PDA

View Full Version : Draagarmrubbers Golf mk2 vervangen


Ralfons
18-11-2009, 22:49
Beste mensen,

Vandaag nieuwe banden + velgen onder de golf 2 gelegd. Ziet er weer prima uit!

Gevraagd of uitlijnen van de wagen mogelijk is en nu bleken de voorste draagarmrubbers te zijn versleten, waardoor er nu dus te veel speling op de ophanging zit.

Eerst vervangen dus.

Ik heb even de helpfunctie gebruikt en verschillende zoekmachines geraadpleegd, maar vind nog niet echt antwoord.

Het gaat dus op de rubbers aan de voorste draagarmen, en dan de exemplaren die het meest naar achteren zitten.

Ik heb begrepen dat de rubbers worden geperst.
Lees dat eruithalen wel lukt, dmv zagen.
Sommigen gebruiken een hamer om de nieuwe erin te zetten, of een bankschroef...

Heb dus 2 vragen:
1. Is het zelf te doen? 2 losse rubbers kopen en hoe ga ik te werk Bij een golf 2? (ben handig genoeg)
2. Is het slim om nog eventuele andere rubbers gelijktijdig te vervangen? Of beschadig ik die niet bij het verwijderen van de draagarm.

Alvast bedankt!

Grts, Ralf

RubenD
18-11-2009, 22:54
Ik zou je, of de moeite besparen en deze kopen: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220506619635

Of de rubbers los kopen op ebay.de en bij mij langs komen, dan kan ik ze er wel even in persen. Ik heb de achterste nog wel liggen, die 2 mag je hebben voor 5 euro samen.

Ik zou ook gelijk de fuseekogels meenemen (waarschijnlijk heb je de 17mm variant, die heb ik ook nog wel liggen). En de koppelstangetjes van je stabistang.

PB maar even als je nog vragen hebt! Heb het een tijdje terug bij mijn eigen Golf ook allemaal vervangen.

Jetta MaNiA
19-11-2009, 18:19
Audi TT rubbers erin! 25 euro, garage perst ze er in 15 min allebei even in!

VR6 Sharan
19-11-2009, 18:25
Audi TT rubbers erin! 25 euro, garage perst ze er in 15 min allebei even in!

hallo mania


de audi tt rubbers zijn dan het zelfde dan???


de voorste of acterste van de drager.

groetjes Fai :thumbup:

16VGTIGolf
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=62291

VR6Sharan
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=58862

breadfan83
19-11-2009, 18:56
Volgens mij kunnen die van een mk4 R32 ook, niet?

Ralfons
19-11-2009, 19:59
Is dat beetje kwaliteit, die complete draagarmen?

Heb even geinformeerd bij lokale winkels voor een setje rubbers:
Zitten rond de 11 euro voor de achterste en 5 euro voor de voorste.
Rekensommetje maakt zo'n 32 euro voor alleen losse rubbers... Dan moet ik ze ook nog zien te wisselen e.d.

Als ik dan voor rond de 30 +13 euro verzending = 43 euro complete draagrmen met rubbers heb, dan is dat toch een slimmer plan?

Of... heb ik 't mis? Jullie zeggen in ieder geval wel beide rubbers vervangen? (in totaal 4 dus)

Bedankt!

Gr, Ralf

RubenD
19-11-2009, 20:57
R32 en Audi TT zijn gelijk aan elkaar. Het gaat hier alleen om de achterste rubbers (die waar de bout verticaal door heen gaat).

Verder is het zo dat onderdelen op Ebay.de gewoon zo goedkoop zijn omdat ze groot inkopen, weinig personeel hebben en alleen via internet verkopen. Je hebt wel verschillende kwaliteiten. Maar als je niet echt snoeihard wilt gaan hoeken dan ben je prima af met zo'n setje van Ebay.

Daarnaast zijn je draagarmen zelf ook weer netjes (vaak goed verroest). En met het in en uitpersen kan een draagarm wel eens iets beschadigen.

Ik zou je al de moeite besparen van heen en weer gesjouw naar een garage en gewoon 2 nieuwe draagarmen en fuseekogels + koppelstangetjes bestellen. Heb je maar 1x verzendkosten en dan is alles weer fris.

Als je wilt kan ik je ook wel de wiellagers vervangen (uitlijnen is dan wel nodig, maar als je de draagarmen ook gaat vervangen is dat niet heel erg).

Ralfons
27-11-2009, 11:21
Zou dit setje zou goed zijn? Zien er nagenoeg hetzelfde uit als die van de eerste link bovenaan deze thread.

http://cgi.ebay.de/2-QUERLENKER-17-19mm-TRAGGELENK-VW-GOLF-II-2-JETTA_W0QQitemZ400064461263QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item5d25b339cf

Zitten de fuseekogels bij... Zijn die met huis-tuin en keukengereedschap te vervangen en los/vast te maken?

Dan ben ik voor +- 40 euro klaar incl verzending.
Verder lees ik soms 17 mm en soms 19 mm... Hoe zit dit?

RubenD, jij spreekt ook nog over koppelstangetjes... Is het echt nodig die ook te doen, of slijten deze stukken minder dan de andere onderdelen...In dit setje zitten ze er in ieder geval niet bij....

Wie kan het even dubbelchecken voor me, zodat ik niet het verkeerde spul in huis haal?:)

Bedankt alvast!

Gr, Ralf

golf mkII 16v
28-11-2009, 11:27
Het rijtje onderaan geft aan dat het op een golf2 past
17 en 19 mm is de dikte van de fuseekogel [het deel dat in de fusee gaat

Ralfons
17-02-2010, 09:13
Zo, alweer een tijdje geleden, maar rijdt nog steeds rond met oude rubbers.

Komende zaterdag (als het weer het toelaat) wil ik toch echt de rubbers gaan proberen te wisselen, aangezien de apk steeds dichterbij komt.

Ik heb veel gelezen en plaatjes gekeken hoe anderen het doen.
Wat ik dus wil doen zijn beide rubbers van beide voorste draarmen vervangen.

Voorbeeldplaatje voor de plekken die ik bedoel.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/9/6/8/draagarm.JPG

Toch is me nog onduidelijk hoe het geheel vastzit bij het platte ronde rubber (rood omcirkeld).
Hier zit een bout in lijkt. Dien ik de vloerbedekking los te halen om de moer van binnenuit te kunnen bereiken? Ook zie ik dat er een bepaalde spie inzit op die plek? Wil toch even zeker weten hoe dit zit, voordat ik eraan begin. Ik neem originele rubbers met de metalen rand eromheen. Wat is de werkwijze dus?

Rubber plaatsen op de blauw omcirckelde plek lijkt me gemakkelijker, dus daar verwacht ik geen problemen.

Tips en trucks welkom dus!

bedankt!

Jetta MaNiA
17-02-2010, 10:45
D.m.v. dop 19 onder de auto prima bereikbaar!

Nogmaals, een garage perst er zo nieuwe voor je in.

Ralfons
17-02-2010, 11:13
Oke, duidelijk. bekleding kan dus blijven zitten.

Ik ga inderdaad even langs een garage om ze erin te laten persen.

In het rubber op de rood omcirkelde plek gaat dus alleen maar de bout waarmee ik hem weer vastzet, of zit er nog wat anders in?

In dit draadje, foto 9: http://volkswagen.msk.ru/forum/index.php?showtopic=73486
zie ik ze er met een tang een of andere bus uithalen. (ik moet dus zeker weten wat ik nodig heb, want die bus wordt daar totaal vernield.)

De vraag is dus... heb ik alleen aan 2 nieuwe rubbers per draagarm genoeg om de boel te vervangen, of dien ik ook nog een of andere montageset bij te kopen.

bedankt weer!

DragonGr Dragon
17-02-2010, 13:02
In persen kan makkelijk zelf met een bankschroef, let op hoe je ze der in zet. Zeep doet wonderen.
In het rood moet ook die dunne metalen cylinder. In de thread nummer 8.

Is dit nou een foto van jouw driehoeken? doordat je de fusee hebt losgehaald moet je het geheel weer uitlijnen...

Ralfons
17-02-2010, 13:08
Die dunne metalen cilinder moet ik dus ook 2 x kopen? Dat ding sla je er dan in ofzo?

Dit is een voorbeeldfoto en zijn niet mijn driehoeken dus.

Is het slimmer om dan de kogel zelf los te maken ipv die 3 boutjes?

DragonGr Dragon
17-02-2010, 13:19
Als je niet 50 euro kwijt wil zijn voor uitlijnen zou ik alleen de kogel losmaken...
Bout en moer los, paar rake klappen op de driehoek en een schroevedraaier in de spleet waar de kogel in zit en hij valt eruit.
Verticale bout losdraaien die door de rode lager zit en de horizontale bout uit de blauwe.
Beetje wrikken en puzzelen en de driehoek is eronder uit.

Rubber uit de rode lager frotten (boren) en het metaal doorzagen en uittikken. Nieuwe met een bankschroef er in persen lettend op de inbouw (richting pijltjes uitgelijnd met puntjes, zie oude). De blauwe gaat het beste met een poelietrekker en een bout in de kern. Nieuwe met een bankschroef indraaien en veel zeep.

Laat ff weten of het lukt!!

Ralfons
17-02-2010, 13:25
Kijk, mooie uitleg, thanks!

Maar die metalen cylinder, die moet ik dus wel 2 nieuw hebben? Dat geheel begrijp ik nog niet zo goed...

De kogel schiet dus los na paar rake klappen. Hiermee beschadig ik de kogel toch niet? Is deze eenvoudig weer vast te 'klikken' en daarna weer met de zelfde bout+moer vast te zetten... Moet dit nog met een bepaald 'moment' (kracht?).

Jetta MaNiA
17-02-2010, 13:28
Als je er TT rubbers in laat zetten vervalt deze

DragonGr Dragon
17-02-2010, 13:30
Dat cylindertje zou ik gewoon er in zetten. Zat er al in, dus waarom niet, is een handig hulpstuk. Kost maar paar duppies.

Die kogel beschadig je zomaar niet. Ik denk dat hij wer met 60 Nm vastmoet, maar weet ik niet zeker.

Ralfons
17-02-2010, 14:15
Net even langs de automaterialenhandel geweest.

Daar wisten ze niets van dat busje... Is de kans groot dat ik hem wel moet vervangen, en is ie persee nodig? Als ik dalijk alles los heb liggen, wil ik het graag wel weer direct in elkaar kunnen zetten :redface:

DragonGr Dragon
17-02-2010, 14:18
Haal je het niet bij den dealert?
Wat ik kan bedenken waar het voor nodig is om eenvoudiger het gat voor de bout uit te lijnen, noodzakelijk zal het niet zijn...

Ralfons
17-02-2010, 14:26
Zorgt het niet voor een 'vastere' verbinding tussen chassis en rubber?
Dus zovan: buisje in chassis, rubber eroverheen, (dan zit het al half vast) en uiteindelijk de bout om het geheel vast te houden. Zonder dat busje krijg je misschien wel iets speling?

Ivm werk komt het niet handig uit om naar de dealer te gaan, dus vandaar.

Ralfons
17-02-2010, 14:51
Dit liet die man me trouwens zien:

http://www.volksforum.com/albums/files/7/9/6/8/hbase.JPG

F14530 is een 'montageset' (hierbij zit volgensmij dat buisje?)
VO-SB-1358 is het rubber.

Heb ik alleen het rubber nodig, of alleen de montageset.. of allebei.
De beste man vertelde me dat ik alleen aan dat rubber genoeg had...

Jetta MaNiA
17-02-2010, 15:45
Zit het er al onder?

Zoals ik al zei, met die TT rubbers vervalt dat busje!

Ralfons
17-02-2010, 16:00
neenee... zit nu op m'n werk. Zaterdag begin ik ermee...

Bij deze rubbers ga ik het busje dus wel nodig hebben? tt rubbers ga ik nog even vragen, of ze die hebben. Zijn de gaten hierin smaller?

Als ik zoek op "Audi TT roadster 1.8 t mot.ajq 1781cc 132kw 12-1999 t/m 10-2000" vind ik dit:
http://start.mijngrossier.nl/catalog/stuurdelen.aspx?s=OOPV&o=&t=PKQROKOWONOQ&strip=22367&link=48302 artikel : VO-SB-1369

Boodschappenlijstje is dus:

2x busje
2x plat rubber (rood omcirkelde plek)
2x rond rubber (blauw omcirkelde plek)

Jetta MaNiA
17-02-2010, 16:33
Hier is het ori VW nummer: 8N0 407 181B

Ralfons
17-02-2010, 16:41
Dankje :)

Ik ga het navragen. Is de opening in dit rubber dus smaller, waardoor het busje inderdaad niet meer nodig is?

Jel Golf 2 GTI
17-02-2010, 17:02
Dit busje zit erin om het schuren van de bout en het rubber te vermijden.

Ik pers mijn rubbers er zelf in d.m.v. 2 platte schijven en een draadstang met 2 moeren.

Rubber goed zetten , zeep er aan , en dan schroeven maar.

Ik zal wel eens een foto posten van hoe ik het doen.

Zoek anders eens naar aflevering van wheeler dealers op discovery.

Op 1 van die afleveringen laat hij zien hoe hij dat doet met die draadstang.

Grtz Jel

DragonGr Dragon
17-02-2010, 17:20
Dit busje zit erin om het schuren van de bout en het rubber te vermijden.


Echt niet... het rubber heeft al een metalen bus in zich... geloof me, is alleen voor montage makkelijker. Kan ook zonder, moet je geluk hebben dat hij er lekker voor komt.

RubenD
17-02-2010, 21:21
Het standaard Mk2 rubber heeft een groter gat, om klapperen verspring na het monteren te voorkomen moet deze voorzien worden van die vulbus (hulsje) waarna de bout gemonteerd kan worden.

Bij de R32 / Audi TT is dit rubber volledig gevulcaniseerd en massief. Daarnaast is het binnenste metalen deel ook iets anders van vorm en is het geboorde gat kleiner. Hierdoor vervalt het vulbusje.

http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/9/7/DSC_9722.small.jpg

Ralfons
18-02-2010, 10:25
Dank voor alle input.

Het worden dus of:

- audi tt rubbers
- vw golf2 rubbers met metalen busjes.

-zonder metalen busjes kan dus wel, maar dan is er kans op speling...

iemand enig idee of de kans groot is dat de oude metalen busjes te hergebruiken zijn?

DragonGr Dragon
18-02-2010, 10:30
iemand enig idee of de kans groot is dat de oude metalen busjes te hergebruiken zijn?Kans is ongeveer 0


zonder metalen busjes kan dus wel, maar dan is er kans op speling...Nee geen speling!! meer moeite met inbouwen. (het heet niet voor niets inbouwset)

Waarom zou je voor audi tt gaan, wat schiet je ermee op?

Ralfons
18-02-2010, 10:33
Snelle reply:)

Audi ttrubbers kan ik inderdaad niet op korte termijn verkrijgen, dus het worden golf2 rubbers.

Dus: Oude bussen eruit slopen en de nieuwe rubbers gewoon plaatsen, misschien met wat meer moeite dus, maar tijd heb ik genoeg!

DragonGr Dragon
18-02-2010, 10:35
Drom!
Ik heb het bij één auto wel gedaan en bij de ander niet... en als ik het kan, dan jij zeker!

KOM OP! minder denken, meer doen! ACTIE!! ;)

Ralfons
18-02-2010, 10:40
Hahaha, jaja, hoe minder verrassingen bij het sleutelen, hoe beter, dus vandaar!

Bedankt voor de bemoedigende woorden;) Als het weer nu maar meezit zaterdag...

:D

RubenD
18-02-2010, 22:07
Heb er nog 2 liggen, van die standaard golf rubbers. 5 euro plus verzendkosten, dan zijn ze voor jou.

Heb ook nog 2 fuseekogels erbij, als je toch bezig bent kun je die net zo goed meenemen! Gaat om de 17mm variant. Daar zou ik graag 10 euro voor willen hebben. Voorste rubbers heb ik ook liggen, mogen ook voor 10 euro weg.

Dan zijn je draagarmen weer helemaal vers en ben ik van m'n onderdelen af ;)

DragonGr Dragon
18-02-2010, 22:13
En kan hij onnodig opnieuw gaan uitlijnen...

Ralfons, je bent welkom in Delft om binnen te staan...

RubenD
18-02-2010, 22:57
Lijkt me sterk ;)

Gevraagd of uitlijnen van de wagen mogelijk is en nu bleken de voorste draagarmrubbers te zijn versleten, waardoor er nu dus te veel speling op de ophanging zit.

Eerst vervangen dus.

Ralfons
19-02-2010, 12:22
RubenD, nogmaals dank voor je aanbod, maar heb gisteren een setje gekocht, dus heb het niet meer nodig.

Dragon, Delft ligt voor mij helaas niet om de hoek, anders had ik er vanavond al gestaan :D maar toch bedankt voor je aanbod!

Komende zaterdag laat ik m'n auto gelijk nakijken, zodat ik tijdens de apk geen verrassingen meer ga krijgen. Met een beetje geluk kan ik samen met de monteur de rubbers wisselen, anders moet ik het misschien een weekje uitstellen.

Ik moet zeggen dat, sinds ik nieuwe banden heb, de auto redelijk goed rechtuit rijdt. Ook zie ik nog geen noemanswaardige slijtage aan de banden, dus misschien zijn de oude, schuin afgesleten banden van een andere auto geweest ofzo. Eerst de boel maareens maken en daarna zien we wel weer!

Jetta MaNiA
19-02-2010, 12:34
Dealer kan ze binnen 24 uur hebben, zie het probleem niet...

Ralfons
20-02-2010, 17:54
Zo,

vandaag de auto eens goed bekeken, maar nog geen rubbers gewisseld.
Eerst opzoek naar een ander setje voor-veren, want deze zijn onderin beide afgebroken... :shake:

Binnenkort vervang ik dus de hele handel gelijk, aangezien ik anders 2x bezig ben, dus wordt vervolgt....

Mocht iemand veren hebben: http://volksforum.com/forum/showthread.php?p=875411#post875411

EDIT: veertjes gevonden. Nu nog tijd vinden om e.e.a. te gaan vervangen.

Prettig weekend!

Ralfons
05-03-2010, 14:20
Zo!

Weekje geleden dus de rubbers en veren vervangen en allemaal goed gegaan :)

Oude rubbers eruit gezaagt en nieuwe erin geperst met een bankschroef en dit ging eigenlijk best redelijk. Ik heb uiteindelijk alleen de platte vervangen, aangezien de ronde nog netjes waren.

Het geheel weer vastgezet, maar tijdens het rijden voelde ik een knoep telkens bij het remmen aan de bestuurderskant.

Gisteren auto weer op de brug en blijkbaar zat het rubber toch niet helemaal op de juiste plek. Hier zullen dus die vulbusjes voor nodig zijn. Aangezien bijrijderskant wel goed was even goed beide kanten vergeleken, de boel vastgezet en 't rijdt nu weer als nieuw!

Apk dus binnenkort en daarna de boel uitlijnen!

Iedereen iig bedankt voor de tips! :D