View Full Version : olielampje blijft (zwak) branden?
bugsnbusses
05-02-2010, 09:33
heb nu ineens het volgende probleempje, mn olie lampje blijft af en toe branden, soms heel zwak soms gewoon vol en soms helemaal niet! het is niet toerental afhankelijk! verder loopt het motortje eigenlijk als het spreekwoordelijke zonnetje!
ik heb naar de sensor gekeken op de zilinderkop maar deze ziet er eigenlijk nieuw uit. maar dr zitten er 2 op de cilinderkop! is die ander mss watertempsensor?
als ik met de draad van de oliesensor massa maak gaat het lampje gewoon branden! zou de sensor toch gewoon stuk zijn of zou er een groter probleem zijn?
oh ja, het is een 1.3 carb. van maart 1984
Djinn_4fun
05-02-2010, 09:39
(stom antwoord misschien), maar is het oliepeil in orde?
hoe vers is de olie? viscositeit?
zwarte sensor hoge druk 1.2 -1.4 bar (hogere toerentallen boven 2000 rpm)
bruine? sensor lage druk 0.4 bar (stationair lage toerentallen)
kan ook zijn een los contactje bij de olie sensor.
en wat Djinn 4fun zegt kijk even je olie peil na.
bugsnbusses
05-02-2010, 18:04
olie pijl is in orde! en dr zit nieuwe olie in 15w40,wilde vandaag een nieuwe sensor halen maar dr blijken idd verschillende sensors te zijn, die wat er nu in zit is blauw? dr staat iets op van 0,3-0,35-bar is dit de juiste? ik weet niet welke er op dit blok thuishoort!
oh ja waar kan ik de motorcode vinden?
willemsgti
05-02-2010, 20:13
kijk eens naar je laat spaning het kan zijn dat je dynamo niet goed laat
bugsnbusses
05-02-2010, 21:32
kijk eens naar je laat spaning het kan zijn dat je dynamo niet goed laat
als dat niet goed zou zijn zou ik toch geregeld met een lege accu moeten staan? nee accu wordt mooi opgeladen door de dynamo, dan zou eerder het accu lampje moeten gaan branden!
wat doet ie als je een dot gas aanhoud? boven de 3000?
idd sensoren, of je oliepomp zwak........
bugsnbusses
05-02-2010, 23:17
wat doet ie als je een dot gas aanhoud? boven de 3000?
idd sensoren, of je oliepomp zwak........
zoals ik al zei het is helemaal niet toerental afhankelijk! vanmorgen toen ik naar mn werk ging brande het lampje zwak, toen ik naar huis ging helemaal niet, ook daarna nog weggeweest maar alles was normaal! denk dat ik maar es ga uitzoeken welke sensor er in hoort te zitten! heb zo een flauw vermoeden dat er niet de juiste in zit (omdat het motorblokje erg smerig is maar de sensor nog zo goed als nieuw!)
DragonGr Dragon
09-02-2010, 21:12
De spanning in het lampje wordt niet gevoed door de sensoren. Die geven een signaal als de druk boven een niveau komt. Wat er verder me gebeurt bepaald grotendeels de tellerunit. Als daarin een spanningsregelaar niet helemaal lekker meer is, dan gaat het lampje zwak branden of als de aarde niet helemaal vast is. Heb je nog andere elektrische problemen??
golf mkII 16v
10-02-2010, 21:22
Sensor is een massa schakelaar
bugsnbusses
11-02-2010, 21:06
De spanning in het lampje wordt niet gevoed door de sensoren. Die geven een signaal als de druk boven een niveau komt. Wat er verder me gebeurt bepaald grotendeels de tellerunit. Als daarin een spanningsregelaar niet helemaal lekker meer is, dan gaat het lampje zwak branden of als de aarde niet helemaal vast is. Heb je nog andere elektrische problemen??
nope voor de rest geen spanningsproblemen (buiten het gegeven dat mn achterruit verwarming het maar op 1 draadje doet, maar dan wel heeeeel snel! :D )
bugsnbusses
11-02-2010, 21:12
heb nu een vermoeden dat ik toch erges iets niet goed heb met de sensor! reed vanmiddag op de snelweg (80 kmh KUT SNEEUW!) ging mn olie lampje volop branden, ik meteen de vluchtstrook op al slingerend en slippend tot stilstand gekomen, alles na gekeken olie gepeild na 5 min, niks kunnen vinden! hij loopt nog steeds als een zonnetje!
is wel dik klote zo! als er een keer echt wat aan de hand is denk je ahh zal wel weer dat pleures lampje zijn, en dan rij je hem echt naar de klote. :eek:
weet iemand welke sensor er in hoort?
ronnie_v
12-02-2010, 07:30
misschien dat er iets mis is met de folie achter op je instrumentenpaneel. Die geven bij de oudere auto's ook nog wel eens problemen. Massa probleem of folie gescheurd o.i.d.
DragonGr Dragon
12-02-2010, 08:25
Ja wat ik zei, heb je een andere tellerunit om te proberen...
bugsnbusses
14-02-2010, 11:55
nope helaas heb geen andere tellerunit om te proberen,of ik zou em uit mn andere golf die te koop staat moeten halen, maar dat is er volgens mij een met 2 stekkers, en ik heb volgens mij maar 1 stekker nu.
DragonGr Dragon
14-02-2010, 12:00
Dan zou je even de invoerspanningen moeten meten bij aangesloten tellerunit. En daarna de juiste spanning op de tellerunit zetten en kijken of het lampje dan ook zwak brandt.
dieselken
14-02-2010, 13:39
meet ook even of je sensor gesloten is, op het moment dat je lampje in je dash aan gaat.
Geeft de sensor effectief door, zou ik beginnen met deze te vervangen. Blijft de nieuwe sensor gesloten. moet je effectief in de richting van oliedruk gaan denken, Sludge opgehoopt rond de sensor of aan de olie aanzuig pijp van de pomp
http://www.schleeter.com/images/oil%20sludge%2098%20BMW.JPG
of pomp die effectief niet meer voldoende druk kan zetten, carter er even onderuit halen en visueel inspecteren.
Geeft hij op dat moment niet door, dan heb je inderdaad een probleem in je tellerunit of heb je ergens een kabel die doorgesleten is en ergens massa raakt.
Veel zoekgenot gewenst...
klinkt inderdaadmeer als een elektrisch probleem bij het lampje en niet bij je olie
bugsnbusses
14-02-2010, 21:48
okee! dan gaan we maar eens grondig onderzoek plegen (als de sneeuw weer wat verdwenen is!) ik hou jullie op de hoogte!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.