PDA

View Full Version : kenteken omkeuren , Wie is waar geweest?

Pages : 1 2 [3]

kwaroks
05-06-2015, 13:04
Het vermogen was een issue. Daarna toen hij onder de auto keek was dus de luchtvering ook een issue en ook de chassisnotch die ik heb...

Pewi Vwteam
05-06-2015, 22:46
Rdw zwolle geweest 1.1 naar 20vt ging probleemloos. Maar is ook al jaren terug. Voor de omkeuren mk1 20vt 110 kw naar r32 184 kw naar Almelo geweest. Ben expres naar Almelo geweest ivm goede verhalen. Wat ook zo bleek te zijn.

gooigolf
06-06-2015, 05:25
[QUOTE=giuliettaevo]RDW Almelo
RDW Amsterdam
RDW Arnhem
RDW Den Bosch
RDW Elsloo
RDW Groningen
RDW Heerenveen :thumbup: :thumbup: :thumbup:
RDW Nieuwegein
RDW Rijen
RDW Roosendaal :thumbup: :thumbup: :thumbup:
RDW Schiedam
RDW Veldhoven :angryv: :angryv: :angryv:
RDW Venlo :thumbup: :thumbup: :thumbup:
RDW Waddinxveen :angryv:
RDW Zwolle :angryv:

QUOTE]
heerenveen is echt TOP. invoer geen gezeur , ombouw van 1.6 diesel naar 1.9 tdi ook geen probleem en ombouw van tdi naar 2.8 vr6 ook weer geen probleem. De laatste keer alleen opmerking van denk even om je aandrijfashoes die zweet een beetje wanneer moet ie voor de apk??? :thumbup: ook mijn maatje Douwe barste zijn kachelradiateur net na het keuren.
heren zagen rustig een handoek rol houder aan gort want daar zat wel mooi bruikbaar bochtje aan :cool: een gieter met water kado erbij en klaar was Dokter weer...........dikke pluim voor Heerenveen

heerenveen is idd supper . 12 ombouwe tot nu toe geen enkel probleem gehad .10 met griffel :thumbup:

Tuinhek
06-06-2015, 07:15
Groningen is mij wel goed bevallen. Het was allemaal zo geregeld, stond binnen een half uur weer buiten. Ik was alleen het kentekenbewijs vergeten waar de motor uit kwam. Maar die mocht ik gewoon via de mail sturen. (Was met mijn golf 1 die van een 1.1L naar 1.8L 8v gegaan is)

Sjon
30-07-2015, 21:27
.

remie
31-07-2015, 13:34
Ik heb de Golf om laten keuren bij RDW Zwijndrecht. 90pk benzine naar 110pk TDI. Wat me op viel is dat ze geen uitstootmeting deden? Stond zo weer buiten.

vwfiel
31-07-2015, 19:17
Vraag me af wanneer dat moet omkeuren
Ik ga van 1,5 naar i,8
70 pk --- 110 pk

Sjon
31-07-2015, 21:30
.

ewcaddymk1
01-08-2015, 09:51
Restauratie van of ingrijpende reparaties aan een voertuig (https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Restauratie-van-of-ingrijpende-reparaties-aan-een-voertuig.aspx?path=Portal/Particulier/Auto/Wijzigen%20of%20restaureren)
duidelijk dus :thumbup:

en voor 55 euro wou ik niet illgaal rondrijden met alle gevolgen van dien

Sjon
01-08-2015, 12:09
.

Pro FM
01-08-2015, 20:07
idd. Deze week maar eens de cabrio laten omkeuren naar G60. Zit welgeteld 100 meter van RDW Waddinxveen,maar gezien de ervaringen ga ik maar naar Nieuwegein denk ik

Sjon
01-08-2015, 23:56
.

yuli
03-08-2015, 09:17
@Pro FM
Ik ben vorige week naar Schiedam geweest ipv Waddinxveen en daar zijn ze wel relaxed. Moest wel met afspraak (oldtimer) en heb ook een maand moeten wachten voordat ik terrecht kon.

Herkomst van de motor aantonen is het belangrijkste.

Pro FM
03-08-2015, 09:35
Ik heb het gezien idd, geen enkele vestiging in de buurt (nieuwegein,schiedam of waddinxveen) heeft deze maand nog plek. Ik dacht heel naief dat je daar gewoon effe langs kon gaan,en een afspraak moest maken als je een bepaalde tijd wilde..
Weer wat geleerd....

Herkomst motor is geen probleem, die komt uit mijn oude auto die al op mijn naam stond. Ik maak me meer zorgen om de airride die ik van plan ben in te laten bouwen komende week..,ik las hier ergens een verhaal dat ze daar niet zo'n fan van zijn en daarom had ik hem daarvoor willen keuren.

yuli
03-08-2015, 10:57
Geloof me op de dag je daar staat kun je zien hoe druk ze het hebben. Niet normaal hoeveel er staan te wachten (veel handelaren met import/export auto's). Als je auto oldtimer is dan MOET je een afspraak maken anders kom je niet eens in aanmerking.

Zorg dat je naast het kenteken en of vrijwaringsbewijs ook de apk formulieren bij je hebt van de donor daar maakte ze bij mij een kopie van. Ik had mijn iPad bij met foto's van mij Corrado vroeger. Ze vroegen ook naar een "bon" maar die had ik natuurlijk niet.

Verder kunnen ze vragen naar aslasten maar die gegevens zijn bij de golf 1 niet bekend. Als je vervolgens meeleest op zijn scherm staat er ook "zover bekend anders deze vraag overslaan".

Bij mij werd wielbasis gemeten, onder de auto gekeken en opnieuw gewogen. Omdat ik net vers APK erop had ik geen remproef en co meting.

turbojo2
25-08-2015, 21:16
Zo ben vandaag bij de RDW in Amsterdam geweest om het D kenteken om te zetten in NL kenteken ( zonder APK). Omdat mijn golfje gti nog niet kon rijden helaas ( de koppeling ontkoppeld nog niet) was ik er met mijn auto op een aanhangwagen. Helaas moest de auto van de aanhangwagen af want een auto op een aanhangwagen of oprij wagen keuren ze niet. Kon mij wel vinden in deze regel van de RDW want ze willen toch wel kunnen kijken of je auto niet uit 2 aanelkaargelaste halve auto's bestaat. Op zich niet zo'n probleem maar wel veel extra werk. De medewerker van de RDW is precies een halve minuut onder mijn auto geweest en dan eigenlijk alleen nog maar om mij te vertellen wat hoogstwaarschijnlijk het koppelings probleem zou kunnen wezen. Verder heeft hij alleen het chassis nummer gecontroleerd of het overeenkwam met de papieren. De rest van de tijd werd in beslag genomen met het administratief omzetten van D naar NL kenteken en het ouwehoeren over oude auto's (was gezellig)
Eigenlijk precies het zelfde als toen ik 3 jaar geleden een 79er Gli uit Duitsland op NL kenteken wilde zetten. Ben zeer te spreken over hoe alles verlopen is. Hele aardige keurmeester.
Het leuke was dat de keurmeester met zijn collega zagen dat ik buiten bezig was de golf weer op de aanhangwagen te krijgen en spontaan naar buiten kwamen om mij te helpen. Helemaal top dus bij de RDW in Amsterdam.
Eenmaal thuisgekomen zag ik op de BPM aangifte papieren dat er 110 kw als vermogen stond terwijl dat 81 kw (110 pk) had moeten wezen. Nog even snel gebeld met RDW Amsterdam en het zou nog even worden nagekeken. Ze zouden me terugbellen en dat gebeurde ook (en het was al na 5en). Alles toch nog aangepast naar 81 Kw ander had ik 110 op mijn kenteken staan. De nieuwe BPM aangifte papieren had ik 3 min later al in mijn E-mail. BPM betalen hoef ik toch niet want de auto is al bijna 40 jaar oud, maar aangifte moet je wel doen. Ik geef de RDW Amsterdam een 10 dat snappen jullie wel.
Graag geef ik jullie een tip niet alleen voor der RDW maar voor alle mensen waar je in het dagelijks leven mee omgaat. En dat is wees open en eerlijk en maak een leuk praatje en iedereen staat voor je klaar. Onaardige keurmeesters of politieagenten of wat dan ook bestaan niet, die heb je aan jezelf te danken.

Sjon
26-08-2015, 07:36
.

Quattro_38
26-08-2015, 07:49
Een fout is toch menselijk? Hoe snel en soepel het wordt opgelost dat vind ik ook wel erg netjes en daar gaat het om in mijn ogen.

Sjon
26-08-2015, 15:37
.

Intelligence
29-09-2015, 00:09
Ik ben benieuwd! Ik moet dit jaar / begin volgend jaar een auto van 2007 omgekeurd hebben. Met een vermogenstoename van meer dan 300%.
Dat zal sowieso een bezoekje lelystad worden denk ik vanwege de leeftijd?

DÁ-BRT
29-09-2015, 06:26
Ik ben een dikke week geleden in Nieuwegein geweest met mijn Jetta voor het omkeuren van 1.6 benzine naar 1.9 TDI (2001 Seat Cordoba) met mechanische pomp.

Jos was de keurmeester en hij was geschikt en er kon een grapje gemaakt worden. Snel stond ik weer buiten.

bults
30-09-2015, 20:56
Ik ben vorige week naar Groningen geweest.
Het ging om een 1.5JB naar een 1.8T.
Ze waren mij eerst vergeten (15:15 was de afspraak), dus kwam ik pas om half 5 aan de beurt.
Had wel een aankoopbon maar konden geen motornummer vinden.
Waarschijnlijk omdat het al richting de klok van 5 heeft hij hem er zo door gedrukt.
Alleen een co meting en weging gedaan en geen remmentest (auto was 2 week geleden apk gekeurd). Ook is het aantal decibel naar 95db verhoogd. Ze vonden het er netjes uitzien en geen bijzonderheden. Zolang het er maar netjes uitziet en geen bijzonderheden zijn maak ik me geen zorgen meer.

josvr6
24-10-2015, 18:28
Mag je eigenlijk met de om te keuren auto rijdend naar een keuringstation of moet ie op een aanhanger?

Gertjan
25-10-2015, 07:29
Als ie nog gewoon apk heeft en verzekerd is mag je er gewoon mee naar de rdw rijden.

Bluepower
25-10-2015, 08:13
Bij de RDW een kortlopend kenteken aanvragen voor de RDW-keuring. Op dit kenteken moet je hem wel verzekeren, maar heb je wel een vrijstelling voor de APK(voor de duur van het kenteken).
Met dit kenteken mag je niet zomaar rondrijden, is puur voor de RDW keuring bedoeld.

kwaroks
02-12-2015, 10:09
Afgelopen maandag 30 november ben ik nogmaals naar het RDW keuringsstation gegaan. In juni werd mijn auto afgekeurd in Veldhoven. Dit had te maken met mijn airride en >100% vermogenstoename. Dit werd ook allemaal in het systeem van de RDW gezet.

Vorige week heb ik mijn schroefset gemonteerd en wat zaken verder afgewerkt (chassis notch etc) en heb een afspraak gemaakt in Venlo dit keer. Hier is de auto in een keer goed gekeurd met een lach en compliment.

Fijne mensen in Venlo.

Gertjan
12-06-2017, 19:36
Ik ben van de week in Schiedam geweest met m'n Jetta 1 uit 1983 die van 55 kw (75 pk) diesel naar 110 kw (150 pk) 20VT ging.
De motorombouw heb ik snel in een maandje tijd gedaan, verder geen apk punten in orde gebracht, gewoon puur de motor er netjes in gehangen.
Keuring is uitstekend verlopen, was een aardige vent die het wel geinig vond allemaal.
CO werd als eerste gemeten, die was met 0,6% keurig binnen de norm (4,5%) dus daar had ik de eerste punten al te pakken.
Toen paste de auto niet boven de put want de carterpan hing veel te laag, dus mocht ik naar de andere kant.
Toen werd er gevraagd om gegevens van de motor, hiervan had ik netjes een bon gemaakt met een kenteken erop van een gesloopte Golf 4 (van google afgehaald) en ik had een motorverklaring van PON van de vorige eigenaar van de motor.
Deze gegevens werden overgenomen en er werden kopies van de bonnen gemaakt. Vooral het kenteken van de zogenaamde donor werd goed gebruikt.
Toen nog even boven de put bekeken, hij vond het allemaal wel best. Nog een opmerking dat ik voor de apk m'n remleidingen even moest opschuren en goed tectieleren.
Hij zag dat ik nieuwe schijven en remblokken had gemonteerd, verder werd er niets over gevraagd. Dit waren gewone 239mm geventileerde remmen van een Golf 1/2 GTI, achter heb ik nog gewoon trommels.
Vervolgens werd hij gewogen en werden alle gegevens ingetikt.
Hij heeft nog even met het vulgewicht van de tank lopen spelen om hem op 948 kg te krijgen :D
Daarna kreeg ik een hand en mocht ik gaan betalen :)

Al met al dus super goed verlopen. Geen enkel spannend moment over Lelystad geweest.

Overigens stond hij nog geschorst en met verlopen apk, ik heb m'n verzekering ingelicht dat ik die dag een keuring had en ze hebben hem in voorlopig dekking genomen, als de keuring goed verlopen was gaat hij weer in de normale oldtimer verzekering (diesel werd niet geaccepteerd).
Verder gewoon de afspraak bevestiging van de RDW uitgeprint mocht ik aangehouden worden.

RobinKr16v
22-04-2018, 18:48
Ik heb zelf een mk2 1.3 naar 1.8 kr 16v omgebouwd met alles erop en eraan,
Alles netjes ingebouwd en geupgrade wat nodig was (remmen enz)
Het enige is dat ik geen donorgegevens heb van de 16 klepper,
Ik heb wel een kenteken gevonden op internet van een gesloopte golf 2 kr 16v
Zou dat genoeg zijn voor bij RDW keuren?
Ook lees is veel over een PON motorgoedkeuring, heeft iemand daar meer info over of weet waar je zoiets kan aanvragen als dat nodig of handig is voor omkeuren.

Elke tip om de kans groter te maken dat hij goedgekeurd word is welkom.
(De auto zelf is helemaal goed klaargemaakt, alleen herkomst blok is dus onbekend)

GinoVW
25-05-2018, 12:19
Ik ben bezit van een golf Mk2 met een 2.3 v5 erin.
Door de vorige eigenaar gebouws en op kenteken gezet.
Alleen is het zeker dat ze bij het RDW nergens op hebben gelet. Ik denk dat het een maandag ochtend of vrijdag avond is geweest.

Helft van het motorbok miste. Overal electrische draden los. En het subframe voor niet eens vast gedraaid. En dat was eigenlijk nog nieteens alles. Er klopte voor eigenlijk geen reet van en had zo eigenlijk nooit omgekeurd moeten worden,
Vraag me soms echt af hoe ze alles bepalen daar.

Rick
26-05-2018, 19:13
Ik heb zelf een mk2 1.3 naar 1.8 kr 16v omgebouwd met alles erop en eraan,
Alles netjes ingebouwd en geupgrade wat nodig was (remmen enz)
Het enige is dat ik geen donorgegevens heb van de 16 klepper,
Ik heb wel een kenteken gevonden op internet van een gesloopte golf 2 kr 16v
Zou dat genoeg zijn voor bij RDW keuren?
Ook lees is veel over een PON motorgoedkeuring, heeft iemand daar meer info over of weet waar je zoiets kan aanvragen als dat nodig of handig is voor omkeuren.

Elke tip om de kans groter te maken dat hij goedgekeurd word is welkom.
(De auto zelf is helemaal goed klaargemaakt, alleen herkomst blok is dus onbekend)

Je leest hier verhalen dat je alleen een bewijs van herkomt mee hoeft te nemen en dat het blok er netjes en veilig in moet liggen. Waarom zou je zo'n gigantische administratieve omweg willen nemen terwijl dat totaal niet nodig is. Denk ook niet dat PON zit te wachten op dit soort verzoekjes. :thumbup:

Ik ben bezit van een golf Mk2 met een 2.3 v5 erin.
Door de vorige eigenaar gebouws en op kenteken gezet.
Alleen is het zeker dat ze bij het RDW nergens op hebben gelet. Ik denk dat het een maandag ochtend of vrijdag avond is geweest.

Helft van het motorbok miste. Overal electrische draden los. En het subframe voor niet eens vast gedraaid. En dat was eigenlijk nog nieteens alles. Er klopte voor eigenlijk geen reet van en had zo eigenlijk nooit omgekeurd moeten worden,
Vraag me soms echt af hoe ze alles bepalen daar.

Wie zegt dat dit tijdens de omkeuring zo was dan? Als het er eenmaal inhangt blaft er geen haan meer naar.
Apart dat je gelijk zo'n conclusie trekt en het vel van iedereen bij de RDW over de neus trekt. ;)

René
08-11-2018, 10:26
Ik heb vorig jaar contact gehad met een keurmeester van RDW Groningen ivm geen historie aanwezig bij mijn 1.8T. Ik kon dus niet aantonen wat de afkomst was. Zijn antwoord: Dan zal je hem nooit op kenteken krijgen en mocht je het wel kunnen aantonen, dan stuur ik je door naar Lelystad, want 225pk in een Golfje 2 is veel te extreem.

Goed....lekker dan als je na 9 jaar eindelijk je project "af" hebt...

Uiteindelijk na een lange zoektocht naar de afkomst van mijn blok weer terecht gekomen bij iemand van kantoor bij RDW Groningen...zijn antwoord: als motornummer goed leesbaar is en er niet aan geklooid is, even een verklaring op papier zetten dat je geen afkomst kan aantonen en die inleveren bij de keuring. Mocht RDW dan toch twijfels hebben, zoeken zij het verder uit of het een gestolen blok is o.i.d.

Dat was geregeld dus...en heel anders dan de keurmeester aangaf.

Ik heb toen een afspraak gemaakt in Heerenveen, ivm de goede recensies hier op het forum. Geen moeilijk gedoe, vlekkeloos de keuring doorstaan met complimenten van de keurmeester. Zo kan het dus ook....ipv meteen roepen dat ie naar lelystad moet zonder dat je de auto hebt gezien. :thumbup:

Sinaasboom
09-11-2018, 07:22
Gisteren met de Jetta (orgineel 1.5 jb aut) naar Elsloo geweest om te keuren naar een 1.6 td JR handbak. Keurmeester was zeer aardig en ze vinden het zelfs leuk af en toe zo'n oldtimer tussendoor! Heb ook geen afkomst kunnen aantonen van de motor (deze zat er al in toen ik de Jetta kocht). Maar was verder geen probleem.

De Jetta C gaat nu door het leven als een Jetta Diesel :)

Ahja foto'tje is altijd wel leuk ter illustratie :)

http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/6/7/3/2018-11-0808.34.11.jpg

Stefan2
09-11-2018, 18:18
Ik heb eens een vraagje : ik weet een G60 golf 2 te staan in België deze is 7 jaar geleden gekocht en uitgevoerd uit Nederland naar Belgie. Alle kenteken/uitvoer gegevens zijn nog aanwezig, en zelfs gravering in het glas na het Nederlands kenteken is er nog. Mijn vraag zou ik deze kunnen terug invoeren na Nederland met oud kenteken behoud??

Rinus66
09-11-2018, 18:54
Ik heb eens een vraagje : ik weet een G60 golf 2 te staan in België deze is 7 jaar geleden gekocht en uitgevoerd uit Nederland naar Belgie. Alle kenteken/uitvoer gegevens zijn nog aanwezig, en zelfs gravering in het glas na het Nederlands kenteken is er nog. Mijn vraag zou ik deze kunnen terug invoeren na Nederland met oud kenteken behoud??

Ja, krijgt gewoon oud kenteken terug.

mkI1976
18-11-2018, 13:10
http://www.oldtimernederland.nl/ind...?class=kenteken

hier heb ik mijn oude kenteken weer weten te verkrijgen, mss heb jij er ook iets aan

groeten martijn

Erik Baas
18-11-2018, 15:21
http://www.oldtimernederland.nl/ind...?class=kentekenDe link werkt niet (404).

VAG”79
30-07-2019, 17:47
Maar als je nou een 16v, 1.8T of G60 in je oude golfje stopt wat origineel een 1.5 of 1.0 is bijv..
Wat is dan de nieuwe tekst op je kenteken?
Kan je dan gewoon Golf 1 GTI 16v laten plaatsen of bepalen ze dat bij het rdw?

Roy16VG60
30-07-2019, 18:42
Naar wat ik begrepen heb heb je daar een beetje invloed op bij een omkeuring. Zo zal dat ook meer zijn bij het ene keurstation dan bij het andere.

VAG”79
30-07-2019, 20:28
Naar wat ik begrepen heb heb je daar een beetje invloed op bij een omkeuring. Zo zal dat ook meer zijn bij het ene keurstation dan bij het andere.

Ok, zou wel mooi zijn.
Als je dan toch heel de wagen als GTI bouwt, dan staat het ook op het kenteken.

Sinaasboom
30-07-2019, 20:59
Verwacht maar niet dat je een 1.1 of wat dan ook kunt ombouwen en laten herkeuren als GTI. Mijn auto is ook her gekeurd van 1.1 naar 1.8 als handelsbenaming staat er nu gewoon GOLF. Vorig jaar de jetta ook her gekeurd van 1.5 JB naar 1.6 TD en daar staat als handelsbenaming nog Jetta C. Je kunt het natuurlijk altijd proberen maar denk dat de kans erg klein is. Succes!

Roy16VG60
30-07-2019, 21:26
Er zijn voorbeelden genoeg die de benaming netjes op kenteken krijgen. Ik ga het ook proberen bij mijn Touran...

customizer
06-08-2019, 21:45
Ik vandaag mk1 van 1.1 naar r32 in elsoo 💪👍👍

Einzerfan
22-10-2019, 16:47
Niemand ervaringen met RDW Arnhem??

Rick
20-03-2020, 08:27
Er zijn voorbeelden genoeg die de benaming netjes op kenteken krijgen. Ik ga het ook proberen bij mijn Touran...

Ik denk persoonlijk dat dit alleen mogelijk is als dit een handelsbenaming is die Volkswagen officieel ook in Nederland heeft gebruikt. Dus van "Golf 1.6 FSI Highline" naar "Golf 3.2 V6". De Touran, hoe gek ook, is niet geleverd met die handelsbenaming. Maar wie weet, de aanhouder wint tenslotte!

Ik heb ooit een Citroën C4 van 2013 die "affabriek" op LPG liep terug laten keuren naar enkel benzine.
LPG stond ook in de handelsbenaming, na herkeuring was dit op verzoek netjes aangepast. Dit was trouwens bij de RDW in Zwolle. Dus, misschien is het mogelijk, maar ik acht de kans niet heel groot. :thumbup:

giuliettaevo
20-03-2020, 18:02
Rdw gaf bij mij aan enkel letters of cijfers weg te mogen laten uit de typeaanduiding. Erbij zetten en/of veranderen zou niet toegestaan zijn.

Mijn bmw 316 werd bv simpelweg een 3 na omkeuren naar 325tds. Bij mijn alfa giulia is het 1300 eraf gepoetst.

Diverse auto's omgekeurd zien worden en nooit aangepast gekregen naar iets anders. Voornamelijk Venlo en Arnhem was dat.

Maar rdw kent vaak zijn eigen regels niet dus ergens anders kan het best weer anders gaan..

nanneborn
04-07-2020, 22:01
Hallo, opzich wel duidelijke verhalen en mooi om te horen dat het bij het meren deel goed verlopen is.
Nu mijn vraag want ik ben er nog niet helemaal uit. Ik kan een golfje 1 kopen met een 16v blok. Hier heb ik geen doner gegevens van helaas. Hoe moet ik dit nu aanpakken? Ik hoop dat iemand mij op weg zou willen helpen.

Oudelut
06-07-2020, 10:24
Hallo, opzich wel duidelijke verhalen en mooi om te horen dat het bij het meren deel goed verlopen is.
Nu mijn vraag want ik ben er nog niet helemaal uit. Ik kan een golfje 1 kopen met een 16v blok. Hier heb ik geen doner gegevens van helaas. Hoe moet ik dit nu aanpakken? Ik hoop dat iemand mij op weg zou willen helpen.

Zorgen dat de verkoper zorgt voor herkeuring cq motor op kenteken. Anders een getekende verklaring laten meeleveren over de herkomst van het blok.

René
06-07-2020, 11:17

check:

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=143986&page=1&pp=20&highlight=Heerenveen

nanneborn
07-07-2020, 04:52
Top dank je wel!

Rick
08-07-2020, 06:44
Ik heb een motor met aanbouwdelen op het oog. Nu komt hier een Duitse factuur bij met daar alle gegevens op en ik krijg een kopie van de “Duitse fahrzeugbrief”.

Ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar dit is denk ik voldoende voor de RDW om alles correct over te zetten?

knarfmk1
13-07-2020, 07:46
Ja dat zou ruim voldoende moeten zijn!

Rick
13-07-2020, 15:24
Ja dat zou ruim voldoende moeten zijn!

Merci! Dan weet ik voldoende. :)

Rick
05-08-2020, 09:12
CO meting is vanaf “93 verplicht. Stel ik heb een te hoog getal bij de herkeuring met mijn golf uit “90. Loop ik dan tegen problemen aan?

The_Maxx
05-08-2020, 11:08
CO meting is vanaf “93 verplicht. Stel ik heb een te hoog getal bij de herkeuring met mijn golf uit “90. Loop ik dan tegen problemen aan?

4gas meting is verplicht vanaf 1993 (Stationair en met verhoogd toerental)
CO meting is verplicht vanaf 1974 (Alleen stationair)

Simpele oplossing: Ga vlak voor je de motor om laat keuren eerst langs een apk station en laat je auto APK keuren. (dan krijg je wel een nieuwe apk keurdatum als dit meer dan 2 maanden eerder is dan de eigenlijke keurdatum)

Dit is in de meeste gevallen voldoende voor de RDW dat ze zelf geen meting meer gaan doen. Tenzij je er natuurlijk met een flink rokende auto aan komt zetten.

Rick
05-08-2020, 14:20
Ohja, dat is ook nog wel een goeie oplossing ja. Scheelt een hoop ellende in ieder geval!

Rick
14-10-2020, 13:58
Ik vandaag mk1 van 1.1 naar r32 in elsoo 💪👍👍

Hoe heb je dit gedaan met de aslast? :)

Johan1982MK1
14-10-2020, 15:32
Ik heb vorig jaar een golf1 R32 gebouwd met kleine achterlichten. Die mogen minder gewicht op de vooras hebben dan 1 met grote achterlichten. Kon echt nét weet ik nog wel met keuren en aslast vooraan.
En dat was 1 met een 5 bak van een V5 motor, schroefset en g60 remmen vooraan. Geen dsg, airride of ander zwaar spul erop.

Rick
14-10-2020, 16:04
Ik heb vorig jaar een golf1 R32 gebouwd met kleine achterlichten. Die mogen minder gewicht op de vooras hebben dan 1 met grote achterlichten. Kon echt nét weet ik nog wel met keuren en aslast vooraan.
En dat was 1 met een 5 bak van een V5 motor, schroefset en g60 remmen vooraan. Geen dsg, airride of ander zwaar spul erop.

Aaah kijk. Dan moet het met een 1.3 ook wel goed komen. Ik gebruik een tubular dwarsbalk die ongeveer 5kg lichter is dan een VR6 balk. De accu gaat ook naar achter. En als ik het zo lees gaan de originele stoelen ook weer erin. RECARO’s zijn ook een stuk zwaarder.

Las net een verhaal dat iemand met een Golf 2 20kg te zwaar was, die had de accu nog voorin.

Misschien ook aanbieden met de huidige remmen. (Trommels achter en Golf 3 TDI remmen voor). Of vinden ze dat niet zo tof? :D Gezien er Cayenne remmen en R32 schijven op komen.

Maar, hartelijk dank voor je reactie!!

Johan1982MK1
14-10-2020, 17:06
Met een golf2 moet je t dan wel aardig gek doen denk ik hoor als die te zwaar voorin is. Ik kan me vergissen natuurlijk en weet zo ook niet wat die mag hebben voor zijde, maar met een mk1 en oud model ist krap aan. Daar zou ik voor omkeuren geen dsg/turbo s/giga blokken en schijven etc. Opbouwen. Met een golf2 zou ik dat wel aan durven.

Rick
14-10-2020, 18:55
Bedankt voor je reacties, Johan. Hier kan ik wel wat mee! :)

Blammo
15-10-2020, 19:06
Aslast kan je makkelijk aanpassen: Gewicht van voor naar achteren verplaatsen. makkelijkste is een paar zakken aarde of iets dergelijks in de kofferbak. Kunnen ze echter gaan zeuren....

Optie 2 als het tricky dreigt te worden: Vooras omhoog, achteras helemaal omlaag. Dan verdeel je het gewicht van de auto. Dat kan vaak het verschil maken tussen wel of niet. Wat er in werkelijkheid gebeurt is dat je dan gewicht van de vooras afhaalt en dat over de achterveren verplaatst.

Johan1982MK1
15-10-2020, 22:23
Grens opzoeken kan, maar het moet wel vertrouwd blijven.
Grootste punt van bijv. een vr6 of r32 is dat de motor ver naar voren geplaatst moet worden (compacte motor, maar breder dan een 6 in lijn) omdat je anders met je aandrijfassen niet mooi voor je fusee uitkomt. Je zwaartepunt ligt dus verder naar voren, waardoor je aslast omhoog gaat.

Blammo
16-10-2020, 10:53
Grens opzoeken kan, maar het moet wel vertrouwd blijven.
Grootste punt van bijv. een vr6 of r32 is dat de motor ver naar voren geplaatst moet worden (compacte motor, maar breder dan een 6 in lijn) omdat je anders met je aandrijfassen niet mooi voor je fusee uitkomt. Je zwaartepunt ligt dus verder naar voren, waardoor je aslast omhoog gaat.

Ben het wel met je eens dat je het goed moet doen. Ik bekijk het volgens het oogpunt van een ingenieur. De hoogte van een auto is daarbij volkomen legaal om aan te passen, net als met ballast gewicht rondrijden. Ik ben in de sport zelfs niets anders gewend. Wat je enkel doet is druk van de vooras weghalen door het meer naar achteren te verplaatsen. Meer is het niet. Is weinig marge aan. Maar goed, dan moeten er wel schroefveren onder zitten. Verder kan je als je het serieus aanpakt ook het motorblok kantelen en vooral niet vergeten de olie pickup in het carter mee aan te passen. Dan kan je hem strakker tegen het schutbord aankrijgen en toch de assen goed recht krijgen. Je moet alleen meer afwijken van de standaard voorzieningen.

[rant aan]
Maar goed, ik erger me dan ook nogal aan de RDW en de mensen die er werken: Ik reken zelf alles door en weet daarom te onderbouwen wat wel en niet kan met data. Dat is alleen bijna altijd te hoog gegrepen voor de degenen waarmee ik te maken heb. Maar ik ben dan ook niet de standaard bezoeker bij de RDW. Aslast is namelijk door de fabrikant vastgesteld.... Voor standaard assen. Wanneer je echter de assen verstevigd, de ophanging braced en de krachtberekeningen ook kunt aantonen met data, maken ze nog steeds gebruik van de standaard asdruk. Das gewoon dom.

Dat gezegd hebbende: Voor het meerendeel van de mensen is vasthouden aan wat er in de boekjes staat een goed idee. Dat voorkomt brokken.Maar een voorbeeld van een keverchassis met een eigen opbouw waarbij er geen gebruik is gemaakt van de betreffende "balkjes". Maar er wel een chroom molybdeem 10 punts rolkooi ( 6 poten normaal + 2 poten voor de voorophanging en 2 rondom de motor+ doorbars en dergelijke), verstevigde bodemplaat (triple skinned dorpels). En je raad het al: afgekeurd. Data laten zien: Maakte niet uit. Krachtberekening: maakte niet uit. Hamer gepakt en laten zien dat dat zelfs op de dorpel niet uit maakt: maakte niet uit. Dus ook al bouw je een overtreffende trap in qua veiligheid, dan nog maakt het niet uit bij de RDW stations waar ik geweest ben. En dan praten we over Nieuwegein en Lelystad. Vooral van de laatste had ik meer verwacht.... Vooral als je dan bedenkt dat ze veiligheidseisen keuren....
[rant uit]

Johan1982MK1
16-10-2020, 11:54
Het is toch een momentopname.
Als je daar de deur uit gaat met een gekeurde auto kan je alsnog vanalles wijzigen.

Blammo
17-10-2020, 08:15
Het is toch een momentopname.
Als je daar de deur uit gaat met een gekeurde auto kan je alsnog vanalles wijzigen.

Eens, maar het is wel een beetje jammer dat je alles hebt opgebouwd naar bijna formule spec, had 100% goedgekeurd moeten worden. Zat een lichtgewicht handgeklopte body erop, matching numbers en super zeldzaam kenteken maar alsnog niet meewerken....

Van Limburg
17-10-2020, 13:55
Dus ook al bouw je een overtreffende trap in qua veiligheid, dan nog maakt het niet uit bij de RDW stations waar ik geweest ben.

Dit heeft ook niets meer jou veiligheid te maken maar met die motorrijder van rechts die jij gemist hebt ;)

Blammo
17-10-2020, 19:43
Dit heeft ook niets meer jou veiligheid te maken maar met die motorrijder van rechts die jij gemist hebt ;)

Die heeft dan even lekker pech. Het is heel simpel: Je kunt zelf kiezen hoe veilig je een auto wilt maken. Dat doe ik dan ook voor mezelf. Als de rest zich veilig wilt voelen mogen ze dat ook altijd doen van mij. Dat is altijd een vrije keuze, zo lang je maar aan de wet voldoet.

Zwaardere specificaties keurt de RDW dan weer niet op, en mag de RDW zelfs ook niet op keuren. Er geld alleen een minimumeis, geen maximumeis. En door de afkeur wil de RDW dus zeggen dat ik niet aan de minimumeis voldoe, wat natuurlijk klinklare onzin is. Een kind van 3 snapt ook wel dat een rolkooi 100x beter is voor de stijfheid en veiligheid van de bodemplaat, aangezien deze naar alle kanten de krachten tegen gaat. In tegenstelling tot een lullig balkje.

En begrijp me niet verkeerd: Zelf ook een motorrijbewijs, dus ook daar let ik echt wel op. Het gebeurt me echter regelmatig andersom, dat ik voorrang heb maar het niet krijg door 1 of andere asociaal. Ook de littekens op mijn hoofd en het titanium op mijn schedel om dat te kunnen bewijzen.

Die Bruine
12-02-2021, 09:55
Ik ben van plan om een Duitse Scirocco 1 te kopen die al jaren niet heeft gereden. De TÜV is verlopen en ook het vermogen is niet opnieuw gemeten op de Duitse papieren.
Heeft iemand ervaring met het importeren van een dergelijke auto? Dus zonder APK zeg maar en een >100% vermogenstoename. Werk, tijd en geld erin stoppen om hem te laten keuren is geen probleem. Grootste 'probleem' is de rit van 1300km met een autoambulance. Maar ik zou wel graag willen weten of ik deze gewoon bij een lokaal RDW-station kan aanmelden of dat ik vanwege het vermogen meteen naar bijvoorbeeld Lelystad zou moeten.

Roy16VG60
12-02-2021, 10:06
Auto’s van deze leeftijd hoeven niet naar Lelystad als de ombouw deugdelijk is gedaan.

Die Bruine
13-02-2021, 10:47
De auto is goed aangepakt voor zover ik op de foto's kan zien. Ik heb inmiddels begrepen dat de motor en uitlaat 20 jaar geleden al zijn geregistreerd. Maar de turbo die er later op is geschroefd, die niet. Ik wil simpelweg voorkomen dat ik gezeik krijg mocht er ooit iets gebeuren waarbij men naar het vermogen gaat kijken. Vandaar mijn vraag, hoe krijg ik dan het vermogen op kenteken? Het gaat om een 16v KR met K24/K26. Dus dan hebben we het over 250~325pk. Ik stop er dan graag de nodige moeite in om dat legaal geregistreerd te krijgen.

oettinger_18
16-02-2021, 20:05
Auto’s van deze leeftijd hoeven niet naar Lelystad als de ombouw deugdelijk is gedaan.

Nou mijn golf 2 vr6 is degelijk wel naar rdw lelystad geweest ivm teveel vermogens toename. Majah ik was ook vij rdw Zwolle geweest. Als ik naar almelo of een andere die bekend staat was geweest wad ik klaar

turbojo2
19-02-2021, 21:18
De auto is goed aangepakt voor zover ik op de foto's kan zien. Ik heb inmiddels begrepen dat de motor en uitlaat 20 jaar geleden al zijn geregistreerd. Maar de turbo die er later op is geschroefd, die niet. Ik wil simpelweg voorkomen dat ik gezeik krijg mocht er ooit iets gebeuren waarbij men naar het vermogen gaat kijken. Vandaar mijn vraag, hoe krijg ik dan het vermogen op kenteken? Het gaat om een 16v KR met K24/K26. Dus dan hebben we het over 250~325pk. Ik stop er dan graag de nodige moeite in om dat legaal geregistreerd te krijgen.

Bespaar je de moeite. Ik rijd al 12 jaar met golf 1 20vt met 400 pk. Maakt zoveel herrie dat ik nooit daarmee op kenteken kom. Enigste probleem waar je tegen aan kunt lopen is fuik van politie, rdw en belastingdienst voor algemene controle. Ze zouden dan je kenteken in beslag kunnen nemen en je doorverwijzen naar de RDW. Verder hoef je nergens bang voor te wezen Zelfs niet bij een ongeluk. En al zouden ze bij een ongeluk naar je motor vermogen kijken is er nog niks aan de hand. Met een auto met origineel vermogen kun je ook 150 door de bebouwde kom rijden. Vermogen zegd dus niks. Zelfs als je dronken een ongeluk veroorzaakt kijkt men altijd naar hoe zou je ongeval verlopen zijn zonder alcohol. Als je dronken op een rechte weg rijdt en er wordt je geen voorrang verleend en je rijdt iemand dood dan nog is het niet jou schuld. Boete voor dronken rijden ga je wel krijgen.

RobertVoorst
19-02-2021, 22:25
Bespaar je de moeite. Ik rijd al 12 jaar met golf 1 20vt met 400 pk. Maakt zoveel herrie dat ik nooit daarmee op kenteken kom. Enigste probleem waar je tegen aan kunt lopen is fuik van politie, rdw en belastingdienst voor algemene controle. Ze zouden dan je kenteken in beslag kunnen nemen en je doorverwijzen naar de RDW. Verder hoef je nergens bang voor te wezen Zelfs niet bij een ongeluk. En al zouden ze bij een ongeluk naar je motor vermogen kijken is er nog niks aan de hand. Met een auto met origineel vermogen kun je ook 150 door de bebouwde kom rijden. Vermogen zegd dus niks. Zelfs als je dronken een ongeluk veroorzaakt kijkt men altijd naar hoe zou je ongeval verlopen zijn zonder alcohol. Als je dronken op een rechte weg rijdt en er wordt je geen voorrang verleend en je rijdt iemand dood dan nog is het niet jou schuld. Boete voor dronken rijden ga je wel krijgen.

Dus als de auto die jij hebt compleet anders is dan de auto die jij bij de verzekeraar hebt opgegeven, verwacht jij dat de verzekering uit gaat keren? Ik hoop dat je een mooie spaarrekening hebt, want als je op deze wijze iemand kreupel rijdt dan mag je gewoon mooi je leven lang lappen..

Maargoed, dat is natuurlijk aan een ieder zelf.

turbojo2
19-02-2021, 22:51
Dus als de auto die jij hebt compleet anders is dan de auto die jij bij de verzekeraar hebt opgegeven, verwacht jij dat de verzekering uit gaat keren? Ik hoop dat je een mooie spaarrekening hebt, want als je op deze wijze iemand kreupel rijdt dan mag je gewoon mooi je leven lang lappen..

Maargoed, dat is natuurlijk aan een ieder zelf.

Het is zoals ik hierboven beschreven heb. Als je linker achterlicht het niet doet en je krijgt een ongeluk is dat een niet relevant iets voor de oorzaak van het ongeluk en ben je ook niet ineens schuldig als je iemand doodrijdt.

turbojo2
19-02-2021, 22:54
Als je auto staat geregistreerd als een witte auto en je hebt hem overgespoten naar rood ben je dan wel of niet verzekerd? Wel dus de kleur doet er niet toe net als het motorvermogen of een kapot achterlicht.

RobertVoorst
19-02-2021, 23:12
Als je auto staat geregistreerd als een witte auto en je hebt hem overgespoten naar rood ben je dan wel of niet verzekerd? Wel dus de kleur doet er niet toe net als het motorvermogen of een kapot achterlicht.

Lees je alsjeblieft even in voordat je begint te ranten. https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/het-kentekenbewijs/bij-wijzigingen/kleur-van-uw-auto-aanpassen

Rick
19-02-2021, 23:29
Denk toch dat het geen kwaad kan om je zaakjes op orde te hebben zoals de RDW en de Politie dat graag ziet. Ze bieden het omkeuren niet voor niets aan, en dit zal geen Melkertbaan zijn.
Je kan hier wel zo'n grote mond hebben, maar als je door je eigen wijsheden, of eigenwijsheid, bij een ongunstige gebeurtenis in het verkeer de dekking verliest van je Golf, dan was die €60,- voor het omkeuren ineens zo'n beroerd idee nog niet.
Ik merk dat je aardig kan relativeren, maar ik denk dat je bepaalde dingen in een ander perspectief moet zien.

_AK_
21-02-2021, 22:41
Tsja wat ik hier aan toe kan voegen en ik was er zelf ook verbaast over: ik heb de motorwijziging van 1.9tdi naar 3.2 in mijn golf mk2 netjes op papier laten zetten bij de rdw. Vervolgens nadat ik mijn nieuwe kentekenbewijs in huis had heb ik de verzekering gebeld om ze hierover in te lichten. Wat ik te horen heb gekregen van de verzekeringsmaatschappij zelf is dat het geen verschil maakt voor mijn polis. Zelfs mijn huidige polis blijft behouden (met daarop 1.9tdi vermeld) en deze gegevens worden eens in de zoveel tijd ververst. Ik stond hier dus ook versteld van, vooral omdat ik het netjes op orde wil hebben.
Ander puntje de belastingdienst bepaald per kwartaal de wegenbelasting terwijl ik maandelijks betaal. Ik heb 2 maanden wegenbelasting betaald voor 1.9tdi terwijl de 3.2 al op kenteken stond.
Mooi hoe krom het allemaal langs elkaar afloopt.

Die Bruine
22-02-2021, 08:04
Ik heb zelf een aantal jaar geleden een discussie gehad met een verzekeringsmaatschappij over mijn Scirocco. Volgens hun systeem was het een 1.8 ondanks de herkeuring bij de RDW met 2.9 VR6 140kW op kenteken. Ik ben toen overgestapt naar CBA. Ook daar stond de auto te boek als 1.8. Echter waren ze niet te beroerd om de RDW te raadplegen. De premie ging volgens mij iets van anderhalve EURO omhoog vanwege het nieuwe gewicht en vermogen.
Hoe dan ook, allemaal bedankt voor het antwoorden. Maar, ik geef het op. Deze (https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=312283410&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=29&maxFirstRegistrationDate=1981-12-31&minPowerAsArray=110&minPowerAsArray=KW&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=relevance&sortOption.sortOrder=ASCENDING&fnai=prev&searchId=4d80c3a8-5aaf-86d4-07a3-c6725e591bd8) eigenaar wil volgens mij zijn auto simpelweg niet verkopen. Zelfs mijn voorstel om de auto met een autoambulance te komen ophalen is hem teveel moeite. Ik ben er echt klaar mee.

Oudelut
23-02-2021, 09:48
Voor de verzekering maakt het mogelijk niet uit: de verzekeraar mág je niet weigeren op dergelijke gronden. Maar ze zullen ieder gaatje gebruiken om zo weinig (of zo laat) mogelijk uit te keren.
Maar naast de verzekering geldt ook gewoon de wet. Denk aan aansprakelijkheid: die lantaarnpaal of die boom worden sowieso gewoon domweg in rekening gebracht. Maar je zou in situaties ook strafrechtelijk vervolgd kunnen worden op het moment dat je onwettig gedrag vertoont.

turbojo2
28-02-2021, 20:11
ik ga uiteindelijk toch gelijk krijgen. Bij een ongeval telt alleen de schuldvraag verder NIKS.

Rick
01-03-2021, 09:34
ik ga uiteindelijk toch gelijk krijgen. Bij een ongeval telt alleen de schuldvraag verder NIKS.
Nou, grandioos!

Roy16VG60
01-03-2021, 18:57
Je verzekering vervalt als je auto niet voldoet aan de typegoedkeuring. Als je iemand dood rijd en de verzekering word hiervoor aansprakelijk gesteld dan zal de verzekering alles uit de kast halen om onder uitbetaling van de claim uit te komen. Een voertuig onderzoek behoort dan ook tot de mogelijkheden.

Daarnaast loop je risico bij een controle fuik. Als de rdw je voertuig daar controleert mag je je kentekenbewijs inleveren en krijg je een wok melding.

Omkeuren is echt niet veel moeite en hoort gewoon bij een nette ombouw. In Duitsland is dat niet anders.

turbojo2
05-03-2021, 21:11
Je verzekering vervalt als je auto niet voldoet aan de typegoedkeuring. Als je iemand dood rijd en de verzekering word hiervoor aansprakelijk gesteld dan zal de verzekering alles uit de kast halen om onder uitbetaling van de claim uit te komen. Een voertuig onderzoek behoort dan ook tot de mogelijkheden.

Daarnaast loop je risico bij een controle fuik. Als de rdw je voertuig daar controleert mag je je kentekenbewijs inleveren en krijg je een wok melding.

Omkeuren is echt niet veel moeite en hoort gewoon bij een nette ombouw. In Duitsland is dat niet anders.

Het gaat bij de verzekering altijd om de oorzaak van het ongeval. Wat voor motor er in je auto ligt met wat voor vermogen maakt niks uit. Bij een auto verzekering kijken ze alleen naar het gewicht van de auto. Die bepaald wat voor premie je betaald. Zo betaal je voor een oude Mercedes diesel met 100 pk van 2500 kilo net zoveel als voor een Ferrari van 2500 kilo met 400 pk als je hem WA-verzekerd. De impact van het gewicht bij een ongeval bepaalt de schade. Hoe ligter de auto hoe minder je betaald. Zo is het ook met een golfje waar je het vermogen maal 3 hebt gemaakt.
Ik ben erg geïnteresseerd in jurisprudentie (na lezen van uitspraken die de rechter heeft gedaan) over verschillende onderwerpen. Dit onderwerp hoort ook daarbij. Vermogen toename heeft juridisch gezien geen invloed op wat dan ook. Dus als je lekkerder slaapt met je extra vermogen op kenteken moet je dat vooral doen.
Enigste waar ik beetje bang voor ben is een fuik van RDW, belastingdienst etc. Dan ben je wel je kenteken tijdelijk kwijt tot na herkeuring. Maarja ik rijdt maar paar duizend kilometer met die auto kans is nagenoeg nul

Johan1982MK1
05-03-2021, 23:09
Als je dus bijvoorbeeld met 250km per uur een ongeluk veroorzaakt terwijl diezelfde auto normaal maar max. 140 of 150km per uur kan en het ongeluk daardoor misschien voorkomen kon worden of minder erg zou zijn dan zou dat voor een verzekering niets uit maken? Hmmm...

turbojo2
06-03-2021, 20:05
Als je dus bijvoorbeeld met 250km per uur een ongeluk veroorzaakt terwijl diezelfde auto normaal maar max. 140 of 150km per uur kan en het ongeluk daardoor misschien voorkomen kon worden of minder erg zou zijn dan zou dat voor een verzekering niets uit maken? Hmmm...

Voor je WA- verzekering maakt dat niet uit. Je gaat wel last krijgen met justitie als je echt zo hard hebt gereden. Dat zal dan wel blijken uit het forensisch onderzoek wat zal plaats vinden. Dat je zo hard hebt gereden ligt niet aan de motor die in je auto ligt maar aan JEZELF. Kan me voorstellen dat de verzekering dan de schade op jou wil verhalen. Maar dat geld ook voor hetzelfde ongeval met een Ferrari waar je ook 250 mee kan rijden.

Rick
23-03-2021, 09:08
Vraagje:

EVAP systeem/Koolstoffilter, kan ik dat gewoon afdoppen en uitschrijven zonder dat dit effect heeft op de CO waardes of uitstoot? Ik heb daar net iets te weinig kaas van gegeten en van een simpele Google-search word ik niet heel veel slimmer. :)

1990er Golf mk2 met straks een 3.2 motor. :)

RobertVoorst
23-03-2021, 09:33
Vraagje:

EVAP systeem/Koolstoffilter, kan ik dat gewoon afdoppen en uitschrijven zonder dat dit effect heeft op de CO waardes of uitstoot? Ik heb daar net iets te weinig kaas van gegeten en van een simpele Google-search word ik niet heel veel slimmer. :)

1990er Golf mk2 met straks een 3.2 motor. :)

Afdoppen is sowieso geen goed idee, dan bouw je druk op in de tank ;) Als je 'm gewoon af laat blazen naar atmosfeer en hij op je ECU weggeschreven is, zou het niet van invloed moeten zijn op de CO waarden. Geloof dat hij toch pas bij deellast begint te werken en daar wordt niet gemeten.

Heb de mijne van de G60 gewoon aan het originele potje in het gat onder de luchtfilterbak gehangen. Lijkt origineel en goed aangesloten maar in feite lekt deze gewoon naar atmosfeer.

Rick
23-03-2021, 10:39
Dankjewel voor het delen van je wijsheid, Robert! :)
Dan ga ik daarmee aan de slag.
*Edit, misschien een handig idee om er een ventiel op te plaatsen die enkel aanzuigt en niet afblaast? Heb je ook geen dampen om je auto hangen lijkt mij? :confused: *

RobertVoorst
23-03-2021, 14:14
Dankjewel voor het delen van je wijsheid, Robert! :)
Dan ga ik daarmee aan de slag.
*Edit, misschien een handig idee om er een ventiel op te plaatsen die enkel aanzuigt en niet afblaast? Heb je ook geen dampen om je auto hangen lijkt mij? :confused: *

Je zult moeten druk aflaten uit je tank, dus dat moet naar atmosfeer (of de motor). Je kan hem niet continu aan de vacuüm van je motor zetten want dan trek je enorme valse lucht en zuig je de tank juist vacuüm.

Als ik met een warme motor in dat hoekje sta/ruik valt het aardig mee met de dampen. Je kan er ook voor kiezen om hem onder de auto/direct na de tank naar atmosfeer te ventileren, dan zul je er voor/in de auto niet erg veel last van hebben.

Rick
23-03-2021, 14:21
Ik bedoel meer dit verhaal (https://www.fillernecksupply.com/5-16-remote-gas-tank-vent-fuel-cell-breather-rollover-valve/) : :thumbup: :thumbup:
https://cdn11.bigcommerce.com/s-m7zic/images/stencil/1280x1280/products/6449/10960/33_custom_fuel_fill_filler_neck_gas_tank_breather_vent_installation_aero_aircraft_flip_top_gas_cap_chevrolet_monza_spider_mirage_california__83743.1602753585.jpg?c=2

VeeDubber
23-03-2021, 16:34
Maar nu gaan er wel 2 systemen door elkaar. Het actief koolstoffilter is om benzine verdampt door hogere temperaturen te laten condenseren en terug te leiden naar de tank. Het systeem wat jij nu laat zien is er voor om te zorgen dat de tank zichzelf niet vacuüm zuigt.

RobertVoorst
23-03-2021, 16:52
Maar nu gaan er wel 2 systemen door elkaar. Het actief koolstoffilter is om benzine verdampt door hogere temperaturen te laten condenseren en terug te leiden naar de tank. Het systeem wat jij nu laat zien is er voor om te zorgen dat de tank zichzelf niet vacuüm zuigt.

Het koolstoffilter pakt juist de damp uit de tank en slaat deze op in de koolstof. Bij onderdruk van de motor wordt deze opgeslagen damp weer 'uit' de koolstofkorrels getrokken in combinatie met verse lucht. Dit gaat dan je inlaat/motor in en niet terug naar je tank ;)

Het filter dat Rick postte is inderdaad om de tank niet te laten imploderen (vacuum zuigen) :thumbup:

VeeDubber
24-03-2021, 08:59
Het koolstoffilter pakt juist de damp uit de tank en slaat deze op in de koolstof. Bij onderdruk van de motor wordt deze opgeslagen damp weer 'uit' de koolstofkorrels getrokken in combinatie met verse lucht. Dit gaat dan je inlaat/motor in en niet terug naar je tank ;)

Het filter dat Rick postte is inderdaad om de tank niet te laten imploderen (vacuum zuigen) :thumbup:

Klopt inderdaad!

giuliettaevo
25-03-2021, 22:56
Het gaat bij de verzekering altijd om de oorzaak van het ongeval. Wat voor motor er in je auto ligt met wat voor vermogen maakt niks uit. Bij een auto verzekering kijken ze alleen naar het gewicht van de auto. Die bepaald wat voor premie je betaald. Zo betaal je voor een oude Mercedes diesel met 100 pk van 2500 kilo net zoveel als voor een Ferrari van 2500 kilo met 400 pk als je hem WA-verzekerd. De impact van het gewicht bij een ongeval bepaalt de schade. Hoe ligter de auto hoe minder je betaald. Zo is het ook met een golfje waar je het vermogen maal 3 hebt gemaakt.
l
Gewicht heeft grote invloed op je premie, dat klopt. Maar in het geval van een ongeluk gaat de verzekeraar kijken hoe ze er onder uit kunnen komen om uit te keren.

Een auto met een andere motor(code) is niet conform kenteken. Dat geeft de verzekeraar de kans om de verzekering op te zeggen omdat de auto niet voldoet aan de gegevens waarop de verzekering gebaseerd is.

NL is vrij makkelijk met omkeuren, en goedkoop ook, maak er gebruik van ipv eigenwijs te denken dat het niet nodig is...

turbojo2
26-03-2021, 19:41
Gewicht heeft grote invloed op je premie, dat klopt. Maar in het geval van een ongeluk gaat de verzekeraar kijken hoe ze er onder uit kunnen komen om uit te keren.

Een auto met een andere motor(code) is niet conform kenteken. Dat geeft de verzekeraar de kans om de verzekering op te zeggen omdat de auto niet voldoet aan de gegevens waarop de verzekering gebaseerd is.

NL is vrij makkelijk met omkeuren, en goedkoop ook, maak er gebruik van ipv eigenwijs te denken dat het niet nodig is...

Omkeuren is idd vrij makkelijk in NL. Maar niet als je 400 pk uit een 1.8 20VT haalt. Ik zal dan niet door de keuring komen in Lelystad. Te veel geluid.
De verzekeraar kijkt naar de oorzaak van het ongeval en het vermogen wat je onder de motorkap hebt liggen is niet van invloed op de oorzaak van een ongeval. Je rechter voet wel. Houd jij je gewoon aan de verkeersregels dan maakt het niks uit wat voor motor er in je auto ligt.
Flintstone aandrijving is dan volgens jou ook niet verzekerd zeker?

turbojo2
26-03-2021, 20:26
Zit te denken om een nieuwe Caddy 2.0 TDi te kopen met standaard 75 pk en wil deze laten chippen to 160 pk. Meer kan ook 180-190 pk wordt ook aangeboden maar wil de boel heel houden.
Vermogenstoename van meer dan 100 % maar aan de motor is niks te zien aan de buiten kant ben ik dan wel of niet verzekerd als ik het vermogen niet laat aanpassen op kenteken?

giuliettaevo
27-03-2021, 11:43
Wat jij doet staat je vrij. Je hoeft mij niet te geloven natuurlijk.

Ook een golf met 400pk kun je omkeuren. Uitlaat kun je dempen. Hebben wij vaak zat gedaan. En als je het gewoon goed gebouwd hebt hoef je ook niet naar Lelystad.. wij hebben hier nogal wat ervaring met omkeuren en eigenlijk nooit problemen. Jetta met achterwielaandrijving en een Mercedes 6 cilinder turbodiesel erin is bv ook gewoon gekeurd zonder naar Lelystad te hoeven. Kadett met 2.5tdi erin gaat binnenkort ook naar de rdw en ook daar verwacht ik geen problemen, ondanks complete zelfbouw achteras oa.

Motorvermogen wordt niet gemeten bij de RDW. De motorcode is leidend voor de RDW en de gegevens daarvan worden overgenomen bij herkeuring. Wijziging van de motorcode is altijd herkeuren ook als de afwijking maar 1% zou zijn.

Wijziging van vermogen bij gelijk blijvende motorcode is lastiger, dat zou onder de % regel vallen maar de RDW zelf kan daar niet zo goed mee omgaan omdat ze zelf niet meten.

Als jij met jouw nieuwe caddy een ongeluk maakt met bv een miljoen aan schade dan gaat de verzekeraar proberen om er onderuit te komen om te betalen. Als jij dan bv op Facebook hebt staan dat jouw caddy getuned is naar 100% meer vermogen dan zouden ze daar wel moeilijk over kunnen gaan doen en aangeven dat de auto niet meer voldoet aan de typegoedkeuring en daardoor effectief niet verzekerd is. Daarnaast kan de belastingdienst ook nog bij je aankloppen omdat je auto niet aan de emissie eisen van het kenteken voldoet..

Rick
27-03-2021, 12:58
Zit te denken om een nieuwe Caddy 2.0 TDi te kopen met standaard 75 pk en wil deze laten chippen to 160 pk. Meer kan ook 180-190 pk wordt ook aangeboden maar wil de boel heel houden.
Vermogenstoename van meer dan 100 % maar aan de motor is niks te zien aan de buiten kant ben ik dan wel of niet verzekerd als ik het vermogen niet laat aanpassen op kenteken?

Ligt er ook aan of je een 5-bak of een DSG hebt.
De DSG kan een berg meer koppel aan dan de 5-bak.
Hou hier rekening mee met het kiezen van de aanbieder. Maar, volgens mij is een 75pk enkel met een handbak te krijgen. De DQ250 DSG ligt er pas vanaf 102pk in, dacht ik.

turbojo2
01-04-2021, 20:55
Ligt er ook aan of je een 5-bak of een DSG hebt.
De DSG kan een berg meer koppel aan dan de 5-bak.
Hou hier rekening mee met het kiezen van de aanbieder. Maar, volgens mij is een 75pk enkel met een handbak te krijgen. De DQ250 DSG ligt er pas vanaf 102pk in, dacht ik.

Kan goed kloppen wat je zegt. Maar de 5 bak kan makkelijk 160 pk aan daar maak k me niet druk om.

BeetleGrandDad
05-04-2021, 11:43
Ik ga eerst om vergeving vragen, maar hoop als eigenaar van twee kevers en een Polo GTI toch op enige clementie. Bij omkeuren komt de brandstof op het kenteken te staan van de motor die je gebruikt hebt, dat klopt neem ik aan. Nu bouw ik een motor in die op gas loopt/heeft gelopen. Dat staat op het kenteken dus zou ook op het kenteken komen van de auto waar de motor ingaat neem ik aan. Wie heeft hier al eens mee te maken en bovenal weet er iemand hier of deze redenatie van mij klopt. Het geval wil namelijk dat ik voor mijn werkzaamheden een 94er Volvo 245 op gas rij. Dit is een G2 installatie waar je fiks meer belasting voor betaald. Buiten dat wil ik graag naar een G3 omdat dit volgens mij, en meerdere met mij, veel mooier loopt.
Daarbij komt het aardigheidje om de hoek kijken dat de auto's waar G3 in zit ook nog eens Turbo blok hebben. Dus minder belasting en meer vermogen.
Kortom weet iemand of ik G3 op mijn kenteken krijg als er een blok van een G3 auto in gaat.

Rick
05-04-2021, 19:00
Desnoods een RDW-erkende gasinstallateur bellen en vragen hoe dat zit? Die mogen dat omkeuren op kenteken namelijk van de RDW zelf regelen.

VeeDubber
06-04-2021, 08:05
Als jij je voertuig met een werkende en correct geinstalleerde G3 installatie aanbied, wordt dat mee op kenteken gezet bij een individuele goedkeuring

tdibertje
15-05-2021, 22:01
Hallo,
Misschien niet helemaal on topic, maar ik heb toch wel een vraag:
Heeft er iemand ervaring met het omkeuren van een benzine of diesel naar elektrisch?
Ik loop al een tijdje te denken om een youngtimer om te bouwen naar elektrische aandrijving.
Maar ik heb geen idee hoe de rdw hier op reageert en hoe streng ze zijn mbt de eisen.
Het is de bedoeling dat ik de ombouw zelf doe (met hier en daar hulp van anderen, als dat nodig is).
Ik ben niet van plan om een ombouw kit te kopen of de ombouw door een bedrijf te laten doen.

Mvg tdibertje.

Oudelut
17-05-2021, 11:55
Voor zover ik weet kan dat niet meer, tenzij je een volledige drivetrain transplanteert misschien