PDA

View Full Version : nieuw familielid....

golf1gtd
03-12-2004, 20:13
nou, ik ben net thuis aangekomen met mijn nieuwe aanwinst, vers van marktplaats :rolleyes:

had een polo steilheck gekocht voor de winter, maar ik zag deze staan en ik kon het toch niet laten. dus polo aan een vriend gegeven die zijn toyota motor stuk gereden had ,starlet, :confused:

het gaat hier om een beige golf 1, 1300 gg motor, apk tot juni en het kenteken is org van 30-12-1983, dus echt een van de allerlaatsten. prijs 200 euro :D

net 300 km gereden, geen olie/water verlies. slechts kleppen stellen noodzakelijk, ik rijd normaal een golf 1 gtd en van benzine motoren heb ik eigenlijk de ballen verstand, heb zelf hydro klepstoters maar deze benzine heeft dat niet.
wie wil me uitleggen hoe ik dit kan doen, of een kopietje van een vraagbaak mailen/pben.

de auto is dof in de lak, behalve het dak :o en heeft helemaal geen deuken,
ik zal a.s.a.p. picks plaatsen, en aan jullie de vraag voor leggen of ie in aanmerking komt voor de roller, en zo ja welke kleur. hij was goed rot, maar dat is ok hersteld, behalve wielkast links achter.

verder is dit de golf met het meest gare en uitgeleefde interieur dat ik ooit heb gezien, stoelen zijn in de zitting gebroken en gescheurd.
wie heeft er nog een paar redelijke gti stoelen liggen voor een redelijke prijs.
oh ja, vanaf morgen ook een golf 2 stuur te koop, want die sloop ik er uit.. :p
de tankmeter is ook kapot, dus als iemand nog een tellerunit heeft.... liefst dan met toerenteller.

als je onderdelen hebt kun je me ook bellen
0614288860

groetjes, bram

golf1gtd
03-12-2004, 20:15
hmmm, kom er net achter dat de gg 1100 is,

toch wel pittig,mmm

Pedaalemmer
03-12-2004, 20:27
fotooooo

René
04-12-2004, 00:08
Ja!! ben ik ook wel benieuwd naar!!

marcuss
04-12-2004, 19:47
Haha leuk projectje :-DDDD.

Maargoed, over die kleppen, ik krijg morgen van onze lieve sint een werkplaatshandboed van haynes. Verdomd handig die boeken.

Dus zal dan effe een stuk eruit scannen.

greetz marc

johangolf1
04-12-2004, 21:14
ik heb ook een 1.1 uit 1983 ;) en ja voor een 1.1 gaat ie best af voor je gevoel dan :p...
hij moet ook nog effe een beetje fijner afgesteld worden effe kleppen stellen en afstellen...
heb inmidels de bougies en kabels vervangen loopt gelijk 10x beter aanstaande zaterdag effe kleppenstellen en dan kan ie gekeurd worden...
veel succes met je nieuwe aanwinst we zien de foto's graag verschijnen...

golf1gtd
08-12-2004, 19:12
update;

familielid, is al na 1 dag tijdelijk overleden en vraagt om reanimatie, 300 km naar huis geen probleem, dag er na nieuw interieur erin en dat was hem teveel en start nu niet meer, tankmeter was stuk, dus tellerhuis vervangen door een van een diesel. daarna liep ie nog, maar dag later niet meer.

help, auto vonkt niet, wel 12 v op condensator, en op bobine, de auto start dus niet, liep daarvoor prima, na het starten voelt de bobine warm aan.

is deze kapot of kan ik beter geen nieuwe bobine kopen.
als ie warm wordt zonder dat de motor loopt, dan lijkt me dat ie kortsluit.

er zit overigens ook een los pikkie op de bobine waar geen kabel op zit, hoe zit dit bij jou johan. er is overigens al een keer zichtbaar aan de bobine geklooid.

rijd nu dan maar in mijn diesel, armoe troef...

FMA
08-12-2004, 19:50
da's wel balen zeg

johangolf1
08-12-2004, 22:34
joh dat is mooi klote zeg...
ik zal morgen eens effe gaan kijken bij mij...
de mijne loopt wel maar niet zoals het hoort zeg maar...
kwa motorische heb ik er ook weer niet zo een kaas van gegeten maar jan weer wel dus misschien dat hij het weet...

MauSeR35
08-12-2004, 22:44
kun je niet ff op de sloop kijken of ze zo'n zelfde bobine hebben en dan ff proberen?
bij mij is er trouwens ook een aansluiting los d8 ik op de bobine, maar ik heb een nz 1.3i

DÁ-BRT
10-12-2004, 15:10
Probeer het eens via onderdelen lijn (www.onderdelenlijn.nl)

Ik heb hier binnen een dag behoorlijk wat parts gekregen voor mijn Jetta1 GF 1300 blok.

Je hoeft niet te zoeken en ze bieden je het gewoon aan, voordeligste uitzoeken en parts ophalen of op laten sturen....

golf1gtd
13-12-2004, 20:11
het probleem, het contactpuntennokje was afgebroken,

nieuwe contactpuntjes, rotor, verdeelkap en condensator. ,motor start nog steeds niet, maar vonkt nu zeker weten wel, maar niet op tijd.

heb vandaag ook voedermaatjes en een 19 dop gekocht, om de motor in bdp te zetten.

wat is de afstand vd puntjes bij een gg motor van 1983, is 1073 cc
hoeveel graden voorontsteking en hoe stel ik dit af, ik vind er geen topic over en bij google alleen oude vlovlo's en citroenen en die zitten net ietsje anders in elkaar.

wie sleutelt er nog aan bejaarde bakken zonder elektronische ontsteking... en kan me verder helpen om deze vd sloop te redden.

DÁ-BRT
14-12-2004, 07:43
Wat ik meestal doe bij het ongeveer (zonder stroboscoop lamp) op tijd zetten van een ontsteking is een spanningszoeker 12v pakken en die op de massa houden en op de plus van de ontsteking.

Ow ja ff cilinder 1 op bdp zetten en de rotor van de onsteking op de 1e cilinder zetten. (Let op je kop maakt 1 omwenteling bij 2 onderblok omwentelingen.... kan zijn dat hij moet vonken op cilinder 4 maar dat is een kwestie van bougiekabels oversteken)

Dan op contact zetten en zo aan de ontsteking draaien dat het lampje op het punt staat tussen uit en aan gaan. Nu staat hij ongeveer goed.

Als het goed is start hij nu en kan je op het gehoor hem goed afstellen. Maar elke universele garage kan je hier gewoon bij helpen of het voor je doen. denk dat ongeveer alle auto's van 10 jaar en ouder opdezelfde manier afgesteld moeten worden.

Suc6

golf1gtd
14-12-2004, 11:15
:eek:

maar ikke wil helemaal niet naar een garage om te laten fixen,
want het wordt tijd dat deze jongen dat zelf es een keer leert, want het is niet zo heel moeilijk lijkt het, en het zal toch niet mijn laatste onsteking zijn die op tijd moet....

DÁ-BRT
14-12-2004, 11:45
Das waar en ik vind het heel verstandig dat je het zelf wilt gaan doen.

Ik heb het ook altijd met een spanningzoeker gedaan en toen ik de centjes had heb ik een stroboscoop lamp gekocht. Toch gebruik ik nog steeds vaak de spanningzoeker voor het afstellen.

golf1gtd
14-12-2004, 13:14
ik heb nu de motor in 1 bdp zuiger gaat bij naar links en rechts draaien aan distributie naar beneden, dus hoogste punt, contactpunten nu 1,25 mm dus dat is een beetje veel. ik ga hopelijk nu de punten goed zetten,

heb de bougiekabels al op de verdelerzitten, 4 wordt boven aangeklikt staat een 4 op de verdeler aan de binnenzijde, ik zie dan een f staan, dus het zal wel in die richting, dus richting radiateur verder draaien, dus tellend van af de distributie op 4 cylinder 4, op die f cylinder 2, dan 1 en dan 3. verbeter me als dit niet klopt.

ik wens me suc6

Ron polo1f
14-12-2004, 14:40
contactpunt afstellen GG motor:

*Ik pak zelf altijd de verdeler eraf, dit hoeft dus niet maar werkt (voor mij) een stuk makkelijker.
*nokje van contactpunten eerst op een van de vier nokjes van de verdeler-as zetten.
*contactpunten afstellen op 0.40 mm. (let op!! wel afstellen met het lagerdekseltje in de verdeler gemonteerd) bij evt. contrôle met een contacthoekmeter is dit ong. 47 +of- 3 graden.
*na de verdeler weer gemonteerd te hebben kun je hem idd met een lampje (spanningzoeker) afstellen zoals hierboven beschreven.
maar het beste is afstellen met een stroboscooplamp als je daar over kunt beschikken.
*bij een toerental van ong. 950 toeren moet de ontsteking worden afgesteld op het merkteken (krukaspoelie), dus de kerf die in de krukaspoelie zit moet gelijk staan met het linker nokje (plaatje) dat net boven de poelie zit (dit is 10 graden voor een GG motor als ik me niet vergis), als je goed kijkt staat bij het linker nokje een Z van "zündung" (ontsteking)en bij het rechternokje een 0 (BDP)

golf1gtd
14-12-2004, 20:06
hij doet het weer.....

DÁ-BRT
14-12-2004, 21:51
Kijk dat is nog eens goed nieuws. Weet je ook weer hoe dat moet.

golf1gtd
15-12-2004, 02:10
ben net weer terug van een enorme proefrit, hij had nl een tijdje niet gelopen :mad:. punten staan op 0.40 mm, toen een schroevendraaier in 1e cyl, hij zat ff klem, maar dat kwam weer ok. toen ie op een gegeven moment niet meer steeg/zakte stond ie dus in bdp, op dat moment de contactpunten open. startkabels en meteen goed lopen, geen gepruttel meer of geknal...

echter, als ik de startkabels van de dieselhulp auto laat zitten, loop de motor veel mooier en rookt serieus minder, beetje zwart/ grijs, haal ik de kabels weg en loopt ie op zijn eigen benzine accu, loopt ie minder mooi en rookt en stinkt ie weer meer, wat kan dit zijn, slechte accu :confused:

elk geval bedankt voor de tips. ze hebben geholpen :biggrin:

MauSeR35
15-12-2004, 14:23
volgens mij gewoon omdat je dynamo dan zelf harder moet werken om je accu bij te laden, dat geeft wat meer weerstand zeg maar en dan gaat ie wat lager in toeren als tie stationair draaid

golf1gtd
24-12-2004, 18:57
nou, alvast iedereen een fijne kerst gewenst.

omdat het vanmiddag bijna 12 graden was en aangenaam om te klussen heb ik vanmiddag mijn lelijke golfje gepolijst. had het vorige week vlug opgegeven nadat ik merkte dat de cleaner bevroor :rolleyes:

de auto was serieus in 10 jaar niet gepoetst, dus ben maar es begonnen met de hoge druk erop. omdat de lak echt heel ruw en dof was, en vol met zwarte puntjes, ik denk insecten etc, heb ik eerst de allerlelijkste delen met commandant 3 gedaan. toen met commandant 4, en tot mijn grote verbazing, begon het dak weer blinken als een spiegel. de c stijlen waren mat, maar blinken nu serieus weer als nieuw, net als deuren en spatborden :confused:. de achterklep is rot, dus die zoek ik nog in beige.
de motorkap ga ik nog wel een keertje dunnetjes overdoen, maar ook die blinkt weer, van de week nog ff waxen en hij kan er weer 10 jaar tegen aan.

ik heb vaker doffe auto's opgeknapt, maar zo'n resultaat als dit is echt super, en overtreft mijn verwachtingen. dus ik ga er maar niet met de roller overheen, en na de kerst komen er een paar mooie foto's bij dit topic :p

wie heeft er nog een beige achterklep, deze mag een beetje dof zijn :wink: