Log in

View Full Version : Olie versnellingsbak vervangen 1.3 86


Mikkem
09-01-2010, 17:41
Ik had (en heb) wat problemen met mijn koppeling (zie ook dit topic (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=63781)).

Het afstellen van de koppeling heeft maar vrij kort geholpen. Koud bleef het goed gaan, maar warm was het weer een probleem. Achteruit inparkeren na een rit waarbij de boel fatsoenlijk warm wordt was lastig (KRAAK!).

Nu heeft een andere garage de koppeling opnieuw gesteld en deze staat nu heel anders dan voorheen. Het aangrijppunt ligt veel hoger. Dit is ook wat ik gewend ben van mijn Golfje van vroeger.

Als ik nu achteruit inparkeer na een warme rit dan is er geen herrie, dus dat is goed. Maar het schakelen gaat nog wel wat moeizaam (hoewel veel beter dan hiervoor), vooral als de auto warm is dus.

Nu hoop ik nog steeds dat het niet de drukgroep is. Met het verversen van de olie in de bak zou het moeizame schakelen ook flink kunnen verbeteren, heb ik bij een andere auto al eens mogen ervaren.
De melding van de vorige garage dat de olie goed was geloof ik niet meer (hebben meer steekjes laten vallen).

Nu heb ik nog een fles versnellingsbakolie staan. Is het vervangen - voor een onhandig persoon - zelf te doen?

Kan iemand me wat instructies geven? Gaat om een 1.3 met 4-bak uit 1986.

tim_j
11-01-2010, 14:33
aan de bijrijderskant vlak naast de homokineet zitten 2 doppen met imbusmaat 17. (groot) de onderste is voor aftappen, de bovenste voor het bijvullen.
Om te verversen draai je de onderste eruit, wel ffe een emmertje eronder en een stukkie karton, als ie leeg is draai je de onderste dop weer terug. en draai je de bovenste dop open, daar giet je je 3.2 Liter bakolie in. Ik weet niet wat voor olie je hebt staan, maar t beste kun je even wat flesjes bij de dealer halen, kost geloof ik 9 of 13 euro de Liter.
Bij vullen tot het uit de opening gutst. er gaat vaak iets meer dan 3,2 liter in. doppie weer terug,

en dan de motor even 10 minuutjes in zijn vrij laten draaien, zodat de olie rondgeslingerd word, en dan voorzichtig even allen versnellingen gebruiken met de koppeling in.

als dat goed gaat kun je een rondje wagen.

Mikkem
12-01-2010, 14:17
tim_j, jouw Golf is van hetzelfde jaar en heeft dezelfde motor. Bak kan ik niet helemaal inschatten ("CHX bak"?).

Je schrijft dat er 3,2 liter in moet, het instructieboekje (en masterbase) hebben het over 2,2 liter. Zit dat verschil in de andere bak of gaat er echt meer in?

Gezien je laatste zin doe ik er misschien verstandig aan het niet zelf te gaan proberen...?

jetta91
12-01-2010, 19:02
zou het laten doen als je twijfelt sommige mensen of eigenlijk de meeste, draaien het verkeerde boutje eruit vervolg is dat je hele bak in de war zit :)

tim_j
12-01-2010, 20:47
de 1.0 tot 1.3 is een smallblock, met daaraan een bak uit de 080 serie.
Een 084 is vierbak, op je golf zit zeer waarschijnlijk bak met code AKW,
Een 085 is vijfbak, CHX is een vijfbak en komt van een golf 3.
deze slokken 3.2 liter.

de big blocks 1.5 tot 2.0 hebben een bak met 020 code, 020,02A
deze slokken 2.2 liter.

Verversen is een eitje er zijn maar 2 doppen met IMBUS 17.
de rest is torx en moet je lekker van afblijven,
die 2 IMBUS 17 doppen zitten vlak naast het rubberen deel van de aandrijf as. kan niet missen, aan de bestuurderskant.

van bovenaf kun je de vuldop zien zitten.
De laatste zin lijkt erger dan het daadwerkelijk is.:D