PDA

View Full Version : Hallo sneeuw, dag achteras

GoAzBox
17-12-2009, 18:08
Vandaag een niet zo leuke ervaring gehad!

tijdens het ophalen van snacks voor collega's ben ik met een gangetje van 10 km/h uit de bocht gegaan, resultaat: een kromme achteras, twee goed beschadigde velgen en misschien heeft de voorste draagarm ook een knikkie maar dat kon ik niet zo 1,2,3 zien.

nu dus schade.... ik ga er voor het gemak vanuit dat de voorkant nog goed is. de achteras heb ik al een ander voor, een met wiellagers en rubbers etc.

nu had ik het vervangen van de achteras als volgt in gedachten, please correct me if i'm wrong:
auto op bokken, remsysteem leegmaken, wielen en remmen demonteren en daarna de boel weer monteren en laten uitlijnen? (uitlijnen is in mijn ogen het enige wat ik als amateur niet zelf kan.)

vraagje aan de pro's: klopt deze volgorde een beetje? of denk ik veel te makkelijk over het vervangen vd achteras.

ik heb redelijk wat faciliteiten tot mijn beschikking(brug & gereedschap)

alvast bedankt voor het meedenken!!!

sjampoo
17-12-2009, 18:24
Je vergeet 1 ding:

Setje fatsoenlijke winterbanden scoren..

Arne
17-12-2009, 18:33
Of nummer van de bezorgdienst :)

VolkswagenRacing
17-12-2009, 18:43
Ik zou niet heel het rem systeem leeg halen, alleen rempedaal blokkeren zodat hij niet leegloopt en daarna alleen ontluchten.

knedel16vweber
17-12-2009, 20:25
waarom remmen demonteren?
kun je er toch gewoon oplaten.
slangen los en klaar.

groet frank

GoAzBox
18-12-2009, 07:33
Je vergeet 1 ding:

Setje fatsoenlijke winterbanden scoren..

hehe hele goeie:)
helaas iets te laat

GoAzBox
18-12-2009, 07:34
Of nummer van de bezorgdienst :)

als ze die zouden hebben jah

GoAzBox
18-12-2009, 07:36
Ik zou niet heel het rem systeem leeg halen, alleen rempedaal blokkeren zodat hij niet leegloopt en daarna alleen ontluchten.

ok thnx, gewoon een blokje onder het pedaal dus?

GoAzBox
18-12-2009, 07:39
waarom remmen demonteren?
kun je er toch gewoon oplaten.
slangen los en klaar.

groet frank

omdat opde nieuwe as geen remsysteem meer zit!
Dus me eigen systeem moet overgezet worden.

Thnx

martinus83
18-12-2009, 09:42
kun je die boel niet gewoon, aangesloten en wel ernaast laten hangen? (heb nog nooit een achteras vv)

tonni
18-12-2009, 14:49
Ik heb destijds bij Mijn Audi A4 met het vervangen van de achteras, de remmen inderdaad gewoon aangesloten kunnen laten.
Allen bij de wielen zat geloof ik de verbinding tussen de leiding en de slang in een houder plaatje dat met pompnagels aan de as zat.
Die heb ik toen los geboord en later bij de nieuwe as weer vast gemaakt.
Het zal bij de VW vast niet heel anders gaan.

martiepartie
18-12-2009, 15:24
A4 heeft zeker schijven aan de achterzijde? Dan is het niet zo lastig, maar als je trommels hebt zal 't wel even los moeten.

martinus83
18-12-2009, 17:57
oke, ja trommels, dacht ook aan schijven.. :)

René
18-12-2009, 18:11
MK4 is alleen maar met schijven rondom geleverd

obimaster
18-12-2009, 19:00
MK4 is alleen maar met schijven rondom geleverd
op de vroege sdi's nog trommels dacht ik

grtjs

GoAzBox
18-12-2009, 19:59
kun je die boel niet gewoon, aangesloten en wel ernaast laten hangen? (heb nog nooit een achteras vv)

k heb rondom schijven en denk dat dit idd wel moet kunnen. is een stuk logischer nagedacht dan dat ik had gedaan in ieder geval! morgen knutselen en kijken hoever ik kom. hulp van de vakman(pa) is er in geval van nood gelukkig ook.

ik houd jullie op de hoogte!

btw een fotootje van de achterkant. zoek de fout... mijn arme golfje

http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/3/8/5/18122009759.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/3/8/5/18122009757.jpg

Larsv5
18-12-2009, 20:13
Auw...

Suc6 morgen.

vento tdi
18-12-2009, 20:21
heb het 2 weken geleden nog gedaan,
Remleidingen los en rempedaal vast zetten.
handremkabels loshaken vd remklaauwen.
Handremkabels vd achteras losmaken.
Abs steker lossen en losmaken.
Bok eronder .
Schokbrekers los maken en de bouten vd achteras los .
En hoppa een achteras op de grond.

Enne een golf 4 is inderdaad nooit geleverd met trommels achter.....

GoAzBox
22-12-2009, 14:38
bedankt voor alle reacties tot zover.

Update:

Ben helaasn nog niet zo ver als ik gehoopt had.
dit weekend had m'n maat(met de auto-ambulance) geen tijd om mij te helpen.
een sleepbedrijf inhuren is me iets te prijzig zo net voor kerst, dus dan maar even geduld.

ik had afgesproken morgenavond de auto op te halen, maar vandaag zag ik mijn kans schoon. het dooide en tijdens het verplaatsen van de golf merkte ik dat rijden best te doen is zolang het niet glad is. dus ben ik binnendoor naar huis gereden en strax rij ik em naar me maat hier int dorp. das dus gratis opgelost gelukkig.

de 25km naar huis waren toch wel spannend. mijn stuur staan nu ongeveer 20 graden gedraaid als ik rechtuit rij. hij spoort dus niet echt. bij elke tegenligger werd het nog spannender omdat elk hobbeltje voelt alsof je gaat uitbreken. hoewel dat gelukkig nog lang niet gebeurd.

vanavond gaat hij op de brug om toch nog even een expert te laten verifiëren of het ook daadwerkelijk de achteras is. als dat zo is haal ik morgen op de sloop de andere achteras op en dan kunnen we knutselen. aangezien het drukke dagen zijn zal ik er niet heel veel tijd voor hebben. hopelijk is het klaar voor 2010!

zal strax nog ff wat fotos maken en posten

maniacmark
22-12-2009, 15:41
heeel veel succes!!!
Ben wel benieuwd naar je bevindingen van het vervangen. Is nuttige info icm foto's hier op t fotum!

GoAzBox
25-12-2009, 12:56
thnx. ik zal zkr foto's maken en ze posten!

hij is eergister op de brug geweest en het is idd de achteras.

maandag haal ik de andere van de sloop en dan diezelfde avond ff monteren.

updates/fotos volgen zsm!!!

fijne kerst allemaal!!!

Roy-16VT
25-12-2009, 13:02
ok thnx, gewoon een blokje onder het pedaal dus?

nee je pedaal moet ingetrapt zijn en dan een balkje ofzoiets tussen je stoel en pedaal want dan loopt het remsysteem niet leeg om de klauw achter nu los te maken moet je de ontluchtingsnippel even losdraaien.

succes :thumbup:

GoAzBox
10-01-2010, 17:16
Heb het vorige maandag gefixt.

was niet zo moeilijk als ik had gedacht!

gelukkig had ik een brug en al het nodige gereedschap tot mijn beschikking, en een ondersteunende hand van een maat.
omdat ik het heel graag zsm klaar wou hebben, heb ik geen fotos gemaakt, helaas...

toch even uitleggen:

ik had eerder al de andere achteras voorbereid(oud spul eraf en schoongemaakt)
auto op de brug gegooid en gewoon gaan demonteren in deze volgorde:
- Wielen eraf
- Remklauwen eraf
- Schijven eraf
- ABS sensoren los gemaakt(had een goed setje op de andere as dus demonteren was niet nodig)
- remleidingen losgemaakt(gewoon los gemaakt geen druk opt pedaal oid, later gewoon ontlucht en bijgevuld)
- Schokbrekers losgemaakt
- veren uit de kommen gehaald
- hydraulische kriksteun onder de as gezet en met scharnier en al van de auto afgehaald, deze zaten nog op de andere as.

daarna alles in omgekeerde volgorde weer vastgezet. in totaal 2.5 uur druk geweest(niet slecht voor een amateur dacht ik zelf)

uitlijnen was niet nodig want hij is weer kaarsrecht:)

toch een tip: zorg dat je remsysteem niet leegloopt, remmenvloeistof doet zeer op je huid;) en hou uiteraard alle boutjes en moertje bij elkaar, als je wat kwijt raakt ben je zuur. ook is het handig om de as iets omhoog te drukken als je de schokbrekers los haalt. doe je dit niet krijg je de bout er niet uit tenzij je lomp doet, en dan ken je er donder op zeggen dat je wat sloopt.

al met al viel het me erg mee en het was zo gebeurd.

heeft me zkr €500,- reparatie/sleepkosten gescheeld!

jongens bedankt voor de goeie adviezen. ik heb er zeker wat aan gehad. hopelijk zal dit topic nog nuttig blijken voor anderen in de toekomst.

wil je het voorkomen?...... winterbanden nemen;)

Groeten,

Jasper

yal
10-01-2010, 19:25
Heb het vorige maandag gefixt.

was niet zo moeilijk als ik had gedacht!

gelukkig had ik een brug en al het nodige gereedschap tot mijn beschikking, en een ondersteunende hand van een maat.
omdat ik het heel graag zsm klaar wou hebben, heb ik geen fotos gemaakt, helaas...

toch even uitleggen:

ik had eerder al de andere achteras voorbereid(oud spul eraf en schoongemaakt)
auto op de brug gegooid en gewoon gaan demonteren in deze volgorde:
- Wielen eraf
- Remklauwen eraf
- Schijven eraf
- ABS sensoren los gemaakt(had een goed setje op de andere as dus demonteren was niet nodig)
- remleidingen losgemaakt(gewoon los gemaakt geen druk opt pedaal oid, later gewoon ontlucht en bijgevuld)
- Schokbrekers losgemaakt
- veren uit de kommen gehaald
- hydraulische kriksteun onder de as gezet en met scharnier en al van de auto afgehaald, deze zaten nog op de andere as.

daarna alles in omgekeerde volgorde weer vastgezet. in totaal 2.5 uur druk geweest(niet slecht voor een amateur dacht ik zelf)

uitlijnen was niet nodig want hij is weer kaarsrecht:)

toch een tip: zorg dat je remsysteem niet leegloopt, remmenvloeistof doet zeer op je huid;) en hou uiteraard alle boutjes en moertje bij elkaar, als je wat kwijt raakt ben je zuur. ook is het handig om de as iets omhoog te drukken als je de schokbrekers los haalt. doe je dit niet krijg je de bout er niet uit tenzij je lomp doet, en dan ken je er donder op zeggen dat je wat sloopt.

al met al viel het me erg mee en het was zo gebeurd.

heeft me zkr €500,- reparatie/sleepkosten gescheeld!

jongens bedankt voor de goeie adviezen. ik heb er zeker wat aan gehad. hopelijk zal dit topic nog nuttig blijken voor anderen in de toekomst.

wil je het voorkomen?...... winterbanden nemen;)

Groeten,

Jasper

remvloeistof doet zeer op je huid?
Nog nooit wat van gemerkt.

Achteras kan je wel iets stellen, de gaten zijn wat ovaal van vorm.

Lekker zelf je handen uit de mouwen steken, scheeld niet alleen geld maar is ook leuk om te doen.

grtn yal

GoAzBox
11-01-2010, 17:58
heb geprobeerd de as zo recht mogelijk te monteren, had idd gezien dat die gaten ovaal zijn en voor me gevoel zo recht mogelijk erin gedaan. en das blijkbaar gelukt!

was idd erg leuk om te doen!was mijn eerste klusje in zulke proporties. en die remmenvloeistof heeft op me hand gedruppeld waarna ik er rooie vlekken had. schijnt erg te bijten werd ik van te voren al voor gewaarschuwd.

grtz Jasper

Gerrit-Tdi
11-01-2010, 21:49
Ik zou de auto wel laten uitlijnen dit bevorderd alleen maar het rijgedrag van de auto

2sneaky bora
29-01-2010, 14:13
volgende winter toch maar setje winter wielen inplaats van reuze glij wielen? Succes met t oplappen

GoAzBox
30-01-2010, 11:28
volgende winter toch maar setje winter wielen inplaats van reuze glij wielen? Succes met t oplappen

jah volgend jaar zeker winterbandjes. Oplappen is al een poosje geleden gebeurd. Alleen nog een keer uitlijnen.

Was een harde les btw maar wel weer wat geleerd:)