Log in

View Full Version : Inbouw TDI-motor in Golf 2

Johan Cruijff
27-12-2009, 23:47
Hallo Forumvrienden,

Sinds ruim 10 jaar, om precies te zijn sinds maart 1999, ben ik in het bezit van een Volkswagen Golf (destijds 1.6 benzine, automaat) GL uit november 1984.

Het is mijn eerste auto en op een gegeven moment ga je je er aan hechten.

Het is nu bijna 2010 en ik heb inmiddels de blijde boodschap van de belastingdienst ontvangen. Eindelijk eens een blauwe envelop met goed nieuws;ik hoef geen wegenbelasting meer te betalen!

Ruim een jaar geleden is er een 1.6 eco-TD motor ingebouwd, deze gebruikt echter koelvloeistof. Ik heb nu een Volkswagen 1.9 TDI Variant uit 1997 op de kop getikt. Eentje met een goed blok en zo'n 315.000 km op te teller (tsja het moet wel betaalbaar blijven tenslotte. Deze moet nog worden ingebouwd. Hierbij kunnen wij absoluut niet zonder jullie kennis en ervaring!

Wie heeft al een een TDI-motor in een Golf MK2 ingebouwd en mag ik vragen om als klankbord/kennisbron te dienen?

Vragen die mij zo te binnen schieten zijn:
* Moet de voorwielophanging ook worden omgezet?
* Is de cruise-control van de MK3 eenvoudig om te zetten naar de MK2?
* Is de stuurbekrachtiging van de MK3 eenvoudig om te zetten naar een MK2 en, nog belangrijker, heeft dat uberhaupt zin? Ikzelf heb namelijk het gevoel dat de MK3 beter bekrachtigd is dan de MK2.
* Past de intercooler van de MK3 echt niet op de MK2 en zo nee wat is een goedkoop/betaalbaar alternatief waarbij de intercooler wel achter de gril kan worden gemonteerd? Montage elders levert m.i. te veel vermogensverlies op.
* Wat zijn belangrijke weetjes bij de in-/ombouw?
* Het lijkt mij verstandig om een en ander maar meteen rigoureus aan te pakken en er meteen ook maar een airco in te lepelen. Moet deze uit een MK2 komen of kan ik deze ook uit een MK3 halen?

Enkele niet inbouw-gerelateerde vragen tenslotte:
* Waarmee kan ik de bodemplaat in de Golf het beste opnieuw en GOED isoleren en roestwerend (Owatrol?) maken?

Mijn 5-deurs lekt een klein beetje bij de achterste deuren aan de achterzijde(ter hoogte van het zitvlak) voor de zwarte dorpelstrippen van plastic:
* Wie kent dit probleem, heeft de oorzaak gevondenen wil dit met mij delen?
* Is het mogelijk om de binnenzijde van de kartonnen deurpanelen te bekleden met polyester matjes, zodat deze geen vocht meer aantrekken?
* Is er, indien het vorige mogelijk is, voldoende ruimte om deze panelen ook te isoleren en zo ja, waarmee?

Ja ik weet het;het zijn nogal veel vragen. Als iemand oplossingen heeft op een of meerdere daarvan, dan zou ik je daarvoor heel dankbaar zijn!

De vriendelijke groeten van Hans alias Cruijff

De Pul
27-12-2009, 23:56
joostvw is ook met zo'n project bezig...

joostvw
28-12-2009, 00:14
ik ben toevallig met hetzelfde project bezig.
mijn golf is trouwens nu ook een 1.6 automaat. en heb ook een golf variant met meer dan 3 ton gekocht als donor :)

ik heb nu het blok uit de golf 3 en heb dat een beetje opgeknapt. moet nog wat onderdelen uit de golf 3 halen en dan kan de ombouw pas beginnen.
heb voor tijdelijk al een golfje erbij om in te riujden als het blok eruit is maar heb nu ff weinig tijd.

Vragen die mij zo te binnen schieten zijn:
* Moet de voorwielophanging ook worden omgezet?
het subframe zet je over maar de draagarmen houd je van je golf 2. anders veranderd je spoorbreedte
* Is de cruise-control van de MK3 eenvoudig om te zetten naar de MK2?
als het goed is liggen er in een golf 3 al kabels voor, dus als je die over zet + je complete pedalen set. dan kan je het wel overzetten.
* Is de stuurbekrachtiging van de MK3 eenvoudig om te zetten naar een MK2 en, nog belangrijker, heeft dat uberhaupt zin? Ikzelf heb namelijk het gevoel dat de MK3 beter bekrachtigd is dan de MK2.
is je golf 2 nu ook al bekrachtigd dan?
ik laat de mijne weg. vind ik onzin op zo'n lichte auto.
* Past de intercooler van de MK3 echt niet op de MK2 en zo nee wat is een goedkoop/betaalbaar alternatief waarbij de intercooler wel achter de gril kan worden gemonteerd? Montage elders levert m.i. te veel vermogensverlies op.
je zal wel wat ruimte moeten creeren ja, maar meestal pakt men de IC van een mercedes sprinter.
ik heb er zelf 1 van een golf 5 gevonden. weet nog niet of ik dit passend ga krijgen.
* Wat zijn belangrijke weetjes bij de in-/ombouw?
je zou het ontstekingsysteem eerst stand-alone moeten maken, en dan overbouwen. de dingen als je koelvloeistoftemp.sensor enzo kun je gewoon je oude kabels voor gebruiken die al in je golf 2 liggen en km teller molet je volgens mij gewoon het tandwsiel overzetten van elektrisch naar mechanisch
* Het lijkt mij verstandig om een en ander maar meteen rigoureus aan te pakken en er meteen ook maar een airco in te lepelen. Moet deze uit een MK2 komen of kan ik deze ook uit een MK3 halen?
ik geloof dat dit niet simpel is. heb er weinig kaas van gegeten maar geloof dat je alles in je dashboard beter van een golf 2 kan pakken want golf 2 heeft schuifjes en golf 3 heeft draai knoppen.
misschien dat je wel de aircopompo van de 3 moet pakken omdat die op je blok past.

watvoor blok heb je eigenlijk, 90 pk, 110 pk? motorcode?

ik heb een 1Z 90 PK.
mocht je nog vragen hebben, stuur me gerust een PM.

oja, mijn topic: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=45609

joostvw
28-12-2009, 00:15
joostvw is ook met zo'n project bezig...

haha ik ben dus langer als 20 minuten aant typen geweest ;)

De Pul
28-12-2009, 00:18
haha ik ben dus langer als 20 minuten aant typen geweest ;)
bezig bijtje :D :D

Turbo-Variant
01-01-2010, 19:45
Leuk, nog een TDI project in een Golf 2. Zelf ben ik ook met iets dergelijks bezig momenteel.
Ik gooi er dan ook maar meteen een vraag tegen aan...

Ik wil zelf ook meteen cruise control erin zitten als de nieuwe motor in mijn auto gaat. Ik wil wel de MK2 tellerbak blijven gebruiken als het gaat, dus zou ik de elektronische snelheidssensor van de MK3 moeten vervangen door een tellerkabel.

Het probleem schuilt erin dat de cruisecontrol een snelheidssignaal nodig heeft. Die zal normaal uit die sensor komen, maar die is dan niet meer aanwezig en dus krijgt de ECU geen snelheidssignaal. Ergo; cruise control kan niet werken.

Nu heb ik in mijn GTD tellerklok een hall-gevertje zitten die normaal gesproken het snelheidssignaal aan de MFA doorgeeft. Hier heb ik momenteel mijn navigatiesysteem op aangesloten die een speedpulse nodig heeft. Zou ik hier ook het snelheidsignaal voor de ECU kunnen weghalen? En indien ja, kan ik dan de navi en de cruise ook beiden aansluiten?

joostvw
02-01-2010, 15:58
de ECU heeft toch geen snelheids signaal nodig om te kunnen draaien? toch alleen voor die cruise control hoop ik?

De Pul
02-01-2010, 16:25
de ECU heeft toch geen snelheids signaal nodig om te kunnen draaien? toch alleen voor die cruise control hoop ik?
zover ik weet niet...

Turbo-Variant
02-01-2010, 22:39
Nee de ECU heeft geen snelheidssignaal nodig naar mijn weten. Maar zonder kan je dus geen cruisecontrol activeren uiteraard.

Turbo-Variant
04-01-2010, 08:55
En na enig zoekwerk lees je dan toch hier en daar dat bij sommige TDI's een koppelbegrenzing actief is als de computer meet dat v=0. (ofwel, snelheid = 0 dus koppel begrenst)

Of dit klopt, en indien ja, voor welke motoren dit geldt weet ik dus niet.

Zag wel dat de T3 mannen een dergelijk signaal ook vaak bij de tacho weghalen middels een hallgever of inductiegever.

Johan Cruijff
22-01-2010, 00:08
Sorry voor mijn late reactie, maar ik zal jullie op de hoogte houden van het project en Joost grote klasse dat je zo uitgebreid hebt willen reageren.

Ik zal binnenkort contact met je zoeken.

Groeten van Hans Wijnsma

Johan Cruijff
22-01-2010, 00:13
Ik heb een blok uit 1997 volgens mij een AHU blok met 90 PK.
Ik heb trouwens al stuurbekrachtiging in mn auto en mn vrouw vindt dat geen overbodige luxe.

dieselken
22-01-2010, 21:30
Leuk dat je ook de stap naar ombouw zet.

Jammer dat er minder mensen hier over posten.

Heb verschillende ombouwingen gedaan, maar de Tdi ( licht gekietelde afn) in de golf2 was veruit het leukste. 180pk 400Nm in 900kg wil wel vooruit ;-)

joostvw
20-05-2010, 15:18
hoe staat het ermee hans?