PDA

View Full Version : Motorsteunen: vast, semi-vast, origineel


breadfan83
21-01-2010, 23:50
De laatste onderdelen voor de Golf moeten besteld worden, en ik wil eens zien of ik er verstandig aan doe de motorsteunen set te bestellen die ik op mijn lijstje heb staan.

- De voorste motorsteun wordt massief aluminium.

- De baksteun wordt 85A Durometer polyuretaan.

- De achterste motorsteun wordt een rubberen steun, van de vroegere modellen mk2. Rubber dus, en geen hydro-steun. De gaten / openingen daarvan worden opgevuld met een polyuretaan insert.

Daarnaast wil ik mee en mee nog wat rubbers gaan vervangen door polyuretaan. Als eerste op de lijst staan nieuwe draagarmen met poly bussen en stuurkogels.

Wat ik wil weten of hier nog een beetje normaal mee te rijden is, of dat ik direct na het inbouwen op zoek moet naar een nieuwe carros en kunstgebit.

breadfan83
21-01-2010, 23:51
Mocht iemand interesse hebben, kan ik het bestellen voor de volgende prijs:
- Massief alu voorste motorsteun €96,-

- Polyuretaan versnellingsbak steun €89,-

- Acterste motorsteun, oud type mk2 €32,-

- Nieuwe draagarmen, incl. poly bussen en stuurkogels €207,-

- Poly insert voor de achterste motorsteun, oud type €23,-

Erik
22-01-2010, 12:18
- Massief alu voorste motorsteun €96,-BBM steuntje?

breadfan83
22-01-2010, 12:25
BBM steuntje?

Zoiets. Zelfde concept, alleen van een andere fabrikant.

De prijs per onderdeel zal sowieso nog wat zakken als ik de verzendkosten wat meer kan verdelen. De prijzen die er nu bij staan zijn de absolute maximum prijzen.

Arne
22-01-2010, 12:50
Inkoopactie :)

breadfan83
22-01-2010, 12:52
Inkoopactie :)

Als ik dat hiermee kan combineren, prima.

Maar als iemand me van te voren al kan vertellen dat m'n hele auto ervan uit elkaar rammelt als ik alle steunen vervang door hierboven genoemde set, gaat het voor mijzelf alvast niet door. ;)

Tjillert
22-01-2010, 12:58
Zover ik het heb gelezen op vwvortex kan je beter geen poly als achterste "rubber" pakken in je draagarm.
Ik heb zelf wel een compleet powerflex pakket in mijn onderstel, maar wil over een tijdje dat achterste ding van de draagarm vervangen voor een originele (of een van een golf4 r32 die schijnen er ook in te passen en zijn massief rubber).

Op het moment vind ik de wegligging van mijn golf2 g60 ook niet goed trouwens, dus hopelijk dat het aanpassen van bovenstaand het beter kan maken.

breadfan83
22-01-2010, 13:01
Enig idee waar dit door komt? En waarom juist die achterste bus in de draagarm zoveel uitmaakt?

Tjillert
22-01-2010, 13:04
Zoals ik het had gelezen, gaat het dan om de beweging die het "rubber" daar moet maken, die zo een polyding compleet niet toelaat.
Maar ik zal straks even die topics terugzoeken die er over gaan.

breadfan83
22-01-2010, 13:13
Als dat zou kunnen, graag.

De draagarmen met R32 achterste bussen en poly voorste bussen kan ik trouwens ook bestellen, die zijn alleen wat duurder.

Tjillert
22-01-2010, 13:27
In dit topicHier heb je gelijk wat foto's erbij.
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4687696

Hier staat waar meer uitleg
http://forums.vwvortex.com/zerothread?&id=2118568&postid=22505348#22505348


En zo zijn er nog een aantal topics daar, deze heb ik er nu even snel tussenuit gehaald.

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3513177

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3300195

breadfan83
22-01-2010, 13:49
Wat ik uit de meeste links kan opmaken is dat die poly bussen geen doen zijn op de achterste bevestiging van de draagarmen. Uit één van de links maak ik echter ook op dat de R32 bussen de hoek die de armen maken bij een flinke verlaging, niet aankunnen.

Een goed alternatief dat genoemd wordt is: H2 Sport Sphericals

Dat ga ik even verder nazoeken, kijken wat dat spul kost. ;)

breadfan83
22-01-2010, 13:59
Die H2 Sport Sphericals kosten 355 Canadese dollars... doen we maar niet dan. :D

355 CDN$ voor wat rubbertjes... :screwy:

breadfan83
22-01-2010, 16:08
Herinnerde me nog een oud PB-tje van Frank (Knarf, van het lightweight mk1 project) over SCCH. Zij verkopen ook diezelfde lagers, voor 375 USD per set. Zover ik heb gelezen gaan deze dingen practisch een leven lang mee. Nadeel is dat ze wel meer lawaai produceren, en stijver zijn.

Ik heb reviews gelezen van mensen die er mee op de weg rijden, en ze zeggen dat dat prima te doen is. Waar de grens van "prima te doen" ligt, is natuurlijk heel persoonlijk.

http://www.scch-heads.com/viewpart.php?id=25

martiepartie
22-01-2010, 16:15
waarom zou je zoiets op een straatauto willen? Net als die massieve alu motorsteunen?

Het geeft alle trillingen en stoten 1 op 1 door aan de carrosserie en je hebt er weinig voordeel van. Polyurethane bussen dempen de trillingen nog enigzins én zijn stugger. Gulden middenweg lijkt mij?

EDIT; Dat je de bussen die normaal flink onder spanning staan door een flinke verlaging vervangt door deze lagers kan ik me voorstellen, maar je alle (rubberen) bussen vervangen door dit soort spul :confused:

tim_j
22-01-2010, 17:58
ik zou ook voor semi-vast gaan.

Jurgen Santana
22-01-2010, 18:34
Alu voorste motorsteun is prima te doen op een MK2.

Een stugge baksteun zorgt voor trillingen in het interieur en bij sommige toeretallen voor wazig beeld in de binnenspiegel:D

jettaracing
22-01-2010, 18:57
Ik weet niet wat jullie allemaal op de openbare weg gaan doen met die extreem harde motorsteunen ?
Ik heb meerdere mensen gehoord dat de de (te) harde rubbers weer hebben vervangen door originele of door semi stijve rubbers , omdat door de trillingen en lawaai in de auto het niet meer leuk rijden was .
Als je nu puur in de racerij rijd ,of in de autocross ,dan kan ik me het nog voorstellen ,daar scheuren de motoren nog wel eens uit de rubbers ......

De volle TT rubbers in de draagarmen heb ik wel goede ervaringen mee, net zoals de polythureaanbussen in de draagarmen , daar word je wegligging wel een stuk strakker van .

breadfan83
22-01-2010, 19:21
waarom zou je zoiets op een straatauto willen? Net als die massieve alu motorsteunen?

Het geeft alle trillingen en stoten 1 op 1 door aan de carrosserie en je hebt er weinig voordeel van. Polyurethane bussen dempen de trillingen nog enigzins én zijn stugger. Gulden middenweg lijkt mij?

EDIT; Dat je de bussen die normaal flink onder spanning staan door een flinke verlaging vervangt door deze lagers kan ik me voorstellen, maar je alle (rubberen) bussen vervangen door dit soort spul :confused:

Die poly bussen zijn voor enkele plaatsen in de auto een oplossing, maar op andere plekken werken ze totaal niet. De metalen bus die in de poly bus zit, gaat na verloop van tijd op de poly bus inslijten, waardoor de perspassing opeens wel heel erg los komt te zitten. Dit is niet iets van enkele jaren, maar van enkele maanden of zelfs enkele weken.

Dit wist ik ook niet tot ik de links hierboven er even op nagelezen heb, en zelf ook wat onderzocht heb.

Die spherische bussen gaan op sommige plaatsen prima werken, ook voor straatgebruik. Ze vergen nauwelijks onderhoud,en hebben een veel langere levensduur dan de andere oplossingen.

Ik wilde eigenlijk niet verder gaan dan de stuurkogels en draagarmen van spherische lagers te voorzien. De rest van de auto kan met poly en oem bussen worden gelagerd.

breadfan83
22-01-2010, 19:24
Alu voorste motorsteun is prima te doen op een MK2.

Een stugge baksteun zorgt voor trillingen in het interieur en bij sommige toeretallen voor wazig beeld in de binnenspiegel:D

Over de alu voorste steun heb ik inderdaad van niemand nog iets negatiefs gehoord. De enigen die er over lopen zeuren zijn de mensen die er nog nooit mee hebben gereden, zij weten zeker dat je hele auto dan uit elkaar valt. :D

@Marioparty: Elke motor kantelt, en als de motor kantelt, draaien de wielen niet. Als je er dus voor kunt zorgen dat de motor niet of minder kantelt, kun je je vermogen beter naar de wielen krijgen.

breadfan83
22-01-2010, 19:27
Ik weet niet wat jullie allemaal op de openbare weg gaan doen met die extreem harde motorsteunen ?
Ik heb meerdere mensen gehoord dat de de (te) harde rubbers weer hebben vervangen door originele of door semi stijve rubbers , omdat door de trillingen en lawaai in de auto het niet meer leuk rijden was .
Als je nu puur in de racerij rijd ,of in de autocross ,dan kan ik me het nog voorstellen ,daar scheuren de motoren nog wel eens uit de rubbers ......

De volle TT rubbers in de draagarmen heb ik wel goede ervaringen mee, net zoals de polythureaanbussen in de draagarmen , daar word je wegligging wel een stuk strakker van .

Daarom heb ik dit topic ook geopend.

Zoals al eerder is aangegeven is het dus geen goed idee om volledig op poly bussen te rijden. Zeker de achterste bus van de draagarmen mag niet uit polyuretaan bestaan. R32 of TT rubbers op die plaats zorgen voor wat meer stijfheid dan de originele bussen, maar ook die slijten bij extreem verlaagde auto's snel.

Spherische lagers zijn in dat geval de duurdere maar wel betere oplossing, zelfs voor op de weg.

breadfan83
23-01-2010, 09:47
Even navraag gedaan bij de heren van SCCH, en wat info gekregen over wat de verstandigste keus is.

"Poly bushings suck", was de ongezouten mening over polyuretaan bussen. Buiten het feit dat de metalen bussen die er in zitten inslijten op de poly bussen, waardoor veel te veel ongewenste beweging in allerlei richtingen mogelijk wordt, gaan ze ook binden.

Met binden wordt bedoeld dat de delen die door deze bussen gelagerd worden niet meer vrij kunnen bewegen door de wrijving tussen de bus en het gelagerde onderdeel. Bij opgekrikte auto zal de wielophanging, wanneer je deze helemaal naar boven beweegt, niet direct omlaag zakken wanneer je deze loslaat. De poly bussen houden de ophanging tegen.

Bij de rubberen fabrieks bussen is dit bindend effect minder aanwezig, maar rubber op metaal heeft altijd een bepaalde wrijving.

Met de spherische bussen is de bewegingsvrijheid optimaal. Geen slijtage van de onderdelen onderling, en geen binding. De enige manier hoe slijtage kan optreden is wanneer er veel vuil en stof in de lagers komt. Hiervoor kan SCCH stofkappen leveren die dit zo veel mogelijk tegengaan.

Moest de boel nou toch kapot gaan, hoeft niet gelijk het hele pakket van 350 dollar nieuw besteld te worden, maar een los reparatiepakket van 90 dollar. Instructies voor het vervangen ervan worden bijgeleverd.

Een echt duidelijke levensduur van de bussen bij straatgebruik kon hij me niet geven, maar zelf reed ie al het derde seizoen races met één en dezelfde set, zonder ook maar 'n enkel probleem, en zonder er voorzichtig mee om te springen.

Moesten er nou mensen zijn die interesse hebben in deze spullen, of in andere spullen van SCCH, laat me dat dan hier even weten. Als het animo groot genoeg is kan ik misschien een inkoopactie regelen met wat korting.

De site waar de onderdelen te vinden zijn, is: http://scch-heads.com/parts.php

Jurgen Santana
23-01-2010, 11:22
Zoals al eerder is aangegeven is het dus geen goed idee om volledig op poly bussen te rijden. Zeker de achterste bus van de draagarmen mag niet uit polyuretaan bestaan.

Ik heb er twee Jetta's lang (totaal een jaar of 8) mee rond gereden. En is mij altijd goed bevallen!!

Roy 1.6
23-01-2010, 12:38
http://scch-heads.com/viewpart.php?id=25

Mooi spul, een beetje uni-ball achtig. Zal wel strakker rijden dan rubber :)

breadfan83
23-01-2010, 12:44
Ik heb er twee Jetta's lang (totaal een jaar of 8) mee rond gereden. En is mij altijd goed bevallen!!

Ligt er een beetje aan hoe je er mee rijdt, en hoe lang je er mee rijdt.

martiepartie
23-01-2010, 12:51
@Marioparty: Elke motor kantelt, en als de motor kantelt, draaien de wielen niet. Als je er dus voor kunt zorgen dat de motor niet of minder kantelt, kun je je vermogen beter naar de wielen krijgen.

Broodvreter;

duh :screwy: En weet je dan ook over hoeveel pk's en Nm's je het hebt?

breadfan83
23-01-2010, 12:59
Als je met 50 pk en een 1.3 mijn blok aan 't kantelen heb, is dat met bijna 3 keer zo veel vermogen denk ik nog steeds wel zo.

Drie rubberen propjes houden nu eenmaal een motor niet stil op z'n plek.

En baadt het niet, het schaadt ook zeker niet. Ik hoef geen comfort of rustig rijden. Dan kocht ik me wel een Citroën met elektromotor. Daarnaast zijn de prijzen van die, laten we het maar even tuning onderdelen noemen, in Amerika nagenoeg gelijk aan de prijzen voor OEM spullen hier in Nederland.