PDA

View Full Version : importeren oldtimer straks CO2 heffing betalen?


hajee
27-11-2009, 19:05
wie het weet mag het zeggen:
klikkerdeklik (http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/5419095/__Verwarring_over_heffing_oudere_importoccasions__.html)

deze tekst staat er:
Verwarring over heffing oudere importoccasions AMSTERDAM - Er bestaan grote verschillen van inzicht over de belasting die vanaf 1 januari zal worden geheven op geïmporteerde gebruikte auto's die ouder zijn dan twee jaar.

Volgens brancheorganisatie Autotelex worden vele importoccasions per 1 januari flink goedkoper, omdat de bpm op die datum verder wordt afgebouwd van 40 naar 27,4 procent, terwijl op auto's van voor februari 2008 geen slurptaks of CO2-heffing zou kunnen worden geheven.

Maar de Bovag ontkracht die stelling: "Voorheen gold inderdaad dat je een auto niet kon belasten met iets dat op het tijdstip van de productie nog niet bestond", zegt de Bovag bij monde van Rogier Kuin. "Maar voor wat betreft de CO2-heffing is dat veranderd. Alle geïmporteerde occasions, van welk bouwjaar dan ook, zullen per 1 januari worden belast met het basistarief van 27,4 procent en daar bovenop komt het nieuwe schijventarief voor wat betreft de CO2-uitstoot."

In sommige gevallen zou dat voor de echte benzineslurpers zelfs tot een hogere belasting kunnen leiden, maar zo erg zal het in de praktijk niet worden. "Wie een gebruikte auto importeert, mag, wanneer het systeem ongunstig uitpakt, ook een beroep doen op de historische bpm-berekening.

Het argument dat van veel oudere auto's de CO2-uitstoot niet precies bekend is, zodat een berekening onmogelijk wordt, gaat volgens de Bovag ook niet op. "In principe zijn de CO2-waarden van alle auto's die hier worden gevoerd vanaf 2001 bekend. Wanneer die er toch niet is, dan gaat de douane met de importeur bekijken wat die uitstoot op basis van vergelijking met een soortgelijke auto zou moeten zijn", vertelt Rogier Kuin.

breadfan83
27-11-2009, 19:28
Dus je gaat 27,4% bpm over de nieuwprijs betalen bij een ingevoerde oude auto, of hoe moet ik dat zien?

Staat wel een beetje verdacht in één lijn met dat hele km-heffings verhaal, waarin oldtimers worden "ontzien". Zo kun je de oldtimer-rijder tenminste op een andere manier net zo hard naaien.

hajee
27-11-2009, 21:08
tja..ik ben benieuwd...
denk dat ik m'n spijlbusje toch dit jaar maar even gaan keuren lijkt me..

corrado-usa
27-11-2009, 21:13
ze zijn lekker bezig hier in nederland.

Sjurres
01-12-2009, 00:08
is het dus zo dat je eenmalig bij invoering van de oldtimer die 27,4% moet betalen?



dit betekend dus dat de oldtimer die nu al in nederland zijn alleen maar meer waard worden omdat die nog buiten die regeling vallen toch ?

immers de import van oldtimers daalt omdat het meer gaat kosten en de vraag blijft/ wordt hoger dankzij kilometer heffing!?

Tjaap
01-12-2009, 00:26
zoals ik het lees kan je dus gewoon uitgaan van de oude regeling als die in jouw geval voordeliger uitvalt. m.a.w. oldtimers blijven zoals ze zijn.