View Full Version : jetta importeren uit duitsland
dieselaar
20-02-2010, 00:40
Het zal vast al uitvoerig op het forum besproken zijn maar ik wil een jetta uit duitsland halen en wil graag weten hoe dit werkt. :confused:
Ik wil naar duitsland rijden met een autoambulance achter mijn auto en dan de auto kopen en meenemen maar hoe werkt dat met het duitse kenteken?
Moet ik de auto op mijn naam zetten of rij ik hem op de aanhanger en tuf ik naar huis? RDW gebeuren snap ikwel maarhet hoe en wat in duitsland niet en ik wil er naar toe en de auto kopen en gelijk meenemen. :D
Auto uit laten schrijven bij de gemeente waar je hem koopt, je krijgt dan een stempel met datum op de fahrzeugbrief.
Alleen er zijn ook mensen die dat niet doen en die kunnen ook zo naar de RDW om op naam te stellen. Ik weet dus niet of het perse nodig is.
Oh, vergeet niet langs de douane te gaan voor de bpm (vrijstelling!).
Auto moet idd in Duitsland bij de 'zulassungstelle' afgemeld zijn. Dat betekent dat er ook geen kentekens bij de auto zitten. Verder moet er een koopcontract tot stand komen. Geloof bij de ADAC of AVD.de te downloaden. Vooral het koopcontract (voor beide partijen natuurlijk een exemplaar) is belangrijk! Duitsland kennende zou het vast niet zooo gemakkelijk gaan maar dat is wat ik ervan gehoord heb.
ronnie_v
20-02-2010, 10:34
koopcontract heb ik ook niet bij mijn caddy. Heb alleen alle papieren vd auto mee gekregen. :confused:
heb het op 2 manieren gedaan,
de eerste keer wou ik hem naar huis rijden, dus dan moet je tig keer langs een balie om formulieren in te vullen dan weer naar de kentekenman dan weer naar de balie etc etc.
2de keer ben ik er met een trailer heen gereden, gekeken of de auto naar wens is, betaald en meegenomen.
jij hoeft in princiepe niks te doen, de verkopende duitse partij moet een koop overeenkomst maken en die door jouw laten tekenen.
doet hij dit niet kan hij hem dus ook niet uitschrijven, want jij neemt de papieren namelijk mee.
@bas.
precies! Dat bedoel ik dus...
moet ik er wel even bij zeggen dat als jij hem naar nl wil gaan rijden, dat je dit zowiezo niet op zondag kan doen. op zaterdag is mijn ervaring tot 10uur in de ochtend anders zijn de kantoren gesloten.
let er wel op als je het koopcontract tekent dat hij er niet inzet dat jij de kosten voor rekening moet nemen die hij gaat maken voor het uitschrijven.
in het koop contract hoeven maar een paar dingen te staan oa:
type voertuig
km stand ( dit kan hij anders tegen jouw gebruiken ivm eventuele boetes, als je gaat rijden)
zijn NAW gegevens
jouw NAW gegevens
datum koop overeenkomst
en het aankoop bedrag.
en natuurlijk de handtekening.
Die gegevens staan allemaal in het standaard koopcontract voor een gebruikte auto:
Ziehier een zogenaamd koopcontract:
Kaufvertrag... (http://www.kfz-auskunft.de/formulare/kfz-kaufvertrag.pdf)
inderdaad zo simpel is het.
maar goed wat oor jetta ga je importeren? ben benieuwd
dieselaar
20-02-2010, 12:42
wordt een jetta 2 benzine die bijna belastingvrij is en wil er als hij belastingvrij is een diesel in hangen maar ik ga de auto toch op een aanhanger halen dus ga niet zelf met de jetta rijdend naar huis.
SubdubberGT
20-02-2010, 13:12
Ik heb het al 3 keer gedaan (2xJetta-1xPolo) Ik heb de auto gewoon opgehaald, netjes betaald en de Fahrzeugbrief meegekregen die ze bij de RDW willen zien. :thumbup:
En bij de douane moet je alleen zo'n formulier invullen voor de BPM, maar aangezien dit niet meer op de Jetta heb je hier daarna niks meer mee van doen :thumbup:
dieselaar
20-02-2010, 14:59
had begrepen dat er altijd een klein beetje rest BPM blijft staan,of is dat niet waar?
dieselaar
20-02-2010, 15:02
En hoeveel ben ik ongeveer kwijt aan invoerrechten en andere kosten? Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat ik er een apk bij laat doen en er niets aan de auto hoeft te gebeuren.
De kosten zijn dan rond de 125 euro. Ook moet je nog kentekenplaten laten drukken. Grofweg zul je ongeveer 150 euro in totaal kwijt zijn.
SubdubberGT
22-02-2010, 08:30
had begrepen dat er altijd een klein beetje rest BPM blijft staan,of is dat niet waar?
Op deze oude auto's zit helemaal geen BPM meer, komt omdat de auto ouder is dan 100 maanden.
dieselaar
22-02-2010, 16:39
okee,had gehoord dat er altijd 10 procent bpm bleef bestaan maar dat klopt dus niet.
Dan gaan we er binnenkort voor denk ik. het wordt weer eens tijd voor een jetta.
heb je hem nog niet opgehaald dan?
dieselaar
25-02-2010, 23:25
nog geen tijd gehad,ben thuis een beetje aan het verbouwen maar zodra ik tijd heb gaat de aanhanger achter de patrol en tuf ik naar duitsland.moet toch een auto hebben met een achterbank aangezien ik sinds 3 weken een dochter heb een mijn patrol maar 2 zitplaatsen heeft en dan maar weer een jetta aangezien ik mijn oude jetta nog steeds mis en die is al 6 jaar weg. Was een metallic groene coupe 1.6 diesel met corrado stoelen.Zwijmel,,,,,,,,
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.