Log in

View Full Version : Voor mensen die niet in winterbanden geloven!

Gijs
07-01-2010, 19:14
Bekijk dit filmpje maar eens; http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s
Zelfs op puur ijs heeft het effect!

Zoveel mensen die zeggen dat het aan de rijstijl ligt. Deels klopt dat, maar het type banden scheeld zo ontzettend veel. In de winter loop je zelf ook niet op zomerschoenen toch?! :)

Als het aan mij zou liggen, zou het hier in Nederland verplicht moeten worden ;)

corrado-usa
07-01-2010, 19:27
wat een verschil had ik niet verwacht.

Geert_Sneek
07-01-2010, 19:31
Wat een verschil, had ik ook verwacht....

Eigenlijk best logische toch, dat banden die speciaal voor in de sneeuw zijn gemaakt beter presteeren als banden die voor zomerweer zijn gemaakt?

corrado-usa
07-01-2010, 19:39
Wat een verschil, had ik ook verwacht....

Eigenlijk best logische toch, dat banden die speciaal voor in de sneeuw zijn gemaakt beter presteeren als banden die voor zomerweer zijn gemaakt?

idd heb je gelijk in :thumbup:

Pedaalemmer
07-01-2010, 19:44
Bekijk dit filmpje maar eens; http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s
Zelfs op puur ijs heeft het effect!

Zoveel mensen die zeggen dat het aan de rijstijl ligt. Deels klopt dat, maar het type banden scheeld zo ontzettend veel. In de winter loop je zelf ook niet op zomerschoenen toch?! :)

Als het aan mij zou liggen, zou het hier in Nederland verplicht moeten worden ;)

Ik vind het onzin, het is dat we weer een keer een strenge winter hebben, anders vind ik het weinig toegevoegde waarde in nederland.

Gertjan
07-01-2010, 19:47
Ik loop trouwens op dezelfde schoenen die ik in de zomer aanheb hoor :D

Typ 81
07-01-2010, 19:47
Ik zweer erbij: november t/m maart.

scirocco9
07-01-2010, 20:22
een winterband maakt duidelijk een verschil

Jurgen Santana
07-01-2010, 20:22
Ik vind het onzin, het is dat we weer een keer een strenge winter hebben, anders vind ik het weinig toegevoegde waarde in nederland.

Winterbanden zijn dus onzin behalve bij winterweer. Ik geloof dat je het idee van winterbanden aardig begint door te krijgen :D

stufenheckfahrer
07-01-2010, 20:31
Goed filmpje Gijs :thumbup:

Inderdaad, er ligt ook heel veel aan je rijstijl.
Het kiezen van de juiste band is onderdeel van je rijstijl.

Bij temperaturen lager dan +7 graden Celsius is de samenstelling van het rubber van een zomerband al te hard om nog de juiste hoeveelheid tractie te hebben.

Vorig jaar stond ik voor het stoplicht naast een Touareg op zomerbanden in een flink pak sneeuw, toen het licht op groen sprong kwam hij haast niet van z'n plek. Ik reed bijna normaal weg met m'n oude køtgolf op winterbanden. Als je op winterbanden rijd merk je aan andere weggebruikers dat het gladder word, omdat zíj ineens heel langzaam gaan rijden.

En dat is de toegevoegde waarde ;)

Pedaalemmer
07-01-2010, 20:32
Winterbanden zijn dus onzin behalve bij winterweer. Ik geloof dat je het idee van winterbanden aardig begint door te krijgen :D

haha inderdaad, maar als je de OP leest dan zie je dat er mensen voor verplichting van winterbanden in Nederland zijn.

Dub-Detail
07-01-2010, 20:39
Ook bij zomerweer geven ze veel betere tractie. Alleen door de zachte samenstelling slijten ze wel enorm hard.
Gr, Pim

breadfan83
07-01-2010, 20:39
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als ik die Duitsers, voor wie de winterbanden verplicht zijn, soms over de weg zie vliegen, waar de Nederlanders moeten kruipen, kan ik niet anders zeggen dan dat het toch wel heel duidelijk is dat die dingen verdomd goed werken.

Juist omdat ik van mezelf weet dat ik die banden nooit ga kopen voordat ik m'n auto in de puin rij vanwege geen grip, vind ik ook dat ze verplicht moeten worden in Nederland. Denk dat het er een stuk veiliger op wordt. Kwaad doet het in ieder geval niet. ;)

Melvin
07-01-2010, 20:43
Ook bij zomerweer geven ze veel betere tractie. Alleen door de zachte samenstelling slijten ze wel enorm hard.
Gr, Pim

Dat is niet waar :) Is ook al uitgebreid getest...

Schijnt zelfs dat winterbanden pas echt verschil maken vanaf een temperatuur onder een paar graden C... Alles daarboven zijn zomerbanden beter.

(ik ben trouwens ook een fan van winterbanden... Heb er wel geen op het moment, ik had zelf niet zo'n straffe winter verwacht, maar ik ben dan ook geen Piet P.)

neoninside
07-01-2010, 20:47
Idd voor die paar keer dat het hier vries en daadwerkelijk glad is door sneeuw

gemiddeld over al die jaren gezien is het in nederland 4 a 5 dagen glad
En dan schat ik het erg ruim in
En dan winterbanden verplicht stellen in een heel seizoen.. beetje zinloos

Dan zou je all season banden verplicht moeten stellen en zomerbanden verbieden
Dan ben je beter bezig

Bas
07-01-2010, 20:53
Het punt is juist dat het niet alleen om het rijden op ijs gaat. Onder de 7 graden verliezen de zomerbanden grip door de hardere compound.
[tel-sell modus]Vroeger vond ik het ook onzin om apart winterbanden aan te schaffen voor gebruik in Nederland, maar ik ben blij dat ik het toch geprobeerd heb.[/tel-sell modus]

Area51
07-01-2010, 21:00
Van mij mogen ze het verplicht stellen, of het aan de verzekering koppelen.

"aanrijding op zomerbanden ?? Dan ook zelf voor de schade opdraaien."

Domi
07-01-2010, 21:43
Verpicht stellen. Zelfs bij hevige regenval doet een goede winterband zijn werk ook.
Wij hebben ze onder onze familie-auto en je rijdt wel met een ander gevoel de weg op. veiliger.

dragracer
07-01-2010, 22:00
Ik heb hier ook bij alle 2 VW's een set winterbanden bij, ook omdat we nog wel wat kilometers maken ons wonderschone land.... :D ...ook in de winter.

Maar opzich wel een leuke discussie hier....... :)

Voor een set lichtmetalen velgen met banden (van laat ik zomaar eens een merk noemen.....uhm bijv. BBS) wordt hier rusitg € 2000,- euro neergelegd.

Deze worden vervolgens op een auto gedaan die welgeteld een keer of 10 per jaar de garage uit mag (als het niet regent).

Maar voor op een auto die dagelijks gebruikt wordt (dus ook in de winter) is een paar honderd euro voor een paar velgen met winterbandjes teveel als het om veiligheid gaat........... :confused: :rolleyes:

René
07-01-2010, 22:07
Om de 18" van de Golf is gisteren een set winterbanden gemonteerd...onderweg naar huis meteen kunnen testen omdat het even flink begon te sneeuwen en de wegen binnen korte tijd alweer mooi bedekt waren met een laag sneeuw....wat een verschil...niet te beschrijven. Ik weer zeker dat iedereen die roept dat het onzin is, nog nooit op winterbanden heeft gereden of ze konden vergelijken met zomerbanden in de sneeuw. Thuis aangekomen heb ik meteen gebeld naar RH om een set winterbanden te bestellen voor de Clio van de vriendin. Vanaf nu rij ik in de koude maanden op winterbanden.

René
07-01-2010, 22:09
Voor een set lichtmetalen velgen met banden (van laat ik zomaar eens een merk noemen.....uhm bijv. BBS) wordt hier rusitg € 2000,- euro neergelegd.

Deze worden vervolgens op een auto gedaan die welgeteld een keer of 10 per jaar de garage uit mag (als het niet regent).

Maar voor op een auto die dagelijks gebruikt wordt (dus ook in de winter) is een paar honderd euro voor een paar velgen met winterbandjes teveel als het om veiligheid gaat........... :confused: :rolleyes:

Das een hele goeie inderdaad...met als commentaar "ach, `t is m`n dagelijkse auto maar...." :redface:

Ebut
07-01-2010, 22:10
Zomerschoenen?

SHReK
07-01-2010, 22:12

Winterbanden verplicht!
als een ieder ze heeft hoef ik terwijl ik harder kan,
niet in de file aantesluiten achter mensen met zomer bandjes..

Grtz

breadfan83
07-01-2010, 22:13
En als die dingen massaal verkocht gaan worden, gaat de prijs misschien ook wat omlaag, en komen er wat plattere maten. :D

René
07-01-2010, 22:14
En als die dingen massaal verkocht gaan worden, gaat de prijs misschien ook wat omlaag, en komen er wat plattere maten. :D

225-40-18....plat genoeg ;)

WorkingClass
07-01-2010, 22:34
dit jaar voor het eerst, vond het eerder een beetje "onzin"
(lees zonde van het geld) , maar het verschil is niet te beschrijven.... :thumbup: ,

kan het iedereen aanraden.

Richard
07-01-2010, 22:42
al meer dan dan 12 jaar op wintersloffen. nu zelfs 245 40 18 in combi met quattro.. das pas een aanrader

Jurgen Santana
07-01-2010, 22:51
al meer dan dan 12 jaar op wintersloffen. nu zelfs 245 40 18 in combi met quattro.. das pas een aanrader

Dat is te lang, 4-6 maanden per jaar is genoeg. Daarna kunnen de zomerbanden er weer onder.

Richard
07-01-2010, 22:52
dus..;)

breadfan83
07-01-2010, 22:53
225-40-18....plat genoeg ;)

Niet voor 15x7". :D

Jan-Jelle
07-01-2010, 23:01
tuurlijk maken winterbanden verschil..
als er ijs ligt, moet je gewoon op je snelheid letten, en niet als zo'n achterlijke door een gladde bocht heen jakkeren, maar het gewoon rustig aandoen. verplichtstellen voor die 3 weken dat het glad is vind ik maar overdreven...

en Breadfan, ik denk dat de prijzen van de winterbanden juist omhoog gaan als ze verplicht worden, want je moet ze wel kopen.

Het is wel slim om winterbanden te hebben, maar ik vind dat ieder dat voor zich moet kunnen bepalen...

Gijs
07-01-2010, 23:17
Niet voor 15x7". :D
195/50/15?! :)

tuurlijk maken winterbanden verschil..
als er ijs ligt, moet je gewoon op je snelheid letten, en niet als zo'n achterlijke door een gladde bocht heen jakkeren, maar het gewoon rustig aandoen. verplichtstellen voor die 3 weken dat het glad is vind ik maar overdreven...

en Breadfan, ik denk dat de prijzen van de winterbanden juist omhoog gaan als ze verplicht worden, want je moet ze wel kopen.

Het is wel slim om winterbanden te hebben, maar ik vind dat ieder dat voor zich moet kunnen bepalen...
Er staat een ;) bij, in de start post. Verplichten is een groot woord, dat is het in duitsland ook niet. Maar wanneer je bij een ongeluk betrokken bent op je zomerbandjes in de sneeuw, ben je in duitsland wel als eerste de lul (lees; verzekering zal moeilijk gaan doen).

En buiten dat winterbanden ook een goede afvoer hebben van regenwater, is het ondertussen al íets langer dan 3 weken glad. ;)

Jan-Jelle
07-01-2010, 23:40
Er staat een ;) bij, in de start post. Verplichten is een groot woord, dat is het in duitsland ook niet. Maar wanneer je bij een ongeluk betrokken bent op je zomerbandjes in de sneeuw, ben je in duitsland wel als eerste de lul (lees; verzekering zal moeilijk gaan doen).

En buiten dat winterbanden ook een goede afvoer hebben van regenwater, is het ondertussen al íets langer dan 3 weken glad. ;)
het is in principe dus verplicht, tenzij je het risicco wil lopen de rest van je leven te betalen...
dat is waar, maar dit jaar is wel een uitzondering... y zal nog wel ff glad blijven, wany het strooizout raakt op.. hoorde dat ze ergens al met zeezout gingen strooien.

stufenheckfahrer
07-01-2010, 23:50

Maar ik mag niet zelf bepalen door wie ik word aangereden, (lees, een lullo op zomerbanden in de winter)

RubenD
08-01-2010, 00:03
Iedereen die het steeds over glad heeft, heeft het gewoon niet begrepen.

Zelf op nat wegdek (door regen) bij je met winterbanden beter af. Zoals meerdere keren aangegeven is, zodra de temperatuur onder de 7 graad celsius valt ben je beter af met winterbanden.

En dat het zo duur is, is lulkoek. Als je met winterbanden rijd kunnen je zomerbanden immers niet slijten...

Roy 1.6
08-01-2010, 00:43
En voor een mk1 of 2 heb je voor 40euri*4 als vredestein snowtrac er onder.

joostvw
08-01-2010, 00:47
ik heb ze altijd al willen hebben, een setje winterbandjes erbij. en sinds vanavond heb ik ze eindelijk.
het het nog niet uitvoerig kunnen testen, maar wat ik heb gevoeld was goed.
kijk op spekgladde ijsplaten, ben je met winterbanden nog nergens maar het is idd vanaf 7 graden en lager al verschil en in de regen enzo dus ik vind dit een zeer goede investering want kan er zeker weer 3 /4 jaar tegenaan.

overigens moet ik er wel bijzeggen dat dit jaar de wintersport met eigen auto de grootste reden tot aankoop was en de flinke korting die ik op mn werk krijg ;)

Arne
08-01-2010, 08:39
Ik rijd sinds een jaar op 4 op winterbanden. Bij ons bedrijf is het verplicht op de leasewagens. Bevalt me echt uitstekend, zoals Rene zegt, iedereen die zegt dat het onzin is rijdt er niet op. Platte maten is imo ook onzin, gewoon een setje staal kopen en daar winterbanden om.

dekilo
08-01-2010, 09:01
Ik heb nu een setje winterbanden op de golf liggen die meer waard zijn als de auto zelf!
Ik kan wel lekker doortuffen met mijn oude strontbak terwijl ik het gross zie glijden en bibberen.
Vorig jaar kwam ik op bridgestone zomerbanden met goed profiel niet eens van mijn plek!
Ik stapte uit en zag de wielen nog draaien!
Hij stond nog in versnelling.
Toen maar de winterbanden eronder gegooid en nergens meer last van.
Maar moet wel zeggen dat je toch je rijstijl moet aanpassen.

martiepartie
08-01-2010, 09:23
Hee, das een goeie tip, kan je je eigen auto van de parkeerplaats duwen terwijl de wielen nog draaien :D

Ik heb geen winterbanden, heb er het geld op 't moment echt niet voor. Ga wel op de fiets naar het werk en met lange afstanden leen ik een auto waar wel winterbanden onder zitten.
Ik hoef het niet eerst te merken of het beter is of niet, dat hebben anderen al voor mij bewezen. Als ik dagelijks een auto nodig heb komt er zeker een set wintervelgen+banden bij.

Richard
08-01-2010, 10:40
gister gespot. mercedes vito op de cruise control en bestuurder uit de auto duwend

Kaj_A
08-01-2010, 11:31
Vorige week moest de Seat Leon naar de garage waar een setje 16 inch met winterbanden onderzit, rijdt prima in het winterweer.
De leenauto was een Seat Altea XL met 17 inch en 215 brede zomerbanden, i.c.m. een diesel en automaat was dat niet fijn rijden kan ik je vertellen. Waar ik met winterbanden wel fatsoenlijk kon optrekken en remmen, was dat met die zomerbanden totaal niet het geval.

Voor mij in de winter gewoon winterbanden en als het weer beter wordt weer zomerbanden.

Ik kan ook iedereen aanraden om een keer proberen te rijden in de sneeuw met een auto met winterbanden, en dan durf ik met zekerheid te zeggen dat je je een stuk veiliger voelt door de controle die je dan nog hebt over de auto.

breadfan83
08-01-2010, 15:57
Gisteren een freesje op gaan halen bij een plaatselijke gereedschapsboer. Komt er een stucadoor (dat zei ie toen ie binnen de Bosch actie, twee halen een betalen, voor een accuboor kwam ophalen) aanrijden in een donker blauwe Seat Leon. Meneer wil vooruit inparkeren in een parkeervak, en remt, maar de auto glijdt een meter of vijftien door, en komt hoppa in het hekwerk / vangnet terecht.

Die zal ook geen winterbanden hebben gehad denk ik. :D

Oudelut
08-01-2010, 19:18
Winterbanden zijn top! Inderdaad vanaf zo'n 5 graden gooi ik alles om. Geen sneeuw of ijs? Tóch winterbanden bij koude temperatuur...
Alleen jammer dat al die andere mensen waar je vervolgens achter in de file staan dat dan weer niet doen.
Verplichting hoeft van mij niet, er is al zoveel verplicht, en dat is het in Duitsland ook niet. Maar koppel het inderdaad maar aan de verzekering: schade met zomerbanden met temperaturen onder 3 graden of zo: aansprakelijk tenzij heel duidelijke schuldvraag bij andere partij.

John
08-01-2010, 20:20
gister gespot. mercedes vito op de cruise control en bestuurder uit de auto duwend

:wow:
De auto zal ineens grip krijgen. :screwy:

ErikvanBilsen
08-01-2010, 21:40
Ik heb hier ook bij alle 2 VW's een set winterbanden bij, ook omdat we nog wel wat kilometers maken ons wonderschone land.... :D ...ook in de winter.

Maar opzich wel een leuke discussie hier....... :)

En in die tijd dat je op winterbanden rijd slijten je zomerbanden ook niet dus kost het je ook minder setjes zomerbanden.

Erik.

MauSeR35
08-01-2010, 22:51
Heb sinds deze winter ook een setje winterbanden op mijn golf en ik vind dat het wel goed werkt. Ik heb echter wel een stuk minder stuurgevoel dan op mijn zomerbanden (zelfde maat), het is net of de auto de bocht in valt voordat je echt het gevoel hebt in te sturen. Dit is wel verbeterd toen ik de spanning wat verhoogde maar weg is het niet helemaal. Toch is het wel de moeite, ondanks deze kleine tekortkoming ;)

Gijs
08-01-2010, 23:10
Dan ben je 'm kwijt... :D

Dit jaar heb ik m'n winterbanden al in oktober gemonteerd. Lekker vroeg, maar dit wordt toch het laatste jaar voor die banden. Zitten nu op 4 à 5mm profiel. Eerst deze banden goed afrijden en als de zomerwielen er weer onder gaan, ik denk in april of mei, ga ik deze banden op een paar oude kever velgen leggen en lekker opgummen :rolleyes:

Vergeleken 18"/19" banden kosten deze banden geen zak, en dan bedoel ik een fatsoenlijk merk dus geen Nankang ofzo ;)

Arnaud
08-01-2010, 23:11
Ik heb mijn winterbanden ook weer gemonteerd zegt de moeder van het verdronken kalf... :redface:
Omdat de winter in oktober-november niet echt doorzette (constant temperaturen rond de +10 graden) had ik besloten mijn winterset eerst nog even te laten liggen, totdat dus een week of wat geleden de winter ineens wel erg snel om de hoek kwam kijken. De donderdag van de hevige sneeuwval mocht ik nog op mijn zomerbandjes naar het werk; 100 km. waar ik 3 uur over deed, om vervolgens op de terugweg 500 meter van mijn huis nog even á la "blij-dat-ik-glij" flink een stoeprand mee te pakken. Resultaat: 1 velg spuiten en een ritje uitlijner (was allang blij dat het daar bij bleef maar goed).
Ik heb mijn winterset de volgende dag meteen gemonteerd, en ik kan je zeggen dat je dán het verschil meteen kan merken! Zelfs een handrembochtje slaagt in de meeste gevallen niet eens meer; zeker met winterse omstandigheden kan ik ze alleen maar aanraden!

Jurgen Santana
08-01-2010, 23:27
Mijn daily heeft 26" wielen. Geen winterbanden voor te krijgen:(

Roy 1.6
09-01-2010, 00:00
26? :eek:

dragracer
10-01-2010, 19:13
Hier nog een filmpje op youtube.......

filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=8ncga6UxlHM)

Richard
10-01-2010, 19:25

kun je nagaan dat ik even heb staan wachten :D , maar ging goed

Richard
10-01-2010, 19:29
trouwens vandaag erg gelachen om een subaru sti met alle toeters en bellen behalve winterbanden.. ding was veels te ver verlaagd en lag daarom stijfvast in de sneeuw..

Jetta MaNiA
10-01-2010, 20:15
dus..;)

Zodoende :thumbup:

Jetta MaNiA
10-01-2010, 20:18
Rijd al jaren op winterbanden, ze zouden het gewoon verplicht moeten stellen.

Momenteel is half nederland in paniek omdat men er nu het nut pas van in ziet. Maar omdat er een ware "run" op winterbanden is ontstaan sinds een week of 3 a 4 is er bijna niks meer te krijgen...

Aan iedereen die het nut er nu (pas) van inziet, wees er snel bij aankomend seizoen:D

jellehier
12-01-2010, 13:14
Natuurlijk winterbanden werken..
Maar een gezond ingestelde rijstijl en goede zomerbanden kom je ook heel ver mee..

vind het bijvoorbeeld in nl beter om een slipcurses verplicht te stellen dan winterbanden.. puur en alleen omdat het onzin is om in ons landje winterbanden te verplichten.. zo heel koud is het normaal gesproken gewoon niet.. het is nu toevallig al een maandje koud.. maar zelfs dan kan je met zomer banden ook prima rijden.. als je je er maar naar gedraagt..

Gevaarlijk aan winterbanden is dat mensen overmoedig worden.. ook winterbanden hebben een grens.. je moet echt niet denken dat je omdat je winterbanden onder je auto hebt, je wel 120 kan rijden in een sneeuwstorm.. dan zal een winterband je ook gewoon in de steek laten.........

Richard
12-01-2010, 13:21
Maar een gezond ingestelde rijstijl en goede zomerbanden kom je ook heel ver mee..

vind het bijvoorbeeld in nl beter om een slipcurses verplicht te stellen dan winterbanden.. puur en alleen omdat het onzin is om in ons landje winterbanden te verplichten.. zo heel koud is het normaal gesproken gewoon niet.. het is nu toevallig al een maandje koud.. maar zelfs dan kan je met zomer banden ook prima rijden.. als je je er maar naar gedraagt..

Gevaarlijk aan winterbanden is dat mensen overmoedig worden.. ook winterbanden hebben een grens.. je moet echt niet denken dat je omdat je winterbanden onder je auto hebt, je wel 120 kan rijden in een sneeuwstorm.. dan zal een winterband je ook gewoon in de steek laten.........

en met deze conclusies heb ik dus moeite.. nederland heeft elke winter wel graden onder de 5 graden.. elke test( kijk maar eens op driversforum) zegt dat je winterbanden vanaf graden lager dan 5 graden beter zijn.

ik zie hier ook mensen die 40 rijden ongelukken krijgen met zomerbanden op dit moment ( zit zelf 70.000 per jaar op de weg) en zelfs mijn ouders die 1500km doen hebben winterbanden..

waarom? je zal maar net een spelend kind ervoor krijgen.

de kosten voor de winterbanden zijn toch praktisch niets tov van blikschade en de banden slijten met zomerbanden ook...

en een antislipcursus ipv winterbanden.. tja

Richard
12-01-2010, 13:24

maar laat me raden, je rijd op zomerbanden

Area51
12-01-2010, 13:31
het is nu toevallig al een maandje koud..

De komende 30 jaar gaat koud verlopen ... (http://www.spitsnieuws.nl/archives/tech/2010/01/de_aarde_koelt_af.html)

Richard
12-01-2010, 13:43
De komende 30 jaar gaat koud verlopen ... (http://www.spitsnieuws.nl/archives/tech/2010/01/de_aarde_koelt_af.html)

dan worden alle quattro's indirect meer waard... :D woohoo

breadfan83
12-01-2010, 14:16

Hoppa, benzine prijzen omlaag, roetfilters pleite, kilometerheffing in de kliko en een extra winterbanden-tax!

Wedden!? :D