PDA

View Full Version : Probleem: nieuwe accu, maar niet starten! HELP ME... :)

RS_Rick
11-01-2010, 19:31
Heb wat problemen met het starten van mn auto (Polo 1,0L uit '88).

Opgegeven moment startte hij niet meer met de kou; dus heb ik een nieuwe accu erin gezet. Ik reed voornamelijk korte stukjes en na een paar dagen startte hij weer niet (met de nieuwe accu). Dus ik ging er eigenlijk vanuit dat de nieuwe accu niet helemaal volledig was opgeladen en dat ik te weinig lange stukken heb gereden om de accu goed op te laden, waardoor de accu stukje bij beetje leger werd. Tot het punt hij niet meer kon starten.

Met startkabels de boel weer aan de praat gekregen en een rondje Den Haag, Utrecht, Rotterdam en weer naar Den Haag gereden om de accu goed op te laten laden. Op die dag zelf was starten geen probleem.

De dag erna echter, startte hij weer niet! En zelfs niet het geluid van een startmotor die moeite doet, of een klik van het relais of iets dergelijks. Niks. Terwijl de dashboard lampjes wel gewoon fel branden.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Ik dacht zelf dat de startrelais niet helemaal fris is en geen stroom aan de startmotor doorgeeft. Zou dit kunnen kloppen? En zijn alleen de startrelais te vervangen, of moet er dan meteen een hele nieuwe startmotor onder?

Of zou het toch de dynamo zijn?

Tips 'n tricks van harte welkom!! :D

Alvast bedankt voor de info!

Groeten,
Rick.

Vains
11-01-2010, 19:35
Kijk eens naar de spanningsregelaar op jouw dynamo, volgens mij laadt hij niet goed meer bij :thumbup:

VR6 Sharan
11-01-2010, 19:39
Hoi Rick
ik zou ff naar de dynamo kijken dat hij 14,2v aan geeft met een lopende moter dan kan je zien dat de accu laad.
dat heb ik met een golf III het zelfde probleem.

Groetjes Fai

RS_Rick
11-01-2010, 20:01
Ik heb een multimeter, maar hoe kan ik het beste meten of hij de accu laadt? Gewoon de plus van de multimeter op de plus van de accu en de min op min (bij een draaiende motor)?

Sorry, ben niet zo enorm electrotechnische aangelegd... :)

Jens
11-01-2010, 20:06
Dooft je interieurverlichting tijdens het starten? Zo ja, dan trekt je accu het niet. Blijft je verlichting netjes branden, dan zou ik eens kijken of je 12v meet op de dunne kabel aan je startrelais (tijdens starten). Eventueel kun je ook even een draad direct van je + pool naar dat contact op je startrelais leggen (wel in z'n vrij zetten!). Als hij nu wel netjes rondgegooid wordt, ligt het aan de bediening van je startrelais.
Maak ook gelijk eventjes je massapunten etc schoon.

Met de multimeter: meet eerst de spanning over de + en - pool met stilstaande motor, dit zou toch wel minimaal 12,5 volt moeten zijn. Start de motor en meet nog een keer de spanning. ±14V zou toch wel prettig zijn met een draaiende motor.

Succes

RS_Rick
18-01-2010, 11:06
Geloof dat het toch de dynamo is...

WIE HEEFT ER NOG EEN GOEDWERKENDE DYNAMO IN DE VERKOOP VOOR MN POLO??

martiepartie
18-01-2010, 11:08
Kan alleen je spanningsregelaar zijn, die kost je 2 tientjes.

In Delft zit een heel geschikt bedrijfje (Auto Electric Delft, of AED), die kunnen je zo vertellen of het alleen je spanningsregelaar is, of dat je dynamo een revisie nodig heeft.

RS_Rick
18-01-2010, 13:29
Bedankt voor de tip! Dat is de moeite waard om, zij het met startkabels :), ff een keertje langs te gaan.

Bedankt.

RS_Rick
23-01-2010, 16:56
Nou........... Ik ben dr EINDELIJK achter wat er is!

Mn radio is blijkbaar niet goed aangesloten, want deze zat lekker op zn gemakkie mn accu leeg te slurpen! Hahah. Zo simpel, maar niet eens in de gaten gehad.

Dus ik ga, straks in het voorjaar bij wat lekkerder weer, die bedrading nog eens goed nalopen en op het contactaansluiten, ipv rechtstreeks op de accu.

Toch bedankt voor de tips!