Log in

View Full Version : Ruitensproeier vóór en ruiten-wissen-bij-ruiten-sproeien werkt niet?

Ralfons
22-12-2009, 09:25
Zoals de titel al doet vermoeden:

Bij mijn diesel uit 1986 werkt dit sinds pas ineens niet meer.

Wat werkt nog wel?
- ruitenwissers voor inclusief de interval stand.
- ruitenwisser achter, inclusief interval
- ruitensproeier achter (inclusief een paar keer wissen)

Wat werkt dus niet?
- ruitensproeier voor en de daarbij behorende paar keer wissen om de vloeistof goed te verspreiden.

Zekering heb ik gecheckt. Dat moest volgensmij nummer 11 zijn en die was goed (anders zouden de ruitenwissers helemaal niet moeten werken, toch?)
Relais -nummer 19- klikt ook bij het wissen en het inschakelen van de achter-ruit sproeier.

Bij het naar me toe halen van de hendel achter het stuur hoor ik geen klik en geen pompje.. De ruitenwissers bewegen dan ook niet.

Kan alsnog het relais stuk zijn... of is het de hendel?

Of misschien heel wat anders?

Wie weet meer?

bedankt alvast! Ben al regelmatig moeten stoppen om de zoutaanslag van de voorruit met sneeuw te moeten verwijderen.. :D

tim_j
22-12-2009, 10:14
ik denk het hendeltje.

Roy 1.6
22-12-2009, 10:40
Ja, mijn '87 heeft ook last, die spoeit alleen als je de hendel op en neer beweegd terwijl je hem naar je toetrekt..
Misschien de contactjes inspuiten met contactspray?

Ralfons
22-12-2009, 10:50
Moet daarvoor de hele handel los (stuur e.d.?)
Of kan ik er op een andere manier gemakkelijk bij?
:thumbup:

golf mkII 16v
22-12-2009, 11:00
Stuur en de kappen rond het contacslot eraf halen en je kan erbij

MeerArosa
22-12-2009, 16:01
Misschien een heel gek idee, maar is er niks bevroren?

Ralfons
22-12-2009, 16:04
T lijkt me niet...

Hetzelfde pompje werkt wel voor de achterruit. Bij het naar me toe halen van de hendel hoor je nieteens dat ding rondgaan. Tevens moeten de ruitenwissers een keer of 3 op en neer gaan.. Doen ze ook niet, dus dat kan het niet zijn lijkt me...

Kazzo
22-12-2009, 17:09
Misschien een heel gek idee, maar is er niks bevroren?

Dacht ik ook aan :rolleyes:

Ralfons
09-02-2010, 12:05
Toch maar even de oplossing hier neerzetten:

Stuur eraf gehaald, kappen bij het contactslot eraf, hendels eraf en gekeken naar de contactjes... beetje contactspray ertussen en de hele handel werkt weer!

bedankt voor de reacties! :)