View Full Version : Injectie 1300cc (NZ)
Nick Mattheus
01-12-2009, 22:41
Ik ga in het weekend zien naar een Golf 2 1300cc injectie, maar er schilt iets aan de injectie (kabelbreuk, ecu kapot, ...).
Nu heb ik hier thuis nog een blokje van een Golf 3, een 1400cc met motorcode ABD, liggen en is mijn vraag of er iets hetzelfde is?
Het zou wel tof zijn als bijvoorbeeld de ECU hetzelfde is, of de injecteur...
Dank bij voorbaat, Nick.
Je kan de golf3 motor en bak samen met de ecu zo overbouwen naar je mk2'er
Gerard Polo MK2
02-12-2009, 10:44
Heb anders nog wel een goedwerkende ECU liggen voor NZ.
Mocht je die willen hebben natuurlijk.
Nick Mattheus
02-12-2009, 12:09
Je kan de golf3 motor en bak samen met de ecu zo overbouwen naar je mk2'er
Dus dan zou ik niets van fusee's, bevestigingen van versnellingspook, enzoverder moeten overbouwen?
Gewoon de cardans in de versnellingsbak, ecu overbouwen, ...
Zou wel handig zijn. :rolleyes:
Nick Mattheus
02-12-2009, 12:10
Heb anders nog wel een goedwerkende ECU liggen voor NZ.
Mocht je die willen hebben natuurlijk.
Wel, ga hem dit weekend waarschijnlijk halen, daarna kan ik iets laten weten, als ik zeker ben dat het de ecu is. ;) :thumbup:
he als dat het nou niet is en je hebt andere onderdelen nodig pm me dan ff,
de sloop hier ligt vol met 1300 tjes veel NZ.
Nick Mattheus
02-12-2009, 18:16
he als dat het nou niet is en je hebt andere onderdelen nodig pm me dan ff,
de sloop hier ligt vol met 1300 tjes veel NZ.
Goed antwoord... :D Thanx :thumbup:
Ik weet een rode Golf 2 te koop staan voor maar 400 euro waarvan de kas nog in perfecte staat is, wel hier en daar een heel klein krasje (niet veel) en geen een deukje, niks van roest... Lekker :rock:
Injectie werkt niet maar als je er startpilot inspuit start hij heel effe...
Waar is die sloop ergens? Ik moet van België komen, zodus... ;)
ahh dan is het een erg lang ritje midden drenthe
maar wil het wel opsturen voor je doe ik de bon erbij,
en moet je de verzendkosten betalen.
maar misschien kan je op google ook wel andere sloop bedrijven vinden bij jou in de buurt of net in de grens gebieden ;)
Nick Mattheus
02-12-2009, 18:43
Zijn er dan nog zoveel stukken te vinden voor de NZ motor?
Ik dacht, aangezien ze maar gemaakt zijn van 1990 tot 1992, dat er helemaal niet veel onderdelen voor te vinden zijn.
Ben ik dan zo verkeerd? Hopelijk wel :D
Gerard Polo MK2
02-12-2009, 18:45
Blokjes zijn heul veul in Polo's en Golfjes geleverd.
Nick Mattheus
02-12-2009, 18:46
Blokjes zijn heul veul in Polo's en Golfjes geleverd.
Zal eens zoeken. :thumbup:
Als er iemand nog een sloop weet zijn, tegen de Belgische grens of iets verder het binnenland in, zou dit ook geweldig zijn. ;)
Nick Mattheus
03-12-2009, 16:37
Zo vandaag effe gaan kijken naar de Golf... Kwa carrosserie ziet deze er nog heel goed uit, bijna nieuwstaat laat ons maar zeggen, interieur ook! Heel goed natuurlijk... :thumbup:
Kwa motor is het iets minder, maar aangezien ik meer ken op motorisch gebied zou dit geen probleem moeten zijn.
De persoon zei, dat de ecu nog signaal gaf naar de injectoren maar dat dit signaal niet bij de injectoren aankwam. Als ze rechtstreeks 12V op de injectoren zetten gingen deze ook open.
Zou er misschien ergens een kabelbreuk zijn of misschien een massaprobleem?
Zijn deze eigelijk massagestuurd?
Greets.
golf mkII 16v
03-12-2009, 21:00
Relais nr 32 vervangen
Nick Mattheus
03-12-2009, 21:02
Relais nr 32 vervangen
Thanx, zal dit zeker eens nazien dit weekend :thumbup:
Gelukkig zijn jullie allemaal een beetje freaks... Wel in de goede manier wel te verstaan. :D
De persoon zei, dat de ecu nog signaal gaf naar de injectoren maar dat dit signaal niet bij de injectoren aankwam. Als ze rechtstreeks 12V op de injectoren zetten gingen deze ook open.
Zou er misschien ergens een kabelbreuk zijn of misschien een massaprobleem?
Zijn deze eigelijk massagestuurd?
Greets.
Vocht/slechte contacten in de grote ecu-stekker misschien?
Stekker aan de injectorrail slecht?
Nick Mattheus
03-12-2009, 21:23
Vocht/slechte contacten in de grote ecu-stekker misschien?
Stekker aan de injectorrail slecht?
Heeft men geen spray om deze contacten terug contact te laten maken?
Een soort contactspray?
Weet dat dit een voorlopige oplossing bied, maar dan weet ik toch dat het daar aan ligt he ;)
Djinn_4fun
04-12-2009, 10:42
Bij mij zat toendertijd het probleem in de geschakelde plus in de zekeringkast.
was ooit water bij gekomen na volgelopen waterbak.. misschien een idee om naar te kijken.
martiepartie
04-12-2009, 11:24
ABD inlaat is iig volledig anders dan de NZ inlaat. ABD = monopoint, is gelijk aan de AAV (1.3 monopoint) systemen.
NZ = multipoint.
Zo te horen kan het haast geen groot probleem zijn, als er wel een puls vanaf de ECU komt, maar niet bij de injectoren. Klinkt als een uitdaging om dat voor weinig weer in orde te krijgen!
Contactspray is altijd slim, trek alle stekkers 1 voor 1 los en spuit deze in met contactspray. Verdrijft in ieder geval het meeste vocht, indien er echt corrosie op de contactbanen zit moet je er even met een schuurpapiertje/borsteltje over gaan.
Een NZ is ook erg gevoelig voor slechte massapunten, controleer de massakabels op breuken/aanslag etc. Inwendig kan er in de ECU vanalles misgaan als deze geen goede massa-aansluiting heeft.
Zolang de digijet nette uitgangssignalen geeft voor de injectoren, lijkt het me geen massaprobleem... dat is volgens mij het eerste wat dan wegvalt. ;)
martiepartie
04-12-2009, 13:01
maar dan nog is het bij een NZ erg belangrijk om goede massaverbindingen te hebben. Als je toch bezig bent is het niet zo'n moeite om daar ook even op te letten.
Nick Mattheus
04-12-2009, 18:31
Thanx allemaal voor de reactie's...
Hoop er zo nog veel te krijgen, dan weet ik goed waar ik moet op letten en wat ik juist allemaal moet doen! :thumbup:
Nick Mattheus
07-12-2009, 11:02
Zo, heb net de ECU effe gecheckt...
Deze ziet er eigelijk nog heel goed uit, opengeschroeft en niets van vochtschade of iets doorgebrand...
Dan zou de ECU nog goed zijn?
Voor de relais uit te meten, hoe doe je dit het beste?
Kheb ook ergens gehoord dat de hallgever niet goed meer zou zijn als je dit probleem hebt...
Klopt dit?
Djinn_4fun
07-12-2009, 11:25
ECU geeft op dacht ik 2 pinnen 12v bij op contact, zo kan je zien of de ECU stroom krijgt/geeft.
Hallgever is lastig te vervangen, beter kan je de ontsteking vervangen, daar zit de hallgever namelijk in.
Hallgever kost tegen de 70e, een ontsteking 15e op de sloop ofzo.
Djinn_4fun
07-12-2009, 11:26
Relais behoort te klikken bij op contact zetten...
Relais 32 (injectie) en 67 (brandstofpomp) eruit trekken en 12V zetten tussen contacten 85 en 86. Bij nr 32 is dat pinnetje 1 en 3, bij nr 67 pinnetje 2 en 3. Je moet ze dan horen klikken.
Gaan de brandstofpompen nog wel zoemen als je hem op contact zet?
Ivm Hallgever:
Je kan de Hallgever met een LED-lampje testen (GEEN gloeilampje: dan schijnt de Hallgever het sowieso op te geven). Het handigst om te meten tussen pinnetje 6 van de TCI-stekker (dat ding bovenop de ECU) en massa. Tijdens het starten moet de LED gaan knipperen.
Nick Mattheus
07-12-2009, 14:10
Thanx, zal ik eens testen... :thumbup:
I'll keep you posted ;)
Nick Mattheus
09-12-2009, 12:55
Juist een nieuwe batterij gaan halen, straks beginnen met alles uit te meten en te checken :thumbup:
Dennis@polo86c.nl
09-12-2009, 13:07
Heeft de auto een toerenteller?
Zo ja, komt deze in beweging bij het starten?
Als dit niet gebeurt dan is waarschijnlijk de hall-sensor stuk.
Dan worden de ontsteking en injectie ook niet aangestuurd.
Nick Mattheus
09-12-2009, 13:18
Neen, de auto heeft spijtig genoeg nog geen toerenteller... :(
Wil dit wel inbouwen (geen autostyle ding, of iets in die aard :shake: :D ) maar van een andere Golf 2.
Weet iemand welke teller juist op deze Golf past, of maakt dat niet uit?
Djinn_4fun
09-12-2009, 13:40
Vanaf bouwjaar 90 kan je zo 1 op 1 overzetten, wel de juiste pakken natuurlijk.
Heeft 1 stekker, je kan je eigen km teller overzetten of toerenteller bijvoegen, heb ikzelf een paar jaar geleden ook gedaan.
Was bij elkaar 2uurtjes kwijt, incl in/uit bouwen.
Nick Mattheus
09-12-2009, 15:08
Zo, net effe gekeken... Wat ik heb vastgesteld:
Relais nr 32 klikt nog wel bij aan en uit zetten van contact;
de injectoren hebben allemaal een weerstand van rond de 16.1 Ohm;
benzinepomp hoor ik niet draaien, niet bij starten, niet bij contact opzetten, zelfs wanneer ik onder de wagen lig.
Ik heb een andere benzinepomp genomen en deze aangesloten, zie foto.
http://img686.imageshack.us/img686/302/foto0008.jpg (http://img686.imageshack.us/i/foto0008.jpg/)
Deze gewoon effe op druk gezet en daarna niet meer aangeraakt, proberen te starten en lukt ook niet...
Zelfs de retour, denk dat dit de aansluiting is onder de rode darm op de foto, bleef hierbij droog staan. Is dit normaal? :confused:
Graag wat tips hier...
martiepartie
09-12-2009, 15:16
nu hoor je de pomp wel?
Djinn_4fun
09-12-2009, 15:19
Als je de pomp niet hoort komt de benzine ook niet bij het rode deel of de injectoren, heb je al 12v op de pomp gezet door het relais door te lussen?
Bedrading naar de pomp toe is ook goed? Even meten of er wel 12V komt op de stekker van de opvoerpomp onder de kofferbakbekleding als je hem op contact zet.
Kijk ook eens binnenin je zekeringkast zelf of er vocht in zit of roest. Ik heb dat ook gehad (relais 32 was toen trouwens ook doorgebrand). Toen ik de zekeringkast zelf opentrok, bleek er binnenin een massaverbinding geoxideerd/geblakerd. Ging de pomp ook niet van lopen... :screwy:
Nick Mattheus
09-12-2009, 16:25
nu hoor je de pomp wel?
Pomp hoor ik totaal niet...
Benzinerail gedemonteert met een soort van vacuumpotje op, op andere pomp aangesloten, maar hier komt niets uit de benzinerail... Deze blijft gewoon droog staan, ookal wanneer ik zuig aan de vacuumaansluiting.
Nick Mattheus
09-12-2009, 16:26
Bedrading naar de pomp toe is ook goed? Even meten of er wel 12V komt op de stekker van de opvoerpomp onder de kofferbakbekleding als je hem op contact zet.
Kijk ook eens binnenin je zekeringkast zelf of er vocht in zit of roest. Ik heb dat ook gehad (relais 32 was toen trouwens ook doorgebrand). Toen ik de zekeringkast zelf opentrok, bleek er binnenin een massaverbinding geoxideerd/geblakerd. Ging de pomp ook niet van lopen... :screwy:
Relais 32 werkt gewoon...
Bij contact aan en uit hoor je deze tikken.
Nick Mattheus
09-12-2009, 22:41
Daarstraks nog effe gemeten, kwam maar uit op 0.09V bij de aansluitingen van de brandstofpomp...
Hier wordt het dus effe zoeken naar de storing.
Weet er iemand hier hoe de benzinerail juist werkt? Welk de aanvoer is en welk de retour? Als je op de aanvoer druk zet, komt deze dan direct langs de retour er terug uit?
Nick Mattheus
10-12-2009, 00:07
Als je de pomp niet hoort komt de benzine ook niet bij het rode deel of de injectoren, heb je al 12v op de pomp gezet door het relais door te lussen?
Bij dat rode deel (rode darm) komt wel benzine, aangezien dit van een naftpomp is van een 1.4l monopoint injectie van een golf 3...
Naftpomp van de golf 2 draait niet.
Daarstraks nog effe gemeten, kwam maar uit op 0.09V bij de aansluitingen van de brandstofpomp...
Hier wordt het dus effe zoeken naar de storing.
Dus geen spanning op de pomp --> Dus geen brandstofdruk --> Dus droge leidingen... :rolleyes:
Zoals Djinn_4fun zei: brandstofpomprelais doorlussen. Kleine dingetjes eerst controleren, dan kun je dat tenminste uitsluiten. Zijn je zekeringen nog heel? :)
Nick Mattheus
10-12-2009, 00:38
Daar moet ik idd nog naar kijken, vanavond was het redelijk snel donker... :D
Maar zelfs al zet ik systeemdruk op de rail, door een volledig andere benzinepomp, komt er nog niets uit de retour of uit de plaatsen waar de injectoren zich bevinden (rail gedemonteerd).
Zou dit iets men de benzinedrukregelaar te maken hebben, of is dit normaal?
Dat vraag ik me ook af.
martiepartie
10-12-2009, 09:15
benzinedruk/injectiedruk van een 1.4spi is veel lager dan bij een 1.3mpi.
Als je aan de pompzijde maar 0.09V meet zit daar het probleem. Los dat eerst op, dan weet je dat het daar niet meer zit.
Nick Mattheus
10-12-2009, 11:31
Zal ik straks doen ;)
golf mkII 16v
12-12-2009, 08:51
Op de foto de leiding die los ligt is de aanvoer
De rode is de retoer[zit de brandstofdrukregelaar tussen
Nick Mattheus
14-12-2009, 23:33
Heeft er iemand een bedradingsschema voor de benzinepomp?
Begrijp dat hier een opvoerpomp in de tank zit, maar ook nog een apparte pomp voor de benzinetank.
Een schematje zou wel handig zijn... :rolleyes:
Als je een email adres geeft, kan ik hem wel sturen.
:)
Dennis@polo86c.nl
15-12-2009, 10:00
Beide pompen:
rood/geel = +12V
bruin = massa
Nick Mattheus
15-12-2009, 11:24
Als je een email adres geeft, kan ik hem wel sturen.
:)
Mag doorgestuurt worden naar nick_mattheus@hotmail.com ...
Nick Mattheus
15-12-2009, 15:05
Thanks Johan, heb de mail net ontvangen. :thumbup:
Zal dit weekend er nog eens naar zien, hopelijk draait die dan want heb er zelfs al velgen voor bijgekocht... :screwy: :D
Nick Mattheus
26-12-2009, 12:45
Zo, heb een tijdje niets kunnen doen...
Gistere heb ik nog eens gekeken naar de Golf.
Kwam tot de conclusie dat de drukpomp het nog wel deed, de opvoerpomp heb ik nog niet horen draaien, ook niet met het doorverbinden van de batterij tot aan de pomp.
Nu is dus de vraag, als je opvoerpomp niet werkt, werkt de drukpomp dan ook niet?
Kan het misschien zijn dat een relais verslijt, nog wel tikken maar contactpunten versleten zodat deze niet goed meer doorgeven?
Ik hoor het wel... :thumbup:
Jel Golf 2 GTI
26-12-2009, 13:03
als het aan de zekering ligt dan werken ze volgens mij allebei niet meer.
Ik heb ook een gelijkaardig probleem gehad en bleek dat mijn opvoerpomp (degene die IN de tank zit) gewoon kapot was.
De drukpomp aan het achterwiel deed het wel normaal.
Opvoerpomp vervangen en alles was OK :thumbup:
Grtz Jel :thumbup:
Nick Mattheus
26-12-2009, 13:32
Ok, de zekering is nog ok!
Zal heel misschien dus aan de opvoerpomp liggen...
Zal er een van deze dagen eens op de sloop 1'tje gaan halen.
Thanx ;)
golf mkII 16v
26-12-2009, 18:22
Opvoerpomp voor in de tank heb ik wel liggen
Je kan ook proberen door de tank vol met brandstof te doen
De pomp onder de auto krijgt dan de brandstof door de druk van de benzine in de tank
Nick Mattheus
27-12-2009, 23:33
Kan nu moeilijk naar het tankstation rijden, en met bidon's van 5L de bak vullen zie ik ook niet echt zitten... :screwy: :D
Ik woon in België en hier een beetje verder is een sloop die redelijk wat onderdelen heeft voor een NZ...
Denk dat ik die pomp daar ga halen.
Toch thanx :thumbup:
Nick Mattheus
31-12-2009, 01:45
Ben daarstraks bij de sloop geweest.
Kom ik daaraan, vraag achter die onderdelen (waarvan ze zeiden dat ze die met hopen liggen hadden) en ze konden mij niets geven. :screwy:
Nu is de vraag hoeveel zo'n opvoerpomp kost als je deze in een autoshop gaat halen? (als deze zelfs nog te krijgen is?)
Ofwel dat een Belg deze nog liggen heeft... :D
Ook zoek ik relais nummer 32 nog.
golf mkII 16v
31-12-2009, 08:44
Ik woon 25 minuten van af Hazeldonk
Pompje zal nieuw rond de 100 euro kosten
Relais 30 en 31 doen ook het zelfde als 32
Heb ik ook liggen
Nick Mattheus
31-12-2009, 09:12
Hazeldonk weet ik niet liggen.
mappy.be trouwens ook niet... :D
Ikzelf woon nabij Aarschot. Misschien bekend bij jou?
Pompje heb je dus nog liggen? Dan kan ik dat ineens komen halen. ;)
golf mkII 16v
31-12-2009, 11:17
Hazeldonk:grensovergang bij Breda
Pomp en relais heb ik liggen
Nick Mattheus
31-12-2009, 11:24
Dat is niet zo ver...
Misschien kunnen we eens afspreken?
Als je nog redelijk wat onderdelen hebt liggen kan het zijn dat ik nog wat meeneem... :D
Nick Mattheus
03-01-2010, 22:33
Ook nog eens een vraagje...
De opvoerpomp zal denk ik sowieso kapot zijn (aangezien deze niet meer draait door er een constante stroom op te zetten) maar dan krijg ik ook niet genoeg voltage aan de pomp zelf.
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Zelf lig ik te denken aan een kapotte hall-gever. Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat als de hall-gever kapot is, de benzinepomp ook niet meer werkt. Klopt dit?
De fiche aan de hall-gever zit al wel vast met een spanbandje, hier misschien redelijk wat vocht binnengekregen?
Dennis@polo86c.nl
04-01-2010, 15:03
Hoeveel spanning krijg je aan de pomp?
Deze spanning wordt iig niet beinvloedt door de hall-sensor.
Nick Mattheus
04-01-2010, 19:43
Als je het contact opzet zie je effe 0.9V op de multimeter verschijnen...
Dus het zou niets te maken hebben met de hall-gever?
golf mkII 16v
04-01-2010, 22:26
Als je in de zekeringkast [waar relais 67 zit]de brede stekkers met een draad doorverbind,moeten de brandstofpompen draaien buiten het contact om
De spanning voor je brandstofpompen wordt niet bepaald door de hallgever. Wat er wel gebeurt, is dat de ECU bij een kapotte hallgever het brandstofpomprelais niet schakelt en de spanning niet op de pompen komt.
Je zei eerder dat hij met startpilot wel even liep, dat betekent dat je een vonk hebt en er waarschijnlijk met de ontsteking (hallgever), de ECU en de bedrading daar niks mis is.
Je relais 67 en 32 waren inmiddels ook goed begrijp ik, dus als je inmiddels ook nog een werkende opvoerpomp hebt, lijkt mij dat het probleem zit in de bedrading van de zekeringkast naar de pompen toe. Geen kabelbreuken hier? Geschakelde plus is wel goed?
Heb je een oud of nieuw type zekeringkast?
Nick Mattheus
24-01-2010, 21:21
Hoe kan je het verschil zien tussen een nieuwe zekeringskast en een oude?
Ben zo goed als overal in deze omstreek gaan zien voor onderdelen voor een NZ type en nergens iets te vinden... :(
Als er iemand een relais 32 en een volledige opvoerpomp in goede staat heeft liggen, PM me dan maar. :thumbup:
Liefst tegen de Belgische grens, of in België zelf natuurlijk. Anders wordt dit opsturen.
Nieuwe zekeringkast: relais 67 (brandstofpomp) rechtsonder op plek 12, allemaal smalle stekkers (2 pin breed)
Oude zekeringkast: relais br.pomp op plek 2, plek 9 is dicht, verschillende stekkervormen.
Zo'n relais 32 is nieuw trouwens een euro of 12.
Nick Mattheus
25-01-2010, 16:43
Allright, thanks;)
Zal dit dit weekend eens bekijken... :thumbup:
golf mkII 16v
25-01-2010, 16:53
Opvoerpomp en pomp onder de auto
Heb ze beide liggen
Nick Mattheus
25-01-2010, 16:58
Dat is niet zo heel ver weg voor mij...
Wat heb je nog meer liggen? :D
golf mkII 16v
25-01-2010, 19:01
Had je pas nog een foto gestuurd via pm
Nick Mattheus
25-01-2010, 20:45
Juist, was ik al vergeten...
Zijn dat allemaal onderdelen voor een NZ motor? :screwy: :D
golf mkII 16v
25-01-2010, 22:20
Nee niet alles
Meerdere modellen
Heb van de week al 19 vrijwaardingen geteld van auto's die gesloopt zijn
Nick Mattheus
25-01-2010, 23:42
Zal je in de week een PM sturen wanneer ik tijd heb, dan kunnen we eens afspreken. :thumbup:
golf mkII 16v
26-01-2010, 20:40
Is goed
Nick Mattheus
29-03-2010, 22:23
Mag gesloten worden, ben men wisselstukken al gaan halen...
Had iemand, bijna zowat de enigste, in België gevonden, en dat nog 5 km van mijn deur. :thumbup: :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.