PDA

View Full Version : Koppakking overleden.


MrMiljon
26-01-2010, 17:38
Ik weet eigenlijk wel zeker dat de koppakking overleden is, maar wil het voor de zekerheid nog even checken voordat de boel los ligt. De afgelopen drie dagen lagen er al een paar drupjes olie op de grond.

Vandaag ging ik door de wasstraat en begon de auto te roken, onder de kap, en vreselijk te stinken. Thuis toch maar even nagekeken, en ja ik had vieze witte drap aan mijn vuldopje hangen. Was niet gewoon witte olie van de condens maar echt een dikke mayonaise.

Blokje had de olie ook al via verschillende kanten (kleppendeksel, carterontluchting, pijlstok) naar buiten gewerkt. Met als gevolg olie op het uitlaatspruitstuk, vandaar de rook en lucht. Auto rookt verder niet meer dan normaal (beetje damp bij koud weer) dus ik vermoed dat de pakking tussen koel en olie kanaal kapot is.

Morgen sleep ik de auto naar een kameraad waar we de boel gaan vervangen. Ik heb een haynes boek en twee rechterhanden maar nog nooit een koppakking hoeven vervangen. Heeft iemand verder nog tips voor het vervangen?

Ik heb al een koppakking, olie, oliefilter, nieuwe rekbouten en een nokkenaskeerring aangezien die ook niet meer fris was. Het gaat om een Golf MK2 uit 1990 met een NZ blokje en iets meer dan 330000 op de klok.

Coen

bighead
26-01-2010, 18:51
Zou de koelvloeistof ook meteen ff verversen.

Met de Haynes manual erbij zou je er wel uit moeten komen lijkt me, stelt niks voor bij zo'n motortje ;)

MrMiljon
26-01-2010, 18:55
Uiteraard vervang ik de koelvloeistof ook (wel vergeten te halen). Het is lekker sleutelwerk aan die blokjes. Verder niet echt bijzonderheden?
Ben wel angstig voor het uitlaatspruitstuk maar dan zal wel goedkomen

Turbo-Variant
26-01-2010, 20:03
Is je carterontluchting niet gewoon dichtgevroren waardoor de olie via de peilstok over het blok verspreidt wordt?

Wil ook nogal eens gebeuren bij die 1.3 motoren. Zonde als je de koppakking onnodig vervangt... (al kan het nooit kwaad natuurlijk ;) )

martiepartie
26-01-2010, 20:17
Of een versleten zuiger/zuigerveer? 330.000km is niet niks voor zo'n motor... De link tussen een lekke koppakking en olie die er via de pijlstok/ontluchting uit gooit zie ik niet. :Dunno:

Dat zou de mayo nog steeds niet verklaren natuurlijk, dat blijft een indicator van vocht in de olie. Ik zou vooraf nog wel een compressietest doen, om te testen in hoeverre het nog de moeite waard is om energie in het blokje te steken.

Een ander (kaal) NZ motortje heb je voor ongeveer hetzelfde geld dan de materiaalkosten voor het wisselen van een koppakking...

MrMiljon
26-01-2010, 20:20
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Ik check het nog wel even voor de zekerheid. Net nog even de dop eraf gehad maar het hele kleppendeksel zit vol met die dikke mayonaise, het wordt er zelf bij een van de schroeven uit geperst (middelste van het kleppendeksel)

MrMiljon
26-01-2010, 20:43
Maar even wat foto'tjes gemaakt en goed gekeken met de zaklamp erbij. Meeste olie komt rond het kleppendeksel weg. Pijlstok en carterontluchting ogen flink zweterig.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TYPYNBN4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YTQXKWQH.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XK3AF6NY.jpg

golf mkII 16v
26-01-2010, 20:46
Als er koelwater bij de olie komt moet het oliepijl hoger worden!!

Turbo-Variant
26-01-2010, 21:12
En bij een lekke koppakking loopt de carterdruk naar mijn weten niet zo hoog op dat het er aan alle kanten uitgeperst wordt...

Iets dat wel gebeurt als de carterontluchting van een 1.3 dichtvriest. (want die ontlucht dan niet meer)

MrMiljon
26-01-2010, 21:17
Dus als ik het slangetje loshaal en de auto warm laat worden, zou ik kunnen zien of het de koppakking is. De mayo moet dan weer oplossen. Als ik dan nog mayo heb kan ik gaan sleutelen.

Dit kan verder geen kwaad mocht het wel de koppakking zijn?

golf mkII 16v
26-01-2010, 21:32
Haal voor de zekerheid eerst het kleppendeksel eraf
Als die prut in het blok[oliekanaal]gaat zitten komt het zeker niet goed

MrMiljon
28-01-2010, 12:03
Gisteren met twee vrienden aan de auto gewerkt. De koppakking hebben we wel vervangen aangezien we de boel al voor de helft los hadden liggen en de onderdelen toch al hadden.

Voor we zijn begonnen hebben we nog ff de compressie gemeten.

distributiezijde. cyl1 cyl2 cyl3 cyl4
10.5Bar 12.5bar 8bar 8bar

Na vervanging van de koppakking, inlaat-uitlaatpakking, kleppendekselpakking en de nokkenaskeerring kwamen we op de volgende resultaten.

distributiezijde. cyl1 cyl2 cyl3 cyl4
12bar 12bar 9bar 9bar

martiepartie
28-01-2010, 12:20
Is gelukt dus.. Nog steeds is het verschil in compressiedruk best groot tussen 1-2 en 3-4.

Hoe zagen de cilinderwanden er uit? Nog gevoeld of er stootranden in de cilinders zaten?

Vind het al wel een hele prestatie dat je met 330.000+ km's nog lekker doortuft met de 1.3! Op het 86c forum rijdt iemand met een G40 rond die ook al dik 3(,5?) ton op de teller heeft en nog steeds fris en fruitig doorrijdt.

MrMiljon
28-01-2010, 14:34
Het verbaasde me echt hoe alles in het blok er nog uitzag. Cylinders waren glad, totaal geen stootranden. Heel klein beetje koolafzetting op de zuigers, het meeste heb ik er met wat remmenreiniger af kunnenhalen. Op de kop ook bijna geen koolafzetting. Na alles weer in-elkaar gezet te hebben starte de auto weer direct en loopt nou ietsje regelmatiger.

Compressie-verschil is idd wel wat te hoog, volgens de boekjes mag het max 3bar verschil zijn. Dit neem ik maar voor lief met die kilometerstand.

martiepartie
28-01-2010, 14:40
:thumbup:

onderhoud is een schone zaak.