Log in

View Full Version : Caburateur bevriest?


Mitta
02-01-2010, 16:30
Hallo,

Zojuist een polo coupe voor daily opgehaald...

Nu zei de vorige eigenaar dat de carburateur af en toe bevriest, en dat is eigenlijk best wel heel irritant :screwy: Op de search lees ik dat dit wel vaker voorkomt, maar eigenlijk nergens hoe ik dit kan voorkomen?

Wie-o-wie kan mij vertellen hoe ik dit probleem oplos?

Hier een aantal gegevens:
- Motorcode: mh/2g
- Cilinder inhoud: 1272CC
- Bouwjaar: 1989, Polo coupe.
- Luchtfilter en brandstof filter zijn al vervangen.

VwPolo89
02-01-2010, 18:11
vooral zien dat de verwarmingsbuis van de uitlaatcollector naar de luchtfilter aanwezig is zodat er warme lucht naar de carburator kan stromen..

Mitta
02-01-2010, 18:18
vooral zien dat de verwarmingsbuis van de uitlaatcollector naar de luchtfilter aanwezig is zodat er warme lucht naar de carburator kan stromen..

Het was mij al opgevallen dat die vacumklep die dat geregelt niet werkt, dus morgen ga ik zoiezo zorgen dat de lucht bij het uitlaat spruitstuk vandaan word gepakt.


Weet er iemand voor de rest nog optie's om dit te voorkomen?



Ik zal nog even de klacht duidenlijk beschrijven:

Als ik rijd slaat de motor af en toe af. Dan na een tijdje doorstarten, flink met het gaspedaal te pompen slaat de motor aan, meestal meteen weer af. Dan probeer ik het nog een keer, laat ik de motor even draaien en dan is er geen probleem.

Tot ik weer ga rijden, met name boven de 60 viel het me op.

Stijn
02-01-2010, 18:38
Zowiezo inderdaad zorgen dat de aanzuigslang van spruitstuk naar luchtfilter aanwezig is, en dat de klep werkt. Sommige kleppen zijn handmatig verstelbaar, niet automatisch. Als hij automatisch is maar niet werkt kun je'm altijd nog handmatig omzetten?

Vrijwel alle blokken hebben een of andere manier van inlaatverwarming. Soms door doorstroming koelvloeistof, soms electrisch (grote rode draad onderaan inlaat, binnenin zit een soort 'egel'), soms door een verbinding met de uitlaat. Whatever het is bij dit blok, check de werking even :)

Mitta
02-01-2010, 18:42
Zowiezo inderdaad zorgen dat de aanzuigslang van spruitstuk naar luchtfilter aanwezig is, en dat de klep werkt. Sommige kleppen zijn handmatig verstelbaar, niet automatisch. Als hij automatisch is maar niet werkt kun je'm altijd nog handmatig omzetten?

Vrijwel alle blokken hebben een of andere manier van inlaatverwarming. Soms door doorstroming koelvloeistof, soms electrisch (grote rode draad onderaan inlaat, binnenin zit een soort 'egel'), soms door een verbinding met de uitlaat. Whatever het is bij dit blok, check de werking even :)

Ik ga er morgen even mee aan de gang, het mega luchtfilterhuis zat overal voor en had geen zin om die er nog af te halen :D Morgen heb ik daar wel zin in :rolleyes:

Der Ghopmeister
02-01-2010, 19:31
http://i220.photobucket.com/albums/dd45/ghopmeister/MH%20Motorblok/Inelkaar1.jpg
http://i220.photobucket.com/albums/dd45/ghopmeister/MH%20Motorblok/Inelkaar.jpg

inlaatje van een mh ;) met egel dus

Stijn
02-01-2010, 19:57
én koelvloestof verwarming. Superchique.

Steilheck
02-01-2010, 19:59
Tja, dat is nou een Polo. ;)

Mitta
02-01-2010, 20:14
Morgen maar eens kijken of de 2 bovenstaande krengen aangesloten zijn :D En als die dan nog bevriest weet ik het ook niet meer :D

Gertjan
02-01-2010, 20:28
Gloeilampje in je luchtfilter? Zo deed ik dat wel eens bij m'n brommer :D

Mitta
02-01-2010, 21:05
Gloeilampje in je luchtfilter? Zo deed ik dat wel eens bij m'n brommer :D

Is dat niet brand gevaarlijk ivm met warmte/brandstof dampen?

In theorie moet het idd wel werken omdat het lampje warmte afgeeft, maar wat voor lampje gebruikte jij daarvoor? (Koplamp H4, remlicht, stadslicht etc.)

De Pul
02-01-2010, 21:49
Is dat niet brand gevaarlijk ivm met warmte/brandstof dampen?

In theorie moet het idd wel werken omdat het lampje warmte afgeeft, maar wat voor lampje gebruikte jij daarvoor? (Koplamp H4, remlicht, stadslicht etc.)
bouwlamp met verlengsnoer toch?

Mitta
02-01-2010, 22:47
bouwlamp met verlengsnoer toch?

:D Kleintje dan :D

Mitta
03-01-2010, 12:20
Koelvloeistof verwarming zat al aangesloten op de inlaat...
De regenklep voor warme/koude lucht is kapot dus heb ik die nu zo aangesloten dat de auto contineu warme lucht aanzuigt van de uitlaat...

Wel zag ik dat de voetpakking voor de helft gescheurd is aan 1 kant, morgen meteen even een nieuwe bestellen... Kan dit het probleem zijn?

Sjon
03-01-2010, 13:40
.

Mitta
03-01-2010, 15:37
Lekke voetpakking = valse lucht.....dan zal ie zonder choke wel niet of beroerd lopen.
En als men 't mengsel omhoog geschroefd heeft loopt ie met choke weer te rijk,
gaat ie weer verzuipen......met volgas starten wil ie dan alleen nog maar aanslaan....

Defroster-klepje werkt via vacuum vanaf carb........als dat lek is, heb je ook weer valse lucht:
ook niet bevorderlijk voor de motorloop.

De motor loopt super, zowel op de shoke als gewoon... Tot tijdens het rijden de carburateur af en toe bevriest :screwy:

Mitta
03-01-2010, 15:39
Zou het misschien helpen om Euro98 te tanken IPV Euro95?

Stijn
03-01-2010, 15:41
Helpen tegen de bevriezing? Nee..

Is het echt de carb die bevriest? Maak het luchtfilter anders makkelijk afneembaar (lees: los er op) en kijk, als hij weer eens afslaat, eens rap in de carburateur... Carburateur ijs vormt zich in de venturi (de 'keel') waar de drukafname en de verdamping van een vloeistof de temperatuur verlagen.

Mitta
03-01-2010, 16:05
Helpen tegen de bevriezing? Nee..

Is het echt de carb die bevriest? Maak het luchtfilter anders makkelijk afneembaar (lees: los er op) en kijk, als hij weer eens afslaat, eens rap in de carburateur... Carburateur ijs vormt zich in de venturi (de 'keel') waar de drukafname en de verdamping van een vloeistof de temperatuur verlagen.

Dat is een goed idee, dan kan ik het iig controlleren... Zie ik dit gewoon door een letterlijk ijslaagje in de carburateur?



Morgen ga ik ook even een nieuwe Thermostaat halen en aankomend weekend er in zetten, want de temperatuur van de motor blijft erg laag (snelweg komt ie nog maar net uit het shoke gebied)... En de vorige eigenaar had al een stuk carton voor over ongeveer 1/2de van de radiateur gedaan omdat de temperatuur anders helemaal niet opliep.

Het lijkt mij dat daardoor de inlaat ook niet optimaal verwarmd word door de koelvloeistof, de kachel word hierdoor ook bepaald lekker warm...

Roy 1.6
03-01-2010, 16:43
Pressies en je blok kan stuklopen als de auto niet goed warm word voor een lange tijd.

Gertjan
03-01-2010, 19:25
Is dat niet brand gevaarlijk ivm met warmte/brandstof dampen?

In theorie moet het idd wel werken omdat het lampje warmte afgeeft, maar wat voor lampje gebruikte jij daarvoor? (Koplamp H4, remlicht, stadslicht etc.)

Gewoon zo'n klein lampje wat in de koplamp van een fiets zit.
Het hoeft natuurlijk maar een beetje warm te worden.

Mitta
03-01-2010, 20:05
Gewoon zo'n klein lampje wat in de koplamp van een fiets zit.
Het hoeft natuurlijk maar een beetje warm te worden.

Maar is dat niet brand gevaarlijk dan aangezien het toch boven brandstof dampen hangt natuurlijk :D

Gertjan
03-01-2010, 21:22
Je moet hem niet in je carburateur hangen, maar gewoon ergens in je luchtfilter :P
Daar komen niet zoveel brandbare gassen als het goed is :D

Stijn
03-01-2010, 21:33
Jullie geloven dat toch niet serieus he :rolleyes:

Mitta
03-01-2010, 21:43
Jullie geloven dat toch niet serieus he :rolleyes:

Leek me al zo sterk, volgens mij moet er namelijk een aardige peer in hangen wil die al die lucht verwarmen :D

Mitta
04-01-2010, 18:47
Net even een nieuwe thermostaat van het werk mee genomen, ook meteen voor de zekerheid een nieuw thermostaat huis aangezien ik van een klant van ons de tip kreeg dat deze nog wel eens willen breken bij het los draaien...

Morgen maar even er in beunen, heb ik nu geen zin meer in :rolleyes:

Der Ghopmeister
04-01-2010, 19:25
bij een polo breken ze niet zo snel hoor ;) heb die van mij al 5x los gedraait niks aan t handje :thumbup: maar goed zal ook wel niet zoveel kosten denk ik?

vergeet je de O-ring van de thermostaat en t thermostaathuis niet!

Mitta
04-01-2010, 20:02
bij een polo breken ze niet zo snel hoor ;) heb die van mij al 5x los gedraait niks aan t handje :thumbup: maar goed zal ook wel niet zoveel kosten denk ik?

vergeet je de O-ring van de thermostaat en t thermostaathuis niet!

Nee die ringen heb ik, thermostaat huis vervang ik dan ook alleen maar als die breekt... Maar beter bij de hand voor die +/- 5 euro dan dat ik daar straks sta zonder...

Der Ghopmeister
04-01-2010, 20:47
idd voor 5 euro kun je niet martelen :thumbup:

Der Ghopmeister
05-01-2010, 10:24
misschien heb je hier wat aan (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,8274.msg254420.html#new)

:D

mijn thermostaat vanmorgen ook even vervangen en meteen maar even een how to van gemaakt ;)

Mitta
05-01-2010, 18:26
misschien heb je hier wat aan (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,8274.msg254420.html#new)

:D

mijn thermostaat vanmorgen ook even vervangen en meteen maar even een how to van gemaakt ;)

Ik heb em al vervangen, maar misschien altijd handig voor een ander forum lid die niet weet hoe het moet! :thumbup:

Nog niet echt een test ritje kunnen maken om te kijken of het nu weg is, straks maar even een stukje snelweg pakken en kijken of die beetje ontdooit wil blijven...

Mitta
05-01-2010, 19:35
Met de nieuwe thermostaat even een rondje gereden en 15KM snelweg gepakt maar hij bevroor niet...

Dus hopen dat het weg blijft...

Der Ghopmeister
05-01-2010, 19:54
:thumbup: :thumbup:

Mitta
09-01-2010, 16:03
Met de nieuw thermostaat + luchtslang bij de uitlaat nu zo'n 200KM gereden en nog steeds geen problemen gehad! :thumbup:

Gister moest ik +/- 90KM snelweg rijden, maar daar zag ik stiekum toch wel tegenop omdat ik bang was weer om de 5KM weer langs de weg te staan... Maar hij deed het perfekt! :D

Der Ghopmeister
09-01-2010, 18:13
polo power :thumbup:

Mitta
17-01-2010, 00:43
Van de week viel de motor weer uit...


Nu zat ik toen net Dakar te kijken en hoorde ik een deelnemer praten over dat hij last had van vapor lock. Ik was toch wel benieuwd wat dat was en ben gaan googlen. Daar heb ik dan ook een aantal artikelen gevonden over wat vapor lock nou eigenlijk is...

Hierbij viel mij op dat de klachten redenlijk over 1 komen en dat de oorzaak in de meeste verhalen zou kunnen komen door de brandstof pomp die te dicht bij een warmte bron zit... In het geval dan de polo (en de meeste carburateur auto's) zit deze OP het blok...


Hier een aantal pagina's:

http://www.moab.nl/tech/vaporlock/vaporlock.htm
http://www.wisegeek.com/what-is-vapor-lock.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Vapor_lock

Zou dit het probleem wezen!?

-krikke-
03-02-2010, 23:50
Ik heb nu net dezelfde klacht als jou! Ook met een 1.3 2G !
Ik heb ook al een darm van uitlaatspruitstuk naar luchtfilter gestoken, egel werkt en thermostaat werkt.
Dus dit topic moet ik even blijven volgen!
Ik ben benieuwd.

-krikke-
06-02-2010, 20:28
Je hebt het enkel wanneer je mooi 70 rijd in 3de ...
Met je gaspedaal half.
Maar als je de gaspedaal helemaal induwt en dus "te snel" rijd heb je het niet ...

Mitta
06-02-2010, 21:50
Ik heb een goedje aan me brandstof toegevoegd wat behalve schoonmaakt ook beviezing van de brandstof tegen gaat... Zowel in de tank als in de carburateur!

Het heet: Tec Flow 101 Clean up...

http://www.tecflow.com/nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/d58256b69ed2b917e3a7db6d7e943721.jpg

Ik ben er zeer tevreden over! Zins die bende totaal geen problemen meer gehad...

-krikke-
11-02-2010, 23:20
Is het probleem nog steeds volledig weg?
Hoeveel heb je in je tank gekieperd?
Hoeveel benzine zat er toen in?

Ik heb vandaag een 60 km's gereden, met uiteraard de nodige problemen, maar na een tijd heb ik gewoon regelmatig m'n koppeming ingetrapt tijdens rijden en gas gegeven, en dan valt hij ook niet steeds stil. Maar dat is dus ook geen doen!

Mitta
13-02-2010, 18:23
Is het probleem nog steeds volledig weg?
Hoeveel heb je in je tank gekieperd?
Hoeveel benzine zat er toen in?

Ik heb vandaag een 60 km's gereden, met uiteraard de nodige problemen, maar na een tijd heb ik gewoon regelmatig m'n koppeming ingetrapt tijdens rijden en gas gegeven, en dan valt hij ook niet steeds stil. Maar dat is dus ook geen doen!

Het werkt nog steeds, ik heb het volledige flesje er in gegooid en daarna de auto vol getankt...

Ben nu aan me 2de tankbeurt begonnen en nog steeds geen problemen gehad... Volgens de verpakking doe je met 1 flesje +/- 15.000KM...