PDA

View Full Version : Vooras verlagen??


Bussie komt zo
01-12-2004, 16:13
Ik was gisteren bezig mijn vooras aan het demonteren en zat te kijken hoe dat nou zat met die rubbers die tussen de 2 armen in zit.

haal je deze helemaal weg dus rubber met steun of haal je alleen het rubber weg.

Mijn idee was dat het helemaal weg moest ander kan je de arm niet verder omhoog bewegen.

En die verlagings plaatjes van Franky's zijn de beste zeker.

Split52
01-12-2004, 16:19
Hangt er denk ik sterk vanaf hoe ver dat ding van jou op z'n kut gaat.
Die armpjes kun je een paar lellen geven zodat ze wat hoger komen te zitten en vervolgens de rubbers wat inkorten.. Helemaal zou ik ze niet verwijderen omdat als je de as gaat verlagen de vering slapper gaat worden. Waardoor dus de invering ook groter wordt. Nu heb je bij een flinke klapper de draagarmen tegen die armen zitten maar dan zit je met je banden in de wielkasten.

Denk dat je netzo als bij de t2 vooras van Chriet Titulaer hier op het forum een midden weg moet zien te vinden, de combinatie rasterplaten, spindels en platte banden. Door dit goed op elkaar af te stemmen kom je vaag lager dan alleen die vooras maar klakkeloos te droppen. Jij wilt toch geen stofzuiger als die van Wout of wel?

Frankys leveren die nu ook bus plaatjes? Weet dat CSP ze kan leveren, gaat dat niet via de Gekkekever?

Bussie komt zo
01-12-2004, 16:43
Hangt er denk ik sterk vanaf hoe ver dat ding van jou op z'n kut gaat. iets meer dan je met dropped spindels haalt. want alleen de spindels verlagen zit je nog aan de hoge kant.


Jij wilt toch geen stofzuiger als die van Wout of wel? Nee zeker niet(Alhoewel ik het wel leuk vind staan) met die 944 remmen dan kan je wel reserve kenteken platen meenemen. die is na een paar keer een beetje goed remmen weggesleten. Net als bij wouter maar die zijn weg van de vluchtheuvels. :D

Zijn de plaatjes van een kever niet hetzelfde als van een bus.

Split52
01-12-2004, 16:45
Nee joh die plaatjes zijn wel 10x dikker ;) en duurder :D meende wel iets van 180 euro!
Kijk maar eens naar de dikte van de buizen van de as.. dan weet je ook waarom.

Maar als jij iets lager wilt kun je idd gewoon die rubbers inkorten en die armen evt naar boven rammen... dan ben je klaar.

Bussie komt zo
01-12-2004, 16:48
die zijn inderdaad het zelfde ja :D
Jij bent scherp!! :o

Plaatjes bij frank kosten 142,95 :eek:

tering hé, zouden die van goud zijn :o

Split52
01-12-2004, 19:08
Diezelfde gast die jou die 944 adapters kan verkopen, heeft ook Adjusters voor je vooras... is dat geen idee, misschien kun je een prijsje maken ;)

primer-look
01-12-2004, 20:44
ik heb de aanslag armen ook weg (moeten) halen hoor anders gaat ie echt niet op z,n pens......

BTW ik heb gewoon kever adjusters gebruikt, gebruik dan niet de raster plaatjes maar de type adjuster met stelbouten (heb er trouwens ook al een gemaakt met AVIS raster platen hoor gaat ook).
Ik zal eens bij je langs komen met de split binnenkort oke'

dennis

Bussie komt zo
01-12-2004, 20:53
ik heb de aanslag armen ook weg (moeten) halen hoor anders gaat ie echt niet op z,n pens......

BTW ik heb gewoon kever adjusters gebruikt, gebruik dan niet de raster plaatjes maar de type adjuster met stelbouten (heb er trouwens ook al een gemaakt met AVIS raster platen hoor gaat ook).
Ik zal eens bij je langs komen met de split binnenkort oke'

dennis

Die met die stelbouten heb ik al ergens gezien, zo een is gemakelijk zelf te maken. die is mooier op hoogte te brengen ook.zal me hier eens in verdiepen.

En ik zie je wel verschijnen Dennis, de koffie is zo gezet!!

JeeWee
01-12-2004, 21:22
doe je dan dropped spindels en rasterplaatjes bkz?

Split52
01-12-2004, 21:26
ik heb de aanslag armen ook weg (moeten) halen hoor anders gaat ie echt niet op z,n pens......

Ja haha maar jij hebt dan ook een stofzuiger!!


BTW ik heb gewoon kever adjusters gebruikt, gebruik dan niet de raster plaatjes maar de type adjuster met stelbouten (heb er trouwens ook al een gemaakt met AVIS raster platen hoor gaat ook).
Ik zal eens bij je langs komen met de split binnenkort oke'
dennis

Hoe zit je dan qua passing met de buisdikte?

Bussie komt zo
01-12-2004, 21:26
doe je dan dropped spindels en rasterplaatjes bkz?

Ja, want ik denk dat ik met alleen dropped spindels niet laag genoeg kom naar mijn zin.

en met de rasterplaatjes kun je ook weer gewoon omhoog zetten.

Dropped spindels had ik zelf al gemaakt. vandaar dat ik het allebij doe!!

primer-look
01-12-2004, 21:31
Ik heb op de freesbank de rasterplaat uitgefreesd tot de bus buis diameter (uiteraard alleen de raster plaat die op de buis gelast komt) en d,r hoeft echt niet veel uit hoor

dennis
PS: warme koffie is wel lekker na een ritje in een bus zonder kachel, we houden wel ff contact

krukab
01-12-2004, 21:46
Op mijn T2b as (op de pano) heb ik ook de eindstoppen eraf gezaagd ... moest wel,
anders gaat het bij het inveren nie goed komen !!
De WEEDEATER vooras op de westy heeft ze al niet eens,dus dat scheelde weer slijpwerk :D
Wat de "tandradbaantjes" betreft,ik heb ze van een kever in m'n handen gehad,
maar die zijn echt wel ieniemienie vergelijken bij wat Creative op de Weedeater last.
Ook zit er natuurlijk diameter vershil in een kever,spijl en T2a (of b) vooras.
Bluebird Customs -waar mijn Foksy adjuster vandaan komt- levert ook twee typen adjusters.
één voor een -kleinere- diameter (ik geloof 57mm) spijlvooras,en één voor de iets grotere
(ik dacht 60mm) pano voorassen.
Met dropped spindels ga je niet laag genoeg (?) komen,en je zal hardere dempers moeten
monteren,want je (in)veerweg blijft natuurlijk standaard soepel !!
Bij de Foksy adjuster wordt alleen de bovenste torsiebus verstelbaar gemaakt,waardoor
de onderste op spanning komt te staan en de bus dus stugger wordt in veercomfort,niet
in harderheid,want je kunt nu gewoon iets kortere -standaard- gasdrukschokbrekers monteren.

Bussie komt zo
01-12-2004, 21:47
58mm rond is de as, toevallig net gemeten. ik weet niet wat een kever voor maat heeft?

Ik hoor het wel dennis.

Die Foxcy adjusters daar zou je met een avic adjuster hetzelfde mee kunnen doen.

Voor dempers zat ik zelf aan rode koni's of aan kyb's te denken.

met dropped spindels verlaag je 3,5" dat is 8,89 cm dat is nooit genoeg met 15" fuchsen. :confused:

JeeWee
01-12-2004, 22:10
Voor dempers zat ik zelf aan rode koni's of aan kyb's te denken.

Hee, ik ben ook op zoek naar kyb's, waar ben jij van plan die dingen te halen? Die dempers moeten eigenlijk ook korter zijn dan normaal toch?

veebee
01-12-2004, 22:17
ik heb mijn kyb's bij slammed panel vandaan

primer-look
02-12-2004, 07:41
ik ook Slammed ......is de goedkoopste die ik kon vinden zelfs tov de groothandel

volksaddiction
02-12-2004, 07:47
De witte kyb's dan he !
Idd, slammed panel is de goedkoopste.
De zilveren kybs evt. bij paruzzi te koop.

http://www.volksaddiction.nl/spijl/busverlagen/070203.jpg

Bussie komt zo
02-12-2004, 08:22
@ Leon. jij hebt je rubbers ook laten zitten. Of heb je ze ook moeten verplaatsen.

primer-look
02-12-2004, 10:31
voor zover ik weet rijdt leon met verlaagde spindels en geen verstelbare vooras (toch leon?) dus dan staan je draagarmen precies maar dan ook precies zoals standaard. Dan kan de aanslag dus ook wel blijven

dennis

volksaddiction
02-12-2004, 10:59
Gewoon metr rubbers, gaat allemaal goed.
Raak nu nog regelmatig met het stuurhuis de straat, dus ik zou ze lekker laten zitten !

http://www.volksaddiction.nl/spijl/busverlagen/spindel4.jpg

Alexdundee
02-12-2004, 13:14
ik heb red9design...geen rubber stop meer!

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/131027.jpg

Gui
02-12-2004, 16:26
Heb dit gevonden! weet niet of het helpt maar ja....

http://www.bluebird-type2.co.uk/index1.htm

Ze hebben ook nog wat andere mooi spull, wel beetje duur of nie?

volksaddiction
02-12-2004, 16:37
alex, deze dus:

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1515&stc=1

Alexdundee
02-12-2004, 16:43
Oh ja...kan niet meer linken van "The Samba" geloof ik!

Split52
02-12-2004, 16:44
ik heb red9design...geen rubber stop meer!

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/131027.jpg

Cool da's pas leuk spul!

Wat ik me afvraag bij dat red9design ezrider gebeuren... je zorgt dus dat je vering enorm slap wordt en dat compenseer je weer door een veer/schokdemper setje.. dus eigenlijk een schroefset.. of heb ik het verkeerd begrepen?

Hoe zorgen ze er nu voor dat de vering slap wordt? Je zou kunnen kiezen voor de verenstaal te laten vervallen alleen kun je dan de draagarmen niet meer vastzetten, Er zal dus iets in geschoven moeten worden (dat is die buis op de foto) . Wat is dat voor buis.... erg slap materiaal dus?

http://www.red9design.co.uk/busezrider1.jpg

volksfahrer.nl
02-12-2004, 17:57
Het lijkt mij maar gevaarlijk! Je gaat al je gewivht op een draadeind zetten waar normaal alleen een dempertje op zit.
Als die ene bout breekt!!!!!!!!!!!!!!!!!!

vwwastelands
02-12-2004, 20:39
Het lijkt mij maar gevaarlijk! Je gaat al je gewivht op een draadeind zetten waar normaal alleen een dempertje op zit.
Als die ene bout breekt!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Zegt hij die zijn fusee van de ponton gewoon vastlast.....?

hahahah geintje gast ;)

JeeWee
02-12-2004, 20:44
ok dan ga ik ze daar halen, hebben jullie allemaal rondom kybs? hoe stel je die dingen in, tenminste ik lees op de site van kyb dat ze Gas - A - Just zijn?!

krukab
02-12-2004, 22:18
Ik rij (hoe kan het ook anders ;) ) met gele (achter)Koni's van een Porsche 944 Turbo.
Geen gasdruk,maar wel nastelbaar en -ook belangrijk- levenslange garantie voor de eerste eigenaar.
Zitten er alweer bijna 7 (jaja,zeven) jaar onder,en hebben de nodige km's achter de rug.

@Alex;dat Red9 setje heb ik voor de crew cab op het oog !!
(voordeel is dat ik dan de in-en uitgaande slag van de demper zou kunnen gaan stellen)

primer-look
02-12-2004, 23:02
gas-adjust is een leuke term , er valt gewoon nix aan die dingen te adjusten. Bij de mijne zat een boekie met hoe je ze leeg kon laten (gat prikken dus ja echt waar stond gewoon een plaatje van een vent van de firma KYB die de chock in doeken deed en een gat er in sloeg !!)

Alexdundee
03-12-2004, 11:36
Cool da's pas leuk spul!

Wat ik me afvraag bij dat red9design ezrider gebeuren... je zorgt dus dat je vering enorm slap wordt en dat compenseer je weer door een veer/schokdemper setje.. dus eigenlijk een schroefset.. of heb ik het verkeerd begrepen?

Hoe zorgen ze er nu voor dat de vering slap wordt? Je zou kunnen kiezen voor de verenstaal te laten vervallen alleen kun je dan de draagarmen niet meer vastzetten, Er zal dus iets in geschoven moeten worden (dat is die buis op de foto) . Wat is dat voor buis.... erg slap materiaal dus?


Die buis is een massieve stale stang met aan de uit einde draaibaare uitsparingen voor je "hoe heten die ook weer!" waar je spindels aan zitten , je weet wel,.

Nee ik denk niet dat het slap is en het niet zal afbreeken, Dropped spindels zijn ook niet 100% te vertrouwen, alles wat niet standaard is is niet 100% toch.

Anyway, heb hier al genoeg over gediscuseerd op andere FORUMS.

kruk@b, ik denk een goede keuze, kan je op hoogte verstellen en op stugheid, helemaal goed.
Ik heb die van mij nog op de hoogste stand staan en op de zachtse stand en rijd prima, kan nog ongeveer 10cm lager als ik wil, eerst die achterkant maar een keertje lager gooien!

krukab
03-12-2004, 11:59
Iedereen verlaagd op zijn eigen manier een bus,en zoveel manieren,zoveel meningen erover.
Ik wilde niet té laag (niet met de pano en niet met de spijl),want ik wil ze beide intensief én
dagelijks kunnen gebruiken.
De spijl voor lange vakantieritten door Europa (ja,volgend jaar ook Engeland !! :D ) en in
de pano wil ik zonder te moeten "miepen" 1000 kilo vracht in kunnen laden voor de zaak.

Maar als iemand nou extreem laag wil,en daar een aantal zaken voor wil opofferen,dan
moet diegene dat natuurlijk helemaal zelf weten !!

Gert
03-12-2004, 12:05
Ik rij (hoe kan het ook anders ;) ) met gele (achter)Koni's van een Porsche 944 Turbo.
Geen gasdruk,maar wel nastelbaar en -ook belangrijk- levenslange garantie voor de eerste eigenaar.
Zitten er alweer bijna 7 (jaja,zeven) jaar onder,en hebben de nodige km's achter de rug.



Doet mij eens een typenummer ...

krukab
03-12-2004, 12:09
951.333.032.04

(achterschokbrekers van een 944 Turbo .... das typ 951)

Bussie komt zo
03-12-2004, 15:38
Wie heeft er zin in een setje van red9design ?
Zit er serieus aan te denken .. scheelt weer in vrachtkosten .

Kost dah!!

Alexdundee
03-12-2004, 16:03
www.red9design.co.uk

Bussie komt zo
03-12-2004, 16:13
310 pond dat valt mee!!
heb ik wel intresse in Gert!

Gert
03-12-2004, 16:53
We hebben het er binnenkort wel over :)

Weet iemand of het meer dan 4 inches dropped met die kit voor de vooras ?

JeeWee
03-12-2004, 20:03
ik denk wel in die lowered spring plates, ennuh, alex dundee, is het comfortabeler dan een gewone as, of vergelijkbaar?

JeeWee
03-12-2004, 20:06
bdw, 'k heb al eens om info gevraagd:

Here are the answers to your questions:
we offer two different lengths of coilover...one which lowers the Bus 50mm -
100mm and the other which lowers it 85mm - 140mm
If you change your tyres to 60 profiles on the 14" wheels you will be about
180mm lower (this is really low!).

The original torsion bars are replaced with out long tie bars, so that the
trailing arms can pivot freely, then all the suspension and adjustment is
done with the coilover units.

I have attached some pictures of two buses. The Yellow Bus is lowered with
the 100mm kit and is as low as it will go. The Blue Bus is lowered 180mm as
described above.
These pictures were taken for the next issue of Camper and Commercial
magazine which is due out on the 12th of March.
We have a full 'How To' feature and these Buses in the magazine.

Hope that helps

Cheers
Simon
Red 9 Design

Bussie komt zo
03-12-2004, 20:16
Hebbie die foto's ook nog erbij JW.

JeeWee
03-12-2004, 23:47
JeeWee goosurtjûh heb ze ff op het forum gekwakt:

Die blauw witte lijkt in eerste instantie niet zo heel laag mede door z'n zwarte onderkant denk ik.

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=9654&mode=normal
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=9651&mode=normal
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=9650&mode=normal
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=9653&mode=normal
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=9652&mode=normal

Alexdundee
04-12-2004, 10:50
ik denk wel in die lowered spring plates, ennuh, alex dundee, is het comfortabeler dan een gewone as, of vergelijkbaar?
Ja het is iets stugger rijden, maar je kan het zelf afstellen , hoogte en stugheid naar je eigen zin, Ik heb die van mij op zijn slapst staan en is iets wat stugger dan een orgineele voor as.
Maar als je hem meer verlaagd dan moet je toch stugger voor de wielkasten niet aanslepen aan de wielen!

We hopen volgen jaar weer in Budel te zijn, kom maar even kijken dan.

krukab
06-12-2004, 08:46
Wat ook een optie is (na er zaterdag met Mac Gyver,Bkz & Gert erover te hebben gebrainstormt)
is dat je de bovenste torsie"staaf" niet vastschroeft in de midden,maar aan de draagarmen.
De bovenste as gaat dan als een stabilisator werken,net zoals bij een type3.

@Alex,die assen ... schuiven die door het standaard middenblok (wat in de as blijft zitten) heen ??

Bussie komt zo
06-12-2004, 09:17
Wat ook een optie is (na er zaterdag met Mac Gyver,Bkz & Gert erover te hebben gebrainstormt) Gert?? Gert?? nee niet gezien.


is dat je de bovenste torsie"staaf" niet vastschroeft in de midden,maar aan de draagarmen.
bedoel je die "Torsie staaf" die geleverd wordt bij het red9design pakket??

krukab
06-12-2004, 09:27
bedoel je die "Torsie staaf" die geleverd wordt bij het red9design pakket??

Ja,die ... als we van dat middelste (vaste) blok in de vooras nou eens een kogellager
van konden maken :rolleyes:
Die naaldlagers aan het uiteinde van de vooras (vergeten je dat zaterdag te laten zien)
zitten er al,dus nu nog eentje in het midden,en je hoef geen stabi meer aan je onderste
draagarmen te maken :D

Bussie komt zo
06-12-2004, 10:36
Ja,die ... als we van dat middelste (vaste) blok in de vooras nou eens een kogellager
van konden maken :rolleyes:
Die naaldlagers aan het uiteinde van de vooras (vergeten je dat zaterdag te laten zien)
zitten er al,dus nu nog eentje in het midden,en je hoef geen stabi meer aan je onderste
draagarmen te maken :D

Naaldlagers heb ik gisteren nog even bekeken omdat mijn vooras toch uitelkaar ligt.

Zal een kijken of dat blok eruit kan.

Maar het is geen verenstaal die lange as dus al links omhoog gaat gaat rechts mee. dit lijk mij niet wenselijk.Onafhankelijk is beter dan vast!!

Alexdundee
06-12-2004, 12:03
@Alex,die assen ... schuiven die door het standaard middenblok (wat in de as blijft zitten) heen ??
Ja die schuiven er gewoon in en hebben van die V-tjes voor je schroeven
om ze vast te schroeven in het midden, net zo als je veerplaten!

krukab
06-12-2004, 12:12
@Alex,we dachten ook al zoiets ... kon het me niet voorstellen dat het getande middenblok
verwijderd of aangepast zou moeten worden.
En hoe is de passing in de draagarmen,want daar zit natuurlijk ook zo'n getande sparing voor
het verenpakket,maar daar wordt de draagarm alleen maar geborgd,zodat hij er niet af kan,toch ??
Zit (of komt) er dan geen speling op de draaipunten :confused:

Alexdundee
06-12-2004, 13:56
@Alex,
het verenpakket,maar daar wordt de draagarm alleen maar geborgd,zodat hij er niet af kan,toch ??
Zit (of komt) er dan geen speling op de draaipunten :confused:
Ja, die stang word alleen maar geborgd aan de uiteinde
aan een draaibare uitsparing voor je schroefies.
Nee, er zit geen speling in de draagarm.

Bussie komt zo
06-12-2004, 14:04
Als ik het goed gezien had in op de plaatjes, zit er aan het einde van de stang rubbers??

Die zorgen er denk ik voor dat de er geen speling kan ontstaan op de asjes.

JeeWee
06-12-2004, 19:01
als je die meneer van red9 mailt kun je volgens mij zo een inbouwhandleiding vragen!

Bussie komt zo
06-12-2004, 19:38
als je die meneer van red9 mailt kun je volgens mij zo een inbouwhandleiding vragen!

De inbouwhandleiding staat op hun internetsite!

Alexdundee
07-12-2004, 11:40
Als ik het goed gezien had in op de plaatjes, zit er aan het einde van de stang rubbers??

Die zorgen er denk ik voor dat de er geen speling kan ontstaan op de asjes.
NEE, dat zijn geen rubbertjes aan de uiteinden van die stang!
Dat zijn draaibare metalen delen waar je schroefies op vast komen te zitten.

Bussie komt zo
07-12-2004, 15:00
NEE, dat zijn geen rubbertjes aan de uiteinden van die stang!
Dat zijn draaibare metalen delen waar je schroefies op vast komen te zitten.

zijn de uiteinde draaibaar?? :eek:
Is dat het messing gedeelte. hoe hebben ze dat gedaan dan??

volksfahrer.nl
07-12-2004, 15:18
zijn de uiteinde draaibaar?? :eek:
Is dat het messing gedeelte. hoe hebben ze dat gedaan dan??

Het klinkt allemaal niet echt stevig.
Aan de andere kant; de "Ricki James" :biggrin: schijnt het ook onder z'n BD te hebben zitten.
En die rijd er toch ook behoorlijk veel mee en hard.

Mischien eens op een Engels forum zoeken?
Daar moet vast meer feedback te vinden zijn.

krukab
11-12-2004, 11:00
En die verlagings plaatjes van Franky's zijn de beste zeker.

Dit zijn de rasterplaatjes zoals Creative ze op de weedeater monteert.
deze zijn wel ietsje anders (lees;groter) dan de keverrasterplaatjes.
De onderste staat op maximaal "hoog" standje,en met de bovenste verlaag ik de bus ...
zo wordt de vering wel iets stugger,maar duurt het ook langer voordat de banden de wielkuipen raken.
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=9775&mode=fullsize

JeeWee
11-12-2004, 11:37
Het klinkt allemaal niet echt stevig.
Aan de andere kant; de "Ricki James" :biggrin: schijnt het ook onder z'n BD te hebben zitten.
En die rijd er toch ook behoorlijk veel mee en hard.

Mischien eens op een Engels forum zoeken?
Daar moet vast meer feedback te vinden zijn.
Tijdens Spa en andere meetings in het verleden heb ik al eens wat engelsen aangesproken over deze set, waarbij onderandere een redacteur van 'vwcamper en commercial' [ofzo] die die set getest hadden, en iedereen was er goed over te spreken. Nog geen verhalen gehoord van grote ongelukken of instabiele constructie. Toen ik de set zo'n 3 jaar terug zag had ik ook mijn bedenkingen bij het alleen maar gebruiken van de schokdemper bevestigingen namelijk. Echter zelfs met het gewicht een camper schijnt dit nog geen probleem te zijn.

Volkswouter
11-12-2004, 17:53
Dit zijn de rasterplaatjes zoals Creative ze op de weedeater monteert.
deze zijn wel ietsje anders (lees;groter) dan de keverrasterplaatjes.
De onderste staat op maximaal "hoog" standje,en met de bovenste verlaag ik de bus ...
zo wordt de vering wel iets stugger,maar duurt het ook langer voordat de banden de wielkuipen raken.
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=9775&mode=fullsize

Erwin,die raster platen zijn gemaakt door Marco van Slammedpanel en verkocht via BBT aan Creative.Leuk ook om in de VolksWorld te lezen dat Creative de mooiste en beste rasterplaten heeft die momenteel in de handel te krijgen zijn.