Log in

View Full Version : Uitlaatveer

Björn Mulder
28-11-2004, 17:18
Ik heb net een andere dieselmotor in mijn Golfje geplaatst, nu heb ik wel de
uitlaat van het spruitstuk kunnen demonteren, maar om deze weer terug te plaatsen en de 2 veren erop te monteren is het volgende probleem.
Heeft iemand suggesties om is hier speciaal gereedschap voor nodig.

Stijn
28-11-2004, 20:26
Speciaal gereedschap voor nodig. Zelf gebruik ik een setje van Midlock, wordt verkocht bij de Brezan (kost een euro of 15??). Het bestaat uit wigvormige stalen platen die je in de bankschroef tussen de veer perst en hem zo open spreidt. Veer daarna monteren en met een hamer de wig eruit tikken.

Cabby 82 TDi
28-11-2004, 22:29
Er bestaat ook speciaal gereedschap met schroefdraad.

Gewoon 2 pinnen die je kunt spreiden dmv een moer aan te draaien.

vwleusden
28-11-2004, 22:47
Speciaal gereedschap ? gewoon lomp geweld beetje over de motor hangen en kracht zetten maar terwijl iemand anders de voorpijp op zijn plek houd. eerst de linker erop en dan de rechter erop ;) zijn 2 verschillende lengtes.

Stijn
28-11-2004, 23:02
?? Wel erg lomp geweld dan. Ik kan met mijn volle gewicht aan zo'n veer gaan hangen maar dat geeft nog niet genoeg spreiding hoor.

Björn Mulder
28-11-2004, 23:04
Ik zal morgens eens naar dat gereedschap gaan informeren, bedankt alvast.

Marco
28-11-2004, 23:25
Speciaal gereedschap ? gewoon lomp geweld beetje over de motor hangen en kracht zetten maar terwijl iemand anders de voorpijp op zijn plek houd. eerst de linker erop en dan de rechter erop ;) zijn 2 verschillende lengtes.

Niet alle golfjes diesel hebben 2 pijpen, de JP bijvoorbeeld heeft maar een enkele pijp.

Ik heb ze tot 2 keer toe verwijderd en geplaatst met een grote schroevendraaier. Kost wat kracht maar het lukt wel. Klem aan de onderzijde goed zetten, en dan met de schroevendraaier de bovenzijde erop wippen.

Stijn
28-11-2004, 23:26
hier zie je de twee varianten van speciaal gereedschap.

http://www.midlock.nl/Adobe_engels/Index_P/VW_exhaustspringspanners.pdf

Ik ben dolgelukkig met mijn setje, ik heb meer dan genoeg vel en vlees versleten met schroevendraaier en hengst acties.

Meetlint
28-11-2004, 23:30
Niet alle golfjes diesel hebben 2 pijpen, de JP bijvoorbeeld heeft maar een enkele pijp.

Ik heb ze tot 2 keer toe verwijderd en geplaatst met een grote schroevendraaier. Kost wat kracht maar het lukt wel. Klem aan de onderzijde goed zetten, en dan met de schroevendraaier de bovenzijde erop wippen.

Paar keer bij mijn oude jetta gedaan??

vanaf onder de auto veer aan de bovenkant er op haken
dan een spanbandje er omheen, vervolgens met een pijp ijzer op het subframe
de veer naar beneden trekken.

niet veel kracht voor nodig, en kost niks.

Cabby 82 TDi
29-11-2004, 07:07
En als ie er af klapt weet je niet waar je blijft. Dit zijn van die technieken die 9 keer goed gaan en de 10e keer loopt het goed fout.

Ik zal mijn variant wel eens schetsen voor de hobbyisten onder ons.

Allart-Ghetta
01-12-2004, 17:52
Idd de vonken vliegen er van af, maar met een schroevendraaier is het mij ook gelukt.

Cabby 82 TDi
01-12-2004, 19:23
Het is mij ook div keren gelukt, maar met is het veel makkelijker.

sansan
02-12-2004, 14:29
Ik had laatst precies hetzelfde gevraagd op het forum.
Het lukte me echt NIET met wat dan ook. ben met half loshangende uitlaat naar een garage gereden en hebben ze hem er op gezet met het speciale gereedschapje (die met schroefdraar en twee pinnen om door die gaten te doen.) hij vroeg 5 euro. maar scheelt heel veel gedoe. helaas lekt nou mn uitlaat weer ergens anders.
Succes!

Cabby 82 TDi
02-12-2004, 19:26
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1534&stc=1

Hier is een schets van wat ik gebruik (VW)

Wahnsinn
04-12-2004, 09:40
Never use a prybar, because the springs clamp with 1,8 tons

Nu moeten jullie je toch sterk voelen ;) :biggrin: