View Full Version : tunen KR blok
vw4-ever
16-12-2004, 21:54
Hee, ik ben nieuw hier heb ff een vraagje.
Wie heeft er nog tips of een idee om een KR blok 1.8 16v te tunen???
Heb de kleppen al rond gemaakt onderblok gevlakt krukas gebalanceerd vliegwiel 30% afgedraait en spaghetti spruitstuk. :confused:
wat bedoel je met kleppen rond gemaakt? meende dat ze dat altijd al waren... :D
nokkenassen vervangen door wildere?
Turbo? :P
grotere kleppen, port & polish, inlaatspruitstuk pas maken op kop, andere nokkenassen, verstelbaar nokkenastandwiel, carbs, ITB's, standalone motormanagement, turbo, compressor, etc etc
de opties zijn grenzeloos, zolang je portemonnee het aankan :D
Allart-Ghetta
16-12-2004, 23:59
Grotere kleppen passen (haast niet) in een 16V kop.
Als je er geld voor over hebt, idd wilde nokkenassen en individuele gaskleppen met electronische injectie (volledig zelf instelbaar natuurlijk).
OakgreenVR6
17-12-2004, 09:07
Onderblok opboren naar 1900 of 2000cc, zuigerstangen polijsten, etc. Legio opties!
steven16v
17-12-2004, 10:22
Diesel onderblok plus krukas. Kom je op bijna 2.1 liter uit. Groter slag door diesel krukas. Dus meer koppel. Er is zat te bedenken.
OakgreenVR6
17-12-2004, 10:31
Diesel onderblok plus krukas.
In combinatie met 16V zuigerstangen en zuigers?
is een hoop mogelijk maar ik denk wel dat je een hoop knaken in je blok moet gaan steken. Is het tunen van een atmoserisch blok niet moeilijker dan iets wat geblazen is? Ik heb een 1.8KR met resp. 163 / 156pk.
Allart-Ghetta
17-12-2004, 12:50
Turbo 16 kost ook wel wat:
1500 minstens voor motorevisie (niet noodzakelijk)
500 meters regelaars en andere ongein (niet noodzakelijk)
1000 tot 1500 motormanagement + laptop + wideband (wel noodzakelijk)
1000 turbo pijpen slangen intercooler spruitstuk downpipe
???? complete dikke uitlaat bouwen
En dan nog versnellingsbak koppeling aandrijfassen etc aanpassen en of vernieuwen.
Dikke €'s dus bij elkaar.
Zestienkleppen
17-12-2004, 15:43
Diesel onderblok plus krukas. Kom je op bijna 2.1 liter uit. Groter slag door diesel krukas. Dus meer koppel. Er is zat te bedenken.
Hoe zit het dan met je toeren? De 16v kop is toch gemaakt voor toeren draaien, en die langere slag helpt daar niet echt bij.
mijn 16V blok is overigens te koop.....nadere info volgt.
Koen is sleeping
17-12-2004, 19:03
mijn 16V blok is overigens te koop.....nadere info volgt.
Mijne ook al. Met vers gereviseerde kop. Tijd van het jaar of zo? :tongue:
geen idee maar we houden het ff on-topic, ok?
Met een frisse motor en een set goede nokkenassen kan je al leuke cijfers halen, voor een goede tuner: http://www.hurricaneracing.nl zij hebben al diverse 200+ 16v's gemaakt.
ZOOOOOOOOOOOOOOOO, ik zal maar niet vertellen dan dat ik wat jaren geleden 5800 piek betaald heb bij Pleuriscane voor een bewerkte cilinder kop die achteraf niet bewerkt was. En dat zij mijn 16V totaal omzeep geholpen hadden?
serge pot
19-12-2004, 10:51
kuch ,look down :D
hahahaha maar dat was nog in mijn naïve periode, toen ik nog vond dat NL Power vette shit verkocht......
Ja Edward? Dan ga je toch lekker terug ermee en vraag je hoe dat zit?? Apart is dat jij de enigste bent die wat negatiefs over hun te melden heeft.... Neem Franky die maar een beperkt budget had maar toch een vreselijk snelle 16V heeft en die het na een paar jaar van veelvuldig misbruik :) nog steeds goed doet. Of mijn G60 kop, ik haal wel bijna 280pk met een vrij tamme nokkenas wat je ook niet echt alle dagen ziet.
jakkesgolf2
19-12-2004, 18:22
zet er gewoon een lachgasinstallatieke op, helemaal illegaal en lekker snel
vwleusden
19-12-2004, 18:27
wat lekker goedkoop is: uitlaatnokkenas pas maken en gebruiken als inlaatnokkenas. Je kan er wel een andere uitlaatnokkenas inzetten maar echt vermogen win je er niet mee. Flowen en scherp maken van de kop, klepzittingen inslijpen en dan win je wel iets. Atmosferische motor tunen is niet echt goedkoop, ben nu zelf ook bezig met een aantal dingen maar daar gaat wel ff wat tijd in zitten en vooral euries.
Wil je een tdi krukas plaatsen met een andere slag zul je ook andere drijfstangen enz enz nodig hebben.
Neem Franky die maar een beperkt budget had maar toch een vreselijk snelle 16V heeft en die het na een paar jaar van veelvuldig misbruik :) nog steeds goed doet.
Wat hebben ze dan gedaan? Bij low budget word ik toch nieuwsgierig. :D
Kop geflowd, uitlaatas vermaken tot inlaatas.... nieuwe zuigers en blok geheel gereviseerd. Ga er maar eens kijken, staat o.a. een Sunny met 535pk en een 3.0 Alfa V6 met 400+ pk atmo. En als je dat kan/dat soort werk hebt dan zit je echt niet te wachten op een vw mannetje om die voor een paar euro op te lichten......
MMgolfnut1
19-12-2004, 22:40
En wat moest dat ongeveer kosten?
FF off topic. Onderschrift van jou is een geintje?
Geen idee Marnix, dan moet je ze effe mailen.
Ik kreeg voor iets belachlijks (en ik had nog gelijk ook) een waarschuwing van die gasten, heb het er voor de grap ondergezet.
Ja Edward? Dan ga je toch lekker terug ermee en vraag je hoe dat zit?? Apart is dat jij de enigste bent die wat negatiefs over hun te melden heeft.... Neem Franky die maar een beperkt budget had maar toch een vreselijk snelle 16V heeft en die het na een paar jaar van veelvuldig misbruik :) nog steeds goed doet. Of mijn G60 kop, ik haal wel bijna 280pk met een vrij tamme nokkenas wat je ook niet echt alle dagen ziet.
geen commentaar voordat ik lelijke dingen ga zeggen..... :)
vw4-ever
20-12-2004, 14:55
Bedankt voor jullie tips en reacties zitten wel een paar dingen bij waar ik wat mee kan.
alleen de tip van steven16v snap ik niet, heb je daar iets meer informatie over.
vw4-ever
Dan ga je toch lelijke dingen zeggen.... Of wees een vent en ga er langs of bel ze op en zeg ze hoe je over ze denkt.
Rallye-VR6t
20-12-2004, 18:00
Weet nog wel een hoog onderblok, met krukas en drijfstangen te koop.
Drijfstangen 159mm zijn kompleet bewerkt, verlicht,shotpeened,gepolijst en uitgewogen.
Met een pengat voor een ABF type zuiger. (21mm dacht ik uit het hoofd)
Dan ben je klaar, kun je het zo gek doen als je wilt.
Kun je met KR kop, 159mm drijfstangen en 83mm zuigers een dikke 2.0L maken.
Voor een prijs, mail pieter16V@hotmail.com
Als die 21mm bussen een probleem zijn kun je makkelijk er 20mm penbussen van bv een KR inpersen.
serge pot
20-12-2004, 19:51
nos is voor mietjes en sukkels die niet kunnen tunen of sleutelen
en voor mensen die op de hoogte willen blijven van wat er in het land en in de wereld gebeurd. :D ;)
serge pot
20-12-2004, 19:53
:D
Dan ga je toch lelijke dingen zeggen.... Of wees een vent en ga er langs of bel ze op en zeg ze hoe je over ze denkt.
dude, kappen nou, serieus hoor......
ik HEB gebelt en ik BEN terug gegaan, alleen en met wat maten en met die man was geen reden te vatten. 5800 piek pleite voor de kat zijn viool.
Toen had er nog iemand anders ff gebelt met die man...die er WEL verstand van had, ontzettend veel zelfs. Iemand die, als je het mij vraagt, geboren is met doppie 10 in zijn klauwen. Een man die Herriecane zijn troep op moest ruimen, een kenner, een topper. Iemand die na jaren mee draaien in de VW scene nog NOOIT zo een prutswerk gezien had.....en nog was er geen reden te vatten met die man. Ontsteking niet goed gezet, lagerkappen van de nokkenas niet vast (helemaal los zelfs), bouten van uitlaatspruitstuk ontbraken, olie peil heel erg veel te laag en 2 bouten van mijn kleppendeksel lam.....
Toen ging ik voor de laatste keer terug, pleurde de kale cilinder kop met een doffe dreun op de toonbank bijna op zijn leesbril en eiste dat er wat gedaan werd. Ik was woest, witheet....en dat gebeurt niet gauw ouwe. Binnen 2 dagen me kop terug, nog steeds half werk.....maar meer als de 1e keer.
Misschien ook mijn eigenschuld en had ik naar van Kronenburg moeten gaan, maar ja,...impulsief en ik dacht er goed aan te doen. Maar ja, ik had nog zo gevraagd, doen jullie Volkswagen motoren.....verschillende keren zelfs....
Ron polo1f
20-12-2004, 20:30
zet er gewoon een lachgasinstallatieke op, helemaal illegaal en lekker snel
tuning for dombo's, :biggrin: lekker snel ja.............. tot de fles leeg is. :p
Tja Edward, het blijft jouw kant van het verhaal en zij zijn er niet om te reageren. Ik loop al een tijdje mee in de tuningwereld dacht ik zo en zij zijn een van de weinigen die ik vertrouw. Zij hebben veel dingen voor mijn gedaan en dat was allemaal top en ook voor kennissen van mij; bv een jongen die aan tractorpulling doet laat er nokkenassen slijpen en dat is altijd naar wens. In de DutchSuperCarChallenge hebben ze oa een Saker rijden die al eens 2de is geworden en ook een E46 3 serie BMW met een 440pk M5 motor, een E30 3 serie met een 440pk M5 motor etc etc etc. Als Duitse F3 teams naar Heerhugowaard komen om daar hun dure Renault Sodemo motoren te laten testen dan ben je niet zo maar een tuner.
Rallye-VR6t
20-12-2004, 22:02
Tja Edward, het blijft jouw kant van het verhaal en zij zijn er niet om te reageren. Ik loop al een tijdje mee in de tuningwereld dacht ik zo en zij zijn een van de weinigen die ik vertrouw. Zij hebben veel dingen voor mijn gedaan en dat was allemaal top en ook voor kennissen van mij; bv een jongen die aan tractorpulling doet laat er nokkenassen slijpen en dat is altijd naar wens. In de DutchSuperCarChallenge hebben ze oa een Saker rijden die al eens 2de is geworden en ook een E46 3 serie BMW met een 440pk M5 motor, een E30 3 serie met een 440pk M5 motor etc etc etc. Als Duitse F3 teams naar Heerhugowaard komen om daar hun dure Renault Sodemo motoren te laten testen dan ben je niet zo maar een tuner.
Mel, Hurricane is toch overgenomen door 2 jonge knapen?
Die oude staat toch niet meer in die zaak?
Klopt Boudewijn is er mee gestopt en Lucien en Wesley (die er al werkten) hebben de boel overgenomen.
Het is niet mij kant van het verhaal, maar de feiten van het verhaal. Daarnaast zijn zij al lang vergeten wei ik ben....... :wink:
Hoe naar Heerhugowaard? Hurricane zat toch in Haarlem?
het lijkt me handig om het hierbij te eindigen. Tis al lang geleden en ik zit hier niet om ruzie te maken op een of andere manier.....kep me les geleerd, de hard way! Ik kijk nu wel beter uit voordat ik wat laat doen, koop of wat dan ook. Jammer dat dit soort voorvallen het vertrouwen in goede bedrijven niet ten voordele is.
Massol Ed
FF over de uitlaatas vermaken tot inlaatstok : veel anders qua graden ? En wat levert het op ? Toerengebied anders offe .. ?
vwleusden
21-12-2004, 22:10
je inlaatkleppen blijven langer open staan, hij is wat botter (snap niet waarom iedereen het scherpe nokkenassen noemen terwijl het aantal graden stijgt waardoor je hoek groter wordt ;) ) Tis gewoon een goedkope oplossing tov een schrick nokkenas o.i.d.
Ikke snap BennyBoy ,.. maar uitgedrukt in wat cijfertjes zou ik graag zien ;)
FF over de uitlaatas vermaken tot inlaatstok : veel anders qua graden ? En wat levert het op ? Toerengebied anders offe .. ?
Ik heb dit ook gedaan, maar maakt niet veel verschil. Hij trekt net even wat lekkerder door, maar verwacht er geen wonderen van. Het is inderdaad een goedkope, makkelijke manier om er net even wat meer uit te halen. En zoals moeders altijd zegt: "alle beetjes helpen"...
Do effe een search op vortex, staan komplete beschrijvingen met foto's.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.