Log in

View Full Version : Versnellingsbak van AAV motor op MH motor?

kosmo2k
09-02-2010, 19:48
Ik kan een 5-bak van een 1.3 AAV motor van een polo overnemen. De bedoeling is dat deze op mijn MH 1.3 motor van mijn golf 2 komt. Past dit zomaar? ik heb het via de zoekfunctie al geprobeerd maar kan het niet vinden. Indien het niet past, is het mogelijk om een AAV motor in een golf2 in te bouwen i.p.v mijn MH motor? Is alleen een ander kabelboom dan voldoende of gaat het zo ie zo niet passen?

Iemand hier iets zinnigs over te melden? :)

DragonGr Dragon
09-02-2010, 20:07
Een AAV motor is het nieuwere type van de MH motor. Is volgens mij een 1300 maar dan met injectie. De versnellingsbak past er in ieder geval op.

tim_j
09-02-2010, 20:54
versnellingsbak past. 1300 is smallblock. en mh is ook 1300

Domi
09-02-2010, 20:56
NZ is ook 1300 met injectie. Ook van Golf 2.

kosmo2k
09-02-2010, 22:44
Ok, de versnellingsbak zou dus zonder problemen moeten passen. Iemand ook enig idee of het mogelijk is om de MH motor te vervangen door de AAV, eventueel inclusief kabelboom enzo? of lijkt dit helemaal niet op elkaar?

DragonGr Dragon
10-02-2010, 08:33
AAV is injectie, MH carburateur. Alles kan natuurlijk, maar dan moet je nagenoeg alles vervangen (complete motor met inlaat en lucht en compu en ontsteking) en een beetje handig zijn in het aanpassen van een kabelboom...

dekilo
10-02-2010, 08:44
AAV is injectie, MH carburateur. Alles kan natuurlijk, maar dan moet je nagenoeg alles vervangen (complete motor met inlaat en lucht en compu en ontsteking) en een beetje handig zijn in het aanpassen van een kabelboom...

Lijkt me niet voor het omwisselen van een vbak.

DragonGr Dragon
10-02-2010, 09:03
Lijkt me niet voor het omwisselen van een vbak.

Hij vraagt of je de motor ook kan omwisselen...

golf mkII 16v
10-02-2010, 22:07
Complete kabelboom van een golf2 van 91 met 1.3 NZ blok
Zekeringkast
Brandstofpompen [tank en onder de auto]
Contactslot[ivm andere stekker aan de kabelboom]
Stuurhandels [ivm alarmlichtschakelaar]
kipperlichten en parkeerlampjes [ivm andere stekkers]
Tellerbak [ ivm 1 stekker ipv2]
Dimlichtschakelaar [ivm ander stekker bezetting]

Als je de bak over zet[het past gewoon op je MH blok] let wel op de er de juiste bakflenzen op zitten

DragonGr Dragon
11-02-2010, 07:54
Als je echt serieus overweegt om de motor om te zetten, kan je de boom beter laten zitten en aanpassen, vooropgesteld dat je beetje handig bent.

kosmo2k
13-02-2010, 13:58
Bedankt voor de info. Motor ombouwen geeft dus wel wat meer werk dan alleen kabelboom aanpassen/vervangen. Ik denk dat ik dan maar voor de optie ga voor een 5 bak en mijn eigen motor laten opknappen.
Wat betreft die bak flenzen, zijn deze verschillend voor polo en golf? en kan ik niet toevallig de oude bakflenzen van mijn 4bak gebruiken indien nodig?

golf mkII 16v
13-02-2010, 15:07
Jep,passen
Vraag maar aan tim j

kosmo2k
21-02-2010, 20:48
gisteren de 5 bak opgehaald. Zag er prima uit en had volgens die kerel minder dan 70000 km gelopen. :) Kreeg voor 25 euro nog de complete 1.3 injectie motor erbij. Alles zag er nog als nieuw uit!
Nu weet ik dus alleen niet meer of ik die complete injectie motor (AAV) moet gaan inbouwen of dat ik ik die AAV ombouw tot MH, dus met carburateur enzo. Is injectie veel beter dan de carburateur versie? of maakt het niet zoveel uit? wat raden jullie me aan? :confused: Mijn huidige MH motor gaat er zo ie zo uit, distributie riem is al een keer gebroken en sindsdien zijn de kleppen niet meer helemaal in orde. Verder heeft die ook al ruim 240.000 km gelopen.. dus ongeveer wel aan vervanging toe. Ook de carburateur moet opgeknapt worden, vacuum systeem werkt niet meer naar behoren enzo.

DeeDub
21-02-2010, 23:46
deze ga ik ff volgen, ik zit in dezelfde situatie.heb ook een MH in m'n jetta en wil er misschien een 5-bak ingooien.
maar 240.000 is toch niet zoveel?volgens mij gaan die blokjes nog makkelijk een ton meer mee hoor... de mijne heeft ook ruim 230.000 op de klok en die loopt nog prima.en tja die carbs... het blijven pierburgs...

DragonGr Dragon
22-02-2010, 07:55
240.000?? dan is ie net lekker ingelopen... ;-)

Maar die motor erbij voor 25E, dat is of een super deal of er is iets mis...

Jorp
22-02-2010, 19:30
Bak overzetten is geen probleem, let inderdaad even op de flensen. De bakken willen nog wel eens een rechter langere flens hebben.

Zorg ook voor een versnellingsbaksteun voor een 5-bak. Deze kun je bijvoorbeeld van een golf 3 smalblock pakken 1.4/1.6 maakt niet uit. Die steunen zitten ook in een cordoba of ibiza.

Draadboom is ook uit te komen. Maar vergeet idd niet de pompen. Zolang de MH het goed doet zou ik die erin houden. Ombouwen kan altijd nog.

kosmo2k
22-02-2010, 22:17
Ja, probleem is dus juist dat mijn huidige motor niet echt fris meer is. Ik denk dat ik ga kijken of ik de AAV motor kan ombouwen met carb. Dat lijkt me de simpelste en goedkoopste oplossing. Enige probleem lijkt me de brandstofpomp. Deze hoort bij MH op de cilinderkop te zitten. Voorbereiding zit er al wel op op de AAV, maar er onbreekt een gat voor as van de benzine pomp. Eens kijken of ik die er hier of daar kan laten boren. En dan nog opzoek naar vacuum onderdelen van de carb. Zijn die nog ergens te verkrijgen? kan op internet niet direct wat vinden namelijk.

tim_j
22-02-2010, 22:18
Voor een pierburg maak je meer kans op een 2e hands. wat is er dan gaar aan de MH als ik vragen mag?

golf mkII 16v
23-02-2010, 22:09
NZ blok naar carb gaat niet lukken
Ivm brandstofpomp op de kop
Wat je dan wel eventueel kunt doen is een externe pomp ertussen of de pomp van een NZ PB KR PL of iets anders met injectie
De pomp die in de tank zit

DragonGr Dragon
24-02-2010, 07:33
Wat een gedoe allemaal joh... waarom kijk je niet voor een ander MH nlok als de jouw gaar is. Afhankelijk van wat er gaar is kan je ook kleinere onderdelen vervangen of alleen de carb.

Tenzij je zin hebt in een ombouw project, maar anders zou ik het lekker eenvoudig houden!

kosmo2k
26-02-2010, 23:49
Ik ga zo ie zo die nieuwe motor erin leggen, met mijn huidige heb ik alleen maar problemen gehad enzo. De vraag is nu alleen of ik de motor ombouw naar carburateur, das nogal simpel. Hoef ik alleen te zorgen voor 1 brandstof pomp i.p.v de mechanische pomp. Kabelboom kan ik dan gewoon zo laten.
Optie 2 is ombouw naar injectie. Ik heb zelf even gekeken wat ik moet doen dan:

- kabelboom MH motor aanpassen naar AAV/NZ. Lijkt me niet moeilijk aangezien ik het grootste deel van de motor kabelboom gewoon heb van de AAV. Wel wat uitzoek werk natuurlijk!
- 2 brandstof pompen
- nieuwe bobine? zag dat die anders is dan mij MH, of kan ik die gewoon gebruiken?
- lambda sensor in uitlaat maken?

Verder nog iets vergeten?
En mensen met ervaring in zo'n ombouw? goed te doen? of beter niet aan beginnen?

DragonGr Dragon
27-02-2010, 07:50
Nog even iets: Wat zijn de problemen met het blok precies? anders zou je de oude kop wel kunnen houden en hoef je helemaal niets om te bouwen naar injectie of aan te passen...

golf mkII 16v
27-02-2010, 08:17
MH is ook met HALL dus bobine heb je niet nodig
Als je tijd en geduld hebt is het te doen

DragonGr Dragon
27-02-2010, 08:21
Ontstekingsmotor zonder bobine, dat lijkt me wat lastig...

De nummers van de Bobine kunnen iets anders zijn, maar eigenlijk zijn ze allemaal hetzelfde!

golf mkII 16v
27-02-2010, 12:05
Ontstekingsmotor zonder bobine, dat lijkt me wat lastig...

De nummers van de Bobine kunnen iets anders zijn, maar eigenlijk zijn ze allemaal hetzelfde!
Ok ok een andere bobine is niet nodig
Die er nu inzit kan je ook gebruiken :thumbup: