View Full Version : Ontsteking te laat 1.6 Golf
Hallo, een tijdje geleden heb ik mijn cilinderkoppakking vervangen. nadat uik dat gedaan had liep hij niet goed (hakken stoten), bleek dat de ontsteking TE VROEG stond. Toen had ik hem bij de distributie 1 tand later gezet. nu lijkt hij net iets te laat te staan (weinig vermogen, pas in hogere toeren).
weet iemand hoe ik hem kan afstellen, of weet iemand of er iets bestaat als een verstelbare verdelerkap ofzo?
Alle tips welkom!
[GOLF 2, 1988, 1.6]
hoe heb je hem dan een tand later gezet??
die van mij staat waarschijnlijk ook niet goed, maar krijg geen beweging in de ontsteking als ik hem wil verdraaiien...
tell me pleazz
Eh, je kunt de ontsteking gewoon verdraaien hoor. De verdeler zit in het blok gestoken en wordt met een vork vastgeklemd (dop 13, 8mm bout). Draai de bout los en je kunt traploos verstellen...genoeg om wel 3 tanden verkeerd te compenseren!
hoe heb je hem dan een tand later gezet??
die van mij staat waarschijnlijk ook niet goed, maar krijg geen beweging in de ontsteking als ik hem wil verdraaiien...
tell me pleazz
Ik had em bij de D-riem 1 tand versteld, ik bedoel met het hulp-tandwiel. maar 1 tand is dus te veel.
Eh, je kunt de ontsteking gewoon verdraaien hoor. De verdeler zit in het blok gestoken en wordt met een vork vastgeklemd (dop 13, 8mm bout). Draai de bout los en je kunt traploos verstellen...genoeg om wel 3 tanden verkeerd te compenseren!
kom ik die bout vanzelf tegen als ik de verdelerkap eraf haal?
Hoeft niet eens, kijk gewoon onderaan de 'stam' van je stroomverdeler...waar hij in het blok steekt. Er zit daar een 'vork' omheen die hem vastdrukt in het blok. Die vork zit op zijn beurt vast met een 8mm bout (dop13).
ok, dan deed ik et dus wel goed, maar er is geen beweging in te krijgen... wie helpt me uit de brand?? kruipolie?
HELUUUUHHPP!!! :p
kruipolie, tik geven met een hamertje...komt wel los hoor.
ok, ga`k dat maar ff een keertje doen. zit echt muurvast.
hij dieselt ook na en loopt wat beroerd en hij kwalmt olie.
die olie komt waarschijnlijk door een versleten klepsteelrubber, maar kan die rubber er ook voor zorgen dat hij beroerd loopt (stotteren bij constant gas) en nadieselen?
groet`n
Indirect wel dat nadieselen, door veel koolaanslag op je zuiger(s).
Het stotteren niet, dat moet je toch in bougies/onsteking/carburateur(keertje reinigen!) zoeken.
carb glimt als nieuw, heb er een bus carb reiniger in leegegspoten en stotterd nog..
verder is alles nieuw, bougies verdelerkap,rotor...alleen zitten er te lange, vernieuwde bougiekabels op
carb reinigen is meer dan carbcleaner alleen.
Haal m tot de laatste schroef uit elkaar, maak alles schoon (revisieset: nog beter!) en zorg dat ieder gaatje wat je kunt vinden open is (met een draadje peuteren(bijvoorbeeld een vezel uit een fietsremkabel), beter dan perslucht). Doet wonderen...
ja oke,das waar... verder nog onderdelen die aan de carb zitten vervangen??
bij die 1.3 was de pulldowndoos steeds stuk bijvoorbeeld
vlotternaald en zitting, acceleratiepompmembraam, alle ringetjes en pakkingen. Dan is 't weer een nieuwe.
Je moet ook zorgen dat de boel goed afgesteld staat natuurlijk...
Hoeft niet eens, kijk gewoon onderaan de 'stam' van je stroomverdeler...waar hij in het blok steekt. Er zit daar een 'vork' omheen die hem vastdrukt in het blok. Die vork zit op zijn beurt vast met een 8mm bout (dop13).
Oke! bedankt Stijn, ik ga zo effe kijken.
ik hoop dat die van mij wel los te krijgen is. bij jouw al gelukt rené?
(en btw. ook al je katalysator leeg gehaald?)
ben nog op stage, dus nog niet mee begonnen :D
heb de remus er weer onder weggehaalt, zonde om in de winter er mee te rijden. na de winter komt hij er weer onder mét een tussendempervervanger..katalysator hou ik zo..voorlopig :p
en jij??
ben nog op stage, dus nog niet mee begonnen :D
heb de remus er weer onder weggehaalt, zonde om in de winter er mee te rijden. na de winter komt hij er weer onder mét een tussendempervervanger..katalysator hou ik zo..voorlopig :p
en jij??
nou...ik heb vorige keer de lekkage verholpen van mn uitlaat. de bouten van de flenzen waren los getrilt, dat was alles, maar nu zag ik dat de katalysator helemaal leeg/schoon was van binnen (de katalysator is toch dat ding vlak na je spruitstuk/uitlaatbocht?), dus dat is al geregeld dan. ik wil ook nog wel de tussendemper vervangen door een buis ofzoiets.
oke dat was heel eenvoudig, dat valt dan weer mee.
Nu nog het volgende, hij loopt stukken beter, maar wat is nou precies de beste stand?
ik heb zo'n stroboscoop. moet dat streepje op mijn krukaspoelie nu precies naar het pijltje op de distributiekap wijzen of is het iets beter alstie er vlak voor (of erna) staat ofzo??
ik ben benieuwd
VeeDubber
15-12-2004, 09:10
strobe instellen op de juiste waarde, ontsteking verdraaien tot het streepje gelijk valt met het pijltje, zaakje weer vast knallen en ff naar de MacD vlammen om jezelf te trakteren op een Big Mac. En dan ben je klaar met ontstekings afstellen :cool:
oke dat was heel eenvoudig, dat valt dan weer mee.
Nu nog het volgende, hij loopt stukken beter, maar wat is nou precies de beste stand?
ik heb zo'n stroboscoop. moet dat streepje op mijn krukaspoelie nu precies naar het pijltje op de distributiekap wijzen of is het iets beter alstie er vlak voor (of erna) staat ofzo??
ik ben benieuwd
Met een stroboscoop lamp stel je merktekens af op je vliegwiel........er staan er twee naast elkaar, de ene is het BDP, de andere de vaste voorontsteking
Afstellen...doe je met losgekoppelde vacuumslang van de vervroeger
Enne....als je dit soort *basiskennis* niet hebt kun je volgende keer beter de boel laten doen door iemand die dat wel weet...
Ontsteking op tijd zetten mbv van de distributie riem is niet een raadzaam
strobe instellen op de juiste waarde, ontsteking verdraaien tot het streepje gelijk valt met het pijltje, zaakje weer vast knallen en ff naar de MacD vlammen om jezelf te trakteren op een Big Mac. En dan ben je klaar met ontstekings afstellen :cool:
THANX!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.