View Full Version : koudstart
weet iemand waar de "koudstart" van een golf gti PF motor zit??? er werd me namelijk verteld dat die waarschijnlijk niet echt lekker meer is en daardoor slecht loopt als de blok koud is. ik ben dan niet zo'n geweldige monteur dus wou ik om raad vragen bij de genen die dat wel zijn :biggrin:
alvast hartelijk dank :o
'koud start' is een nogal 'kort door de bocht' omschrijving. Je koudstartsysteem bestaat uit meerdere onderdelen...
'koud start' is een nogal 'kort door de bocht' omschrijving. Je koudstartsysteem bestaat uit meerdere onderdelen...
is er ergens een overzicht of dergelijke waardoor ik kan zien wat waar zit?
MMgolfnut1
13-12-2004, 21:17
Misschien dat Marco m.b.v. etca ff wat tekeningen kan laten zien. Of koop ff een vraagbaak.
Misschien dat Marco m.b.v. etca ff wat tekeningen kan laten zien. Of koop ff een vraagbaak.
COOL!!!! waar kan ik marc vinden op deze forum??? wat is zijn nick??. vraagbaak heb ik ook maar dat spul is in het engels helemaal.
wat is zijn nick??
marco... :D :D
marco... :D :D
:D heb hem gevonden (geloof ik) :D
MMgolfnut1
13-12-2004, 22:50
Nee, nog niet :) Je moet maar ff bij de leden zoeken onder "Marco" en hem dan ff een pb sturen.
Nee, nog niet :) Je moet maar ff bij de leden zoeken onder "Marco" en hem dan ff een pb sturen.
just happend. dank allen voor de reacties
Onderstaande heb ik ook aan je gemaild:
Hallo mikail,
Natuurlijk wil ik je proberen te helpen, ik vermoed toch dat je ergens een
vacuum lek hebt,
Dat heb ik zelf met mijn GTI (PB, zelfde motor zonder kat.) ook gehad. Onder
de kleppendeksel
onluchting (dat is dat zwarte ronde potje bovenop de motor) zit een kort
verbindingsslangetje, heb je die al nagekeken?? Die was mij mij namelijk
gescheurd, plus dat 1 verbinding in de aansluigslang niet goed zat.
Verder zou het nog een massaprobleem kunnen zijn, zwak punt van de Golf 2 is
de massa van de zekeringkast. Aan de linkerkant naast de zekeringkast zit
een massa aansluitblokje, leg vanuit hier eens een extra massa naar de
carrosserie (wel een goede dikke kabel gebruiken).
De aansluiting van de ISV (Idle Satbilisation Valve / STK Stationair Toeren
Klep) al gecontroleerd?? Dat is dat ronde buisje bovenop je motor, de
stekker hiervan wil nog wel een slijten tegen de kleppendeksel ontluchting.
heel veel suc6, lukt het niet of mocht je tekeningen willen dan hoor ik het
wel.
Marco
Ik heb net aansluiting van de ISV nagekeken maar die is nog in orde. Is wel afgeplakt door de vorige eigenaar weliswaar maar als ik hem los koppel loopt de motor nog beroerder.
Verder heb ik de rubberen slangetjes nagekeken waar lucht doorheen gaat maar heb geen scheur kunnen opsporen. En het verbindingstukje van de kleppendeksel en dat zwarte postje is net nieuw, zit verder ook geen scheur in ofzo.
De kabel voor de massa bij de zekeringkast weet ik wel te vinden, maar wist zo even niet van waar naar waar ik die kabel moest trekken. Als u dat even nader wilt toelichten alsjeblieft.
andere oplossingen van iedereen ook welkom
VeeDubber
15-12-2004, 09:17
Check ff je koudstartinjector, dit is een 5e injector die ergens aan het inlaatspruitstuk moet hangen, kan em niet direct aanwijzen bij de PF, ben meer een KR mannetje :D
Tijdens koudstart ff de stekker eraf trekken en kijken of er wat veranderd...
Check ff je koudstartinjector, dit is een 5e injector die ergens aan het inlaatspruitstuk moet hangen, kan em niet direct aanwijzen bij de PF, ben meer een KR mannetje :D
Tijdens koudstart ff de stekker eraf trekken en kijken of er wat veranderd...
ik heb een zelfde inlaatspruitstuk compleet voor me liggen momenteel maar ik kan hem nergens vinden :confused: . ergens een foto???
er zit wel recht achter de gasklep een stekkertje, als ik die loshaal gebeurt er vrij weinig. eigenlijk helemaal niks. heb ik de goeie te pakken denk je?
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=9916&mode=normal
zo niet zit die dan aan de andere kant ergens?
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=9918&mode=normal
er zit wel recht achter de gasklep een stekkertje, als ik die loshaal gebeurt er vrij weinig. eigenlijk helemaal niks. heb ik de goeie te pakken denk je?
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=9916&mode=normal
zo niet zit die dan aan de andere kant ergens?
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=9918&mode=normal
Neeheeeeeee dat is je gasklepschakelaar, die heeft NIKS met de koudstart te maken....
Ik heb me maar eens kwaad gemaakt ( :p ) en de boeken er bij gepakt.....
De PF heeft een Digifant inspuiting, en die heeft GÉÉN aparte koude start verstuiver, maar de extra brandstof voor een koude start word geregeld door de inspuitcomputer......die regelt een en ander aan de hand van bepaalde sensoren, die kijken naar de temperatuur van het blok.....
Dus in het geval van slecht draaien na een koude start is er denk ik eerder een voeler defect..........
Ik heb me maar eens kwaad gemaakt ( :p ) en de boeken er bij gepakt.....
De PF heeft een Digifant inspuiting, en die heeft GÉÉN aparte koude start verstuiver, maar de extra brandstof voor een koude start word geregeld door de inspuitcomputer......die regelt een en ander aan de hand van bepaalde sensoren, die kijken naar de temperatuur van het blok.....
Dus in het geval van slecht draaien na een koude start is er denk ik eerder een voeler defect..........
de temperatuurvoeler (de blauwe) heb ik vervangen. de pingelsensor is vastgedraait met 20 Nm. de bougies blijven maar zwart, ook na vernieuwing. ik weet eerlijk gezegd niet in wat voor staat de lambdasonde is. zou die ook de boosdoener kunnen zijn? de CO uitstoot is 0.01%. er is ook vanuit de uitlaatspruitstuk rechtstreeks met zo'n buisje gecontroleerd of de CO, vóór de kat nog, erg hoog was maar die bleek ook goed te zijn. de compressie is gemeten, alle 4 de cilinders 13.1. de bougie kabels zijn allemaal goed. het rotortje en verdeelkap is ook goed. luchtmassa meter is ook goed (tenminste dat denk ik, want ik koppel hem los en de motor slaat af). ik heb er wel een open luchtfilter op gemonteerd, heb nergens last van valse lucht en NOG STEEDS LOOPT HIJ NIET LEKKER :frown: ik ga zo eens beginnen met het groffere werk denk ik. een grote hamer doet soms wel wonderen (uitgeprobeerd bij een Rover MINI :D )
richardcabriogti
15-12-2004, 21:27
oke hopelijkl is dit de oplossing
als je de motor start als die koud is en hij slaat direkt weer af
en dit moet je blijven doen totdat hij wat warmer wordt en dan blijft hij lopen totdat hij op temperatuur is en dan loopt hij goed
is dit het probleem(zo ja)
is dit de oplossing
de modellen tot eind 87 zit er rechts naast de dynamo een grijs kastje waar een stekkertje op zit met 2 draadjes en 2 brandstofleidingen
deze regelt de brandstof doorvoer bij een koudestart
dit werkt op een hittedraad principe via een sensor (bruin) dit op de waterdoorvoer op de cilinderkop
deze hittedraden in het kastje gaan nog wel eens kapot waardoor de doorvoer niet meer werkt
testen:wees met zijn tweeen de een start de motor en probeert hem te laten lopen
de ander haalt het stekkertje eraf als het goed is verandert er niks aan de situatie
zo ja dan is of de sensor of het kastje kapot
bij modellen vanaf 88 zit dit kastje op de spinnekop dit is ook een grijs kastje met een stekker met 2 draden
succes
verbeter mij als ik het fout heb, maar zo'n spinnekop heb je toch alleen als je een mechanische injectie hebt? die zit dan toch boven op de luchtfilterbak? hij loopt wel als hij koud is, maar echt super beroerd. lijkt wel een 3 pitter, maar dat is niet het geval. alle 4 werken gewoon mee :eek: . lijkt alsof je hem de strot dicht knijpt
Hmmm, ik beging het idee te krijgen dat jij helemaal geen PF blok hebt... :confused: :confused:
Fred, ik denk dat hij denkt dat richard het over een spinnekop heeft, maar dat is dus niet zo.
Hele goede tip richard, had ik idd nog niet aan gedacht. Kastje wordt ook wel luchtmassameter genoemd maar dat hoeft ik jou (richard) waarschijnlijk niet te vertellen :)
Fred, ik denk dat hij denkt dat richard het over een spinnekop heeft, maar dat is dus niet zo.
Hele goede tip richard, had ik idd nog niet aan gedacht. Kastje wordt ook wel luchtmassameter genoemd maar dat hoeft ik jou (richard) waarschijnlijk niet te vertellen :)
@Marco..je hebt gelijk, ik zit aan de whiskey
Maar wat dat kastje aangaat moet ik jou corrigeren: dat kastje wat richard bedoeld is de warmdraairegelaar....een toe- en afvoerleiding voor brandstof en een electrische aansluiting die een spoel aanstuurd die een Bimetaal aanstuurd, waardoor de druk in de spinnekop veranderd en de inspuiting verrijkt word in de warmdraai fase...
:) het is zeker een PF blok hoor. heb hem er zelf namelijk later persoonlijk ingezet na vele problematische zoek acties. wat er oorspronkelijk in zat was ook een PF die na een flinke rook actie op de snelweg z'n laatste kilometers aflegde. de kop eraf gehaald en voila
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=8267&mode=normal
wist ik veel, heb bij een sloperij in nijmegen een blok meegekregen waarvan de productiejaar helemaal niet klopte met wat mij is verteld. het was welliswaar een EV blok en daar was ik me ook van bewust maar zomaar naadloos alles van een PF over zetten op een EV ging dus niet. die kerel kwam z'n belofte achteraf ook niet na, en heb m'n geld niet helemaal terug gekregen. snel verdiend voor hem natuurlijk. en ik zonder ervaring, nog makkelijker voor hem dus.
uiteindelijk in de buurt van tiel bij een "beunhaas" zoals hij zichzelf noemde een goede PF blok gehaald. maar jah, nu heb ik dit probleem dus.
maar ik heb marco een mail gestuurd en wacht op een reactie :o
Als je bij de slopen op het industrie terrein bij weurt bent geweest dan vind ik dat niet zo gek :)
Als je bij de slopen op het industrie terrein bij weurt bent geweest dan vind ik dat niet zo gek :)
er zaten ook sloperijen voor vrachtwagens enzo bij. vage lui daar. nooit meer
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.