irs) dan is hij vrijdag hier. En kan ik dus dan nog op apk.
of elke automaterialen zaak... of de goedkoopste oplossing. duitse ebay.
maar dan ben ik rond de 75 euro kwijt nietwaar?
en als ze hetzelfde zijn als op een kever (moet haast wel, want bij eentje op ebay stond zowel de kever als mijn motortype in dezelfde lijst) bestel ik m bij hotrod.
Iets duurder dan ebay.de maar wel overmorgen in huis!
VwGolfMK2VW
11-11-2009, 21:58
weet niet of je het al gevonden hebt maar het sleutelbitje heet een multi-torx voor een inwendige multi-torx bout
breadfan83
11-11-2009, 22:31
weet niet of je het al gevonden hebt maar het sleutelbitje heet een multi-torx voor een inwendige multi-torx bout
Hoppa, torx dus toch. :D
Rallyegek
12-11-2009, 02:03
edit: waarschijnlijk vervang ik dan meteen de homokineet. is dat gelijk ook gedaan, aangezien er waarschijnlijk toch wel vuil enzo inzit.
alleen de homokineet ff goed schoongemaken en nieuw vet erin, als die verder geen rare geluiden maakt tenminste
Turbo-Variant
12-11-2009, 18:26
Hoppa, torx dus toch. :D
Een torx is 8-kant, een multitorx 12-kant.
Hoppa, geen torx dus. ;)
breadfan83
12-11-2009, 18:32
Een torx is 8-kant, een multitorx 12-kant.
Hoppa, geen torx dus. ;)
Kruiskop, platkop... schroevendraaier. :tongue:
golf mkII 16v
12-11-2009, 19:06
Een torx is 8-kant, een multitorx 12-kant.
Hoppa, geen torx dus. ;)
12 kant inbus ipv een 6 kant :thumbup: :D
breadfan83
12-11-2009, 19:10
12-kant hamer om te draaien?
Hier in Friesland is een torx 6-kant!
Turbo-Variant
12-11-2009, 21:23
Sterinbus?
Hier in Friesland is een torx 6-kant!
Hoe noemen friesen een inbus dan? 4-kant sleutel? ;)
breadfan83
12-11-2009, 21:30
Ik noem van nu af aan gewoon alles hamer. Net zo makkelijk, en veel goedkoper als je gereedschap moet kopen. :thumbup:
XZN (http://nl.wikipedia.org/wiki/XZN) :thumbup:
breadfan83
12-11-2009, 21:52
Dat zeg ik, hamer.
Hoi, ik wil graag een Hamer maat 8 :D
de 12-kant:
http://www.gereedschapland.nl/repository/category/thumbnail/Cat_Spline.jpg
hamer 6 past niet ;)
8 wel :thumbup:
Edit: Je had het zelf ook al gezien :D
Hehe, eindelijk een uitkomst van wat het nou precies is! Kga zo een XZN-8 halen! Tnx J-9A-N!!
De nieuwe homokineet net binnengekregen, zitten inbus bouten bij.. Handig :rolleyes: Terwijl juist die XZN zijn gemaakt om t fatsoenlijk vast te zetten.
Iemand trouwens de grootte van t aanhaalmoment voor me?
golf mkII 16v
13-11-2009, 18:25
4.5nm
XZN.. Dat doet me denken aan BZN, wat me weer doet denken aan een hamer. Ik ga met Breadfan mee vandaag! :tongue:
Ontopic: Lars jongen... Is dat kever apparaat wat je besteld hebt nou hetzelfde? Doorwerken, want ik wil naar de MAC! :tongue:
XZN.. Dat doet me denken aan BZN, wat me weer doet denken aan een hamer. Ik ga met Breadfan mee vandaag! :tongue:
Ontopic: Lars jongen... Is dat kever apparaat wat je besteld hebt nou hetzelfde? Doorwerken, want ik wil naar de MAC! :tongue:
Heb het nog niet naast elkaar gelegd.. maar op het doosje staat:
cv joint kit, front, inner
er staan een paar nummers op, maar op google vind ik alleen een seat nummer dat gelijk is.
Zometeen ff in etka kijken.
EDIT:
171498103
Oftewel, als ik binnen golf 2 zoek, Homokineet met beschermhoes, montagedelen en smeervet.
Goed researchwerk dus van me :D
Dennis@polo86c.nl
14-11-2009, 21:48
4.5nm
Volgens mij is dat te weinig.
Volgens mij is dat te weinig.
Enig idee wat het dan wel moet zijn? Of iemand die de 4,5 kan bevestigen? is het misschien 4,5 kg.m? dus 45nm...
Anders gebruik ik gewoon een hamer, dan zal het wel vast zitten..
golf mkII 16v
15-11-2009, 21:05
Sorry bedoelde ook 45 nm
Bedankt voor de hulp!
Apktje zit erop, net als de nieuwe ashoes en homokineet.
Werkje van nix en makkelijk zelf te doen!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.