View Full Version : Compressie verlies
Geachte sleutelaars,
Na een rustig ritje van werk naar huis verloor de auto halverwege vermogen, op zijn elfendertigste naar huis gereden. Motortje loopt nog wel maar levert minimaal vermogen. Het betreft hier een Golf 2 1.8 8V uit 1984.
Na een compressie meting gedaan te hebben bleek er geen druk op de tweede en derde cilinder. Wat komt het meest voor; scheur in de kop, het onderblok of de koppakking eruit. Zodat ik een idee heb wat ik tegen kan komen na demontage. Of zijn er nog andere oorzaken die ik over het hoofd zie...
Alvast bedankt voor het mee denken!
bugsnbusses
07-01-2010, 19:53
kleppen naar de hemel,... distributie verschoten,.... zuigerveren kaduuk,.... kop gescheurd (alhoewel dit bijna nooit voorkomt!) kan eigenlijk tal van oorzaken hebben!
Hoe graat is de kans dat er 2 kleppen of van twee zuigers de veren kapot gaan?
distributie is niets mis mee.. nog meer dingen die ik na kan kijken alvorens het blok te demonteren?
golf mkII 16v
08-01-2010, 23:21
Als je de kop eraf haald weet je meer
Is wss de koppakking tussen de 2 cilinders
DragonGr Dragon
13-01-2010, 15:35
Als de compressie van twee aangelegen cilinders wegvalt lijkt mij het meest logische dat de koppakking op de grens is doorgeslagen. Als de ene druk levert, is de ander open, ze zijn nooit beiden tegelijk dicht.
Een scheur in de kop komt ook nog wel eens voor, maar dan moet je dat bij allebei hebben en dat zou toevallig zijn. Verlies je ook koelvloeistof??
Gerrit G60
13-01-2010, 15:53
Je kop zal er toch afmoeten, hoe dan ook!
Dan kun je meteen zien wat er aan de hand is.
Grote kans op koppakking.
Scheurtje in de kop kan ook, je zal hem toch even moeten laten afpersen wil je zekerheid!
Zuigerveren kan ook, maar wel toevallig dat ze op 2 cilinders tegelijk kapot gaan.
Groet, Gerrit
DragonGr Dragon
13-01-2010, 15:58
Dat zeg ik als er twee zuigers tegelijk compressie verliezen en dan ook nog een naast elkaar zitten, dan durf ik er mn hand voor in het vuur te steken dat wanneer je de kop eraf haalt, de koppakking een stukje mist...
Kop moet er inderdaad zowiezo af, ga hem eerst afpersen vanavond en dan weten we meer, alvast bedankt voor de info!
Gerrit G60
13-01-2010, 16:20
Kop moet er inderdaad zowiezo af, ga hem eerst afpersen vanavond en dan weten we meer, alvast bedankt voor de info!
Succes ermee!
Groet, Gerrit
DragonGr Dragon
13-01-2010, 19:07
Kan je dat zelf afpersen??
eh, ja. en inderdaad, het is de koppakking. Kop is eraf, laten vlakken en dan kunnen we weer rijden!
DragonGr Dragon
14-01-2010, 11:34
Ja, kan je zelf afpersen?? hoe doe je dat?
Was het stuk tussen Cyl 2 en 3 weggeslagen??
Dat laten vlakken ben ik het niet zo heel erg mee eens. Ik zou niet weten waarom dat nodig is...
martiepartie
14-01-2010, 11:51
Meten = weten.
Als het pasvlak beschadigd is, of de kop bol of hol is lijkt vlakken me wel handig :D
golf mkII 16v
14-01-2010, 21:46
Dan krijg je hem ook gelijk mooi schoon terug
DragonGr Dragon
14-01-2010, 21:51
Eens, maar dan is er toch wel iets misgegaan: oververhitting. Bij VW worden die bouten zo hard aangejankt dat je niet zomaar last ervan hebt...
Kan iemand nog zeggen hoe je dat afpersen doet en of je dat zelf kan??
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.