Log in

View Full Version : Informatie gevraagt....!!!

De Limburger
29-11-2009, 17:04
Vandaag bij het starten van mijn compleet opnieuw opgebouwde motor kwamen we een dik probleem tegen.

Wie o wie kan er info geven over wat ik denk of dit werkelijk kan gebeuren bij een benzine motor.

Ik denk dus dat een injector is open blijven staan en dat daardoor de cillinders zijn komen vol te staan met benzine en dat zich een drijfstang krom heeft geduwd waardoor er nu geen beweging meer in is te krijgen.

De motor draaid dus echt maar mischien 2mm naar links en rechts.
En de zuigers staan niet eens op het BDP of ODP.
Ook de distributie riem ligt er niet meer op nu die hebben we eraf gehaald om de krukas gekunnen rond draaien maar er is geen beweging in te krijgen.

Wie kan er wat info of iedeen geven.??
Want ik zit met me handen in me haar.

Gr Ronnie

Domi
29-11-2009, 17:06
Hoelang heeft de motor gelopen nadat je hem hebt gestart?
Of liep hij gewoon direct vast??

De Limburger
29-11-2009, 17:09
Hij heeft niet eens gelopen, het is gebeurt onder het starten dus bij het rond draaien van de startmotor.
Meer niet er is geen enkele onsteking geweest.
Gr Ronnie

Jurgen Santana
29-11-2009, 17:19
Ik denk niet dat je op de startmotor een drijfstang krom kan duwen.

Draai de bougie's er uit. Probeer dan eens de krukas rond te draaien. Als er benzine in staat duw je dat er door de bougiegaten uit.

De Limburger
29-11-2009, 17:23
Ook dat is geprobeert maar krijgen er verder geen beweging in. Er is een flinke plons benzine uit de gaten gekomen en er ligt nu bijna niets meer op de zuigers.

Zonder distributie riem en zonder bougies hebben we geprobeert te draaien, dit ging niet. Geen beweging.
Gr Ronnie

knedel16vweber
29-11-2009, 17:29
heb je de motor op de standaard al eens eerder met de hand rond laten gaan?

en heb je de nokkenas ook zo gedraaid nu (zonder riem) dat alle kleppen dicht staan?
als je dat hebt en de bougie`s er uit hebt zou die moeten draaien.
zo niet zou ik het probleem in je koppling gaan zoeken.
misschien zit er iets tussen je starterskrans en de bak??
drijfstang gaat inderdaat niet krom door de kracht van een starmotor.
kan me voorstellen dat je un beetje teleurgesteld bent :(

succes

groet frank

Jurgen Santana
29-11-2009, 17:33
Als alle zuigers vol benzine staan zouden alle injektoren lekken of verkeerd aangestuurd worden. Kan de benzine er niet in gekomen zijn door lang doorstarten?

De Limburger
29-11-2009, 17:50
Nee al bij al is er misschien 1 á 2 minuten gestart geworden, met de starter.
En op de standaard kon ik de motor gewoon rond draaien, ook toen de bak erop zat.
Het is een raar geval.
Gr Ronnie

knedel16vweber
29-11-2009, 17:53
hmm vaag.
ik zou even het carter dekser er af pakken en kijken wats gebeurd!?

De Pul
29-11-2009, 18:01
sowieso lukt het je bijna niet om op de starter een drijfstang krom te duwen,al zou dit wel zo wezen zou ie nog steeds rond moeten draaien....

De Limburger
29-11-2009, 18:14
Ja volgende week gaat het carter er onder uit, dan kijk ik dan even verder maar ja het is gewoon raar, wat er gebeurt is, want hij draaide gewoon rond tot op een gegeven moment.
We zullen zien ik geef de moed niet op.
Gr Ronnie

Domi
29-11-2009, 18:33
Zit de startmotor niet vast in de positie dat hij de starterkrans aandrijft??
Dus dat de startmotor nog in de starterkrans zit.

De Limburger
29-11-2009, 18:35
Dat is een goede vraag.
Hoe kan ik dat controleren.??

Domi
29-11-2009, 18:40
Dat is een goede vraag.
Hoe kan ik dat controleren.??

Startmotor eraf halen en dan weer aan de krukas pouly draaien :D

De Limburger
29-11-2009, 18:56
Hahaha ja had er net al even op getikt met de teflon hamer maar dat hielp niet. Dat dan maar een dezer dagen eens proberen.
Kan die starter dan de hele motor tegen houden??
Gr Ronnie

Domi
29-11-2009, 19:04
Als de startmotor in de positie zit om de starterkrans te draaien en op dat punt zit hij vast, Ja dan blokkert hij de hele motor. Omdat je koppeling vliegwiel en de andere meuk aan je krukas vast zit.

De Limburger
29-11-2009, 19:08
Ja oke, we zullen eens kijken want ik snap het niet aangezien de zuigers ook niet op ODP of BDP staan heel vreemd,

Als ik meer weet dan zie je het hier, we gaan gewoon stug verder.
Gr Ronnie bedankt alvast voor de snelle info

De Limburger
29-11-2009, 19:13
Maar alle ideën zijn welkom...

dekilo
30-11-2009, 09:47
En nog nieuws?

Gertjan
30-11-2009, 11:39
Ik zou inderdaad eerst ff je startmotor eraf halen en kijken of dat het is, scheelt weer, anders moet weer heel je motor uit elkaar. :thumbup:

De Limburger
30-11-2009, 18:53
Ja dat gaat ook van het weekend gebeuren, eerst de startmotor en dan langzaam verder zoeken naar wat het kan zijn in mijn ogen zou het best de startmotor kunnen zijn, aangezien je alleen de startmotor hoort klikken en verder niets, deze draait dus niet rond.
We zullen zien, ik geef niet zo snel op hoor hahaha.
Gr Ronnie

karretje
30-11-2009, 19:30
Zal als ik jouw was ook niet te enthousiast aan de krukas proberen te draaien zonder distributie.. :rolleyes: :shake:

breadfan83
30-11-2009, 20:07
Ja oke, we zullen eens kijken want ik snap het niet aangezien de zuigers ook niet op ODP of BDP staan heel vreemd

Dus je hebt één zuiger in een dood punt staan en de andere drie niet? :confused:

egon
30-11-2009, 20:11
sorry ronnie maar ik had nog ff in de boeken zitten snuffelen
maar kon er niks in vinden dus kan ik je er ook niet bij verder helpen
wens je uiteraard veel sterkte
gr,egon

De Limburger
30-11-2009, 20:38
Nee Breadfan, ik bedoel dat twee zuigers eigenlijk nog net niet op of BDP staan en die andere twee niet op ODP. Dus net er tussen in, als er nu verschil in zat dan wist ik het wel maar ze staan allemaal mooi zo als het hoort eigenlijk.
Maar alleen draaien ze niet en dat is niet zo handig in een motor hahaha,
Gr Ronnie

De Limburger
01-12-2009, 12:17
collega van mij kwam met het volgende, door dat ik de olie aan de beide kanten van de drijfstanglagers zou hebben gedaan, kan het zijn dat de motor nu vast zit. Volgens hem moet ik die gewoon lossen en schoonmaken en dan droog monteren en dan alleen olie doen aan de kant waar de krukas raakt, dan zou de motor weer vrij moeten kunnen draaien.

Wie heeft hier al eens van gehoort..??
Gr Ronnie

martiepartie
01-12-2009, 12:20
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een beetje olie de oorzaak is van een vastzittende motor. Je kon hem eerder toch met de hand wel ronddraaien? Dan had dat ook niet moeten kunnen.

De Limburger
01-12-2009, 12:23
ja maar dat gebeurt schijnbaar als de motor dus oliedruk gaat opbouwen, dan zou die zich dus vast klemmen. Het is wat lastig uit te leggen.
Gr Ronnie

Gerrit G60
01-12-2009, 12:24
Waarom haal je niet eerst de startmotor ff los?
Dat is het makkelijkst te controleren, is dat het niet, ga je verder zoeken.
Kan ook zijn dat zuigerveer o.i.d. gebroken is en klem zit tussen je zuiger en zuigerwand.

Kijk eerst gewoon je startmotor na!!

Groet, Gerrit

De Pul
01-12-2009, 12:26
dat verhaal met die olie tussen de drijfstang kun je rustig vergeten,klinkklare onzin.....

De Limburger
01-12-2009, 12:28
ja die startmotor gaat zeker als eerste los, en daarna kijk ik verder. Maar we zien het wel.
Gr Ronnie

martiepartie
01-12-2009, 12:30
Ik zie niet in hoe dat zou werken :dunno: De olie druk je bij het monteren tussen de lagerschalen en drijfstang/kapjes uit, aangezien olie als incompressibel beschouwd wordt. Als daar geen olie hoort te zitten, komt er ook geen extra olie als de motor oliedruk begint te leveren.

Ik zou het nog steeds eerder in je startmotor/koppeling/bak/vliegwiel zoeken.

De Pul
01-12-2009, 12:31
Ik zie niet in hoe dat zou werken :dunno: De olie druk je bij het monteren tussen de lagerschalen en drijfstang/kapjes uit, aangezien olie als incompressibel beschouwd wordt. Als daar geen olie hoort te zitten, komt er ook geen extra olie als de motor oliedruk begint te leveren.

Ik zou het nog steeds eerder in je startmotor/koppeling/bak/vliegwiel zoeken.
:thumbup:

De Limburger
01-12-2009, 12:33
nou de motor van edwin had de zelfde problemen en bij het lossen van de drijfstangen kwam de motor los. Dus in mijn ogen kan het wel hoor. Want ook bij die hebben we dat gedaan ja die olie aan beide kanten en die heeft ook een tijdje vast gezeten, nu is die namelijk ook los.
Gr Ronnie we zullen zien wat het is. Komt in orde ik begin met de startmotor en kijk dan verder maar de nieuwe lagers zijn al besteld.

martiepartie
01-12-2009, 12:39
Succes! Hoop dat het zo is, dan heb je iig geen grote schade.

De Limburger
01-12-2009, 14:01
Ja hoop het ook misschien vanavond even de startmotor eruit pakken. Gr Ronnie

Roy-16VT
01-12-2009, 14:09
Hebben jullie lagerkapjes door elkaar gehaald ofzo mischien tenminste daar begint het mij wat op lijken als ik het verhaal zo lees.

maaar ben benieuwd wat de oorzaak is.

De Limburger
01-12-2009, 14:55
Nee lagerkapjes had ik allemaal gemerkt met een centerpunt, daar de nummers mee in de voorkanten getikt, dus dat kan eigenlijk niet gebeurt zijn en ook zuiger voor zuiger gewisseld en juist om gemonteert.
We zullen zien.. Gr Ronnie

breadfan83
01-12-2009, 14:58
Op de 16v heb ik van die centreerpuntjes op de drijfstanglagers zitten. Heb jij die op de 8v ook? Misschien dat eentje daarvan niet op zijn plek zit...

martiepartie
01-12-2009, 15:30
De motor was met de hand rond te draaien, dus dan heeft het ooit goed gezeten. Bij het starten is het mis gegaan.

Of er is iets losgeraakt wat nu de boel blokkeert, of je startmotor is naar de eeuwige jachtvelden. :D

Maar goed, Ronnie, er zit maar 1 ding op. Stop deze onzekerheid, meld je ziek en ga vanmiddag nog aan de GTI sleutelen :D Zo kan jij toch ook niet meer werken? :D

Ferry24
01-12-2009, 15:40
Gewoon met een zaklamp eronder gaan liggen vanavond en startmotor loshalen :)

De Limburger
01-12-2009, 18:47
Komt wel in orde jongens, maak jullie maar niet druk..ik kan wel een beetje druk hebben, en vrij pakken hier boor dat ga ik echt niet doen, ik ben gewoon zeker dat het inorde gaat komen.
Gr Ronnie

egon
01-12-2009, 19:37
De motor was met de hand rond te draaien, dus dan heeft het ooit goed gezeten. Bij het starten is het mis gegaan.

Of er is iets losgeraakt wat nu de boel blokkeert, of je startmotor is naar de eeuwige jachtvelden. :D

Maar goed, Ronnie, er zit maar 1 ding op. Stop deze onzekerheid, meld je ziek en ga vanmiddag nog aan de GTI sleutelen :D Zo kan jij toch ook niet meer werken? :D

AMEN :thumbup:

breadfan83
01-12-2009, 19:40
Komt wel in orde jongens, maak jullie maar niet druk..ik kan wel een beetje druk hebben

Ja, kan best! Maar WIJ niet!
Hop Ronnie, haal die sjink uit elkaar en zeg ons wat mis is! :chair:

De Limburger
01-12-2009, 21:42
Oke jongen jullie hebben me gek genog gemaakt, net dus buiten op de grond gesleuteld en dus de zooi uit elkaar gehaald en nagekeken.

Startmotor was oke en inorde.
Toen het carter eronderuit gehaald en gekeken naar rare dingen die er eerst niet zaten zeg maar.
Maar dat was niet van toepassing, dus de drijfstang lagers gewoon wat losser gedraaid en jawel hoor los is de motor nu..
Het ligt dus wel degelijk aan waar de olie zit aan welke kant van de lagerschalen.
Maar het belangrijkste is dat de motor weer rond gaat.

Gr Ronnie en jongens ik heb dit voor jullie gedaan hahahah, ik had nog wel kunnen wachten tot zaterdag maar ja jullie niet;)

knedel16vweber
01-12-2009, 21:49
hmmm raar.
heb je de schalen wel op de juiste nm aangetrokken dan?

wel tof dat het zooitje weer draaid!

groet frank

monark
01-12-2009, 21:53
oefff wat een opluchting dat het weer draait,las deze topic voor het eerst.
ik vond het gewoon spannend maar verder veel succes ermee.

mvg pieter.

De Limburger
01-12-2009, 21:53
Tuurlijk alles op moment aangedraaid via de vraagbaak.
Gr Ronnie

knedel16vweber
01-12-2009, 21:54
Tuurlijk alles op moment aangedraaid via de vraagbaak.
Gr Ronnie
zo zie je maar (ook al geloof ik mijn collega nooit) luister naar je collega :D

corrado-usa
01-12-2009, 21:58
mooi dat het weer klaar is.
nou maar gauw een blokje om met de nieuwe motor.
ben benieuwd hoeveel vermogen je nu hebt.

De Limburger
01-12-2009, 22:01
Zaterdag even alles opnieuw monteren heb me nieuwe lagers al besteld en die vervang ik dan maar, en dan gewoon weer proberen he.
En ik ga zeker als hij goed loopt en afgesteld is op de bank met de auto om te kijken wat die werkelijk erbij heeft gekregen.
Gr Ronnie

De Pul
01-12-2009, 23:11
ik blijf het een raar verhaal vinden,waren de lagers wel van het goede type?
als er geen olie tussen de lagerschalen zit loopt ie muurvast.....
weet je ook zeker dat de lagerkapjes bij de drijfstang horen waar ze nou op zitten?
in gemonteerde toestand,dus op moment aangedraait moet er zoveel speling opzitten dat je de drijfstang tussen de krukaswangern heen en weer kan 'tikken' als dat niet kan kloppen of de lagers,of de kappen niet....
maar ik dacht dat dit topic begon met benzine op de zuigers,hoe is het daar mee?

De Pul
01-12-2009, 23:42
drijfstangen zijn sowieso niet iets wat je zo lukraak een beetje aan kan draaien,als ze niet op het juiste moment zitten stappen ze bij de eerste beste stoplichtsprint je blok uit...;)

De Limburger
02-12-2009, 07:13
Dat benzine probleem is nog niet verholpen dat is echt iets voor het weekend, misschien dat een injector blijft open staan of zo dat moeten we nog even uitzoeken.

En ja de lagerkapjes horen bij elkaar had ze allemaal gemerkt, maar ik ga ze zaterdag demonteren en dan kijken of ik de fout kan ontdekken.
Gr Ronnie

martiepartie
02-12-2009, 11:05
Kijk, super Ronnie! In het donker met een zaklamp aan de slag :thumbup:

Wij vragen, jij draait :D :D

De Pul
02-12-2009, 13:20
heb er nog even over nagedacht,maar weet je ook zeker of je de kapjes niet andersom op de drijfstang hebt zitten?
dat geeft namelijk dezelfde klachten...
en let er bij het monteren echt goed op dat je voelbare speling hebt,als er geen oliefilm tussen kan vormen loopt ie geheid vast.zou ik(en jij ook mag ik aannemen;) )zonde vinden van je mooie blokkie....

jammer dat ik niet wat dichterbij zit had er met alle liefde even bij willen helpen.

De Limburger
02-12-2009, 15:57
Ja ik ga zaterdag gewoon even die lagers vervangen en dan op moment aandraaien en dan ook kijken of ik indd die speling heb zodat de drijfstang kan heen en weer bewegen. Dan zou het eigenlijk juist moeten zijn. Anders zou het natuurlijk kunnen zijn dat ik me ergens heb vergist met monteren wat ik weer niet kan geloven aangezien ik alles heb gemerkt gehad.
Maar we zullen zien en @de pul: bedankt voor de info en de zorg hahaha.

Gr Ronnie

bivw 16vg60
02-12-2009, 18:26
heb er nog even over nagedacht,maar weet je ook zeker of je de kapjes niet andersom op de drijfstang hebt zitten?
dat geeft namelijk dezelfde klachten...
en let er bij het monteren echt goed op dat je voelbare speling hebt,als er geen oliefilm tussen kan vormen loopt ie geheid vast.zou ik(en jij ook mag ik aannemen;) )zonde vinden van je mooie blokkie....

jammer dat ik niet wat dichterbij zit had er met alle liefde even bij willen helpen.

denk ook dat dit het geval is hoop niet dat de krukas beschadigd is voor hem

Allart-Ghetta
02-12-2009, 19:22
nou de motor van edwin had de zelfde problemen en bij het lossen van de drijfstangen kwam de motor los. Dus in mijn ogen kan het wel hoor. Want ook bij die hebben we dat gedaan ja die olie aan beide kanten en die heeft ook een tijdje vast gezeten, nu is die namelijk ook los.
Gr Ronnie we zullen zien wat het is. Komt in orde ik begin met de startmotor en kijk dan verder maar de nieuwe lagers zijn al besteld.

Denk dat jullie het motoren bouwen maar beter aan een prof over kunnen laten, als alle motoren i.p.v. heel hard gaan lopen juist vast komen te staan.

Hoofdlagerschalen verkeerd gemonteerd, zodat de olie niet door het gaatje naar de krukas gaat, maar de lagerschaal tegen de kruk aan klemt zodat die niet rond gaat? Je moet de schalen met het gaatje in je blok drukken en de dichte schalen in je hoofdlagerkappen.

De Limburger
02-12-2009, 19:39
Denk dat jullie het motoren bouwen maar beter aan een prof over kunnen laten, als alle motoren i.p.v. heel hard gaan lopen juist vast komen te staan.

Hoofdlagerschalen verkeerd gemonteerd, zodat de olie niet door het gaatje naar de krukas gaat, maar de lagerschaal tegen de kruk aan klemt zodat die niet rond gaat? Je moet de schalen met het gaatje in je blok drukken en de dichte schalen in je hoofdlagerkappen.

Denk dat jij moet gaan voor een leesbrilletje, aangezien we het al van het begin hebben over drijfstanglagers, en ja vergissen is menselijk en kan in dit geval veel geld kosten, maar we zijn er achter voor de motor ook maar gelopen heeft.
Gr Ronnie

Allart-Ghetta
02-12-2009, 20:26
Knap dat jij weet dat het aan de drijfstanglagers ligt zonder het blok te openen, ohja, jullie hadden die fout al eens eerder gemaakt.

Blijft een raar verhaal, dat stilstaande olie achter je lagerkap zoveel druk veroorzaakt dat de motor niet meer rond wil, terwijl de kruk na het aantrekken van de lagerkappen nog met de hand zonder veel wrijving rond ging.

Jan-Jelle
02-12-2009, 20:39

sommige mensen vinden het zelf maken gewoon leuker of hebben de knaken niet om hem te laten bouwen en volgens mij is er genoeg van het werk aan deze motor uitbesteed.

breadfan83
02-12-2009, 21:04
Ik zou het zelf ook hebben uitbesteed als ik er de centen voor had, maar puur omdat ik me er niet aan waag als ik zoveel geld in dat blok en de revisie ervan had gestoken.

Dat Ronnie het zelf opbouwt vind ik wel lef hebben, en hij heeft het daarnaast super netjes gedaan. Dat ie bij het allereerste blok dat ie in zijn eentje van niks opbouwt, alleen een lagerschaaltje van 'n drijfstang verkeerd zet, vind ik heel netjes!

Ronnie kerel, ga zo door! :thumbup:

De Limburger
02-12-2009, 21:34
Knap dat jij weet dat het aan de drijfstanglagers ligt zonder het blok te openen, ohja, jullie hadden die fout al eens eerder gemaakt.

Blijft een raar verhaal, dat stilstaande olie achter je lagerkap zoveel druk veroorzaakt dat de motor niet meer rond wil, terwijl de kruk na het aantrekken van de lagerkappen nog met de hand zonder veel wrijving rond ging.

Jongen jij bent een beterweter he, ik geef niet snel negatief commentaar, maar nu komt het toch,

Je moet eens beter lezen, en dan pas beginnen met zeuren, als je goed gelezen had, dan had je gezien dat ik dus alweer het carter er onder uit heb liggen en dat de drijstangen weer los gemaakt zijn, en dat nu die los zijn de motor weer draait.
Door dat ik niet gecontroleert had of ik genoeg axiale speling heb op de drijfstangen tov krukas ging ik er van uit dat door dat ik de motor goed met de hand kon laten rond draaien juist inelkaar gezet had.
Gelukkig heb ik collega`s die al meer dan 20Jaar in het vak zitten en dus wel weten hoe het moet, die mij dus de informatie gaven dat het aan de drijfstangen kon liggen, nadat ze me gevraagt hadden hoe ik ze gemonteert had.
En dat over dat andere blok dat is ook bullshit, van: "Ohja die was ook vast geknalt" dat zijn uitspraken van mensen die in mijn ogen gewoon beter hun mond kunnen houden.
Aangezien die motor niet eens verder in elkaar staat dan een onderblok met een krukas en drijfstangen met zuigers.

Voor alle anderen die wel respect hebben voor iemand die zelf graag iets wil leren over de techniek en daarvoor het liever zelf wil doen, zeg ik:

BEDANKT !!!

Gr Ronnie

De Limburger
02-12-2009, 21:45
sommige mensen vinden het zelf maken gewoon leuker of hebben de knaken niet om hem te laten bouwen en volgens mij is er genoeg van het werk aan deze motor uitbesteed.

Als eenigste is uitbesteed aan deze motor is het:

Boren/Honen van de cillinders
Vlakken van het blok boven en onder
Chemisch Reinigen blok
Revisie en bewerken cillinderkop
Bestellen van de zuigers, lagers, en andere benodigheden voor het onderblok.

Voor de rest heb ik alles zelf gedaan.
Gr Ronnie

Roy 1.6
02-12-2009, 22:06
Ronny, Respect.

Ik kom nog niet verder dan het kleppendeksel ;)

Ben nog wel van plan om ooit eens een blok open te trekken :)

Jan-Jelle
02-12-2009, 22:08
dat vind ik genoeg, en dat zijn ook allemaal dingen die je niet zelf moet doen als je er geen verstand van hebt. ken wel een verhaal van iemand die alles aan het blok zelf had gedaan, ook het honen, en dat liep niet goed af..

De Limburger
02-12-2009, 22:08
Ronny, Respect.

Ik kom nog niet verder dan het kleppendeksel ;)

Ben nog wel van plan om ooit eens een blok open te trekken :)

Tnx kan je niet meer dan succes wensen.
Gr Ronnie

De Limburger
02-12-2009, 22:11
dat vind ik genoeg, en dat zijn ook allemaal dingen die je niet zelf moet doen als je er geen verstand van hebt. ken wel een verhaal van iemand die alles aan het blok zelf had gedaan, ook het honen, en dat liep niet goed af..

Ja tuurlijk kijk dat zijn de dingen die moeten machinaal gedaan worden, dus je bent eingenlijk wel verplicht om dit uit te besteden.
Maar verder kun je zelf best goed een motor in elkaar zetten, en ja soms maakt men een foutje dat is het risico van bouwen zonder garantie.
Maar dat is gewoon mijn eigen keuze en dan dus ook mijn eigen schuld als er iets mee zou gebeuren.
Maar het komt wel goed daar kan ik alleen maar op hopen.
Gr Ronnie

Jan-Jelle
02-12-2009, 22:16
de persoon die ik bedoel zette de hoonsteen gewoon op de boormachine, misschien begrijp je nu wie ik bedoel ;)

breadfan83
02-12-2009, 22:21
Had René niet ook eens zoiets gedaan? :D

Dezelfde René die nu een 20vt in de Luup aan 't bouwen is!

De Limburger
02-12-2009, 22:22
Oei nee dit wist ik niet maar dat is zo slim nee. Maar ja van fouten moet je leren..
Gr Ronnie

Jan-Jelle
02-12-2009, 22:23
Had René niet ook eens zoiets gedaan? :D

Dezelfde René die nu een 20vt in de Luup aan 't bouwen is!

die ja..
dat is nu de auto (voorheen oliebrander) van mijn broer, ligt inmiddels een andere motor in, weer een 8V met 130 pk.

breadfan83
02-12-2009, 22:25
Zo zie je maar, van fouten kun je leren.
Bij René heeft het goed uitgepakt, hoe dat met Ronnie uitpakt moeten we nog maar zien aankomend weekend. :D

Jan-Jelle
02-12-2009, 22:28
dat heeft niet zo goed uitgepakt hoor, ding gebruikte olie als een malle.. die motor is daar niet beter van geworden.

De Limburger
02-12-2009, 22:29
We zullen zien ik ben ook benieuwd.
Gr Ronnie

Jan-Jelle
02-12-2009, 22:31
iedereen hier als ik het zo lees :)

breadfan83
02-12-2009, 22:35
dat heeft niet zo goed uitgepakt hoor, ding gebruikte olie als een malle.. die motor is daar niet beter van geworden.

Ik bedoelde ook meer dat het met René goed heeft uitgepakt, niet met dat blokje. ;)

Jan-Jelle
02-12-2009, 22:39
Ik bedoelde ook meer dat het met René goed heeft uitgepakt, niet met dat blokje. ;)

ow haha, ik ken rené verder niet ofzo, dus kan daar niet echt over oordelen...

sciroccoGTII
02-12-2009, 22:45
Weet je wat ik denk..dat je de lagerkappen verkeerd om gemonteerd hebt..dingen zijn namelijk gelijnboord.. Zitten dus nu niet goed tegenelkaar waardoor het zooitje gaat klemmen. Kan gebeuren al hoop ik dat er niets mis mee is met je krukas. Dat van die olie vind ik eerlijk gezegd wel een heel erg vreemd verhaal daar denk ik het mijne van. Ik zet het spul altijd met vaseline inelkaar vooral als je het blokje niet zo heel snel draaiend gaat krijgen zoals nu dus, de olie loopt er dan snel tussenuit waardoor je in het begin grenssmering kan krijhen. (is maar een tip)

Succes ermee

Jan-Jelle
02-12-2009, 22:49
het is al opgelost hoor, even het hele topic doorlezen..

De Limburger
02-12-2009, 22:54
Weet je wat ik denk..dat je de lagerkappen verkeerd om gemonteerd hebt..dingen zijn namelijk gelijnboord.. Zitten dus nu niet goed tegenelkaar waardoor het zooitje gaat klemmen. Kan gebeuren al hoop ik dat er niets mis mee is met je krukas. Dat van die olie vind ik eerlijk gezegd wel een heel erg vreemd verhaal daar denk ik het mijne van. Ik zet het spul altijd met vaseline inelkaar vooral als je het blokje niet zo heel snel draaiend gaat krijgen zoals nu dus, de olie loopt er dan snel tussenuit waardoor je in het begin grenssmering kan krijhen. (is maar een tip)

Succes ermee

Dankje voor de tip, weet jij dan ook hoe je kan zien dat ze verkeert zitten die lagerkappen?
Zaterdag wilde ik ze zowiezo na kijken het kan natuurlijk gebeuren dat ik me bij eentje vergist heb. Gr Ronnie

De Pul
02-12-2009, 22:59

Succes ermee
hey maurits,zit je mij nou gewoon te quoten?

;) ;) :D

@ronnie,er zitten als het goed is merkjes op(aftekeningen)

De Limburger
02-12-2009, 23:02
Oke dan moet ik die kappen maar eens goed bekijken.
Gr Ronnie

sciroccoGTII
03-12-2009, 12:25
@de pul : Haha sorry heb even snel dor het topic gelezen en dus tot dezelfde conclusie gekomen. ;)

Dus dat moet de oplossing dan wel zijn :D

Zitten idd merktekens op zit als het goed is aan 1 kant een nokje aan de buitenzijde van de kap en dan is de buitenkat ook identiek. Ook kun je het wel aan de nokjes in de lagerschalen zien.

Is bijna niet te missen als je het weet.

Succes ermee.

De Limburger
03-12-2009, 12:28
Oke dan zal ik daar eens naar kijken zaterdag, dan zal het wel allemaal goed komen.
Gr Ronnie

breadfan83
03-12-2009, 12:53
Dat van die nokjes heb ik een paar pagina's terug ook al gezegd. ;)

Op de 16v heb ik van die centreerpuntjes op de drijfstanglagers zitten. Heb jij die op de 8v ook? Misschien dat eentje daarvan niet op zijn plek zit...

sciroccoGTII
03-12-2009, 17:57
Dan blijkt wel dat iets eerst 10x gezegd moet worden voordat er geluisterd wordt ;)

De Limburger
03-12-2009, 18:26
Hahaha nee ik meende of er merk tekens op staan die nokjes op de lagers dat weet ik maar wist niet of er op de lagerkappen ook tekens stonden.
Maar nu wel dus ga ik daar zeker naar kijken, ik luister wel hoor..
Hahaha
Gr Ronnie

breadfan83
03-12-2009, 18:28
Op die kappen staan inderdaad ook merktekens. Normaal zijn dat 1, 2, 3 of 4 kleine geboorde puntjes. Maar als je die kappen niet op de goede plaats hebt, of verkeerd om, zou het eigenlijk niet eens moeten passen... :confused:

De Limburger
03-12-2009, 18:47
Ja dat dacht ik ook ja. Ik zie het wel zaterdag ja..komt in orde.
Gr Ronnie

sciroccoGTII
03-12-2009, 22:47
Jawel hoor dan passen ze wel...Allen loopt het zooitje nogal zwaar zoals nu ;)

Was btw ook niet persoonlijk bedoeld hoor ronnie dat er niet geluisterd werd merk het wel vaker op forums..geeft verder ook niks is alleen maar hulp die aangeboden wordt dan moet men zelf maar zien wat ie er mee doet ;)

Op het vw forum is dat helemaal zo vandaar dat ik die zowieso vermijd :D

Veel succes ermee en dan zal het nu wel goedkomen :thumbup:

En anders heb ik nog wel een zeer snelle 8v voor je :D

Edit, op de lagerkappen van drijfstang heb ik nog nooit merkttekens gezien van de volgorde...die moet ik er altijd zelf in slaan :rolleyes:
Dan heb je waarschijnlijk een motor gehad die al eens open is geweest.

De Pul
03-12-2009, 23:46
Jawel hoor dan passen ze wel...Allen loopt het zooitje nogal zwaar zoals nu ;)

Edit, op de lagerkappen van drijfstang heb ik nog nooit merkttekens gezien van de volgorde...die moet ik er altijd zelf in slaan :rolleyes:
Dan heb je waarschijnlijk een motor gehad die al eens open is geweest.
klopt allebei,volgens mij horen de blokkeerlipjes van de lagers aan dezelfde kant te zitten,weet ik niet 100% zeker.maar je merkt het snel zat,je moet immers die speling kunnen voelen......

bolku
04-12-2009, 01:31
Blokkeerlipjes moeten idd aan dezelfde kant zitten, dus tegen elkaar als de kappen erop zitten.
Hoogstwaarschijnlijk heb je idd een kap verkeerd zitten, kan alleen nooit dat je hem dan direct na de montage wel rond kon draaien...

Wat je moet doen, en dat is kut met de krukas erin, is de drijfstangen alle 4 loshalen en zover mogelijk naar beneden trekken.
Dan de lagers eruithalen en de kappen weer monteren, voel dan aan de binnenzijde van de drijfstang en kappen of je een overgang tussen de 2 helften voelt, die mag er nl. niet zijn, moet echt 100% glad zijn.
Je kan ook eerst even weer een voor een de drijfstangkappen vastdraaien en na elke kap de motor even proberen te draaien, dan ben je er zo achter welke drijfstangkappen verkeerd zitten.
Succes.
Je bent trouwens echt niet de eerste die dit overkomt....heb ook al zat motoren binnen gehad waarbij de kappen verkeerd zaten waardoor de motor na een paar duizend km kapot gelopen was.....
Je hebt ergens nog geluk dat ze zo erg klemmen dat je er nu meteen achter komt...

vwmk2driver
05-12-2009, 08:31
buiten de gleuvjes om merk ik altijd zoiets met mijn eigen merkjes.
sla heel lichtjes in de kappen van 1 tot 5 een centerpuntje aan de zijkant van de kap,
en ik tik ok een centerpuntje in het blok dan liggen de kappen sowieso op juiste volgorde en ook sowieso goed om.

met de drijfstangen doe ik dit ook, alleen dan aan 1 kant in de kap en in de stang.

de nieuwere generatie motoren hebben zelfs ook geen slotjes meer, dus als je dan een motor uit elkaar haalt heb je niks aan de gedachte van slotjes.

is maar een tip :thumbup: fouten maken is menselijk en we kunnen niet allemaal perfect zijn ;) :D

De Limburger
05-12-2009, 13:25
Er zat inderdaad 1 kap verkeert gemonteert, die is nu dus omgedraaid, dadelijk even verder het regent nu net..
Komt wel goed.
Gr Ronnie

De Limburger
05-12-2009, 19:32
Hij loopt....heerlijk.,..Gr Ronnie

knedel16vweber
05-12-2009, 19:48
en toen hadde we youtube :)

mooi man!

De Limburger
05-12-2009, 22:22
Youtube komt morgen.. Heb alleen geen filmpje van de start.. Gr Ronnie