View Full Version : meer vermogen uit een abf motor
flakfazer
21-01-2010, 19:01
goeie dag mensen.
ik ben in bezit van een golf 3 cabrio en mijn motor is helaas zo goed als overleden en heb geen zin meer om er tijd in te stoppen om de motor weer goed te krijgen.
nu heb ik dit weekend een golf 3 2.0 gti 16v aangeschaft en die zal voor de zomer overgebouwd moeten worden in mijn cabrio.
nu wil ik voor dat hij de cabrio in gaat het 1 en andere reviceren en netjes maken. de motor heeft nu net 202dkm gelopen en mag dus wel na gekeken worden.
nu heb ik een aantal vragen.
wat moet er zo al gereviceerd worden?
uiteraard alle lagers en keeringen maar ik heb me ook laten vertellen dat het 1 en ander aan de kop moet gebeuren.
en ik vroeg me af of het nog wat uit gaat maken om het 1 en ander te laten bewerken. en zo ja waar kan ik het best voor kiezen tenopzichten van mijn toekomstige setup.
er zal een super sprint spruitstuk op komen, een afgedraait vliegwiel, andere nokkenas en een chip op maat.
ben erg benieuwd.
mvg,
dennis
JMTuning - BK Customs
21-01-2010, 20:53
als je de compressie meet weet je of alle kleppen goed afdichten. anders deze opnieuw laten inslijpen en de kop vlakken.
eventueel de zuigeveren ook meteen vervangen.
er is genoeg uit zo'n motor te halen, maar is net afhankelijk van je budget
ik heb een keer voor een klant een uitlaatsysteem met spaghetti en racekat gemonteerd, na chippen kwam deze uit op 187 pk
Kop laten reviseren, zuigerveren vervangen, drijfstang lagers vervangen en hij is 9 v/d 10 keer weer als nieuw
dragracer
22-01-2010, 17:05
En als je nu eens opzoek gaat naar een 1 cilinderkop van een (ouder type)audi v8 en die er ook op monteerd ben je ook al weer een heel stuk verder. :thumbup:
flakfazer
22-01-2010, 19:16
En als je nu eens opzoek gaat naar een 1 cilinderkop van een (ouder type)audi v8 en die er ook op monteerd ben je ook al weer een heel stuk verder. :thumbup:
kijk dat zijn goeie tips waar ik wat mee kan!
ik zal binnen kort idd even de compressie meten om er achter te komen hoe het met de compressie gesteld is.
alleen dragracer. zou je me mischien meer kunnen vertellen over die v8 kop. heb al even gezocht maar kon zo niet 1 2 3 wat vinden,
wat zijn de voordelen tov een gevlakte/bewerkte abf kop?
ik wil er best wel wat tegen aan gooien kwa budjet maar ik ga niet met andere injectie/carburateur systemen werken.
gr dennis
dragracer
23-01-2010, 15:02
Ik had ooit eens een gesprek met iemand die (redelijk) verdienstelijk motoren e.d. bouwt voor de autocross.
Hij vertelde mij nog een aantal V8 koppen op de plank te hebben liggen om op ABF 16v motoren te bouwen.
De V8 kop schijnt een veel betere doorstroming te hebben dan de orig.ABF kop.
In de originele ABF kop ligt ook de grootste ristrictie van dat blok omdat toendertijd het vermogen van de ABF te dicht bij het vermogen van de VR6 motor kwam.
Daarom hebben ze toen in de kop het 1 en ander geknepen.
Dit is wat ik er van weet/gehoord heb.
Volgende info heb ik op een Duitse site gevonden:
Diese v8 zylinderköpfe werden gerne bei sehr teuren Saugmotoren verwendet. Vw-motorsport baute damals diese zylinderköpfe auf ihre wettbewerbsmotoren.. In der normalen Vw scene ist der Umbau recht unbekannt.. Im bergcup aber häufiger zu sehen..
Am Zylinderkopf müssen einige Wasserkanäle zugeschweißt werden damit er auf den vw Block passt. Dann passt nur die rechte bank auf unsere 16v Motoren.. Vorteil dieser zylinderköpfe ist die verbesserte und steilere kanalform was Flowwerte weit über dem Kr Zylinderkopf zulassen.
Ook van een Duitse site:
Motor:
- 1877 ccm
- Wössner Schmiedekolben
- Verdichtung 12,3:1
- Stahlpleul
- Zylinderkopf Audi V8
- Injectoren 440ccm
- KMS Management System
1,8ltr. 16V 230 PS / 7750 U/min (http://www.boost4fun.de/upload/1207600103Motor1.8.16V.2.JPG)
breadfan83
23-01-2010, 15:14
De laatste tijd zie ik dat wel vaker voorbij komen, om enkele koelkanalen dicht te lassen.
Zorgt dit niet voor te hoge temperaturen op bepaalde plaatsen in de kop of het onderblok? Die kanalen zullen er wel niet voor niks zitten... hoe wordt dit dan tegengegaan?
Als iemand meer info heeft over die V8 koppen op een KR hoor ik dat graag. Wist hier tot nu toe nog niks van. Wat ik uit de tekst kan opmaken is dat de kanalen steiler zijn, en de flowwaardes daardoor beter zijn. Steiler als in dat ze meer in één lijn staan met de cilinders? Meer recht er op?
En wat wordt bedoeld met "Dann passt nur die rechte bank auf unsere 16v Motoren.." ?
Een ABF kop is al verbeterd tenopzichte van de kr kop.
breadfan83
23-01-2010, 15:32
Een ABF kop is al verbeterd tenopzichte van de kr kop.
Dragracer schrijft juist dat de ABF-kop geknepen is, om qua vermogen niet te dicht in de buurt van de VR6 te komen. Of het beter is dan een KR blok weet ik niet, maar er is dus duidelijk wel ruimte voor verbetering.
Logisch ook, wat die VR6-blokken kostten destijds een godsvermogen. Als je bijna hetzelfde vermogen voor een smak minder kon krijgen, was je gek als je een VR kocht.
En wat wordt bedoeld met "Dann passt nur die rechte bank auf unsere 16v Motoren.." ?
De rechter cilinderkop.
Je bedoeld mischien zo'n cilinderkop?
http://i237.photobucket.com/albums/ff278/JanNieuwenburg/audicilinderkop007.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff278/JanNieuwenburg/audicilinderkop008.jpg
breadfan83
23-01-2010, 16:29
Geen idee wat ik bedoel, ik lees het ook net hierboven. :D
Dat is een fabrieks audi kop uit een stw audi.
Intresant onderwerp een audi v8 kop op een 2liter onder blok.
Ben ik weer een stapje verder,voor mijn mk1.
breadfan83
23-01-2010, 16:46
STW? Studien wagen?
Ben benieuwd welke V8 koppen d'r dan op een KR passen, en wat er verder nog aangepast moet worden. Want met een paar kanaaltjes dichtlassen zul je er nog niet zijn ben ik bang. Andere zuigers en drijfstangen misschien nog?
Super tourenwagen cup.
En die kanalen ik denk dat dat van een slang is,het is een kop van een 8cilinder.
flakfazer
23-01-2010, 19:06
het zal ook niet de eerste de beste v8 kop die je zo maar kan toepassen.
ik zal toch eens voor de gijn rondzoeken of er meer info over te vinden is.
breadfan83
24-01-2010, 07:38
Lijkt me best interessant hier wat meer over te weten te komen.
Zouden ze met "Zilinderkopf Audi V8" niet gewoon de kop van het model V8 bedoelen, en niet de V8 motor? Ik begrijp wel dat het ook een V8 motor is, maar dat model dat onder andere Stijn en Nigel hebben, heet toch V8?
Mijn 32 kleps V8 heeft inderdaad duidelijk zijn roots in de 16V motor, dat was me al eerder opgevallen. Op het oog zijn de koppen namelijk precies GTI 16V koppen... Ik heb tijden geleden al het plan opgevat om twee sets KR nokkenassen in m'n V8 te proppen maar dat is er nog niet van gekomen. Moet kunnen volgens mij.
Met wat aanpassingen past een v8 kop idd op een 16v, grootste voordeel is dat de v8 1mm kleinere klepstelen heeft. Als iemand er 1 wilt ik heb er nog wel liggen. De eerste STW/BTCC motoren hadden idd de Audi V8 kop als basis, latere types hadden de 1.8 16v kop als basis. Zo'n later type STW motor heeft mijn kameraad nog liggen evt te koop (280 a 290 pk atmo 2.0 16v)
breadfan83
24-01-2010, 13:50
Met wat aanpassingen past een v8 kop idd op een 16v, grootste voordeel is dat de v8 1mm kleinere klepstelen heeft. Als iemand er 1 wilt ik heb er nog wel liggen. De eerste STW/BTCC motoren hadden idd de Audi V8 kop als basis, latere types hadden de 1.8 16v kop als basis. Zo'n later type STW motor heeft mijn kameraad nog liggen evt te koop (280 a 290 pk atmo 2.0 16v)
Ben bang dat ik er de centen nu niet voor heb, maar zou je me eens de prijs kunnen PB-en voor die kop? En weet jij precies wat die aanpassingen zijn?
Die kleinere klepstelen zorgen voor een betere vulling vanwege een betere flow neem ik aan?
Enig idee waarom ze eerst in de touring cars de V8 kop hadden en daarna de 1.8 16v kop? Is deze dan toch beter?
flakfazer
24-01-2010, 17:33
Ben bang dat ik er de centen nu niet voor heb, maar zou je me eens de prijs kunnen PB-en voor die kop? En weet jij precies wat die aanpassingen zijn?
Die kleinere klepstelen zorgen voor een betere vulling vanwege een betere flow neem ik aan?
Enig idee waarom ze eerst in de touring cars de V8 kop hadden en daarna de 1.8 16v kop? Is deze dan toch beter?
de prijs ben ik ook wel benieuwd naar.
maar ik vraag me af, maakt dit nog zo veel verschil uit tov een standaard abf kop?
zijn er mensen met ervaring? of mischien mensen die dit op papier hebben die kunnen aantonen dat het sneller is?
ben erg benieuwd :D
breadfan83
24-01-2010, 18:20
http://i237.photobucket.com/albums/ff278/JanNieuwenburg/audicilinderkop008.jpg
Is dit nou trouwens 'n kop van zo'n V8? Want dan zou dit inderdaad de ideale kop zijn voor wat ik van plan ben, vanwege die "ovale" inlaten.
Edit: en is er verschil in koppen tussen de 3.6 en 4.2?
Ja dat is zo'n kop,en de uitsparingen voor de verstuivers waren dicht gemaakt.
Ik kan dat niet met zeker heid zeggen het is al 6/7 jaar geleden dat ik deze foto's heb gemaakt.
Er waren 4 motoren in onderdelen en een auto en alles wat je nodig had om te racen.
breadfan83
24-01-2010, 20:19
Ben wel benieuwd. TWM maakt mooie itb's voor zulk soort inlaatkanalen. :D
En de rechtse kop... van distributiekant uit gezien is dat dan neem ik aan.
De kop aan de bijrijders kant moet je hebben,anders komt je spruitstuk aan de voorkant,laat je dus niet beduvelen met een linker kop.
En dat men bij audi later met (gewone) 16 kleps koppen werkte heeft te maken met regelgeving.
Audi was te snel.
De kop aan de bestuurders kant anders komt je spruitstuk aan de voorkant,laat je dus niet beduvelen met een linker kop.
.
In de autobranche zijn de linkerkant en de bestuurderskant hetzelfde,tenzij het om een rechtsgestuurde auto gaat.
Links of Rechts word altijd gezien VANUIT de auto.
Dus ben je de rechter kop nodig.
Anders zouden ook de in/uitlaat verkeerd zitten.
:thumbup:
In de autobranche zijn de linkerkant en de bestuurderskant hetzelfde,tenzij het om een rechtsgestuurde auto gaat.
Links of Rechts word altijd gezien VANUIT de auto.
Dus ben je de rechter kop nodig.
Anders zouden ook de in/uitlaat verkeerd zitten.
:thumbup:
Dat bedoel ik,was een beetje beroerd neer gezet :D
breadfan83
25-01-2010, 13:34
Dan gaan we maar eens voorzichtig op zoek naar zo'n kop. :D
Moest er nog iemand zijn die me kan vertellen of er verschil in de kop zit bij een 3.6 en 4.2 hoor ik dat graag. Ook als je daar een losse kop van hebt liggen natuurlijk. :D
Ik heb Ronald vaak geholpen met de cross en race auto's.
Zo doende mocht ik er mijn scirocco ombouwen naar een Mtdi.
Onderdelen zat behalve een audi v8 benzine.
Jan
flakfazer
09-03-2010, 17:51
ik ben gister langs een kop bewerker geweest om evt mijn 16 kop iets te laten bewerken.
hij gaf aan dat hij gegevens nodig had wat de computer meer kon inspuiten t.o.v de orginele inspuiting.
nu heb ik met JD gebeld en konden mij niet specerfieke cijfers geven. ''als het moet kan je wel 300 pk halen met de orginele computer'' je zal dan wel met andere injectoren moeten gaan werken.
verder zei hij dat het niet echt nut had om de kop te laten bewerken.
nu ben ik eigenlijk benieuwd naar jullie ervaringen?
ik zit nu dus met 2 verhalen.
JD die aangeeft dat het niet heel veel nut heeft om een kop te laten bewerken.
een kop bewerker die ook in de trekker trek, en auto cross wereld bekent is, die aangeeft dat er wel degelijk veel vermogen uit te halen is.( eigen ervaring in auto cross)
ben benieuwd naar jullie mening
breadfan83
09-03-2010, 17:56
D'r is zeker meer vermogen uit een blok te halen door de kop te bewerken, maar dit gaat meestal samen met een aantal andere aanpassingen.
Andere nokkenassen, ander (spaghetti) spruitstuk en uitlaatlijn, opgeboord onderblok, bewerkte inlaat, etc..
Geen idee hoe het met vermogenswinst zit als je enkel en alleen de kop gaat laten bewerken. En daarbij ligt het er ook aan wat en hoeveel je precies bewerkt aan de kop.
Begin eerst maar eens met andere nokkenassen en een goed spruitstuk en uitlaatlijn, dan kom je al een heel end.
breadfan83
09-03-2010, 18:00
Moest er nog iemand zijn die me kan vertellen of er verschil in de kop zit bij een 3.6 en 4.2 hoor ik dat graag. Ook als je daar een losse kop van hebt liggen natuurlijk. :D
Om hier nog even op terug te komen...
De kop van de 4.2 is niet geschikt om op een 4-cilinder onderblok van bijvoorbeeld een PL / KR / ABA / ABF / 9a / 6a / ACE te zetten. De hartafstand van de cilinders is namelijk groter bij de 4.2 V8.
De 3.6 V8 (motorcode PT) heeft dezelfde hartafstand van de cilinders als de 4-cilinder motoren, en kan dus wel voor de kop gebruikt worden.
dragracer
09-03-2010, 19:07
ik ben gister langs een kop bewerker geweest om evt mijn 16 kop iets te laten bewerken.
hij gaf aan dat hij gegevens nodig had wat de computer meer kon inspuiten t.o.v de orginele inspuiting.
nu heb ik met JD gebeld en konden mij niet specerfieke cijfers geven. ''als het moet kan je wel 300 pk halen met de orginele computer'' je zal dan wel met andere injectoren moeten gaan werken.
verder zei hij dat het niet echt nut had om de kop te laten bewerken.
nu ben ik eigenlijk benieuwd naar jullie ervaringen?
ik zit nu dus met 2 verhalen.
JD die aangeeft dat het niet heel veel nut heeft om een kop te laten bewerken.
een kop bewerker die ook in de trekker trek, en auto cross wereld bekent is, die aangeeft dat er wel degelijk veel vermogen uit te halen is.( eigen ervaring in auto cross)
ben benieuwd naar jullie mening
Als jij bij de ene bakker gaat vragen hoe de slagroomtaart van de andere bakker smaakt zal die ook z'n schouders ophalen denk ik.......(als je begrijpt wat ik bedoel.......... ;)
flakfazer
09-03-2010, 19:17
D'r is zeker meer vermogen uit een blok te halen door de kop te bewerken, maar dit gaat meestal samen met een aantal andere aanpassingen.
Andere nokkenassen, ander (spaghetti) spruitstuk en uitlaatlijn, opgeboord onderblok, bewerkte inlaat, etc..
Geen idee hoe het met vermogenswinst zit als je enkel en alleen de kop gaat laten bewerken. En daarbij ligt het er ook aan wat en hoeveel je precies bewerkt aan de kop.
Begin eerst maar eens met andere nokkenassen en een goed spruitstuk en uitlaatlijn, dan kom je al een heel end.
uiteraard zal dit ook gebeuren maar aangezien volgende week de motor uit elkaar gaat wou ik de kop net zo goed even mee pakken. het bedrijf zit hier namelijk om de hoek. en twijfel niet aan zijn skills
reply op dragracer
ik begrijp je zeker en je zal uiteraard altijd meerdere verhalen horen. ma hoe kom ik nou aan de gegevens die de kop bewerker nodig heeft? k wil niet dat het een overkill word en dat hij in de noot loop gaat
breadfan83
09-03-2010, 19:25
Vraag je dan gewoon eens af waarom er zoveel grote bedrijven zijn die werk hebben gemaakt van kopbewerkingen, en er in de racerij alleen maar bewerkte koppen rond rijden. ;)
Als je het onderblok op laat boren heb je een grotere motorinhoud, die ook gevuld moet worden. Alleen met grotere injectoren red je het dan niet. Als je de in- en uitlaatkanalen niet laat vergroten komt er niet genoeg zuurstof bij de grotere hoeveelheid benzine, waardoor de motor te rijk gaat lopen. Als 't goed is grijpt je management hier weer op in door minder in te spuiten, waardoor de vulling niet optimaal wordt.
Hoe beter de flow is, en hoe hoger de vullingsgraad, hoe beter. En dat bereik je door de kop te optimaliseren.
Ik denk dat Jeroen er iets anders mee bedoelde, of zelf andere informatie heeft gehad, want verstand van zaken heeft ie zeker. Vraag hem anders gewoon zelf nog eens wat ie precies bedoelde, toen ie zij dat het niet veel nut heeft de kop te bewerken.
flakfazer
09-03-2010, 19:28
Vraag je dan gewoon eens af waarom er zoveel grote bedrijven zijn die werk hebben gemaakt van kopbewerkingen, en er in de racerij alleen maar bewerkte koppen rond rijden. ;)
Ik denk dat Jeroen er iets anders mee bedoelde, of zelf andere informatie heeft gehad, want verstand van zaken heeft ie zeker. Vraag hem anders gewoon zelf nog eens wat ie precies bedoelde, toen ie zij dat het niet veel nut heeft de kop te bewerken.
twijfel zeker niet aan JD dat is iig 1 ding ;)
en zal de cabrio zeker naar hun brengen om hem te laten chippen.
verder heb ik toch wel duidelijk gemaakt wat de bedoeling was ma goed ik ga even verder kijken, wie weet dat ik meer informatie kan krijgen.
breadfan83
24-09-2010, 17:18
Effe weer een oud topic omhoog halen...
Vandaag weer bezig geweest met de motor, en eigenlijk gelijk een vraagje. De kop is zover ik kan bepalen van alu, net als het motorblok waar ie op hoort. Het blok waar deze kop echter op komt is gewoon een ijzeren blok.
Kan ik problemen verwachten? Dus in de zin van een chemische reactie tussen de metalen, of zetten ze heel anders uit waardoor ik me om de haverklap de koppakking lek rij? Of is er iets anders waar ik rekening mee moet houden als ik een alu kop op een ijzeren onderblok zet?
ABF, KR etc. en de meeste motoren uit die tijd zijn toch ook alu kop met ijzeren onderblok. Bovendien komt er nog een pakking tussen toch?
Zou dus geen probleem moeten zijn.
bjuriaan
24-09-2010, 18:00
Heb je nog een 3,6 v8 kop? Misschien weet ik er nog wel 1 in de achterhoek te liggen...Die jongen is bezig een v8 te maken zoals die in de dtm rond reed. Heeft 1 keer een motor in kapot gereden. Weet alleen dus niet of het de linker of rechter kop was. En of ie ondertussen al het blok weg gedaan heeft.
PB maar voor als er iemand intresse heeft.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.