View Full Version : Porsche remmen op een spijlbus.
Bussie komt zo
28-11-2004, 21:50
Vele van jullie zullen spuggen op dit topic. maar andere zullen het intressant vinden.
Ik kocht vorige week een set 944NA remmen om onder de spijlbus te maken.
nu is mijn vraag wat moet je er allemaal voor doen.
Ik las ergens dat de lagers in totaal 10mm moest verplaatsen naar buiten toe.
Maar waar plaats je die 10mm dan.of is het 2x5mm??
Ik heb ze al gepast en ze kunnen er direct overheen maar overal lees je over 2x5mm veplaatsen.
iemand iets meer info hierover!!
Ik heb geen idee in hoeverre het overeen komt maar op www.vwbuggy.nl staat nog informatie over de ombouw op een kever...niet gelijk maar misschien handig?
http://www.oldspeed.com/parts.htm
Hier verkopen ze de komplete kit ...
http://www.vdubcustoms.com/Wedo/brakes.htm
en hier de adapterplaten voor als je zelf al 944NA delen hebt liggen !!
Bussie komt zo
29-11-2004, 14:33
http://www.oldspeed.com/parts.htm
Hier verkopen ze de komplete kit ...
Heb je die prijzen gezien??
219 euro voor 2 brackets en 4 spacers. Ik heb geen geldboom in mijn tuin. :wink:
Dat maken we zelf wel. ik zit alleen met die 2 spacer van elk 5mm waar ik ze moet plaatsen.ga vanavond nog maar eens meten met de trommel erbij.
en even wat foto's plaatsen.
Heb in ieder geval wel een Belg gevonden met een Samba die het zelf heeft gedaan.
Dat maken we zelf wel. ik zit alleen met die 2 spacer van elk 5mm waar ik ze moet plaatsen.
Scumbag heeft nu een setje in Canada voor zijn T2a uit '67 besteld.
hij heeft mij toegezegd dat ik .... ehhh Mac Gyver ... het ook ff vast mag houden zodra hij het binnen heeft !!
Bussie komt zo
29-11-2004, 15:58
Scumbag heeft nu een setje in Canada voor zijn T2a uit '67 besteld.
hij heeft mij toegezegd dat ik .... ehhh Mac Gyver ... het ook ff vast mag houden zodra hij het binnen heeft !!
Ja maar een T2 is weer anders dan een T1 Krukje dat hoef ik jou toch niet uit te leggen.
Dus je melding is weer eens off topic :biggrin:
Hopen dat die belg wat weet.anders zoeken we het zelf wel weer uit.Toch??
Bussie komt zo
29-11-2004, 15:59
http://www.vdubcustoms.com/Wedo/brakes.htm
en hier de adapterplaten voor als je zelf al 944NA delen hebt liggen !!
Linkie is voor een Hurbie 1303.
Ja maar een T2 is weer anders dan een T1 Krukje dat hoef ik jou toch niet uit te leggen.
*zucht*
Scumbag's T2a is van 1967,en ze geven één type aan,nl 1964 - 1970
Nou jij weer :D
Bussie komt zo
29-11-2004, 16:20
*zucht*
Scumbag's T2a is van 1967,en ze geven één type aan,nl 1964 - 1970
Nou jij weer :D
Ok dan maar jij je zin. :rolleyes:
Lijkt me ook wel een beetje logisch... Trommels hebben ze beide nog voor.
Bussie komt zo
29-11-2004, 16:40
Dan weet ik het ook niet meer hoor.
maar ik dacht dat de spindels anders waren,blijkbaar volgens kruk niet. ik weet het niet heb nog nooit de spindels gezien van een T2a.
dan wachten we maar af en hopen dat Mcgyver ze na wil maken voor me anders doen we het zelf.
De spindels zijn idd achters... maar waarschijnlijk is de toko waarop de trommel ed gebout zit allemaal hetzelfde (astap ofzo?) Daar gaat het toch om, je moet een adapter hebben voor je klauwbevestiging en je zult die remschijven op z'n plek willen houden..
Spindels zijn anders (king pin voor de spijl,fusseekogels voor de T2a),maar de
ankerplaten zijn dan bijvoorbeeld wel weer gelijk.
Ik had eerst onder mijn westy (1967) ook remmen van een T2a uit 1970 zitten,
en die heeft Wout toen kompleet overgezet.
Daaruit maak ik op dat de bevestiging van een remklauwadapter voor '64 - '70
dus gelijk is.
Bussie komt zo
30-11-2004, 08:22
Even een Update.
Via Alain kwam ik bij een Belgische jongen die op de Samba een paar foto's had staan van 944NA remmen op zijn Samba.
Ik heb die jongen gemailt en kreeg gisteren al antwoord.
Hey erwin,
Je zal er inderdaad weinig info van vinden, buiten het feit dat het bestaat.
Ik heb alle stukken liggen die je nodg hebt om 944 klauwen te monteren op
de spindles van een splitbus 64 to 67 en een vroege bay window spindle.
Dit zijn stukken die speciaal presisie gelaserd zijn en gemaakt zodat je
zonder problemen alles kan monteren.
Voor het moment heb ik al een bus of 4 rondrijden die deze kit zitten
heeft en ze heeft dus al zijn werking bewezen.
De kit kost 150 euro en komt met de montage platen, stofplaten en spacers.
Laat maar horen als je interesse hebt,
Peter
Tevens een hele leuke website met diverse ombouws die hij verkoop.Zo ook 944 draagarmen onder zijn bus dus dat is ook weer intressant
http://www.vwsamba.tk
De kit kost 150 euro en komt met de montage platen, stofplaten en spacers.
Das niet echt veel geld !!
Zo ook 944 draagarmen onder zijn bus dus dat is ook weer intressant
Eerste type 944 draagarmen zijn gelijk aan 1303 !!
(dat model -de 1303- staat van alle kevers technisch het dichtst bij een Porsche 944 ;) )
Daarom heb ik ze ook onder de westy gemonteerd ... als ik straks acht wil upgraden naar schijven,
kan ik zo de komplete achterremmerij van een 944 type1 monteren :D
Bussie komt zo
30-11-2004, 10:47
Eerste type 944 draagarmen zijn gelijk aan 1303 !!
(dat model -de 1303- staat van alle kevers technisch het dichtst bij een Porsche 944 ;) )
Daarom heb ik ze ook onder de westy gemonteerd ... als ik straks acht wil upgraden naar schijven,
kan ik zo de komplete achterremmerij van een 944 type1 monteren :D
Allen dien je dan toch rekening te houden met de breedte van de draagarmen??
Omdat de schijven breder zijn dan de trommels.
Allen dien je dan toch rekening te houden met de breedte van de draagarmen??
Draagarmen zijn identiek,het verschil zit in de naven !!
Ik wilde ook de 7x16 et23 Fuchsen eronder hebben (er past nu zelfs een 8x16 et23 Fuchs onder),
maar als ik achter 944 schijven ga monteren past er hooguit een 6J Fuchs onder :(
(of een 8x17 et70 cup2 velg)
Omdat de schijven breder zijn dan de trommels.
Daarom "moet" ik onder de crewcab ook met velgen met een hoge et gaan rijden.
Das weer een nadeel als je een beetje wegligging en dikke remmen wilt hebben :D
Bussie komt zo
30-11-2004, 12:45
Draagarmen zijn identiek,het verschil zit in de naven !!
Ik wilde ook de 7x16 et23 Fuchsen eronder hebben (er past nu zelfs een 8x16 et23 Fuchs onder),
maar als ik achter 944 schijven ga monteren past er hooguit een 6J Fuchs onder :(
(of een 8x17 et70 cup2 velg)
Hmmm 6J fusch laat ik die nu toevallig hebben liggen(met 135 bandjes erbij :D )
die 8x17 cup2 dat zijn zeker weer die exclusieve velgies.
17" porsche cup velgen hebbie daar nog een setje van liggen voor weinûg??
17" porsche cup velgen hebbie daar nog een setje van liggen voor weinûg??
Meetlint heeft nog een setje 7 & 8x17,resp. et55 & et70 ... dat past dadelijk onder je spijl ;)
Vet Gosah !!!!
Vraag eens aan die zuiderbuur of hij ook setjes verkoopt voor een T2b por favor my sweet BKZ tje ;)
Zou weer een spacer schelen auf der Kampf
Bussie komt zo
30-11-2004, 13:16
Vet Gosah !!!!
Vraag eens aan die zuiderbuur of hij ook setjes verkoopt voor een T2b por favor my sweet BKZ tje ;)
Zou weer een spacer schelen auf der Kampf
I will ask him tonight!! my dear friend.
Bussie komt zo
30-11-2004, 13:17
Meetlint heeft nog een setje 7 & 8x17,resp. et55 & et70 ... dat past dadelijk onder je spijl ;)
Hebbie jij daar geen foto van??
pssst,Gertmans .... die adapterplaten zijn voor T2a spindels ... jij hebt een T2b !!
Wat je kan doen is op zoek gaan naar een setje T2a spindels,van vóór 1970,die hebben
de 4 bouts bevestiging voor de ankerplaat,daarop past rechtstreeks de remklauwadapter
voor de 944NA klauwen.
Volgens mij heb ik nog ergens een setje T2a spindels "slingeren" @area-51.
Hebbie jij daar geen foto van??
Ik niet in ieder geval,mail Meetlint maar ff ... hij wilde ze eerst onder z'n Golf3 gaan monteren.
Over begrijpend lezen gesproken :
Vraag eens aan die zuiderbuur of hij ook setjes verkoopt voor een T2b por favor
:biggrin: :cool: :D :wink: :D :p :D
Meetlint
30-11-2004, 13:21
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=9527&mode=fullsize
QUOTE=kruk@b]Meetlint heeft nog een setje 7 & 8x17,resp. et55 & et70 ... dat past dadelijk onder je spijl ;)[/QUOTE]
Nog vetter goahser
Doe maar mailtje als het nodig is???
Over begrijpend lezen gesproken :
Vraag eens aan die zuiderbuur of hij ook setjes verkoopt voor een T2b por favor
:biggrin: :cool: :D :wink: :D :p :D
Ik begreep je heel goed,maar een T2b heeft deze 944 schijven helemaal niet nodig,
maar als jij nu per sé Porsche remmen wilt,zul je dus op zoek moeten naar T2a spindel
om dat op je T2b te monteren .... :p
Ik wil geen H und R spacers .. ik will dikke vette wielen monteren
Heb nog 10 x 15 liggen
Twee dikke,vette achterwielen hebbie al ... nu de voorzijde nog ;)
Meetlint
30-11-2004, 13:29
Ik begreep je heel goed,maar een T2b heeft deze 944 schijven helemaal niet nodig,
maar als jij nu per sé Porsche remmen wilt,zul je dus op zoek moeten naar T2a spindel
om dat op je T2b te monteren .... :p
foto via telefoon ????? jij denkt echt dat ik geld heb
Bkztje meel me maar stuur ik wel vanavond een ander fototje
Twee dikke,vette achterwielen hebbie al ... nu de voorzijde nog ;)
Ja ok .. die 3 delige magnesium BBS'en van 10 x 17 gaan passen met de door Mc Gyver gefabriceerde achteras met Mc Pherson poten ( mits ik ruimte overhou voor de 2,7 sixpack natuurlijk )
Daarom wil ik kleinere in diameter velgen voor hebben .. die 10 x 15 magnesium BBS'en zijn daar uitermate geschikt voor
Beetje voorover met de airride zodat alles van mijn dakrek pleurt ...
Dus BKZ > vraag maar of hij ook dingen verkoopt voor een 74 er :D
Bussie komt zo
30-11-2004, 14:43
Ik snapie wel hoor Gert.
Jij wilt gewoon porsche remmen monteren op een T2b zonder de spindels en alles aan te passen.
maar waarom zou je 944 remmen monteren als ze er ook van een 996 op passen??
zou ik zeker doen als er 2,7 in gaat.
Edit
996 passen niet in een 15". past alleen 944NA in 944S ook niet eens zonder spacer van een CM
@kruk. een plaat maken waar klauw aankomt is dan 6mm staal dik zat??
996 klauwen passen niet rechtstreeks op T2b fusseestukken,vanwege de radiale bevestiging.
944 (& 964) klauwen zijn wel axiaal gemonteerd ... Meetlint heeft ze onder z'n pick up zitten.
Je moet alleen de gaten opboren van 14 naar 16mm,that's it !!
Alleen zijn die klauwen alleen weer geschikt voor geventileerde schijven ... het gaat wel,maar
dan moet je wel nieuwe (lees;dikke) remblokken monteren,anders komen de remzuigertjes
uit de klauwen zetten :eek:
Wat er wel schijnt te passen,zijn geventileerde schijven van een T3 Caravelle of synchro,
maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.
@bkz,6mm is genoeg ... de klauw wordt toch redelijk dicht bij het fusseestuk gemonteerd
Wat een moeite zeg, die spindels ombouten is een kwestie van.........brupscheet.....
Dus 966 gaat passen bij 16" .....leuk.....:D:D
Dus 966 gaat passen bij 16" .....leuk.....:D:D
gaten hoef jij niet te boren in je 16" barndoorvelgen voor remschijf koeling.
996 klauwen hoeven bij jouw niet echt aan het werk :rolleyes:
denk jij! 2332cc dude! :cool: :rolleyes: :D
In de vellegies zitten geen gaten kruk...waarom gaat dat goedkomen? omdat het gebeuren niet heet gaat worden door remmen bedoel je?
Is die remklauw bevestiging van een 944 hetzelfde als bijvoorbeeld die 993/996 spul...kan me herinneren van die losse klauwen bij jou op zolder dat die bouten op de bovenkant zitten ipv zijkant zoals bij t2's/t3's ...
Als dat hetzelfde zou zijn kun je al een heel eind komen...of zit je altijd met die adapters zoals MCGyver gebakken heeft voor jouw westy?
denk jij! 2332cc dude! :cool: :rolleyes: :D
zozo ... ja,je kan natuurlijk niet meer achterblijven nou hé !!
waarom gaat dat goedkomen?
omdat het gebeuren niet heet gaat worden door remmen bedoel je?
ja,je gaat die ouwe 52'tiger van je toch geen "pijn" meer doen door die bus
ineens wegligging en remmen te geven,of wel soms ?? :eek:
Is die remklauw bevestiging van een 944 hetzelfde als bijvoorbeeld die 993/996 spul...
kan me herinneren van die losse klauwen bij jou op zolder dat die bouten op de bovenkant zitten ipv zijkant zoals bij t2's/t3's
Nee,944 & 964 hebben (net als een oude 911 en T2 & T3's) axiale bevestiging.
Pas bij de 993,986 (Boxster) & 996 (en nu dus de 997) zijn ze overgegaan op radiale bevestiging,
omdat de klauwen (het zijn "maar" gewoon Brembo's) ook voor andere merken gemaakt worden,
en zo kan ieder merk z'n eigen schijfdiameters toepassen.
Leuk foto'tje;
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/13092004130736.jpg
van links naar rechts,Porsche 944 S2 (axiaal),996 Carrera2 (radiaal,zit nu onder de westy)en 993
turbo (ook radiaal,gaat onder de pano)
Nog eentje;
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/14092004081038.jpg
de rode is een 996 turbo achterklauw (zit nu voor op User-x z'n type3)en de gele is een 6-zuiger 996 GT2 klauw.
(deze was helaas te groot om in een 17" wiel te monteren,dus die heb ik weer verkocht ... ze zitten
nu onder een Ultima kitcar,met een 685pk sterke BMW V12 :D)
of zit je altijd met die adapters zoals MCGyver gebakken heeft voor jouw westy?
Ja,eigenlijk wel,maar die "adapters" zijn eigenlijk niets meer dan wat hoeklijn, wat even
zuiver haaks is gevlakt,en daar zijn de gaten voor de bevestiging aan het T2b fusseestuk ingeboord,
en er is schroefdraad in getapt om de 996 klauwen te monteren.
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=5423&mode=fullsize
zozo ... ja,je kan natuurlijk niet meer achterblijven nou hé !!
ja,je gaat die ouwe 52'tiger van je toch geen "pijn" meer doen door die bus
ineens wegligging te geven,of wel soms ?? :eek:
Jij hebt em door ;)... maar dat 'zieke' idee heb ik al zolang ik em heb.Type1 powerrrrr .alleen door jullie gezanik komt er steeds meer een waanbeeld om porsche parts te gebruiken, indien betaalbaar hé! :frown: :D
Wegligging, zolang je niet weet wat je mist mis je het ook niet, ding gaat niet weten wat hij mee maakt.... Hij gaat gewoon vreugde beleven aan het feit dat hij zo lang stand heeft gehouden, het is niet allemaal voor niets geweest! :D
Nee,944 & 964 hebben (net als een oude 911 en T2 & T3's) axiale bevestiging. Pas bij de 993,986 (Boxster) & 996 (en nu dus de 997) zijn ze overgegaan op radiale bevestiging,
Aha... dan is dus inderdaad zoals jij/jullie dat hebt opgelost met die adapter op de naaf en een remklauwadapter een relatief simpel te realiseren iets. Probleem is dat je wel even moet uitzoeken wat en hoe tussen je wielen past... Mooie materie dit... Alleen nu rijst de vraag...gaat m'n AO bakje (straightaxle al dit moois verdragen, misschien praat hij tzt wel eens met een westy of krukab of Doubleslider panel en wil hij ineens ook ge-ie-er-est worden ;)
Bussie komt zo
30-11-2004, 16:26
2332cc. :eek: AUW zei het bussie.en ik wil IRS
kunnen we niks doen met 944 spindels op een T2b voor Gert. ik heb helemaal geen maten van zo'n as. toch maar eens 1 aanschaffen.
@Alain busjes om de lager op te hogen kunnen die gewoon van Aluminium gemaakt worden of moet dat speciaal Alu zijn of is staal beterder.
2332cc. :eek: AUW zei het bussie.en ik wil IRS
kunnen we niks doen met 944 spindels op een T2b voor Gert. ik heb helemaal geen maten van zo'n as. toch maar eens 1 aanschaffen.
@Alain busjes om de lager op te hogen kunnen die gewoon van Aluminium gemaakt worden of moet dat speciaal Alu zijn of is staal beterder.
Ding kan wel meer willen... zo'n blok is al duur genoeg..moet hij niet nog eens komen met irs en dat soort onzin.. :D
Spindels zijn volgens mij bijna identiek aan die van...jawel....1303.... dus als je het mij vraagt lastig pas te maken, maar wat niet kan is natuurlijk nog niet uitgevonden. Misschien eens een optie om gewoon een 1303! spindel te pakken en deze ff te passen en meten?
Hey dit is een mooi topic. Zat afgelopen tijd ook nog wat te denken aan porsche remklauwen voor op mijn T3 (1980), vergelijkbaar met T2 in princiepe... Aangezien ik Porsche 16" C2's onder m'n bus heb zou het ook wel mooi zijn dat er een porsche remklauw achter zit. Die van Meetlint had ik ook al eens gezien, maar weet niet precies wat voor type klauw dat is, een 964 klauw voor met 4 zuigers? M'n schijven zijn geloof ik 282mm standaard, heeft dat nog wat te maken met de grootte van de remklauwen die ik er op kan zetten? Past bv zo'n 996 Carrera 2 klauw? Het gaat in eerste instantie om uiterlijk vertoon achter de velgen, dus dat porsche logo moet goed leesbaar zijn!
Hier nog ff een foto van een T3 spindel:
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=7120&mode=normal
alleen door jullie gezanik komt er steeds meer een waanbeeld om porsche parts te gebruiken,
Ik zeg niks !!! :rolleyes:
Wegligging, zolang je niet weet wat je mist mis je het ook niet, ding gaat niet weten wat hij mee maakt....
Rij volgende keer als jullie hier zijn ook eens een rondje in de westy ...
Ik weet wel dat dat BKZetje ook over de streep heeft getrokken :D
(Nu Bietultjûh nog ...)
Aha... dan is dus inderdaad zoals jij/jullie dat hebt opgelost met die adapter op de naaf en een remklauwadapter een relatief simpel te realiseren iets.
Voor jouw 52'tiger zal er iets passend gemaakt moeten gaan worden,want een barndooras
(dus ook de fussees) is echt kompleet anders.
Maar met de radiaalbevestiging op de nieuwere remklauwen kun je echt alle kanten op !!
Ik "vrees" echter wel dat je barn ge-IRS'st zal moeten worden ... al was het dan alleen
maar om dadelijk ook een 901 5-bak te kunnen gaan monteren.
(die is maar een fractie groter dan -ja,komtie weer- een 1303 IRS bak)
@JeeWee (en anderen die Porsche klauwen willen gaan gebruiken);
We zullen Meetlints Pick up en mijn Westfalia (misschien zelfs ook User's type3) eens
zonder voorwielen naast elkaar zetten,kunnen jullie mooi het verschil zien tussen een
axiale bevestiging (944 & 964) en de radiale (993 & 996) zien.
(en ook de diverse manieren van remschijf/naafoplossingen)
Beetlefreak
01-12-2004, 12:01
(Nu Bietultjûh nog ...)
Hmmmz, dat Porsche gebeuren is al aardig ver doorgelopen in de vaatjes hoor :),
maar al die zooi waar jullie het over hebben moest maar niet onder me kevertjuh ;)
Ori schijfjes lijkt me toereikend voor een 1600.
Schijven achteraan is misschien nog wel een leuke bijkomstigheid. (944 type 1???)
Als er ooit een bus gaat komen wordt het verhaal misschien anders...
Dat lijkt me zekers interessant! Ben erg benieuwd naar 'het gevoel' na al de verhalen hiero.
We trekken er dan een dag voor uit denk ik ;)
Bussie komt zo
01-12-2004, 12:18
Dat lijkt me zekers interessant! Ben erg benieuwd naar 'het gevoel' na al de verhalen hiero.
We trekken er dan een dag voor uit denk ik ;)
Nou zet je maar schrap zowel vooruit als in het afremmen. tering zeg :eek:
Dit is toch Porsche remmen onder Spijlbus...in het algemeen???
Mooi, dan ga ik nog ff door over m'n eigen, misschien hebben anderen er ook wat aan nog ;)
Ik zeg niks !!! :rolleyes:
Ik weet wel dat dat BKZetje ook over de streep heeft getrokken :D
(Nu Bietultjûh nog ...)
Je kunt ook beter niets zeggen ;) Dat aanbod kom ik zeker eens verzilveren... lijkt me erg cool (moet bekennen dat ik nog nooit in een spijl gereden heb.. 50 meter eens met Wouter, that's it :frown:
Voor jouw 52'tiger zal er iets passend gemaakt moeten gaan worden,want een barndooras (dus ook de fussees) is echt kompleet anders.
Maar met de radiaalbevestiging op de nieuwere remklauwen kun je echt alle kanten op !!
Daar had ik het gister even tegen Wouter, die melde Slammedpanel konden wel iets regelen... dus mocht m'n projektje tzt mislukken dan ga ik daar wel voor. Zat zelf meer te denken om een T2 vooras te pakken, schokbrekertorens eraf en blinde torens er weer op. Daardoor zijn nog gewoon T2 draagarmen en dus ook fuseestukken te gebruiken.... tadaaaa... hopelijk.
Leuke foto van Waldo's site, waarop je dus kunt zien hoe anders het is... beetje keverachtig nog gewoon.. maar die ophanging bied wel perspectieven...
http://www.vwbusbrothers.com/albums/album05/P2060476.sized.jpg
Ik "vrees" echter wel dat je barn ge-IRS'st zal moeten worden ... al was het dan alleen maar om dadelijk ook een 901 5-bak te kunnen gaan monteren.
(die is maar een fractie groter dan -ja,komtie weer- een 1303 IRS bak)
WAT? pfff, dat is nou ook wel wat zeg... Maar waarom zou ik dat doen? Zo'n AO bakje kan het ook wel houden toch... en de krachtoverbrenging bij pendelas is beter dan bij de IRS... :D ... iets van later zorg.. Wat is überhaupt een 901...toch niet weer P..che <zucht> awel 5 bak is wel noflik.
Jammer dat de site van tuningschwaben even plat ligt. Daarop kun je fotos zien van die T3 met 996 motor en tiptronicbak en remmerlarij, misschien dat daar info vanaf te halen valt? Voor Jeewee....
Als ik ook onder jullie val... krijg je het nog druk. Ben begonnen m'n bus om te porschen... - PORSCHE up your style - maar met een voormalig studentenbudget ben ik nog niet verder gekomen dan een 944 stuur (erg fijn), velgjes en een (G)T3 logo. Porsche blok behoort eerst nog even tot dromen, maar remklauwen zie ik wel zitten. Achter schijven voor de optiek heb ik al een idtje voor! Wat betreft ET en breedte achter kun je met een T3 gelukkig wel wat verder gaan, zeker met een pickup. 'Gewone' bussen komen anders weer met het openen van de schuifdeur in de knoei!
Ik hoor net dat Scumbags adaptersetje uit Canada binnen is.
Morgenmiddag maar ff een bakkie bij de Wittebrug gaan halen :D
(ik moet dan toch bij een klant van ons op het Forepark zijn)
Bussie komt zo
06-12-2004, 10:39
Ik hoor net dat Scumbags adaptersetje uit Canada binnen is.
Morgenmiddag maar ff een bakkie bij de Wittebrug gaan halen :D
(ik moet dan toch bij een klant van ons op het Forepark zijn)
ff een plaatje schieten kruk.
ben gisteren met mijn schoonvader aan het meten geweest en alles wordt deze week voor me gemaakt.
hij maakt van alles 1 extra kun je altijd nog eens na meten.
ff een plaatje schieten kruk.
Net gedaan !! :D
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=10288&mode=fullsize
Ik zal alles opmeten voor je.
Bussie komt zo
31-12-2004, 12:59
Thanks Mate!!!!
Dat setje is voor de achteras of niet?
Bussie komt zo
31-12-2004, 13:49
Dat setje is voor de achteras of niet?
Nee dit zijn de benodigdheden om de remmen op je spindels aan te monteren.
die 4 ringen zijn ervoor om je lagers wat verder naar buiten te laten komen
die platen daar monteer je de remklauw aan.
Peter - Belgium
31-12-2004, 16:57
Dat setje uit Canada lijkt heel sterk op het mijne (kan ook niet anders sinds het voor hetzelfde doel is), moet enkel niet van zover komen :biggrin:
http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=102560
De lagerspacers zitten er ook bij en ik heb een stofplaat erbij, de bouten niet (maar die zijn toch standard in de winkel te vinden)
Peter
www.vwsamba.tk
Peter - Belgium
31-12-2004, 17:01
Foto is blijkbaar niet doorgekomen, dus zie:
http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=102560
http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=102561
http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=102562
http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=102563
Peter
www.vwsamba.tk
Bussie komt zo
01-02-2005, 22:03
944NA fits easy. thanks McGuyver
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11410&mode=normal
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11408&mode=normal
@blussie;neem zaterdag ff mee als je wilt ... kan ik nog heel ff de vulringen voor de lagers bekijken.
JA Britse Koeiuh Ziekte : neem een extra laskap mee ;)
Bussie komt zo
02-02-2005, 19:42
Ja goed Kruk.
Extra laskap!! moet je doen dan.
lassen kan je maar alleen doen!!!
Meekijken is altijd leerzaam..
Bussie komt zo
02-02-2005, 20:18
Meekijken is altijd leerzaam..
daar ga ik te snel voor. zo snel kan jij niet kijken. :biggrin:
Dat dachten die pornoacteurs ook vroegâh waar ik het van heb afgekeken ..
hmmmm,valt best mee ... bkZetje had het erover dat de remschijf/klauw in het niet zou vallen
achter een (grote) 17" velg,maar ik vindt het nogal meevallen !!
Goed,het is natuurlijk geen zilveren Brembo die klem zit in de velg,maar mensen kunnen nu wel
zien dat er aaandacht aan de remmen is besteed,itt wat er vaak achter een velg te vinden en
te zien is ;)
ps,gooi die veerpoten niet weg Luuk,want er komt een dag dat je ook je 1303 wilt gaan "verPorschiren" :D
Bussie komt zo
13-02-2005, 12:05
hmmmm,valt best mee ... bkZetje had het erover dat de remschijf/klauw in het niet zou vallen
achter een (grote) 17" velg,maar ik vindt het nogal meevallen !!
Goed,het is natuurlijk geen zilveren Brembo die klem zit in de velg,maar mensen kunnen nu wel
zien dat er aaandacht aan de remmen is besteed,itt wat er vaak achter een velg te vinden en
te zien is ;)
Ohh ja ik weer. Nu moet je eens kijken als de stofkap weg is.
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11819&mode=normal
Maar opvallen doet het nu wel. :D
Bussie komt zo
13-02-2005, 12:32
@BKZ: Haal jij de stofkap eraf dan?
nee, ga een nieuwe maken want de oude past er niet meer op.
Hey Luchtkoper kun je niet een T3 systeem d'rop fixen? die hebben het potje op de hoofdremcilinder zitten...
Op de westfalia gebruik ik een 1974 panorama bekrachtiger mét bijbehorende hoofdremcilinder.
Das ruim voldoende voor je Porsche 944 remmen,als je maar zorgt dat alle remleidingen geen drukverliezende
factoren bevatten,zoals de standaard rubber fietsslangetjes (van chassis naar remklauw);)
Een pano heeft een beetje een vergelijkbare setup ... "hoog" wagengewicht,voor schijfremmen en achter trommels.
Monteer dan ook gelijk een remdrukregelaar (Tilton of Wilwood),zodat je de hoeveelheid remdruk naar achter toe
kunt begrenzen.
Orgineel heeft een pano een remdrukregelaar onder een hoek op het chassis gemonteerd zitten,maar das voor de
(bredere dan 1303) pano achtertrommels.
Nu ga jij achter 1303 remmen gebruiken (en monteer dan ook gelijk een heavy duty 19mm wielremcilinder van Franky's),
dus een remdrukregelaar is verplicht !!
Tuurlijk kunnen we dat, maar dat is dus net niet de bedoeling. Een pano heeft dat overigens ook, het reservoir op de hoofdremcilinder. Ik wil niet iedere keer met m'n 1,96 meter onder de bus kruipen om m'n remvloeistofniveau te controleren. Goed lezen Splittie! ;)
Pfff... was niet helemaal wakker ofzo hahaha
Maar je kunt dan nog altijd een sensor monteren voor je niveau :D
Nu niet gaan overdrijven he!
Je denkt toch niet dat ik m'n remvloeistof onder de bus bij wil vullen? Ik wil luxe. :D
Stel: "...en dit is absoluut fictief hoor op het moment dan! "
Ik rij in m'n 52er Barndoor.... 120 over de highway..... "zzzzzzz" daar gaat de zoemer van m'n remvloeistofniveau.... vraag m'n bijrijdster of ze wat verder wil bukken naar de bodem en die plaat onder m'n voeten even wil verwijderen. Vervolgens pakken we een fles vloeistof, giet er wat bij ..en we doen de plaat er bij.............wat een techniek uit 1952... :D
volksfahrer.nl
13-02-2005, 15:32
Luxe? :D ;) :
http://www.autokleiss.nl/assets/images/T5-105-DCLUX.1.jpg
Nee tis pas luxe als er een dakrek op zit voor de IKEA lijsten die sommige mensen elke week poneren al pissend tegen de wind in ;)
Bussie komt zo
13-02-2005, 20:57
Jij hebt toch een setje van Peter gekocht? Daar zit toch deze stofkap bij?
http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/186786.jpg
Nee gozâh. ik heb een setje bij area51 gekocht. Daar zit zo'n plaat niet bij. :rolleyes:
Bussie komt zo
13-02-2005, 20:59
Ohh ja ik weer. Nu moet je eens kijken als de stofkap weg is.
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11819&mode=normal
Trouwens lekker belangrijk, of tie of niet goed gevult is.
Het staat gewoon VET!!! beter dan die originele velgen met die kutwilnietstoppen trommel :tongue:
Bussie komt zo
13-02-2005, 21:35
Die gasten leveren dus gewoon weer half werk! Tjonge jonge wat een prutsers. ;)
dat ga nogal. volgende keer neem ik er geen genoegen meer mee
Beetlefreak
16-02-2005, 08:32
Stel: "...en dit is absoluut fictief hoor op het moment dan! "
Ik rij in m'n 52er Barndoor.... 120 over de highway..... "zzzzzzz" daar gaat de zoemer van m'n remvloeistofniveau.... vraag m'n bijrijdster of ze wat verder wil bukken naar de bodem en die plaat onder m'n voeten even wil verwijderen. Vervolgens pakken we een fles vloeistof, giet er wat bij ..en we doen de plaat er bij.............wat een techniek uit 1952... :D
Woohahahaaaa LOL :D:D:D brulbrul :p
Ik zal morgen eens voor je kijken op die 71'tiger T2a die bij mij op de zaak staat.
Dat is er nog wel eentje zonder bekrachtiger,misschien dat dat net het verschil is.
Ik zal morgen eens voor je kijken op die 71'tiger T2a die bij mij op de zaak staat.
Dat is er nog wel eentje zonder bekrachtiger,misschien dat dat net het verschil is.
Ik denk dat ik hier wel een redelijk betrouwbaar antwoord kan geven... (uit ervaring van wat mij bij is gebleven..)
Op mijn t2a van 1970 zat een rembekrachtiger (schijnt erg zeldzaam te zijn) en deze had het potje achter de bestuurderstoel zitten.
Een t2a zonder rembekrachtiger heeft em als ik mij niet vergis achter de kickpanels zitten... dus niet op de cilinder maar meer zoals bij een kever het geval is.
Mijn 72tiger met bekrachter heeft het vulpotje achter de bestuurderstoel. Ook prima bruikbaar dus.
kan ik me bij aansluiten dit laatste antwoord,(1na laatste antwoord) bij mijn A-busjes, was dit ook het geval, en beide zonder rembekrachtiger, dus een reservoir in je kickpanel :rolleyes:
ff off topic;
Net gebracht door Mc Gyver ... verboorde (naar Porschesteek 5x130) pano achtertrommel.
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=12063&mode=fullsize
T2's vanaf 1970 zijn zo uitgerust,met losse flenzen en remtrommel,net zoals een type3.
tot 1970 hebben alle bussen een remtrommel en flens uit één stuk,net zoals de kevers.
Bussie komt zo
18-02-2005, 13:46
ff off topic;
Net gebracht door Mc Gyver ... verboorde (naar Porschesteek 5x130) pano achtertrommel.
Is dit nog wel stevig genoeg???
vind gaten een beetje dicht bij elkaar zitten
Er waarom al die moeilte doen als er voor relatief weinig geld nieuwe trommels met Porsche steek te koop zijn?
Ook van een (5x112) pano? Dan kom je al snel met adapters in aanraking...
Is dit nog wel stevig genoeg???
vind gaten een beetje dicht bij elkaar zitten
Zo rij ik in ieder geval al ruim 6 jaar rond ... tapeinden (met kraag) trekken
zichzelf wel in de flens vast,en dan blijft er rondom genoeg dragend materiaal over.
Mijn keuze om de Porsche 944 schijfremmen voor en de 1303 trommels achter van de spijlbus (snappen jullie het nog :p)
Ja hoor,ik begrijp het nog wel :D
... en een remdrukverdeler van een Golf II.
Ik zou een losse (Tilton of AP) remdrukregelaar in de remleiding naar achter monteren.
Je weet niet precies wat voor rembalans een Golf II heeft,en met een losse regelaar heb
je maximale druk voor,die je alleen maar begrenst naar achter.
Ook werkt een Golf II remdrukregelaar met belading,en dat valt op een spijl wat lastiger te
bepalen denk ik.
Afijn,we hebben het er donderdag wel ff over,goed ??
Dat is goed, ik zal een printje van van de rembekrachtiger van de Golf II uit de Etka meenemen.
Is goed ...
Ondertussen heeft Mc Gyver net 3 steunen bij mij afgegooid,en als het goed is
krijg ik morgen een spijlbusvooras binnen (van Michel - Red54) om te gaan verlagen
met een Foksy adjuster.
Kunnen we gelijk even de maat bepalen,en of hij een beetje mooi past ;)
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=12198&mode=fullsize
Nu we het toch over remmen hebben, ik kreeg laatst een lijstje, leuk om te delen:
Rotor Sizes F/R Pad area/sq-cm
911T 69-73 282x20 / 290x20 210
911S 69-73 282x20 / 290x20 261
Carrera RS 282x20 / 290x20 261
Carrera 74-77 282x20 / 290x20 261
911SC 78-83 282x20 / 290x20 261
930 Turbo 78-89 304x32 / 309x28 376
Carrera 3.2 84-9 282x24 / 290x24 261
Carrera 4 89-94 298x28 / 299x24 344
Carrera 2 90-92 298x28 / 299x24 284
Carrera 2 92-94 298/28 / 299x24 344
Carrera RS 92 322x32 / 299x24 422
C2 Turbo 3.3 322x32 / 299x28 422
C2 Turbo 3.6 322x32 / 299x28 474
993 304x32 / 299x24 422
993 Twin Turbo 322x32 / 322x28 552
993 C4S 322x32 / 322x28 552
993 RS 322x32 / 322x28 552
996 Carrera 318x28 / 299x24 450
996 Twin Turbo 330x34 / 330x28 552
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=12241&mode=fullsize
Gistermiddag heeft Michel z'n gestraalde spijlbusvooras afgegooid zodat die voorzien kan worden van een "Foksy" adjuster.
Omdat hij in de toekomst waarschijnlijk ook wel Porsche remmerij onder zijn 1966 combi wil gaan monteren,wordt de as vast
op de komst van een rembekrachtiger voorbereid.
Het enige probleempje wat zich (straks) gaat voordoen is dat de stuurdempersteun op de vooras in de weg zit,en verplaatst
moet worden naar de andere kant,maar op een panorama bus zit het ook al zo ;)
De steun komt (itt een panorama) iets meer vrij van de torsiebuizen,maar dat is bewust gedaan na een tip van Skywokker ...
nu blijft er meer stuuruitslag over !! :D
Nu we het toch over remmen hebben, ik kreeg laatst een lijstje, leuk om te delen:
Thanks JeeWee !!!
Bussie komt zo
26-02-2005, 10:11
Alleen aan de voorkant van de stuurbekrachtiger zit nog een aandachtspuntje.
Stuurbekrachtiger????? :eek:
maar het ziet er goed uit. is dat die rembekrachtiger die je van de week liet zien.
http://home.planet.nl/~schur505/Volksforum/rembekrachtiger4.jpg
ik zou wel de tapeindjes van je bekrachtiger iets afzagen,anders krijg je er geen ringetjes en moertjes meer op.
Hier op de foto nog niet op de juiste plaats uiteraard, maar dat komt later.
http://home.planet.nl/~schur505/Volksforum/rembekrachtiger6.jpg
rubber pas op z'n plek monteren als ook de bekrachtiger op de as zit ... anders sneuvelt het rubber tijdens de montage.
http://212.61.90.37/xposure/spijl.jpgwww.xposure.nl
off topic:
http://volksforum.com/forum/images/icons/icon3.gif Tip: oude rubbers die nog heel zijn maar waar bijvoorbeeld verf op zit en / of stug zijn een paar dagen laten weken in zonnebloemolie. Resultaat is een schoon en soepel rubber!
gebruik toch gewoon nieuwe condooms man. doe niet zo zuinig. :D
Bussie komt zo
01-03-2005, 10:45
Holla, even een leermoment inbouwen voor Waldorf. :D
De voldoening die mijn man heeft als hij een oud rubber (dat er niet uit ziet) weer in nieuw
staat krijgt is vele malen groter dan wanneer hij een nieuw rubber koopt en monteert.
Nieuw kopen is de makkelijke weg, soms te makkelijk.
Het moet wel een uitdaging voor skywalker blijven natuurlijk.
He leuk de vrouw van Luuk. gezellig, welkom hier!!!
Tip: oude rubbers die nog heel zijn maar waar bijvoorbeeld verf op zit en / of stug zijn een paar dagen laten weken in zonnebloemolie. Resultaat is een schoon en soepel rubber!
Rubber is om op/mee te rijden,niet om mee te remmen :D
http://212.61.90.37/xposure/spijl.jpgwww.xposure.nl
maar heeft iemand nog trommels voor mij?
grote steek.
heb een t2 vooras met schijf op mijn T1 en moet hem nog door de rdw hebben. Raad gevraagd !!
T1 pick up 1962
heb een t2 vooras met schijf op mijn T1 en moet hem nog door de rdw hebben.
gewoon ter keuring aanbieden op stalen 5x112 T2 busvelgen ...
iemand een foto van hoe laag je kan gaan met 17" porsche cups, zonder dat je de wielkasten verlast?
Bussie komt zo
15-03-2005, 20:00
iemand een foto van hoe laag je kan gaan met 17" porsche cups, zonder dat je de wielkasten verlast?
Er is een foto van, ergens heb gezocht maar kon hem zo gauw niet vinden.
Kruk weet wel waar hij is.dia zal hem vast wel willen laten zien.
hij heeft hem tenslotte gemaakt.
Er is een foto van, ergens heb gezocht maar kon hem zo gauw niet vinden.
Kruk weet wel waar hij is.dia zal hem vast wel willen laten zien .. hij heeft hem tenslotte gemaakt.
17" onder een Spijlbus ??
Hangt van je bandenmaat af,maar een 195/40x17 heeft bijna dezelfde hoogte als een 175/55x15
(bandenmaat die nu "hot" is onder een kever/spijl of type3)
en volgens mij staat er een foto van mijn bus met een 8x17 (achter,zonder band) in Luuk's (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=7064) topic
vwcrewcab
05-02-2006, 15:41
Seht gut aus, meneer skywalker!!!
één dezer dagen zal Scumbags T2a uit 1967 van een setje 944NA remmen worden voorzien.
dwz, de naven, schijven, remblokken en klauwen zijn Porsche, en worden gemonteerd met
behulp van een remkitje van Canadees bedrijf (kan zo gauw ff niet op de naam komen :redface: )
Onder Scummies T2a zal een setje Porsche wielen komen, geen 15", maar ook geen 16" !! :tongue:
(khoor de puristen alweer mopperen.. "hmm, weer een oude T2a naar god!!")
Ik kocht vorige week een set 944NA remmen om onder de spijlbus te maken.
nu is mijn vraag wat moet je er allemaal voor doen.
Ik las ergens dat de lagers in totaal 10mm moest verplaatsen naar buiten toe.
Maar waar plaats je die 10mm dan.of is het 2x5mm??
Ik heb ze al gepast en ze kunnen er direct overheen maar overal lees je over
2x5mm verplaatsen.
Nou, zoals je gisteravond hebt gezien is het appeltje/ eitje :D
Sneak-preview !!
Kzal straks de komplete fotoreportage in een apart topicje plaatsen.
http://img126.imageshack.us/img126/1308/ob80175ol.jpg (http://imageshack.us)
en nu even voor de zeikers, mieren**kers, muggezifters onders ons, dit is geen spijlbus, maar een T2a uit 1967,
maar de montage is gelijk aan die op een spijlbus, omdat de bevestiging van de ankerplaat op een spijlbus en T2a
hetzelfde is, nl. met vier bouten.
Wat voor type velgen zijn dat? :D
Werd ik gisteravond nu gebeld vanuit Area-51? ;)
Klopt, maar niet door mij... Bussie wist niet goed meer hoe het in elkaar
moest, en ik zag die 944 type1 klauwen voor het eerst... ik doe eigenlijk
alleen maar de 4zuigerremklauwen :tongue:
@Frieser PORKERS! :D
Klopt ook weer !!
1996/1997 BoxsterS wielen in 7 en 8,5x17 met resp. 195/40 en 215/35x17
Bussie komt zo
14-02-2006, 16:00
:rant: Er waren 3 ideeën ja. en ik wilde het cker weten. ;)
Klopt ook weer !!
1996/1997 BoxsterS wielen in 7 en 8,5x17 met resp. 195/40 en 215/35x17
Gaat dat werken onder een T2 met een 2liter? het is de honderste keer dat ik het vraag maar ik heb zulke slechte ervaringen gehad met auto's met te grote velgen die daardoor niet meer vooruit komen.... :D Enne, die 215/35/17 das niet een bandje die het gewicht kan hebben, toch?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.