Johan Cruijff
27-12-2009, 23:47
Hallo Forumvrienden,
Sinds ruim 10 jaar, om precies te zijn sinds maart 1999, ben ik in het bezit van een Volkswagen Golf (destijds 1.6 benzine, automaat) GL uit november 1984.
Het is mijn eerste auto en op een gegeven moment ga je je er aan hechten.
Het is nu bijna 2010 en ik heb inmiddels de blijde boodschap van de belastingdienst ontvangen. Eindelijk eens een blauwe envelop met goed nieuws;ik hoef geen wegenbelasting meer te betalen!
Ruim een jaar geleden is er een 1.6 eco-TD motor ingebouwd, deze gebruikt echter koelvloeistof. Ik heb nu een Volkswagen 1.9 TDI Variant uit 1997 op de kop getikt. Eentje met een goed blok en zo'n 315.000 km op te teller (tsja het moet wel betaalbaar blijven tenslotte. Deze moet nog worden ingebouwd. Hierbij kunnen wij absoluut niet zonder jullie kennis en ervaring!
Wie heeft al een een TDI-motor in een Golf MK2 ingebouwd en mag ik vragen om als klankbord/kennisbron te dienen?
Vragen die mij zo te binnen schieten zijn:
* Moet de voorwielophanging ook worden omgezet?
* Is de cruise-control van de MK3 eenvoudig om te zetten naar de MK2?
* Is de stuurbekrachtiging van de MK3 eenvoudig om te zetten naar een MK2 en, nog belangrijker, heeft dat uberhaupt zin? Ikzelf heb namelijk het gevoel dat de MK3 beter bekrachtigd is dan de MK2.
* Past de intercooler van de MK3 echt niet op de MK2 en zo nee wat is een goedkoop/betaalbaar alternatief waarbij de intercooler wel achter de gril kan worden gemonteerd? Montage elders levert m.i. te veel vermogensverlies op.
* Wat zijn belangrijke weetjes bij de in-/ombouw?
* Het lijkt mij verstandig om een en ander maar meteen rigoureus aan te pakken en er meteen ook maar een airco in te lepelen. Moet deze uit een MK2 komen of kan ik deze ook uit een MK3 halen?
Enkele niet inbouw-gerelateerde vragen tenslotte:
* Waarmee kan ik de bodemplaat in de Golf het beste opnieuw en GOED isoleren en roestwerend (Owatrol?) maken?
Mijn 5-deurs lekt een klein beetje bij de achterste deuren aan de achterzijde(ter hoogte van het zitvlak) voor de zwarte dorpelstrippen van plastic:
* Wie kent dit probleem, heeft de oorzaak gevondenen wil dit met mij delen?
* Is het mogelijk om de binnenzijde van de kartonnen deurpanelen te bekleden met polyester matjes, zodat deze geen vocht meer aantrekken?
* Is er, indien het vorige mogelijk is, voldoende ruimte om deze panelen ook te isoleren en zo ja, waarmee?
Ja ik weet het;het zijn nogal veel vragen. Als iemand oplossingen heeft op een of meerdere daarvan, dan zou ik je daarvoor heel dankbaar zijn!
De vriendelijke groeten van Hans alias Cruijff
Sinds ruim 10 jaar, om precies te zijn sinds maart 1999, ben ik in het bezit van een Volkswagen Golf (destijds 1.6 benzine, automaat) GL uit november 1984.
Het is mijn eerste auto en op een gegeven moment ga je je er aan hechten.
Het is nu bijna 2010 en ik heb inmiddels de blijde boodschap van de belastingdienst ontvangen. Eindelijk eens een blauwe envelop met goed nieuws;ik hoef geen wegenbelasting meer te betalen!
Ruim een jaar geleden is er een 1.6 eco-TD motor ingebouwd, deze gebruikt echter koelvloeistof. Ik heb nu een Volkswagen 1.9 TDI Variant uit 1997 op de kop getikt. Eentje met een goed blok en zo'n 315.000 km op te teller (tsja het moet wel betaalbaar blijven tenslotte. Deze moet nog worden ingebouwd. Hierbij kunnen wij absoluut niet zonder jullie kennis en ervaring!
Wie heeft al een een TDI-motor in een Golf MK2 ingebouwd en mag ik vragen om als klankbord/kennisbron te dienen?
Vragen die mij zo te binnen schieten zijn:
* Moet de voorwielophanging ook worden omgezet?
* Is de cruise-control van de MK3 eenvoudig om te zetten naar de MK2?
* Is de stuurbekrachtiging van de MK3 eenvoudig om te zetten naar een MK2 en, nog belangrijker, heeft dat uberhaupt zin? Ikzelf heb namelijk het gevoel dat de MK3 beter bekrachtigd is dan de MK2.
* Past de intercooler van de MK3 echt niet op de MK2 en zo nee wat is een goedkoop/betaalbaar alternatief waarbij de intercooler wel achter de gril kan worden gemonteerd? Montage elders levert m.i. te veel vermogensverlies op.
* Wat zijn belangrijke weetjes bij de in-/ombouw?
* Het lijkt mij verstandig om een en ander maar meteen rigoureus aan te pakken en er meteen ook maar een airco in te lepelen. Moet deze uit een MK2 komen of kan ik deze ook uit een MK3 halen?
Enkele niet inbouw-gerelateerde vragen tenslotte:
* Waarmee kan ik de bodemplaat in de Golf het beste opnieuw en GOED isoleren en roestwerend (Owatrol?) maken?
Mijn 5-deurs lekt een klein beetje bij de achterste deuren aan de achterzijde(ter hoogte van het zitvlak) voor de zwarte dorpelstrippen van plastic:
* Wie kent dit probleem, heeft de oorzaak gevondenen wil dit met mij delen?
* Is het mogelijk om de binnenzijde van de kartonnen deurpanelen te bekleden met polyester matjes, zodat deze geen vocht meer aantrekken?
* Is er, indien het vorige mogelijk is, voldoende ruimte om deze panelen ook te isoleren en zo ja, waarmee?
Ja ik weet het;het zijn nogal veel vragen. Als iemand oplossingen heeft op een of meerdere daarvan, dan zou ik je daarvoor heel dankbaar zijn!
De vriendelijke groeten van Hans alias Cruijff