View Full Version : 1.6D te koud om te starten?
Mijn Golf 2 1.6D heeft me vanochtend weer laten staan.
2-3 keer gloeien en dan alleen wat stotteren maar niet aanslaan...
Als ik eenmaal een eindje gereden heb start hij daarna wel redelijk vlot maar ook vrij kritiek soms. Het is zelfs bij de baas 's middags afwachten of hij wel wil. 's Ochtends is het bijna onmogelijk, heb nu alweer de accu leeggestart.
Is dat alleen de gloeierij? Wat kan ik dan allemaal vervangen en wat kost dat allemaal? Lampje van het gloeien doet het ook niet, maar dat kan natuurlijk ook gewoon een kapot lampje zijn.
oettinger_18
13-01-2010, 08:48
vervang je gloeibougies komt hoogst waarschijnlijk daardoor.. kan niet anders..
Turbo-Variant
13-01-2010, 09:30
Allereerst meten of er spanning aankomt op de voorgloeirail die op je gloeipitten geschroefd zit. Daarbij eventueel de stekker van de temperatuursensor voor het voorgloeirelais lostrekken. (verlengt de gloeitijd)
Lampje moet naar mijn weten altijd branden, behalve als deze kapot is. Wordt in ieder geval gestuurd vanuit het relais. Ook bij 4 defecte pitten brandt deze dus.
Kan ook zijn dat de diesel begint te vlokken door de kou, dan komen er ijskristallen in. tank er een beetje benzine bij en dan ben je er vanaf.
Zou inderdaad wel eerst effe je gloeipitten nakijken.;)
Wat Turbo-variant zegt klopt helemaal, in die volgorde moet je gaan testen. Test of je spanning krijgt op de voorgloeirail (de zware koperen verbinding tussen de gloeipitten). Zo niet, check de voorgloeizekering (zware zekering in een kastje onder de motorkap, volg de dikke draad aan de gloeirail een stukje terug).
Daar nog geen spanning? Haal dan eens het voorgloeirelais er uit, haal het kapje eraf en knijp m (met contact aan) eens met je vingers 'dicht'. Dan wel ineens contact -> relais kaput, OF verkeerd signaal van temp sensor.
Trek de draad eens los van de temp sensor op het blok (ik weet zo niet welke draad, maar haal ze allemaal los, het is maar voor test). Als hij dan wel ineens gloeit, heb je je probleem gevonden.
Het gloeilampje wordt trouwens rechtstreeks vanuit het relais aangestuurd. Het lampje kan kapot zijn, maar gezien het een LEDje is en dus vrij storingsvrij + de toch wel aanwezige startproblemen, vermoed ik eerder dat er een werkelijk gloeiprobleem is.
bigdaddy
14-01-2010, 09:11
he hallo . je moet je gloei bougies even een voor een testen, door de koperen strip er helemaal er af te halen. is wel wat een gepruts vooral die achter de eerste twee cilinders die zitten vlak achter de in brandstofpomp.als deze strip los is kan je ze gewoon meten met een spaningzoeker met een lampje . deze hou je op de plus van de accu en op de plus van je gloeibougie gaat het lampje branden is de bougie goed brand het lampje niet is deze stuk check ze alle vier. vervang ook maar direct je gloei zekering deze zit tegen het brandschot en je kan niet altijd zien als ze stuk zijn, niet eerder als je ze los schroeft. succes en dan maar naar asd dokkum om parts.ps denk niet dat het gloeirelais is wand die moet je wel gewoon horen klicken om even te checken.succes.
Ok....
Ik kom net bij de onderdelenboer vandaan waar ik 4 gloeiers besteld heb, maar hij zei dat er geen gloeizekering in het bestand stond. Nu heb ik ook een soort zekeringkastje gevonden, maar daarin zitten gewoon 2 dikke draden aan elkaar, zonder zekering [nja, metalen plaatje]... dat was het enige wat ik kon vinden wat op een gloeizekering moest lijken.
Gloeirelais moest ook besteld worden, maar die moest ik even doorbellen, want dat schijnen 2 verschillende te zijn, maar ik zoek nu, maar heb geen idee welke het is, want op de zekeringafdekklep staat ook niet iets waar ik aan af kan leiden welke het is...
Welke is het?
oettinger_18
14-01-2010, 15:25
nummer 60 of 258 passen allebei volgens mij in je zekerkast maar weer het niet 100% zekerheid
bigdaddy
14-01-2010, 15:54
ja ok tussen die twee draden hoort dus wel een zekering te zitten (tussen die beide schroefjes) is wel te krijgen bij vw vanderbrug buitenpost kost 20 euro cent.
Relais is nummer 60. Tenminste, die zit er bij mij in.
En zonder zekering moet het ook werken toch? Of moet er persé een tussen?
jetta mk1 '82
14-01-2010, 16:28
zonder werkt het ook maar zekeringen zitten er niet voor niks tussen ;)
Kan ook zijn dat de diesel begint te vlokken door de kou, dan komen er ijskristallen in. tank er een beetje benzine bij en dan ben je er vanaf.
Zou inderdaad wel eerst effe je gloeipitten nakijken.;)
voordat diesel begint te vlokken moet het in nl aardig goed gaan vriezen en dan heb ik het niet over -10 of zo.
komend op het eufel gloeibouigies zijn meestal de oorzaak of gloeirelais
Nu ook maar gloeirelais besteld á 55 euro :eek:
ja valt zwaar tegen he diesel rijden af en toe dan :D
Ben er net weer mee begonnen, maar ja :D
Naja, auto was verder niet duur, dus valt allemaal nog mee.
Hoop alleen dat hij voor zaterdag weer werkt, afspraakje :redface:
moet ook maar weer aan de diesel :D
nja hoop voor je dat hij werkt voor zaterdag kerel ;)
Heb net het relais even schoongemaakt [de contactpunten] en startte vrij probleemloos...
Toch lijkt het me niet verkeerd even dat nieuwe spul te monteren morgen :cool:
Heb je een Golf 2 nu??? En ik maar steeds op een jetta letten elke dag :D
Heb je een Golf 2 nu??? En ik maar steeds op een jetta letten elke dag :D
Sinds kort hoor :)
Maar laatste dagen niet in Drachten geweest, ben zo ziek als een hond :mad:
He Ebut! Is het startprobleem al opgelost?
En heb je al fotos van je nieuwe aanwinst?? Ben benieuwd!
He Ebut! Is het startprobleem al opgelost?En heb je al fotos van je nieuwe aanwinst?? Ben benieuwd!
Heb net het relais even schoongemaakt [de contactpunten] en startte vrij probleemloos...
Toch lijkt het me niet verkeerd even dat nieuwe spul te monteren morgen :cool:
:D
Nja, hij start nu wel iets beter, maar nog niet ideaal. Hoop dat het morgenavond beter is :)
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=64708
Iemand een korte how-to om de gloeispiralen te vervangen? :eek:
bigdaddy
15-01-2010, 13:43
accu min pool los nemen. de vier kleine moertjes van de koperen strip er af draaien .de strip verwijderen van je gloeibougies. bougies er uit draaien ,de nieuwe er weer in. dan de strip er weer op monteren met de moertjes . ik gebruik hier altijd een ringratelsleutel voor om de moertjes erop te draaien. vooral die achter de brandstofpomp van cil 1 en 2 is een heel gepruts. ps ik gebruik altijd nieuwe moertjes met een vast ringetje wand die kan je een beetje aan drukken met je ringsleutel als je hem er weer opdraait. succes. oja accu niet vergeten.
Wat voor strip? Die 4 soort leidingkjes die er haaks op staan?
Edit: Ik zie hem al :D
bigdaddy
15-01-2010, 14:23
om wat meer ruimte te maken kan je je brandstof leidingen er ook misschien ook even beter af halen.dan kan je er wat beter bij. de gloeibougies zitten vlak onder de inspuit norzels.
Als ik de accu los heb [beide polen] kan ik die strip dan niet laten zitten? Wat een rotplek man :D
bigdaddy
15-01-2010, 15:00
brandstof leidingen er even af heb je wat meer ruimte .dan moet het kunnen. de strip moet er wel af. leuk voor je knokkels haha. succes.
Ja, en kleine rottige sleutel 8 waarop je amper grip hebt :D
jettaracing
15-01-2010, 15:14
Jongeuhhhhh wot bist no wer oan t dwaan .....
Dat metalen stripje tussen die draden IS je zekering ......
die zit in een zwart kastje tegen je schutbord aan .
Al getest of je gloeierij werkelijk stroom krijgt?
Anders heeft vervangen van gloeibougies ook geen zin natuurlijk .
bigdaddy
15-01-2010, 15:26
sa te hjerren mat der ma wat hulp ha ut driesum wei .want ik wiet net at ut oars wol klear komt.
As dat no ris koe :redface:
Nee, geen spanning :cry:
Ik pak de min van de accu en de koperen strip van de gloeiers. Niks.
Van de min van de accu naar dat zekeringblokje ook niks.
Verder trek ik niks los... geen idee wat wat is.
bigdaddy
15-01-2010, 15:51
nee je haalt twee dingen door elkaar als je met de gloeibougies bezig haal je de accu even los voor de veiligheid .dan kan je geen sluiting maken met het motorblok .eerst dit even .en dan later even de zekering testen .misschien is het beter om even een ander der na laten kijken .ga nu naar huis zit namelijk op het werk. gr.
Heb de bougies nog vast [een nu volgens mij kapot, te vast gezet], accu ook vast en op gloeien gezet. Op de strip niks en op de 'zekering' niks.
bigdaddy
15-01-2010, 16:01
even er een monteur er bij halen ,anders verniel je de boel ook nog gr.
Iemand een korte how-to om de gloeispiralen te vervangen? :eek:
Linksom is los? :D
voordat diesel begint te vlokken moet het in nl aardig goed gaan vriezen en dan heb ik het niet over -10 of zo.
Ik zal niet beweren dat ebut zijn auto niet start door vlokkende diesel maar bij -10 en dan zonder verwarmd brandstoffilter gaat een dieselmotor echt wel problemen hebben.
Doe er gewoon even een paar liter benzine of peteroleum bij dan heb je dat iig uitgesloten.
(vanaf dit weekend wordt het weer koud namelijk)
Nou, het geval was dat hij helemaal niet gloeide... en als het goed is heeft jettaracing dat gisteravond verholpen, en een paar nieuwe gloeispiralen gemonteerd.
Vannacht en vandaag even de accu laden, en ik hoop dat ik hem vanavond weer op kan halen.
moet wel lachen .
Wat ben je aan het beprutsen .
Je hebt kennis genoeg in je vw familie ?
Ik blijf er voortaan ook wel af. Ik koop voglende keer wel een gitaar, daar heb ik tenminste verstand van :D
Nou, het geval was dat hij helemaal niet gloeide... en als het goed is heeft jettaracing dat gisteravond verholpen, en een paar nieuwe gloeispiralen gemonteerd.
Vannacht en vandaag even de accu laden, en ik hoop dat ik hem vanavond weer op kan halen.
Alle 4 de pitten helemaal niet gloeien?
Dan moet je toch al veel eerder last hebben gehad van een slecht startende auto want dan start hij in de sahara zelfs slecht.
Het lijkt me iig sterk dat 4 pitten er opeens tegelijk mee stoppen.
Als er geen stroom op de gloeistrip of de gloeizekering komt, dan doen ze het alle tegelijk niet hè ;)
En heb hem nog maar net, dus dat veel langer moeilijk starten heb ik geen ervaring mee.
Als er geen stroom op de gloeistrip of de gloeizekering komt, dan doen ze het alle tegelijk niet hè ;)
Prima maar dat jettaracing dan nieuwe gloeispiralen plaatst om dit op te lossen..... :screwy:
En heb hem nog maar net, dus dat veel langer moeilijk starten heb ik geen ervaring mee.
Je hebt dus een slecht startende auto gekocht? :rolleyes:
Nee, goed lezen. Hij heeft het opgelost, én nieuwe geplaatst [als het goed is].
En nee, toen startte hij niet slecht ;)
breadfan83
20-01-2010, 13:37
Toen startte ie helemaal niet meer? :D
Paar keer nog wel goed... maar dat was snel afgelopen :cry:
Nee, goed lezen. Hij heeft het opgelost, én nieuwe geplaatst [als het goed is].
En nee, toen startte hij niet slecht ;)
Denk geen kwestie van goed lezen maar meer interpretatieverschil.
Ennieway, ik zie nog niet waarom ze dan de gloeispiralen óók vervangen.
Als ze nog goed gloeien is vervangen niet nodig.
Je vervangt toch ook niet meteen de motor als je benzine op is. ;)
Het kan geen kwaad natuurlijk maar je onnodig op kosten jagen zijn garages goed in.
breadfan83
20-01-2010, 14:10
Doh!! :chair:
Denk geen kwestie van goed lezen maar meer interpretatieverschil.
Ennieway, ik zie nog niet waarom ze dan de gloeispiralen óók vervangen.
Als ze nog goed gloeien is vervangen niet nodig.
Het kan geen kwaad natuurlijk maar je onnodig op kosten jagen zijn garages goed in.
Eigen keus, preventief onderhoud ;)
Dus niemand jaagt me op kosten hoor. Het is niet eens een garage.
Eigen keus, preventief onderhoud ;)
Dus niemand jaagt me op kosten hoor. Het is niet eens een garage.
Dan heb ik nix gezegd! :D :thumbup:
martiepartie
20-01-2010, 14:36
[QUOTE=Erik_vw]
QUOTE]
komt ie nu mee... :rolleyes: Die tip had ik eerder moeten krijgen :thumbup:
:D
Jetta MaNiA
20-01-2010, 15:15
Vond 800 km al weinig voor een vw motor...
jettaracing
20-01-2010, 19:22
En hij doet t weer hoor!
er waren 2 gloeiers stuk ,en één door ebut zelf :rolleyes: , en de laatste die gloeide wel .
Dus iig 2 stuk die niet gloeiden !
Maar er waren/zijn nog meer punten , waaronder ;
-Lucht in de aanvoerleiding naar de pomp , de retourslang zat los op de pomp en daardoor kwam er lucht in de brandstofpomp ,wat het starten niet echt bevorderd !
- retourslangetjes zijn aan vervanging toe ,die lekken ook een beetje
- Brandstoffliter !!! ,ik heb nog nooit zo'n oud filter gezien op een diesel , deze is zelfs al roestig ! zal ongetwijfeld ook zeer zeker bijdragen aan slecht starten , want er zit ook nog water/vocht in t filter .
Momenteel loopt de motor even zonder filter ,puur om te kijken of hij wilde lopen , en nu wil hij wel snel aanslaan .
Met het filter erop wilde de motor niet aan zonet , zonder filter wel , dus deze zal ook zeer zeker moeten worden vervangen !.
En ook de termostaat zal een nieuwe inmoeten ,want deze werkt niet meer,blijft constant open staan .
Gloeilampje was trouwens wel stuk , wat niet of nooit voorkomt ,maar ik heb er (tijdelijk) even een lampje ingezet in een schakelaarafdekdummyplaatje , waarmee je kunt zien of de gloeierij werkt .
Binnenkort eerst maar de dingen die op t lijstje staan vervangen /maken ,dan zal ie het goed moeten doen !Compressie lijkt wel goed te zijn ,tenminste aan het starten te horen (als je het zeker wilt weten moeten we dat meten ,maar ik heb geen dieselcompressie meter tot m'n beschiking )
:thumbup:
Jep! Rijd weer prima!
Morgen even nieuw filter, slangen en thermostaat halen, en dan is dat weer zover klaar :cool:
Dan nog eens de schroefset en velgen van de Jetta omzetten, en een nieuwe grill en dan ben ik eerst weer even klaar.
Turbo-Variant
21-01-2010, 00:18
Net onderhouden wagentje gekocht dus. :D
Lucht in het brandstofsysteem is inderdaad ook problematisch. Wil inderdaad nog wel eens lucht naar binnen komen als de auto even staat.
Filter zou ik er wel z.s.m. opzetten. :rolleyes:
Ach, voor dat geld... mij hoor je niet klagen :D
Ja, haal morgen uit het werk een nieuw filter, en word dezelfde avond gemonteerd :thumbup:
Turbo-Variant
21-01-2010, 00:44
Goed bezig. ;)
Moet mijne ook eens doen denk ik.. Bij volgas accelereren in 2 of 3 wil die soms even inhouden, vooral na opschakelen. Nu weet ik niet of dit brandstofgebrek is door een dicht filter, of dat de zaak even lucht aanzuigt door de naar achter verplaatsende brandstof?? (ofwel massatraagheid van de diesel in leiding en tank)
kijk . Dat bedoel ik . . Beter zo . Kom zaterdag (als je tijd hebt ) maar even langs . Voor wat onderdelen .
Ken de faam . Netjes dieselen
Drie keer raden :cry:
Auto wou vanaf gisterochtend tot op heden weer niet starten. Accu is vol, 12.6V en met de lader zo'n 16V, maar hij wil niet aanslaan. Hij gaat rond alsof de accu bijna leeg is, zo'n hele langzame slepende bedoening.
Zal zometeen even de nieuwe accu van de Jetta proberen, maar heb het vermoeden dat dat ook niet veel uit zal maken.
Iemand?
Jetta MaNiA
25-01-2010, 12:07
Filter is er tussenuit zeker!?
Nee, zit al een nieuwe tussen. Ook al een paar dagen mee gereden...
Jetta MaNiA
25-01-2010, 12:27
Dan zou je zeggen dat de lucht er wel uit is...
Toch maar even wachten op de driezummerdieselgoeroe
Beetlefreak
25-01-2010, 12:42
Startmotor dood ws.
In een keer? Vrijdag nog normaal mee gereden, en zaterdagochtend was het in een keer gebeurd :cry:
Jetta MaNiA
25-01-2010, 12:48
Kan wel van 1 op andere moment, had ik destijds ook met de jetta
Paar klappen erop geven kan soms helpen
Kan wel van 1 op andere moment, had ik destijds ook met de jetta
Paar klappen erop geven kan soms helpen
Ja voor nu... maar dat lijkt me niet een blijvende oplossing...
Slechte massa voor de startmotor misschien?
Probeer eens te starten met een 1 startkabel van de het blok naar de min-pool van de accu.
Slechte massa voor de startmotor misschien?
Probeer eens te starten met een 1 startkabel van de het blok naar de min-pool van de accu.
Al geprobeerd, werkt ook niet.
bigdaddy
25-01-2010, 13:49
zit ut tjritsje nog wol goed oan de brandstof pomp van de electrice af sluter .wan dan dot hie ut ek net meer. even checke, mieskien een kabel breukje.
zit ut tjritsje nog wol goed oan de brandstof pomp van de electrice af sluter .wan dan dot hie ut ek net meer. even checke, mieskien een kabel breukje.
Alles zit goed vast :thumbup:
bigdaddy
25-01-2010, 14:07
dan mar wer even in driesum hjerre.bie de diesel dokter.
martiepartie
25-01-2010, 14:49
Volgens mij heeft de dieseldokter iets te diep in het (diesel)glaasje gekeken, ik begrijp niets van het gebrabbel dat hij neerpent.. :D
Een startmotor kan prima van 1 op ander moment overlijden.. Heb zelf nooit 1x een trage/weigerende startmotor gehad, tot op een moment de startmotor helemaal niet meer rond ging.. Die was ineens overleden, zelfs bij testen buiten de motor/rammen met de hamer ging er nog niets draaien.. :D
Jettaracing is onze dokter, en dat is een dokter die toch echt nooit drinkt :)
Ja, cola.
jettaracing
25-01-2010, 21:20
Denk toch de startmotor Ebut ,die draaide sowieso al niet lekker toen ik m hier had , en dan met deze kou zal dat er vast niet beter op zijn geworden .
De aansluiting op de startmotor zag er ook al niet fris meer uit ,durfde m niet los te draaien ,vanwege afbreken van het draadeind in het startrelais .
Dan doet de startmotor helemaal niks meer namelijk .
Een diesel heeft toch wel een bepaald starttoerental nodig , dus ik denk dat je moet kijken naar een andere startmotor , en dan wel één van een diesel , want van een benzine past wel maar heeft niet genoeg startvermogen .
Sloperijen hebben vast wel één liggen.
jettaracing
26-01-2010, 21:36
Zat nog eens even na te denken , want ik heb zo'n vermoeden dat een nieuwe(andere) startmotor voor jou niet eerder dan t weekend word , dus misschien heb ik tussendoor nog wat tips om even na te kijken .
-Heb je de accu van de jetta al geprobeerd? Meet anders eens je spanning vóór t starten , en dan ook eens tijdens het starten , want als de accu goed vol is , dan mag de spanning TIJDENS het starten niet verder zakken dan ong 9 volt! ( heb vanavond toevallig de mijne nog gemeten ivm een spanningsstabilisator probleempje ,en tijdens het starten had mijn accu nog dik 11,5 volt !)
Als dat wel zo is ,en hij komt onder de 9 volt dan is de accu ook aan vervanging toe ( maar in je jetta zit nog wel een nieuwe)
Kijk dan ook meteen alle contacten even goed na,net zoals ik bij de jetta heb gedaan ,en kijk dan zeker ook even naar je massa punten .
Zoals ik m'n vorige reply denk ik dus toch dat je startmotor aan z'n eind is ,maar je kunt iig deze zaken nog wel even checken ,dan weet je iig dat het daarniet meer aan ligt .
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.