View Full Version : golf 2 1.3 i van 4 naar 5 bak welke ????
all show no go
25-01-2010, 19:47
hallo
heb even een vraag voor iemand die weet wat voor 5 versnellingsbak probleemloos in mijn golf2 1990 past dus gwn wat gelijk past en ook goed werkt en dat ik mijn trekkracht behou zeg maar hoor het graag gr mark
breadfan83
25-01-2010, 19:56
Even van het VWForum gejat:
hier en daar lees ik dat mensen met een mk2 golf 1300 graag een 5 bak
in hun auto willen.
je kunt op deze motoren een (085) bak monteren
golf CL 1.3 motor code MH modeljaar 87 tot model jaar 90 dit is geen injectie :!:
golf CL 1.3 motor code NZ model jaar 90 tot 92 dit zijn echt de aller laatste de golf 3 werd toen al gebouwd dit is met injectie. :!:
in de meeste mk 2 1300 zit een 084 bak een hoop herrie en gezuip wil je dit niet meer monteer een 5 bak. (085)
in de golf cl type function zit een 085 5 bak met bak code 8N.
helaas liggen deze bakken niet voor het oprapen,of je moet een sloop function tegen komen dan heb je geluk.
maar heb je dit niet dan kun je het ook anders doen.
in mijn geval heb ik een golf 3 bak gemonteerd van een 1.4.
let hierbij wel op dat je de vroegere mk 3 pakt met 1.4 motor :!:
tot 95 passen de bakken van een mk3 1.4 op een mk 2 1300.
die vanaf 95 tot 97 hebben een andere bak erachter.
hier de codes die je zonder moeite op je mk2 kan zetten.
de 8n zit in een mk 2 vooral in de function kom je ze tegen :!:
de AKW is de vier bak 084. en die kom je veel vuldig tegen
AKW 084 4-Gang 01/87 - 07/92 3,455 1,958 1,250 0,891 ---- 4,063
8N 085 5-Gang 08/85 - 07/92 3,455 1,958 1,250 0,891 0,740 4,267
hieronder zijn golf mk 3 bakken die op een 1300 mk 2 passen :!:
CEC 085 5-Gang 01/92 - 04/94 3,455 1,958 1,250 0,891 0,740 4,063
CHL 085 5-Gang 08/92 - 04/94 3,455 1,958 1,250 0,891 0,740 4,063
CHX 085 5-Gang 08/92 - 08/93 3,455 1,958 1,250 0,891 0,740 4,063
CKR 085 5-Gang 05/94 - 08/94 3,455 1,955 1,250 0,891 0,740 4,063
CNU 085 5-Gang 05/94 - 08/94 3,455 1,955 1,250 0,891 0,740 3,875
CWM 085 5-Gang 09/94 - 08/95 3,455 1,955 1,250 0,891 0,740 4,063
CWR 085 5-Gang 09/94 - 09/95 3,455 1,955 1,250 0,891 0,740 3,875
met deze bakken draai je ongeveer 3000 toeren bij 120 kilometer per uur :!: noot,,, met de originele golf mk 2 function bak draai je meer toeren in de 5 bij 120 kilometer per uur zo 3500 toeren!!!!!!!
http://img124.imageshack.us/img124/2470/gtr085zj1.jpg (http://imageshack.us)
http://img250.imageshack.us/img250/9523/vw20polo2014jpgkv4.jpg (http://imageshack.us)
http://img267.imageshack.us/img267/1469/dsc00099bb6.jpg (http://imageshack.us)
http://img267.imageshack.us/img267/4771/dsc00100wh9.jpg (http://imageshack.us)
URL=http://imageshack.us]http://img252.imageshack.us/img252/6816/dsc00053fe3.jpg[/URL]
dit is in zijn 4.
http://img526.imageshack.us/img526/7128/dsc00058cu1.jpg (http://imageshack.us)
dit is in zijn 5
de moeitewaard lijkt me het betreft een chl bak van een golf 3
breadfan83
25-01-2010, 19:57
Verdere info, tekst en uitleg staat in het topic waar dit vandaan kwam:
http://www.vwforum.nl/how-to-info-f39/how-to-golf-mk-2-5-bak-op-1-3-blok-t46883.html
all show no go
25-01-2010, 19:58
ja dit had ik ook gelezen maar weet nog niets over de overbrenging wat betreft de trekkracht
breadfan83
25-01-2010, 20:02
Over verlies aan trekkracht hoef je je geen zorgen te maken. Zo vreselijk veel krijg je met een 1.3 niet getrokken, en een Golfje mag volgens kenteken sowieso geen diepladers met kraanwagens en bulldozers verplaatsen, dus don't worry.
Had in mijn witte eerst ook een 1.3i met 5-bak, en het reed heerlijk. Lekker zuinig, pittig en je kon aardig meekomen op de snelweg tot zo'n 130km/h. De top lag rond de 160, maar daar was wel wat tijd voor nodig. ;)
Het is zeker de moeite waard. het verbruik daalt een beetje, gemiddelde snelheid ligt hoger, de herrie neemt af en het rijd ontspannen.:D
betreft de trekkracht en overbrenging, de 4 bak (AKW) heeft een eindoverbrenging van 4,028 ofzoiets de CHL en CHX hebben deze ook,
alleen zit er een 5e bij. dan daal je 500-700 toeren.
trekkracht is in de 4 nog redelijk, in zn 5 moet je geduld hebben. vooral met wat mensen/gewicht bij je, dan moet je onder de 100 km/u naar de 4e.
Vind dat best knap 3000 toeren op 120 kilometer per uur met een CHL.
Ik doe met een CHX:
http://i2.photobucket.com/albums/y34/Tim_j/11042009382.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y34/Tim_j/11042009383.jpg
Hiervan zit er op 100km/u een 2 km afwijking met de TomTom.
Kan zijn dat de koppeling een beetje moest zetten omdat die er net 4 km in zat.
breadfan83
25-01-2010, 20:21
Jij rijdt nu toch met mijn oude bak, niet?
Had trouwens nog die tape voor je nagekeken...
19mm x 10mtr voor €3,95 (dikke robuuste tape, voor goede bescherming en isolatie)
19mm x 25mtr voor €4,50 (dunne flexibelere tape, om alles op de plaats te houden)
Nee die had iemand anders voor mij al weggehaald, deze komt van een sloperij.
oke mooi! dat doen we over de PM :D
hallo
ik heb ook zo,n 1300 mh.
en wil ook een 5 bak in bouwen :rolleyes: .
kan je ook een langde bak er achter doen bvd een bak van gti 8v?
ivm lagerde toeren
en word dat veel aanplasen anders?
en mij vraag is kan ik er later nog wel een digifz in bouwen.
want die heb ik nog ligen (teller en een ding voor in de versnellingsbak :thumbup: )
nee dat kan niet.
1300 is smallblock, 1600,1800 is bigblock.
bak heeft een andere pasvorm. en andere code.
't zit zo met die eindoverbrenging.
hoe hoger het getal als eindoverbrenging, hoe meer toeren je draait.
de 3,8 als eind zal 3000 toeren draaien op 120 km/u.
de 4,0 doet 3500 toeren op 120.
't zit zo met die eindoverbrenging.
hoe hoger het getal als eindoverbrenging, hoe meer toeren je draait.
de 3,8 als eind zal 3000 toeren draaien op 120 km/u.
de 4,0 doet 3500 toeren op 120.
okee dus als ik het goed begrijp is deze code het beste qwa toeren?
CNU 085 5-Gang 05/94 - 08/94 3,455 1,955 1,250 0,891 0,740 3,875
CWR 085 5-Gang 09/94 - 09/95 3,455 1,955 1,250 0,891 0,740 3,875
of begrijp ik het nu verkeerd
en kan ik hier ook eeen digifz opbouwen?
of weet je dat niet
breadfan83
27-01-2010, 00:31
Digifiz kun je overal in bouwen, maar begin er maar niet aan als je de boel niet compleet hebt, en niet weet waar je mee bezig bent. ;)
En die 3,875 is inderdaad beter dan de 4,0, als je zo min mogelijk toeren op de eindoverbrenging wilt maken.
Digifiz kun je overal in bouwen, maar begin er maar niet aan als je de boel niet compleet hebt, en niet weet waar je mee bezig bent. ;)
En die 3,875 is inderdaad beter dan de 4,0, als je zo min mogelijk toeren op de eindoverbrenging wilt maken.
nee okee dat lijkt mij logica :rolleyes:
maar weet het nog niet zeker of ik hem wil inbouwen
want kwam er ook al achter dat ik nog een digifiz benzine pomp moet hebben :screwy:
maar okee
dan kan ik dus me zoektocht beginen
na een bak op sloop zoek
badankt mensen :thumbup:
'beter' is een ruim begrip.
met de 4.0 hou ik niks over aan vermogen. ik denk dat je met een 3.8 echt te kort gaat komen aan motorvermogen.
het toerental zou wel constant kunnen blijven, maar of ie zuiniger word..
Dat geldt alleen voor de vijfde versnelling, of voor alle?
In het eerste geval lijkt het me niet zo'n probleem (inhalen -> terugschakelen), in het tweede geval wel, zeker bij de 1.3.
Damn!
Dan vraag ik me af of het plaatsen van een 5-bak wel echt zin heeft. Nu heeft de auto genoeg kracht om normaal met het verkeer mee te rijden, dat moet niet nog minder worden.
Alleen is 120 rijden wel oorverdovend. Dat doe ik daarom ook niet.
'beter' is een ruim begrip.
met de 4.0 hou ik niks over aan vermogen. ik denk dat je met een 3.8 echt te kort gaat komen aan motorvermogen.
het toerental zou wel constant kunnen blijven, maar of ie zuiniger word..
maar welke is dan het beste om te nemen?
ik snap niet qwa bak verhouding.
ik wil een bak die rustige loop .
en liefs ook nog zuininge.
niet voor de top ze lopen toch niet harde dan 160 hihi
@mikem
Misschien met een 8N bak wel, die is 4,2
Als ik het nu allemaal goed begrijp (daar ben ik niet van overtuigd):
De CEC, CHL, CHX, CKR en CWM hebben dezelfde eindoverbrenging als de oorspronkelijke (084) 4-bak. Een "aangeplakte" vijfde versnelling dus.
De CNU en CWR hebben een kortere eindoverbrenging. Maken dus minder toeren en leveren daar trekkracht voor in.
De 8N maakt meer toeren, maar trekt dus ook wat beter.
Als bovenstaande klopt dan zou ik voor de bakken met dezelfde eindoverbrenging als de oorspronkelijke bak gaan.
Juist, een 8N maakt meer toeren. Maar trekt beter. Lijkt mij het beste bij een 1300cc'er
Juist, een 8N maakt meer toeren. Maar trekt beter. Lijkt mij het beste bij een 1300cc'er
Eh ja, heb mijn post aangepast, de eerste regel was onzin (daaronder had ik het wel goed neergezet).
De 8N is in mijn ogen niet de prettigste oplossing, maar het is natuurlijk maar net wat je zoekt. Ik vind de trekkracht prima zoals die is, maar de toeren mogen wel wat lager.
Dat geldt alleen voor de vijfde versnelling, of voor alle?
In het eerste geval lijkt het me niet zo'n probleem (inhalen -> terugschakelen), in het tweede geval wel, zeker bij de 1.3.
Ik bedoelde inderdaad in de 5e versnelling.
een bak met kortere overbrenging zou ik niet meer willen.
ik heb een AKW gehad 4.0 eindoverbrenging. prima!
en een 8N met 4.26 waarvan de 5 kapot was. ellende! 4000 toeren op 100km/u.
de CHX met 4.0 eind doet het net zo goed als een AKW, maar waar je over zou willen schakelen.. kan het ook:D
de 8N zal uit eindelijk net zo veel toeren maken als de AKW. :tongue:
all show no go
27-01-2010, 19:31
Over verlies aan trekkracht hoef je je geen zorgen te maken. Zo vreselijk veel krijg je met een 1.3 niet getrokken, en een Golfje mag volgens kenteken sowieso geen diepladers met kraanwagens en bulldozers verplaatsen, dus don't worry.
Had in mijn witte eerst ook een 1.3i met 5-bak, en het reed heerlijk. Lekker zuinig, pittig en je kon aardig meekomen op de snelweg tot zo'n 130km/h. De top lag rond de 160, maar daar was wel wat tijd voor nodig. ;)
JUIST diepladers :shake: maar ja wat ik dus bedoel zonder wijze opmerkingen , of die nog steeds goed doortrekt hij is nu aardig fel voor een 1.3 en dat moet niet minder worden en dan zou ik (wat ik begrijp) een bak moeten hebben van en golf 3 1.4 die tot 94,95 gemaakt is en dan past het probleemloos met schakelstangen en motorsteunen startmotor alles zeg maar en top niet harder dan 160 ?? hij haalt nog best snel 175 a 180 maar veelste veel toeren uiteraard en dat is de pest maar die function is een eco 5 begrijp ik ?? :confused:
breadfan83
27-01-2010, 19:45
Ik heb 1.3 met 4-bak en met 5-bak gereden, en met de 5-bak was het veel rustiger toeren op de snelweg, en veel vlotter rijden binnendoor.
Je hebt de verhoudingen gewoon veel beter verdeeld met een 5-bak.
Hoe het allemaal past... not a clue!
De bak die ik in de Function had, was een echte 5-bak. Dus geen eco dinges ofzo.
mk2kevin
27-01-2010, 20:03
om maar even een indruk te geven van een golf met dieplader hahaha
http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/albums/userpics/12206/hahaha.PNG
breadfan83
27-01-2010, 20:10
En nou nog een Golf er op... en een vierpoots brug ofzo. :D
all show no go
27-01-2010, 20:17
4 kollommer heet zoiets maar ja chx is de bak kort gesloten ??
chx is het zelfde als dat je nu hebt, alleen een tandje erbij. waardoor je 500 toeren lager uitkomt op de snelweg.
als je net zo snel wil accelereren als je met de 4-bak doet, dan ffe een tandje terug :D
wil je rustig toeren. in de 5 :thumbup:
in de 5 is een 1.3 gewoon geen race auto :shake: maar zuiniger en kalmer.
Ik heb 1.3 met 4-bak en met 5-bak gereden, en met de 5-bak was het veel rustiger toeren op de snelweg, en veel vlotter rijden binnendoor.
Je hebt de verhoudingen gewoon veel beter verdeeld met een 5-bak.
Hoe het allemaal past... not a clue!
De bak die ik in de Function had, was een echte 5-bak. Dus geen eco dinges ofzo.
de 5 bak is ook groter (langer)
Ik heb nog een CCK liggen.
Ik heb nog een CCK liggen.
Die past niet op een Golf II 1,3 volgens het lijstje op de eerste pagina ( :confused: ).
Die past niet op een Golf II 1,3 volgens het lijstje op de eerste pagina ( :confused: ).
Je moet niet altijd van lijstjes uitgaan,dit is een 1.4 bak uit de 2e helft van '92.
CCK
eind 4,06
1e 3,45
2e 1,95
3e 1,25
4e o,89
5e 0,74
De bak is goed,blijft die liggen gaat die voor onderdelen als ik ze nodig ben.
Je moet niet altijd van lijstjes uitgaan,dit is een 1.4 bak uit de 2e helft van '92.
CCK
eind 4,06
1e 3,45
2e 1,95
3e 1,25
4e o,89
5e 0,74
De bak is goed,blijft die liggen gaat die voor onderdelen als ik ze nodig ben.
Dit topic was volgens mij nu juist bedoeld om daar een beetje duidelijkheid in te krijgen...
Het is wel zo dat de lijst niet compleet is.
van de seat (ibiza) 1400 passen ook een aantal bakken ook tot '95.
Deze dragen ook de code 085. dus ja keus zat:D
Van http://www.doppel-wobber.de :
Een compleet overzicht van álles van de Golf.
hieronder alle versnellingsbakken geleverd in de golf 2 en golf 3.
Golf 2 versnellingsbakken:
http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_128_VW-Golf-Getriebe.html
golf 3 versnellingsbakken:
http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_127_VW-Golf-Getriebe.html
Lady_Jetta
29-01-2010, 20:52
:redface: Misschien een beetje een domme vraag maar kan ik dit ook met mijn Jetta 1300 doen?? een 5 bak er achter??? Golf en Jetta lijken wel veel op elkaar...
Is geen gekke vraag hoor :)
De techniek bij een golf en een jetta is pressies het zelfde. Kan dus wel :)
Is geen gekke vraag hoor :)
De techniek bij een golf en een jetta is pressies het zelfde. Kan dus wel :)
Yups, De Jetta is een surinaamse Golf :D
Even dit topic omhoog halen.
Mijn maat heeft een mk2 1.3 carburateur met 4 bak.
Datum eerste toelating 2 januari 1991.
Hij wil een 5 bak omdat ie zo te veel toeren maakt en de koppeling kraakt ook dus hij moet er toch af.
Is er iemand die nog een goede bak heeft liggen.
Je moet er zeker van zijn dat de bak goed is en geen versleten synchromeshringen heeft.
Als je er een een goede koppelingsplaat en drukgroep bij hebt mag die er ook bij.
Het liefst een bak die er voor zorgt dat je 3000 toeren draait bij 120km p/u.
Bied maar aan met prijs en wat info van de bak.
guusvandevenne
25-09-2011, 15:41
Even dit topic omhoog halen.
Mijn maat heeft een mk2 1.3 carburateur met 4 bak.
Datum eerste toelating 2 januari 1991.
Hij wil een 5 bak omdat ie zo te veel toeren maakt en de koppeling kraakt ook dus hij moet er toch af.
Is er iemand die nog een goede bak heeft liggen.
Je moet er zeker van zijn dat de bak goed is en geen versleten synchromeshringen heeft.
Als je er een een goede koppelingsplaat en drukgroep bij hebt mag die er ook bij.
Het liefst een bak die er voor zorgt dat je 3000 toeren draait bij 120km p/u.
Bied maar aan met prijs en wat info van de bak.
Ik heb m'n 8n bak weg bij mtdi voor niet te veel geld, nagekeken etc en wel. Aanrader dus.
Bedankt voor je reactie, maar dat is zo'n bak die 3500 toeren draait bij 120km per uur.
Je mag me een prijs doen per pm ik zal het dan overleggen maar ik wacht in ieder geval nog even wat reacties af.
Groet Branko
bertwaeghe
14-04-2012, 23:52
nog eens even het stof van deze topic blazen.
zal snel even de situatie schetsen:
ik zit momenteel nog in het buitenland (bolivia) maar ben al ettelijke tijd bezig met een golfje te zoeken met hulp van een vriend, voor als ik terug kom naar belgie. nu heb ik altijd gezegd ik wil geen 4 bak, maar hebben er 1 gevonden en die konden we echt niet laten staan.
nu deze is een golf 1.3 cl van 1985. heb de hele topic doorgelezen en vind een hoop info terug maar de 1300'ers waar over gesproken word zijn allemaal van bj 87+
dus hier even mijn vragen:
-kan iemand mij vertellen wat type blok ik heb zitten ? HK ? en type bak.
-kan ik hier een 5bak op plaatsen ? zo ja, welke ? zou liefst een 3000 toeren draaien op 120km/u en evt nog een aanhangertje willen trekken. (surfplanken en etc)
liefst alleen reacties als je echt 100% zeker bent, maar alle info is natuurlijk welkom !
mvg
bert
Erik Baas
15-04-2012, 00:06
Ik begrijp iets niet (beetje off topic, maar goed): waarom is de overbrengingsverhouding in 4 niet gewoon 1:1 ? Wordt de prise-as dan niet gewoon doorgekoppeld ?
bertwaeghe
16-04-2012, 21:17
niemand die mij kan helpen ?
of is hier zo een anti-newbee politiek ...
iedereen moet ergens beginnen ben ik van mening.
Erik Baas
17-04-2012, 23:19
of is hier zo een anti-newbee politiek ...
Nee hoor, dat geloof ik niet. Ben zelf ook een newbie, maar ik merk er niets van. Misschien weet gewoon niemand een zinnig antwoord ?
Johan1982MK1
19-04-2012, 19:20
Bak van een polo past. De gt zit meestal een 5bak achter. Schakelmechanisme hoef je niet aan te passenmotorsteun van een golf 3 1.4 heb ik toen gebruikt volgensmij. Ik weet alleen niet in hoeverre je met het toerental gaat uitkomen.
bertwaeghe
20-04-2012, 17:54
edit: antwoord op vragen gevonden.
Erik Baas
15-05-2012, 11:28
waarom is de overbrengingsverhouding in 4 niet gewoon 1:1 ? Wordt de prise-as dan niet gewoon doorgekoppeld ?
Ik ben er uit: de ingaande as van de versn.-bak ligt _naast_ de uitgaande as (en niet in het verlengde ervan, zoals bij auto's met achterwielaandrijving), ze worden dus alleen verbonden via tandwielen. Weer wat geleerd. :)
Schijthuis
28-02-2013, 09:36
Noob vraag die ik hier niet in dit topic terug vind:
Wat heb ik buiten de bak om nog meer nodig? of enkel andere bak?
jorg-maashees
28-02-2013, 21:18
Als de bak er toch af is, zou ik de ook een nieuwe koppelingsset monteren. Kan nooit kwaad, en kost dan maar 150 euro meer, en kun je weer jaren vooruit. Mijn bak kon er na 2 weken weer af omdat de koppeling kapot ging, volgende keer doe ik dat dus ook.
Verder heb je in princiepe niets nodig. Wel altijd de bak olie verversen bij ombouw, ook dat kan geen kwaad :thumbup:
Bak olie is 80w90 die erin hoort, en je hebt ongeveer 1.6 liter nodig :thumbup:
erik_jetta
28-02-2013, 21:28
Mocht iemand interesse hebben in een 5-bak. Ik heb er een te koop voor €150 incl. nieuwe sachs koppeling. en schakelstangen. :D :D :D
Schijthuis
28-02-2013, 22:01
Welke code bak heb je liggen, bij welke stand gedemonteerd?
Schakelstangen en bak plug and play?
mwouters91
26-06-2013, 00:05
Iemand toevallig een 5bak voor me golf 2 mh liggen?
Moet er snel een hebben.
past een golf 3 DFN bak op een golf 2 MH ?
marvin88
17-11-2014, 21:16
Volgens mij niet DFN is big block versnellingsbak en dat past niet :thumbup:
Johan1982MK1
17-11-2014, 23:35
Nou, ik heb een chv bak achter mn 1.6 diesel en die komt van een 1.6 golf3 waarvan de motor voorover ligt, net als bij de 1.3 Met aanpassinge moet t vast wel kunnen. Alleen zul je dan ook koppeling/vliegwiel/schakelmechanisme e.d moeten omzetten.
Roel_van_Nispen
09-03-2016, 12:57
FC Laatreageren United... :cool:
Ik heb laatst dus deze ombouw gedaan en ik kan het iedereen aanraden!
Wat ik miste was een beknopte samenvatting van onderdelen, vandaar deze post ;) .
Motor: 1.3 NZ
Aan te schaffen materialen:
- Versnellingsbak CHX (deze was het voor mij)
Inclusief steun op de bak
- Koppelingsset LUK 620 1347 00 (indien noodzakelijk)
- Schakelvinger VW 191 711 233
- Schakelgeleider VW 1H0 711 211
- Keerring VW 084 409 189 B
Over te zetten van de 4 bak:
- Aandrijfasflens bijrijderszijde
- Kilometerkabel mechanisme
Gebruiken van de 5 bak:
- Achteruitrijschakelaar (dus huidige aansluiting aanpassen)
Wat bij een probleem was direct na de ombouw, was massa. Dit zat bij mij op de steun van de 4 bak, maar die had ik dus niet goed aangelegd....
En het afstellen van de schakelvinger en geleider, zodat de pook alle versnellingen kon pakken. Heel lang mee bezig geweest en geleerd dat een milimeter een wereld van verschil kan maken.
Nogmaals ik kan het iedereen aanraden, rijdt zoveel rustiger bij 120.
Succes!
Ik ga ook even dit oude topic omhoog kicken.
(Thanks trouwens voor het lijstje hierboven. lekker duidelijk met die OEM nummers)
Even een vraagje: Ga binnenkort mijn 1.3 NZ ook ombouwen naar een 5-bak. (CNU)
Alles is mij duidelijk behalve hoe het zit qua koppeling. Het liefste zou ik deze ook gelijk vernieuwen. Gebruik ik dus het vliegwiel van mijn NZ, of moet er ook een ander vliegwiel + koppelingset.
Alvast bedankt voor het meedenken. Dan ga ik wat onderdelen bestellen binnenkort.
Ik zou koppeling en vliegwiel van de NZ behouden. Denk dat het vliegwiel van de NZ ook lichter is dan die van een golf 3. Kan je ook je eigen startmotor behouden van de NZ
:thumbup: Dat was ook mijn gedachte. Als ik de onderdelen natrek kom ik erachter dat beide (meestal) 200mm plaat hebben 24 tands. Soms komt 190mm ook wel eens voor. Ik haal het gewoon los en wat ik aantref bestel ik nieuw :thumbup:
Op een golf 2 1.3 zit 190 mm spul.
Startmotor en vliegwiel gewoon behouden. Desnoods koppelingsset vernieuwen.
:thumbup: Thanks
* btw:
Mijn schakelmechanisme is nog geen soeplepel. Mijn Golfje is van 1990, de latere modellen. Zou ik gewoon mijn originele schakelmechanisme kunnen gebruiken met een beetje geluk? Of zijn er echt must have onderdelen van de 5bak, lees er namelijk verschillende verhalen over.
Hoe het bij de golf zit weet ik niet, bij de polo moest ik wel het schakelmechanisme van de 5 bak overzetten, anders kan je de 5e versnelling niet vinden als je nog met het mechanisme van de 4 bak blijft rijden. Verder moest ik de baksteun van de 5 bak overzetten.
Bedankt voor je reactie. Dat van de baksteun was mij bekend :thumbup: Kleine moeite. Het schakelmechanisme kan ik ook nog wel aan komen. Meen ergens een verhaal gelezen te hebben dat iemand in een latere MK2 zo goed als niets hoefde aan te passen om de 5 te bereiken. Kan er natuurlijk grof naast zitten :tongue:
Ga straks de bak ophalen en even nakijken/schoonmaken. Zodra ik alles compleet heb mag die eronder. Koppeling bestel ik wel zodra ik de oude los heb om het zeker te weten.
Weet iemand meer over het schakelmechanisme bij een MK2 NZ Golfje (AKW4bak naar CNU5bak) Anders kom k er wel spelenderwijs wel achter :tongue:
Wel heb je nodig de schakelbal en kooi welke van tussen de bak en stang zit voor een 5 bak.
- Schakelvinger VW 191 711 233
- Schakelgeleider VW 1H0 711 211
Je hoeft niet een 5 bak stangenmechanisme te hebben.
Onder de pookzak zie je een nokje (geel plastic) aan de stang zitten. deze belemmerd doorgang naar de 5. Hier zet je 1 minuut de ijzer zaag op en klaar. Zou echt niet de moeite nemen om de uitlaat te verwijderen, mechanisme eruit etc.
Super Tim! :thumbup:
Bedankt voor je aanvulling. De handen beginnen te jeuken
FC Laatreageren United... :cool:
Ik heb laatst dus deze ombouw gedaan en ik kan het iedereen aanraden!
Wat ik miste was een beknopte samenvatting van onderdelen, vandaar deze post ;) .
Motor: 1.3 NZ
Aan te schaffen materialen:
- Versnellingsbak CHX (deze was het voor mij)
Inclusief steun op de bak
- Koppelingsset LUK 620 1347 00 (indien noodzakelijk)
- Schakelvinger VW 191 711 233
- Schakelgeleider VW 1H0 711 211
- Keerring VW 084 409 189 B
Over te zetten van de 4 bak:
- Aandrijfasflens bijrijderszijde
- Kilometerkabel mechanisme
Gebruiken van de 5 bak:
- Achteruitrijschakelaar (dus huidige aansluiting aanpassen)
Wat bij een probleem was direct na de ombouw, was massa. Dit zat bij mij op de steun van de 4 bak, maar die had ik dus niet goed aangelegd....
En het afstellen van de schakelvinger en geleider, zodat de pook alle versnellingen kon pakken. Heel lang mee bezig geweest en geleerd dat een milimeter een wereld van verschil kan maken.
Nogmaals ik kan het iedereen aanraden, rijdt zoveel rustiger bij 120.
Succes!
- Keerring VW 084 409 189 B
Dit is dus de aandrijfaskeering. Die van de andere zijde lijkt mij verschillend? Graag wil beide vervangen + de overige keeringen (Schakelaskeering, hoofdaskeering). Heeft iemand van jullie toevallig onderdeelnummers hiervan? :D
Edit: ben zelf beetje aan het rondzoeken. kom er wel uit :thumbup:
Mocht ik het gevonden hebben zal ik de nummers aanvullen
Goedendag.
Weet dat het al lang geleden is dat hier is gereageerd.
Afstellen van de schakelvinger, wat en hoe kan je daar allemaal aan afstellen?
Ik heb van de week een 5bak gemonteerd, maar hij gaat niet in zijn 4 en 5.
Aan de schakelstang die uit de bak komt zit een blokje wat met 1 boutje vast zit wat in een pasgaatje gaat. (Hoop dat ik het goed uitleg😋)
En mijn price as is te dun voor de koppelingsplaat die erin zit, dus mensen let daar vantevoren even op.
Bij mij kan ie er weer af😕
Alle 085 bakken hebben de zelfde afmetingen voor de koppelingsplaat.
Dan denk ik dat het daar is fout gegaan.
Had een bak met code CCK.
Heb net een chl bak gemonteerd. Nu zit op de plaats van de achteruit, zijn eerste versnelling.
Achteruit kan ik niet te pakken krijgen.
Is dat wat jullie bedoelen met schakelvinger en schakelgeleidee?
Als ik die erop zet, dan moet het dus goed zijn?
Dan ga ik die maandag gelijk bestellen.
Is best lastig zo zonder achteruit;-)
Die cck bak heb ik nu over.
Paste goed, alleen is de price as te dun. Dat zou met een andere koppelingsplaat opgelost moeten zijn.
Iemand interesse? 75€, licht bespreekbaar.
Hij ging dus wel in zijn 4 en 5, alleen zat ik in de verkeerde versnelling te roeren vanwege het missen van die 2 onderdelen hierboven genoemd.
http://i925.photobucket.com/albums/ad93/pravia79/Mobile%20Uploads/D5C08498-284A-46B1-A3A5-5434536B896F_zpsgva9lp7h.jpg
http://i925.photobucket.com/albums/ad93/pravia79/Mobile%20Uploads/7BEF1441-3034-4921-8DC7-66841A1E42C7_zpswkpy9qej.jpg
Dus als ik het goed begrijp heb ik ook nog nr 28 en 31 nodig? Moet nr 30 daar ook bij?
Bedankt voor jullie reacties
Klopt. 28 en 31 heb je sowiso nodig. Nummer 30 kun je van je oude mechanisme overzetten. (Bij mij was deze nog in nieuwstaat). Wel was nummer 29 niet meer helemaal fris, deze heb ik toen niet meevervangen (Soort rubber ringetje/dempertje). Mocht je deze nog nieuw kunnen krijgen zou ik hem meevervangen. Zo niet is dat ook geen probleem want heb geen vibraties of trillingen meer in mijn schakelmechanisme.
Wel heb ik deze laatst vervangen (wilde de katalysator toch nakijken of deze niet verstopt zat want de uitlaat moest ervoor af).
https://www.volksrepairs.nl/cache_images_1/12135_220x220.jpg
In dat bakje zat bij mij een 'gat', doordat iemand ooit in het verleden de pook misschien wat gortig in de versnelling gooide of misschien gewoon ouderdom. Wagen schakelde nog heerlijk en strak alleen veel getril in de lage toeren onder de pook. Nu is het perfect en stil (En dat zonder nummer 29 te vernieuwen) :tongue:
Nog even over die schakelgeleider/vinger.
Kun je in het kort uitleggen hoe je dat afstelt?
Ik heb een paar keer de bak in zijn achteruit gezet en de pook ook.
Alles vastgemaakt, alle versnellingen kunnen vinden en dan op het moment je terug in zijn achteruit wil, dan gaat ie niet meer in zijn achteruit.
Pook indrukken en opzij, maar gaat niet meer naar voor. Tot 4x toe.
ik heb ook zo bakwissel gedaan rijdt heerlijk maar zit wel met een koppeling probleem ,dat ik heb gekregen met de wissel en dat niet zo was met de standaard 4 bak ! zins dat de 5 bak er op ziet ratelde mijn koppeling deze heb vervangen afgelopen weekend , maar deze begint nu ook te rammelen , in de oude zaten toen de veren erg los was net een tamboerijn XD iemand een idee waardoor dit komt , er zit een gereviseerde cnu bak op met een druklager voor de bijhorende bak en koppeling komt vrij hoog op !
Als je al zegt dat je koppeling vrij hoog komt zal het rammeltje wel van je druklager af komen. Oftewel zet je kabel wat slapper zodat de 'vrije' speling slag bij het pedaal zelf ongeveer 15 a 20 mm is. De hevel bij de bak moet dus enige speling hebben
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.