View Full Version : snelle nokkenas monteren...
jan_gti_16v
22-02-2010, 18:29
zoals de topic titel al zegt wie heeft er meer informatie met betrekking tot het monteren van een snele nokkenas i.c.m. een verstelbaar tandwiel...
dus wat zijn dingen waar je op moet letten...
handige tips...
alles waar ik echt at aan zou hebben...
alvast bedankt
bivw 16vg60
22-02-2010, 22:40
zoals de topic titel al zegt wie heeft er meer informatie met betrekking tot het monteren van een snele nokkenas i.c.m. een verstelbaar tandwiel...
dus wat zijn dingen waar je op moet letten...
handige tips...
alles waar ik echt at aan zou hebben...
alvast bedankt
ga je de nokkenas uitklokken?? andrs heeft dat tanwiel totaal geen nut
zal dan gewoon het orginele tandwiel houden
op nokkenas schroeven en gewoon op tijd draaien :thumbup:
jan_gti_16v
23-02-2010, 18:29
nog meer tips en trucs???
ronnieabf
25-02-2010, 20:19
denk nie dat er veel tips voor zijn
erin zetten afstellen en rijen kind kan de was doen!!
breadfan83
25-02-2010, 21:05
Ligt er wel een beetje aan hoe daily jij je auto wilt hebben... ;)
Je motor gaat op een gegeven moment wel anders lopen. Als scherpere assen enkel zou betekenen dat je meer vermogen kreeg zou iedere auto de scherpste nokkenassen d'r in hebben die beshikbaar zijn, en dat af fabriek.
Je verbruik wordt hoger en de motor gaat onrustiger lopen, tot je zelfs geen fatsoendelijke stationairloop meer overhoudt.
jan_gti_16v
25-02-2010, 23:13
tis een 2 liter onderblok met een 1.8 kop erop en daar komt een 275 nokkenstok in...
mja dat verstelbare tandwiel dat is wat ik nog nie helemaal snap...
De Limburger
25-02-2010, 23:36
Als je een goed nokkenastandwiel koopt, dan zit er meestal een graden schijf bij zodat je de nokkenas tenopzichte van de krukas kan uitklokken. Dit kun je beter door een tunings bedrijf laten doen of iemand met veel ervaring in de racerij, aangezien dit toch erg sicuur werk is.
Ik zelf heb een 1,9 (1,8 opgeboort met 2E zuigers van een Audi) met een snelle kop en 272gr nokkenas en 3Kg vliegwiel en een spaghettie, de motor loopt nog redelijk stationair, maar ik heb hem wel op 1250Rpm staan als ik lager ga dan gaat de motor toch redelijk stoten en schommelen.
Als je een 275 Nokkenas plaats gewoon op tijd met standaard tandwiel dan gaat je koppel goed omhoog in de onderste toeren en trekt die ook nog eens lekker door tussen de 4500 en 5000 toeren.
Tenminste dat is mijn ervaring.
Hoop je een beetje op weg te hebben geholpen.
Gr Ronnie succes
jan_gti_16v
26-02-2010, 20:05
dus in princiepe kan de nokkenas er in met het originele tandwiel???
ronnieabf
26-02-2010, 21:50
als het een dropin nokkenas is wel ja
De Limburger
26-02-2010, 23:28
Voor meer info mail even met Jeroen van Bolku die heeft mijne ook geregeld.
En zijn info is altijd handig.
Gr Ronnie
crazy mk1
26-02-2010, 23:32
hey ronny,
ik heb ook een blok 1.8gti met solexen besteld bij bolku,
heb er hier wel al veel goede commentaar over gelezen he,
volgende week kan ik erom!!
mvg
jan_gti_16v
05-03-2010, 02:19
iemand die nog wat meer info heeft?
vwmk2driver
05-03-2010, 12:56
houd rekening met de lifthoogte en duratie.
275 graden klinkt leuk maar met alleen die waarde kun je helemaal niks.
houd ook rekening met compressie druk daling als je een te grote duratie neemt.
vooral bij een 8v.
(sorry voor de topic vervuiling..)
@vwmk2driver "Vooral bij een 8v"
Zou je dit kunnen toe lichten ? Ik rij zelf met een 2E (8v dus) en wil hier in de toekomst eventueel een andere nokkenas (plus chip) gaan monteren. Dit kan dus niet zomaar begrijp ik ?
vwmk2driver
05-03-2010, 18:16
ja wel het kan wel..
maar je moet de klepoverlap goed in de gaten houden, hoe groter de duratie deste groter is ook de klepoverlap, een grote of een kleine klepoverlap heeft weer te maken met of het hoog toerig word of laag toeren.
een grote overlap levert vermogen bovenin op.
hoe groter de klepoverlap hoe meer lek gassen je hebt.
dus als je een nokkenas koopt met een grote overlap,dan zul je onderin vlink gassen lekken, en dan kan het zelfs zijn dat hij onderin trager word dan origineel en dan heb je boven in wel alleen meer vermogen.
een tuner houd hier rekening mee zover dat mogelijk is.
die construeert de compressie zo dat hij onderin meer vermogen heeft,en bovenin extra veel.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.