PDA

View Full Version : Kan niet meer volledig ontkoppelen -> einde koppeling?

Mikkem
25-12-2009, 22:07
Beetje vreemd gedrag van de koppeling van mijn 86'er 1.3 (4-bak).

Koud schakelt de bak geweldig. Eenmaal echt warm, dan gaat het schakelen steeds moeilijker en moet het pedaal zo diep mogelijk het tapijt in. Zelfs dan moet het schakelen nog met enig beleid.
Daar is een flinke knak bij het opkomen van de koppeling bijgekomen. De koppelingskabel kan niet verder bijgesteld worden. Na de laatste bijstelpoging krijg ik de auto warm niet meer volledig ontkoppeld. Dat rijdt nogal lastig, je moet de auto in "1" zetten als deze nog rolt, want bij stilstand lukt het echt niet meer.

Maandag gaat er een nieuwe koppelingskabel in, maar ben ik mijn probleem dan op zeker kwijt, of loop ik ook kans dat de koppeling vervangen moet worden?

Ik dacht altijd dat een versleten koppeling moeite had om de boel vast op elkaar te houden, maar het kan dus ook anders :confused:

EelcoB
26-12-2009, 12:47
Als je koppeling versleten is zou het niks met warm/koude motor temaken moeten hebben.

Renegade
26-12-2009, 13:15
Als het echt met warme en koude motor anders is zou ik de bakolie eens controleren :)

Mikkem
26-12-2009, 14:23
Na de (zeer) koude start schakelt de bak abnormaal soepel. Ik ben gewend dat het dan meestal wat moeizaam gaat.

Bij opwarmen gaat het steeds iets lastiger en na een stuk snelweg krijg ik de pook in geen enkele versnelling zonder geweld. Eenmaal in de versnelling gaat de auto niet kruipen of zo.

Bakolie zal ik nakijken, gaat het dan voornamelijk om hoeveelheid of kwaliteit (of het zwart is bijvoorbeeld)? Geen bezwaar om het te vervangen, maar als de koppeling ook overleden zou zijn dan is dat wat zonde om nu te doen.

gooigolf
26-12-2009, 14:37
hallo denk gewoon nieuwe koppling setje plaatsen ,,,

en dan je bak olie etcc vervangen ,,

kun je er weer tegen aan ..

vrgr gooigolf

Nick Mattheus
26-12-2009, 15:19
Ik zou persoonlijk eerst de bakolie eens aftappen en is zien of er veel ijzervijlsel in ligt...
Als dit bij warm en koude motor anders is denk ik niet zozeer dat het aan de koppeling ligt.

EelcoB
26-12-2009, 16:55
Ik zou persoonlijk eerst de bakolie eens aftappen en is zien of er veel ijzervijlsel in ligt...
Als dit bij warm en koude motor anders is denk ik niet zozeer dat het aan de koppeling ligt.

Idd. Zou ook dit eerst doen.

golf mkII 16v
26-12-2009, 18:27
Zit er nog wel olie in?
Keerring van de schakelas wil nog wel eens lek gaan

Rallyegek
27-12-2009, 23:33
kabel al wat strakker gezet ?

Mikkem
28-12-2009, 08:41
kabel al wat strakker gezet ?

Dat ging niet meer.
Morgen gaat er een nieuwe kabel in, kijken in hoeverre dat het probleem oplost. Zal uiteraard meteen naar de bakolie (peil en kleur) laten kijken.

Mikkem
29-12-2009, 18:53
Auto is terug van de garage. Bakoliepeil en kleur waren goed.

Nieuwe kabel heeft het schakelprobleem volledig opgelost, al snap ik niet hoe (het warm - koud schakelverschil van voorheen).

Goedkope oplossing, al is er wel een imitatiekabel geplaatst. De vorige was ook al niet heel oud heb ik begrepen.

Maar wel blij dat het probleem dus opgelost is.

Nick Mattheus
29-12-2009, 21:16
Beter zo!! :thumbup:
Gelukkig was het maar een kleinigheidje. ;)

Mikkem
29-12-2009, 21:38
Beter zo!! :thumbup:
Gelukkig was het maar een kleinigheidje. ;)
Inderdaad!

Moet wel erg wennen aan de manier waarop de koppeling opkomt. Ben gewend dat de auto dan wat vlotter gaat rollen, het aangrijppunt is nogal lang bij deze auto.