View Full Version : Remschoenen achter vervangen, how to?
Remschoenen achter vervangen van een mk3, is dat goed zelf te doen of heb je er speciaal gereedschap voor nodig? heb nl wanneer ik rem een schurend(ijzer op ijzer) geluid linksachter.
Is echt niks aan, moet zowat het makkelijkste zijn wat je zelf kan doen aan je mk3.
Als je het open, voor je hebt liggen wordt het vanzelf duidelijk.
Darkprojectx
19-01-2010, 22:45
het is niet de vraag of het moeilijk is, de vraag is hoe je het doet.
wat zijn de stappen, heb je apart gereedschap nodig etc?
Jurgen Santana
19-01-2010, 23:05
Met een schroevendraaier, kniptang en waterpomptang kom je een heel eind.
Staan wel how-to's op internet, dus een no-need om het nog eens op te schrijven. Geen vraagbaak liggen van een Golf 1, Golf 2 of iets in die richting?
Jel Golf 2 GTI
19-01-2010, 23:39
wiel eraf, dopje int midden eraf halen met tang ofzo.
splitpen eruit trekken. Moer loszetten. en dan beginnen wringen. (trommel naar achter trekken) zie dat de handrem afstaat anders krijg je ze nooit los :D
Dan zie je een systeem van veren enz. , eerst kabel handrem losmaken.
Dan alles eruit en als het ka ook ff nieuwe pompjes steken.
(boutjes zitten aan de achterkant).
Daarna nieuw spul erop en alles vetvrij monteren.
Het is makelijker dan het lijkt. Heb alleen geen foto's op de moment anders legde ik het daar wel mee uit.
Toch veel plezier en beetje logisch denken en dan komt het wel goed :thumbup:
Speciaal gereedschap is niet echt nodig maar ik gebruik wel een spaciale tang om de handremkabel los te krijgen. Gaat zonder ook.
Grtz Jel :thumbup:
jetta mk1 '82
20-01-2010, 00:01
tis dat ik geen ruimte heb bolle anders had ik je wel ff geholpen ;)
maar ik mis nog een topic over je nieuwe hok ?
ben zine
20-01-2010, 09:31
Als alles meezit is het zo gepiept, zo niet dan had je er achteraf wel een paar honderd euro voor overgehad als de garage het voor je had gedaan.
Problemen die je kunt tegenkomen zijn o.a.;
- de trommel komt niet los omdat je de remschoenen moet terugstellen en je ziet pas hoe dat moet als hij er uiteindelijk na veel geknoei af ligt.
- Je kijkt even achter het rubber afdekhoesje of de remcilinders nog droog zijn en het is één natte bende, Dat betekent dat de cilinders vervangen moeten worden en dan is het te hopen dat de aansluitnippel van de leiding niet doldraait. Zo ja, dan moet je de leiding vernieuwen tot aan de eerstvolgende koppeling (bij de achteras). Dan moet je de remmen ook ontluchten en dat is best te doen maar is weer een verhaal apart..
- Je hebt alles losliggen en je weet echt niet meer hoe het er uit zag voor je er aan begon. (Ik heb al een keer iemand met een Toyota geholpen die al een half jaar rondreed met een remschoen ondersteboven) Foto's maken is altijd verstandig.
Je hebt goed passende (leiding)sleutels nodig en soms een paar pleisters voor je knokkels.
Ververs als het even kan meteen je remvloeistof want als de voering op is zal de remvloeistof ook jaren oud zijn.
Succes!
martiepartie
20-01-2010, 10:02
kijk, eindelijk iemand die beschrijft hoe het in werkelijkheid gaat!
Opmerkingen plaatsen dat het het makkelijkste klusje ooit is, heeft niemand wat aan. :wink:
Een vraagbaak is altijd handig, foto's maken ook! Trommel gaat er vaak niet makkelijk vanaf (terugstellen remschoenen is vaak nodig).
Alles goed stof en vetvrij maken voordat je de nieuwe schoenen en trommel terugplaatst. Als de trommel flink ingesleten is, kan je deze beter ook direct vervangen. Gebruik kopervet op de scharnierpunten (niet teveel), andere vetten komen uiteindelijk tussen de remschoenen en trommel terecht en dan rem je niet meer zo goed :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.