PDA

View Full Version : Audi wil niet meer starten TD


Rallyegek
13-02-2010, 19:32
Moi,

ik ik heb een 5 tal proplemen op een rij, cil 1, cil 2, cil 3, cil 4 en cil 5 :D

het volgende is gebeurt.

De auto starte altijd al niet erg lekker, dus ik dacht ff de gloeiers doen.
De eerste 3 waren nog goed maar toch maar vervangen en meteen ff gemeten.
Maar ze krijgen gewoon ca 12 volt.
De achterste 2 kon ik niet bij komen, dus daar zitten de oude nog in.
de zondag de tank volgegooit en een km of 130 gereden en savonds weer terug.
Maandag avond wou die niet meer starten, aangesleept en toen liep die zo.
De volgende dag wou die het niet meer doen, alleen een beetje pruttelen net of die veels te weinig diesel kreeg, toen viel me het ook op dat er bij de gashendel wat lekkage was.
De lekkage heb ik vandaag gemaakt ( als het goed is :tongue: )
De auto wou niet starten, accu leeg gestart, accu weer aan de lader.
net weer geprobeerd, weer niks geen enkel teken van leven.
toen maar vrouwtje in de caddy gestopt, ikke in de audi en slepen maar.
Weer nada noppes.
Weer thuis aan het kijken, viel me wel op dat er aardig wat diesel op het blok ligt bij de verstuivers en pomp.
Verstuiverleidingen losgehaalt, vrouwtje starten, geen diesel natuurlijk....
Ik de hele leidingen er maar vanaf gehaalt ( 3 cilinders ) en ja ja, vrouwtje weer ff starten, komt er maar een klein zeik straaltje uit, me zoon van een paar weken plast verder zeg maar.

Wie heeft er een idee met wat het zou kunnen zijn ?
kan het zijn dat ik het deksel verkeerd geplaatst heb ?
Onder hoeveel druk kan je de pomp zetten ? zonder dat er afdichtingen om me oren vliegen. dit om op lekkages te kunnen testen.
Maakt het uit dat de retour slangen van de verstuivers niet helemaal diesel dicht zijn ?
Wat kan ik allemaal testen zonder speciaal gereedschap ?

Of wordt dit een gevalletje van reviceren ?

Het gaat dus om een 2.0 5 cil td met een km stand van ca 540.000

Link van problemcar waar dit verhaal ook staat
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=734297#p734297

DÁ-BRT
14-02-2010, 15:27
De pomp heeft zelf bij hoog toerental al tegen de 10bar aan interne pompdruk.

Heb je alle pakkingen die je los hebt gehad ook vervangen?

Hoe heb je de gashendel weer terug gezet? Op exact dezelfde plek of gewoon willekeurig? Die zit er namelijk op een bepaalde stand op. Je kan ook de govenor niet goed vast hebben gezet in de interne hendel.

Ja, het maakt uit als hij op de retourleidingen niet helemaal dicht is. Naast apk afkeur loopt zo ook langzaam de pomp leeg de tank weer in.

Laat maar horen hoe en wat.

Rallyegek
14-02-2010, 17:45
Alle pakkingen heb ik vervangen
gashendel staat goed, en misschien iets te ver terug ( 1 tandje ) maar bij volgas gebeurt er niet veel meer

Ik ga maandag eerst de aanvoerslang loshalen en met een trechter volgooien, kijken of er dan wat meer gebeurt.

DÁ-BRT
14-02-2010, 19:38
Succes en als het niet lukt moet je het maar laten weten.

Rallyegek
15-02-2010, 12:24
Ik heb em via de retour en aanvoer volgegooit......
Ondertussen nog een keer proberen......
Nu wil die niet echt vlot rondstarten vanwege de kou :(
Heb via de retour ca 2 bar aan lucht op de pomp gezet, aan de aanvoerzijde kwam er niks uit en via de retour ging er ook niet veel in
Ik zag geen zichtbare lekkages op de pomp.

Morgen ga ik nieuwe retourslangen eropzetten en een busje remreiniger in de aanslag kijken of er dan meer gebeurt.

Rallyegek
16-02-2010, 11:46
Vandaag de retourslangen vervangen.
En met startpilot aan de gang geweest, ik was wel alleen maar er zat wel iets leven in alleen niet op diesel

Rallyegek
16-02-2010, 12:13
Net nog ff met ze 2en geprobeert.

Op startpilot wil de motor wel.
Een paar keer geprobeert, iedere keer als de motor weer stil staat komen er luchtbellen via de aanvoerslang uit de pomp.
Ook hoor ik een beetje een sissend geluid bij het tandwiel vandaan komen, maar dat kan misschien ook wel wat anders wezen.

Ook viel het me op dat bij de retouraansluiting van de 4de cillinder er diesel langslekt, toen heb ik er een langere slang opgezet, die in een jerrycan gehangen en toen was het over, heb er eigenlijk niet op gelet of er toen nog wat uitkwam tijdens het starten, morgen maar ff doen dus.

Ik kreeg nu een beetje het idee dat er wel wat meer leven in de motor zit maar dat kan ook wat achtergebleven startpilot zijn.
Maar me accu was nu te leeg, ga het morgen weer even proberen.

DÁ-BRT
16-02-2010, 14:13
Zou je de magneetklep achterop de pomp willen testen op werking?

Er moet 12v op staan als hij op contact staat en hij moet ook klikken als je er spanning op zet.

Rallyegek
16-02-2010, 23:19
klikken doet die wel, zal morgen wel eens meten tijdens het starten

Rallyegek
19-02-2010, 11:12
Ik heb de hoop opgegeven met deze pomp, ik ga nu een andere erin zetten als ik die gevonden heb.
En dan ga ik de pomp uit elkaar halen, misschien dat ik er wat aan kan zien.
En anders..... nu is die al stuk dus het kan niet erger worden.

DÁ-BRT
19-02-2010, 12:33
Je hebt behoorlijk wat keus: 2400D 2000D 2000TD dus ook alle transporter 5-cilinder pompen kan je pakken. Wel bij een D pomp de deksel van jouw TD over zetten.

Rallyegek
19-02-2010, 19:12
ik heb er nu 1 gevonden van een 2.4 d motorcode aab heeft 133000 gelopen, en is nagekeken en schoongemaakt

Rallyegek
23-02-2010, 21:58
als het goed is komt de nieuwe pomp deze week binnen.
Moet ik nog ergens op letten voordat de pomp erop kan ?

Welk merkteken moet ik hebben op het vliegwiel ? streepje of streepje met een nul erbij ?
En waar moet het streepje staan ?

DÁ-BRT
23-02-2010, 22:20
Op het vliegwiel zit maar een markering bij een diesel. Zou er ooit een ander vliegwiel in gegaan zijn? Hij moet op het streepje met de 0 staan volgens mij. Dat is BDP. Nokkenstok ook met het blokkeer gereedschap op de goede positie zetten.

De posities heb je al goed als je standaard de boel op BDP zet en dan pas de riem los haalt.

Pomp monteren, afstellen met meetklok tussen 0.95 - 1.00

Pomp helemaal vol zuigen met diesel en dan tijdens het starten stuk voor stuk de verstuiver leidingen los pakken (pas op voor de diesel die eruit kan spuiten: veiligheids bril op)

Je zult ongetwijfeld daarna nog de pomp af moeten stellen:
brandstofhoeveelheid, lda en stationair afstelling.

Rallyegek
25-02-2010, 16:32
me pompie is binnen.
De koudestart hendel, is die eenvoudig naar de andere kant te zetten ?

het afstellen, kan dat ook met een warme motor ?

DÁ-BRT
25-02-2010, 16:51
heb je een pomp gekocht die de andere kant op draait? Nee, dit is niet om te zetten.

Rallyegek
25-02-2010, 17:46
pomp komt van een 96er t4 motorcode aab

de inspuitvervroeger zit dan tussen kop en pomp, bij de audi pomp zit die net aan de andere kant

DÁ-BRT
26-02-2010, 00:13
Dan heb je geluk. Ik schrok al, want er zijn links en rechts draaiende pompen en als je de verkeerde hebt gaat het niet werken.

Maak anders een foto, dan weet ik welk systeem er op deze pomp zit en of het aan te passen is.

Rallyegek
26-02-2010, 04:27
http://www.famdehaan.eu/images/diverse/auto's/Passat%202.0%20diesel/P1020738.JPG

http://www.famdehaan.eu/images/diverse/auto's/Passat%202.0%20diesel/P1020739.JPG

http://www.famdehaan.eu/images/diverse/auto's/Passat%202.0%20diesel/P1020740.JPG

Dit is de pomp van de audi,
aan de zijkant zit de koudstart en dan zit er aan het pomp deksel ook nog een hendeltje, waar is die dan voor ?

http://www.famdehaan.eu/images/diverse/auto's/Passat%202.0%20diesel/P1020736.JPG

http://www.famdehaan.eu/images/diverse/auto's/Passat%202.0%20diesel/P1020742.JPG

Rallyegek
26-02-2010, 16:53
Ik had de audi pomp ook niet goed in elkaar gezet :stick:
De govener of hoe je dat ook schrijft....... metalen beugeltje wat om de veren heen zit was op een ander hendeltje gekomen...... is een beetje niet goed nee :tongue:

Heb nu alles van de audi pomp overgezet, nu is die wel goed gegaan :D

Rallyegek
26-02-2010, 17:39
het streepje van de BDP moet aan het begin van het schuine gedeelte staan toch ?

Pomp zit al op de motor, morgen nog ff verder gaan met aansluiten.
Hopen dat ik het morgen klaar krijg, moet ook nog ff voor een andere auto kijken ( vrouwen he ;) )

dis riem heb ik er verder niet afgehad, dan hoef ik em toch ook niet te blokkeren ?

van de eerste cillinder ( dis zijde ) staan de nokken omhoog

Rallyegek
27-02-2010, 10:34
heb nu al het volgende probleem.....

de tandriempoeli ligt niet in lijn, de transporter pomp zit wat meer naar achteren.....

Moet ik nu die van een transporter hebben ?

DÁ-BRT
27-02-2010, 23:41
Maak anders eens foto's van de pompen, ik heb nog wel een poelie liggen, maar ik weet niet of dat de goede is.

Misschien inderdaad een van een Transplofter af halen. Bij de dealer zijn ze ook niet zo heel duur.

Rallyegek
28-02-2010, 12:36
Audi pomp

http://www.famdehaan.eu/images/diverse/auto's/Passat%202.0%20diesel/P1020737.JPG

Transporter pomp

http://www.famdehaan.eu/images/diverse/auto's/Passat%202.0%20diesel/P1020740.JPG

Het verschil.

http://www.famdehaan.eu/images/diverse/auto's/Passat%202.0%20diesel/P1020745.JPG
http://www.famdehaan.eu/images/diverse/auto's/Passat%202.0%20diesel/P1020746.JPG

En dit had ik verkeerd gedaan bij de audi pomp..... :redface: :redface:

http://www.famdehaan.eu/images/diverse/auto's/Passat%202.0%20diesel/P1020744.JPG
http://www.famdehaan.eu/images/diverse/auto's/Passat%202.0%20diesel/P1020743.JPG

Rallyegek
28-02-2010, 12:42
Misschien inderdaad een van een Transplofter af halen. Bij de dealer zijn ze ook niet zo heel duur.

Ik denk ook wel dat ik er 1 bij de dealer weghaal, kost iets van 32 euries.
vag nummer is 074 130 112.
Kan ik die gebruiken ?

Rallyegek
04-03-2010, 12:24
Ik heb een poeli van een transporter erop, nu ligt alles wel in lijn.
Pomp afgesteld.
Als volgt,

Meter erin voorspanning van 3.
Motor linksom tot de meter niet meer beweegt, op 0 gezet. ( nog een voorspanning van ca.1 )
Rechtsom tot de motor op het merkteken staat ( 0 op vliegwiel )
Toen pomp op 0,95 gezet (had nu ook weer een voorspanning van ca.3 )
Meter eraf, pomp heb ik via de retour volgegooit.

Motor wil nog niet starten, accu was ook weer leeg, kwam nog geen diesel uit de leidingen, morgen ff proberen met startpilot of aanslepen.

DÁ-BRT
04-03-2010, 12:34
De 5-cilinder pompen zijn toch Links draaiend????

De omschrijving die je geeft is van een rechtsdraaiende pomp. Van welke motor heb je de afstel gegevens gebruikt?

Daarnaast als hij eerst 3mm voorspanning heeft en als je hem op 0 zet dan heeft hij nog ong. 1mm voorspanning. Dus je hebt hem niet op 0.95 gezet, maar op 1.95..... ;-)

Rallyegek
04-03-2010, 23:45
links en rechtsom was wel van de voorkant bekeken

rechtsom is de draairichting van de motor dus ik nam aan dat dat wel goed was.
Heb de gegevens een beetje aangehouden van een 1.6D

Dus in rij-richting bekeken,

eerst linksom tot de meter niet meer beweegt
dan rechtsom tot merkteken en dan pomp op 0,95 zetten ?

dus de pomp moet tegen de draairichting van de motor in afgesteld worden ?

DÁ-BRT
05-03-2010, 07:16
Voor de zekerheid even op de pomp kijken wat er op staat een L of een R met een getal erachter.

Als er een L staat moet je vanaf de voorzijde van de motor met de klok mee draaien tot hij niet meer beweegt, dan op 0 zetten en weer naar de BDP toe draaien (tegen de klok in) en dan de waarde aflezen.

Ik weet haast zeker dat dit links draaiende pompen zijn en die van de 4 cilinders zijn rechts draaiend!

Rallyegek
05-03-2010, 11:47
Er staat een L op de pomp.

Maar ik heb het dus net verkeerd om gedaan.

Als het vrouwtje weer thuis is ga ik het nog een keer proberen, de kleine meid is een beetje ziek dus ik mag oppassen :D

DÁ-BRT
05-03-2010, 11:50
Heel veel succes en inderdaad je hebt het verkeerd om gedaan ;)

Dan zal hij vanavond wel weer mooi de 5 zuigers op en neer gooien.

Rallyegek
05-03-2010, 11:52
Heel veel succes en inderdaad je hebt het verkeerd om gedaan ;)

Dan zal hij vanavond wel weer mooi de 5 zuigers op en neer gooien.

Dat is wel de bedoeling, anders ga ik met zuigers gooien :D :tongue:

Rallyegek
05-03-2010, 15:41
De nokken van cil 1 ( dis zijde ) moeten toch omhoog staan ?

Bij een 4 cillinder was het altijd zo, 4de op tuimelen 1ste op inspuiten.

Rallyegek
06-03-2010, 16:23
Ik heb het idee dat de tandriempoeli achterop de nokkenas niet goed staat.
Als ik de motor zover draai dat me meter in de buurt van de 0,95 zit.

Zo staat me meter.
http://www.famdehaan.eu/images/diverse/auto's/Passat%202.0%20diesel/P1020767.JPG

Zo staat de pomp.

http://www.famdehaan.eu/images/diverse/auto's/Passat%202.0%20diesel/P1020768.JPG

En zo staat het tandwiel aan nokkenas zijde.

http://www.famdehaan.eu/images/diverse/auto's/Passat%202.0%20diesel/P1020769.JPG

Als ik het vliegwiel op het merkteken met de 0 zet staat me meter op 3,10
Draai ik alles rechtsom tot de meter niet meer beweegt staat deze op ca 1

Wat gaat hier nu verkeerd ?
Of heb ik de merktekens op de verkeerde plek ?
Als ik de motor op BDP heb staan , dan staan de nokken van cil 1 omhoog.
En hoe moet de nokkenas staan als de motor in BDP staat ?

DÁ-BRT
06-03-2010, 21:35
Idd cilinder 1 nokken omhoog is goed.

Vliegwiel blokkeren

Pomp blokkeren met de 17mm pin.

Het kan inderdaad zijn dat de riem of poelies niet helemaal goed staan, dan verzet je hem toch een tandje op de pomp tot je wel 0.95 staat in plaats van 2mm+

Het kan opzich komen door dat de pomp van een andere motor af komt.

Rallyegek
07-03-2010, 13:20
wat is het BDP merkteken op het vliegwiel ?

De 0 of alleen het streepje ?

Bij het streepje staat de nokkenas goed, is dit ook goed ??

Rallyegek
07-03-2010, 15:08
het wil nog niet lukken........

van de brandstofpomp staat het merkten van de poeli 2 tandjes voor het merkteken op de pompsteun.
Gleuf van de nokkenas staat recht met de kop.
Pomp is nu afgesteld op 0,97.
Op startpilot wil de motor wel, op diesel niet.
Als ik de verstuiver van cil 1 loshaal en de motor met de hand rond draai komt er een beetje diesel uit, dit is in de buurt van het BDP
Dus het lijkt me dat de pomp wel goed staat.

Waar moet het merkteken van de transporter pomp staan ? staat nu ongeveer gelijk aan het merkteken.
Als ik het andere blokkeerpengat neem staat deze links onderaan.

Rallyegek
07-03-2010, 16:57
als de nokken van cil 1 omhoog staan komt er ook wat diesel uit de leiding van cil 1.
Maar we hebben het idee dat er gewoon te weinig uitkomt.

Rallyegek
08-03-2010, 18:53
wohoeeeee hij doet het eindelijk weer.

Heb gewoon alles op het nulpunt gezet lda had ik daarvoor al een keer losgehaalt.
Toen heb ik de pomp geblokkeert met me pijpsleuteltje, tandriempoeli achterop de nokkenas los, motor op tijd gezet.
Met een sleutel een beetje op een paar terugslagkleppen zitten tikken.
roetstop verder ingedraait
Toen proberen, en er zat een klein beetje leven in maar in me accu niet veel meer.
Dus die aan de lader en een uurtje of 2 eraan geweest.

toen nog een keer proberen en toen wou die op diesel lopen, maar reageerde erg slecht op het gas en wou niet stationair lopen.
Daarna heb ik de roetstop nog wat verder ingedraait en toen wou die wel zelf blijven lopen.

Hij maakt nu alleen nog meer kabaal als een kouwe 1.6D :D

maar ben al heel erg blij dat die het weer doet.

Nu alleen nog de fijn afstelling

DÁ-BRT
09-03-2010, 07:01
Mooi dat je de 5 weer in beweging hebt gekregen.

Rallyegek
09-03-2010, 17:20
Roetstop heb ik gewoon laten staan, motor draait nu netjes stationair.

Pomp heb ik afgesteld op 0,96 2 x gecontroleerd
Alles weer gemonteerd en nu loopt de motor goed, reageerd ook beter op het gas als gisteren.

Alleen nog 1 puntje.

Op de retouraansluiting op de pomp zit een banjo bout met een slang naar de tank toe en naar de verstuivers.
Aangezien de slang die er nu op zit wat te groot is lekt die een beetje.
Maar met een stationair draaiende motor komt er nog een aardige straal uit zeg, komt ca een cm of 5 ver, is dit normaal ?
Ik heb de slang naar de tank toe al ff doorgeblazen.

Morgen maar ff kleinere slang ophalen, heb nu een 4mm slang, ik moet denk ik wel een 2 mm slang hebben.

DÁ-BRT
09-03-2010, 23:39
Je moest toch de pomp afstellen door hem vanuit BDP net zo ver met de klok mee te draaien tot de meter niet meer beweegt en dan tegen de klok in weer naar BDP draaien en de waarde uitlezen.

Ik zag gisteren in mijn vraagbaak dat ze het er fout in hebben gezet, daar staat het andersom in als ik hier boven heb omschreven. (LEKKER STOM VAN ZE....)

Voor wat betreft de brandstof slangen:

Aanvoer is 8mm
Retour is 6mm
Verstuiverleidingen zijn 3.2mm Probeer de versie zonder mantel te scoren, die sluiten beter af. Neem dan ook direct een eindstop mee.

Je moet zorgen dat je nergens lekkages hebt, anders loopt de pomp langzaam leeg de tank in en start hij slechter of gaat hij stotteren als je lang op hoger tempo rijdt.

Brandstoffilter aan de onderzijde de water aflaat schroef ook goed vast draaien en alle koperen ringen onder de banjo's ook vervangen.

Suc6, je bent er al bijna.

Rallyegek
10-03-2010, 15:30
Je moest toch de pomp afstellen door hem vanuit BDP net zo ver met de klok mee te draaien tot de meter niet meer beweegt en dan tegen de klok in weer naar BDP draaien en de waarde uitlezen.

Ik zag gisteren in mijn vraagbaak dat ze het er fout in hebben gezet, daar staat het andersom in als ik hier boven heb omschreven. (LEKKER STOM VAN ZE....)


Ik heb de motor eerst tegen de klok in gedraait tot de meter niet meer bewoog en toen met de klok mee tot merkteken en dan de pomp afstellen.

Motor loopt weer net zo netjes als eerst.

Weet je zeker dat de vraagbaak het fout heeft ? :tongue: :D :D