PDA

View Full Version : waar shoppen jullie?


lowghia
08-12-2004, 16:59
Waar gaan jullie heen voor onderdelen? ik ben nog steeds opzoek naar een snelle nokkenas, dus ben ik bij bugworld geweest daar kosten ze ongeveer 160 euro en bij frankys zo'n 250 euro. Heeft bugworld dan rommel of probeerd franky mij een poot uit te draaien?? Wie heeft ervaring met deze mannen of heeft nog een ander adresje? Franky had het over het merk schleicher is dat wat of niet?

Gui
08-12-2004, 17:16
hoi

Niet dat ik veel shop maar deze bekijk ik wel regelmatig:

http://www.csp-shop.de
http://www.paruzzi.nl
http://vw-kever.pagina.nl = veel kever stuff

hope it helps!

Mychatype3
08-12-2004, 19:02
Waar gaan jullie heen voor onderdelen? ik ben nog steeds opzoek naar een snelle nokkenas, dus ben ik bij bugworld geweest daar kosten ze ongeveer 160 euro en bij frankys zo'n 250 euro. Heeft bugworld dan rommel of probeerd franky mij een poot uit te draaien?? Wie heeft ervaring met deze mannen of heeft nog een ander adresje? Franky had het over het merk schleicher is dat wat of niet?

Hoi,

Ik heb nog liggen 2 nieuwe nokkenassen:

1x vz-15
1x engle W140

Franky's is oke maar wel erg duur.
Bugworld ken ik niet!

Hoeveel cc wil je bouwen 1600/1776/1835 etc?

Groet Mycha

Beetspeed
08-12-2004, 22:41
Schleicher is een van de beste kwaliteitsnokkenassen die te koop zijn. Vergeet niet de bijbehorende nokvolgers OOK mee te bestellen. Neem de nokvolgers die die fabrikant adviseert. Zeer belangrijk. Voor type 4 zit bij een Schleicher as tevens al het nokkenastandwiel gemonteert op de fabrieks manier: dus met enorme soort van popnagels. Wellicht ook voor type 1. Het tandwiel moet je bij alle andere leveranciers nog zelf erop maken met boutjes, waardoor je minder ruimte hebt voor dikkere oliepompen. Bij type 4 is dat kritischer dan bij type 1, maar wel handig om te weten en als je prijs/kwaliteit wil vergelijken.
Voor type 4 of type 1? In type 1 zijn meer goede leveranciers dan voor type 4 (helaas).

Het heeft dus alleen zin de prijzen van dezelfde fabrikant te vergelijken en daar zal niet zo heel veel verschil in zitten denk ik. Veel belangrijker is dat je een zeer goed advies krijgt van de verkoper over welke nokkenas voor jou toepassing het best geschikt is. Die informatie is 'price-less'.

Een nokkenas is 1 van de meest bepalende factoren voor hoe jouw motor straks 'aanvoelt'.
en nee, ik ga je geen aanbeveling doen voor welk type IK denk dat je moet nemen :p .

Groeten,
Walter

vwleusden
08-12-2004, 23:08
www.ahnendorp.de

volgende maand gaan we er heen :)

spullen voor de kever halen en voor mijn golf2.

lowghia
09-12-2004, 16:46
het gaat hier om een type 4 motor, franky had het al over de geharde nokvolgers. verder zei hij dat het probleem bij type 4 is dat de zuigers hol zijn van boven, dus om meer compressie te krijgen kon ik uit 2 dingen kiezen: of porsche zuigers die zijn moeilijk aan te komen en erg duur of type 1 zuigers in type 4 cilinders maar dan moesten de drijfstangen aan gepast worden. ik vind alles best zolang de rommel maar niet stuk draaid , ik kan het geld maar 1 keer uitgeven dus als jullie nog ideeen hebben of adresjes dan hoor ik dat graag!

lowghia
09-12-2004, 16:53
Hoi,

Ik heb nog liggen 2 nieuwe nokkenassen:

1x vz-15
1x engle W140

Franky's is oke maar wel erg duur.
Bugworld ken ik niet!

Hoeveel cc wil je bouwen 1600/1776/1835 etc?

Groet Mycha
heb je ook zo'n type 4 nokkenas liggen? en wat voor merk is het dan?? bugword zit in smilde dus vandaar dat je het meschien niet kent

Tiki Madness
09-12-2004, 17:08
Ik rijd al 8 jaar typ 4 eerst 6 jaar 2 liter en nu 2.4 en ik heb nog nooit problemen gehad.
Als ik je advies mag geven ga alsjeblieft naar ahnendorp dan weet je zeker dat het goed is.Ik heb bij mijn 2 liter de compressie laten vergroten bij gwd.Tijdens de sprint op budel 2002 klapte er een bougie uit mijn kop.Achteraf bleek dat ik met een compressie van 11,5:1 had gereden.Zawaar kut dus.Ik heb ahnendorp mijn koppen laten overboren tot 2.4 en hij gaat als de brandweer

Tiki Madness
09-12-2004, 17:09
Lang niet alle zuigers zijn trouwens hol.hety is het beste om voor gesmeede zuigers te gaan

Mychatype3
09-12-2004, 17:27
heb je ook zo'n type 4 nokkenas liggen? en wat voor merk is het dan?? bugword zit in smilde dus vandaar dat je het meschien niet kent

Sorry, alleen type1 of wbx spul in mijn collectie.
Suc6 mycha ;)

Beetspeed
09-12-2004, 19:35
Lang niet alle zuigers zijn trouwens hol.hety is het beste om voor gesmeede zuigers te gaan
Maar de bus 2 liter zuigers dus wel. Met hol wordt de deuk in de zuigerbodem bedoeld. Die geeft in een busmotor extra verbrandingsruimte en dus een lagere compressiverhouding.
Wat Franky zegt klopt idd.
Het beste is eigenlijk de (gesmede) type 1 94mm zuigers te gebruiken. Die zijn lichter en vlak en erg goedkoop. De zuigerpen van tpe 4 is 24mm. Van type 1 slechts 22mm, vandaar dat je de type 4 drijfstangen dan moet verbussen naar 22mm om de type 1 zuigers te kunnen gebruiken. Op zich een vrij simpele en relatief niet erg dure bewerking.

Oh, en ik rij al ca. 18 jaar type 4 :D

Groeten en succes,
Walter

Beetspeed
09-12-2004, 20:04
Leuk dat je ook al zo lang met een type 4 rijdt Michael; daar zijn er niet zo heel erg veel (meer) van ;)
Wat heeft Gerd Weiser eigenlijk destijds aan je blok gewijzigd waardoor die compressie ratio zo enorm verhoogd is?

Thanks,
Walter

Tiki Madness
09-12-2004, 20:11
Dank je walter,
Hij heeft mijn koppen veel te ver gevlakt waardoor ik een extreem kleiner ruimte in mijn cillinderkop over hield.verbrandingsruimte was 40,5 cc
Nu wil ik niet beweren dat het erd zijn fout was,het probleem is dat ik toen heel mijn gegevens en koppen bij Frank heb afgegeven en dat hij het verder zou regelen.

Gert
09-12-2004, 20:12
Ff erop inhaken : hoe kom je zo simpel aan 2,4 ? Dat heeft vast de nodige pleuros ooit gekost als ik me niet vergis voor een type 4

En een standaard type 4 twee litert : wat win je met een "hetere" nokkenas qua koppel ?

Tiki Madness
09-12-2004, 20:17
gewoon rustig beginnen met een 2 liter en dan sparen voor andere zuigers en cillinders.
Ik moet zeggen het is al bij al een flinke aderlating

Gert
09-12-2004, 20:20
Ik wil voor de Kemperink een 2 liter .
Moet koppel hebben voor bijna 1600 kg
Dus elke 10 nm is straks meegenomen .
Moet voor een 2,4 je carter ook niet aangepast worden ?

Beetspeed
09-12-2004, 21:24
:) Ben het wel met Michael eens: ik zou eerst redelijk standaard beginnen. Een echt goede standaard 2 liter bus motor trekt al als een lier. Extra compressie geeft ook meer hitte, vooral met een standaard uitlaat.
Tuning voor een bus is supermoeilijk. Niet om meer vermogen eruit te halen want das heel makkelijk, maar om het koel (en dus ook heel) te houden. Een bus heeft daar normaal al wat last mee, laat staan als je verder gaat opvoeren.
Verder wil je bij een bus juist meer het vermogen onderin hebben en dus moet je meer op efficiency tunen. Dubbel lastig dus. Het kan zeker, maar lees voor lastig: extra euro's en je snapt waar het heen gaat.

En er zijn meer wegen om op 2,4 te komen. Het meest gebruikelijke is op een 2 liter motor (= de standaard 71mm slag), 103mm zuiger/cylinders zetten (= 2366 cc). Hoe meer je je motor daar verder op aanpast (en de lijst is lang), hoe langer die heel blijft en des te meer vermogen je eruit kan halen.
Ter indicatie: alleen de 103 zuiger/cylinders zijn al 1000 euro.

En ja, bij 103 mm moet je zowel de koppen als het carter laten uitdraaien. Wat 94mm is als maximum voor een type 1, is 103mm als maximum voor een type 4 (kort door de bocht). De extreem grote boring van 103mm geeft soms echter weer extra probleempjes die je bij 94mm boring niet hebt.

@ Michael: Ja, te ver uitdraaien kan nog meer heel gekke problemen geven: Na 1,5mm wordt het link, want je zit dan heel dicht bij het gat waar vanaf de 'achterkant' de uitlaatbout gaten getapt zijn.
Een bougie eruit blazen is echter ook voor mij nieuw :eek: ;)

Groeten,
Walter

Gert
10-12-2004, 00:12
Beetspeed : thnx for the info

Wist al van Kruk@b dat het duiten zou gaan kosten . Misschien was er knowhow hoe je redelijk betaalbaar wat koppel kon winnen .

Beetspeed
10-12-2004, 08:06
Beetspeed : thnx for the info

Misschien was er knowhow hoe je redelijk betaalbaar wat koppel kon winnen .
Het kan ook wel, maar dat is allemaal niet ff zo 123 in een berichtje of PB'tje neer te schrijven. 'It isn't that simple'.
Wil je het low-buck doen, dan neem je altijd een bepaald risico op voortijdig kapot gaan en ik kan niemand iets op een openbaar forum adviseren wat een verhoogd risico met zich meebrengt. Ik wil bv niet verantwoordelijk gehouden worden voor als jouw bus op vakantie in the middle of nowhere er ineens mee ophoudt. Ik hoop dat je daar begrip voor hebt.

Je zult je dan toch zelf de nodig informatie over het type 4 tunen eigen moeten maken, zodat je verantwoord (voor jezelf) wat dingen kunt 'uitproberen'. een olie- EN een cylinderkoptemperatuurmeter zijn daarbij essentieel.
De helft van mijn woon-werk ritjes vorig jaar waren ook verkapte 'testritjes' om het LPG goed afgesteld te krijgen :wink:
Gelukig zijn type 4 blokken errug sterk en kun je redelijk wat aanklooien voordat er iets echt stuk gaat, maar dan moet je wel weten dat er iets fout is en daar komt de 'bemetering' weer om de hoek kijken.

Succes,
Walter

lowghia
10-12-2004, 16:50
laatst heb ik een nederlands werkplaats boek op de kop getikt van de type 4, dus als iemand nog wat wil weten over bv nm. dan kan ik er zo een fototje van maken en op het forum laten zien, het is maar een idee :)

Tiki Madness
12-12-2004, 15:05
Als je een goede 2.4 bouwt dan heb je vermogen genoeg om dit te doen met 255x40x17'

René
12-12-2004, 15:50
coole foto :)

lowghia
12-12-2004, 17:13
zo moet het ook met mijn karmann! ik zie het al helemaal voor me.....zucht.. :rolleyes:

JeeWee
12-12-2004, 21:24
Ja wat Walter zegt, een cylinderkop temperatuurmeter werkt echt goed. Heb er wel te lang mee doorgereden met een motor die te heet werd steeds, eigen schuld... maar in friesland snapt niemand wat van type 4 motoren, totdat ik de oversteek naar doesburg hotrod gemaakt had. Fantastisch geholpen door een diagnose waar ik wat aan had... gefixt, maar later bleek het eigenlijk al een beetje te laat, kop gescheurd! Niet getreurd.... gewoon doorgaan, succes hebben is 1x vaker opstaan dan dat je gevallen bent!!! Ik heb er in elk geval veel van geleerd!