PDA

View Full Version : Eberspacher BN 4


Rico
06-12-2004, 15:41
Heeft er iemand ooit een Eberspacher BN4 in zijn bus gebouwd?
ik heb van michel een standkachel gekregen maar nu blijkt dat de schakelaars van voor in de bus er toch niet bij zitten.
weet iemand daar iets voor? kan ik ook iets anders gebruiken?
is er nog spul voor in de handel?

Groet
Rico

Rico
06-12-2004, 15:49
Eberspacher is nog 'nieuw' te koop..

Zie Ebay.de voor de meest gangbare en ongangbare schakelaars, af(s)tands(e)bedieningen enz enz..

ok, ik ben aan het zoeken geweest maar heb het niet kunnen vinden?????
kan jij mij een link geven? Bedankt
Rico

Split52
06-12-2004, 16:01
Heeft er iemand ooit een Eberspacher BN4 in zijn bus gebouwd?
ik heb van michel een standkachel gekregen maar nu blijkt dat de schakelaars van voor in de bus er toch niet bij zitten.
weet iemand daar iets voor? kan ik ook iets anders gebruiken?
is er nog spul voor in de handel?

Groet
Rico

Had ik toch gezegd?
Jouwe ontbreekt dus ook? Dingen zijn wel te vinden op treffens voor niet heel veel alleen zijn er wel verschillende types in, hoever dat doorwerkt in het niet of wel functioneren van de kachel zou ik niet weten.
Heb jij wel de bediening van de regelklep achterin onder je bestuurderstoel zitten? En de bekabeling?

Gr, Michel

P.S. Groot logo is lastig, maar zou oo weer gewoon op een meeting zoeken. meeste kans!

Rico
06-12-2004, 16:04
Had ik toch gezegd?
Heb jij wel de bediening van de regelklep achterin onder je bestuurderstoel zitten? En de bekabeling?


Ja die zit er wel maar de "time switch" zoals die in de Haynes manual wordt genoemd zit inderdaat niet in de bus.

maar wanneer is er een meating waar je zo'n ding kan krijgen?
Groet
Rico.

ps. dat van dat grote embleem weet ik inmiddels ook. dus daar geldt dezelfde vraag voor als hierboven.

Split52
06-12-2004, 16:10
Eerste zal zijn het KeverWinterFestijn in Rosmalen 2e weekend van Januari... daar zul je het de zaterdag denk ik zeker wel vinden...beide denk ik.

Meer info over kachels op www.type2.com en dan in de bibliotheek..

Melvin
06-12-2004, 16:40
ik heb nog zo'n tijdschakelaar van eberspacher liggen... gaat naar de 'computer' van de standkachel, kun je dus tijd op instellen en dan geeft ie door dat ie aan moet (geen drie kabels uit, rood geel en nog een kleur)...

Rico
06-12-2004, 16:49
ik heb nog zo'n tijdschakelaar van eberspacher liggen... gaat naar de 'computer' van de standkachel, kun je dus tijd op instellen en dan geeft ie door dat ie aan moet (geen drie kabels uit, rood geel en nog een kleur)...

Hee dat is mooi, maar is dat er een voor een nieuwe of voor eentje uit de 70er jaren. (die heb ik nodig)

heb je er een foto van? kan je die mij mailen?
in alle schema's komen er alleen tijdschakelaars voor met 4 of meer kabels.

Groet
Rico

molenari
06-12-2004, 21:40
Hee dat is mooi, maar is dat er een voor een nieuwe of voor eentje uit de 70er jaren. (die heb ik nodig)
heb je er een foto van? kan je die mij mailen?
in alle schema's komen er alleen tijdschakelaars voor met 4 of meer kabels.

Let er goed op dat je de juiste koopt. Er zijn verschillende schakelaars. Bij deze de bestelnummers:

311 963 107 C 1968-1971
181 963 107 1972-1973

Deze moet je in iedergeval NIET hebben. Is namelijk van de BN6, de kachel onder de laadvloer (1974-1979):

411 963 107 C

Ik heb het vermoeden dat er nog een oude versie is. Je kunt de oude van die nieuwe onderscheiden door het woordje 'temp'. De temperatuurregelaar was bij de oudere kachels niet beschikbaar, daardoor zal het aantal draden ook toegenomen zijn.

Wanneer de temperatuurregelaar is toegevoegd weet ik niet. Ik schat in 1972.

Dus welke schakelaar je nodig hebt hangt af van de kachel die je hebt (van welk jaar is die?)

eberspacher heeft puntjes op 1 van de e/a's,.. zoeken is zinloos zonder die puntjes.

Je kunt ook zoeken op "Eberspaecher", De Duisters voegen vaak een 'e' toe als ze ergens geen umlaut kunnen typen. De Amerikaanse versie heet 'Espar'.


Vincenzo

Melvin
06-12-2004, 22:37
heeft geen temperatuurinstelling, alleen tijd... tsja, ik weet het onderdeel nummer zo niet... zal het morgen eens na vragen als ik er aan denk... (ligt namelijk nog niet hier thuis)

Rico
07-12-2004, 11:38
Let er goed op dat je de juiste koopt. Er zijn verschillende schakelaars. Bij deze de bestelnummers:

311 963 107 C 1968-1971
181 963 107 1972-1973

Deze moet je in iedergeval NIET hebben. Is namelijk van de BN6, de kachel onder de laadvloer (1974-1979):

411 963 107 C


Vincenzo

Bedankt Vincenzo, dit is weer info waar ik wat aan heb.
er staat geen info op de kachel dus ik weet niet van welk jaar hij is.

Dit staat er wel op:

Typ BN4
Ausfuhrung 201295
Fabriknr 27114
Prüfzeicher ~~~ S-036
Bremstof Benzin
Spannung-Volt 12
Heizleistum Kcal/h 1080-4000

geen bouwjaar, maar misschien kunne we wat uit de Aufuhrung en het Fabriknr halen.

Groet
Rico

Rico
07-12-2004, 11:39
Ik zie wel MellyVille, zou mooi zijn als het gelijk de goede is

Groet
Rico

molenari
07-12-2004, 19:25
geen bouwjaar, maar misschien kunne we wat uit de Aufuhrung en het Fabriknr halen.

Hoi Rico,

Vreemd dat het er niet op staat. Ik meen dat het wel op de kachel staat die ik in mijn 1970er politiebus heb.

Om uit te vinden welke schakelaar je nodig hebt kun je misschien de bedrading bekijken die aan de kachel zit?

Dit is een handleiding van de BN4. Misschien heb je er wat aan:

http://www.conservatory.com/vw/manuals_nyx/EberBN4.html


groeten,

Vincenzo

Peppie
07-12-2004, 20:21
Heeft iemand van jullie misschien gegevens over de verschillende kachels van Eberspacher, zoals welk type voor welke auto geschikt is? Misschien een site met info daarover?

Alvast bedankt.

Rico
07-12-2004, 21:25
Hoi Rico,

Dit is een handleiding van de BN4. Misschien heb je er wat aan:

http://www.conservatory.com/vw/manuals_nyx/EberBN4.html


groeten,

Vincenzo

Hoi, deze site heb ik ook gevonden maar welke schakelaar kan ik daar niet goed uithalen.

Groet
Rico

JeeWee
07-12-2004, 21:40
ik heb die die handleiding volgens mij in het nederlands liggen, die mag je wel hebben (een copie dus). (volgens mij heb jij ook wel een van mij eens gekregen Molenari!)

Rico
07-12-2004, 22:34
ik heb die die handleiding volgens mij in het nederlands liggen, die mag je wel hebben (een copie dus). (volgens mij heb jij ook wel een van mij eens gekregen Molenari!)

Hee dat zou geweldig zijn.
ik heb hem ook voor een gedeelte in het duits maar mijn duits is niet zo best (zeg maar gewoon niet)

zal ik je mijn adres mailen?
Groet

Rico

Melvin
08-12-2004, 08:06
khad hier gereageerd dacht ik gisteren maar is dus weggevallen...

er staat op: 12V en ook staat er 982... verder niets :S

Rico
08-12-2004, 08:50
khad hier gereageerd dacht ik gisteren maar is dus weggevallen...

er staat op: 12V en ook staat er 982... verder niets :S

tja, wie niet waagt die nie wint
dus ik wil het wel proberen.
wat gaan we afspreken?

Groet
Rico

JeeWee
08-12-2004, 18:35
ok, stuur maar even een berichtje naar info@volks-factory.nl dan zal ik ff zien of ik het nog kan vinden!

Rico
08-12-2004, 21:54
ok, stuur maar even een berichtje naar info@volks-factory.nl dan zal ik ff zien of ik het nog kan vinden!
berichtje is onderweg

Groet
Rico

molenari
08-12-2004, 22:10
Heeft iemand van jullie misschien gegevens over de verschillende kachels van Eberspacher, zoals welk type voor welke auto geschikt is? Misschien een site met info daarover?
Alvast bedankt.

Ik weet zo geen overzicht maar kan je er wel ééntje geven. Het belangrijkste bij al die dingen is dat het compleet is. Dus bedrading, bedieningskabels en het liefst ook nog de buizen voor de luchtgeleiding. Los is dit spul lastig te krijgen. Op de schakelaars na dan, die zie je nog wel eens.

De 'BN' serie is torpedo vormig
De 'BA' serie is plat

Voor kever, karmann en type 3:
- B2 (voorloper van de BN2)
- BN2

Voor 181, T1 en T2 (1968-1973):
- BN4

Voor T2 (1974-1979) en T3:
- BA6

Voor VW 411 en 412:
- BA4

Als je een echte doe-het-zelfert bent dan lukt het je vast ook wel een ander type in een andere auto te freubelen.

Mocht iemand menen dat de bovenstaande lijst niet klopt, laat het ff weten.

groeten

Vincent