PDA

View Full Version : Ervaring 1.4tsi


Dub-Detail
11-02-2010, 00:00
Hallo,
Na de derde reparatie boven de €1000,- in drie jaar tijd heeft mijn moeder eindelijk besloten om de Ford Focus C-max bij het grofvuil te zetten. En vroeg ze aan mij mee te gaan voor een nieuwe c-max.

Nou heb ik het helemaal niet zo op Ford omdat hun technisch nou niet echt voorruitgang boeken. (behalve de nieuwe focus/fiesta RS).

Dus heb ik haar een beetje aan de vw gepraat.
Heb zelf al drie jaar een polo G60 als project en sinds twee maanden een jetta MK1 als daily drive. Die jetta doet na 26 jaar nog steeds trouw zijn werk zonder grote reparaties.

Nu had mijn moeder een aantal eisen:
-Hij moet de caravan trekken a 1300kg
-Zuinig in gebruik
-Comfortabel rijden
-Airco/Climatronic
-Bekleding die niet vlekt (C-max probleem)
-Cruise Control
- etc. etc.

Nu kwam ik op een Golf GT met de 1.4 tsi.
Rete zuinig, best pittig vermogen en een lading koppel die al bijna vanaf stationair beschikbaar is.

Nu heb ik nog nooit met zo'n ding mogen rijden.
Maar zijn er hier op het forum mensen die ervaring hebben met de desbetreffende motor in de golf of scirocco? Het gaat om de 170pk versie.
Ik hoor graag jullie meningen,
Gr, Pim

joostvw
11-02-2010, 01:00
kun je haar niet gewoon een proefrit laten maken?

Dub-Detail
11-02-2010, 08:18
Ja, tuurlijk kan dat. Alleen de dealer gaat echt niet vertellen of er eventueel minpunten aan die motor ofzo zijn.

Over het algemeen zitten hier op het forum wel mensen met enige technische kennis en inzicht welke verder gaat dan een dealer die zegt:''Hij remt, rijdt en stuurt goed'' (bij wijze van spreken).
Dat zeiden ze ook bij de c-max toen we hem nieuw kochten, maar die heeft op vakantie in italy al een keer de motor van de steunen gehad toen die dacht laat ik eens gruwelijk boem zeggen met een caravan erachter.
Alle vering, wiellagers is al een keer vervangen en de toplagers al 2 keer.
Toen er nu een nieuwe radiator inmoest omdat deze afscheurde aan een kant en de waterpomp ook meteen moest worden meevaervangen was de maat een beetje vol.
Gekke ding heeft 73455km gelopen.

Boeie
11-02-2010, 08:42
http://www.caravantrekker.nl/tavhj/uitvoer.php?id=481

Mijn eigen ervaring met een 1.4TSI met 122pk is uitstekend. Nooit het gevoel dat ik kracht tekort kom, rij alleen niet met een caravan dus daar kan ik je niks over vertellen. Heb er nu zo'n 25.000km opzitten en heb het gevoel dat hij alleen maar beter begint te lopen.

Kaj_A
11-02-2010, 13:48
Mijn ouders hebben de 1.4tsi 125pk in een Seat Leon. Ik moet zeggen dat het een hele fijne motor is.
Er is trouwens niemand die kan garanderen dat de auto probleemloos is. De Seat van mijn ouders had 4000 km gereden en toen was de aandrijfas al kapot. Garantie, dat wel.

Black Devil
11-02-2010, 21:02
De Golf GT met TSI bedoel je dan de 170pk TSI in de Golf 5? Deze hebben wel eens problemen met lekkende kleppendekselpakkingen, kost een hoop centen ivm dat de distributieketting los moet.

Ik heb er een aantal in onderhoud en dit is toch wel het meest dure wat eruit kan komen. Voor de rest is de Golf 5 een deugdelijke auto net als 'bijna' alle VW's.

En soms zijn er wel eens klachten mbt het stotteren/inhouden, dit is meestal voor niet al te grote bedragen op te lossen.

Koop een knappe met garantie, liefst bij de dealer.

Dub-Detail
12-02-2010, 08:04
Kijk daar heb ik wat aan, ben gister even bij een aantal dealers geweest. Onder andere test gereden in de golf 5 gt met 170pk. En een touran met een 1.4 tsi maar dan 160pk.
Rijden beide erg lekker. En die kleine kinderziektes maakt niet gek veel uit. Maatje van mij werkt bij een bosch service centre. En diedoet altijd mijn eigen auto's onderhouden. En de auto van mijn moeder kan daar eventueel ook bij.

Ze gaat vanmiddag toch ook nog voor een c-max kijken.
Zowel de Golf als de Touran als de c-max zijn tweedehands dealer auto's.
Waarbij het gaat om een instapmodel c-max 1.6 of 1.8 uit 2006 voor net geen €17.000 en 40.000km
Een golf 5 gt 1.4 tsi 170pk full-options van 2006 voor iets meer dan €17.000 en 47.000km
En een Touran 1.4 tsi 160pk 2007 business van 2007 voor €21.900 en 49.000km

Ik zeg samen met me broer om sowieso voor een van de vw's te gaan. Maar mijn moeder rijdt samen met haar ouders al sinds de t-ford in een ford en zijn bijna getrouwd met de lokale ford garage hier. Dus ze weten werkelijk niet beter dan dat ford de beste is. Terwijl de techniek daar al enige jaren stilstaat.

Gr, Pim

Hr, Pim

Boeie
12-02-2010, 10:47
Tja, maar ik ken het van mn eigen vader, die was getrouwd met Fiat. Heeft heel veel moeite gekost hem over te krijgen naar Opel (en nu VW).

Lohran
12-02-2010, 10:57
Ik zou ook zeker voor een TSI kiezen. Heb in de Golf 6 de TSI 122pk gereden en de TSI 160pk, zowel handbak als DSG7, Passat TSI BM 122pk DSG7 en nog 2x de 1.8 TSI 160pk (Passat CC en Skoda Yeti).
Elke keer vind ik het weer erg fijne blokken. Vergelijkbare blokken zonder turbo rijden toch minder soepel. Met de 122pk hoef je je al zeker niet te schamen, laat staan met de 160 (of 170 in de oudere), allemaal erg fijn!

Dub-Detail
12-02-2010, 18:58
Het huwelijk heeft overwonnen. Der staat weer een opgewaardeerd T-ford op de oprit. Ik kwam vandaag thuis en toen stond die er al.
Maar in ieder geval bedankt voor de info jongens.
Gr, Pim