View Full Version : Motortemperatuur TDI 90pk AHU staat op 80gr?
smeerpeer
11-02-2010, 20:31
Vraag:
ik kom net vanuit Utrecht naar Breda, en zie hier dat de motortemperatuur op 80gr staat, ipv de normale 90gr Celcius. Ik kan me niet voorstellen dat het met de vrieskou te maken heeft?
Dit terwijl er toch een flink stuk meegereden is, en nogal verschillende snelheden. (Files en stukken waar je wat harder kan ;) )
Waar moet ik het zoeken; thermostaat of ergens anders?
Graag jullie input!
patjetta
11-02-2010, 21:23
ik heb ook een ahu en mijn temp word niet warmer dan 70gr. in dit weer.
Enkel als ik harder dan 160 rij word hij weer 90 graden.
even een kartonnetje voor de radiator zetten.
http://www.gerritspeek.nl/vag_warm-rijden.html
smeerpeer
11-02-2010, 23:43
No worries dus?
Dat het me niet eerder is opgevallen, wil misschien iets over het automatisme zeggen waarmee ik naar het werk rijd :screwy:
ronnie_v
12-02-2010, 07:32
bij mij op het werk komen ook steeds auto's met die klacht. Heeft vast met het weer te maken.
Mijn golf komt ook niet warmer dan 75 gr volgens de meter..
Zelfs niet vorige week dat ik 1100km had gereden
In de file gaat hij soms naar 90.
Jetta MaNiA
12-02-2010, 19:52
Wij hebben nu een TDI sinds een week of 3.
Aldoor 90 graden bedrijfstemp, nu opeens 70. En als ik in het dorp rijd, er zelfs nog flink onder.
Ik kan de bovenste slang gewoon beetpakken, is wel warm, maar normaal brand je je handen eraan.
Ga morgen thermostaat vervangen denk ik.
Wij hebben nu een TDI sinds een week of 3.
Aldoor 90 graden bedrijfstemp, nu opeens 70. En als ik in het dorp rijd, er zelfs nog flink onder.
Ik kan de bovenste slang gewoon beetpakken, is wel warm, maar normaal brand je je handen eraan.
Ga morgen thermostaat vervangen denk ik.
Bij temperaturen rond het vriespunt krijg je te maken met de keerzijde van het geringe verbuik van de TDI: hij produceert veel minder warmte dan vele andere motoren en bereikt daardoor opmerkelijk langzaam de gebruikelijke bedrijfstemperatuur. Als er dan ook nog warmte voor het interieur van het blok wordt onttrokken, dan wordt de opwarmtijd nog langer. Zeker bij temperaturen onder nul, heel rustig rijden en de interieurverwarming en ventilator op maximaal, kan beneden de normale bedrijfstemperatuur al een evenwicht ontstaan tussen warmteproductie in het blok en warmteafvoer naar de verwarming: de bedrijfstemperatuur van de motor komt dan bv. niet hoger dan 70°C. Bij een zwaardere motorbelasting door bv. een hogere snelheid of een helling stijgt de motortemperatuur, om dan op een langere daling of in overwegend 'bumper aan bumper' verkeer zelfs nog lager dan 70°C uit te komen. Deze symptomen lijken veel op een niet-correct-sluitende of te-vroeg-openende thermostaat. Dus niet meteen de thermostaat vervangen, maar eerst controleren of de aanvoerslang naar de radiator wel warm-heet is, terwijl de motor nog onder-temperatuur heeft.
Dat dus.
Jetta MaNiA
12-02-2010, 20:02
Die dus, leg dat es uit:D
smeerpeer
12-02-2010, 21:11
Het eerste verhaal van Gerrit Speek leek me al duidelijk genoeg toch?
jettaracing
12-02-2010, 22:36
Ik vond ook al dat zo'n tdi niet erg snel warm word , mar ben dus niet de enige .
Ik zat ook al te denken om de thermstaat te vervangen
De 1,6 in de jetta word veel sneller warm ,en komt ook veel hoger (en heb een hele lekkere warme kachel) , straks in de variant maar een dikkere trui aan dus........
patjetta
18-02-2010, 21:34
ik heb het geprobeert met een stuk karton voor me radiateur.
Dit hielp dus totaal niets.
jettaracing
18-02-2010, 22:25
Vandaag de variant even meegehad naar m'n werk ,maar werd keurig 90 graden ,kachel lekker warm , dus geen probleem .
Warm worden duurt wel wat lang , maar verder gaat t wel goed .
smeerpeer
18-02-2010, 23:10
Jahaa! Met temperaturen boven nul gaat het goed, idd!
Een andere tip ipv alle "apparaten" aanzetten, is de de verwarming uit laten. Of eens niet de hele tijd op MAX zetten. Hierdoor word niet alle warme lucht bij het blok vandaan "gezogen", maar blijft daar hangen. Zo krijgt het blok dus de warmte die het nodig heeft.
Ik kom hierop, omdat als je zomers na een stukje blazen (bijv op een Franse Tolweg in de file komt) het tegenovergestelde ook werkt: Als de temperatuur oploopt, je blower vol aan en de verwarming op MAX aan het blok warme lucht wordt onttrokken.
Minder prettig voor de plekken waar de zon niet schijnt, maar wel effectief! ;)
smeerpeer
03-04-2010, 11:16
Ik merk toch ondanks de huidige buitentemperaturen de motortemperatuur tussen de 80 en 90 graden blijft hangen. Dus ik denk dat het aan de thermostaat ligt..
neoninside
03-04-2010, 13:18
Waarom denk je dat er bij dit soort type motoren EXTRA gloeistiften zijn geplaatst in het koelvloeistof systeem
Om de motor sneller op temperatuur te brengen
Het rendement van deze auto's ligt erg hoog en daardoor weinig warmte ontwikkeling
jettaracing
03-04-2010, 17:04
Ik merk toch ondanks de huidige buitentemperaturen de motortemperatuur tussen de 80 en 90 graden blijft hangen. Dus ik denk dat het aan de thermostaat ligt..
Ik heb hetzelfde ook bij de mijne hoor ,hoort gewoon bij deze motoren , al heb ik wel een afn motor (110pk) maar dat maakt niet uit.
Zelfs bij 30 graden word ie niet echt heet .
erik bloemberg
03-04-2010, 18:44
Ik heb het ook bij mijn tdi ahu eerst altijd 90 gr en nu de laaste tijd 70 gr. De bijde slangen worden normaal warm en ik verneem niks aan de moter dat ie er slechter om loopt. Ik had bij vw century in groningen gevraagt hoe het kon dat ie niet warmer werd dan 70 gr. Ik kreeg als antwoord dat het vrij normaal was bij een tdi of het nu een ahu 1z of afn is.
smeerpeer
06-04-2010, 22:21
Thx guys! Weer iets gerustgestelder...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.