View Full Version : Volvo V70 apk, hulp gevraagd!
VW_Mannetje
04-02-2010, 15:23
Betreft hier een Volvo V70 2.4T aut. van bouwjaar 2000, benzine uitvoering.
Is voor de APK geweest aantal dagen terug, en ik vertrouw het niet helemaal....
Is bij een Volvo dealer gekeurd.
Er is bij het afhalen vd auto niet gezegd welke dingen er vervangen zijn... hier kwam de eigenaresse achter na het zien vd rekening.
- Er is een halve liter koelvloeistof bijgevuld ---> Is dit mogelijk door verbruik van de koelvloeistof? Het is toch een gesloten systeem dus lijkt mij niet...
- Reactiesteun bovenste motorophanging is vervangen ---> Is dit een slijtageonderdeel? Lijkt mij wel.
- Motorophanging vervangen (bovenste motorsteun gescheurd = apk afkeur) ---> Hoe kan zo een steun scheuren? Er is in een jaar tijd nog geen 10.000km mee gereden en altijd netjes en normaal gereden (eigenaresse kennende).
Op het vorig apk rapport staat er geen aantekening van een motorsteun die er aan zit te komen... Vraag me dus af hoe zo iets kan scheuren...
Een normale APK kost een euro of 20 volgens de factuur, maar deze factuur is tegen de 200 euro....
Ik vertrouw het niet helemaal, dus hoop dat iemand mij meer kan vertellen.
Google heb ik ook al een paar uur zitten strunen, maar daar kom ik niet uit...
knarfmk1
04-02-2010, 15:32
kan je alleen zeggen dat me pa zijn S60 uit 2001 ook een gescheurde "reactiesteun bovenste motorophanging" had.
Bij een auto van 10 jaar oud is het toch niet vreemd als er bij de APK iets gevonden wordt....
Echter ik maak altijd een afspraak bij de garage dat er NIETS wordt gerepareerd voordat ik daar toestemming voor heb gegeven.
VW_Mannetje
04-02-2010, 15:50
Heb zitten googlen, en het lijkt er op dat de dieselmotoren wel eens een gescheurde motorsteun hebben omdat die zwak is, maar benzinemotoren niet...
Die auto is 10 jaar oud, maar ik vind het vreemd dat er op een vorig apk rapport niks vermeld staat en nu 10.000km later (en altijd netjes warmgedraaid, rustig gereden enz) een motorsteun gescheurd is....
En hoe verklaren jullie die 0,5L koelvloeistof....?
@ dekilo: Dat zei ik ook al tegen de eigenaresse. Die heeft geen toestemming gegeven om reparaties uit te voeren als er wat kapot is. En er is niks gezegd dat ze de auto ophaalde...
Is het mogelijk om de vervangen onderdelen nog te bekijken? Denk dat ie al bij het oud vuil liggen...
Die motorsteun komt zeer geregeld voor, de eerste versies waren allemaal van een zacht rubber.
Die koelvloeistof is bijna standaard bij een Volvo dealer helaas.
Als ze er ook maar een klein scheutje bij doen dan rekenen ze al snel 0.5 liter.
VeeDubber
04-02-2010, 16:21
Als er een motorsteun "aan zit te komen" wordt dat meestal niet eens vermeld op het APK formulier. Simpelweg omdat dat niet hoeft. En naar verloop van tijd kan een motorsteun defect raken. Op zich niks raars.
Ik zou het, als ik de eigenaar was, ook niet gooien op het feit of het wel of niet noodzakelijk was. Maar op het feit dat ze het niet gemeld hebben. Er is, zoals ik jou tenminste begrijp, ook niet door haar aangegeven dat eventuele defecte onderdelen vervangen mochten worden.
Jan-Jelle
04-02-2010, 16:24
Sorry, maar iemand die een volvo v70 van 2000 kan betalen, kan die 200,- vast ook wel missen.
Koelvloeistof:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koelvloeistof
VW_Mannetje
04-02-2010, 16:27
Bedankt voor de informatie mensen!!!
@ Jan-Jelle: Waar slaat dat nou weer op??? Geld is geld, en als je wordt getild ga je graag er achter aan....
't Lijkt me inderdaad niet te gaan om die 200 euro, maar om het principe dat er gewoon gerepareerd en vervangen wordt. Dat hoort gewoon niet. Eerst melden, dan (eventueel) repareren.
VW_Mannetje
04-02-2010, 18:19
Inderdaad Gijs! Wil gewoon even wat dingetjes weten namelijk... heb er gewoon geen zin in dat de eigenaresse getild wordt...
Halve liter kvs..ja kijk als er gezien word dat er bijgevuld moet worden word dat meestal altijd gedaan ook zonder toestemming, waarom nou om de simpele reden omdat er vanuit word gegaan dat mensen het zelf niet controleren en dus het risico lopen dat er straks veel te weinig inzit.
En dat van die motorsteun is inderdaad een kwaal komt heel erg veel voor bij de eerste type's van na 2000.
Is trouwens heel goed zelf te vervangen je hoeft namelijk niks te persen ofso hij is compleet met steun en al.
En hoe het kan scheuren ? Nou is gewoon slijtage door het kantelen van de motor.
En dat kan best ineens doorscheuren binnen 10.000 km waarschijnlijk was het rubber dat nog niet 10.000 geleden.
:)
s.hoogendijk
04-02-2010, 19:27
Halve liter kvs..ja kijk als er gezien word dat er bijgevuld moet worden word dat meestal altijd gedaan ook zonder toestemming, waarom nou om de simpele reden omdat er vanuit word gegaan dat mensen het zelf niet controleren en dus het risico lopen dat er straks veel te weinig inzit.
:)
wat ook een reden is waarvoor er gekozen wordt om alle vloeistoffen bij te vullen is:
omdat er heel veel mensen zijn die bijvoorbeeld een week later terug komen met een lege oliepeilstok en dan roepen ze keihard "vorige week is mijn auto voor de apk geweest, hoe kan dit nou?"
en doen ze dat dus automatisch om zo een discussie te voorkomen...
hetzelfde geld voor al het andere wat stuk kan gaan aan een auto...
veel dingen zijn niet in te schatten of het stuk gaat of niet...
banden en remmen kan je inschatten of het stuk gaat.
maar bijvoorbeeld een lampje of zelfs een dynamo niet.
over de materialen zou ik dus ook niet inzitten, de manier waarop die dealer te werk gaat (zonder toestemming) zou ik per direct melding van maken dat je daar niet van gediend bent.
laat je bij een apk niet altijd wijs maken dat alles vervangen moet worden, maar vraag duidelijk wat er is afgekeurd en wat nog kan... dan kan je zelf beslissen of je het wilt vervangen hebben of niet..
gr
sander
Die motorsteun komt zeer geregeld voor, de eerste versies waren allemaal van een zacht rubber.
Die koelvloeistof is bijna standaard bij een Volvo dealer helaas.
Als ze er ook maar een klein scheutje bij doen dan rekenen ze al snel 0.5 liter.
Lees dit verhaal nou nog maar een keer, Jeanot heeft jaren gewerkt als receptionist bij de Volvo in Leidschendam.
s.hoogendijk
04-02-2010, 19:52
Lees dit verhaal nou nog maar een keer, Jeanot heeft jaren gewerkt als receptionist bij de Volvo in Leidschendam.
het automatisch toevoegen van bijvoorbeeld kvs,ondanks dat er niet is bijgevuld, geeft maar 1 ding aan... een slecht georganiseerd bedrijf, die chronisch kvs te kort heeft.
wat eigenlijk altijd bij de personen ligt die het weggeven...hetzij het magazijn, hetzij de monteurs..
maar vanuitgaande dat er wel is bijgevult en dus een scheutje erbij of iets dergelijks... is het moeilijk tegen de klant zeggen van nou ik heb er een scheutje kvs in gedaan, dat kost dan 3 euro...
dan zegt de klant ook van, je hebt er praktisch niets ingedaan, waarom zou ik dat betalen...
geloof me die discussies zijn er in een auto bedrijf om de meest onzinnige dingen. ze verwachten dat alles gratis is, en dat je altijd wel FF kan kijken naar hun auto voor nop.
Voor de duidelijkheid, bij alle dealers en heel veel uni-garages ligt t uurloon hoger dan 60 euro/uur dat betekend dus iedere minuut kost 1euro...
Motorsteun is GEEN adviespunt voor de apk, vandaar vorig jaar niet gemeld.
Motorsteunen, en reactie steunen gaan vaak stuk bij de volvo.
Bekend probleem.
En ook ik ga een klant niet bellen om een beetje kvs bij te vullen.
De meesten mensen kijken daar niet naar en zijn allang blij dat je het bijgevuld hebt.
0.5 liter rekenen als er maar een scheutje in is gegaan vind ik normaal. Anders kunnen we in de werkplaats wel een injectie naald gaan gebruiken om daar de prijs op te baseren.
Als er .10 extra bij is gegaan hoor je de klant niet klagen dat ze het nniet afgerekend hebben.
Vind dit een beetje ver gezocht, denk dat menig mens zijn handen dicht mag knijpen bij een apk van maar 200 euro.
Als je 200 euro moet betalen voor de APK dan voert datzelfde bedrijf het onderhoud (kleine/grote beurt) niet goed uit...
Nu weet ik ook wel dat er tussen de laatste beurt en APK wat stuk kan gaan, maar als je auto in onderhoud is kan een APK controle alleen nooit zomaar 200 euro kosten.
Uurloon -> hoop dat een werkuur gefactureerd word voor 60 euro. Anders stop ik nu direct met mijn werk en ga ik weer in de garage staan bij zo'n bedrijf dat mij 60 euro brutto per uur betaald ;)
VW_Mannetje
04-02-2010, 22:55
@ Ron mk1: Ik heb altijd een apktje van 2 tientjes, ik denk dat jij niet veel klantjes hebt als jij een apk van maar 200 euro geeft....
Hartstikke logisch dat je niet de klant belt om kvs bij te vullen, maar dat bedoel ik ook helemaal niet, het gaat mij om de reactiesteun en motorsteun die zomaar vervangen zijn, dat snap je toch wel...
@ de rest: Bedankt voor de nuttige info!
Uurloon -> hoop dat een werkuur gefactureerd word voor 60 euro. Anders stop ik nu direct met mijn werk en ga ik weer in de garage staan bij zo'n bedrijf dat mij 60 euro brutto per uur betaald ;)
60 euro per uur zul je zelf nooit verdienen door in een garage te werken. Van de 95 euro die ik per uur opbreng bij Scania krijg ik ook maar een klein deel ;)
Weet ik ook wel ;)
Maar lees de post van s.hoogendijk maar eens terug.
Als je 200 euro moet betalen voor de APK dan voert datzelfde bedrijf het onderhoud (kleine/grote beurt) niet goed uit...
Toto nu toe heb IK nog nergens gelezen dat de Volvo ook naar het betreffende bedrijf gaat voor z'n onderhoudsbeurtjes;)
Tot nu toe vind ik het geen apart verhaal, een halve liter KVS wordt zomaar weg in zo'n groot expansievat, je zou hoogstens kunnen zeggen dat men in orde van netheid wel even had kunnen bellen voordat men tot reparatie overging maar om meteen een bedrijf van oplichting te gaan verdenken.... :rolleyes:
s.hoogendijk
05-02-2010, 09:55
@rubenD,
als het salaris op 60 euro/uur was, dan was ik nu gestopt met werken.. dan was ik al rijk zat...momenteel zelf werkzaam bij een universele garage (peugeot/citroen specialist) dat zijn niet de meest ideal over nagedachte sleutel auto's...
maar waar ik nog over nagedacht heb,dat deed mijn hersenen toch best wat pijn...hahaha
hoe heb je die auto gebracht... misschien in het gesprek toen de auto gebracht werd kan de indruk gewekt zijn dat je de auto hoe dan ook goedgekeurd terug wil... of dat als het kleine rep's zijn dat dat gewoon mag gebeuren...het is natuurlijk net hoe de afspraak tot stand is gekomen...
@iedereen,
je mag gewoon sander tegen me zeggen hoor :thumbup:
www.volvo-forum.nl
Het valt mij nog mee trouwens, had wel een hogere factuur verwacht aangezien de meeste Volvodealers een flink uurloon hanteren.
Maar even een simpele vraag, wat was de reactie van de Volvodealer op je bovenstaande frustratie?
martiepartie
05-02-2010, 11:50
[knippert met zijn ogen, draait zich om en loopt weg] ?? :D :nana:
Valt mij ook reuze mee dat een motorsteun + reactiestang + apk + montage 200,- kost bij een Volvo dealer. Volvo onderdelen zijn duur, volvo uren zijn duur.
Ik zie het probleem niet, behalve het feit dat de onderdelen zonder overleg vervangen zouden zijn.
..en misschien is een kantelsteun zelfs geen afkeur.. :rolleyes:
een motorsteun wel...
EricNijssen
05-02-2010, 13:18
Tja altijd een apk voor 2 tientjes? Dat lijkt me sterk dat je ALTIJD daarmee klaar voor bent.. een bedrijf legt daar bijna geld op toe.
De 200euro vallen mij ook nog mee voor een Volvo dealert.. De koelvloeistof discussie lijkt me voor de 3-4euro ook een beetje overbodig.
A
Waar kan ik de factuur voor dit Volksforum consult naar toe sturen?
Daar kan ook een half litertje koffie op staan, maar dan weet je het alvast..
;)
10 jaar oude volvo bij de dealer onderhouden: ennuh: was het een APK of een onderhoudsbeurt + APK?
naja:ik zou, zeker als de eigenaresse een leek is op auto gebied, vooral niet te hard zeuren: Breng je de auto naar de dealer, dan onderhouden ze de auto alsof het een nieuwe is; Is hun goed recht, want je gaat er vanuit dat het onderhoud goed gebeurd en dat 't onderhouden bij de dealer een zekere meerwaarde heeft boven een universeel.
Tip; breng m volgend jaar naar de universele garage, strikt alleen voor de APK. Als ie dan goed wordt gekeurd, maar de binnenverlichting is niet gerepareerd, de ruitenwissers niet preventief vervangen en het klepdeksel lekt nog steeds,.. .. dan weet je waar het aan ligt: aan jezelf :) :)
Snorry; Naar de dealer gaan, 'goed' onderhoud krijgen, zeuren over de prijs/manier van werken; wat zei de dealer zelf eigenlijk?
VW_Mannetje
05-02-2010, 18:49
@ dirk: het is geen frustratie, ik wilde even wat dingen zeker weten. daar is een forum toch voor?
@ martiepartie: het geld zal wel meevallen, maar nogmaals, ik was even benieuwd of die dingen op de rep lijst een bekend iets zijn.
@ EricNijssen: Ja, toch is het zo... ik ben meestal klaar voor 2 tientjes, vorig jaar toevallig afgekeurd op de gespoten achterlichten. Ben netjes gebeld en ze hebben het gefixed.
Over de kvs 'discussie'.....tjah.... het ging mij er alleen om waarom er een 0,5 liter is bijgevuld. Door antwoorden van bepaalde mensen weet ik gelukkig genoeg. Ik dacht dat er misschien wel iets lek zou kunnen zijn...
@ sjampoo: Het was alleen APK. Ik zeur niet over de prijs/manier van werken. Ik open alleen een topic om even informatie te vergaren, daar voor zitten we toch op een forum?
En het is goed dat ze de auto onderhouden alsof het een nwe is, maar het ging hier alleen om een apktje...ik heb niks over onderhoud gezegd...
Nogmaals, (ik snap niet dat ik hier moeite in steek) waarom wordt er bij een dergelijk topic altijd zo veel moeite gedaan om even wat correcte antwoorden te geven waar de topicstarter naar vraagt, hier zitten mensen die bij de garage werken enz en die weten samen een hoop informatie te vertellen waar ik ook om vroeg...!
Antwoorden zoals 'Sorry, maar iemand die een volvo v70 van 2000 kan betalen, kan die 200,- vast ook wel missen' heb ik geen reet aan, post dan niks....
@ moderators: Jullie voelen hem al aankomen he....gooi hier maar een slotje op, ik heb genoeg informatie, bedankt voor de nuttige info!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.