PDA

View Full Version : wat is er toch met de verlichting van recente VW's?

Tjaap
11-01-2010, 20:46
Het valt me al een paar jaar op, maar vandaag zag ik weer een mooie.

Wel eens op gelet dat als je een auto op de weg ziet met een kapotte lamp dat het zeker in 60% van de gevallen een VW is?

toevallig moest ik er vandaag weer even aan denken omdat er een auto achter me stond bij het stoplicht met een kapotte mistlamp. Later haalde hij me in en het was een nieuwe Polo.. misschien een paar weken oud.

Nu kan een kapot lampje natuurlijk gebeuren maar het valt me wel op.

De grootste boosdoener lijken de achterlichten. En dan wel het rechter achterlicht van de Golf 4.. Let er maar eens op.

Nu heb ik eerder hier iets over gelezen dat VW een net iets hogere boordspanning gebruikt dan andere merken en dat lampen daar niet altijd op berekend zijn. Iemand die daar het fijne van weet?

tieske_jetta
11-01-2010, 20:51
die kapotte mistlamp was dat geen bocht verlichting? als je je knipplicht aanzet gaat ook de mistlamp aan van dezelfde kant. Dus dat kan het zijn misschien?

Gr Thijs

schweinhund
11-01-2010, 20:51
LOL, eindelijk iemand die het ook opvalt. Mijn collega's noemen alle kapotte achterlichten "Volkswagenverlichting" :D
Jan :)

Tjaap
11-01-2010, 20:53
die kapotte mistlamp was dat geen bocht verlichting? als je je knipplicht aanzet gaat ook de mistlamp aan van dezelfde kant. Dus dat kan het zijn misschien?

Gr Thijs
cool dat wist ik niet.. Dat is het inderdaad geweest.. stoplicht naar links en linker lamp...

Ziet er wel een beetje stom uit.

ok. eerste geval opgelost.

RubenD
11-01-2010, 21:12
Achterlichten is inderdaad een kwaaltje, die zijn bijna altijd kapot, bij mijn moeder ook al verschrikkelijk vaak vervangen (Mk4 GTI).

Evenals de stadslichten, die gaan ook om de haverklap.

Je moet alleen niet vergeten dat er verhoudingsgewijs ook erg veel VW's in Nederland rond rijden. Dus daardoor heb je ook meer kans op kapotte lampen...

Alberto
11-01-2010, 21:26
peugout heeft er ook last van , mijn vader komt zeker 2 x in de maand hier om een lampje

Stijn
11-01-2010, 21:38
Is mij ook opgevallen! Veel VW's met defecte verlichting.

Zowiezo is het tegenwoordig ook haast ondoenlijk voor de gemiddelde vinextijger om zelf een lampje te verwisselen overigens.

Jurgen Santana
11-01-2010, 22:05
Dat van die hoge boordspanning heb ik wel vaker gehoord.

Het schijnt te helpen om je lampen pas aan te zetten nadat de motor loopt en uit te zetten voor je het contact uitzet. Zelf geen ervaring mee.

Verder zouden de kunststof koplamp 'glazen' te weinig warmte afvoeren waardoor de koplamplampjes eerder stuk gaan.

Tegenwoordig waarschuwd een VW als er een lampje stuk is.

Tjaap
11-01-2010, 22:07
dat doet een Actros ook... G#)$(&^@$) groot waarschuwingsbericht in je scherm als er een lullig toplampje op 4 meter hoogte kapot is.
En het bericht gaat er pas uit als je op de ladder geklommen bent.

Alberto
11-01-2010, 22:08
dat doet een Actros ook... G#)$(&^@$) groot waarschuwingsbericht in je scherm als er een lullig toplampje op 4 meter hoogte kapot is.
En het bericht gaat er pas uit als je op de ladder geklommen bent.
kan je uit zetten Jaap ;)
mijn apetrots doet het niet meer , weg met die sooi

Jurgen Santana
11-01-2010, 22:15
mijn apetrots doet het niet meer , weg met die sooi

Mooie zin om uit zijn verband te rukken :D

Mk1-Addict
11-01-2010, 22:20
Het valt me al een paar jaar op, maar vandaag zag ik weer een mooie.

Wel eens op gelet dat als je een auto op de weg ziet met een kapotte lamp dat het zeker in 60% van de gevallen een VW is?

toevallig moest ik er vandaag weer even aan denken omdat er een auto achter me stond bij het stoplicht met een kapotte mistlamp. Later haalde hij me in en het was een nieuwe Polo.. misschien een paar weken oud.

Nu kan een kapot lampje natuurlijk gebeuren maar het valt me wel op.

De grootste boosdoener lijken de achterlichten. En dan wel het rechter achterlicht van de Golf 4.. Let er maar eens op.

Nu heb ik eerder hier iets over gelezen dat VW een net iets hogere boordspanning gebruikt dan andere merken en dat lampen daar niet altijd op berekend zijn. Iemand die daar het fijne van weet?

Golf 4 is idd een veel geziene met een defect achterlicht, dat komt door de hogere boardspanning zoals jij hebt gehoord.

Bij latere modellen wordt de spanning voor verlichting weer "afgetopt" zodat de lampen minder te verduren krijgen, alle nieuwere modellen zouden niet meer last van defecte lampen moeten hebben dan andere merken. Dan komt zeker de wet van de grote aantallen kijken, VW rijdt nou eenmaal veel rond :thumbup:

Dit is wat ik ervan gehoord heb (werk bij een dealer)

Huibert

Arne
12-01-2010, 08:22
Heb er weinig last van bij mn 3c, 1x lampje vervangen geloof ik? Bij mn 407 was het zo ongeveer elke maand raak..

dekilo
12-01-2010, 08:40
Ik heb 1x een lampje verkeerd gewisselt bij een Laguna.
Heel de electronica was ontregeld.
Liep beroerd stationair en de auto moest je uitzetten met een start/stop knop maar dat werkte niet meer.je moest de auto zetten door het licht uit te doen.
ANWB gebeld en die zei meteen dat het door het lampje kwam...............................
Maar het lampje brande wel!

Misha
12-01-2010, 08:52
Ik had laatst een stadslichtje kapot.. ook maar naar de dealer geweest, en van het weekend een kentekenverlichtinglampje (lingo!) vervangen, dat lukt dan nog wel :D Maar over de startpost, (heel toevallig) ik zag gisteren ook twee verschillende golf 4s rijden met een kapot rechterachterlicht, vlak achter elkaar.

Pedaalemmer
12-01-2010, 09:03
Dat van de Golf 4 is toch al bekent van 2000 dat dit een kwaaltje is? Volgens mij is hier zelfs al een topic over geweest.

Tiki Madness
12-01-2010, 09:22
Ik heb bijna altijd wel een kapotte lamp.Vooral koplampen gaan om de haverklap kapot.Heb er in minder dan 2 jaar al 6 vervangen.
Schijnt te komen omdat hij bij mercedes gebouwd wordt.
Crafter 2007.

Michael

LRR
12-01-2010, 09:50
Mk4 is inderdaad drama. Zelf ook vaak een keer lampjes gewisseld.
Een maat van me heeft dit met z'n linkerremlicht van zn mk4. Wou met geen
mogelijkheid branden....draadje getrokken van het rechterremlicht naar de linker en klaar !!!

maniacmark
12-01-2010, 11:00
Golf 4 is idd een veel geziene met een defect achterlicht, dat komt door de hogere boardspanning zoals jij hebt gehoord.

Bij latere modellen wordt de spanning voor verlichting weer "afgetopt" zodat de lampen minder te verduren krijgen, alle nieuwere modellen zouden niet meer last van defecte lampen moeten hebben dan andere merken. Dan komt zeker de wet van de grote aantallen kijken, VW rijdt nou eenmaal veel rond :thumbup:

Dit is wat ik ervan gehoord heb (werk bij een dealer)

Huibert

Bedoel je met "latere modellen" de lateren bouwjaren van de golf IV (>2001) of de golfs V en VI??

Boeie
12-01-2010, 15:10
Bij VW valt het nog mee, hoe lastig het is om een lampje te verwisselen....

http://www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4

:P

steven16v
12-01-2010, 15:23
Bij de golf 3 zie je ook vaak dat het ene achterlicht feller brand als de andere.

Verder heb ik zelf eigenlijk nooit last van kapotte lampjes.

Mk1-Addict
12-01-2010, 15:48
Bedoel je met "latere modellen" de lateren bouwjaren van de golf IV (>2001) of de golfs V en VI??

Golf V en jonger inderdaad

Wolgast
12-01-2010, 19:24
Bij een Golf 3 is het een massaprobleem. Gewoon een nieuwe massa trekken en dat probleem is ook gefixt. Maar de Golf 4 heeft extreem vaak een lamp kapot. Was mij ook opgevallen.

Kevin20v
12-01-2010, 19:42
In het begin toen ik mijn golf 4 had, had ik het ook continu!

Ik heb na een tijd de achterlichten omgewisseld voor US R32 units, en aan de voorzijde voor 25jahre Edition koplampen.
Verklaar me voor gek maar sinds die tijd heb ik geen lampje meer kapot gehad! (die lampen zitten er ondertussen al een dikke 3 jaar in)

neoninside
13-01-2010, 21:48
Ik heb 1x een lampje verkeerd gewisselt bij een Laguna.
Heel de electronica was ontregeld.
Liep beroerd stationair en de auto moest je uitzetten met een start/stop knop maar dat werkte niet meer.je moest de auto zetten door het licht uit te doen.
ANWB gebeld en die zei meteen dat het door het lampje kwam...............................
Maar het lampje brande wel!

Verkeerde wattage geweest of op het verkeerde moment een stekker los gemaakt waardoor de cnbus op tild sloeg en daardoor het start/stop signaal niet meer door kwam door de drukte op de bus
En dan krijg je dit soort rare dingen

jellehier
17-01-2010, 15:06
tja lampjes.. blijven gevoelig he..

maar idd vooral mkIV die daar last van heeft..

verder is het vooral gewoon lampjes die kapot gaan is vrij normaal..

en idd vaak klanten die klagen dat er geseind word omdat de voorlampen kapot zijn of iets dergelijks.. en dan is het gewoon bochtenverlichting...

JurjenV
27-01-2010, 14:47
Lampje van een Signum vervangen kostte me de hele unit (ophangpunt afgebroken), wat een k*tinbouw zeg, niet normaal.

Gijs
28-01-2010, 12:06
Ben blij dat ik een Passat heb, en geen IV :rolleyes: Nog nooit geen lampje kapot gehad. Okay, een kentekenverlichtinglampje was bij aanschaf kapot... maar die heb ik nog nooit gemaakt en toch al 2x APK goedgekeurd. :)

Van zo'n Megane is écht belachelijk!

SubdubberGT
14-02-2010, 15:40
M'n ouders rijden een Ford Mondeo uit 2003 (nieuw gekocht), nog nooit een lamp vervangen.

Golf 4 komt het meeste voor met kapotte lampen idd :thumbup:

Ook bij de franse meuk sneuvelt er heel vaak een lampje..

Dasher
14-02-2010, 16:13
Ook vaak last van kapotte lampen eerste maand...............ene achterlicht feller dan de andere :mad:

Mee naar de dealer geweest en hij heeft alle fittingen losgehad en nagekeken..........service van VW in D zeg maar. Na die tijd geen lamp meer kapot gehad. Vooral fittingen van de achterunits gaan vaak roesten........nu geen last meer van.

Als het goed is moet de dealer in NL je er ook mee helpen................maar ja de een doet het hier wel en de ander wil er geld voor............en in D is het service. :thumbup:

Polo_coupe
14-02-2010, 19:16
Kijk de reacties op dit filmpje :screwy:
Tekstreacties
Interestingly they didn't take the Golf IV. If you want to change the bulb on a Golf mark IV, you need to take off the front bumper.

Ik vraag me af wat voor technisch inzicht deze man heeft

Mk1driver
17-02-2010, 09:11
Achterlichten Touran ook om de haverklap kapot. Koplampen van Passat 3BG staan vrolijk op de maat van de TDI mee te denderen, kun je een soort wigjes voor kopen bij de dealer om ze beter vast te zetten.

mark89769
17-02-2010, 21:02
Bij mijn golf IV had ik er ook zo vaak last van dat het linkachterlicht defect was, heb er wel is naar gezocht schijnt te maken hebben met de dynamo, je kan geloof ik een andere type dynamo op zetten die hier geen last van heeft.

Als ik het me goed herinner had het te maken met piekspanning die veroorzaakt wordt doordat de dynamo net na het starten op toeren wordt geslingerd o.i.d!

patjetta
25-03-2010, 21:37
Je hebt tegenwoordig van die mooie led lampjes.
Waarom worden die er niet in gedaan die kunnen veel meer hebben is mijn ervaring.

Chriskee.
14-04-2010, 16:19
Het schijnt dat sommige mensen die niet zo mooi vinden :tongue:

patjetta
21-04-2010, 20:36
Ja maar je hebt ze al die zoals gewoone bolletjes branden.

Nick_MkIII
21-04-2010, 22:02
Kijk de reacties op dit filmpje :screwy:
Tekstreacties
Interestingly they didn't take the Golf IV. If you want to change the bulb on a Golf mark IV, you need to take off the front bumper.

Ik vraag me af wat voor technisch inzicht deze man heeft

vervang jij maar eens een stadslicht van een R32 golf IV ;)

LRR
04-02-2014, 12:06
Even een oud topic uit het stof trekken.

Ik heb met m'n Mk4 ook weer het probleem van de haperende achterverlichting.
Lampen aan doen, brand niet.....klap tegen de unit aangeven en het brand weer.

Beetje ergerlijk allemaal.

Nou is mijn vraag, zijn led lampjes een optie ?? Zoals onderstaande.

http://www.abc-led.nl/webshop/led-autoverlichting/led-lampen-bay15d-fitting-p215w-1157/detail/205/bay15d-smd-8-led-wit-licht-lamp-voor-auto-achterlichten-12v-p215w-1157.html

Heeft dit hetzelfde effect als gewone 5W lampjes maar is dit minder storingsgevoelig ??

Iemand ervaring ??

VdubMKII
04-02-2014, 14:00
Denk dat jou probleem dan niet in het lampje zelf zit maar in de contacten/bedrading van je behuizing, led lampjes is zeker een optie, gaan langer mee en worden een stuk minder warm.

LRR
04-02-2014, 14:22
Zou ook kunnen hoor, zal vanavond eerst de contacten eens schoonmaken op de printplaat en even wat contactspray erbij doen.

Die leds leken me ook een goeie optie, want die normale lampen worden wel vaak erg bruin/grijs op het glas. Lijkt me een kwestie van te warm inderdaad.