PDA

View Full Version : Voor iedereen die een vroeg-1987'er heeft

Pages : [1] 2

Oudelut
03-01-2010, 19:30
Voor iedereen die een vroeg-1987'er heeft en baalt van de nieuwe regeling mbt het vrijstellen van belasting:
De belastingdienst gebruikt de datum van eerste tenaamstelling van de auto, bij gebrek aan betere documentatie. Maar bij overtuigende documentatie zijn ze wel bereid (of misschien zelfs verplicht) om die datum aan te passen...

Dat betekent dus dat er voor eigenaren van vroeg-1987'ers nog hoop is, want de auto is nooit gefabriceerd op de dag van de eerste tenaamstelling, maar over het algemeen wel een paar maanden eerder.

Nou weet ik dat je in Wolfsburg volgens mij voor peanuts een geboortecertificaat kunt aanvragen op basis van je chassisnummer. Als je dat geboortebewijs opstuurt naar de Belastingdienst, tesamen met dit formulier (http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verzoek_mrb_bijzonder_tarief_vrijstelling_mb1021z8plfol.pdf), dan wordt de datum alsnog aangepast en kun je dus alsnog belastingvrij rondkarren straks!
Let wel: naar de Belastingdienst sturen, en niet naar de RDW, want dan krijg je simpelweg te horen dat zij niets verkeerd hebben gedaan...

Ook misschien wel erg interessant aangezien niet iedereen dit weet, en er straks dus wellicht veel (en relatief goedkoop) materiaal uit 1987 zal worden aangeboden?!

Gertjan
03-01-2010, 19:33
Dat is inderdaad handige informatie.
Vooral ook omdat de '86ers tegenwoordig van goud zijn gemaakt en de '87ers geen flikker meer waard zijn.

chris
03-01-2010, 19:43
Ergens moet de grens getrokken worden...in theorie is een vrijstelling van betalen van de wegenbelasting in het leven gebracht,voor auto's waar 25 jaar wegenbelasting voor is betaald.Pas vanaf datum 1e tenaamstelling is er betaald...lijkt mij waterdicht.

Ik vind het al heel wat dat import auto's van 25 jaar al die tijd onder dezelfde regeling vallen...voor die auto's is er nooit 1€ (of gulden) in Nederland wegenbelasting betaald..

evilnyntje
03-01-2010, 19:44
Ergens moet de grens getrokken worden...in theorie is een vrijstelling van betalen van de wegenbelasting in het leven gebracht,voor auto's waar 25 jaar wegenbelasting voor is betaald.Pas vanaf datum 1e tenaamstelling is er betaald...lijkt mij waterdicht.

Ik vind het al heel wat dat import auto's van 25 jaar al die tijd onder dezelfde regeling vallen...voor die auto's is er nooit 1€ (of gulden) in Nederland wegenbelasting betaald..
Ik hoop dat ze idd niet gaan kijken naar imports, dan ben ik ook het bokje, de mijne is pas sinds 94 in NL.

Oudelut
03-01-2010, 20:43
Nope, dat hoop ik ook niet, en dat gebeurt ook (nog) niet. Wel voel ik aankomen dat importeren in de toekomst gaat veranderen (vwb vrijstelling van belasting), maar vooralsnog is dat niet zo.
Ik snap de redenering van Chris wel, en ik ga ook een eind met hem mee, ik geef enkel de tip omdat het nu wel zo werkt. Deze methode wordt al langer beproefd, en vooral bij voertuigen waarbij je voor een kwartaal wegenbelasting al een leuke VW kunt kopen... :D
Zelf bedacht ik me dat ik zo mooi kan zorgen dat ik officieel gewoon met blauwe platen mag rijden, aangezien mijn Polo is gekentekend op 3-1-1978.

Gertjan
03-01-2010, 20:54
Nope, dat hoop ik ook niet, en dat gebeurt ook (nog) niet. Wel voel ik aankomen dat importeren in de toekomst gaat veranderen (vwb vrijstelling van belasting), maar vooralsnog is dat niet zo.
Ik snap de redenering van Chris wel, en ik ga ook een eind met hem mee, ik geef enkel de tip omdat het nu wel zo werkt. Deze methode wordt al langer beproefd, en vooral bij voertuigen waarbij je voor een kwartaal wegenbelasting al een leuke VW kunt kopen... :D
Zelf bedacht ik me dat ik zo mooi kan zorgen dat ik officieel gewoon met blauwe platen mag rijden, aangezien mijn Polo is gekentekend op 3-1-1978.

Wordt je eerste toelating ook veranderd op je kenteken dan?

Der Typ Siebzehn
03-01-2010, 21:21

Ik heb voor mijn import Golf 1 (datum eerste toelating 8 november 1982), datum aanvang laatste tenaamstelling 22 augustus 2006, wel degelijk hier in NL nog ruim een jaar wegenbelastingbelasting voor moeten betalen...

En voor twee 83er PiGo's wat ik eerder heb gehad (geimporteerd door mij eind '90er jaren) ook en zelf's dus nog meer...;-)

Voor belastingvrij rijden ben ik overigens nooit met m'n Golf 1 hobby begonnen, maar puur uit liefhebberij. Het is toegegeven mooi meegenomen dat iig. de Golfje's 1 belastingvrij zijn, maar als 't anders was zou ik ook zo'n auto hebben.

Je hebt 't gewoon niet op import auto's, that's it :D

Gemballa
03-01-2010, 21:35
allemaal leuk en aardig maar het wegenbelasting vrij maken van auto's van voor 1987 heeft allemaal zijn oorsprong bij de kilometerheffing, ik ben een fanatiek autoweek lezer en hierin stond laatst nog dat het kastje gekraakt was. Dit zal de overheid nooit toelaten. De vraag is echter of de kilometerheffing komt niet wanneer. Moet je eens nagaan wat voor gevolgen het kraken van het kastje heeft. Je hele privacy op straat. Ik denk dat eer de kilometerheffing eindelijk zijn weg gevonden heeft naar de oudere auto's dat we minstens al in 2020 zitten. Tegen die tijd rijdt niemand meer in zijn golfje 2 uit 1991 als dagelijks vervoer middel simpelweg omdat de auto dit niet meer kan volhouden. De golf heeft dan eindelijk bereikt wat hij verdient: een echte liefhebbers auto zonder de petjes mannetjes die hun golfje aftrappen en mishandelen. Die gaan dan over naar de golf 3 en golf 4 enzovoort enzovoort

JurjenV
04-01-2010, 13:32
Ik heb voor mijn import Golf 1 (datum eerste toelating 8 november 1982), datum aanvang laatste tenaamstelling 22 augustus 2006, wel degelijk hier in NL nog ruim een jaar wegenbelastingbelasting voor moeten betalen...

En voor twee 83er PiGo's wat ik eerder heb gehad (geimporteerd door mij eind '90er jaren) ook en zelf's dus nog meer...;-)

Voor belastingvrij rijden ben ik overigens nooit met m'n Golf 1 hobby begonnen, maar puur uit liefhebberij. Het is toegegeven mooi meegenomen dat iig. de Golfje's 1 belastingvrij zijn, maar als 't anders was zou ik ook zo'n auto hebben.

Je hebt 't gewoon niet op import auto's, that's it :D

Ben je mooi genaaid dunkt mij...

Area51
04-01-2010, 13:37
Daar is de huidige vrijstelling inderdaad op gebaseerd en ik denk ook dat ze dat voor de nieuwe regeling -als die er ooit komt- ook gaan toepassen.
Ik weet ook niet wie dit fabeltje (zie post1) in de wereld heeft gebracht, maar ik geloof er geen hout van !!

Roy 1.6
04-01-2010, 14:25
Toch jammer, de mijne is in de 7e maand van 87 tenaamgesteld.

Bas
04-01-2010, 14:31
Toch jammer, de mijne is in de 7e maand van 87 tenaamgesteld.

De mijne ook, maar toch is ie in oktober 1986 van de band gerold.

Roy 1.6
04-01-2010, 14:39
Hoe kan je dat opzoeken dan?

Bas
04-01-2010, 14:47
Aan de hand van het chassisnummer.
Op het 86c register stond een overzicht met chassisnummers en bijbehorende productiemaanden voor de polo.
Voor de Golf kun je op doppel-wobber terecht denk ik?

Mocht mijn Polo tegen die tijd nog rijden dan wil ik het wel proberen bij de Belastingdienst.

Westy69
04-01-2010, 15:02
Gouden tip in ieder geval :thumbup:

Erwin G60
04-01-2010, 17:22
De mijne is van januari 87 dus er is nog hoop!

Gerard Polo MK2
04-01-2010, 20:41
Ik weet ook niet wie dit fabeltje (zie post1) in de wereld heeft gebracht, maar ik geloof er geen hout van !!

Ben het ook ergens anders tegengekomen, ging om Renault Alpine's waar dit ook mee gedaan is.

Iemand voorbeelden op fora oid?

Roy 1.6
04-01-2010, 20:43
Aan de hand van het chassisnummer.
Op het 86c register stond een overzicht met chassisnummers en bijbehorende productiemaanden voor de polo.
Voor de Golf kun je op doppel-wobber terecht denk ik?

Mocht mijn Polo tegen die tijd nog rijden dan wil ik het wel proberen bij de Belastingdienst.

Het enige wat ik vinden kan is het modeljaar. Maar productie datum kan ik niet vinden :confused:

Aha, het staat op het etiket in mn spatbord!

ArjenE
04-01-2010, 20:46

dat is toch logisch? aangezien hij in augustus 2006 pas 24 jaar oud was, en dus nog geen 25 jaar en wegenbelastingvrij? :rolleyes: ;)

Bas
04-01-2010, 20:52
Het enige wat ik vinden kan is het modeljaar. Maar productie datum kan ik niet vinden :confused:

Aha, het staat op het etiket in mn spatbord!

Had je deze al gezien? (http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_195_VW-Golf-Produktionsdatum-feststellen.html)

EDIT: ja dus :)

Area51
04-01-2010, 20:53
Ben het ook ergens anders tegengekomen, ging om Renault Alpine's waar dit ook mee gedaan is.

Nou, stel dat het waar is en ze hard kunnen maken dat bv december 1986 inderdaad het bouwjaar is.
Laten we even een paar dagen teruggaan, naar december 2009 .. dec. 2009 - dec. 1986 = 23 jaar oud = nog gewoon wegenbelasting betalen :tongue:

De waarheid komt dus pas aan het licht in december 2011 .. een auto van december 1986 kán dus nog helemaal niet wegembelastingvrij zijn.

ArjenE
04-01-2010, 21:05
inderdaad, het gaat ook pas voor over een paar jaar :D
iedereen weet dat die auto's uit 1986 nu nog niet wegenbelastingvrij zijn, maar het nog wel zeker gaan worden.
voor de auto's van 1987 gaat dat feest dus niet door... tenzij het inderdaad echt lukt zoals aangegeven in de eerste post van dit topic :P

Area51
04-01-2010, 21:43
... tenzij het inderdaad echt lukt zoals aangegeven in de eerste post van dit topic :P

Maar daar komen ze -als de kilometerheffing inderdaad in 2012 wordt ingevoerd- pas op 1-01-2012 achter.

Oudelut
04-01-2010, 22:49
Geloof het of niet, het is de praktijk... Ik wilde het hier slechts delen.

Ik kom regelmatig specifieke voorbeelden tegen op het LandRover-forum, waarbij het simpelweg interessant is om 5 of 6 maanden wegenbelasting minder te hoeven betalen?!

Overigens, kanttekening: het heeft inderdaad pas zin om aan te vragen bij de Belastingdienst als de auto (bijna) 25 jaar oud is, anders wordt het simpelweg niet in behandeling genomen.

@Gemballa: blij dat je zo overtuigd bent van het 'Bijbel'-gehalte van de Autoweek, ik ben dat bepaald niet.

Der Typ Siebzehn
04-01-2010, 22:57
dat is toch logisch? aangezien hij in augustus 2006 pas 24 jaar oud was, en dus nog geen 25 jaar en wegenbelastingvrij? :rolleyes:
;)

dus:

is er hier ook wegenbelasting voor betaald...en niet zoals Chris beweerd: "nooit"

;-)

Edit.: evenals voor de auto van 't kwaadaardig konijntje:

Ik hoop dat ze idd niet gaan kijken naar imports, dan ben ik ook het bokje, de mijne is pas sinds 94 in NL.

in dat geval dus zelf's nog langer, vanaf '94 dus.

chris
04-01-2010, 23:47
dus:

is er hier ook wegenbelasting voor betaald...en niet zoals Chris beweerd: "nooit"

Lezen blijft een probleem voor je he?

Ik heb het over IMPORT van 25 jaar....dus auto's die op het moment van import 25 jaar of ouder zijn....

Der Typ Siebzehn
04-01-2010, 23:48
Lezen blijft een probleem voor je he?

Ik heb het over IMPORT van 25 jaar....dus auto's die op het moment van import 25 jaar of ouder zijn....

ooowww...

maar je hebt 't niet op import auto's :P

chris
04-01-2010, 23:56
ooowww...

maar je hebt 't niet op import auto's :P

ja dus?Heeft dat met dit onderwerp te maken?

Ik stel alleen een feit vast.

Der Typ Siebzehn
04-01-2010, 23:57
ja dus?Heeft dat met dit onderwerp te maken?

Ik stel alleen een feit vast.

jij laat je jennen he... :D

on topic dan maar weer.

RubenD
05-01-2010, 01:45
Ik zie het nog weer anders.

We zitten in de europese unie. Een import auto die altijd in bedrijf is geweest in een ander land heeft daar wegenbelasting (de eigenaar van het voertuig) betaald.

Een gedeelte van dit geld gaat naar het EU potje. Van dit EU potje gaat een gedeelte naar Nederland. Dus via een omweg is er wel gewoon betaald...

Verder zie ik ook wel dat elk land zijn eigen systeem heeft. Wat wel mooi is van de kilometerheffing. Alle heffingen op nieuwe auto's vervallen. Wat dus ook betekend, een importauto kost niks extra's. Want er bestaan geen belastingen/heffingen meer. Dus hoe zou je die kunnen betalen. Je moet immers per gemaakte kilometer gaan betalen.

Ik ben van mening dat je moet betalen voor het aantal kilometers dat je rijd en niet voor het bezit. Maar persoonlijk heb ik uiteraard mijn auto gewoon belasting vrij, dan kost het mij helemaal niks.

Verder vraag ik mij ook af wat het afschaffen van alle heffingen en belastingen op nieuwe auto's voor een effect gaat opleveren in de tweedehandsmarkt. Waar ik bang voor ben is het volgende:

Alle auto's worden minimaal 20% minder waard. Een nieuwe auto zonder heffing is namelijk goedkoper als een 2ehands, die oudere auto krijg je dus niet meer verkocht.

Als we met de kilometerheffing beginnen dan heb je er alleen voordeel bij als je een nieuwe auto kunt betalen. Je 2ehands auto was duurder in aanschaf, doordat de nieuwprijs veel hoger lag, door alle heffingen.

Op het moment dat de kilometerheffing in gaat zal iedereen een gigantische afschrijving op zijn auto moeten maken. Om deze afschrijving te corrigeren vind ik dat iedereen het waarde verschil door de staat vergoed moet krijgen.

Hoe kunnen ze dit betalen? Simpel, stel, waardeverlies is 1500 euro. 1 km kost 7,5 cent. Dan kun je de aankomende 20.000km gratis rijden om het waardeverlies te corrigeren.

Maar als ik die Eurlings zo hoor word er bovenstaande oorzaken en gevolgen absoluut niet nagedacht en zullen we allemaal gigantisch genaaid worden op het moment dat ze dat geweldige plan er door gaan drukken...

breadfan83
05-01-2010, 12:18
Ruub, de nieuwe auto's worden echt niks goedkoper hoor. De dealers krijgen ruim de tijd om de prijzen van de auto telkens net zo veel op te schroeven, als ze dalen door de belasting-afschaffing.

De auto's blijven dus (ongeveer) net zo duur, alleen gaat het geld nu de autoindustrie in, en niet meer naar de staat. De staat gaat er echter niks op achteruit, want die krijgt z'n geld wel uit de nieuwe regeltjes en systeempjes.

Tjaap
05-01-2010, 12:28
Ruub, de nieuwe auto's worden echt niks goedkoper hoor. De dealers krijgen ruim de tijd om de prijzen van de auto telkens net zo veel op te schroeven, als ze dalen door de belasting-afschaffing.

De auto's blijven dus (ongeveer) net zo duur, alleen gaat het geld nu de autoindustrie in, en niet meer naar de staat. De staat gaat er echter niks op achteruit, want die krijgt z'n geld wel uit de nieuwe regeltjes en systeempjes.
onzin, want je kan ze dadelijk zonder extra kosten uit het buitenland halen, en een duitse nieuwe auto word niet ineens duurder omdat nederland zijn systeem veranderd.

martiepartie
05-01-2010, 12:31
De auto's zouden wel goedkoper moeten worden, het idee van de km-heffing is dat de prijzen in de EU qua nieuwe auto's gelijkgetrokken worden, en je de extra kosten verwerkt in een KM-prijs. Er komt per 2012 een waardedaling van de auto, of dat nou vooraf (in de komende 2 jaar) opgekrikt wordt of niet.

Ik merk het nu al; door alle eco-bonussen, sloop-premies en andere kortingen is mijn auto uit 2006 ineens een stuk minder waard ivm een jaar geleden.

Het beeld dat Ruben schetst zie ik als iets dat zeer zeker zou kunnen gebeuren, de recente occasions zijn ooit duurder geweest dan de nieuwe 'heffingloze' auto's en worden in 1 klap per 2012 een stuk minder waard op de tweedehandsmarkt.

breadfan83
05-01-2010, 14:13
onzin, want je kan ze dadelijk zonder extra kosten uit het buitenland halen, en een duitse nieuwe auto word niet ineens duurder omdat nederland zijn systeem veranderd.

Als de buitenlandse concurrentie voor bijvoorbeeld Duitsland wegvalt, wanneer Nederland geen belastingen meer heft op nieuwe auto's, zullen zij net zo goed de prijs op gaan drijven.

Kijk maar naar hoe het met de benzineprijzen in België en Duitsland is gegaan toen hier de prijzen omhoog gingen. Die twee hobbelen telkens een paar dagen / weken achter onze prijzen aan, dus ben d'r bang voor...

Tjaap
05-01-2010, 14:19
again.. onzin...
benzineprijzen zijn leuk, maar niemand rijd meer dan 15km om voor lagere prijzen.
Als een liter benzine in Polen de helft kost loont het niet de moeite om om te rijden.
Voor een auto geld dat wel.

martiepartie
05-01-2010, 14:25
eenmalige aanschaf tegen grote uitgave vs. regelmatig terugkerende aanschaf tegen kleine uitgave

=

Appel vs. peren

Nederland heeft jarenlang hoge aanschafprijzen van auto's gehad (inclusief heffingen) en daar hebben de Duitsers/Belgen/etc. ook niet op gereageerd door de prijzen in DE/BE te verhogen. Waarom zou een auto in het buitenland duurder worden omdat de nederlanders de belastingstelsels aan het hervormen zijn en de aanschafprijs op willen stuwen??

De marktwerking zal ons wel redden. :D

breadfan83
05-01-2010, 14:46
Omdat er al jaren Duitsers en Belgen deze kant uit komen om bij een Nederlandse dealer hun nieuwe auto te kopen. Voor hun vallen die BTW en BPM namelijk weg, en betalen ze geloof ik iets van 16% over de Nederlandse netto-netto prijs aan invoerkosten. Een nette mk5 gti kost zo dus opeens nog maar tussen de 20 en 25k, afgeleverd en compleet.

Als de Duitse en Belgische dealers hun prijzen nog verder zouden opschroeven, kwamen werkelijk ALLE ooster en zuider buren hierheen voor hun nieuwe auto.

Dalijk, door het wegvallen van de BTW en BPM, verdwijnt dat enorme verschil in netto prijs tussen Nederland aan de ene kant, en Duitsland en België aan de andere kant. De Duitse en Belgische dealers kunnen hun nieuwe auto's dus duurder gaan verkopen, zonder angst te moeten hebben dat hun binnenlandse klanten wegblijven. Het belastingvoordeel voor de Duitsers en Belgen om een auto hier in Nederland te halen, is dalijk namelijk weg.

martiepartie
05-01-2010, 15:03
Hee, nooit geweten dat de nettoprijs van een NL auto soms veel lager kan zijn in vergelijking met een duitse auto!

Maar nog even op terugkomend;

Toen de euro ingevoerd is werd er ook geroepen dat het prijspeil gelijk zou blijven, terwijl inmiddels wel aangetoond is dat dat niet helemaal zo gegaan is.

Toch zie ik dat nog niet zo snel gebeuren, er bestaan Europese afspraken aanschafkosten per auto per land gelijk te trekken. Porsche/BMW/Mercedes hebben al jaren een gelijke nettoprijs door heel europa. De Duitsers en Belgen hebben al hogere nettoprijzen, bij ons in NL blijft de nettoprijs gelijk (alleen voor de Nederlanders verandert het systeem, voor een Duitser of Belg niet).

Leg mij dan eens uit waarom een Duitse of Belgische auto dan ineens duurder zou moeten worden? Aangezien er voor de buitenlandse klant niets verandert?

bron; http://www.verhuis.de/start/autos.html

ONTOPIC; We dwalen af :D

breadfan83
05-01-2010, 15:24
Juist om wat ik net zeg.

Toen ik nog bij de dealer werkte kregen we massa's Duitse klanten, en ook behoorlijk wat Belgen.
Die blijven nu lekker allemaal thuis en halen de auto in eigen land, zelfs als ze daar wat duurder worden dan ze nu zijn. Het voordeel om de grens over te gaan is immers weg.

De auto's in België en Duitsland zijn netto een stuk duurder dan hier netto. Als die belastingen hier wegvallen kun je niet verwachten dat alle omliggende landen de prijzen omlaag zetten, enkel dat Nederland de prijzen omhoog haalt, naar een niveau dat ongeveer gelijk is aan waar het nu bruto ligt.

Voor de Nederlandse consument zal er dus qua bedrag dat voor een nieuwe auto betaalt moet worden niks in positieve zin veranderen. Enkel waar het bedrag naartoe gaat is anders. En als we dan dalijk de volle mep betaald hebben voor die mooie nieuwe auto, moeten we alsnog die km-heffing gaan betalen, en komt alsnog de gemeente de hand ophouden om nog wat centen te vangen, die ze mislopen door het wegvallen van BTW en BPM.

En de netto-prijs kàn niet alleen lager zijn, die IS veel lager in Nederland dan waar dan ook.
Reken je eens uit wat een nieuwe auto kost. Netto, plus btw 21% dacht ik nu? En plus bpm 45,2% of zoiets. Reken je dan eens uit wat een auto voor een buitenlander kost, als die hem hier haalt! Netto plus 'n kleine 16%, that's it!

En dan is die benzine opeens weer niet zo'n raar vergelijk. Want ook op dat vlak heeft Nederland een van de laagste netto prijzen in de omgeving, maar door alles wat naar de staat moet hebben we opeens zo'n beetje de duurste brandstof!

wolfsburg76
20-02-2010, 00:20
Had je deze al gezien? (http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_195_VW-Golf-Produktionsdatum-feststellen.html)

EDIT: ja dus :)

Ok. Mijn golf is tenaamgesteld op 2-1-1987 (ingevoerd 1994). Nu heb ik de volgende code gevonden 4822534. Dus volgens doppel-wobber betekent dit geproduceerd in week 48, dag 2 (dinsdag), code 2534?

Maar hoe kan de belastingdienst dan weten uit welk jaar de auto komt?

Oudelut
20-02-2010, 13:18
'Geboortebewijs' aanvragen... Dit kan volgens mij in Wolfsburg?

wolfsburg76
20-02-2010, 16:12
@oudelut.

Altijd het proberen waard natuurlijk.

wolfsburg76
20-02-2010, 19:16
Heb even gezocht, maar kon zo 1 2 3 niet een contact (mail)adres vinden. Misschien weet iemand het?

maniacmark
21-02-2010, 11:04
Heb even gezocht, maar kon zo 1 2 3 niet een contact (mail)adres vinden. Misschien weet iemand het?

http://www.vwkever.com/techniek/cert01.htm

wolfsburg76
21-02-2010, 11:10
@ maniacmark.

Super. thanx. Ga het zeker aanvragen en proberen m'n golfje wegenbelasting vrij te krijgen.

Sander Wa Oars
31-03-2010, 08:30
Hallo mensen

Even de proef op de som nemen.
Ik heb een golf 1 cabrio:
Datum eerste toelating: 09-04-1987
Datum eerste afgifte Nederland 05-06-1998

Ik heb dus een oorkonde aangevraagd bij het volkswagen automuseum.

Link aanvraag oorkonde: klik HIER (http://automuseum.volkswagen.de/index.php?id=12&L=1)

kosten: plus minus €35,-

Deze heb ik reeds ontvangen, en hier staat op vermeld dat mijn cabrio op
30 maart 1983 gebouwd is, en op 19 april de fabriek heeft verlaten.

Het formulier van de belastingdienst:

Verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief/ vrijstelling

Link formulier belastingdienst: klik HIER (http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verzoek_mrb_bijzonder_tarief_vrijstelling_mb1021z8plfol.pdf) (dit is een PDF-bestand)

Deze heb ik vandaag tezamen op de bus gedaan.
Als ik meer weet, horen jullie dat ook hier.

Groeten Sander

RubenD
31-03-2010, 21:43
Ik ben benieuwd, zou niet verkeerd zijn voor je.

Rallyegek
02-04-2010, 17:44
En waar kan ik zo'n oorkonde voor een Audi aanvragen ? ik ben al aan het zoeken geweest maar nog niks kunnen vinden.

Oudelut
11-04-2010, 19:57
Heb je al iets gehoord, Sander?

Sander Wa Oars
14-04-2010, 16:03
Heb je al iets gehoord, Sander?

Heb vandaag bericht gekregen van de belastingdienst.

Mijn auto is wegenbelastingvrij!!

En ik krijg ook nog geld terug.

Wat wil je nog meer?!

Ik ben er zeer content mee. :D

Dus voor iedereen in de zelfde positie: gewoon doen!

:thumbup:

DoriDaan
14-04-2010, 16:37
SUPERTIP!!!!!

MIJN M3 is van 1987 EN mijn TD ook!!!!

THANX OUDELUT!

VWFARMER
14-04-2010, 16:43
KIJK dat zijn berichten :thumbup: :thumbup:

Nu allemaal auto kopen uit dat jaar :thumbup: :thumbup:

Oudelut
14-04-2010, 20:33
Zo, die heb je toch makkelijk verdiend, hè Sander? Gefeliciteerd! :thumbup:
Hoef niet zonodig mijn gelijk, maar als ik eerlijk ben ben ik toch wel stiekem benieuwd of de criticasters nog zullen reageren?! ;)

DoriDaan
15-04-2010, 11:45
Ik heb bij BMW ook informatie opgevraagd over de echte bouwdatum van mijn M3 E30.

Als ik dat binnenheb vraag ik het ook op van de VW golf mk2 TD..
Ik ga ervanuit dat je pas bezwaar KAN maken als de auto de datum van bouwen heeft gepasseerd, want deze is dan pas "belasting vrij"

Oudelut
15-04-2010, 19:13
Klopt, na (of rond) die datum. Als je het nu al gaat doen wordt het simpelweg niet in behandeling genomen... Althans, dat zijn de ervaringen die ik ken. En uiteindelijk moet je toch betalen tot de datum van fabricage?!

Nicotine
01-05-2010, 20:24
hallo mensen,
sorry ervoor dat dit mijn eerste post is maar vond dit via google.
Ik heb zelf een ford mercury cougar van 13jan 1987.
Nu ben ik erachter gekomen dat het modeljaar 1986 is.

Nu heb ik echter dit gevonden en weet niet of dit goed is :

VIN Code: 1ME
Assembly Country: UNITED STATES
Make: Mercury
Body Style: Coupe
Restraint System Type (Passenger Cars) or Brake Type an
VIN Code: B
Brake System: STANDARD
GVWR Class:
VIN Code: P92
Vehicle Line: Cougar
Vehicle Type: Passenger Car
VIN Code: 3
Engine: 3.8 L
Cylinders: 6
Fuel: Gasoline
VIN Code: G
Model Year: 1986
VIN Code: H
Assembly Plant: LORAIN, OHIO
Production Sequence Number - 12th - 17th
VIN Code: 726579
Prod Sequence Number 726579
Additional Information
Wheel Axles Wheelbase 208.0

Sander Wa Oars
01-05-2010, 21:26
dit is hier allemaal voor vw uitgezocht, hoe het met andere merken zit weet ik niet.
Er moet in ieder geval een officieel document zijn wat zijn bouwjaar kan aantonen.

Dit stukje komt van www.belastingdienst.nl

Vrijstelling voor personenauto's van 25 jaar en ouder
Personenauto's van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Als u een personenauto hebt gekocht die ouder is dan 25 jaar, krijgt u van ons automatisch bericht van deze vrijstelling. Als u niet automatisch bericht krijgt, terwijl u denkt dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling, moet u een verzoek bij de Belastingdienst/Centrale administratie indienen waarin u aantoont dat de personenauto inderdaad 25 jaar of ouder is. U kunt hiervoor het (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander bewijsstuk gebruiken.

Nicotine
02-05-2010, 13:45
ok, heel erg bedankt, maar bij jouw cabrio is dus officieel uit '83 en dus ouder als 25.
Maar deze auto is dus eigenlijks van '86 , kan ik die papieren nu ook al gewoon opsturen of moet ik wachten tot hij 25 jaar oud is?

cloontje
02-05-2010, 19:27
wat bedoelen ze precies met : engine number?
echt het motor nummer of motor type?

Als het motor nummer moet zijn heeft iemand dan nog een motor nummer voor mij want mijn blok van de Passat ligt al een tijdje bij het oud ijzer.

Gr

Typ 81
02-05-2010, 20:43
Ok. Mijn golf is tenaamgesteld op 2-1-1987 (ingevoerd 1994). Nu heb ik de volgende code gevonden 4822534. Dus volgens doppel-wobber betekent dit geproduceerd in week 48, dag 2 (dinsdag), code 2534?

Maar hoe kan de belastingdienst dan weten uit welk jaar de auto komt?

Dat moet wel week 48 van '86 zijn, want hij is niet eerder op kenteken gezet dan dat hij geproduceerd is ;)

JeeWee
02-05-2010, 21:41
bij import van een mercedes van mijn vader hebben ze ook de productiedatum van de auto als datum genomen, uiteraard na het tonen van de papieren van mercedes.

certificate of conformity kun je aanvragen (kostenloos) op https://coc.volkswagen-logistics.de/jctvwtp/portal/vw/vwt/

jellehier
04-05-2010, 13:21
kan ik hiervoor niet een uitdraai van mn chassisnummer gebruiken dan??

hier staat bij volgens mij altijd een code in waaruit je het bouwjaar op kan maken.

tdiwolf
05-05-2010, 15:35
is er ergens een site oid, waar ik mn chassis nummer kan uitpluizen, zodat ik er zeker van ben dat ik een belastingvrije heb.

ik wil namelijk graag een dieseltje kopen, maar deze zijn allemaal bijna van eind 1985, en heb geen zin om nog belasting te betalen, zou zo'n 400/500 euro schelen.
en dat is ene beetje te veel voor in de schatkist.

alvast bedankt

Sander Wa Oars
05-05-2010, 16:44
je kan hier eens kijken.

http://www.golf1-ig.de/golf/facts/vin_analysis/index.php

caddy one
12-05-2010, 18:51
Mijn Caddy 29-04-87 via de link hierboven december 1986

Heb net 35 euro betaald voor de oorkonde van wolfsburg BEN BENIEUWD.

Kootje74
12-05-2010, 19:11
Dat moet wel week 48 van '86 zijn, want hij is niet eerder op kenteken gezet dan dat hij geproduceerd is ;)

Wat is het gebruikelijke verschil tussen produktiedatum en tenaamstelling?
Mijn Jetta is in week 39 van 1986 te naam gesteld en volgens de dobbelwobber link geproduceerd in week 37 :confused:
Dat is maar twee weken verschil (of een heel jaar).

Oudelut
12-05-2010, 20:13
Mijn Caddy 29-04-87 via de link hierboven december 1986

Heb net 35 euro betaald voor de oorkonde van wolfsburg BEN BENIEUWD.

Als je de oorkonde krijgt op die datum van dec 86 zit je gebakken! :thumbup:

@Jellehier: het moet wel een bewijsstuk zijn. Als je een printje opstuurt waarop je zelf vertelt dat je auto echt oud genoeg is lijkt me dat niet voldoende?!

@Kootje74: tja, vraag het eens op bij de fabrikant... Volgens mij worden auto's normaal gesproken niet binnen 2 weken na produktie afgeleverd?

Typ 81
12-05-2010, 20:44
In die tijd was het nog vaak zo dat auto's niet op bestelling maar op voorraad werden geproduceerd. Mijn Audi is in Duitsland in januari 1984 op kenteken gezet, maar is in oktober 1983 geproduceerd ;)

mkII90
13-05-2010, 06:47
heb ook nog een diesel staan van vroeg tenaamstelling feb - 87 (ben nu 2 de eigenaar)

volgens het chassisnummer modeljaar 87 ( 19.h)
maar alle plastic delen zijn van midden 86
net als de motor ook van 86
misschien domme vraag :D
wanneer krijgt een auto eigenlijk een chassisnummer ingeslagen dan .?,

gizmo98
13-05-2010, 11:36
is er ergens een site oid, waar ik mn chassis nummer kan uitpluizen, zodat ik er zeker van ben dat ik een belastingvrije heb.

ik wil namelijk graag een dieseltje kopen, maar deze zijn allemaal bijna van eind 1985, en heb geen zin om nog belasting te betalen, zou zo'n 400/500 euro schelen.
en dat is ene beetje te veel voor in de schatkist.

alvast bedankt

eind 85 is er nog geen vuiltje aan de lucht dec 86 is het einde pas :D

Rallyegek
13-05-2010, 15:44
heb ook nog een diesel staan van vroeg tenaamstelling feb - 87 (ben nu 2 de eigenaar)

volgens het chassisnummer modeljaar 87 ( 19.h)
maar alle plastic delen zijn van midden 86
net als de motor ook van 86
misschien domme vraag :D
wanneer krijgt een auto eigenlijk een chassisnummer ingeslagen dan .?,

Modeljaar zegt niet veel, het gaat om het productie jaar

Chassisnummer wordt ingeslagen als de carros klaar is voor het spuiten nog

caddy one
14-05-2010, 09:43
:D hoop dat dit kenteken ook wegenbelastingvrij gaat worden dan heb ik mijn tweede caddy kenteken op belastingvrije papieren.
Heb namelijk ook een dec`85 kenteken van een caddy geschorst
Dan kan ik iemand misschien gelukkig mee maken,alleen welke van de twee :thumbup:

systreme
14-05-2010, 21:05
weet iemand hoe lang het duurt voordat je een Oorkonde thuis krijgt gestuurt?
Ik wacht nu al bijna 2 week :)

Sander Wa Oars
14-05-2010, 21:17
kan wel 6 weken duren hoor.

systreme
14-05-2010, 21:55
oke Thx ,dan ben ik nog gerust :)
Zat me al te bedenken dat ik voor jan dokus 35 eurie betaald had :D

caddy one
15-05-2010, 12:32
Laat effe horen als je de papieren hebt gekregen dan weet ik ook waar ik op kan rekenen bij mij is het nu de 1ste week pas.

Gerard Polo MK2
18-05-2010, 17:08
je kan hier eens kijken.

Is er ook zoiets voor Golf 2?

JurjenV
09-06-2010, 09:28
Hmmz, Cabrio van 30-6-87, zal vast wel heul krap worden denk ik dan...

Sander Wa Oars
09-06-2010, 10:01
Hmmz, Cabrio van 30-6-87, zal vast wel heul krap worden denk ik dan...

gewoon die "golf 1" link even proberen, dacht ik zo.

caddy one
03-07-2010, 15:14
heb gisteren mijn oorkonde gekregen ennnnn.... 30 december 1986 dus dat is ook maar net voor de belasting regeling geschikt.
kenteken datum april `87

Sander Wa Oars
04-07-2010, 01:07
het werkt dus wel. Iedereen die het doet, lukt het!!

Sponze®
09-08-2010, 18:20
De mijne is van januari 87 dus er is nog hoop!

Dit is dus momenteel de mijne nu :thumbup:

21 januari 1987, dus kan haast niet geproduceerd zijn
in 1987 denk ik :)

Inmiddels al een oorkonde aangevraagd en nu maar
wachten... Misschien dus binnenkort een belastingvrije
Diesel. Alleen dan nog hopen of ie heelhuids uit Oostenrijk
terug komt :D Staat daar nog met (waarschijnlijk) een
lekke koppakking :eek: Binnenkort hoort de ANWB deze weer
bij huis af te leveren :redface:

Mocht ie echt belastingvrij worden, dan gaat ie nog wel
een fatsoenlijke oude dag weer meemaken. Heb er al
veel lol mee beleeft :cool:

http://www.arjanlutjeboer.com/team17/images/fotos/carbage.jpg

Nicotine
09-08-2010, 18:52
ik vond vandaag aan de binnenkant van mijn auto een stikker en daar staat op date 7-86 :eek: en op kenteken jan '87 :)

Emiel-64
11-08-2010, 11:21
dit is dus ook wel iets voor mij,
baalde al als een stekker dat mijn 2'tje van 2 januari '87 was!

bedankt voor de info!

Corrado_G60
13-08-2010, 09:39
ik vond vandaag aan de binnenkant van mijn auto een stikker en daar staat op date 7-86 :eek: en op kenteken jan '87 :)

Waar vond je die sticker? Om die oorkonde aan te vragen wordt gevraagd naar de cijfers op een sticker in het motorruim. Ik kan die sticker nergens vinden, is die informatie nog elders te vinden?

Nicotine
13-08-2010, 09:54
die van mij is geen volkswagen, je kan je chassisnummer via internet natrekken en als er 1986 of eerder dan zal ik een oorkonde aanvragen :D

Corrado_G60
13-08-2010, 10:55
Heb het al gevonden, is terug te vinden op de sticker in de kofferbak, mijn auto is inderdaad uit '86!

Ter info:

Zojuist aan de hand van de sticker in de kofferbak kunnen achterhalen dat de Golf inderdaad in '86 is geproduceerd. Op de foto is te zien dat de productie week, week 41 is. Op het kenteken staat maart 1987, week 41 is dus week 41 van 1986.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OIWWX3UR.jpg

Meer info over ontcijferen sticker:

http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_195_VW-Golf-Produktionsdatum-feststellen.html

http://www.motor-talk.de/bilder/produktionsdatum-ermitteln-g9825391/produktionstag-i203094591.html

Nicotine
13-08-2010, 11:38
super! :thumbup:

ronnie_v
26-08-2010, 18:03
In ELSA kan een vw monteur, toch ook de productie-datum vinden,dacht ik?
Als je daar eerst kijkt, scheelt dat je in eerste instantie 30 euro. Kun je als je toch een late 86er hebt,alsnog een certificaat aanvragen. :rolleyes:

Nicotine
12-09-2010, 10:17
nou mijn mail is binnen :D

hij is van 22-7-86 :dance:

Oudelut
12-09-2010, 10:45

RubenD
23-09-2010, 21:35
Mijn Golf is dus daadwerkelijk van 1987, nog even wachten dus...

http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/9/7/Certificaat_small_original.jpg

Oudelut
23-09-2010, 21:45
Nope, dan heeft wachten geen zin... Gewoon blijven betalen (auto's van na 31-12-1986 worden niet meer belastingvrij)

RubenD
23-09-2010, 21:48
Mja, daar denk ik zelf anders over. Zo lang de kilometerheffing niet vastgelegd/bepaalt is kan er ook geen einddatum belasting bepaald worden.

En voor zover ik weet is er nog steeds geen methode geaccepteerd en daarmee is dus ook de invoerdatum niet vastgesteld.

Ik ga er dus gewoon vanuit dat mijn auto straks belastingvrij kan rondrijden.

Oudelut
23-09-2010, 21:51
Vergeet het maar...
De kilometerheffing is weliswaar nog niet vastgesteld, maar dit staat volkomen los van de (inmiddels vastgestelde) belastingwetgeving waarin staat dat auto's van na 31-12-1986 niet meer vrijgesteld zullen worden van belasting. Ijdele hoop dus...

Sponze®
26-09-2010, 07:23
Dit is dus momenteel de mijne nu :thumbup:

21 januari 1987, dus kan haast niet geproduceerd zijn
in 1987 denk ik :)

Inmiddels al een oorkonde aangevraagd en nu maar
wachten... Misschien dus binnenkort een belastingvrije
Diesel. Alleen dan nog hopen of ie heelhuids uit Oostenrijk
terug komt :D Staat daar nog met (waarschijnlijk) een
lekke koppakking :eek: Binnenkort hoort de ANWB deze weer
bij huis af te leveren :redface:

Mocht ie echt belastingvrij worden, dan gaat ie nog wel
een fatsoenlijke oude dag weer meemaken. Heb er al
veel lol mee beleeft :cool:

Nou... Inmiddels al 7 weken verder en nog geen oorkonde in de bus?
Reden om paniek? Of gewoon ff rustig afwachten...?

Heb nog wel ff de tijd, maar vind 7 weken wel lang duren :screwy:

Gerard Polo MK2
27-09-2010, 17:19
Heb net een Golfje opgehaald en even in de kofferbak gekeken is van week 49, dag 1. 1 december 1986 dus gebouwd. NL kenteken is van 20-02-1987

Maar gaat het bij de belastingdienst nou om de bouwdatum of om de aflevering bij de fabriek?

Volgens mij duur het vaak erg lang voor het certificaat op je mat valt.

Oudelut
27-09-2010, 20:14
Maar gaat het bij de belastingdienst nou om de bouwdatum of om de aflevering bij de fabriek?

Om de datum op je oorkonde (= datum van produktie)

Gerard Polo MK2
27-09-2010, 21:21
Om de datum op je oorkonde (= datum van produktie)

Yeah, maar even een oorkonde scoren dan, 1 december 2011 belastingvrij :cheers:

Edit: Nachname bij het bestelformulier? Staat voor achternaam?

Kootje74
28-09-2010, 11:11
Wat is het gebruikelijke verschil tussen produktiedatum en tenaamstelling?
Mijn Jetta is in week 39 van 1986 te naam gesteld en volgens de dobbelwobber link geproduceerd in week 37 :confused:
Dat is maar twee weken verschil (of een heel jaar).

Slecht nieuws!! :(
Zelfs in 1986 kan een auto binnen twee weken nadat hij van de band gerold is op naam staan in Nederland.
Mijn Jetta is op 11 september 1986 van de band gerold en de eerste toelating in Nederland is op 25 september 1986.
Voor mij betekend het alleen dat ik nog een jaar moet wachten voordat hij wegenbelastingvrij wordt en hopen dat de regeling in de tussentijd niet weer veranderd. Mogelijk zijn er dan ook genoeg met een auto van 01-1987 die toch pech hebben.

vwstyling
28-09-2010, 11:12
Kan iemand helpen met het ontcijfere van de sticker want ik weet niet hoe ik het laatste nr moet lezen.

Mijn nummer is 37-2-0069

als ik heb goeb begrijp is het week 37-dinsdag-?

make my happy :P

Gr
Vwstyling

Gerard Polo MK2
28-09-2010, 11:28
Kan iemand helpen met het ontcijfere van de sticker want ik weet niet hoe ik het laatste nr moet lezen.

Mijn nummer is 37-2-0069

als ik heb goeb begrijp is het week 37-dinsdag-?

make my happy :P

Gr
Vwstyling

Laatste 4 cijferige nummer zegt mij ook niks, is ook niet interessant geloof ik.

Iemand idee wat ik bij Nachname in moet vullen? @volkswagenmuseum

vwstyling
28-09-2010, 12:37
Laatste 4 cijferige nummer zegt mij ook niks, is ook niet interessant geloof ik.

Iemand idee wat ik bij Nachname in moet vullen? @volkswagenmuseum

Oke ik ben er iig achter dat die van mij van januari 87 is en uit bovenstaande gegevens begrijp k dat hij in week 37 in 86 gemaakt is en ik geluk hebt :tongue:

Nu nog ff een oorkonde scoren!

Gr
Gerwald

Oudelut
28-09-2010, 19:49
moet vullen? @volkswagenmuseum

@Gerard: weet niet welk bestelformulier je bedoelt, maar Nachname is achternaam...

Gerard Polo MK2
28-09-2010, 23:21
@Gerard: weet niet welk bestelformulier je bedoelt, maar Nachname is achternaam...

Geert, ik had het al ontdekt: zit een knopje English :redface:
Bestelformulier voor de oorkonde van VW Museum.

Inmiddels besteld! :D

Sponze®
29-09-2010, 08:59
Oorkonde binnen:

3 november 1986! Dus dan maar ff formuliertjes invullen
en kiek hom goan... Belastingvrij Dieselen :cool:

Oudelut
29-09-2010, 12:02
Oorkonde binnen:

3 november 1986! Dus dan maar ff formuliertjes invullen
en kiek hom goan... Belastingvrij Dieselen :cool:

Formuliertjes invullen en opsturen heeft pas zin rond half oktober 2011, hè?! Anders wordt-ie niet in behandeling genomen... ;)

Area51
29-09-2010, 13:01
Formuliertjes invullen en opsturen heeft pas zin rond half oktober 2011, hè?! Anders wordt-ie niet in behandeling genomen... ;)

Precies en tegen die tijd wil ik wel eens zien of hij daadwerkelijk wegenbelastingvrij gaat worden.

Oudelut
29-09-2010, 19:24
*zucht*

Gerard Polo MK2
29-09-2010, 21:07
*zucht*

Grinnik :D

Orderconfirmation binnen, duurt ook al een dag per e-mail.
Kun je nagaan waarom het zo lang duurt voor je Urkunde binnen is :rolleyes:

Alberto
29-09-2010, 21:10
Precies en tegen die tijd wil ik wel eens zien of hij daadwerkelijk wegenbelastingvrij gaat worden.
ik ook

RubenD
29-09-2010, 23:07
Oudelut, zou je mij een directe link kunnen doen naar dit wetsartikel, zelf heb ik namelijk niks kunnen vinden over het 1986 oldtimer grens verhaal...

Vandaar dat ik ook zei, ik denk dat ik nog kans heb.

Area51
30-09-2010, 07:59
Ik moet het nog zien dat een vroeg gekentekende '87-tiger (maar gebouwd in '86) wegenbelastingvrij gaat worden.

Op 31 december 2011 worden de auto’s die volgens de eerste toelating 25 jaar worden, voor het laatst belastingvrij.
Na die datum wordt de oude regeling bevroren.

■Auto’s die 25 jaar of ouder zijn op de datum 31 december 2011, blijven dus gebruik maken van het voordeel van de
oude regeling en zijn dus ook daarna vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

■Auto’s met een eerste datum toelating vanaf 1 januari 1987, worden niet meer belastingvrij.

Bron; http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/48529-belastingvrij-rijden-vrijstelling-motorrijtuigenbelasting.html

Auto's waar dat trucje nu wél lukt dmv een aangevraagde oorkonde worden immers toch wel wegenbelastingvrij.
Niemand (!!) kan nu echter garanderen dat straks -op 1 januari 2012- nog steeds die vrijstelling -op basis van bouwjaar en niet op tenaamstelling- wordt verleent. In mijn optiek is een eerste toelating wat anders dan "van-de-band-afgerolde" oorkonde en het niet doorgaan van de kilometerheffing doet daarbij niet ter zake.

Gerard Polo MK2
30-09-2010, 10:34
Ik moet het nog zien dat een vroeg gekentekende '87-tiger (maar gebouwd in '86) wegenbelastingvrij gaat worden.

Bron; http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/48529-belastingvrij-rijden-vrijstelling-motorrijtuigenbelasting.html

Auto's waar dat trucje nu wél lukt dmv een aangevraagde oorkonde worden immers toch wel wegenbelastingvrij.
Niemand (!!) kan nu echter garanderen dat straks -op 1 januari 2012- nog steeds die vrijstelling -op basis van bouwjaar en niet op tenaamstelling- wordt verleent. In mijn optiek is een eerste toelating wat anders dan "van-de-band-afgerolde" oorkonde en het niet doorgaan van de kilometerheffing doet daarbij niet ter zake.

Mogelijk, maar ik doe dit niet na 1 januari 2012, maar eind november 2011 ;)

Sponze®
19-10-2010, 18:40
Ik heb de oorkonde al binnen, dus ik
waag t er sowieso op :D 3 november
2011 gaat de aanvraag op de bus en
dan wacht ik lekker af :thumbup:

Mocht t niet lukken, heb ik pech :rolleyes:
Niet geschoten...

Pinda
26-10-2010, 17:45
Spannend allemaal, ik vraag iig de oorkondes aan voor mijn caddy's

ronnie_v
26-10-2010, 21:35
heb bij mij op het werk 2 chassisnr's gecontroleerd. De eerste had een ten naam stelling van maart 1987, maar was in januari 87 geproduceerd. :(

En eentje met een ten naamstelling van februari, en een productie datum van november 1986. :thumbup:

Zeend
28-10-2010, 13:24
We gaan het merken.. ik gok erop dat ik geluk heb, met m'n pas (gister) aangeschafte Audi 80 van januari 1987 :)
En anders is het sowieso een prima auto met een laag gewicht.

Jens

gj-x8rs
28-10-2010, 14:57
Ik wacht nu 4 weken, ben benieuwd.
Auto is 16-03-1987 op kenteken gekomen in Duitsland. :)

Gerard Polo MK2
30-10-2010, 00:08
Ik wacht nu 4 weken, ben benieuwd.
Auto is 16-03-1987 op kenteken gekomen in Duitsland. :)

Hmm, daar zijn ze vaak wat sneller met uitleveren, spannend!

Ik wacht ook al 5 weken haast

Fasterd
16-11-2010, 01:18
Net ingevuld bij het auto museum

Chassis nummer toch?

mijne is op naam gezet in 30-01-1987

Caddy 1 btw...

Geld betaald, geen idee van wanneer i echt is :S

Zal er trouwens een tread voor openen binnenkort pas 8-11-2010 gekocht ;)

Zeend
16-11-2010, 07:22
Oudelut, zou je mij een directe link kunnen doen naar dit wetsartikel, zelf heb ik namelijk niks kunnen vinden over het 1986 oldtimer grens verhaal...

Vandaar dat ik ook zei, ik denk dat ik nog kans heb.

1.Vrijstelling van belasting wordt, onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden en beperkingen, verleend voor motorrijtuigen:
b. die 25 jaar en ouder zijn en die, voorzover het vrachtauto’s of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig worden gebruikt;

http://wetten.overheid.nl/BWBR0006324/geldigheidsdatum_16-11-2010#HoofdstukVI

Jens

Gerard Polo MK2
20-11-2010, 17:55
Zo, op 2 dagen na, 8 weken verder:

http://gerardknol.nl/auto/RN75ZT/toelating.jpg

http://gerardknol.nl/auto/RN75ZT/urkunde_forum.jpg

:D

Ps. Weeknummer + dag op de sticker is dus de datum waarop de auto de fabriek heeft verlaten.

gj-x8rs
27-11-2010, 19:16
Na 8 weken wachten vandaag binnen!
http://img26.imageshack.us/img26/6641/rdw0.jpg

http://img822.imageshack.us/img822/4645/scan0073.jpg

Golf MK2 GTI 16V straks belastingvrij :D

Oudelut
27-11-2010, 20:41
Dat wordt nog een spannende anders... Weet je zeker dat de Belastingdienst de dag van produktie neemt? Ik dacht zelf namelijk de dag dat-ie de fabriek heeft verlaten...
Ik wil je enthousiasme niet wegnemen, hoor, vraag me simpelweg af of je ergens hebt staan dat het om de datum van fabricage gaat?

Fasterd
27-11-2010, 21:47
We zullen zien...

Heb voor de zekerheid maar ff een kenteken uit '85 aangeschaft....

gheghe

gj-x8rs
28-11-2010, 00:01
Dat wordt nog een spannende anders... Weet je zeker dat de Belastingdienst de dag van produktie neemt? Ik dacht zelf namelijk de dag dat-ie de fabriek heeft verlaten...
Ik wil je enthousiasme niet wegnemen, hoor, vraag me simpelweg af of je ergens hebt staan dat het om de datum van fabricage gaat?

Ik hoop dat dan voor mij de productie datum telt en niet de datum van uitlevering. :eek:

ronnie_v
31-12-2010, 11:23
Ik kom zojuist weer uit almelo, van de RDW. RDW kijkt naar datum eerste tennaamstelling, in mijn geval maart 1986. Maar de productie-datum is 14-12-1984. Vond het ook wel een beetje raar, maar goed, caddy is i.i.g belastingvrij :D

Oudelut
31-12-2010, 13:18
Ik kom zojuist weer uit almelo, van de RDW. RDW kijkt naar datum eerste tennaamstelling, in mijn geval maart 1986. Maar de productie-datum is 14-12-1984. Vond het ook wel een beetje raar, maar goed, caddy is i.i.g belastingvrij :D

Zeg je daarmee dat de RDW de productiedatum heeft gebruikt voor de datum op het Nederlandse kentekenbewijs? Dat kan dan namelijk een heel interessant precedent zijn (in principe wijken zij niet af van de datum 'eerste toelating' cq 'eerste tenaamstelling').
De productiedatum is eigenlijk alleen van belang om van de Belastingdienst een vrijstelling te krijgen...

Maar als de RDW ook bereid is de datum te gebruiken, dan heb je al minder risico dat je straks bijvoorbeeld geen belasting meer hoeft te betalen, maar bijvoorbeeld wel een kastje voor kilometerheffing (omdat ze daarbij dan uitgaan van datum eerste tenaamstelling bijvoorbeeld)?!

ronnie_v
31-12-2010, 19:15
Nee, de RDW heeft juist de DATUM EERSTE TENNAAMSTELLING gebruikt, en niet de productie-datum. ;)

Oudelut
01-01-2011, 00:58
Ah, OK...
Als je nou nog even de aanvraag bij de Belastingdienst doet, krijg je toch nog je vrijstelling voor de rijtuigenbelasting per 14-12-2009, of in ieder geval vanaf de dag van import! :thumbup:

floris-jan1
09-01-2011, 20:40
Ik heb de kans om een Golf 2 1600 te kopen. Deze is toegelaten op 10 september 1987, hoe groot is de kans dat deze ook in 1986 gebouwd is, en dus als nog belastingvrij word?
Ik hoor het wel.

Groeten Floris

Fasterd
10-01-2011, 11:38
Ik zou zeggen, vraag een certificaat aan, net als de rest en probeer het gewoon...

Ik heb de kans om een Golf 2 1600 te kopen. Deze is toegelaten op 10 september 1987, hoe groot is de kans dat deze ook in 1986 gebouwd is, en dus als nog belastingvrij word?
Ik hoor het wel.

Groeten Floris

Gerard Polo MK2
10-01-2011, 13:15
Ik hoor het wel.

Groeten Floris

De auto is wel het oude type? Anders kun je het sowieso vergeten.
Anders even kijken op de kofferbaksticker welke week ie is gebouwd.
Acht de kans niet zo groot overigens..

ronnie_v
10-01-2011, 19:56
Ah, OK...
Als je nou nog even de aanvraag bij de Belastingdienst doet, krijg je toch nog je vrijstelling voor de rijtuigenbelasting per 14-12-2009, of in ieder geval vanaf de dag van import! :thumbup:

Certificaat aanvragen kost 30 euro, 1 kwartaal belasting betalen ook.
Dus ik ga die moeite vh aanvragen niet doen, en gewoon 1 keer belasting
betalen. :rolleyes:

ronnie_v
10-01-2011, 19:57
Ik hoor het wel.

Groeten Floris

Je mag mij je chassisnr wel pm"n, dan check ik de productie-datum voor je, bij mij op het werk :thumbup:

Oudelut
10-01-2011, 20:30
Certificaat aanvragen kost 30 euro, 1 kwartaal belasting betalen ook.
Dus ik ga die moeite vh aanvragen niet doen, en gewoon 1 keer belasting
betalen. :rolleyes:

Je weet zelf toch de produktiedatum? Dus die kun je op een of andere manier aannemelijk maken? Dat is voldoende, je hoeft echt geen officieel geboortecertificaat te hebben, dat is alleen vaak wel de makkelijkste weg...

gizmo98
10-01-2011, 21:36
Je mag mij je chassisnr wel pm"n, dan check ik de productie-datum voor je, bij mij op het werk :thumbup:

kan jij mijnook audi 80 b3 checke

alvast bednakt heb je proberen te p,m maar dat ging niet

Fasterd
12-01-2011, 14:42
Net mijn certificaat binnen gekregen:

Eerste tenaamstelling: 30-01-1987
Bouwdatum : 06-02-1986
Fabriek verlaten op : 13-02-1986
Geleverd in Leusden

Bijna een jaar na bouwen pas geleverd :S

ronnie_v
12-01-2011, 18:56
Je weet zelf toch de produktiedatum? Dus die kun je op een of andere manier aannemelijk maken? Dat is voldoende, je hoeft echt geen officieel geboortecertificaat te hebben, dat is alleen vaak wel de makkelijkste weg...

Ik werk zelf bij een vw dealer, en heb daar dus een uitdraai van mijn productie-datum gekregen. Ik weet niet of dat voldoende is ? Maar heb net de belasting betaald, die paar tientjes kan ik nog wel missen. :rolleyes:

Gerard Polo MK2
12-01-2011, 19:23
Bij deze wagen (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=79920) van Bert, is de bouwdatum gebruikt, niet de afleverdatum van de fabriek.

Goed nieuws dus voor Gertjan zijn 16v (gj-x8rs) :thumbup:

Oudelut
12-01-2011, 22:50
Ik werk zelf bij een vw dealer, en heb daar dus een uitdraai van mijn productie-datum gekregen. Ik weet niet of dat voldoende is ? Maar heb net de belasting betaald, die paar tientjes kan ik nog wel missen. :rolleyes:

Ja, is in principe voldoende. En je krijgt het ook gerestitueerd. Als je het teveel moeite vind en het kunt missen mag je ook mijn rekeningnummer wel opgeven?! :D

Oudelut
12-01-2011, 22:53
Bij deze wagen (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=79920) van Bert, is de bouwdatum gebruikt, niet de afleverdatum van de fabriek.

Goed nieuws dus voor Gertjan zijn 16v (gj-x8rs) :thumbup:

De Belastingdienst gebruikt zonder problemen de produktiedatum, dus als je deze helder kunt maken kan je auto wel nog belastingvrij worden.
Het mooiste zou zijn als ook de RDW de datum aan zou passen op het kentekenbewijs, zodat je evt ook onder een kastje in je auto uit zou kunnen komen als het rekeningrijden wordt ingevoerd met een harde 'tenaamstellingsdatum' van vanaf 01-01-1987.
De RDW doet dat echter niet, ook niet bij de Jetta van Bert (check het kenteken maar eens op hun site)... Als er daar wél een voorbeeld van te vinden is kan dat een schitterend precedent opleveren!

Gerard Polo MK2
12-01-2011, 23:05
Heb ik gezien Geert.
Je hebt gelijk, indien rekeningrijden een feit wordt en de RDW de gegevens gaat leveren.
Mij lijkt het persoonlijk logischer dat de belastingdienst (die het geld waarschijnlijk ook gaat innen) hun eigen data daarvoor gebruiken?
De data welke wij keurig up-to-date brengen met behulp van de urkunde's. :D

ronnie_v
13-01-2011, 20:42
Ja, is in principe voldoende. En je krijgt het ook gerestitueerd. Als je het teveel moeite vind en het kunt missen mag je ook mijn rekeningnummer wel opgeven?! :D

Dan moet ik er toch nog moeite voor doen, of niet!? ;)

GZGII
26-01-2011, 23:00
Ik heb net op COC proberen te kijken welke datum mijn auto is gemaakt alleen zegt ie dat mijn identificatienummer niet wordt herkend door Volkswagen AG. :eek:

is dit een bekend probleem??

Fasterd
27-01-2011, 00:20
jep, mijne herkende hij ook niet, toch maar gestuurd naar 't museum, en zo'n 9 weken later en 35 euro lichter, kwam ik er achter dat de mijne een tussentijd had van op een paar dagen na een jaar!! 30 jan '87, gemaakt ergens in febr '86...

Dit kenteken met het certificaat komt binnenkort te koop, iemand interesse?

Oudelut
12-02-2011, 15:41
Ik zie dat de link van de Belastingdienst dood is...

In plaats daarvan vind ik nu een nieuw formulier, waarbij er alleen staat dat je als bewijs een kopie kenteken- of keuringsbewijs toevoegt...

link (http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verzoek_mrb_vrijstelling_mb1031z1pl.pdf)

Ben benieuwd of dit een gevolg is van het veelvuldige gebruik van de regeling?!

Gerard Polo MK2
14-02-2011, 15:14
Dat zou kunnen zijn.. Ik weet niet meer waar ik het 'oude' formulier heb.
Iemand die dat formulier kan uppen?

Edit: en 2 min later al gevonden :rolleyes:

Gerard Polo MK2
21-02-2011, 11:26
Heb de belastingdienst gebeld en het even voorgelegd.
Na drie keer nog steeds hetzelfde antwoord, uw bewijs gewoon opsturen, schrijf desnoods zelf een brief en gebruik het formulier niet eens.

Mevrouw merkte nog expliciet op dat het ook auto's met eerste toelating (RDW) 01-01-1987 en daarna betrof.

:D.

Per
12-04-2011, 11:38
Heel fijn als de belastingdienst info geeft die zichzelf tegenspreekt.
http://www.belastingdienst.nl/variabel/motorrijtuigenbelasting/motorrijtuigenbelasting-21.html#P1627_50945

Vrijstelling voor personenauto's van 25 jaar en ouder

Personenauto's van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Als u een personenauto hebt gekocht die ouder is dan 25 jaar, krijgt u van ons automatisch bericht van deze vrijstelling. Als u niet automatisch bericht krijgt, terwijl u denkt dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling, moet u een verzoek bij de Belastingdienst/Centrale administratie indienen waarin u aantoont dat de personenauto inderdaad 25 jaar of ouder is. U kunt hiervoor het (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander bewijsstuk gebruiken.

Je mag dus ieder ander bewijstuk (bv een VW geboorte certificaat) gebruiken naast het kentekenbewijs (lees datum tenaamstelling) om aan te tonen dat de auto ouder is dan 25 jaar. Je moet dan wel zelf een verzoek indienen voor vrijstelling.

Gr. Perry

Fasterd
17-05-2011, 23:38
Ik heb stiekum een brief gestuurd met het certificaat uit wolfsburg, de reactie was:

We nemen het pas 3 maanden van te voren in behandeling, voor mij in oktober dus..

Geen nee dus!

Heb nu me caddy te koop gezet op MP, 1300 is de dumpprijs...

Gerard Polo MK2
25-05-2011, 13:10
Ik heb stiekum een brief gestuurd met het certificaat uit wolfsburg, de reactie was:

We nemen het pas 3 maanden van te voren in behandeling, voor mij in oktober dus..

Geen nee dus!

Gewoon een kopietje meegestuurd?

Nicotine
25-05-2011, 14:51

Geen nee dus!

hallo,

u heeft dus de papieren heen gestuurd maar hij word nu nog niet belastingvrij?
Dus ik kan de mijne al wel opsturen? die is van juli :cool:

groetjes,
kevin

Roy-16VT
25-05-2011, 16:20
jep, mijne herkende hij ook niet, toch maar gestuurd naar 't museum, en zo'n 9 weken later en 35 euro lichter, kwam ik er achter dat de mijne een tussentijd had van op een paar dagen na een jaar!! 30 jan '87, gemaakt ergens in febr '86...

Dit kenteken met het certificaat komt binnenkort te koop, iemand interesse?

zoiets heb ik ook eerste tenaam stelling 25 oktober 1988
afgeleverd op 25 september 1986 :D

das 2 jaar en een maand verschil

Fasterd
25-05-2011, 16:38
Zou ik doen ja, denk dat we dan voor het eerst horen of dit door gaatvof niet. Mijne is trouwens verkocht...

Fasterd
25-05-2011, 17:00
En idd, gewoon een kopie, met de melding erbij dat bij twijffel ik het orgineel kon laten zien...

BobbyEdition1
29-05-2011, 07:21
Even weer iets omhoog halen....

Mijn Golf is dus daadwerkelijk van 1987, nog even wachten dus...

http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/9/7/Certificaat_small_original.jpg
Ik zal dit voor mijn auto eens opvragen.
Neem aan dat er dan wel op staat dat ie als Edition is geproduceerd?!
Zo staat ie nu niet op kenteken namelijk...

Fasterd
29-05-2011, 12:15
Weet ik niet, maar die van ,87 gaat geen oldtimer meer worden....

Oudelut
23-06-2011, 09:31
Let op!

Het is inmiddels bevestigd door de Belastingdienst dat je een 1987'er (tenaamstelling/kentekendatum) wel door een bewijs van de constructiedatum vóór 31-12-1986 belastingvrij kunt krijgen. Het is echter helaas ook zo dat je vervolgens ná 1-1-2012 door de wetswijziging opnieuw belastingplichtig wordt. De gegeven vrijstelling is daarmee dus niet everlasting... :screwy:

Fasterd
23-06-2011, 10:01
Bron?

Gertjan
23-06-2011, 11:31
Let op!

Het is inmiddels bevestigd door de Belastingdienst dat je een 1987'er (tenaamstelling/kentekendatum) wel door een bewijs van de constructiedatum vóór 31-12-1986 belastingvrij kunt krijgen. Het is echter helaas ook zo dat je vervolgens ná 1-1-2012 door de wetswijziging opnieuw belastingplichtig wordt. De gegeven vrijstelling is daarmee dus niet everlasting... :screwy:

Ik vat hem nog niet helemaal, dus niet belastingvrij of wat?

Gerard Polo MK2
23-06-2011, 14:39
Heb even gebeld met de Belastingtelefoon Auto, de mevrouw die me aan de lijn had hier nog niets over gehoord.
Of na een wetswijziging de vrijstelling voor deze categorie (87'er kenteken met 86'er bouwdatum) ingetrokken kan worden, kon mevrouw geen antwoord op geven.

Edit: Bewijs gezien op ander forum, feestje gaat niet door...

Pieter1f
30-06-2011, 06:19
Vandaag debatteren ze over het 25 jaar en ouder gebeuren!

hajee
30-06-2011, 06:31
precies,
de PVV vind dat auto's die na 1986 ook 25 jaar en ouder worden, tevens belastingvrij moeten worden, dus dat die datum wel gaat opschuiven..
ben benieuwd..

Spierings
20-08-2011, 21:23
Is hier een update over ? ?,
ga morgen eventueel naar een vroege '87er kijken welke naar mijn gegevens een productie datum heeft van 21-08-1986.

Oudelut
20-08-2011, 22:53
Debat/stemming heeft nog niet plaatsgevonden, dacht ik...

Fasterd
20-08-2011, 23:52
Vind je de auto mooi? KOPEN!

Spierings
21-08-2011, 07:38
Vind je de auto mooi? KOPEN!
Vind hem er op de foto's niet slecht uit zien en hoeft maar 300 te kosten :D
Nadeel is dat ik 2x vanaf den bosch naar groningen moet omdat ik hem niet meteen kan overschrijven en de kans is groot dat als ik een week wacht dat deze weg is :(

Area51
21-08-2011, 07:56
Bij de invoer van de kilomterheffing zou iedere auto wegenbelastingvrij worden en zouden alle auto's (jong én oud) een kastje krijgen om af te rekenen per gereden km.
De VVD en PVV vinden dat nu dat nu de kilometerheffing niet doorgaat men terug moet keren naar de oude regeling.

ronnie_v
21-08-2011, 08:28
precies,
de PVV vind dat auto's die na 1986 ook 25 jaar en ouder worden, tevens belastingvrij moeten worden, dus dat die datum wel gaat opschuiven..
ben benieuwd..

Als dat zo is, haal ik me gelijk weer een corrado!! :D

stn1
25-08-2011, 20:58
Bij de invoer van de kilomterheffing zou iedere auto wegenbelastingvrij worden en zouden alle auto's (jong én oud) een kastje krijgen om af te rekenen per gereden km.
De VVD en PVV vinden dat nu dat nu de kilometerheffing niet doorgaat men terug moet keren naar de oude regeling.

alle auto's behalve van 25 jaar en ouder idd..

#willem
27-08-2011, 17:05
de link van het formulier dat je mee moet sturen samen met de bouwverklaring bestaat niet meer kan ik ook dit formulier mee sturen ?

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aangifte_mrb_verandering_motorrijtuig_mb0022z6plfol.pdf

Area51
27-08-2011, 17:28
alle auto's behalve van 25 jaar en ouder idd..

Nee, dat was nou juist het 'mooie' van de kilometerheffing .. ALLE auto's (dus ook de wegenbelastingvrije) zouden -als rekeningrijden daadwerkelijk door was gegaan- een kastje krijgen voor de kilometerheffing.
Nu rekeningrijden van de baan is -en alles wat op 31-12-2011 wegenbelastinvrij is belastingvrij blijft- vinden een aantal partijen nu dat moet worden teruggekeerd naar het oude systeem, dwz auto's ouder dan 25 jaar moeten ook in de toekomst wegenbelastingvrij worden.

Tis maar goed dat we een VVD-CDA-(gedoog)PVV regering hebben .. bij een PvdA of een paars+ kabinet zou rekingrijden -ook voor wegenbelastingvrije auto's- juist versneld worden ingevoerd !!

#willem
27-08-2011, 17:50
Btw als je een snelle aanvraag van een bouwverklaring wilt doen kun je gewoon mailen naar : kundenbetreuung@volkswagen.de

Oudelut
27-08-2011, 23:47
Nee, dat was nou juist het 'mooie' van de kilometerheffing .. ALLE auto's (dus ook de wegenbelastingvrije) zouden -als rekeningrijden daadwerkelijk door was gegaan- een kastje krijgen voor de kilometerheffing.
Nu rekeningrijden van de baan is -en alles wat op 31-12-2011 wegenbelastinvrij is belastingvrij blijft- vinden een aantal partijen nu dat moet worden teruggekeerd naar het oude systeem, dwz auto's ouder dan 25 jaar moeten ook in de toekomst wegenbelastingvrij worden.

Tis maar goed dat we een VVD-CDA-(gedoog)PVV regering hebben .. bij een PvdA of een paars+ kabinet zou rekingrijden -ook voor wegenbelastingvrije auto's- juist versneld worden ingevoerd !!

Ik weet niet waar je dit op baseert, maar in het wetsvoorstel van destijds waren de 25+-jarige auto's vrijgesteld, ook van rekeningrijden, ook van het kastje in de auto...

Tjaap
28-08-2011, 00:01
idd, dat was het hele idee van dat stilzetten van de datum na 1986

Tjaap
28-08-2011, 00:08
Debat/stemming heeft nog niet plaatsgevonden, dacht ik...
nee maar je kan het wel raden... "ondanks dat het rekeningrijden niet doorgaat is het een mooie manier om het wagenpark te vergroenen/inkomsten te genereren". Ik zie het niet meer goedkomen.

Area51
05-09-2011, 10:17
Ik zie het niet meer goedkomen.

Nee, ik ook niet ...

Tegen alle verwachtingen in kreeg Wouter van Embden van Autobelangen het voor elkaar die nieuwe regeling terug te draaien. Een terugkeer van de belastingvrijstelling van klassiekers ziet hij echter niet zitten.

“Autobelangen is er voorstander van dat iedereen betaalt voor de infrastructuur. De import van een auto uit 1986, die voorzien van een gastank en inzetten voor dagelijks gebruik, heeft natuurlijk niets met klassieker-rijden te maken.”

Van Embden vindt wel dat verzamelaars en liefhebbers een kans moeten hebben om belastingvrij in een auto van na 1986 te rijden. “Denk daarbij bijvoorbeeld aan een bepaald jaarkilometrage of een regeling waarbij een auto een aantal dagen per jaar op de weg mag zijn. Natuurlijk dat er na 1986 ook nog auto's zijn gebouwd met klassieke waarde.”

bron; http://www.autoweek.nl/autonieuws/16979/pvv-wil-belastingvrijstelling-klassiekers-terug

Zeend
12-10-2011, 17:26
Hoe lang duurt het normaal gesproken tot je bericht terug hebt van de belastingdienst?

Jens

Zeend
17-10-2011, 21:44
Nog steeds geen bericht van de belastingdienst.
Vandaag maar eens een bericht gestuurd naar het betreffende kamerlid van de PVV gestuurd. Vlotte reactie:

Dit verhaal komt terug bij de behandeling van het Belastingplan 2012 half november. Ik moet een meerderheid in de 2e Kamer zien te krijgen. Het eindresultaat weet ik dus nog niet. Ik doe mijn best om de aangehouden motie zoveel mogelijk overeind te laten.

Vriendelijke groeten,

Roland van Vliet

Vooralsnog geen updates uit de TK dus.
Verwacht eerlijk gezegd niet zo veel, gezien alle bezuinigingen vandaag de dag..

Sander Wa Oars
17-10-2011, 22:53
Heey Jens, ik moest er toen 2 weken op wachten.

Sponze®
27-10-2011, 15:46
Vandaag een brief ontvangen van de Belastinginspecteur:

De Golf wordt belastingvrij op de datum die op zijn oorkonde staat :cool:

Verder staat er vermeld dat vanaf 2012 alleen nog maar vrijstelling wordt verleend
aan auto's die voor 1987 gekentekend zijn... Bepaling van de leeftijd gaat via het
kentekenregister. Datum is eerste dag van gebruik... Ben je het daar niet mee
eens, dan kun je het via de RDW proberen de data aan te laten passen in het
kentekenregister. Pas daarna zal de inspecteur zich er over bekommeren.

Dus binnenkort wordt alleen nog maar gekeken naar de datum van het kenteken (was
in mijn geval 21 januari 1987, maar heb voor 1 januari 2012 aanvraag gedaan ;))
en niet naar de productiedatum!

gj-x8rs
27-10-2011, 21:37
Helaas! Na ruim 2 maanden gewacht te hebben kreeg ik deze week dezelfde brief binnen!

Conclusie, m'n auto is NU belastingvrij, maar in 2012 mag ik weer betalen..

Hier een scan van de brief voor de geïnteresseerden:
http://img225.imageshack.us/img225/302/belastingdienst.jpg

Ik hoop toch echt nog wel dat ze wat aan de regels gaan doen.. :mad:

(Enorm lullig voor degenen wie belastingvrij rondreden met deze regeling, wat in 2012 over is...)

René
27-10-2011, 21:41
zo, das knap zuur voor alle eigenaars van oldtimers met nieuwe kentekens......

gj-x8rs
27-10-2011, 21:46

Verder staat er vermeld dat vanaf 2012 alleen nog maar vrijstelling wordt verleend
aan auto's die voor 1987 gekentekend zijn... Bepaling van de leeftijd gaat via het

Dus binnenkort wordt alleen nog maar gekeken naar de datum van het kenteken (was
Sorry voor dubbelpost.. :)

Wat staat er op het certificaat van jou?

In mijn geval is het een twijfelgeval:
Fabricage datum: 8 oktober 1986
Uitlever datum: 21 januari 1987
Datum volgens RDW: 16 maart 1987

Ik lees in mijn brief dat iedereen die volgens het RDW een eerste toelating heeft van VOOR 1987 belastingvrij blijft, zoals het was, alle auto's bij het RDW geregistreerd NA 1986 mogen vanaf 2012 weer gewoon betalen..

Het hele verhaal van belastingvrij krijgen doormiddel van het certificaat is in mijn ogen dus over in 2012. :mad:

gj-x8rs
27-10-2011, 21:57
zo, das knap zuur voor alle eigenaars van oldtimers met nieuwe kentekens......

Als de datum van eerste toelating volgens het RDW van voor 1987 is blijft het belastingvrij. Bij de import auto's wordt de datum eerste toelating in het buitenland gewoon in het RDW systeem overgenomen.

Import van auto's van voor 1987 zal in mijn ogen dus gewoon doorgaan.. ;)

René
27-10-2011, 22:02
klopt, je hebt gelijk

Oudelut
28-10-2011, 21:18

Hoi!

Niet om je te willen verneuken, maar helaas betekent jouw brief van de Belastingdienst wel dat je auto tot 1-1-2012 belastingvrij is, maar dat je vanaf 2012 wel weer gewoon belasting moet gaan betalen, tenzij je de RDW weet te overtuigen dat ze je produktiedatum op je kenteken zetten, maar dat gaan ze helaas niet doen...

Sponze®
29-10-2011, 11:09
Sorry voor dubbelpost.. :)

Wat staat er op het certificaat van jou?

In mijn geval is het een twijfelgeval:
Fabricage datum: 8 oktober 1986
Uitlever datum: 21 januari 1987
Datum volgens RDW: 16 maart 1987

Ik lees in mijn brief dat iedereen die volgens het RDW een eerste toelating heeft van VOOR 1987 belastingvrij blijft, zoals het was, alle auto's bij het RDW geregistreerd NA 1986 mogen vanaf 2012 weer gewoon betalen..

Het hele verhaal van belastingvrij krijgen doormiddel van het certificaat is in mijn ogen dus over in 2012. :mad:

Hoi!

Niet om je te willen verneuken, maar helaas betekent jouw brief van de Belastingdienst wel dat je auto tot 1-1-2012 belastingvrij is, maar dat je vanaf 2012 wel weer gewoon belasting moet gaan betalen, tenzij je de RDW weet te overtuigen dat ze je produktiedatum op je kenteken zetten, maar dat gaan ze helaas niet doen...

Zo lees ik t nu dus ook :)

Naja, niet geschoten is altijd mis en ik heb me toch 2 maandjes
belasting bespaard :D

Plannen met de Golf zijn nu dus wel gewijzigd ;)

Pinda
29-10-2011, 20:14
Bassie!!

Net de oorkonde aangevraagd voor mijn caddy en dan lees ik bovenstaande bericht. Nu voor niks €50,- uitgegeven aan de aanvraag :angryv:

Oudelut
29-10-2011, 21:52
Tja, al je geld op de PVV zetten dan maar? Half november wordt een en ander nog besproken waar evt nog wijziging uit zouden kunnen volgen...

gj-x8rs
31-10-2011, 19:21
Tja, al je geld op de PVV zetten dan maar? Half november wordt een en ander nog besproken waar evt nog wijziging uit zouden kunnen volgen...
Inderdaad..

Als er iemand meer weet wat betreft discussies in 2e kamer en eventueel daaruit voortkomende wetswijzigingen, hoor ik het graag! :)

Zeend
31-10-2011, 20:46
Inderdaad..

Als er iemand meer weet wat betreft discussies in 2e kamer en eventueel daaruit voortkomende wetswijzigingen, hoor ik het graag! :)

op 17 oktober heb ik gemaild met dhr Van Vliet van de PVV. Hij mailde me terug:

Dit verhaal komt terug bij de behandeling van het Belastingplan 2012 half november. Ik moet een meerderheid in de 2e Kamer zien te krijgen. Het eindresultaat weet ik dus nog niet. Ik doe mijn best om de aangehouden motie zoveel mogelijk overeind te laten.

Dat zien we dus nog wel.

De vraag is: zal de Belastingdienst inderdaad reeds vrijgestelde voertuigen weer ont-vrijstellen. Merken we vanzelf...

Jens

Oudelut
01-11-2011, 22:46
Dat is al geen vraag meer, de mensen met '87-kentekens geproduceerd in '86 hebben daar al uitleg over gekregen in de vrijstellingsbrief...

Zeend
10-11-2011, 18:27
Oldtimers

In het akoord is verder de PVV tegemoetkomen. Die partij heeft gedaan gekregen, dat eigenaars van oldtimers hun vrijstelling voor wegenbelasting houden. Op termijn geldt die vrijstelling wel pas voor oldtimers ouder dan 30 jaar.

bron http://nos.nl/artikel/312296-toch-geen-bijtelling-elektrische-auto.html

Oudelut
10-11-2011, 22:58
Yep...

Het schijnt dat vandaag het wetsvoorstel in stemming is gebracht. Daarbij is men meegegaan met het voorstel van de PVV om de belastingvrijstelling door te laten gaan, ook ná 1-1-1987.
Enige puntje daarbij is dat -zoals ik volgens mij eerder al eens als optie noemde- men daarbij gaat aansluiten bij andere Europese landen zoals Frankrijk en Duitsland.

Resultaat:
auto's van vóór 1-1-1987 worden belastingvrij na 25 jaar.
auto's vanaf 1-1-1987 worden belastingvrij na 30 jaar...

Ik vraag me nou alleen weer af of daarin sprake is van gekentekende datum, of dat je nu met de produktiedatum alsnog in de eerste regeling kunt blijven vallen (als-ie eenmaal vrijgesteld is zeg maar)... doh Ik ga vooralsnog uit van 1e datum tenaamstelling.

gj-x8rs
11-11-2011, 10:43
Er is nu ook een artikel op nu.nl geplaatst; http://www.nu.nl/auto/2665227/oldtimers-toch-mrb-vrij.html

Ze zullen met de nieuwe regeling waarschijnlijk wel kijken naar de datum 1e toelating, wat weer ongunstig is voor 'ons' met een certificaat.. :(

The_Maxx
11-11-2011, 11:47
:thumbup: :thumbup:
Dat betekend dat mijn 1993er polotje misschien nog wel belastingvrij zal worden, over 12 jaar, maargoed, kans is er. Hopelijk gaan de prijzen ook wat beter worden van "bijna" belastingvrije autos :)

Marcski
11-11-2011, 12:43
Dat betekend dat mijn 1993er polotje misschien nog wel belastingvrij zal worden, over 12 jaar, maargoed, kans is er.

en dat scheelt je wat, 175 euro per jaar? dat ben je tegen die tijd aan onderhoud ook wel kwijt ;)

The_Maxx
11-11-2011, 13:03
en dat scheelt je wat, 175 euro per jaar? dat ben je tegen die tijd aan onderhoud ook wel kwijt ;)

Hedde helemaal gelijk in kerel, nou scheelt t in deze provincie 230 euro per jaar. Maargoed is een reden om m toch op te lappen ;)

SteffenUS
12-11-2011, 11:27
Ik ben toch wat verbaasd over de reacties hier. Dacht dat mensen wat vreugdevoller zouden reageren over het feit dat auto's nogsteeds wegenbelasting vrij worden.
De belachelijke prijzen voor een '86 golf zullen vermoedelijk zakken, maar ook oudere diesels worden weer aantrekkelijk. Voor een benzine polo zal het niet zoveel schelen. Maar een transporter (T3) op diesel belastingvrij scheelt wel een hele hoop in de kosten.

Dat mensen met een vroege '87 nog 5 jaar moeten wachten is inderdaad een teleurstelling. Maar dat is altijd beter dan helemaal niet.

De Pul
12-11-2011, 12:33
ik kan dus nog even rustig aan doen met de g60 begrijp ik?wel mooi geregeld op zich,dus toch niet voor janl%l pvv gestemd.......

Mister Cool
12-11-2011, 12:56
Zonde, net 2 potentieel belastingvrije kentekens weggedaan haha :D. Wel mooi dat de regeling door gaat lopen :thumbup:

Turbo-Variant
13-11-2011, 12:37
Dat betekend dat mijn 1993er polotje misschien nog wel belastingvrij zal worden, over 12 jaar, maargoed, kans is er. Hopelijk gaan de prijzen ook wat beter worden van "bijna" belastingvrije autos :)

Zou hij überhaupt nog bestaan over 12 jaar? Laat staan in jouw bezit zijn... :rolleyes:

Sponze®
13-11-2011, 13:13
Heb ergens gelezen dat de regeling stapsgewijs ingaat? Dus per jaar komt
er een jaar op bij belastingvrij stellen? Betekent dit dan niet het volgende?

tot 1986 - belastingvrij vanaf 25 jaar
1987 - vanaf 26 jaar (dus in 2013)
1988 - vanaf 27 jaar (dus in 2015)
1989 - vanaf 28 jaar (dus in 2017)
1990 - vanaf 29 jaar (dus in 2019)
vanaf 1991 - vanaf 30 jaar (dus vanaf 2021)

Of ben ik nou aan t dromen? :D

jettaracing
13-11-2011, 13:15
Dat meende ik ook ja , dan zou dus toch de jetta nog eens belastingsvrij worden , eindelijk verlost van de hoge diesel wegenbelasting !

Oudelut
13-11-2011, 14:48

Niet zozeer aan het dromen, meer koffiedik aan het kijken. Het is namelijk nog totaal niet besproken of zelfs vastgesteld. Het zou zomaar kunnen dat er voorlopig weer het 25+ komt, totdat men wel een regeling heeft bedacht, maar het kan ook zomaar zo zijn dat vanaf 1-1-2017 ineens alles van 30+ weer belastingvrij wordt, en je een teruggaaf krijgt als je auto al eerder 30+ is geworden.
Kortom, alles is mogelijk?!

Sjon
15-11-2011, 11:12
.

bugs
16-11-2011, 18:16
Ik wacht even met blij doen tot het definitief is goedgekeurd door alle ministers, 1e t/m 18e kamer enz. :-)

Tjaap
16-11-2011, 18:19
Hier hetzelfde, net zoals ik niet opsprong toen ik een 86-er kon kopen of een blue-mo of lupo 3L, of de sloopregeling. De regelingen gaan de laatste tijd zo hard. En maar gek vinden dat de huizen- en automarkt op z'n reet ligt.

jettaracing
16-11-2011, 18:26
Mooi afwachten dus maar , ik rij toch wel door met de auto('s) ,maar het zou toch wel leuk zijn als mijn jetta ooit nog een belastingsvrij zou worden , t is wel een dure hobby zo , een hobbydiesel ......

Melvin
16-11-2011, 19:00

Stapsgewijs is over gepraat, maar dat zijn niet meer dan geruchten volgens mij. Het zou dan overigens in 5 jaar tijd gebeuren, dus:

2012: auto's van 25 jaar en ouder belastingvrij = voor 1987
2013: 26 jaar belastingvrij = voor 1987
2014: 27 jaar belastingvrij = voor 1987
2015: 28 jaar belastingvrij = voor 1987
2016: 29 jaar belastingvrij = voor 1987
2017: 30 jaar belastingvrij = voor 1987
2018: 30 jaar en ouder belastingvrij = voor 1988
2019: 30 jaar en ouder belastingvrij = voor 1989

Dus dan zou het pas oplopen, mits ik het gerucht juist interpreteer (ik kan hierbij goed een heel nieuw gerucht de wereld in helpen, wie weet)...

We zullen zien!

De Pul
16-11-2011, 19:14
heuj....heb ik nog tien jaar voor de g60......

Beetlefreak
16-11-2011, 23:34
Wetsvoorstel: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=92501

Sponze®
17-11-2011, 12:37
t Is er nog niet door, maar ben blij dat ik meer gelijk heb dan Mellyville :tongue: :D

Sponze®
23-12-2011, 09:18
Nou bij deze:

Blauwe envelop in de bus... Overgangsregeling is van toepassing, maar omdat ik voor 2012 een vrijstelling heb aangevraagd en gekregen, mag ik ook in 2012 al belastingvrij rondrijden met mijn 87er Golf Diesel. Die oorkonde van 35 euro heeft me dus in totaal 14 maanden belasting betalen gescheeld: 865 euro :thumbup:

Niet geheel onverdienstelijk dus ;)

J-9A-N
23-12-2011, 09:25
Gefeliciteer Arjan!

Sponze®
23-12-2011, 09:33
Nou toch maar opknappen ;)

Misschien voor de Carbage Run al beginnen, maar zit ook nog met mn opleiding... Als ik mn diploma heb (waarschijnlijk juni), kan ik er wat meer tijd in steken. Maar dan is Jennie dr Golf MK1 er ook nog :redface:

Melvin
23-12-2011, 10:53
t Is er nog niet door, maar ben blij dat ik meer gelijk heb dan Mellyville :tongue: :D

:D

Oudelut
23-12-2011, 11:22
Nou bij deze:

Blauwe envelop in de bus... Overgangsregeling is van toepassing, maar omdat ik voor 2012 een vrijstelling heb aangevraagd en gekregen, mag ik ook in 2012 al belastingvrij rondrijden met mijn 87er Golf Diesel. Die oorkonde van 35 euro heeft me dus in totaal 14 maanden belasting betalen gescheeld: 865 euro :thumbup:

Niet geheel onverdienstelijk dus ;)

En de teller staat nog niet stil, want doordat je dit hebt gedaan hoef je ook niet de belasting voor diesel te betalen, zoals latere belastingvrije diesels dit onder de nieuwe regelgeving wel moeten doen...

Gefeliciteerd! :thumbup:
De factuur voor het tipgeld bedraagt overigens nog niet eens de helft van het door jou berekende bespaarde bedrag, dus dan houd je alsnog pure winst over. Die valt vanzelf wel bij je op de mat... ;)

Sponze®
23-12-2011, 12:12
En de teller staat nog niet stil, want doordat je dit hebt gedaan hoef je ook niet de belasting voor diesel te betalen, zoals latere belastingvrije diesels dit onder de nieuwe regelgeving wel moeten doen...

Gefeliciteerd! :thumbup:
De factuur voor het tipgeld bedraagt overigens nog niet eens de helft van het door jou berekende bespaarde bedrag, dus dan houd je alsnog pure winst over. Die valt vanzelf wel bij je op de mat... ;)

:tongue:

Is een bedankje niet gewoon voldoende? :D

Oudelut
23-12-2011, 14:29
:tongue:

Is een bedankje niet gewoon voldoende? :D

:shake:

:giggle: :hug: Geniet ervan!

JurjenV
10-01-2012, 20:12
is de nieuwe wet er nu al definitief door?

Oudelut
11-01-2012, 11:36
Tot de volgende wijziging wel ja... Is volgens mij geen volledige nieuwe wet, maar slechts aangepaste amendementen.

The_Maxx
11-01-2012, 14:01
Tot de volgende wijziging wel ja... Is volgens mij geen volledige nieuwe wet, maar slechts aangepaste amendementen.

De wegenverkeerswet stamt ook nog altijd uit 1994... En die wordt elk jaar wel weer gewijzigd.

Dit jaar even geen belastingvrij-wordende autos. Maar volgend jaar mogen de 87ers belastingvrij rijden!
Mits het een benzine is. Diesel en LPG zou een toeslag op gaan gelden?

Chico2002
18-01-2012, 19:49
Jippiiiiiiiieeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mijn cabriootje van 1987 is nog wel belastingvrij.
Heb vandaag bericht gekregen van de belastingdienst.
Bleek dat hij na uitzoeken al in September 1985 van de band gerold is en pas in Oktober 1987 op kenteken gekomen is.
Heb hierop een oorkonde van het automuseum in Duitsland aangevraagd.
Hierna is natuurlijk een brief richting de belastingdienst gegaan. Nu hebben ze hem vanaf 29 September 2010 belastingvrij verklaard. Wat dus betekend dat ik ook nog een jaar wegenbelasting terug gestort krijg.
Dus het is nog zeker de moeite waard om uit te zoeken of jou '87-er eerder van de band gerold is in de fabriek.

Hieronder een link waar je op je Chassisnummer kunt controleren wanneer hij uit de fabriek gekomen is. (Complete nummer invullen)

Chico2002
18-01-2012, 19:50
Sorry link vergeten:

Oudelut
18-01-2012, 22:17
Jaja, maar de hamvraag is: wanneer heb je je verzoek ingestuurd naar de Belastingdienst? Was dit vóór of na 1-1-2012?

Gefeliciteerd overigens!
Mooiste nieuws voor dit soort gevallen (mogelijk nvt bij een cabrio) is dat je ook geen (blijvende) toeslag hoeft te betalen voor een evt gas- of dieselombouw...

Area51
24-05-2012, 09:11
Goed, en 12 september gaan we opnieuw naar de stembus en zou het zo maar eens kunnen dat de bestaande regeling op de stort wordt gedumpt.

Als ik hier in Den Haag om me heen kijk zie ik een gigantische toename van belastingvrije Mercedes'sen 190 & 200D's... het volk wat daarin rondrijdt zijn 100% zeker geen oldtimerliefhebbers, maar -netjes gezegd- medelanders die lekker goedkoop (en toch degelijk, wánt Mercesdes) hun dagelijks vervoer willen hebben.
Een vriend van mij is laatst met zijn T2a naar de RDW (een Turks koffiehuis noemde hij het :tongue: ) geweest en ik geloof dat er van de 15 auto's die die dag ter keuring werden aangeboden en een stuk of 12 uit de fabrieken van 'Das Haus' kwam van vóór 1987...

Goed, ik ga ook dagelijks in een 1982 T3MTDi rijden, maar zoals er nu 'misbruik' van wordt gemaakt vrees ik met grote vrezen dat een nieuw kabinet de regeling toch weer op de schop zal gaan willen gooien.

Gertjan
24-05-2012, 18:04
Goed, en 12 september gaan we opnieuw naar de stembus en zou het zo maar eens kunnen dat de bestaande regeling op de stort wordt gedumpt.

Als ik hier in Den Haag om me heen kijk zie ik een gigantische toename van belastingvrije Mercedes'sen 190 & 200D's... het volk wat daarin rondrijdt zijn 100% zeker geen oldtimerliefhebbers, maar -netjes gezegd- medelanders die lekker goedkoop (en toch degelijk, wánt Mercesdes) hun dagelijks vervoer willen hebben.
Een vriend van mij is laatst met zijn T2a naar de RDW (een Turks koffiehuis noemde hij het :tongue: ) geweest en ik geloof dat er van de 15 auto's die die dag ter keuring werden aangeboden en een stuk of 12 uit de fabrieken van 'Das Haus' kwam van vóór 1987...

Goed, ik ga ook dagelijks in een 1982 T3MTDi rijden, maar zoals er nu 'misbruik' van wordt gemaakt vrees ik met grote vrezen dat een nieuw kabinet de regeling toch weer op de schop zal gaan willen gooien.

Dat is hier in Rotterdam niet anders, het wemelt van de 190D's met nieuwe kenteken en bestuurders met grote snorren.
Bij de RDW in Schiedam is het ook altijd één grote 190D meeting.

royzz
29-05-2012, 21:16
Jongens ik rij een golf mk2 diesel uit 87, kan ik ook nog een verzoek insturen naar de belasting dienst of ben ik al te laat

Spierings
29-05-2012, 21:57
Jongens ik rij een golf mk2 diesel uit 87, kan ik ook nog een verzoek insturen naar de belasting dienst of ben ik al te laat
Brief sturen is niet nodig, een 87er wordt dit jaar toch niet belastingsvrij ;)
Een 87er benzine wordt na 26 jaar wegenbelastingsvrij en voor een diesel moet je dan als nog het verschil tussen benzine en diesel betalen.

Of je moet kunnen aantonen dat deze in 86 geproduceert is en dan heb je misschien kans dat je hem wegenbelastingsvrij krijgt maar als ik het zo lees had je hem dan voor 2012 in moeten dienen. Tegenwoordig wordt naar de 1e tenaamstelling gekeken.

royzz
30-05-2012, 16:06
oke ik hoef dus niet het geboorte bewijs aan te vragen dus

Spierings
30-05-2012, 17:42
Geboortebewijs heb je alleen je alleen nodig om aan te tonen dat deze in 1986 geproduceert is, maar aangezien dat dit waarschijnlijk toch niet meer kan heb je hier niks aan. Er wordt tegenwoordig naar de eerste tenaamstelling gekeken.

Anders nog een jaartje wachten en dan moet je nog 5 jaar het verschil in wegenbelasting betalen tussen diesel en benzine
http://www.oldtimernederland.nl/info/motorrijtuigenbelasting.html

royzz
30-05-2012, 20:05
dat is jammer maar het scheelt toch wat per maand

Area51
05-07-2012, 07:48
Dat is hier in Rotterdam niet anders, het wemelt van de 190D's met nieuwe kenteken en bestuurders met grote snorren.
Bij de RDW in Schiedam is het ook altijd één grote 190D meeting.

Met dank aan oldtimernieuws en de FEHAC;

Aantal oldtimers is de laatste 10 jaar verdubbeld
Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat het aandeel voertuigen ouder dan 25 jaar in Nederland is gestegen van 165.000 in 2000 tot 410.000 in 2010. Ter vergelijking: Nederland kent een voertuigenpark van 7.500.000 auto’s, 1.100.000 bedrijfsauto’s en ruim 600.000 motoren.

Met name het aandeel van de motoren die ouder dan 25 jaar zijn is enorm toegenomen. Waren er in Nederland in het jaar 2000 bijna 33.000 motoren ouderen dan 25 jaar geregistreerd, in 2010 waren er dat maar liefst 133.000 geworden. Niet alleen absolute getallen is het aandeel oldtimers toegenomen, ook maakt het aandeel oldtimers nu een grote deel uit van het geheel. Was in 2000 slechts 2,2% van de voertuigen in Nederland 25 jaar of ouder, in 2010 is dat aandeel gestegen naar 4,4%. Een deel van de toename is toe te wijzen aan de import van oldtimers. In totaal heeft de RDW sinds 1988 al 8 speciale kenteken series uitgegeven, waarbij iedere serie is goed voor 9999 oldtimers.

Er zijn een paar oorzaken aan te wijzen voor deze grote groei. In de jaren 1975-1985 werden veel meer nieuwe auto’s verkocht dan in voorgaande decennia. Bijna automatisch blijven er zo ook meer auto’s over. Daarnaast is de kwaliteit van de auto’s juist in die periode met sprongen vooruit gegaan wat een vele langere levensduur verklaart.

Maar er is ook een keerzijde. Juist omdat de auto’s van begin jaren tachtig kwalitatief beter zijn lijkt er een groep te ontstaan die de vrijstellingsregeling oneigenlijk gebruikt en dagelijks in een oldtimer rijdt. Niet omdat ze zoveel hebben met oldtimers, maar primair vanuit de gedachte zo goedkoop te kunnen rijden. Niet voor niets is de Mercedes 190 de meest geïmporteerde auto op dit moment. Nu is er natuurlijk helemaal niets mis met een mooie Mercedes 190, integendeel, maar het zorgt wel voor beeldvorming die er al toe heeft geleid dat de belastingvrijstelling is stilgelegd. Het zou wel jammer zijn dat een kleine groep een beeld vormt die negatief is voor alle oldtimerliefhebbers in Nederland die juist hun oldtimers koesteren en door de vrijstelling van hun hobby kunnen genieten. In dit licht gezien zou de toename van het aantal oldtimers wel wat mogen afnemen?

Met dank aan de FEHAC

Een Mercedes 190D 'doet' zo'n kleine 100,- wegenbelasting per maand heb ik ergens eens gelezen, gemiddeld genomen loopt de staat over die 410.000 wegenbelastingvrije oldtimers zo'n 45,- mis, dat is 18.450.000,- per maand, op jaarbasis is dat ruim 220.000.000,- !!

Reken er maar op dat als het wegenbelastingvrije wagenpark blijft toenemen er vroeg of laat een einde aan de regeling gaat komen.

Area51
01-08-2012, 11:23
Ik vrees dat hiermee vast het begin van het einde wordt aangekondigd...

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12666403/__Vervuiling_oldtimers_neemt_toe__.html

stufenheckfahrer
03-08-2012, 17:58
Als we in september op de PvdA, Groenlinks, SP of een vage one-issue partij stemmen, hebben we hier weer genoeg te bespreken Alain.
We hebben het zelf in de hand, dussssss....

De Pul
03-08-2012, 18:00
Als we in september op de PvdA, Groenlinks, SP of een vage one-issue partij stemmen, hebben we hier weer genoeg te bespreken Alain.
We hebben het zelf in de hand, dussssss....
:goodpost: :thumbup:

corrado-usa
03-08-2012, 18:31
vriendin hoorde zelfs al dat het hellemaal wordt op geheven het belastingvrij rijden dat alle auto weer moet betalen.

fearless
03-08-2012, 18:39
Allemaal verhaaltjes ja....

Van mij mogen ze de import wel weren. Je wordt doodgegooid met importbakken voor het belastingvrije rijden.
Zonde.

Zie veel liever een originele hollander die belastingvrij is als een importbak.
Tis toch ook geen smoelwerk....heb je een mooie ouwe bak met een nieuw nummer op het kenteken :screwy:

superbeast
03-08-2012, 19:04
import geen vrijstelling geven voor wegenbelasting, scheelt alweer een hoop.
Zie zelf hier een hoop nieuwe kentekens op oude merc audi enzovoort die ouder zijn dan 25 jaar

Area51
03-08-2012, 20:03
import geen vrijstelling geven voor wegenbelasting, scheelt alweer een hoop.

Dat is één mogelijkheid, een andere mogelijkheid is dat het rekeningrijden weer van stal wordt gehaald.

stufenheckfahrer
05-08-2012, 10:28
Dat is één mogelijkheid, een andere mogelijkheid is dat het rekeningrijden weer van stal wordt gehaald.
Dan betaal ik nog liever belasting, Alain.
Het idee dat ik mijn kilometers moet verantwoorden staat mij niet aan.
Jijzelf zou dan bijvoorbeeld in Nederland kilometers moeten verantwoorden die je op vakantie in het buitenland maakt, eventueel bovenop de wegenvignetten of peages.

Het probleem is naar twee kanten scheef, in de ons omringende landen is de wegenbelasting veel lager, wij hebben voor auto's vrijwel de hoogste belasting van Europa.Ook kennen allerlei buurlanden vrijstelling voor oldtimers. Hoe vaak staat er in Duitsland steuerfrei in de koptekst van een advertentie? Of in Zweden skattefri?... Omdat het betalen van een redelijke belasting niet zo erg is, misschien?

Aan de andere kant is het zo dat de vrijstelling ooit in het leven geroepen is om oude auto's als industrieel erfgoed te kunnen bewaren (alle dromers die in dit soort topics roepen dat vrijstelling er is omdat er over deze auto's lang genoeg betaald is, welterusten verder).Wie kan mij met droge ogen verklaren dat een Mercedes W124, W201 of zelfs een Golf2 aangemerkt kan worden als industieel erfgoed? Geen van dit soort auto's heeft de bakens verzet in de historie.
Ik ga ervan uit dat mijn vriendenkring zojuist flink geslonken is, maar misschien moesten we onze koppen maar eens uit het zand trekken.

Berrychello
05-08-2012, 17:18
Wel belasting betalen voor import-auto's is inderdaad heel geen gek idee. Zoals al eerder gepost hier: eerst 25 jaar belasting betalen, daarna niet meer.
Al wordt dat nu 30 jaar, maarja: ook prima. Nog even 2½ jaar wachten tot onze '88-er belastingvrij wordt. Maakt niet uit, zo duur is de wegenbelasting niet voor een mkII.

M1974
06-08-2012, 07:08
Even een ander balletje opgooien...

Waarom zouden we de oldtimers niet alleen belasting vrij maken als het aantoonbaar onze tweede auto is?
Als het echt je hobby auto is, dan rij je die niet als "daily". Hiermee voorkomen we dus een groot deel van de import, omdat het niet interessant is.
En ja ook dit is niet waterdicht, maar al vrij eerlijk. Misschien maar combineren met het idee van belasting betalen op import auto's?

En even relativerend: Wat is nu werkelijk de belasting voor onze hobby golfjes? Voor mijn MK1 cabrio betaal ik 32 euro per maand, als ik dat al niet meer kan betalen, kan ik net zo goed gelijk met de hobby stopppen.

ronaroot
06-08-2012, 07:55
Ik vraag me af, is er ergens bekend hoe groot die groep "vervuilers" is ?(dus de belastingvrije auto's die dagelijks gebruikt worden)
Gevoelsmatig zeg ik, we praten over "peanuts" :rolleyes:

M1974
06-08-2012, 08:28
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/behandelddossier/32800/kst-32800-22?resultIndex=0&sorttype=1&sortorder=4
Als je de PDF download zie je de cijfers in een tabelletje.

Op het totale aantal auto's in NL, lijkt het aantal oldtimers "peanuts"
Maar het aantal is het laatste jaar wel verdubbeld.
Ook bij de RDW stations zie je momenteel veel grote oudere diesels (Mercedes, Audi's BMW's)voor import staan. Allemaal auto's die puur en alleen gekocht worden om als dagelijks vervoer te dienen, zonder houderschapsbelasting.

Zelf zie ik ook een merkbare toename van deze categorie auto's. 5 jaar geleden zag je lang niet zoveel (vrij nette) 190 D's rondrijden als nu. (hooguit een oudere boer die dat ding 20 jaar geleden nieuw had gekocht).

Van mij mag dit "belasting omzeilen" wel aangepakt worden, maar dan wel op een dusdanige manier, dat de "echte" liefhebbende oldtimer bezitter er zo min mogelijk last van heeft.

ronaroot
06-08-2012, 09:32
Interessant om te zien zo'n tabel.
Je het is inderdaad wel sterk groeiend :wow:

Van mij mag dit "belasting omzeilen" wel aangepakt worden, maar dan wel op een dusdanige manier, dat de "echte" liefhebbende oldtimer bezitter er zo min mogelijk last van heeft.

Ja dat zou het mooiste zijn, maar vaak zijn de "liefhebbers" uiteindelijk toch ook de dupe :rolleyes: