PDA

View Full Version : T3 Pick up motor upgrade mogelijkheden


Gijs
07-01-2010, 22:20
Een vriend van mij verkoopt z'n 81'er Transporter T3 pick-up met 1600 diesel motor. Auto is goed gebruikt en start met dit weer niet op eigen kracht (ik denk gloeibougies)..

Nu heeft ie 'm te koop aangeboden aan mij. Net voorzien van APK, niet dat dat veel waarde voor mij heeft maargoed ;) Ik weet zelf nog niet of ik 'm wil kopen, maar ben een beetje naar mogelijkheden aan het kijken mbt een andere motor.

Zelf had ik het idee om een 1900TD (AAZ bijvoorbeeld) in te bouwen, tesamen met de MB Sprinter IC die nog op de plank ligt. Tegelijk vraag ik me af of er ruimte is om deze IC in te bouwen, en kan de motor z'n warmte kwijt? Bij een 1900D heb ik gezien dat deze best goed in te bouwen is en de temperatuur goed blijft. Gaat dit ook op voor 1900TD motoren (liefste nog ligt geschroefd)?
Qua uitlaat had ik een open (side)pijp in gedachte... Als Scania monteur moet dat gewoon ;)

Als laatste; de prijs... Wat zijn normale prijzen voor die auto's? Ze staan ook voor 5000 euro te koop, en deze is ook nog lang niet in concours staat ;) Voor mij is het gewoon een werk- en sleurhok.

Houtstoker
08-01-2010, 09:30
Allereerst, idd de T3 bussen beginnen prijzig te worden, maar dit geld niet voor de pick-up versies (DoKa en EnKa)

Doordat het een pick-up is heb je meer ruimte voor de 1.9. Hierdoor is de motor te monteren met een golf of passat TD pomp. Fijnste pomp is die van de 1.6 TD. Voor de intercooler is voldoende ruimte achter de accu, of boven de versnellingsbak. via een scoop achter de re aandrijfas wordt ook vaker gedaan.

Warmte ontwikkeling is bij TD een probleem. oliekoeler is een must. expirimenteren wat aan pk mogelijk is ook. Daar alleen nog maar de radiator met het grootste koeloppervlak verkocht wordt is vervangen een aanrader. Intercooler helpt natuurlijk ook. bij de golf of passat pomp kun je eventueel nog een tunigskegel voor de LDA ocwegen.

http://www.vondervoort-zielinska.nl/files/projekt_aaz_detaillierte_beschreibung.pdf

evilnyntje
08-01-2010, 10:27
Gijs kopen! Leuk sleutel hok!

Gijs
08-01-2010, 23:17
Inderdaad een leuk diesel projectje voor... ehm... erbij :redface:

Een oliekoelertje erop klussen is niet zo'n punt. Waarom is de 1,6 TD brandstofpomp het fijnste? Zijn er nog motorcode's die juist NIET geschikt zijn voor een T3? Om een EDC TDI met regeleenheid en de hele rateplan van een Golf erin te klussen heeft niet veel meer voordelen tov een AAZ TD?

Tjaap
09-01-2010, 04:15
stuur Alain eens een PM, die is een TDI in zn T2 aan het proppen...

Houtstoker
09-01-2010, 06:43
TDI is sterker en blijft beter koel. Rijdt ook zuinig. Is ook door het bovendeel van een mechanische pomp toe te passen om te bouwen naar mechanisch geregeld. Wel is dan de belasting voor de versnellingsbak (vanwege te hoog koppel) mogelijk te groot.

de 1.6 TD pomp is fijner door de betere aftastnaald van de LDA. de 1.6 pomp heeft al een stuurkegel in de LDA zitten. De nieuwere pompen hebben een regelnaald die de aftastpin in stappen bediend, en maar een beetje meer brandstof toelaat. Vandaar ook bij de standaardmotor de geringe vermogenstoename, van 68 naar 75 pk

Zonder bovendeel zijn alle Bosch VE pompen min of meer gelijk.
http://www.t3-forum.nl/t3-forumwiki/index.php?title=Dieselpomp

Gijs
15-03-2010, 19:03
Klein vervolg/brain fart;

Ik heb een Passat 35i met een 1900D motor (volgens mij 1Y). Nou moet het niet zo moeilijk zijn om er een turbo op te bouwen. Het blokje loopt perfect, maar klinkt nogal rauw (tikkende kleppen). Nu wil ik dit blok netjes maken en reviseren. De brandstofpomp kan ik denk ik niet gebruiken icm een turbo...?

Rest mij dus de vraag; welke turbo en brandstofpomp kan ik het beste gaan gebruiken? Ik wil vooral veel koppel bij lage toeren, uitlaat wordt een open zelfbouw uitlaat.

Gijs
15-03-2010, 19:18
Nog ff een hersen spinsel van afgelopen minuut; Bi-Turbodiesel?! Is dat mogelijk icm een el-cheapo budget? :rolleyes:

DÁ-BRT
16-03-2010, 09:50
Even wat terugkoppelingen:

@AD:
Doordat het een pick-up is heb je meer ruimte voor de 1.9. Hierdoor is de motor te monteren met een golf of passat TD pomp. Fijnste pomp is die van de 1.6 TD.

Niet mee eens. De 1.6 pomp heeft minder opbrengst (1mm minder lift op de nokkenschijf) daarnaast is de pomp zwakker dan die van de 1900

TDI is sterker en blijft beter koel. Rijdt ook zuinig. Is ook door het bovendeel van een mechanische pomp toe te passen om te bouwen naar mechanisch geregeld. Wel is dan de belasting voor de versnellingsbak (vanwege te hoog koppel) mogelijk te groot.

Je krijgt van mij 500 euro als je een electronische pomp om kan bouwen naar mechanisch! De gietstukken zijn compleet anders, geen aandrijving voor de toerenbegrenzing, geen mogelijkheid tot het plaatsen van een gashendel. ;-) Ik kan je wel een speciaal voor de TDI gebouwde mechanische pomp leveren. O.a. René Vis heeft er een.

@Gijs: De 1.9D is opzich gelijk aan de TD uitvoering, maar de pomp is aardig wat kleiner en er zit geen verrijking op bij turbodruk. Je zou er dus een pomp van een TD op moeten schroeven. Ook is het even de vraag of er een dopje in de olie retour zit, of dat het bij het bouwen van de motor nooit open is gemaakt.

Geen probleem om hem om te bouwen naar compound turbo's. Maar goedkoop is het niet. Je moet dan op elkaar afgestelde turbo's aanschaffen en daarnaast kunnen de motoren het niet aan ;-) Laad drukken hoger dan 3 bar zijn dan mogelijk :P

EelcoB
16-03-2010, 10:42
Laat drukken hoger dan 3 bar zijn dan mogelijk :P

Hmm, dat je zeveel druk hebt dat de lucht de zuiger naar beneden duwt. Dan heb je vermogenwinst bij de inlaatslag! :eek: :thumbup:

DÁ-BRT
16-03-2010, 10:46
Op Amerikaanse vrachtwagens rijden ze met nog veel meer druk ;)

Mocht je meer willen weten over onder andere compound turbocharging moet je het boek van Corky Bell lezen.

joostvw
16-03-2010, 19:05
ff gegoogled ;)
http://img135.imageshack.us/img135/8827/maxboostgg9.jpg

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/maximum-boost/1001004001010764/index.html#product_description

Gijs
25-03-2010, 22:29
Bedankt voor de info allemaal! Ik ga het TD3 motorproject even in de koelkast zetten en wat detail in de verloren uurtjes uitdenken. Het eerste plan is om de 1600D gewoon netjes draaiende te maken en er mee rond te gaan cruizen :)

Gijs
26-09-2010, 22:50
Ff de koelkast geopend, en dit topic naar boven trappen ;)

Tijdje geleden een Golf 3 TD AAZ gekocht.
Vandaag de motor eruit gehaald en uiteraard heb ik vragen :tongue:

- Wat valt er bij de OBD van een AAZ motor uit te lezen? Lijkt me wel leuk om de T3 ook "uit te kunnen lezen", maar ik heb geen idee of het überhaubt nut heeft en wellicht dat de tellerunit dan ook over moet..!?

- De turbo vond ik best klein (te klein ;)). Wat is een leuke, cheap, turbo keuze? Wil niet overdreven veel PK's, maar iets meer dan deze 75pk's mag altijd.. ;)

DÁ-BRT
27-09-2010, 06:10
Ik verwacht dat je niet veel uit kunt lezen met OBD. Mechanische pomp, geen hall sensor, etc....

Turbo lastig bij een bus. Je heb veel gewicht en hoe groter de turbo hoe groter het turbogat en dat kan je niet gebruiken. Ik zou zeggen, meer brandstof en hogere turbodruk dan loopt hij redelijk goed.

Gijs
27-09-2010, 15:36
Okay, dus deze turbo erop laten en OBD laten voor wat het is.

DÁ-BRT
27-09-2010, 15:40
Kun je na gaan wat een tijd je nu over hebt. ;)

Gijs
27-09-2010, 21:14
Ja inderdaad! ;)
Vanavond de motor uit elkaar gehaald. Van één cilinder is volgens mij de verstuiver niet super meer, heeft een raar beeld op de zuiger.
Ook zitten er scheurtjes tussen de in- en uitlaat klep bij elke cilinder... Echt super is dat niet en er is bij mijn weten ook niks aan te doen, maar de motor zal er niet door kapot lopen... :rolleyes:

DÁ-BRT
27-09-2010, 21:55
Ze scheuren vaak stuk tussen de kleppen. Als ze ook naar de opening van de gloeibougie gaan scheuren ontstaan er ook vrij snel koel problemen.

Kan je nog wel een paar verstuivers in elkaar klussen. ;)

Gijs
28-09-2010, 19:39
Schiet me net te binnen; is de cilinderkop van een 1Y motor hetzelfde (1900D)? Of scheuren deze ook vaak tussen de kleppen?

DÁ-BRT
29-09-2010, 06:26
Een originele 1900 kop is minder sterk dan die van een 1600, maar hij heeft wel grotere kanalen en inlaat kleppen.

Ze scheuren ook en vaak heb je dan lekkage in koelvloeistof kanalen.

M v D
09-10-2010, 19:44
Die scheurtjes tussen de kleppen zijn bijna standaard, :P voor zover ik weet. Kan in principe geen kwaad, zolang ze niet te diep zijn en/of richting de voorkamers zijn ingescheurd, dan is het einde verhaal. Ik rijdt zelf ook probleemloos met een 1.6 TD-ic met 1,5 bar én scheurtjes tussen de kleppen. Niks aan de hand.
Met een relatief zware T3 zou ik i.i.g. niet voor een grotere turbo gaan, gewoon een kleine monteren en icm hogere turbodruk zorgen voor veel trekkracht onderin. Maar een 1.6 TD(-ic) wordt, wat koppel onderin betreft, nóóit een 1.9 TD(I).
Als je nog plannen hebt om een mechanische 1.9 TDI te monteren, zou ik eens wat info opvragen bij Dieselservice Olst. Deze mensen doen dit ombouwen heel veel bij T3 campers en daar is dus een hoop kennis aanwezig.

DÁ-BRT
11-10-2010, 06:49
@MvD: Persoonlijk zou ik eens goed om mij heen gaan luisteren over de reacties van de door jou genoemde leverancier. Ik krijg regelmatig ontevreden klanten van hun, op de T3 fora zou je hier genoeg over kunnen vinden.

M v D
11-10-2010, 07:29
Oke, dat is mijn niet bekend, aangezien ik niet actief ben op die T3 fora. Ben een keer met een brandstopomp daar geweest en zodoende dat ik wist van hun ombouw-activiteiten.

joostvw
11-10-2010, 08:06
interessant topic!
ik ga waarschijnlijk volgende week bij een maatje van me een 1900TD in een T3 proppen :D
ben benieuwd wat ik allemaal tegenkom.

DÁ-BRT
11-10-2010, 08:21
@MvD: Klopt, ze doen het ook al een hele poos.

Gijs
06-02-2011, 22:25
Ff dit topic omhoog trappen;

Ik wil komende week onderdelen gaan bestellen, maar nu loop ik tegen 2 dingen aan.

Welke koppeling;
- CS > 215mm (origineel T3 16d)
- AAZ > 210mm (origineel Golf 3 19td)
- 1Z > 230mm (origineel Golf 3 19tdi)

Via via vernomen dat ik een 1Z koppeling het beste kon nemen ivm een grotere klemkracht. Maar ik neem aan dat ik dan ook een 1Z vliegwiel moet monteren...!? Met een opvolgende vraag; kan dat bij een T3 koppelingshuis? Dus ff concreet; kan een AAZ motor met complete 1Z koppeling aan een T3 bak gemonteerd worden? :tongue:

Welke carterpan pakking;
- CS 16d > kost 25 euro
- AAZ 19td > kost 75 euro

De laatste is een metalen plaat met pakking, de CS is een papieren pakking.
Ik weet nagenoeg zeker dat ik gewoon een CS pakking moet hebben, omdat de olie aanzuigbuis ook van CS gebruikt wordt en deze, denk ik, niet gemonteerd kan worden met een AAZ pakking.. :)

De Pul
06-02-2011, 22:30
je moet die papieren pakking hebben en de originele vliegwiel en koppeling.
alstu.
;)

Gijs
06-02-2011, 23:42
Okay, pakking dacht idd al ;)

Koppeling dus gewoon de 215 aanhouden? Zie nu dat deze koppeling ook op de 16TD zit, genoeg klemkracht dus. Verder hebben de AAZ en 1Z koppelingen geen voordeel voor een T3 dus..?

In ieder geval; thnx Gerben! :thumbup:

De Pul
06-02-2011, 23:43
nee,ik heb altijd gewoon de originele weer teruggezet en nooit klachten gehad.

Gijs
06-02-2011, 23:45
Allright, ga ik dat ook doen. Van de week ff bestellen.

DÁ-BRT
07-02-2011, 07:43
Koppeling van de TDI past volgens mij ook niet.

De AAZ koppeling zou wel moeten passen qua diameter, maar volgens mij zit die andersom. Dus drukgroep op de krukas vast en vliegwiel er overheen.

Gijs
07-02-2011, 18:01
Heb nu ook een carterpan gevonden van een T3 16TD. Is deze zoveel anders dan een 16d pannetje? Olie aansluiting ofzo?! Aangezien de prijs een stuk hoger is :)

Zollie
07-02-2011, 19:30
lijkt me dat er aansluiting in zit voor de retourolie uit je bladblazer.

De Pul
07-02-2011, 20:09
jep klopt.

en bert,je hebt gelijk zover had ik nog niet eens gedacht.t3 heeft als enige van de 3 een vast vliegwiel op de krukas,dus ook als enige compatibel met de bak.....

Gijs
08-02-2011, 00:28
Okay, dus ik héb ook echt deze carterpan nodig. Van de week maar eens ophalen dan :)
In m'n hoofd loopt de motor al, nu nog ff écht opbouwen ;)

6n2boy
13-02-2011, 21:25
Wat moet je nu allemaal aan onderdelen hebben voor een ombouw naar TDI?

DÁ-BRT
13-02-2011, 21:49
Ligt eraan of je hem electronisch of mechanisch opbouwt.

In iedergeval een motor. Carterpan, aanzuigbuis van een T3. Steunen, sinterplaat koppeling.

6n2boy
24-02-2011, 18:49
Voor een mechanische AFN (110pk) TDI

DÁ-BRT
25-02-2011, 07:27
@6n2boy: Waarom zou je een afn pakken, zelfde resultaat bijna met een AHU en die zijn goedkoper in de aanschaf.

Als je hem al hebt dan is het geen issue. Zie mijn vorige reactie. Is hij al mechanisch?

6n2boy
02-03-2011, 01:16
Ik heb een AFN. Ik heb geen AHU gepakt ivm motorblokkering en het feit dat ik begreep dat AFN een variabele turbo gebruikt. Kun je vertellen welke onderdelen ik allemaal nodig heb?

Heb iig al een renault UN1 bak plus ombouw delen, moet nu de rest nog alleen weet niet wat allemaal.

Klopt het dat dit oliempomp, carter en alle rechter motorsteunen van een 1.6td dienen te zijn en dat ik nog een motorsteun op maat dien te kopen?

Weet je hier de site misschien van!?

Super bedankt dan hoop ik dat ik met mijn T3 westfalia deze zomer lekker kan cruisen:D

DÁ-BRT
02-03-2011, 07:14
De AHU en AFN hebben toch beide startblokkering, of heb je een van de eerste AFN's?

Ik moet je gelijk geven voor wat betreft de VNT op een 110pk. Als je daar een grotere turbo op zet heb je een soepel blok met vermogen en bijna geen turbogat.

Steunen en dergelijke kan ik je niet mee helpen, ben geen T3 specialist. Vraag anders René Vis eens (Bedrijf heet Delta en is gevestigd op Texel, zijn email kan ik je leveren al is bellen gemakkelijker)

magicred
09-03-2011, 18:52
@DÁ-BRT

Ik haak hier even aan in deze thread. Ik heb al heel wat VW en dieselforums doorgespit en kom daar vaak bijdrages van jou tegen. In een van deze bijdrages noemde je eens de mogelijkheid om een VNT turbo (ik meen een VNT 15) op een 1.6 TD te bouwen. Nu wil het toeval :-) dat ik ook een T3 diesel rijder ben en graag iets meer vermogen/koppel wil hebben (vooral onderin). Mijn JX blok is nog helemaal gezond met zo'n 65.000 km op de klok, dus een AAZ of TDI ombouw vind ik nogal zonde.

Mijn vraag: is dit volgens jou een haalbare optie voor een T3 met een 1.6 TD motor met een oliekoeler en een (smart)intercooler? qua kosten en hoeveelheid werk?

magicred
09-03-2011, 19:00
Oh ja @ 6n2boy:

http://www.motorsport-notter.de/TDI-Umbau_T3/tdi-umbau_t3.html

DÁ-BRT
10-03-2011, 07:55
@DÁ-BRT

Ik haak hier even aan in deze thread. Ik heb al heel wat VW en dieselforums doorgespit en kom daar vaak bijdrages van jou tegen. In een van deze bijdrages noemde je eens de mogelijkheid om een VNT turbo (ik meen een VNT 15) op een 1.6 TD te bouwen. Nu wil het toeval :-) dat ik ook een T3 diesel rijder ben en graag iets meer vermogen/koppel wil hebben (vooral onderin). Mijn JX blok is nog helemaal gezond met zo'n 65.000 km op de klok, dus een AAZ of TDI ombouw vind ik nogal zonde.

Mijn vraag: is dit volgens jou een haalbare optie voor een T3 met een 1.6 TD motor met een oliekoeler en een (smart)intercooler? qua kosten en hoeveelheid werk?

Ja is haalbaar en een mooie upgrade.

Ik zou op een T3 geen VNT 15 bouwen, die zijn heel klein, eerder een VNT 17 of VNT 20) Dan heb je er onderin en bovenin wat aan.

Aanschaf turbo (0 - 300 euro)
Turbo ombouwen, zodat hij op een mechanische motor ook aan te sturen is.
Uitlaat aanpassen. (100 - 150 euro)
Bij een VNT 15 en 17 zijn er 8v uitlaat spruitstukken bij de VNT 20 niet, dan moet je zelf een spruitstuk lassen, of een verloop maken. (0 - 250 euro)
Pomp upgraden (100)
Verstuivers upgraden (125)

Tijd ? Tsja, wie moet het doen?

Waarom smart intercooler?

magicred
10-03-2011, 10:07
Ik zou een hoop zelf kunnen doen (broer is lasser met eigen lasbedrijf, alu,rvs dik dun allemaal geen probleem) uitlaat kan ook zelf gemaakt worden, glimmend RVS ofzo :-)

De smart intercooler is een mooi compleet setje met ventilator er al aan vast en lekker compact, en zou het qua capaciteit moeten kunnen doen, en... ik heb er al eentje liggen. Maar ik sta open voor betere suggesties.

Pomp & verstuiver upgrade moet sowiezo omdat ik op dit moment een 2 tank systeem aan het inbouwen ben voor plantaardige olie.

En als alles goed werkt heb ik ook nog een 32B uit 1986 met een CY motor die dezelfde behandeling moet krijgen, eerst nog 3 maandjes wachten totdat'ie belastingvrij is...

Ik ben erg benieuwd naar die ombouw van aansturing van de vnt turbo, is dat zelf te bouwen of heb jij daar al een kant en klare oplosssing voor?

Gr. Karel

DÁ-BRT
10-03-2011, 10:15
Doe maar een PB of mail sturen.

Bruders
15-10-2011, 17:46
@Gijs..Ben zelf ook druk bezig...heb net andere bak klaar gemaakt. Een ABB bak. Lange 4/bak van een benzine. Koppelingshuis en prise as zijn overgebouwd.
Las dat jij gewone 215 mm koppeling gaat gebruiken...zou ik met die lange bak ook gewoon de CS kunnen aanhouden...dus druklager, koppelingsplaat en drukgroep...

Hoor het wel hey..

Grtz...Vic

Gijs
23-10-2011, 22:56
Hee Victor

De koppeling bij de 16d, 17d en 16td zijn allemaal gelijk. Moet kunnen dus :)

Bruders
27-10-2011, 11:07
Super Gijs...Thanks!!!