View Full Version : Temperatuur daalt onder nul en ik sta voor L*L!
Beste vw liefhebbers
Gelijk de titel het al aangeeft, de koudere winternachten zijn net begonnen en ik zit al met een eerste probleem.
Mijn golf 3 TD heeft het moeilijk met de koudstart smorgens na een nachtje buiten slapen. Ik merkte wel al langer dat hij het steeds moeilijker had met starten. Tot vorige week was het voldoende om tijdens het starten gewoon lichtjes wat gas te geven, dat helpt nu niet meer.
Deze morge zeker een 8tal keren moeten starten voor hij aansloeg, daarna rijdt hij gelijk een klok. Ook eenmaal warm moet ik de sleutel maar om draaien en start hij al.
Graag even jullie idee wat het probleem zou kunnen zijn.
Batterij lijkt mij niet aangezien hij zonder enig probleem mijn startmotor verschillende keren kan aansturen.
Ik hoor het graag.
Gegroet.
Nieuwe gloeibougies plaatsen
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken maar ktwijfel omdat meerdere keren voorgloeien zonder te starten niets uitmaakt...
Enig idee wat deze kosten?
a.busser
15-12-2009, 07:36
Ik vraag me bij dit soort dingen altijd af, als je het al eerder merkt, waarom dan wachten tot je stil staat...?
Ik vraag me bij dit soort dingen altijd af, als je het al eerder merkt, waarom dan wachten tot je stil staat...?
en het enige wat ik hier op kan zeggen: je hebt gelijk. Maar ganse dagen hoge school, 220 km per dag rijden en juist examens achter de rug zijn wellicht de oorzaak van het uitstellen...
racers_elite
15-12-2009, 16:48
ik heb hetzelfde probleem , en het ergste van al ,mijn vorige daily was een golf 1 en die heeft een enorm zware winter meegemaakt en heeft me geen dag in de steek gelaten. de vento heeft gisteren ook erg moeilijk gedaan
maar ik gebruik een trukje van mijn grootvader ( die werkte ooit in het noorden van duitsland)
nachts leg ik een oud donsdeken over het motorblok ( dus onder de kap)
smorgens het deken er vanaf halen . turn and go zonder enige probleem
1982kameiX1
15-12-2009, 17:07
Nieuwe gloeibougies plaatsen
:thumbup:
lijkt me ook een goed begin.
ik heb hetzelfde probleem , en het ergste van al ,mijn vorige daily was een golf 1 en die heeft een enorm zware winter meegemaakt en heeft me geen dag in de steek gelaten. de vento heeft gisteren ook erg moeilijk gedaan
maar ik gebruik een trukje van mijn grootvader ( die werkte ooit in het noorden van duitsland)
nachts leg ik een oud donsdeken over het motorblok ( dus onder de kap)
smorgens het deken er vanaf halen . turn and go zonder enige probleem
Moet jeniet met je duffe kop die deken vergeten...... :tongue:
Steilheck
15-12-2009, 20:13
Stukje uit laten steken/geeltje op je stuur
Dat is een lapmiddel, eerst het probleem oplossen dan pas naar een lapmiddel kijken als het echt niet wil...
a.busser
15-12-2009, 20:17
is geeen lapmiddel.... is een deken geen lap....
is geeen lapmiddel.... is een deken geen lap....
deken is een lap stof :D
Een deken kan je ook gebruiken als: Poets LAP of pannen LAP :D
Steilheck
15-12-2009, 20:58
Nuja, een Deken is ook behoorlijk gelovig ... en een Lap woont in Finland
kijk ook even hoe oud je accu is, als deze er al een aantal jaren in zit zou ik deze ook vervangen. Diesel heeft met starten behoorlijk wat prik nodig.
Gleobougies zijn ook niet zo gek duur, en je hebt er altijd profijt van.
mark89769
16-12-2009, 16:49
kijk ook even hoe oud je accu is, als deze er al een aantal jaren in zit zou ik deze ook vervangen. Diesel heeft met starten behoorlijk wat prik nodig.
Gleobougies zijn ook niet zo gek duur, en je hebt er altijd profijt van.
vergeleken met een bezine heeft een diesel juist weinig prik nodig, gewoon de gloeibougies vervangen doet wonderen :)
obimaster
16-12-2009, 16:59
mijne heeft er ook last van met dat koude weer. moet effe demareren voor hij aanslaat. ook goeibougies denken jullie? of batt?
vergeleken met een bezine heeft een diesel juist weinig prik nodig, ...
:screwy: :shake: Wat een klets. Waarom heeft een diesel dan een zwaardere startaccu dan een benzine? Moet een benzine z'n bougies ook voorgloeien?
Mvg.
:screwy: :shake: Wat een klets. Waarom heeft een diesel dan een zwaardere startaccu dan een benzine? Moet een benzine z'n bougies ook voorgloeien?
Mvg.
Tsja ik denk dat ie gewoon bedoeld dat er minder verbruikers zijn (geen ontsteking) en daarbij voor het gemak even vergeet dat een diesel een 2 keer zo hoge compressie heeft en daarvoor een wat zwaardere startmotor (en hogere startstroom) nodig heeft :cool:
neoninside
16-12-2009, 20:42
Vergeet de deur schakelaar niet
Als die defect is dan start hij ook vervelend
Hij gloeid namelijk al voor als je de deur open doen
Eerst kijken of het wel de gloeiers zijn
En tijdens een start heeft een diesel wel degelijk meer accu capaciteit nodig
Inderdaad hogere compressie en de gloeibougies
Maar vergeet bij de TDi ook niet de gloeipennen in het koelvloeistof systeem ivm sneller verwarmen koel vloeistof (rendement is te goed van een TDi)
Totaal 7 gloeibougies dat vraagt nogal wat stroom
Er zit niet voor niets een veel zwaardere dynamo in
Niet elke Golf 3 D of TD heeft dat gloeisysteem met de deur.
neoninside
17-12-2009, 17:45
Dat zou kunnen
Misschien is het ook alleen voor een TDI
Ik weet wel dat de transporter met een TD het wel heeft
En die is er nog gevoeliger voor
The_Rabbit
17-12-2009, 18:28
Niet elke Golf 3 D of TD heeft dat gloeisysteem met de deur.
Men vader z'n Vento CL Diesel van '94 heeft dit systeem ook. ;)
neoninside
17-12-2009, 18:54
Men vader z'n Vento CL Diesel van '94 heeft dit systeem ook. ;)
Is dat een gewone D ?
The_Rabbit
17-12-2009, 19:26
Is dat een gewone D ?
Is gewone D ja.
mister_minister
17-12-2009, 21:28
Nuja, een Deken is ook behoorlijk gelovig ... en een Lap woont in Finland
ik ben vrij zeker dat een Lap in Lapland woont :rolleyes:
inderdaad de deurschakelaar is ook een ding die vaak vergeten word!!
Kheb enkele dagen geleden de gloeibougies eens even doorgemeten.
Dit gaf mij echter niet veel duidelijkheid dus ze er maar even uitgedraaid...wat een kut karwei bij mijn TD, gewoon niet aan te kunnen...op een TDi is het op nog geen half uurtje gebeurd.
Vervolgens één voor één op de accu getest en wat bleek...hij starte al weken op één gloeibougie.
Even vier nieuwe gehaald en nu start hij na een nachtje buiten slapen bij -10 gewoon door één keertje de sleutel om te draaien...Geweldig! :thumbup:
Mooi dat het nu klaar is :D
neoninside
24-12-2009, 19:11
een gloeibougie kan je niet altijd zomaar aan een accu hangen
Bij sommige auto's werken die via een voorschakel weerstand en dus op een lagere spanning
probeer dit dus niet met elke andere auto :)
Leuk dat het opgelost is
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.