PDA

View Full Version : veel olie verlies!!


Mk2_power
14-01-2010, 18:18
ik heb deze nacht eens mijn golf 2 1.8l 90pk in de garage kunnen zetten.
bij het buitenrijden zag ik een enorme plas olie. dit was ter hoogte van distributieriem.
denk dat er ergens een pakking versleten is misschien weten jullie wel wat meer, het is eigelijk de volledig rechter helft die blank staat van de olie.
ook aan het kleppendeksel bovenaan lekt er wat olie.
heb dan het oliepijl gecontroleerd om tot de constatatie te komen dat er gewoon geen olie meer in was :wow:
dus echt zwaar probleem, heb hier nog 10W40 olie staan zou dit gaan voor mij voorlopig te behelpen? moet namelijk 15W50 in denk ik

http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/1/4/7/onderaan2.jpg
onderaan de motor
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/1/4/7/onder2.jpg
ook onderaan aan de kant van distributieriem
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/1/4/7/zijkant2.jpg
zijaanzicht zonder deksel

knedel16vweber
14-01-2010, 18:21
foto uploaden in de gallery hier op het forum en onder de (grote) foto staat dan een link www.hier staat het adres van de foto.img

JerryGT
14-01-2010, 18:43
Oliepeil aan vullen met 10w40 is niks mee.

dan motor van boven en onder kompleet schoonspuiten en warm laten draaien.

Dan zie je snel genoeg waar het lekt, kleppendeksel, krukaskeering, oliepompas keering of carterpanpakking.

Mk2_power
14-01-2010, 20:23
Oliepeil aan vullen met 10w40 is niks mee.

dan motor van boven en onder kompleet schoonspuiten en warm laten draaien.

Dan zie je snel genoeg waar het lekt, kleppendeksel, krukaskeering, oliepompas keering of carterpanpakking.

als ik aan het rechter voorwiel kijk zie ik de olie komen net boven de carterpakking, kan echter niet goed zien van waar net
mss de bourage da stuk is, ga morgen em is op de brug zetten

Gerjan
14-01-2010, 20:59
Olie lekt niet omhoog dus zo hoog mogelijk zoeken.
Als er geen olie meer in zit zal er wel meer lek zijn.

Mk2_power
14-01-2010, 21:28
Olie lekt niet omhoog dus zo hoog mogelijk zoeken.
Als er geen olie meer in zit zal er wel meer lek zijn.

als ik de olie meet met pijlstok geeft hij niets aan maar er zal onderaan wel nog wat zitten, heb voorlopig beetje bijgevuld en ga morgen is alles deftig bekijken op de brug

VR6 Sharan
14-01-2010, 21:42
ik denk dat de krukaskeering en de nokkaskeering ???

bij mijn was dat lek.
Tip als je toch gaat maken dit doe de olie pomp keering ook vervang het zijn 3 stuks totaal met de zelfte vwnr 068 103 083 E kost €15,30 per/st.
het zal je net zie dan gaat de ander keering stuk.

groetjes Fai VR6 Sharan

golf mkII 16v
14-01-2010, 22:11
Na verloop van jaren slijten er dingen,krukaskeerring,hulpaskeerring en nokkenaskeerring
De kleppendekselpakkiing is in de meeste gevallen van kurk en droogt uit[gaat dan wat door zweten]
Dit geld ook voor de pakking van de karterpan

Mk2_power
14-01-2010, 22:18
Na verloop van jaren slijten er dingen,krukaskeerring,hulpaskeerring en nokkenaskeerring
De kleppendekselpakkiing is in de meeste gevallen van kurk en droogt uit[gaat dan wat door zweten]
Dit geld ook voor de pakking van de karterpan

zal wel wat kosten om alles te laten controleren en dan nog alles er terug op te zetten :(

tieske_jetta
14-01-2010, 22:28
als je de olielekkage opgelost heb, gelijk ook je distributie riem en v-riem(en) vervangen want rubber en olie gaat niet samen :shake: kun je op wachten dat de riem breekt.
Succes!! :thumbup:
Gr Thijs

Mk2_power
14-01-2010, 22:43
als je de olielekkage opgelost heb, gelijk ook je distributie riem en v-riem(en) vervangen want rubber en olie gaat niet samen :shake: kun je op wachten dat de riem breekt.
Succes!! :thumbup:
Gr Thijs

servo riem zit daar ook, als ik alle 3 riemen wou vervangen kost het mij 700 euro
toffe vooruitzichten, heb binnen 3 weken mijn nieuwe auto en nu nog veel kosten aan deze :(

breadfan83
14-01-2010, 22:46
Als je het zelf kunt kost het nog geen fractie van dat bedrag.

Mk2_power
14-01-2010, 23:05
Als je het zelf kunt kost het nog geen fractie van dat bedrag.

ik zou het graag zelf kunnen maar heb niet het materiaal en kennis ervoor

ids
14-01-2010, 23:23
1 ding is zeker, als je de distributie riem niet vervangt knap hij, of verspringt over de tandwielen, want de riem is echt vet!!
als ik het zo zie komt de olie helemaal van boven, dus denk ik dat het de nokkenaskeering is op kleppendekselpakking.
Alles eerst even goed schoon maken, dan de motor laten lopen en dan kijken waar het exact vandaan komt.

golf mkII 16v
14-01-2010, 23:33
ik zou het graag zelf kunnen maar heb niet het materiaal en kennis ervoor
Kom maar langs regel ik de onderdelen en voor een redelijke prijs gemonteerd

Mk2_power
14-01-2010, 23:41
Kom maar langs regel ik de onderdelen en voor een redelijke prijs gemonteerd

het is een beetje ver rijden voor mij, woon namelijk in gent
toch bedankt :thumbup:

berryberry
15-01-2010, 10:09
het is een beetje ver rijden voor mij, woon namelijk in gent
toch bedankt :thumbup:

beter ver rijden kost een misschien een volle tank a 50 liter of je betaald 700 euro.

Ik wist het wel met z'n aanbod!!!

martiepartie
15-01-2010, 10:22
en onderweg met een versprongen riem of geknapte riem :D

Ik zou uberhaupt niets meer doen aan de auto als je binnen 3 weken een nieuwe krijgt. Of heb je hem ingeruild?

berryberry
15-01-2010, 10:25
Ok daar zit ook wat in.

Maar nu is ie ook niks waard dus veel slechter zal het er niet van worden, toch??

En net wat je zegt als je toch al iets anders gekocht heb helemaal NIKS meer aan doen.

Ik bied ongezien 100 euro!! :thumbup:

Mk2_power
15-01-2010, 11:19
Ok daar zit ook wat in.

Maar nu is ie ook niks waard dus veel slechter zal het er niet van worden, toch??

En net wat je zegt als je toch al iets anders gekocht heb helemaal NIKS meer aan doen.

Ik bied ongezien 100 euro!! :thumbup:

de motor heeft nog maar 125.000 km, moest er iemand in de buurt van mij zijn die wat zou kunnen helpen zou het ideaal zijn.

berryberry
15-01-2010, 12:25
waar woon je dan??

Rowan
15-01-2010, 13:09
het is een beetje ver rijden voor mij, woon namelijk in gent
toch bedankt :thumbup:

Ik gok op gent :D

Mk2_power
15-01-2010, 14:08
Ik gok op gent :D

ja idd :) weten jullie mss waar ik goeie handleinding kan vinden voor het vervangen van keerringen en riemen voor golf 2 1.8l 90pk motor met code GU

RRGOLF2
15-01-2010, 16:11
zou eerst ff kijken waar die olie lekt! dan daar een how-to over zoeken.

Mk2_power
15-01-2010, 18:31
zou eerst ff kijken waar die olie lekt! dan daar een how-to over zoeken.

ja das idd waar maar heb hier thuis de mogelijkheid niet om dit te doen. het is mss best om mij de moeite te besparen om al die kosten er nog aan te doen aangezien ik het niet zelf kan maken.

indewarre
15-01-2010, 23:00
ik heb ook een distributieset besteld voor mijn gu motor kost maar 40 euries ex btw die andere riemen is ook maar tientjes werk die garage wil veel verdienen voor een uurtje werk

Mk2_power
16-01-2010, 20:37
ik heb ook een distributieset besteld voor mijn gu motor kost maar 40 euries ex btw die andere riemen is ook maar tientjes werk die garage wil veel verdienen voor een uurtje werk

ja idd daarom dat ik zelf wil doen maar heb niet genoeg technische bagage,
weet jij soms waar ik vraagbaken of handleidingen kan vinden voor het GU blok. de krukaskeerring moet er ook uit en daar komt wrs wel wat bij kijken

DragonGr Dragon
17-01-2010, 09:03
Krukaskeringen vallen reuze mee is mijn ervaring. Schroefje indraaien om hem eruit te pulken en nieuwe erin, lijkt erger dan het is!

Kleppendeksel pakking doe je met je ogen dicht en heb je niet eens speciaal gereedschap voor nodig.

Distributieriem kan je met een goede howto / hulp van hier wel doen.

Maar rijd eerst eens langs een wasstraat ofzo en spuit die olie weg, dan kan je achterhalen waar de olie weer begint te lopen, voordat je allerlei moeilijke dingen gaat ondernemen!!

indewarre
17-01-2010, 10:37
heeft iemand hier een howtoe om die riem te vervangen?

Mk2_power
17-01-2010, 11:16
Krukaskeringen vallen reuze mee is mijn ervaring. Schroefje indraaien om hem eruit te pulken en nieuwe erin, lijkt erger dan het is!

Kleppendeksel pakking doe je met je ogen dicht en heb je niet eens speciaal gereedschap voor nodig.

Distributieriem kan je met een goede howto / hulp van hier wel doen.

Maar rijd eerst eens langs een wasstraat ofzo en spuit die olie weg, dan kan je achterhalen waar de olie weer begint te lopen, voordat je allerlei moeilijke dingen gaat ondernemen!!

heb hem gisteren eens afgespoten en lek komt van zowel van de nokkenaskeering als krukaskeering, de riem zit onder de olie dus die ga ik ook vervangen. heb etka van volkswagen staan op mijn pc dus kan al vrij goed zien hoe het allemaal in elkaar zit maar een howto zou wel nog handig zijn. heb ook al een pagina met al de momenten op.

DragonGr Dragon
17-01-2010, 13:08
Hier volgt een beknopte HOWTO:

1) Verwijder de dynamo en vsnaar
2) In geval van stuurbekrachtiging, verwijder de pomp en vsnaar
3) Verwijder de krukas poelie (dit is een pittige, zorg dat de inbus er helemaal goed inzit, zodat je de boutjes niet dol draait). Behandel eventueel eerst met WD40
4) Verwijder de twee tandriemkappen (voor boutlocaties zie ETKA)
5) Probeer nu zowel de bout van de krukastandwiel en nokkenastandwiel los te krijgen, maar draai ze er niet helemaal uit.
6) Markeer nu elk van de drie tandwielen met een streep en de riem op dezelfde plaats met een streep watervaste stift, zodat de onderlinge afstanden vastliggen.
7) Draai de moer van de spanrol los en verwijder de riem.
8) Zet alle strepen over op de nieuwe riem.
9) Draai de bouten van de tandwielen helemaal uit en verwijder de wielen, maar probeer daarbij de tandwielen niet te draaien. De nieuwe riem kan er dan straks makkelijker op.
10) Haal nu de oude keerringen eruit door een schroef iets in te draaien en te trekken met beleid.
11) Monteer de nieuwe keerringen zoveel mogelijk de ringen recht te houden. Gebruik twee houtjes bijvoorbeeld.
12) Nu weer alles monteren. Controleer met de merktekens hoe de riem moet en of een wiel gedraaid is.
13) Span de spanrol lichtjes dmv de twee gaatjes die erin zitten. Doe dit zeker niet te strak. De riem moet op het lange stuk tussen duim en wijsvinger eenvoudig een kwartslag te draaien zijn.
14) Wacht nog even met monteren van de kappen. Draai de krukas viermaal rond en controleer de spanning in de riem.
15) Monteer nu de kappen en riemen en dynamo etc.
16) Starten! het is beter om bij de eerste keer starten de bougiekabel van de bobine af te laten, zodat hij niet aanslaat. Laat de startmotor dan twee rondjes maken. Daarna monteer je de bougiekabel en ga je voor het echie.

NB: Als je het nou niet vertrouwt, controleer dan voor montage kappen de merktekens. Draai hiertoe aan de krukas totdat alle drie merktekens goed staan:
rotor punt gelijk met kerfje op verdelerrand, gaatje / kerfje aan de binnenkant van nokkenastandwiel op gelijke hoogte van bovenkant kleppendeksel en merkteken (nul) op het vliegwiel gelijk aan pijlpunt (zie via gat bovenin versnellingsbak). Heb je er 1 goed, dan hoef je de rest alleen te controleren.
Begin met de krukas (vliegwiel merkteken). Wanneer een van de andere twee niet goed staat, haal je de riem los en draai je voorzichtig tot hij goed staat aan het betreffende wiel. Ga geen hele rondjes draaien en wanneer je harde weerstand voelt (metaal-metaal) stoppen!

HOUD JE AAN DE MOMENTEN!!! NEEM DE TIJD EN START ALLEEN ALS JE ER VERTROUWEN IN HEBT!!



Heel veel succes, mocht een deel onduidelijk zijn, laat het dan weten, dan schrijf ik er meer bij...

Mk2_power
17-01-2010, 13:43
Hier volgt een beknopte HOWTO:

1) Verwijder de dynamo en vsnaar
2) In geval van stuurbekrachtiging, verwijder de pomp en vsnaar
3) Verwijder de krukas poelie (dit is een pittige, zorg dat de inbus er helemaal goed inzit, zodat je de boutjes niet dol draait). Behandel eventueel eerst met WD40
4) Verwijder de twee tandriemkappen (voor boutlocaties zie ETKA)
5) Probeer nu zowel de bout van de krukastandwiel en nokkenastandwiel los te krijgen, maar draai ze er niet helemaal uit.
6) Markeer nu elk van de drie tandwielen met een streep en de riem op dezelfde plaats met een streep watervaste stift, zodat de onderlinge afstanden vastliggen.
7) Draai de moer van de spanrol los en verwijder de riem.
8) Zet alle strepen over op de nieuwe riem.
9) Draai de bouten van de tandwielen helemaal uit en verwijder de wielen, maar probeer daarbij de tandwielen niet te draaien. De nieuwe riem kan er dan straks makkelijker op.
10) Haal nu de oude keerringen eruit door een schroef iets in te draaien en te trekken met beleid.
11) Monteer de nieuwe keerringen zoveel mogelijk de ringen recht te houden. Gebruik twee houtjes bijvoorbeeld.
12) Nu weer alles monteren. Controleer met de merktekens hoe de riem moet en of een wiel gedraaid is.
13) Span de spanrol lichtjes dmv de twee gaatjes die erin zitten. Doe dit zeker niet te strak. De riem moet op het lange stuk tussen duim en wijsvinger eenvoudig een kwartslag te draaien zijn.
14) Wacht nog even met monteren van de kappen. Draai de krukas viermaal rond en controleer de spanning in de riem.
15) Monteer nu de kappen en riemen en dynamo etc.
16) Starten! het is beter om bij de eerste keer starten de bougiekabel van de bobine af te laten, zodat hij niet aanslaat. Laat de startmotor dan twee rondjes maken. Daarna monteer je de bougiekabel en ga je voor het echie.

NB: Als je het nou niet vertrouwt, controleer dan voor montage kappen de merktekens. Draai hiertoe aan de krukas totdat alle drie merktekens goed staan:
rotor punt gelijk met kerfje op verdelerrand, gaatje / kerfje aan de binnenkant van nokkenastandwiel op gelijke hoogte van bovenkant kleppendeksel en merkteken (nul) op het vliegwiel gelijk aan pijlpunt (zie via gat bovenin versnellingsbak). Heb je er 1 goed, dan hoef je de rest alleen te controleren.
Begin met de krukas (vliegwiel merkteken). Wanneer een van de andere twee niet goed staat, haal je de riem los en draai je voorzichtig tot hij goed staat aan het betreffende wiel. Ga geen hele rondjes draaien en wanneer je harde weerstand voelt (metaal-metaal) stoppen!

HOUD JE AAN DE MOMENTEN!!! NEEM DE TIJD EN START ALLEEN ALS JE ER VERTROUWEN IN HEBT!!



Heel veel succes, mocht een deel onduidelijk zijn, laat het dan weten, dan schrijf ik er meer bij...

dit helpt mij al een heel stuk vooruit :) bedankt!

DragonGr Dragon
17-01-2010, 15:02
Hij is nog niet perfect, maar als je je verstand erbij houdt, lukt het wel...
Ik vergat nog te zeggen dat je de olie moest aftappen en bijvullen, maar dat spreekt voor zich

Mk2_power
17-01-2010, 15:06
Hij is nog niet perfect, maar als je je verstand erbij houdt, lukt het wel...
Ik vergat nog te zeggen dat je de olie moest aftappen en bijvullen, maar dat spreekt voor zich

ja idd :D
kga er binnen 2 weken aan beginnen dan heb ik een week vrijaf en kan ik er mij volledig op focussen, ik laat ja dan wel nog iets weten hoe het gaat ;)

Mk2_power
27-01-2010, 20:19
mijn excuses voor het plaatsen van dit bericht hier maar het gaat niet anders.

@ Maarten_16v:

ik heb je al meerdere berichten proberen versturen maar deze komen op de één of andere manier niet aan.
ik ga dit weekend aan mijn auto werken dus moest je zin en tijd hebben mag je gerust afkomen. kan je anders mij een bericht sturen me gegevens zoals een e-mailadres waarop ik je kan contacteren dan geef ik je mijn gsm nummer.

grtz,
Thomas

DragonGr Dragon
27-01-2010, 20:23
Aan wie vraag je dat? Maarten heeft in deze post niet gereageert toch??

Heb je de keerringen al??

Laat iig weten hoe het afloopt!

Mk2_power
27-01-2010, 20:27
Aan wie vraag je dat? Maarten heeft in deze post niet gereageert toch??

Heb je de keerringen al??

Laat iig weten hoe het afloopt!

Maarten heeft mij een persoonlijk bericht gestuurd waarin hij zei dat hij eventueel wel wou komen helpen omdat hij van bij mij in de buurt was.
ik heb al een paar berichten proberen sturen maar ze komen niet aan en kan hem op geen enkele andere manier bereiken.

ik ga dit weekend de keerringen demonteren aan de hand van jouw howto en heb nog wat ander materiaal gevonden waarmee het normaal gezien wel moet lukken en dan ga ik ze maandag bestellen ;)
ik hou je zeker op de hoogte :thumbup:

DragonGr Dragon
28-01-2010, 07:25
Check ff of je box niet vol zit met berichten...

Mk2_power
28-01-2010, 18:22
Check ff of je box niet vol zit met berichten...

nee is niet het geval, gebruik dit amper

Mk2_power
31-01-2010, 18:55
kleine tussenstand:

heb nu al de alternator eraf gehaald en de poelie van servo, vervolgens heb ik de inbussen van de poelie van krukas eruit gedaan maar nu vraag ik mij af wat er juist moet gebeuren me centrale bout, heb me potsleutel tegen gehouden voor inbussen los te draaien maar gebruik ik beter speciale sleutel om die bout los te draaien? en wat is de beste manier om ze los te draaien zonder dat poelie meedraaid? hieronder paar foto's indien jullie nog bemerkingen hebben laat het gerust weten ;)

http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/1/4/7/foto14.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/1/4/7/foto12.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/1/4/7/foto13.jpg

DragonGr Dragon
31-01-2010, 21:16
Dat is toch een omgekeerde inbus zoveel??

Je bent al goed op weg...

Om te zorgen dat e.e.a. niet meedraaid zou ik hem in een versnelling duwen. Wielen moeten dan wel op de grond staan.

Mk2_power
31-01-2010, 22:14
Dat is toch een omgekeerde inbus zoveel??

Je bent al goed op weg...

Om te zorgen dat e.e.a. niet meedraaid zou ik hem in een versnelling duwen. Wielen moeten dan wel op de grond staan.

het is een beetje zoeken maar het lukt beter dan ik had gedacht.
de poelie's op de krukas gaan er blijkbaar af zonder centrale bout van krukastandwiel eraf te draaien. als de poelie's eraf zijn gaat er mss iets zijn waar datk hem kan vasthouden zodat hij nie doordraaid

DragonGr Dragon
01-02-2010, 08:41
Helaas gaat dat er niet zijn. Gewoon in de versnelling zetten.
De vsnaar poelie gaat er af ja, maar het tandriemwiel niet. Even de juiste buiten inbus zoeken...

Mk2_power
01-02-2010, 15:59
bij het verwijderen van de plastiek vanvoor de tandwielen heb ik de motor nog eens laten draaien en de olie komt eigelijk uit de keerring van het oliepomptandwiel maar ga andere keerringen ook vervangen nu ik toch bezig ben en mij wrs veel werk bespaard achteraf.

kan er mij iemand zeggen waar de kentekens per tandwiel moeten overeenkomen?

merktekens:

1. in DragonGr Dragon zijn Howto staan ze maar kan enkel die van nokkenas terugvinden (pijltje O.T. op plastieken kap komt overeen met O.T. op tandwiel?)

2. in de oliepompas zit een gaatje en staat O.T op maar weet niet juist waar die mee overeen moet komen.

3. die van de krukas aan versnellingsbak vind ik ook niet terug

@ DragonGr Dragon: heb krukastandwiel proberen losdraaien door auto in versnelling te zetten en beide wielen op de grond maar draait nog altijd door :(

http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/1/4/7/foto15.jpg

indewarre
01-02-2010, 22:31
weet iemand het merkteken van de krukaspoelie? ben em ook aan et vervangen en krijg die k*t krukaspoelie ook niet los

Mk2_power
01-02-2010, 22:50
weet iemand het merkteken van de krukaspoelie? ben em ook aan et vervangen en krijg die k*t krukaspoelie ook niet los

poelie heb ik los gekregen maar ik krijg de bout niet los die het tandwiel op de krukas bevestigd zit.

ik heb al mensen gehoord die poelietrekker hebben moeten gebruiken, ik heb er kruipolie op gedaan en nacht laten trekken en kwamen er met de hand af.

indewarre
01-02-2010, 23:07
dom van me dat merkteken staat op het vliegwiel daar staan op de motor en op het vliegwiel strepen zie je als je stop eruit trekt de oliepomp maakt niet uit hoe die staat, die bout krijg ik ook niet los.

ik bedoelde ook dat krukastandwiel die poelies willen wel los

Mk2_power
01-02-2010, 23:26
dom van me dat merkteken staat op het vliegwiel daar staan op de motor en op het vliegwiel strepen zie je als je stop eruit trekt de oliepomp maakt niet uit hoe die staat, die bout krijg ik ook niet los.

ik bedoelde ook dat krukastandwiel die poelies willen wel los

die stop hebk ook gevonden boven vitessenbak ma zie daar niet echt iets
das toch die met groene randje?

Renegade
01-02-2010, 23:38
Tandwiel van de krukas NIET loshalen ! Is nergens voor nodig !!!

Krukas,

- Op je versnellingsbak zit als het goed is een kunststof dop met een hele grote inbusmaat. Deze draai je er met een spitsbektang zo uit.
- Als deze dop eruit is kun je zo naar je vliegwiel kijken, hierin moet ergens een DIEPE gleuf zitten, deze moet je in lijn zetten met het v-tje met schroefdraad dat uitsteekt in het gat aan de kan van de motor (zitten nog steeds in het gaatje van de versnellingsbak :D )
- Zet de sleuf in het vliegwiel in lijn met deze punt en de krukas staat goed, afblijven dus !

Nokkenas,

- Aan de achterkant van je nokkenastandwiel zit een heel fijn streepje ( stel je dit voor als je nokkenastandwiel || streepje zit dan aan deze kant <-).
- Zet dit streepje in lijn met het HOOGSTE punt van je cilinderkop.
- Nokkenas staat nu ook goed, ook afblijven dus.

Ontsteking,

- Hiervoor moet je de v-snaar poulie van je dynamo even losjes in de goede positie terug zetten.
- Het inkepingje in de v-snaar poulie moet in lijn staan met het puntje op het tandwiel van je ontsteking,
- Ontsteking staat nu ook goed dus ook weer afblijven :tongue: !

Leg de riem om het krukastandwiel en het ontstekingstandwiel. Voorzichtig dat niets verdraaid !!! Nu moet je de riem aan beide kanten strak houden en hem langs de spanrol en om het nokkenastandwiel frutselen.

Als je alles goed strak hebt gehouden en er is niets verdraaid zou het nu goed moeten zitten. Voor de zekerheid spanrol even spannen, aandraaien en met een dopsleutel op het krukastandwiel 360 graden draaien. Hierna nog even checken of alles lekker zit en je distributieriem is vervangen :D

Als je het even wilt nalezen omdat mijn uitleg vaag zou zijn,

http://www.vwgolf-info.nl/overige_modellen/pdf/02%20Benzinemotoren.pdf

Dit heb ik er afgelopen woensdag ook bij gehad, toen lukte het opeens heel goed :thumbup:

Renegade
01-02-2010, 23:40
Dat ontstekingsgedeelte moet je even vergeten :redface: zat bij mijn GTI 8v PF anders, moet je even in die pdf kijken hoe het bij jou moet !

Succes !

Mk2_power
01-02-2010, 23:46
Tandwiel van de krukas NIET loshalen ! Is nergens voor nodig !!!

Krukas,

- Op je versnellingsbak zit als het goed is een kunststof dop met een hele grote inbusmaat. Deze draai je er met een spitsbektang zo uit.
- Als deze dop eruit is kun je zo naar je vliegwiel kijken, hierin moet ergens een DIEPE gleuf zitten, deze moet je in lijn zetten met het v-tje met schroefdraad dat uitsteekt in het gat aan de kan van de motor (zitten nog steeds in het gaatje van de versnellingsbak :D )
- Zet de sleuf in het vliegwiel in lijn met deze punt en de krukas staat goed, afblijven dus !

Nokkenas,

- Aan de achterkant van je nokkenastandwiel zit een heel fijn streepje ( stel je dit voor als je nokkenastandwiel || streepje zit dan aan deze kant <-).
- Zet dit streepje in lijn met het HOOGSTE punt van je cilinderkop.
- Nokkenas staat nu ook goed, ook afblijven dus.

Ontsteking,

- Hiervoor moet je de v-snaar poulie van je dynamo even losjes in de goede positie terug zetten.
- Het inkepingje in de v-snaar poulie moet in lijn staan met het puntje op het tandwiel van je ontsteking,
- Ontsteking staat nu ook goed dus ook weer afblijven :tongue: !

Leg de riem om het krukastandwiel en het ontstekingstandwiel. Voorzichtig dat niets verdraaid !!! Nu moet je de riem aan beide kanten strak houden en hem langs de spanrol en om het nokkenastandwiel frutselen.

Als je alles goed strak hebt gehouden en er is niets verdraaid zou het nu goed moeten zitten. Voor de zekerheid spanrol even spannen, aandraaien en met een dopsleutel op het krukastandwiel 360 graden draaien. Hierna nog even checken of alles lekker zit en je distributieriem is vervangen :D

Als je het even wilt nalezen omdat mijn uitleg vaag zou zijn,

http://www.vwgolf-info.nl/overige_modellen/pdf/02%20Benzinemotoren.pdf

Dit heb ik er afgelopen woensdag ook bij gehad, toen lukte het opeens heel goed :thumbup:

er lekt olie bij mij aan de oliepompas dus die moet er zeker af en mss best ook de keerringen van krukas en nokkenas ook veranderen?

Mk2_power
01-02-2010, 23:57
ik ga morgen is goed kijken naar die merktekens maar dit is alleszins al goede beschrijving :thumbup:

indewarre
02-02-2010, 09:01
die van mij lekt ook bij de oliepomp dus die wil ik vervangen maar die van de krukas wil ik liever ook vervangen en waarom zou je die niet los halen dan?

Renegade
02-02-2010, 09:05
Klopt :redface: dan moet het tandwiel er natuurlijk wel vanaf.

Er is een hele erge beunmanier om dit te doen als het echt echt niet wil. Wel op eigen risico moet ik zeggen !!!

- Zet een goed passende dopsleutel op de bout van het krukastandwiel en maak hier een t-sleutel aan vast (zon haaks stuk met een stangetje erdoor).
- Zoek een hele lange staaf en schuif deze over het t-stuk.
- Nu komt het beun stukje, zorg dat je met 2 personen bent !!! 1 houd de staaf vast en de andere laat de startmotor steeds een omwenteling maken.

Als het goed is trekt de startmotor de bout dan los omdat deze geblokkeerd word door de t-sleutel (Met verlengstuk !!! Anders houd je hem nooit !!!).

Nogmaals, op eigen risico want dit is denk ik wel de opper-beun manier om dit te doen ! Bij mij was de bout op geen enkele manier los te krijgen, luchthamer tot rem en versnelling geprobeert, alleen deze manier werkte.

Zorg ook dat de auto NIET aanslaat !!! Startmotor steeds 1-2 tikjes geven.

Oja :tongue: en zorg dat je distributieriem er nog op zit :tongue: je zou maar net de pech hebben dat je geen vrijloop motor hebt en je zuigers raken je kleppen :tongue:

Mk2_power
02-02-2010, 11:59
Klopt :redface: dan moet het tandwiel er natuurlijk wel vanaf.

Er is een hele erge beunmanier om dit te doen als het echt echt niet wil. Wel op eigen risico moet ik zeggen !!!

- Zet een goed passende dopsleutel op de bout van het krukastandwiel en maak hier een t-sleutel aan vast (zon haaks stuk met een stangetje erdoor).
- Zoek een hele lange staaf en schuif deze over het t-stuk.
- Nu komt het beun stukje, zorg dat je met 2 personen bent !!! 1 houd de staaf vast en de andere laat de startmotor steeds een omwenteling maken.

Als het goed is trekt de startmotor de bout dan los omdat deze geblokkeerd word door de t-sleutel (Met verlengstuk !!! Anders houd je hem nooit !!!).

Nogmaals, op eigen risico want dit is denk ik wel de opper-beun manier om dit te doen ! Bij mij was de bout op geen enkele manier los te krijgen, luchthamer tot rem en versnelling geprobeert, alleen deze manier werkte.

Zorg ook dat de auto NIET aanslaat !!! Startmotor steeds 1-2 tikjes geven.

Oja :tongue: en zorg dat je distributieriem er nog op zit :tongue: je zou maar net de pech hebben dat je geen vrijloop motor hebt en je zuigers raken je kleppen :tongue:

indien de krukas zou draaien wanneer het tandwiel eraf is, bestaat er dan een manier om te zien of de eerste zuiger op zijn hoogste dode punt staat?

Renegade
02-02-2010, 13:59
Als de markering op het vliegwiel met het v-tje in lijn staat zou zuiger 1 in BPD moeten staan. De nokkenas staat als de markering goed staat namelijk ook bij cilinder 1 op tuimelen :thumbup:

Mk2_power
02-02-2010, 14:37
Als de markering op het vliegwiel met het v-tje in lijn staat zou zuiger 1 in BPD moeten staan. De nokkenas staat als de markering goed staat namelijk ook bij cilinder 1 op tuimelen :thumbup:

ok. bedankt ;)

Mk2_power
03-02-2010, 19:54
Heb alles gedemonteerd morgen begin ik met opnieuw alles te installeren.
weet er soms iemand hoe je de bout van de spanrol uit het blok krijg en heb je speciaal materiaal nodig voor ze aan te draaien als de riem erop zit?

indewarre
03-02-2010, 23:42
vanavond de nieuwe riem erop gezet en de ontsteking afgesteld dat grote vliegwiel bij de krukaspoelie is voor de ontsteking en geen oliepomp die zit in het blok je moet de handleiding van vwgolf.info aanhouden dan kom je er wel uit. dat pijtlje bovenaan dat kunstof kapje moet je niet aan houden hier ging ik ook de fout in gelukkig draait de gu motor vrij van de kleppen je moet het puntje aan de achterzijde van de nokkenaspoelie aanhouden en die bij de bovenkant van de alukap houden.

succes

Mk2_power
03-02-2010, 23:48
vanavond de nieuwe riem erop gezet en de ontsteking afgesteld dat grote vliegwiel bij de krukaspoelie is voor de ontsteking en geen oliepomp die zit in het blok je moet de handleiding van vwgolf.info aanhouden dan kom je er wel uit. dat pijtlje bovenaan dat kunstof kapje moet je niet aan houden hier ging ik ook de fout in gelukkig draait de gu motor vrij van de kleppen je moet het puntje aan de achterzijde van de nokkenaspoelie aanhouden en die bij de bovenkant van de alukap houden.

succes

had een beetje problemen met het los krijgen van tandwiel van de oliepomp, doordat de riem vettig was slierde deze over de tanden van het wiel.
dus al ik het goed versta maakt net niet uit hoe tandwiel van oliepomp sta, gewoon maken dat aan vliegwiel v-tje en inkeping overeenkomen en aan nokkenas moet inkeping aan achterkant gelijk komen me bovenkant kleppendeksel zoals hier aangegeven in fig 2.7 ->

http://www.vwgolf-info.nl/overige_modellen/pdf/02%20Benzinemotoren.pdf

hoe heb jij de bout van de spanrol uit het blok gekregen en de spanrol aangespannen?

indewarre
04-02-2010, 08:58
dat tandwiel die jij denkt dat het de oliepomp is is het onstekingstandwiel de oliepomp zit binnen in het blok. als deze niet goed staat loopt ie echt niet

op dit tandwiel zit een klein puntje/rond gaatje deze moet in lijn komen met de inkeping op de poelie die op de krukas zit. staat ook beschreven op die link bij 1.6/1.8 motoren

Mk2_power
04-02-2010, 10:02
dat tandwiel die jij denkt dat het de oliepomp is is het onstekingstandwiel de oliepomp zit binnen in het blok. als deze niet goed staat loopt ie echt niet

op dit tandwiel zit een klein puntje/rond gaatje deze moet in lijn komen met de inkeping op de poelie die op de krukas zit. staat ook beschreven op die link bij 1.6/1.8 motoren

is al een paar keer rond gedraaid met losmaken, als de indicatie op tandwiel gelijk staat met die op de poelie staat ie dan goed of moet hij echt op een bepaalde omwenteling staan?

moest hij nu niet 100% staan en ik draai aan krukas is er dan gevaar voor kleppen te raken, wrs nie want die draaid onafhankelijk of vergis ik mij

indewarre
04-02-2010, 11:38
hij moet dan idd bij het gleufje op de poelie van de krukas staan dat hij een paar keer rondgedraaid is maakt niet uit

het onderblok draait vrij van de cilinderkop dus de kleppen zeker dat onstekingstandwiel maakt niet uit tenminste als het een gu motor is.

Mk2_power
04-02-2010, 11:45
hij moet dan idd bij het gleufje op de poelie van de krukas staan dat hij een paar keer rondgedraaid is maakt niet uit

het onderblok draait vrij van de cilinderkop dus de kleppen zeker dat onstekingstandwiel maakt niet uit tenminste als het een gu motor is.

ja is zeker een GU bij het ronddraaien was er zeer weinig weerstand dus ik vermoede dit wel.
bij het losmaken van dit tandwiel schoot de riem telkens over de tanden van het wiel omdat deze vettig waren, er zijn zelfs paar tanden van de riem eraf gebroken.
heb dus de riem moeten verwijderen toen hij niet op zijn BDP stond maar heb wel de nokkenas en krukas laten staan, alsk nu de riem er weer op steek en de krukas beetje draai zodat het streepje van nokkenas wel goed staat dan zou dit normaal wel moeten lukken zeker?

heb jij de stiftbout van spanrol ook vervangen? kweet niet of dat de draad links of rechts draaiend is van de kant die in het blok zit en hoe heb je de spanrol kunnen aandraaien?
mss kan ik met een segeringtang in de gaatjes van de spanrol en de bout tegenhouden me potsleutel

indewarre
04-02-2010, 14:07
als dit tandwiel verdraaid is moet je alles weer bij de markering zetten zoals op de site word aangegeven. dus de krukas bij de streep bij het vliegwiel, de nokkenas het stipje aan de achterkant van het tandwiel bij de bovenkant van die alukap. en die van het onstekingstandwiel moet dan het stipje in lijn staan van het gleufje van de krukaspoelie dus niet dat tandwiel maar die poelie die er op komt, het kan kloppen dat het puntje niet helemaal erbij zit heeft de mijne ook.

ik heb net ff testgereden en ben zeer te spreken over het vermogen, ik had niet gedacht dat ie zo vlot zou zijn, kon nog niet eerder echt goed testen omdat de onsteking niet goed stond

Renegade
04-02-2010, 14:32
Als je de ontsteking echt 100% goed wilt, laat hem je even met de stroboscoop afstellen :thumbup:

indewarre
04-02-2010, 14:39
ook gedaan

Mk2_power
04-02-2010, 21:00
pfff er is een bout kapot gedraaid :(

http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/1/4/7/foto17.jpg

indewarre
04-02-2010, 23:14
das die van het onstekingstandwiel je moet het blok zakken laten dus de achterste motorsteunlosdraaien zodat je er goed bij kunt met een boor dan moet je er een boutje met linkse draad indraaien of een gat inboren en een kleine meersteek op zo'n dopsleutel erin vastslaan evt ook nog ff inspuiten me imal en dan voorsichtig losdraaien

Mk2_power
04-02-2010, 23:25
das die van het onstekingstandwiel je moet het blok zakken laten dus de achterste motorsteunlosdraaien zodat je er goed bij kunt met een boor dan moet je er een boutje met linkse draad indraaien of een gat inboren en een kleine meersteek op zo'n dopsleutel erin vastslaan evt ook nog ff inspuiten me imal en dan voorsichtig losdraaien

kga er een klein gaatje moeten inboren en dan me linkse draad erin.
is die motorsteun makkelijk te bedienen en nadien opnieuw goed te krijgen?

DragonGr Dragon
05-02-2010, 07:53
Please bespaar jezelf een hoop gezeik en gebruik geen linkse tap...
Als die afbreken en dat doen ze nog al eens, dan krijg je die er heel moeilijk uit.
Als je erbij kunt, gewoon precies in het midden doorboren met een klein (Nieuw) boortje en dan steeds opboren en tappen.

Waar is dat boutje eigenlijk van, wat houdt hij vast??


Nog even over de beunmethode: doe dit alleen als je ongelukken wilt of graag je auto wil verkloten... als je dan toch met twee bent, in de versnelling zetten, op de rem trappen en met een staaf met de hand losdraaien...

indewarre
05-02-2010, 08:50
als je bovenstaand leest staat er dat die van het onstekingstandwiel is

en die van de krukas als die kering niet lek is laat je em toch lekker zitten heb ik ook gedaan kreeg em ook niet los. je heb ook nog kan dat die afknapt ook nog

DragonGr Dragon
05-02-2010, 08:56
als je bovenstaand leest staat er dat die van het onstekingstandwiel is

en die van de krukas als die kering niet lek is laat je em toch lekker zitten heb ik ook gedaan kreeg em ook niet los. je heb ook nog kan dat die afknapt ook nog

ben ik met je eens, maar je kan er donder op zeggen dat die gaat lekken zodra je alles weer netjes in elkaar hebt zitten...

Mk2_power
05-02-2010, 09:11
klein gaatje inboren en dan met linkse tap bedoelde ik dus.

weten jullie soms op hoeveel Nm ik die bouten van onstekingstandwiel moet vastdraaien kan dit niet terugvinden en heb geen zin in nog een bout die afdraaid :)

niet de bout van tandwiel zelf!

Renegade
05-02-2010, 09:19
Please bespaar jezelf een hoop gezeik en gebruik geen linkse tap...
Als die afbreken en dat doen ze nog al eens, dan krijg je die er heel moeilijk uit.
Als je erbij kunt, gewoon precies in het midden doorboren met een klein (Nieuw) boortje en dan steeds opboren en tappen.

Waar is dat boutje eigenlijk van, wat houdt hij vast??


Nog even over de beunmethode: doe dit alleen als je ongelukken wilt of graag je auto wil verkloten... als je dan toch met twee bent, in de versnelling zetten, op de rem trappen en met een staaf met de hand losdraaien...

Dat werkde bij mij dus niet :shake: alle versnellingen geprobeert maar er kwam geen beweging in :shake:

Die beun manier is dus ook de allerlaatste oplossing !

indewarre
05-02-2010, 14:54
klein gaatje inboren en dan met linkse tap bedoelde ik dus.

weten jullie soms op hoeveel Nm ik die bouten van onstekingstandwiel moet vastdraaien kan dit niet terugvinden en heb geen zin in nog een bout die afdraaid :)

niet de bout van tandwiel zelf!

staat nergens iets van maar vast is vast toch

heb je die bout er al uit?

Mk2_power
05-02-2010, 15:28
staat nergens iets van maar vast is vast toch

heb je die bout er al uit?

ja bout is eruit. riem erop alles loopt prima. batterij aangeschakeld effe startmotor toer laten maken zonder delco kabel vervolgens voor echt.

maar wil niet starten, bougies geven vonk, bougies al eens afgekuist, batterij is vol, kleppen raken zuigers niet, er komt lucht uit de uitlaat ...

DragonGr Dragon
05-02-2010, 15:32
Heb je gekeken naar het merkteken bij de distributie??
Als deze te ver af staat, dan loopt hij niet

De rotor moet uitgelijnd zijn met het kerfje op de rand van de verdeler wanneer het merkteken op het vliegwiel gelijk staat...

indewarre
05-02-2010, 17:33
zet met een sleutel de auto op de bdp dan moet ie in de bak de kerf bij de pijl staan.
nokkenastandwiel zit aan de achterkant een heel klein puntje die moet bovenaan staan bij de alukap die achter het tandwiel zit en dus niet bij het pijltje op de kunstof kap, dan moet het ontstekingstandwiel zoals eerder beschreven, zit ook zo'n klein puntje op bijna gelijk staan met het kerfje dat in de krukaspoelie zit als dit allemaal klopt moet ie iig ploffen.

klopt dit allemaal?
heeft ie wel compressie of draait ie te gemakkelijk rond?

DragonGr Dragon
05-02-2010, 19:33
Beter de verdeler als merkteken gebruiken, als die namelijk al eens los is geweest kloppen die andere merktekens niet meer...
Kan je ook eenvoudiger bij!

Mk2_power
05-02-2010, 23:17
Beter de verdeler als merkteken gebruiken, als die namelijk al eens los is geweest kloppen die andere merktekens niet meer...
Kan je ook eenvoudiger bij!

bedoel je delco met verdeler? Alles sta goe als eerste zuiger op zijn hoogste punt sta behalve aan nokkenas zit het streepje achteraan gelijk aan klependeksel maar wel de achterkant als je voor de auto staat.

indewarre
05-02-2010, 23:33
die hoort aan de voorkant van de motor te staan bij die alukap die erachter zit zoals eerder beschreven. waarschijnlijk heeft ie nu ook minder compressie.

Mk2_power
05-02-2010, 23:42
die hoort aan de voorkant van de motor te staan bij die alukap die erachter zit zoals eerder beschreven. waarschijnlijk heeft ie nu ook minder compressie.

de nokkenas moet dus 180graden draaien naar rechts. Dan staat de inkeeping achteraan de nokkenas gelijk me de bovenkant van het kleppendeksel aan de voorkant. Wrs krukas beetje moeten draaien zodat de kleppen nie kapot gaan. Versta wel nie oe dat da kan als nokkenas en krukas nie verdraaid heb. Alle 3 de merkpunten moeten dus gelijk staan bij cilinder 1 in bdp heb bougie eruit gehaald om dit te controleren

DragonGr Dragon
06-02-2010, 06:56
Zet de krukas in BDP, verdraai hem dan een kwartslag (alle zuigers staan nu even laag) nu kun je de nokkenas draaien wat je wil zonder dat ze de zuigers raken...

Als je niet op het merkteken vertrouwt, kan je ook het kleppendeksel verwijderen en kijken hoe de nokken staan. Voor Cyl 1 moet hij precies tussen sluiten inlaat en openen uitlaat staan. Dus allebei dicht en nokken er evenver vanaf.


Succes en laat het even weten...

indewarre
06-02-2010, 09:18
de nokkenas moet dus 180graden draaien naar rechts. Dan staat de inkeeping achteraan de nokkenas gelijk me de bovenkant van het kleppendeksel aan de voorkant. Wrs krukas beetje moeten draaien zodat de kleppen nie kapot gaan. Versta wel nie oe dat da kan als nokkenas en krukas nie verdraaid heb. Alle 3 de merkpunten moeten dus gelijk staan bij cilinder 1 in bdp heb bougie eruit gehaald om dit te controleren

de kleppen kunnen de zuigers niet raken iig niet bij de gu motor onderblok draait vrij je moet gewoon aanhouden wat in die link staat dan moet het kloppen.

de als de zuiger in bdp staat klopt het merkteken aan de bakkant op het vliegwiel dan moet je de nokkenas goed zetten en dan het ontstekingstandwiel.

Had je nu wel of geen compressie ?

Mk2_power
06-02-2010, 11:07
de kleppen kunnen de zuigers niet raken iig niet bij de gu motor onderblok draait vrij je moet gewoon aanhouden wat in die link staat dan moet het kloppen.

de als de zuiger in bdp staat klopt het merkteken aan de bakkant op het vliegwiel dan moet je de nokkenas goed zetten en dan het ontstekingstandwiel.

Had je nu wel of geen compressie ?

ik heb compressie. Voel je duidelijk bij ronddraaien krukas. Komt ook druk uit uitlaat dus zeker compressie. Gawalle merktekens perfect zetten enlaat jullie meer weten

Mk2_power
06-02-2010, 12:57
nokkenas staat goed, krukas ook maar ontsteking staat dan niet echt ideaal.
komen ploffen uit uitlaat

indewarre
06-02-2010, 14:13
de motor doet het dus wel?

dan moet je de onsteking ff afstellen met zo'n lamp kan zo ff bij een garage is 5 min werk de bout los van de onsteking en kun je me zo draaien

Mk2_power
06-02-2010, 14:35
de motor doet het dus wel?

dan moet je de onsteking ff afstellen met zo'n lamp kan zo ff bij een garage is 5 min werk de bout los van de onsteking en kun je me zo draaien

kleppendeksel eraf gehaald, nokkenas staat zeker goe.
krukas staat aan vliegwiel ook goe bij 1 ste cilinder in hoogste punt
maar alsk dan oinsteking goe zet me inkeping op krukas poelie staat de rotor van de delco staat dan niet bij cilinder 1

indewarre
06-02-2010, 17:33
geen idee maar die kun je weer afstellen door em te draaien

DragonGr Dragon
06-02-2010, 17:47
Zoals ik zei, bij ontsteking de merktekens links niet naar kijken. Tandwiel van de ontsteking net zo lang draaien (los van de andere twee natuurlijk) totdat het merteken overeenkomt op de verdelerrand. Voordat je hieraan begon liep de auto goed, dus als je alle tandwielen goed zet, dan loopt hij weer, zou je de ontsteking niet voor af hoeven te stellen. Als je de juiste tand hebt loopt hij in ieder geval netjes, perfectie kan door ontsteking afstellen

Mk2_power
06-02-2010, 19:14
JAAAAAAAAAAAAA! hij rijdt

probleem zat bij het ontstekingstandwiel bij het demonteren was deze even uit de nok geweest dus de merktekens kwamen niet meer overeen.
hij gaf ontsteking op de tweede cilinder ipv op eerste dus tandwiel bij cilinder 1 op BDP zo gezet dat de vonk aan bougiekabel van cilinder 1 kwam, beetje moeten zoeken maar staat nu redelijk goed, nog is met stroboscoop laten af stellen en dat is in orde. hebben mij natuurlijk v-snaren gegeven voor een niet servo GU dus die moet ik ook nog even vervangen.

bedankt iedereen voor mij te helpen! ( indewarre, DragonGr Dragon, Renegade :thumbup: )

DragonGr Dragon
07-02-2010, 12:26
Goed om te horen en uiteraard graag gedaan!
Hoe staat het met de olie? want daar was dit toch allemaal om begonnen ;-)

indewarre
07-02-2010, 16:42
mooi dat ie het weer doet, en we zijn er hier toch voor om elkaar te helpen

Mk2_power
07-02-2010, 21:52
Goed om te horen en uiteraard graag gedaan!
Hoe staat het met de olie? want daar was dit toch allemaal om begonnen ;-)

olie lekt niet meer, de keerring aan het ontstekkingswiel was er uitgekomen daarom dat ie zoveel lekte nu is alles weer in orde. heb alle riemen vervangen kleppendeksel pakking en heb ondertussen ook nieuwe olie in gedaan en filter vervangen

Mk2_power
09-02-2010, 22:21
doordat het ontstekkingstandwiel is losgekomen kan ik hem niet meer goed zetten met merktekens dus is het een beetje zoeken.

draait in stationair toerental niet zo goed, blijft zo onder de 1000 toeren (900 ongeveer) hangen en lichtjes sputteren dus staat wrs beetje te laat de onstekking.

als ze da uitlezen met stroboscoop hoe passen ze dit dan aan?

indewarre
09-02-2010, 23:27
ja kun je zo laten afstellen met een lamp heb ik ook gedaan 2min werk.

toerental hoort stationair toch te staan op 900tpm?

DragonGr Dragon
10-02-2010, 08:31
Heb je inmiddels al eens de distributie verdraaid gehad? zo niet dan kan je hem toch gewoon met het merkteken op de rand terugzetten zoals hij was...

Die tandwiel kan er toch maar op 1 manier op?

Mk2_power
10-02-2010, 10:49
Heb je inmiddels al eens de distributie verdraaid gehad? zo niet dan kan je hem toch gewoon met het merkteken op de rand terugzetten zoals hij was...

Die tandwiel kan er toch maar op 1 manier op?

met losdraaien van ontstekkingstandwiel is riem paar keer verschoven over tandwiel doordat ie vettig was en bij het losdraaien is ie er even uit geweest,
weet niet juist hoe het komt maar staat alleszins niet meer gelijk met zijn merktekens

DragonGr Dragon
10-02-2010, 12:45
Ok, maar je hoeft niet naar het tandwiel te kijken, draai hem gewoon totdat het merkteken op de rand van de stroomverdeler goed staat uitgelijnd met de rotor en als je de verdeler nooit hebt verdraait loopt hij hetzelfde als eerst.

Mk2_power
10-02-2010, 12:49
Ok, maar je hoeft niet naar het tandwiel te kijken, draai hem gewoon totdat het merkteken op de rand van de stroomverdeler goed staat uitgelijnd met de rotor en als je de verdeler nooit hebt verdraait loopt hij hetzelfde als eerst.

aaah ok ik wist niet dat er ook een merkteken op de verdeler stond.
ga hem hiermee is goed zetten dan.

krijg de v-riem van de servo er niet zo goed op, weet je soms een metjode waardoor dat makkelijk gaat?
zit een soort scharnier mechanisme op maar krijg er geen beweging in

DragonGr Dragon
10-02-2010, 14:54
Als je de boutjes van de servo iets losdraait (één is de lange bout voorop welke het scharnierpunt is, de twee boutjes vanaf de rechter kant en de moer op de spanbout), dan kan je het geheel dichter bij elkaar klappen en de riem monteren. Er is dan nog wel wat kracht nodig en daarom halen velen de poelie los.

Mk2_power
10-02-2010, 22:43
Als je de boutjes van de servo iets losdraait (één is de lange bout voorop welke het scharnierpunt is, de twee boutjes vanaf de rechter kant en de moer op de spanbout), dan kan je het geheel dichter bij elkaar klappen en de riem monteren. Er is dan nog wel wat kracht nodig en daarom halen velen de poelie los.

heb alles al los gezet, krijg er et beetje losser ma niet veel.
riem is wel 10mm breed idpv 9,5 maar dit mag niet echt een probleem vormen.

DragonGr Dragon
11-02-2010, 07:56
Zit de servo al helemaal op zn uiterste stand? dus minimaal gespannen?
Is de lengte van de riem ook niet anders? je kan zowiezo de poelie loshalen

Mk2_power
11-02-2010, 09:28
Zit de servo al helemaal op zn uiterste stand? dus minimaal gespannen?
Is de lengte van de riem ook niet anders? je kan zowiezo de poelie loshalen

lengte identiek. Zit niet op zijn uiterste stand zelf ver van. Poelie heb ik eraf gehaald maar krijg hem er niet rond. Dit weekend is goed naar kijken

DragonGr Dragon
11-02-2010, 09:33
De twee bouten in de pomp die je los moet draaien van de rechterkant uit steken in twee gleuven waarover de pomp moet kunnen bewegen. Als je hem daar in de uiterste stand zet, dus de afstand tussen de poelies het kleinst, dan moet het lukken.

Je kan eventueel de bouten verwijderen en verder gaan, maar dat zou niet nodig moeten zijn.

Krijg je hem niet in die stand, zit er iets klem of de spanbout is niet genoeg ontspannen.

Mk2_power
11-02-2010, 15:28
De twee bouten in de pomp die je los moet draaien van de rechterkant uit steken in twee gleuven waarover de pomp moet kunnen bewegen. Als je hem daar in de uiterste stand zet, dus de afstand tussen de poelies het kleinst, dan moet het lukken.

Je kan eventueel de bouten verwijderen en verder gaan, maar dat zou niet nodig moeten zijn.

Krijg je hem niet in die stand, zit er iets klem of de spanbout is niet genoeg ontspannen.

heb eens naar stroomverdeling gekeken voor markering maar zie niet echt merktekens hierop.

DragonGr Dragon
11-02-2010, 15:40
heb eens naar stroomverdeling gekeken voor markering maar zie niet echt merktekens hierop.

Is ook niet zo duidelijk. Haal de verdelerkap eraf, dan zit er onder de rotor een soort los plastic schijfje, die ook eraf. De alu rand waar dat schijfje opzat, daar zit een heel klein sneetje in. Als het alu wat gecorrodeerd is is het erg lastig te zien. Even schoonvegen.

Uit mn hoofd zit hij tegen de kant van het blok aan.

Mk2_power
11-02-2010, 21:45
Is ook niet zo duidelijk. Haal de verdelerkap eraf, dan zit er onder de rotor een soort los plastic schijfje, die ook eraf. De alu rand waar dat schijfje opzat, daar zit een heel klein sneetje in. Als het alu wat gecorrodeerd is is het erg lastig te zien. Even schoonvegen.

Uit mn hoofd zit hij tegen de kant van het blok aan.

ga ik is moeten checken, denk dat ik ook met kapot roulement zit achteraan.
soms begint er iets enorm lawaai te maken achteraan en bij naar links sturen gaat het weg

DragonGr Dragon
12-02-2010, 08:23
hoe vertaal je roulement van bels naar NL??

Mk2_power
12-02-2010, 09:01
hoe vertaal je roulement van bels naar NL??

rollager denk ik :tongue: heeft niet echt iets me de motor te maken :)

DragonGr Dragon
12-02-2010, 09:09
Als sturen invloed heeft zou ik niet aan achter denken.
Gewoon even de speling op het achterwiel controleren

Mk2_power
17-02-2010, 23:01
Als sturen invloed heeft zou ik niet aan achter denken.
Gewoon even de speling op het achterwiel controleren

bij sterk naar links sturen gaat het geluid weg heb eens wielen van de grond gezet om te kijken of er speling op zat maar was niet het geval

nu begint de cilinderkoppaking te lekken :(

DragonGr Dragon
18-02-2010, 08:03
nu begint de cilinderkoppaking te lekken :(

Verzin jij die problemen of wat :tongue:

Waarom denk je dat hij gaat lekken? waar merk je het aan?

Mk2_power
18-02-2010, 10:09
Verzin jij die problemen of wat :tongue:

Waarom denk je dat hij gaat lekken? waar merk je het aan?

omdat er olie door komt :tongue:

DragonGr Dragon
18-02-2010, 10:10
Haha lolbroek, maar waar?
Zeker dat het tussen de koppakking komt? heb je ook zwarte rook of olielucht uit de uitlaat?

Mk2_power
18-02-2010, 10:27
Haha lolbroek, maar waar?
Zeker dat het tussen de koppakking komt? heb je ook zwarte rook of olielucht uit de uitlaat?

nee lekt (nog) niet aan uitlaatspruitstuk, tis vooral op de hoekpunten aan de achterkant van het blok.

heb mij is onder de auto gelegd om mooi de achterkant van het blok te kunnen zien en het is duidelijk dat hij lekt aan de hoekpunten.
vooral rechts als je voor auto staat

DragonGr Dragon
18-02-2010, 10:32
Zeker dat het niet van kleppendeksel komt wat je losgehad hebt?? oliekanaal zit nemelijk in het midden voor.

FF weer schoonmaken en kort rijden!

Mk2_power
18-02-2010, 11:37
Zeker dat het niet van kleppendeksel komt wat je losgehad hebt?? oliekanaal zit nemelijk in het midden voor.

FF weer schoonmaken en kort rijden!

heb ik al is gedaan. Aan de rechterkant lekt kleppendeksel weer een beetje maar cilinderkoppakking ook. Kzit mss ergens met druk probleem

DragonGr Dragon
18-02-2010, 11:49
Ik denk eerder dat het kleppendeksel lekt en dat je een olierand ziet ter hoogte van de koppakking omdat het naar beneden sijpelt.

Als het van de koppakking komt, dan gaat het vanuit voor langs twee cilinders en zo naar die hoek, lijkt mij wat onwaarschijnlijk...

Mk2_power
18-02-2010, 17:39
Ik denk eerder dat het kleppendeksel lekt en dat je een olierand ziet ter hoogte van de koppakking omdat het naar beneden sijpelt.

Als het van de koppakking komt, dan gaat het vanuit voor langs twee cilinders en zo naar die hoek, lijkt mij wat onwaarschijnlijk...

het is geen koelvloeistof dat hij lekt, is ook aan de andere kant van blok waar het kleppendeksel niet lekt

DragonGr Dragon
18-02-2010, 17:53
nou ja olie uit de koppakking kan in ieder geval haast niet...

Renegade
19-02-2010, 03:40
nou ja olie uit de koppakking kan in ieder geval haast niet...

Bij een 1300 NZ zie je links voor haast niets anders :D waarom kan het bij een 1800 dan niet ?

DragonGr Dragon
19-02-2010, 08:03
Iets met een ander onderblok...

Mk2_power
20-02-2010, 00:20
Iets met een ander onderblok...

heb is kleppendeksel beetje meer aangespannen, voorlopig lekt ie nie meer
koppakking lijkt ook redelijk te zijn nog effe afwachten

Renegade
20-02-2010, 04:29
Iets met een ander onderblok...

Dat snap ik ;) maar bedoel maar, zwetende koppakking kan altijd, mijn 1800 heeft het trouwens ook iets naar buiten toe ;)

DragonGr Dragon
20-02-2010, 06:50
Dat snap ik ;) maar bedoel maar, zwetende koppakking kan altijd, mijn 1800 heeft het trouwens ook iets naar buiten toe ;)

Dat ontken ik ook helemaal niet... maar het lekt / zweet niet op zo'n afstand van het oliekanaal.