View Full Version : Golf 3 TD of TDI wat is de beste optie
DoriDaan
16-02-2010, 20:20
Het VW bloed blijft toch stromen bij mij..
De passat is weg,
de volvo is nog te koop.
Nu zou ik weer aan een dailyride te denken wat VW is... :thumbup:
Zelf zit ik te denken aan een MK3 TDi of Td...
Maar waar zitten de zwakke plekken?
# Roest aan de buitenkant dat zie ik wel...
maar waar zit aan de onderkant de roestduivel het liefste aan te knagen.
# De motoren zijn deze sterk en betrouwbaar (standaard 90Pk tdi)
# De versnellingsbakken willen nog wel eens ratelen (beide Vw's die ik heb gehad deden dat)
Wat zijn typische MK3 kwalen waar ik op moet letten??
Qua kleur zit ik te twijfelen ik zat te denken aan een nette rode.
ongeveer 1500 euro wil ik besteden voor een nette..
Ik hoor het graag van de "kenners"
Dorpels, kijk ook onder de auto! Daar zitten grote rubber doppen, waaromheen het enorm kan roesten. Kijk uit voor Golfjes met plastic op de dorpels, want die verbergen soms lekkere ellende.
Remleidingen willen erg hard roesten.
Ventilator-schakelaar geeft wel de geest
Dashboardklepje.. nóóit op slot zetten, erg slappe handle
Er staat op VF een '96er te koop met flink wat opties, misschien is dat iets voor je?
Jens
Heb zelf een '96er (G)TD met de AAZ motor. Overigens zonder roest....
Is zeker geen raceauto met z'n 75pk maar tot nu toe wel onderhoudsarm gebleken. Heb hem gekocht met 180.000 en er staat nu 242000 op de teller en heb er nog buiten het reguliere onderhoud niks mee gehad.
Wat wel een nadeel is dat de auto absoluut niet stil is bij snelheden boven de 120 (draait dan al 3200tpm), en hij niet zo zuinig is als een TDI. Hij verbruikt rond de 1 op 16 en dat is wel gecombineerd.
Je kan wel overal lekker makkelijk bij en je hebt geen gezeur met elektronica of luchtmassameters. Bij de TD moet je oppassen voor de krukasbout, die kan afbreken en dan is je motor in de soep. Dit komt overigens ook voor bij enkele TDI motoren....
Maar, als ik nu nog een keer moest kiezen ging ik wel voor een TDI. Gewoon omdat deze net wat meer pit heeft en zuiniger loopt en ik er nog nooit 1 gehad heb.
Nu kan je een TD wel met relatief weinig middelen op 100pk krijgen maar wat het verbruik dan doet???
Maar voor €1500 vind je vast wel wat leuks!
Succes en hoop je een beetje geholpen te hebben...
DoriDaan
17-02-2010, 12:16
@wolgast en Zeend
Thanx voor de tips... als er iets is wat ik niet leuk vindt is dat roest...
als ik wil lassen en slijpen dan wordt ik wel restaurateur/plaatwerker
Het liefste een zwarte OF een rode... GL
maar eerst maar de oude 245 verkopen...
Zonder roest wordt denk ik een redelijk zoektocht ben ik bang ;)
Heb je ook een topic over die M3 van je trouwens? :)
Dan moet ik echt mazzel hebben met die van mij zeg....
Zelfs onder de plastic kappen is ie roestvrij! En de bodem is ook nog gewoon keihard.
Vanaf '95 (facelift(je)) zijn ze wel verzinkt, dus wie weet dan minder kans op roest...
ik heb een '97er staan voor de sloop,die zit barstensvol roest.
dus na '95 zegt weinig;)
waar de roest op de bodem meestal zit?
onder de voetenbakken,bij de (afgekitte) rubber doppen,
langs de dorpels aan beide zijden van de krikrand,
bij de tankophanging,
achter de vulopening van de tank(is niet aaan de bodem,wel meestal rot+je kijkt er niet direct),
achteras bevestiging,
voor rond het subframe,
achter de chassiskoppen(waar het front mee vast zit).
zou trouwens een TDI nemen,TD's vind ik persoonlijk helemaal niks...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.