View Full Version : golf 1 1100 motor opvoeren
ik ga het is langs deze weg probeeren ik heb mijn motor uit elkaar gehaalt
nu ben ik van plan om hem te gaan opvoeren
1 snelle nokkenas welke kan ik het best nemen kan er een van een g60 of gti in
2 cilenderkop bewerken hoe en hoe groot mag ik de inlaat kanaalen vergroten
3 vliegwiel lichter maaken hoe veel mag er af
4 spageticolektor met daar na 63mm uitlaat lijn
wat kan ik er nog aan veranderen wand een andere motor is geen opsie om dat ik de golf dagelijks ga gebruiken en voor de belgise keuring kan er geen andere motor in alle hulp is welkom ik zal proberen om vandaag fotots te plaatsen van de motor
greetz steven
ik ga het is langs deze weg probeeren ik heb mijn motor uit elkaar gehaalt
nu ben ik van plan om hem te gaan opvoeren
1 snelle nokkenas welke kan ik het best nemen kan er een van een g60 of gti in
2 cilenderkop bewerken hoe en hoe groot mag ik de inlaat kanaalen vergroten
3 vliegwiel lichter maaken hoe veel mag er af
4 spageticolektor met daar na 63mm uitlaat lijn
wat kan ik er nog aan veranderen wand een andere motor is geen opsie om dat ik de golf dagelijks ga gebruiken en voor de belgise keuring kan er geen andere motor in alle hulp is welkom ik zal proberen om vandaag fotots te plaatsen van de motor
greetz steven
Nokkenas van een gti of g60 gaat niet passen...zijn sowieso geen 'small-block' (=vooroverhangend), maar 'big-block' (=achteroverhangend)
Daarnaast is je 1.1 waarschijnlijk een sleeptuimelaarblok, dus kan je het beste zoeken naar een nokkenas van een GK of HH blok (dit zijn de snelste nokkenassen standaard geleverd door VW)
martiepartie
28-01-2010, 15:53
qua nokkenas zit je aan de smallblock motoren met sleeptuimelaarkop vast (0.9/1.1/1.3)
De 'heetste' standaard as is die van een 1.3 GK motor. Die van een 1.3 HH motor schijnt daar ook bij in de buurt te komen.
Anders via Ebay zoeken naar een "schlepphebel nockenwelle"
hoi JaapvdV mercie vaar de snelle reaksie dan ga ik daar eens naar op zoek ik heb ook juist gezien dat cat cam en schrick er ook hebben
greetz steven
Let wel op dat je voor een as kijkt voor een sleeptuimelaarkop en NIET voor een hydrostoter. Sleeptuimelaar-asjes zijn wat minder makkelijk te krijgen...
ScareMercy
28-01-2010, 16:15
63mm is ook veelste groot voor een 1100 :O kunt beter kijken naar een kleinere diameter. 55mm ofzo volstaat volgens mij beter.
knedel16vweber
28-01-2010, 16:38
prop dr maar eens 2 40er webers achter en je kan goed mee in het verkeer met de 1100 ;)
martiepartie
28-01-2010, 16:43
Of een setje motorcarbs ( :wink: ) :D :D
bedankt allemaal met jullie voorstellen en goede raad kan ik al een eindje verder denken
weet er nu nog iemand hoe je de in en uitkanalen van een cilinderkop kan bewerken ??
er loopt een buis van de uitlaat naar de inlaatcollector waar de carbu opstaat watnut heeft deze en zou deze kunnen verwijderd worden ?
ik hoop dat ik ooit de 80pk behaal
martiepartie
28-01-2010, 17:30
Hoe je de inlaat kan bewerken? Dat is niet echt uit te leggen..
Waarmee? : met een setje freesjes en een hoop schuurpapier en geduld :D Vooral in de knik in het kanaal (bij de klepsteel) is winst te behalen.
Die slang is voor de inlaatspruitstuk voorverwarming. Als je die weghaalt kan je last krijgen van een bevroren carburateur (dan slaat de motor af).
sander_beer
28-01-2010, 17:47
je kan er ook wel een 1.3 inleggen met een sleeptuimelaar kop
de mensen die in belgie op de keuring werken zien dat toch niet
vwmk2driver
28-01-2010, 18:06
wellicht kun je je originele as laten slijpen?
door het gedeelte waar de tuimelaar niet draagt af te slijpen, krijg je meer ruimte en kun je de tuimelaar meer opstellen om die ruimte op te heffen.
op deze manier kan je een as drastisch veranderen.
zowel licht hoogte als openings tijd. maar je kunt ook de bovenkant van de nokken weer afslijpen als je bijvoorbeeld geen groter lift hoogte wilt.
belangrijkste van de kop bewerking, is het kanaal zo recht mogelijk te maken dus de bocht rechtermaken.
en zorgen dat de kanaalen trechter vormig zijn bij de inlaat van breed naar smal en bij de uitlaat van smal naar breed.
je kunt ook de klepstelen dunner maken en de geleider inkorten, als extratje kun je dan ook nog het alumininium rondom het stuk geleider weg halen. zodat je in de bocht niet nog een extra vernauwen hebt.
je kunt ook de kanaalen nog egaliseren vaak zitten er giet randen en diepe kuiltjes in,haal dit er uit en werk het kanaal af in zijdelingse richting met een schuurpapier korrel 120.
en gepolijst kanaal is namelijk ook niet goed ( wat wel vaak gedacht word).
je kunt ook nog de compressie vlink opschroeven, door de kop af te vlakken.
kortom genoeg optie's met een kopje.. :thumbup:
het grootste voordeel van jouw 1,1 is dat niemand zon motor in zun auto wil hebben dus ze liggen met bosjes bij mensen in de schuur en er is genoeg van..
bedankt voor de info ik zal daar al mee beginnen
en hoever moet die dan afgevlakt worden ?
Renegade
28-01-2010, 18:59
Even googlen naar je huidige compressieverhouding of hoe je de huidige moet opmeten en dan gaan kijken hoe ver je wilt gaan.
Blijf je op RON95 rijden, ga je naar RON98 of wil je echt extreem en overstappen op race brandstoffen RON100+
ik blijf op ron 95rijden ik ga nu is googlen is zien wat er kan alvast bedankt
martiepartie
29-01-2010, 09:43
Nadeel van een 1.1 is wel dat de compressieverhouding dramatisch laag is, en je met vlakken nog steeds niet hoog komt. De 1.1 heeft een wervelkamer in de kop, ipv in de zuigers. ga je veel vlakken, dan gaan de klepjes en zuigers tikkertje spelen :redface:
Ik ben zelf wel benieuwd hoeveel het kost om een nokkenas te laten slijpen. Moet deze na het slijpen nog behandeld worden (op de slijtvlakken is de as gehard of alleen geslepen?)
En idd, de 1.1 motortjes haal je voor een appel en een ei op. Heb er ook nog 1 in de schuur staan die niemand wil hebben :D Ik heb hem altijd nog staan omdat de compressieverhouding ideaal is voor een kleine turbo, maar of dat er ooit van komt... :rolleyes:
Wat ik me wel afvraag; in hoeverre mag je in Belgie met Webers/ spaghettipijp etc. rijden op een dagelijkse auto?
vwmk2driver
29-01-2010, 12:11
hoe dat met het vlakken zit weet ik niet.
heb nog nooit een 1.1 motor uit elkaar gehad, maar het lijkt mij dat er wel een mm of 2 ruimte moet zitten voor compressie verhoging.
over het slijpen dat weet ik niet exact.
denk dat het ook afhankelijk is of de as uit de jaren 80 alleen behandeld is in de nok of ook rondom.
www.hurricaneracing.nl slijpt en bouwt ook custom assen.
Als je op ron95 blijft rijden moet je niet vlakken of heel weinig,anders gaat je motortje pingelen.
Je klephoek veranderen helpt behoorlijk,dat moet je laten doen bij een motoren revisie bedrijf.
succes.
vwmk2driver
29-01-2010, 12:51
als je meer vermogen wilt en het serieus aanpakt dan moet je gewoon overstappen op 98.
dat is keuze nummer 1 die je moet maken voor je begint.
hoi matiepartie die spageti gaat geen probleem zijn als er een goekeuring van de garage bij is maar die weber dat gaat het grootste probleem worden
hoi vwmk2driver dus 98 is het best dan gaan we daar op rijden moet ik het vlieg wiel ook lichter laaten maaken en jij schreef de klepstelen dunner maken en de geleider inkorten weet jij soms de max maaten dat er af mag en de kleppen moeten die ge poliert worden
richard-polo
29-01-2010, 13:13
effe vraagje over dat polijsten van de inlaatkanelen!
wie weet daar meer over wat nou wel of niet goed is..
op g-laderseite zit een kerel die voor de cros die koppen heel snel maakt ook doormiddel van dit..
http://uppix.com/f-114b0340260001f293.jpg
dit is volgens mij ook gepolijst.
http://uppix.com/f-84b0340100001f292.jpg
http://uppix.com/f-34b033feb0001f290.jpg
de 1 zegt gepolijst is beter en de ander zegt moet ruw zijn!
http://de.wikipedia.org/wiki/Venturi-Effekt
http://www.volksforum.com/albums/files/2/7/9/inlaatbewerkt1.JPG
bewerkte kanaal van een 1.6i 16v
De ruwheid van het kanaal heeft toch invloed op de mengselvorming? Volgens mij heb je juist wat weerstand nodig om brandstof goed te vermengen met lucht.
Is die kop met gepolijste kanalen niet van een fsi blok?
richard-polo
29-01-2010, 13:26
vr6 en een 1.3 meen ik , maar zeker weet ik het niet.
via golf1.info zit dezelfde persoon..
dit is mijn kop
http://www.volksforum.com/albums/files/4/8/4/1/073.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/4/8/4/1/072.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/4/8/4/1/071.JPG
breadfan83
29-01-2010, 14:20
Ligt er een beetje aan wat voor motor je bouwt geloof ik. Zelf ben ik me al een tijdje aan het inlezen over motoren met itb's, en daarbij is het juist beter om een beetje ruwheid te behouden.
De iets ruwere wanden van de inlaatkanalen zorgen voor een werveling van het mengsel langs de wand. Wat weer zorgt in een beter mengsel van lucht en brandstof.
Als je de wanden volledig polijst, haal je die werveling weg.
Dus gladden is prima, maar helemaal glad maken niet, laat staan polijsten. Nou kan ik me prima voorstellen dat dit bij bijvoorbeeld geblazen motoren oid weer anders is, dus daar doe ik geen uitspraak over.
martiepartie
29-01-2010, 14:36
Bij het polijsten van een wand krijg je stick/slip effecten, waarbij er juist een dikkere grenslaag optreedt dan wanneer de wand wat ruwer is (geheel tegen je gevoel in). Een ruwere wand icm een swirl zou moeten zorgen voor een goede menging én het behoud van impuls.
Bij geblazen motoren is het principe van luchtaanvoer totaal anders (overdruk in manifold) en kan je de wanden misschien juist wel beter polijsten idd.
ik ga voor al voor de trek kracht voor moe moet hij niet 200km gaan maar hij moet wel eerst weg zijn bij de stoplichten :D ale er zijn grenze hee
martiepartie
29-01-2010, 14:53
Kleine aanpassing van de cilinderkop (beetje flowen/hobbels en bobbels er uit), nokkenas met grote overlap en spreiding en een setje (34mm) motorcarbs met een zo lang mogelijke inlaatlengte.
Combineer met kleine wieltjes (13" met 175/50/13) en een AHD versnellingsbak (korte versnellingen en eindoverbrenging) en je hebt een stoplichtsprinter. :D
dat is wat ik nodig heb :D die versnelingsbak van welke vw kompt die
martiepartie
29-01-2010, 15:18
je bedoelt die bak die bij mij in de schuur ligt :dunno: :D :D :D
Serieus:
de AHD bak zit (soms) achter een 3F (polo gt 75pk) of soms achter een 1W motor (Polo 1.4D) Ik heb er 1 van een 3F motor.
Dub-Detail
29-01-2010, 15:37
Dat van die stick/slip effecten is iid waar. Ik heb een tijdje in het bedrijf van me oom gewerkt. Vloerverwarming, Normaliter ging iedereen ervanuit hoe gladder de leiding was hoe meer stroomsnelheid bereikt kon worden met het water. Echter ging alleen de druk omhoog en neemt de effevtieve stroom af. Ik heb dit toen samen met een aantal collega's doorontwikkeld door de leidingen van binnen ietjes ruwer te maken. Met hele grote resultaten.
Zelfde geldt ook voor het bewerken van koppen en hun luchtstroom.
Gr, Pim
vwmk2driver
29-01-2010, 15:47
door een lichte ruwheid te houden, creeer je een werveling en bij een werveling heb je geen afremming.
als je hem polijst krijg je heel dunnetjes een laagje lucht wat gewoon stil staat en die danweer dient als wervel veroorzaker voor de overige lucht.
ook is het ruw houden beter voor het mengel, door het wervelen word de lucht goed met de brandstof vermengt,en krijg je dus ook geen druppel vorming aan je kanaalen.
Kijk maar naar een golf balletje,dit als voorbeeld
En een ahd bak is van een polo '85>'92
martiepartie
29-01-2010, 15:58
Golfbal is een totaal ander verhaal. Daar draait de bal door de open lucht, ipv een luchtkolom door een kanaal.
Bij wervelingen heb je ook afremming van de stroming, te ruwe wanden zorgen voor een te grote turbulente laagdikte waardoor de lucht ook weer afremt.
Er is niet 1 stelregel hoe glad een wand hoort te zijn, het hangt ook af van de vorm van het kanaal/ stromingssnelheid en het drukverloop.
vwmk2driver
29-01-2010, 18:15
Golfbal is een totaal ander verhaal. Daar draait de bal door de open lucht, ipv een luchtkolom door een kanaal.
Bij wervelingen heb je ook afremming van de stroming, te ruwe wanden zorgen voor een te grote turbulente laagdikte waardoor de lucht ook weer afremt.
Er is niet 1 stelregel hoe glad een wand hoort te zijn, het hangt ook af van de vorm van het kanaal/ stromingssnelheid en het drukverloop.
wijze taal..
golf bal effect of het skin effect hebben meer met vacuum te maken.
over de kanaalen nog weer.
persoonlijk zou ik het inlaat kanaal ruw houden voor de werveling, ik heb diversen kopjes gemaakt inmiddels, deze zijn op de flowbank geweest bij een tuner met goede resultaten, sowieso vooruitgang de tuner weet de puntjes op de i te zetten door dat hij al meerdere koppen gedaan heeft en daarbij ook genoeg keer iets fouts gedaan heeft.
een verandering hoeft namelijk ook niet altijd vooruit gang te zijn,kan ook tegen werken.
maar voor een hobby'ist is vooruit gang + 700 euro bespaard een hele prestatie ;)
ik zou het uitlaat kanaal wel polijsten, hier heb je niks te maken met mengsel vorming/druppel vorming/en neerslag effect.
hier heb je te maken met roet/uitlaatgas dat de cilinder uitgeperst word,
waneer je het polijst blijft het roet minder aan de wanden plakken, hierdoor behoud je kanaal de zelfde grote.
wat ook bij draagt aan een goede flow is het groter maken van de opening van de klepzitting, en daarmee ook de klephoek te veranderen,
het is zelfs vaak zo bij fabrieks motoren dat het kanaal groter is als de zitting en dat je letterlijk een rand hebt in het kanaal,en dat wil je niet.
vwmk2driver
29-01-2010, 18:21
als ik jouw koppie zo zie kun je nog heel wat vlakken voor een hogere compressie.
liter je kop even uit/ liter de ruimte bovende zuiger even uit als die in bdp staat,meet de dikte van een plat gedrukte koppakking even op, en meet de slag.
hiermee kan je de compressie verhouding berekenen.
reken vervolgens een paar keer na met een kleinere maat van cilinderkop verbrandings ruimte en bedenk zo je compressie verhouding, breng dan je kop weg en vertel hoeveel je ervanaf wilt hebben.
voor het uitliteren kun je even naar de huisarts gaan, die hebben van die injectie spuiten hiermee kun je redelijk nauwkeuring literen.
dit is een hele boterham amai heb jij soms fotos van zo een bewerkte kop voor en na
ik ga morgen beginen met mijn kop ik zal dan ook fotots plaatsen
vwmk2driver
29-01-2010, 18:37
dit is een hele boterham amai heb jij soms fotos van zo een bewerkte kop voor en na
ik ga morgen beginen met mijn kop ik zal dan ook fotots plaatsen
wacht nog even met schuren/frezen slijpen etc.
ik zou even een ander kopje zoeken een stukke met krommem kleppen ofzo.
zaag deze op 4 plaatsen doormidden ( midden door het inlaatkanaal/midden door het uitlaatkanaal en aan beide uiteindes in het waterkanaal).
zo heb je een duidelijk beeld hoever je de kanaalen etc kan uitvrezen.
ik doe het altijd zo, ik heb een stift slijper.
en een kleine graden hoekje die ik verstellen kan.
vervolgens ga ik grof weg de hoeken vrezen in de proef kop en meet deze op met de graden hoek,
vervolgens ga ik aan de slag in de kop die klaar moet en maak de hoeken zoals in mijn proefkop, vervolgens maak ik alle hoeken exact het zelfde en uiteindelijk maak ik de kanaalen mooi rond. vervolgens liter ik ze uit en dan moeten ze allemaal even groot zijn.
ok dat is een goet idee dan ga ik op zoek naar nog een kop alvast bedankt aan julie alemaal blijf vooral julie info posten dat ga ik ook doen
greetz steven
richard-polo
29-01-2010, 19:09
voor
http://www.golf1.info/forum/attachment.php?attachmentid=23354
na
http://www.golf1.info/forum/attachment.php?attachmentid=23355
inlaat
http://img101.imageshack.us/img101/6199/dscn1959smallwb5.jpg
uitlaat
http://img412.imageshack.us/img412/5005/dscn1961smallrs9.jpg
http://img361.imageshack.us/img361/2158/dscn1647800x600ne3.jpg
Tis een beetje het idee :tongue:
bij de inlaat kan je zien dat je niet teveel moet weghalen :shake:
als je het maar niet zo doet :D
http://img260.imageshack.us/img260/5461/sl371040au8.jpg
sciroccoGTII
29-01-2010, 22:14
Polijsten van inlaat zou ik zeer zeker niet doen krijg je heel snel last van condensvorming ;)
vwmk2driver
29-01-2010, 22:58
klein voorbeeldje van mijn werkzaamheden.
http://img101.imageshack.us/img101/5500/racegolf028.jpg
kanaal loopt taps toe,hoeken zijn anders en geleider is aangepast.
Interessant topic :thumbup:
amai met al die fotos kriebelt het wel om er aan te beginnnen ze ik ga seven al wat freezen de bobels en de gietranden :D ik wist niet dat ik hier zo veel
hulp kreeg julie zijn supper :thumbup:
greetz steven
hoe gaan de klepgelijders er uit en is het best dat ik die direkt vernieuw
vwmk2driver
30-01-2010, 17:24
hoe gaan de klepgelijders er uit en is het best dat ik die direkt vernieuw
klepgeleider moet je laten zitten.
en als je ze wil vervangen moet je ze laten vervangen, de klepgeleiders moeten namelijk op maat gevreesd worden naar de klepsteel. en moeten loodrecht naar het exacte midden van de klepzitting zitten.
als je de kleppen er uit hebt kun je met een vreesje ook de geleider wel afvrezen, het is wel even werk want messing of brons is hard.
ik hou wel van mensen helpen, maar dan wel als ik zelf denk dat er ook echt iets gaat gebeuren,mensen die beginnen te praten van turbotje hier,dikke koppakking daar, zijn vaak al geen door zetters.
ok ik heb al 1 poort gedaan ale en beetje ik heb 2 fotos getrokken van de gewoone poort en van waar ik aan bezig ben ik zal probeeren om ze te posten maar ik heb wat probleempjes met de gsm
als de fotos er op staan en julie hebben ze gezien moet ik aleen juilie goedkeuring nog krijgen :) en als dat ok dan kan ik de andere ook doen
het is gelukt
voor
http://www.volksforum.com/albums/files/4/8/4/1/005.JPG
naa of tijdens
http://www.volksforum.com/albums/files/4/8/4/1/006.JPG
en de 2 samen
http://www.volksforum.com/albums/files/4/8/4/1/006.JPG
oeps het is deze
http://www.volksforum.com/albums/files/4/8/4/1/007.JPG
vwmk2driver
30-01-2010, 18:35
hij is in iedergeval een stuk groter geworden... :thumbup:
maar je moet eigenlijk eerst beginnen bij de klep,je moet even een oude kop zoeken die door de midden zagen en dan kun je zien hoeveel ruimte je hebt om de binnenbocht weg te vrezen.
vanuit daar ga je naar buitenwerken.
je moet proberen in grote lijnen de bocht die je nu hebt zo recht mogelijk te maken.
dus de binnenbocht weg halen en voor de bocht proberen boven wat weg te halen.
ik zou trouwens de klepgeleider laten zitten..
ik zie dat hij in deze kop al erg kort is, en dat er ook geen extra aluminium bult omheen zit.
het kanaal lijkt in zun geheel rond te lopen.
ik vraag me zelfs af of deze kopjes uit bronse of messing geleiders hebben??
ok dan zal ik nu eerst een kop zoeken ik was en beetje ongeduldig :tongue:
greetz steven
ik ben hier weer he :D kan ik of moet ik nog iets aan het onder blok laaten doen of kan dat nog geboord worden zo ja wat voor zuigers moet ik dan hebben als het niet nodig is kan ik verder met het blok te zandstraalen en spuiten
alvast weer bedangkt
greetz steven
vwmk2driver
31-01-2010, 15:02
wat is precies je uit eindelijke doelstelling?
als je bijvoorbeeld meer toeren wilt gaan draaien is het wel raadzaam om de boel even uit te balanceren en uit te wegen.
je kunt de zuigers uitwegen ( weeg ze allemaal en maak de 3 zwaardere van het zelfde gewicht als je lichtste zuiger)
met de drijfstangen idem
je kunt ook nog je krukas verlichten en uitbalanceren.
vliegwiel verlichten en uit balanceren.
het is een beetje wat je wilt.
maar als ik lees dat je de kop ga bewerken,praat over een andere nokkenas,en een spaghettie.
dan is het misschien ook wel een idee om het toerental wat hoger te leggen.
dan is een gebalanceerd onderblok ook van belang voor het lopen en levensduur.
je kunt alles laten doen maar ook een hoop zelf doen, de tuners doen dit vaak ook gewoon op de ouderwetse manier.
ok mercie ik zal alles eens uit wegen ik houw julie op de hoogt
greetz steven
vwmk2driver
31-01-2010, 15:11
dan moet je wel opde juiste plekken gewicht gaan weg halen he..
bij de zuigers sowieso niet aan bovenkant op het bed.
en bij de drijfstangen sowieso niet tussen het big en small end.
dit word nog al eens gedaan door hobbyísten maar dat zijn juist de zwakste delen.
1 drijfstang 618 gram piston 306 gram
2 drijfstang 624 gram piston 306 gram
3 drijfstang 619 gram piston 307 gram
4 drijfstang 622 gram piston 306 gram
vwmk2driver
31-01-2010, 19:51
haha dat heb je al snel gedaan..
kun je even een foto maken van een drijfstang? dan kan ik jeuitleggen waar je het gewicht weg moet halen..
het is de bedoeling dat ze dan allemaal 618 gram worden.
de zuigers zijn wel aardig gelijk.. je kunt die ene nog iets aanpassen met een klein dremeltje.
ik ga eind van de week ook en publicatie maken van mijn race motor, die ik voor 90 procent zelf helemaal heb gebouwt en uitgedacht. :thumbup:
heb alleen de dieselpomp/verstuivers en het blokboren uitbesteed.
interessant, ben benieuwd hoe het uitpakt :thumbup:
hoi gj007 ik ben ook benieuwd wat het gaat worden maar met al de info die ik hier al heb gekregen zal het wel goe komen he
hier de drijfstangen
http://www.volksforum.com/albums/files/4/8/4/1/002.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/4/8/4/1/003.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/4/8/4/1/004.JPG
richard-polo
01-02-2010, 11:06
http://img505.imageshack.us/img505/8890/cimg4696yl9.jpg
Golf,Polo 8V
http://img49.imageshack.us/img49/651/cimg4695lv3.jpg
http://img136.imageshack.us/img136/7771/cimg4698gg1.jpg
http://img208.imageshack.us/img208/374/hpim0707ji9.jpg
http://img158.imageshack.us/img158/8848/hpim0709dn6.jpg
http://img52.imageshack.us/img52/126/16lforum001.jpg
http://img22.imageshack.us/img22/5883/21b017.jpg
http://img211.imageshack.us/img211/659/21b011.jpg
drijfstangen uitwegen
http://img17.imageshack.us/img17/3471/pleuelwiegenbfm2.jpg
http://img9.imageshack.us/img9/1306/pleuelwiegenbfm.jpg
http://img17.imageshack.us/img17/3066/bfmpleuelgesamt2.jpg
woooooooow :eek: dit is pas en werkje nietedoen ik dengk dat ik mijn drijfstanngen verkeert heb uit gewogen heb :redface: ik heb nog heel veel werk bedankt voor deze fotos ik dengk dat meerdere mensen iets aan dat topik hebben
greetz steven
richard-polo
01-02-2010, 11:19
ik denk dat je te snel typt :tongue:
breadfan83
01-02-2010, 11:21
Leuk werk, zoiets!
Heb effe gekeken, maar kan van dat BFM nergens meer een site vinden.
De oude site was www.blu-force-motors-de, maar die is dood.
richard-polo
01-02-2010, 11:21
is geen site maar een forum naam ;)
breadfan83
01-02-2010, 11:23
Eh..?
www.de = site, niet?
richard-polo
01-02-2010, 11:25
neej die persoon is moddereter op het golf1.info forum ;)
BLU-FORCE
Moderator
breadfan83
01-02-2010, 11:27
Ja ok, die had ik gevonden. Maar in zijn onderschrift stond dat webadres. Leek me dus logisch dat dat ook een site was die echt bestond.
Stuur hem anders eens naar www.linkmeandersnietnaarnietbestaandewebsites.nl
richard-polo
01-02-2010, 11:29
heb je zelf nog nooit een website gehad of zo?? ja hij heeft een website gehad, en NEE die bestaat niet meer.. soms is moelijk doen ook makkelijk ;)
als je het toch gevonden hebt, mail hem dan eens zou ik zeggen :)
vwmk2driver
01-02-2010, 12:09
dat koppie is een mooi voorbeeld voor bulleke...
inprincipe maakt het niet uit hoe je een drijfstang uitweegt.
deze man heeft waarschijnlijk geen weegschaal die zo fijn kan wegen daarom doet hij het zo.
met een weegschaal die op een gram nauwkeurig is kan je het net zo goed.
ja sory voor mijn schrijf foute ik doe mijn best maar het lukt soms niet :(
en hier gebeurt alles
http://www.volksforum.com/albums/files/4/8/4/1/005_752408.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/4/8/4/1/006_11621.JPG
richard-polo
01-02-2010, 12:31
fijne hobby plek :)
ok mijn weegschaal meet heel precies wand ik heb een tijt in de zeeaquarium hobby gezeten maar het vw virus bleef knaagen :D
en mijn werkplek is veel te klein :D
vwmk2driver
01-02-2010, 12:42
die drijfstangen zijn ook een mooi voorbeeld bulleke.
ik wilde eigenlijk een foto van mijn drijfstangen maken en die posten maar deze geeft ook al genoeg aan.
onder andere heeft die man dat bultje bovenop het small end weg gehaald,
en de rand die langs de zijkant loopt.
en hij heeft gewicht onder andere gelijk gemaakt door dat vierkante gedeeltes onderaan bij het big end, af te ronde.
vergelijk ze maar even met de jouwe.
uiteraard zijn die andere drijfstangen ook gepolijst maar dat heeft verder niks te maken met uitwegen.
meer met thermische warmte/olie afvoer ( wanneer je zuigerbodem koeling heb) en voor de show ;) .
en over het type.. dat gaat naar mijn inzicht prima, meeste belgen die gebruiken aldoor steeds van die vervelende belgiesche termen, als boite en vittesse voor versnellingsbak en tandwielen bijvoorbeeld ;)
vwmk2driver
01-02-2010, 12:49
ik zou ook sowieso de krukas lagering vervangen en drijfstang lagers.
als leuke modificatie kun je bijvoorbeeld lood/brons lagers gebruiken deze zijn sterker dan origineel en minder gevaarlijk voor fikse schade dan bijvoorbeeld sputter lagers.
ook kun je de drijfstang boutjes vervangen voor arp bouten, en dan moet je ok weer het big end gat opnieuw laten honen,omdat deze gegarandeerd veranderd door een andere bout maat als origineel.
martiepartie
01-02-2010, 13:24
dat koppie is een mooi voorbeeld voor bulleke...
inprincipe maakt het niet uit hoe je een drijfstang uitweegt.
deze man heeft waarschijnlijk geen weegschaal die zo fijn kan wegen daarom doet hij het zo.
met een weegschaal die op een gram nauwkeurig is kan je het net zo goed.
Deze meneer weegt ook massamiddelpunt uit (ivm massatraagheid) van de drijfstangen.
richard-polo
01-02-2010, 13:25
:thumbup:
echt geniaal, wat een goeie voorbeelden, veel dingen nooit geweten ook! keep it up :thumbup:
is dit al wat
http://www.volksforum.com/albums/files/4/8/4/1/009.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/4/8/4/1/008.JPG
of moet hij gepoliert worden
Renegade
01-02-2010, 13:54
Als je de kop van de zuiger doet polijsten krijg je weer minder snel de roetaanslag terug erop :thumbup: of dit verder negatief is voor de stroming van het mengsel of gassen weet ik niet :redface:
vwmk2driver
01-02-2010, 19:14
zijkant van de zuigers nooit polijsten.. hier zitten ribbels op en die horen er ook te blijven.
dit is voor de smering.
bovenkant van de zuigers polijsten kan, het is beter tegen warmte inbreng, maar het belemmert wel de mengsel vorming( idem het verhaal met de wervelingen).
over de drijfstangen uitwegen met een weegschaal of met een unster aan een draadje,
daar bedoelde ik meer mee dat je het gewicht net zo goed kan meten met een weegschaal die zeer nauwkeuring is.
maar wel op de brug methode, dus het smal end dragend op iets anders en het bigend op de weegschaal.
het smal end en het gedeelte wat tot aan het midden loopt is vaak evenredig, het gewichts verschil zit hem veelal in het big end.
en het big end is ook het gedeelte wat centrifugeert dus dat moet gelijk zijn.
ok mercie dat gaan we morgen een probeeren
greetz steven
breadfan83
01-02-2010, 19:29
maar wel op de brug methode, dus het smal end dragend op iets anders en het bigend op de weegschaal.
Andersom toch? Big end ophangen, en het small end op de weegschaal? Op de vorige pagina staat het tenminste zo om, en heb een filmpje gezien waarin ze het ook zo doen.
De lichtste dient als maatstaaf, logisch, en de anderen worden naar dat gewicht geslepen door materiaal van de kop van het small end af te halen.
Als ze allemaal gelijk zijn, worden ze gewogen door ze gewoon plat op de weegschaal te leggen. De lichtste dient weer als maatstaaf, en het totaalgewicht wordt weer gelijk gemaakt door materiaal bij de zwaardere weg te slijpen, maar ditmaal aan het big end.
leuk topic jongens :thumbup:
maar waarom een 1100?
of is het de sport om zoveel mogelijk uit zo'n klein motortje te halen?
vind ik altijd wel mooi, maar zelf zou ik dan een 1300 pakken denk ik.
vanwege de compressie vooral, plus idd wat speciaals
vwmk2driver
02-02-2010, 00:11
ik heb nog even geinformeerd voor dat nokkenas slijpen..
nokkenas slijpen van zon ouderwets motortje is geen goed idee, dat word te kostbaar.
toen der tijd hadden ze gietijzeren nokkenassen waarvan het oppervlakte behandeld is,( gehard).
ga je dit slijpen dan zou hij dus weer opnieuwe gehard moeten worden, maar dit is eigenlijk te kostbaar voor 1 nokkenas.
nokkenas harden kost iets van 175 euro totaal dan het slijpen er nog bij 150 ex ongeveer.
en dan moet je nog een juist nokprofiel gaan bedenken.
over me vorige posts, ik had even te snel gekeken( tussen het werk door).
dacht dat hij hem aan een unster had hangen,maar hij doet het wel met een weegschaal.
sorry
miss past iets van een later blokje?
sander_beer
02-02-2010, 21:07
zijn wel dure asjes
http://cgi.ebay.de/dbilas-Nockenwelle-290-Polo-Schlepphebel-0-9-1-3l_W0QQitemZ380197719189QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item58858ccc95
of 2e hands
http://cgi.ebay.de/Rennnockenwelle-Nockenwelle-Sportnockenwelle-Polo-VW_W0QQitemZ250571310439QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item3a5736c567
regelmatig eens op ebay.de kijken zoeken op " Nockenwelle polo Schlepphebel "
hoi ik ben gisteren ziek geweest en ik kon niet veel doen
joostvw waarom een 1100 dit is een motor die je nog veel vind voor wijnig en dit is voor mijn nieuw ik heb dit nog nooit gedaan dus als iets niet lukt kun je gewoon een andere motor koopen he
en als dit lukt wat wel de bedoeling is dan heb ik een leuk motortje
mijn droom is om ooit een 16V turbo te maaken :D
hoi sander beer dit zijn dit nokkenasjes voor mijn kopje mercie voor de info dan ga ik daar eens naar op zoek
ik hoop vandaag wat gedaan te krijgen wand morgen weer werken :(
vwmk2driver
03-02-2010, 12:17
een kennis van mij levert ook speciale nokkenassen, weet alleen niet of dat ook voor de tuimelaar motor is,
wel voor g40 en de admosferische 1.3 motoren.
ik zal hem is mailen.
vwmk2driver
07-02-2010, 13:17
http://www.berg-cup.de/Marktplatz/Teile_Detail.asp?ID=7146
kwam ik tegen.. :thumbup:
hoi amai dat is een motortje ik heb nog een lange weg af te leggen het is hier stil geweest maar heb het druk ge had met het werk ik hoop volgende week er nog eens aan te beginnen
mercie voor de lingk
greetz steven
Dub-Detail
10-02-2010, 15:18
ik heb nog even geinformeerd voor dat nokkenas slijpen..
nokkenas slijpen van zon ouderwets motortje is geen goed idee, dat word te kostbaar.
toen der tijd hadden ze gietijzeren nokkenassen waarvan het oppervlakte behandeld is,( gehard).
ga je dit slijpen dan zou hij dus weer opnieuwe gehard moeten worden, maar dit is eigenlijk te kostbaar voor 1 nokkenas.
nokkenas harden kost iets van 175 euro totaal dan het slijpen er nog bij 150 ex ongeveer.
en dan moet je nog een juist nokprofiel gaan bedenken.
over me vorige posts, ik had even te snel gekeken( tussen het werk door).
dacht dat hij hem aan een unster had hangen,maar hij doet het wel met een weegschaal.
sorry
Valt mij nog mee, het is iig goedkoper dan een nieuwe as. En je krijgt in princiepe hetzelfde.
Gr, Pim
martiepartie
10-02-2010, 16:06
verontschuldigingen zijn niet nodig toch? Ik roep ook wel eens iets zonder dat ik echt goed gekeken heb :D
Bedankt voor de info over de nokkenas, weet ik in ieder geval dat ik net zo goed op zoek kan gaan naar een bestaande as, Of ik moet heel erg specifieke (en onderbouwde) eisen hebben aan een nokkenas.
thefugitive
15-02-2010, 20:26
qua vliegwiel, kun je zo ver gaan als je wilt. gaat alleen steeds nerveuzer lopen. het beste is alleen de buitenkant een beetke "pellen"..
Dub-Detail
16-02-2010, 00:13
qua vliegwiel, kun je zo ver gaan als je wilt. gaat alleen steeds nerveuzer lopen. het beste is alleen de buitenkant een beetke "pellen"..
Zo ver als je wilt valt ook wel mee, Ging laatst wat spulletje ophalen bij xtreme tuning. Had die net een seat leon met een 20 klepper staan. 560pk op de voorwielen. Was het vliegwiel geklapt. Ik geloof dat die leon bij 8 of 9 duizend toeren pas in de begrenzer ging.
Dus er zit wel degelijk een limiet aan het verlichten van een vliegwiel.
En bij het pellen vanaf de buitenkant zit er geloof ik nog een starterkrans een een koppeling in de weg als je daar materiaal gaat weghalen.
Het is allemaal te berekenen hoeveel je weg kan halen. Ga je daarover heen loop je de kans dat die boem zegt.
Is nog een mooi filmpje van op youtube, een opel kadett turbo meen ik. Die krijgt ook ineens een vliegwiel door de motorkap.
Hier op het forum is daar wel meer over gezegd.
Gr, Pim
martiepartie
16-02-2010, 08:57
des te meer je er af haalt, des te belangrijker het balanceren van het wiel is.
Kleine onbalans op een verlicht (en dus verzwakt) vliegwiel = kans op puinhoop :D
richard-polo
16-02-2010, 09:26
onbalans op een verlicht vliegwiel :shake:
dat was dus bij die kadet het geval!! staat een heel topic over op internet..
geen begrenzer en bam de zuigers en stangen vlogen door de motorkap. :screwy:
polo1983
16-02-2010, 12:36
Voor een nokkenas is Dbilas een goede, ze hebben namelijk een mooi profiel. Je kunt ze het beste een mail sturen of bellen of ze een mooie prijs kunnen maken voor een nokkenas + verstelbaar nokkenas tandwiel. Mooi project trouwens.
Jan-Jelle
16-02-2010, 15:20
Zo ver als je wilt valt ook wel mee, Ging laatst wat spulletje ophalen bij xtreme tuning. Had die net een seat leon met een 20 klepper staan. 560pk op de voorwielen. Was het vliegwiel geklapt. Ik geloof dat die leon bij 8 of 9 duizend toeren pas in de begrenzer ging.
Dus er zit wel degelijk een limiet aan het verlichten van een vliegwiel.
En bij het pellen vanaf de buitenkant zit er geloof ik nog een starterkrans een een koppeling in de weg als je daar materiaal gaat weghalen.
Het is allemaal te berekenen hoeveel je weg kan halen. Ga je daarover heen loop je de kans dat die boem zegt.
Is nog een mooi filmpje van op youtube, een opel kadett turbo meen ik. Die krijgt ook ineens een vliegwiel door de motorkap.
Hier op het forum is daar wel meer over gezegd.
Gr, Pim
ja, das bij een opel, een volkswagen motorkap is natuurlijk veel beter :tongue:
vwmk2driver
17-02-2010, 00:07
je kunt verlichten en verlichten..
veel mensen denken dat ze oneindig kunnen afdraaien,
je kunt het beste tot een veilige marge afdraaien en als je bijvoorbeeld nog meer verlichten wilt,dit dan doen met een boor. boor kuilen er in, zo kun je evengoed nog matriaal weghalen maar je houd wel een honing graad over,voor stevigheid.
het lijkt me meer dan logisch dat je alleen gewicht aan de buitenkant weg gaat halen,en niet bijvoorbeeld bij het hart.
wat ik ook nog wel eens zie.. dit is totaal nutteloos het gewicht wat aan de buitenkant hangt werkt namelijk veel meer als massa gewicht.
richard-polo
18-02-2010, 11:45
deze site is ook wel handig.. Moet je alleen wel duits kennen :)
http://www.vag-schrauber.de/
onder techniek staan 2 reken tabellen.
tabel (http://www.vag-schrauber.de/verd-rechner.htm)
tabel (http://www.vag-schrauber.de/geschw_rechner.htm)
hoi ik ben er nog mee bezig maar ik heb een paar dagen zonder internet gezeten daarom was het zo stil hier
thefugitive
21-02-2010, 22:15
over die startkrans e.d. is logisch :thumbup:
daarom erbij gemeld over de buitenkant! met alles is het zo dat TE nooit goed is :)
wel stoer een 1100 met power. :cool:
VR6golf2
23-02-2010, 16:52
Zelfs 50 is al ruim voldoende.
63mm is ook veelste groot voor een 1100 :O kunt beter kijken naar een kleinere diameter. 55mm ofzo volstaat volgens mij beter.
ok dan nemen we 50 voor de zeker heid nu kan ik motorfiet carbs koopen
van een yzf 750r zijn deze ok voor mijn projekt
greetz steven
vwmk2driver
30-03-2010, 21:45
hoe staat het er mee?
door mizerie heb ik gisteren alles moeten verkoopen :( het is zeer snel gegaan en paar slechte beslissingen en je zit aan de grond he ik moet julie allemaal bedangken voor dit toppik te vullen ik ga hier zeker nog blijven maar dan zonder golfke ik hoop dat ik er binnen en paar maanden er trug boven op zit
en dat ik dit toppik trug kan vullen met mijn vorderingen
groetjes steven en het gaat julie goet :thumbup:
picasso_16v
15-01-2011, 15:13
en hoe staat het er nu voor alweer een beetjer er boven op gekomen?
hoi ja we zijn trug beetje bij beetje begongen nu is het met spijt geen 1.1 meer wand die heb ik moeten verkoopen mijn golf nu is een 1.3 ook en mk1
de motor zal moeten wachten te de zomer maar het princiepen blijft het zelde
bedankt voor de intressen
greetz steven
Jel Golf 2 GTI
17-12-2011, 20:05
Net dit topic eens doorgelezen en hier staat wel een pak leuke info in. :thumbup:
ik rij zelf met een 1100 met R6 carbs en ben een beetje aan het uitzoeken wat ik allemaal kan veranderen en het toch een "beetje" low budget kan houden.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.