PDA

View Full Version : MkI Cabrio Ombouw 1.6 > 1.8 (GTI,16v. G60) + Dashboardvraagje


Henk Timmer
28-01-2010, 22:34
Hallo,

Ik heb een golfje 1 cab uit 1987 met een 1.6 (75pk) motor, maar ik wil er toch wat snellers in... Zelf dacht ik aan een 1.8 8v, een 1.8 16v of een 1.8 G60... Heeft iemand hier toevallig informatie over wat ik allemaal aan moet passen en of de ophanging hetzelfde is, de tank, brandstofpomp, leidingen, etc. etc.?

Ik neem aan dat ik op zoek moet naar een motor, bak, en kabelboom... Maar moet ik ook een andere zekeringkast hebben?

Verder op m'n verlanglijstje staat nog een dashboardombouw van een Golf 1 naar een Golf 2, is dit zo over te schroeven of moet ik dat ook allemaal aan laten passen?

Bedankt voor de moeite!

m.v.g Henk

Henk Timmer
28-01-2010, 22:40
Ik heb zelf nog een MkII 16v, en als ik zo naar de inspuit kijk valt die zoiezo wel af:P Maar moet er bij de g60 veel veranderd worden? Ik weet dat een turbo kitje veel gezeik qua intercooler etc. oplevert...

Henk Timmer
28-01-2010, 23:36
Ik denk dat ik de ervaring wel heb:) en het juiste gereedschap (lucht, brug, etc.) Maar een intercooler is dus één en de bedrading is twee als ik t goed snap?

En past een golf 2 dashboard zo in een golf 1? of kan ik het voorlopig op me ouwe teller etc houden?

ScareMercy
28-01-2010, 23:39
Golf 2 teller past eventueel ook met lichte aanpassing in een golf 1 dashboard. Vind ik persoonlijk mooier als een golf 2 dashboard inbouwen. Ook kun je je golf 1 teller gewoon blijven gebruiken, in mijn ogen de mooiste oplossing :D

Henk Timmer
28-01-2010, 23:43
Ik vind eerlijk gezegt een golf 2 dash mooier dan een golf 1:) en meer opbergruimte uiteraard! Maar het staat alleen in de planning als ik het zo over kan schroeven, wil niet zagen enzo... Maar de km.kabel aansluitingen zijn dus hetzelfde? en moet ik voor de g60 ook nog wat aan de benzinetoevoer doen, of volstaat de huidige pomp?

Henk Timmer
28-01-2010, 23:52
En heb je toevallig ook enig idee welke pomp plug en play moet zijn:)

ScareMercy
29-01-2010, 00:04
Ik vind eerlijk gezegt een golf 2 dash mooier dan een golf 1:) en meer opbergruimte uiteraard! Maar het staat alleen in de planning als ik het zo over kan schroeven, wil niet zagen enzo... Maar de km.kabel aansluitingen zijn dus hetzelfde? en moet ik voor de g60 ook nog wat aan de benzinetoevoer doen, of volstaat de huidige pomp?

Je moet onder andere de rand van het dashboard dat tegen de raam afsluit in vorm knippen/zagen. Zelf steuntjes maken om het dashboard te bevestigen, de kachel moet passend gemaakt/aangesloten worden. En de kabelboom moet aangepast/overgezet worden voor de knoppen.

Km kabel is inderdaad hetzelfde.

Henk Timmer
29-01-2010, 08:24
Dan zet ik het voorlopig maar even in m'n achterhoofd:)

Gerrit G60
29-01-2010, 09:52
Voor een G60 het volgende nodig:
- 180graden bocht op je g-lader (zit standaard op golf 2 G60, op Corrado G60 niet)
- Mercedes Sprinter intercooler
- Intercooler buizen
- Brandstofpomp van een later type Golf 1 cabrio (2h)
- 100mm aandrijfassen i.c.m. een Golf 2 16v bak is het makkelijkst
G60 bak kan ook, maar dan moet je meer aanpassen ivm kabelschakeling.

En uiteraard kabelboom aansluiten.

Ben ik wat vergeten??!

Groet, Gerrit

Henk Timmer
29-01-2010, 17:27
Hoezo moet ik nou de sprinter intercooler pakken, hoor er namelijk wel meerdere over, en dus de assen en bak van een 16v PL zijn goed genoeg? en de brandstofpomp van een later model... wat is precies later? beetje vanaf 91 ofzo? En de stekkers van de nieuwe motordraadboom passen gewoon in mijn huidige zekeringkast?

oettinger_18
29-01-2010, 19:45
Omdat een mercedes intercooler precies in het voorfront valt en lekker opgebergt staat :) ik post wel ff foto's

http://img38.imageshack.us/img38/7981/image015l.jpg

http://img38.imageshack.us/img38/8863/image010h.jpg

http://img38.imageshack.us/img38/3575/image019e.jpg

http://img38.imageshack.us/img38/2237/image022qhf.jpg


Dit is wel een diesel motorblokje

Henk Timmer
30-01-2010, 09:12
Hij valt inderdaad wel erg mooi weg :) zeer schön...

Nu zegt een maatje van me dat als ik de 1.6 vervang door de g60, dat ik het hele frame moet verlassen zodat deze sterker word!? ik begrijp dat het beter is maar is zoiets nou echt nodig?

Henk Timmer
30-01-2010, 11:08
Ik hou het blok gewoon standaard:) des te langer gaat ie mee

Henk Timmer
08-02-2010, 22:51
Ik heb er even goed over na gedacht en hou het voorlopig maar op een mkIII 1.6... Je hoeft toch immers niet snel te zijn in een cabrio :tongue:

Ik neem aan dat met de mkiii 1.6 ook de bedrading mee moet, maar dat daarmee ook alles is gezegt?

De Pul
08-02-2010, 23:05
misschien een beetje domme opmerking van mijn kant,maar dan ga je dus van 72 naar 75pk?
bigblock naar smallblock,ook andere bak,steunen etc,veel werk voor niks IMO...

De Pul
08-02-2010, 23:06
ik heb nog wel een leuk compleet blok met 5 bak,1.8 gx(90pk k-jetronic).
mag voor weinig weg.

Henk Timmer
08-02-2010, 23:42
Waar het me meer om gaat is dat een mkiii toch wat soepeler loopt als een mk1, en ik werk op een sloperij dus de onderdelen zijn er allemaal

Henk Timmer
09-02-2010, 00:01
ik heb nog wel een leuk compleet blok met 5 bak,1.8 gx(90pk k-jetronic).
mag voor weinig weg.

Maar is dit een compleet blok wat ik zo over kan hangen? dynamo startmotor etc etc alles er nog op en inclusief bedrading?

Wat is je prijs en hoe is het met de distributie en koppeling?

Henk Timmer
09-02-2010, 13:01
Moet voor een standaard 1800 eigenlijk ook nog de benzinetoevoer aangepast worden?

ralph38
10-02-2010, 19:40
hallo
in mijn mijn golf 1 zit een golf 2 dash ik wil deze ombouwen
maar ze hebben het plaat werk veranderd maar nu weet ik niet of ze dat voor het dash gedaan hebben
mvg ralph

ralph38
10-02-2010, 19:44
Je moet onder andere de rand van het dashboard dat tegen de raam afsluit in vorm knippen/zagen. Zelf steuntjes maken om het dashboard te bevestigen, de kachel moet passend gemaakt/aangesloten worden. En de kabelboom moet aangepast/overgezet worden voor de knoppen.

Km kabel is inderdaad hetzelfde.


hallo ik heb in mijn golf 1 bieber een dash zitten van een 2 nu hebben ze aan het plaat werk zitten klooten

maar ik weet niet of ze dat voor het dash gedaan hebben of voor een ander reden wil deze namelijk terug bouwen naar een dash van type 1

weet niet hoe ik een foto kan toevoegen
mvg ralph

Henk Timmer
12-02-2010, 09:02
Ik ben zeer geïnteresseerd in een 1.8 gx blok voor in m'n cabbie 1.6 maar hiervoor moet ik een pomp met relais tussen de aanvoer zetten en de koudstartinjector met een relais aansturen. Heeft iemand toevallig wat meer info hierover en eventueel een schema? bedankt voor de genomen moeite!

Henk Timmer
21-03-2010, 21:35
En maar weer een uppie...

Ik heb een compleet 16v PL blokje staan, en als het goed is moeten de aandrijfassen van de 1 gewoon passen. Maar past de PL draadboom (die ik overigens nog zoek) gewoon in de zekeringkast van de 1.6 cabrio? En kan iemand me vertellen wat ik nog meer moet aanpassen? Ik ben van plan om de teller ook over te zetten als dat past (zoek ik ook nog de bedrading van). Moet ik voor de rest nog opletten qua benzinepomp, vacuum, koelslangen etc.?

Henk Timmer
08-05-2010, 09:04
Iemand nog info over de vacuum en de brandstoftoevoer als ik een 16v blokje in een golf 1 cabrio wil hangen?

KoeAuto
09-05-2010, 16:34
Ik geloof dat de zekeringkast wel gelijk is, op de relais na natuurlijk.
Mijn ervaring is echter dat het het makkelijkste is om te kijken als je ergens een donor auto kan vinden of iets dergelijks. Dan weet je dat je alles hebt. Als je dan alle stekkers ed goed labelt dan maak je het jezelf een stuk gemakkelijker.

Voor de brandstoftoevoer zou ik een orginele pomp pakken van het blok dat je erin wil hangen. Als je een tank hebt waar de brandstof van bovenaf aangezogen wordt zou ik ook zorgen voor een opvoerpomp.

Wat verder misschien een goed idee is om aan te passen zijn de remmen.

Pewi Vwteam
09-05-2010, 16:59
als je gewoon eerst ff goed uitzoek welke motor er nu in gaat komen, ik heb al 3 opties gezien, als je dat weet ga je daar info over verzamelen door zelf ff over het net te speuren. dan gaat er een wereld voor je open, kom je dan ergens niet uit kun je het altijd hier nog vragen. sorry dat ik het zo breng is niet slecht bedoelt! maar de meeste mensen zijn nog teberoerd om eerst goed hun huiswerk goed tedoen voordat ze aan zoiets beginnen. succes

Henk Timmer
10-05-2010, 07:15
wat een donorauto betreft val ik met mijn neus in de boter, want heb zelf een perfect gti'tje waar ik alles van af kan halen, maar waar ik mee zit is puur de brandstoftoevoer, want ik weet niet tot hoever ik deze van de gti moet pakken... en ligt de bedrading in de cabrio al of moet ik deze ook tot de tank pakken? verder nog de info over de pomp waar ik niet echt mee uitkom... past de 16v opvoerpomp ook gewoon in de tank van de cabrio, en past de pomp die bij de achterbrug zit ook gewoon op de cabrio?

KoeAuto
10-05-2010, 08:47
nou als je een donorauto hebt zou ik gewoon voor dat blok gaan! dan heb je alles al wat je nodig hebt. Moet je het alleen nog in de cabrio krijgen;)

of de opvoerpomp ook in je tank past weet ik niet. zou ik gewoon ff proberen, is maar kleine klus. Als het niet past is er altijd wel een andere te vinden:)
De grote pomp van de gti (mk2 volgens mij he) past niet zomaar onder je golf. Ik heb wel mensen gezien die hem op de plek van het reservewiel leggen. Gewoon een keer onder de auto kijken of btje googlen:D
Qua bedrading kan je denk ik alleen de kabelboom laten liggen van je voorverlichting. De rest is allemaal anders.

Henk Timmer
15-05-2010, 00:10
Alvast bedankt voor de nuttige info, voorlopig kan ik verder! mocht ik meer nodig hebben zien jullie het vanzelf:D