PDA

View Full Version : 1 sleutel fits-all


Melvin
18-11-2009, 10:06
Hola, ik heb nu een sleutel voor het contact, en 1 voor de deuren... Is het heel moeilijk om het zo te maken dat de contact sleutel overal op past?

Ik heb ooit begrepen dat je een plaatje bij de cilinder aan moest passen, scheen niet veel werk te zijn... klopt dit?

Ben benieuwd!

Vossie
18-11-2009, 11:48
Ik heb dit weleens gedaan met een "achterklepslotcilinder" Je kunt de cilinder
helemaal uit elkaar halen, in de cilinder zitten een aantal plaatjes die corresponderen
met je sleutel, door de goede plaatjes te gebruiken kun je het
slot op een sleutel aanpassen.

Gewoon openmaken, dan wordt het vanzelf duidelijk

yuli
18-11-2009, 13:01
@ Vossie
Ik moet dit ook doen voor een achterklepslotcilinder. Ik neem aan dat ik extra plaatjes nodig heb, waar haal je die?

GZGII
18-11-2009, 14:28
Yuli,

ik heb dat ook een keer gedaan, maar om precies de juiste plaatjes te vinden is zoeken naar een speld in de hooiberg.
Ik heb gewoon de sleutel in de cilinder gedaan zodat alle plaatjes uitsteken en deze afgeslepen.

succes

yuli
18-11-2009, 14:43
Ik snap hem! Goede tip ga vanavond ff hobby'en

Vossie
18-11-2009, 14:58
Ik had een aantal plaatjes liggen, en ik kon er een
paar hergebruiken, maar afslijpen wil idd ook wel

ben zine
18-11-2009, 15:40
Yuli,
Ik heb gewoon de sleutel in de cilinder gedaan zodat alle plaatjes uitsteken en deze afgeslepen.

Als je toch bezig bent kun je het beste de plaatjes zó proberen te rangschikken dat ze met de sleutel erin minimaal uitsteken. Dan nog even een vijltje er overheen en klaar is Clara.

Melvin
18-11-2009, 16:05
Ik zal het eens uit elkaar halen, dan heb ik er een beter beeld bij...

Maar die plaatjes schieten allemaal naar binnen als je de sleutel erin doet? En als je dus een andere sleutel passend wil maken stop je die in de cilinder en vijl/slijp je het overbodige weg?

Is er dan niet heel veel kans dat er veel meer sleutels op je auto passen?

fubar
18-11-2009, 16:16
neem aan dat ik extra plaatjes nodig heb, waar haal je die?

Deze kan je gewoon betsellen bij de dealer ;)

6n2boy
18-11-2009, 18:04
Maak er een howto van met fotos!:D

RubenD
18-11-2009, 20:47
Ik denk dat je, je hier wel mee kunt redden:

http://www.vwforum.nl/post1172934.html#p1172934

Melvin
18-11-2009, 20:55
Thnx... nu weet ik wel hoe het in elkaar zit!

Is het niet misschien verstandiger om mijn contactslot dan aan te passen? Dat is volgens mij de enige 'andere' sleutel...

Anders moet ik 3 cilinders aanpassen (deuren + achterklep) en is dus de sleutelcombinatie niet meer 100% waterdicht (meerdere sleutels zouden toevalligerwijs ooit kunnen passen)... Tenminste, dat is als ik ze afvijl...

Ik kan nog proberen om ze om te wisselen en zo toevallig wat passends te krijgen, maar het zal wss niet zo zijn dat alles om te zetten is... (had ik die ouwe klinken toch maar niet weggegooid!)

breadfan83
18-11-2009, 21:16
Als je er uit bent hoe je dat gaat doen, je contactslot aanpassen, mag je mij effe een PB sturen.

Ik heb al veel geprobeerd, maar ik krijg die bus er niet uit. Veel mensen zeggen dat ze het al gedaan hebben, of dat ze weten hoe het moet, maar ik wacht nog steeds op een goede duidelijk DIY ervoor...

En als je je sloten aangepast moet hebben en het wil niet lukken, stop je ze maar in een envelop hierheen, dan laat ik het voor je doen. Kosten zijn geloof ik 20 - 25 euro. Wel de sleutel meesturen natuurlijk. ;)

mk1diesel
18-11-2009, 23:13
de dealer heeft deze plaatjes meestal wel liggen en het stelt echt niks voor, dat vervangen

maar contactslot kan volgends mij niet uit elkaar, althans ik krijg dat niet voor elkaar

het beste kun je die van de deuren en klep aanpassen
en zou rondom direct alle plaatjes vernieuwen

had toen ik de golf nog had helaas niet de mogelijkheid er voor, maar kan het nu eventueel wel doen voor je (maar dan moet je me maar even een pbtje doen)

Melvin
18-11-2009, 23:31
Jij moet mij nog een pbtje doen :D Maar je woont erg ver weg, denk niet dat dat gaat werken, of hoe had je het in gedachten? Ik kan het dan beter zelf doen denk ik...

Maar moet ik dan gelijk een assortiment van die plaatjes bestellen bij de dealer? Of hoe weten die wat ik nodig heb of hoe weet ik wat te bestellen!?

mk1diesel
18-11-2009, 23:36
de meeste dealers hebben ze wel liggen, en kun je vragen of je van alles wat mee kunt krijgen en die je niet nodig bent weer terug kunt brengen

pb komt zsm :D

Melvin
18-11-2009, 23:38
Ik zal het morgen eens uit elkaar halen / dealer bellen! Bedankt alvast :)!

breadfan83
18-11-2009, 23:48
Melvin, heb net wat gevonden waar jij ook wel wat aan gaat hebben:

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4279096

Bekijk ook even de link in de laatste post, mijn post. Daarin staat met foto's omschreven hoe je het contact-huisje demonteert zonder wat te slopen. ;)

Dus, alles stap voor stap met foto's duidelijk en precies uitgelegd, zonder een aanname of "misschien als je daar nou eens een paar gaatjes in boort, of anders daar en daar en daar" of "probeer dat er eens af te breken" of "met geweld moet 't wel lukken". :D

Melvin
18-11-2009, 23:52
Sja dat kan ook, maar dan zit ik dalijk met een gesloopt contact slot!

Zoveel moeite wil ik er ook niet voor doen eigenlijk... 2 sleutels is ook niet zo erg, maar als ik er EASY 1 van kan maken, is het beter :D

breadfan83
18-11-2009, 23:54
Je sloopt zo niks hoor, alles blijft heel op één klein gaatje in je gietijzeren huisje na.

Melvin
18-11-2009, 23:58
Als het meezit is dat de enige schade idd ;)

Melvin
19-11-2009, 13:23
VW dealer hier wil alvast niet meewerken... Is niet voor particuliere verkoop, vervolgens kost een assortiment 80 euro (die kan ik wel kopen volgens mij) of ik kan het laten doen, kost me ook minimaal 80 euro omdat ze een half uur per slot bezig zijn :D

Nu even zelf uit elkaar halen!

yuli
19-11-2009, 14:14
Jongens het achterslot is moeilijker dan voor. Ik ben gisterenavond en ben zover gekomen:

Achterslot met oude en nieuwe sleutel:
http://downloads.inventive.nl/topic/sleutel01.jpg

borg ringetje:
http://downloads.inventive.nl/topic/sleutel02.jpg

overzicht:
http://downloads.inventive.nl/topic/sleutel03.jpg

Zijn dit pinnetjes moet ik deze eruit slaan? Of hoe gaat het verder los?
http://downloads.inventive.nl/topic/sleutel04.jpg

http://downloads.inventive.nl/topic/sleutel05.jpg

Melvin
19-11-2009, 16:56
@yuli: Zet dat maar allemaal gauw terug in elkaar! Het zit eigenlijk bijna hetzelfde als bij de deuren, alleen bij de achterklep moet je een ieniemienie borgpinnetje eruit tikken om de cilinder los te krijgen. Dit pinnetje zit bij jou op deze foto hier, that's it!

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/4/sleutel04.jpg
Alleen de bovenste pijl, voor de rest hoef je niks te doen!

Ik ben vanmiddag begonnen en het is al klaar, 2 deuren en achterklep, en het stelt echt niks voor!

Volg de links die in dit topic staan en je hebt een beeld van hoe het eruit ziet, even vogelen met je plaatjes om die op een andere volgorde erin te zetten zodat ze niet meer uitsteken en mocht er dan toch nog 1 een beetje uitsteken, dan veil je er een mm af en is het klaar!

Ik heb weer 1 sleutel voor de hele auto, ben er blij mee!

breadfan83
19-11-2009, 17:36
Maar je hebt dus niet het contactslot aangepast hè?

Melvin
19-11-2009, 17:38
Nee ik heb 2 deuren aangepast en de achterklep... de veilige oplossing :) Dat uitboren zag ik niet zitten!

yuli
19-11-2009, 22:51
Thx MellyVille voor het juiste zetje het is mij nu ook gelukt!

Ik kwam uit met de plaatjes door ze opnieuw te rangschikken en moest er maar twee een beetje vijlen. Verder schoongemaakt en nieuw in het vet en het is weer als nieuw.

Oud probleem opgelost :)

Tjaap
19-11-2009, 23:48
ik ga dit verplaatsen naar de garage.. goed topic.

breadfan83
20-11-2009, 17:39
Heb net toch even geprobeerd met wat gaatjes boren de cilinders van het contactslot om te zetten, en het ging makkelijker dan ik dacht.

http://img18.imageshack.us/img18/934/dsc01621i.jpg

Een gaatje boren hier:

http://img252.imageshack.us/img252/4412/dsc01622p.jpg
13mm vanaf de kopse kant, en precies halverwege het nokje en de persnaad.

En daarna door het gaatje drukken op het palletje, dat hier zwart is, en op de vorige foto goudkleurig:

http://img214.imageshack.us/img214/7999/dsc01625.jpg

Nu maken we weer van twee delen één bruikbare. Ik kan de kabelboom van de motor gebruiken op dit contactslothuis, en ik heb twee dezelfde originele sleutels voor de hele auto. :D

ben zine
21-11-2009, 17:12
Omdat het gaatje aan de kant van de voorruit geboord moet worden is het zo te zien ondoenlijk om het slot er netjes uit te halen zolang de behuizing nog in de auto zit.

Melvin
21-11-2009, 17:34
Als ik het zo zie, zou het misschien net kunnen gaan eigenlijk in ingebouwde toestand ofniet?

ben zine
21-11-2009, 18:38
dremel / tandartsboor ??

breadfan83
22-11-2009, 00:29
Omdat het gaatje aan de kant van de voorruit geboord moet worden is het zo te zien ondoenlijk om het slot er netjes uit te halen zolang de behuizing nog in de auto zit.

Het is een kleine moeite het hele huisje er af te halen, dus je zou gek zijn als je het niet deed.

Als je er zo'n adapter voor een dikke stuurnaaf op hebt zitten wordt dat een ander verhaal, want dan zou die er eerst af moeten.

Komende week ga ik het slot effe in de auto zetten, heb nu met twee sloten geoefend die ik had liggen. :D Dus dan weet ik of je er ook bijkomt zonder het hele huis te demonteren. Om het huis er af te krijgen, hoef je eigenlijk alleen maar die borgring van de naaf af te halen, die de veer tegenhoudt. Beetje moeilijk uit te leggen, maar als je het voor je ziet is het duidelijk. ;)


dremel / tandartsboor ??

Met de dremel zou het denk ik wel het makkelijkste gaan, gezien het aantal rpm. Maar ik had het juiste kopje niet meer, ooit eens kwijt geraakt, dus heb het met de gewone boormachine en een klein boortje gedaan. Eerst met een klein metaalboortje een putje maken, en dan met een kleine houtboor uitboren.
Ik had eerst geprobeerd met de metaalboor er doorheen te gaan, maar zodra ik een putje gemaakt had kwam ik geen mm meer verder. Daarna met de houtboor geprobeerd en ik was er in een seconde of 5 doorheen.

Het volgende slot heb ik meteen met de houtboor geprobeerd, maar dat lukte ook totaal niet. Eerst weer een putje gemaakt met de metaalboor, en daarna met de houtboor verder. Minuutje werk per slot aan boren, en nog een minuutje om de cilinder er uit te halen. :)

Pewi Vwteam
03-12-2009, 23:42
ombouwen van een slot kan ik voor jullie doen, naar welke sleutel jullie graag willen, neem aan voor de passende sleutel voor je contact slot. meest logische. kosten per slot 7,50 incluzief nieuwe plaatjes als dat nodig mag wezen.