Log in

View Full Version : gordels achteraan

mjinde
22-02-2010, 20:47
In een golf 1 uit 1980
zitten er daar gordels in achteraan?
Want ik heb een golf gekocht en daar zitten nu geen autogordels in achteraan.
Nu weet ik niet wat ze zullen zeggen in de autokeuring.

als iemand mss een set heeft liggen??
Moest het odig zijn hé.
greetz

FinGolf3
22-02-2010, 20:52
is niet nodig was in die tijd nog niet verplicht:)

gr

mjinde
22-02-2010, 21:08
in Belgie ook?
want ik zou hem graag laten keuren als dagelijkse wagen

The_Rabbit
22-02-2010, 21:18
in Belgie ook?
want ik zou hem graag laten keuren als dagelijkse wagen

Woon ook in Belgie, mijn Mk1 is ook voor dagelijks gebruik ingeschreven! Ook geen gordels achteraan! Is inderdaad niet verplicht!

Grtz!

mjinde
22-02-2010, 21:25
ah merciekes ze

bulleke
22-02-2010, 21:39
en ze kunnen je ook niet beboeten als je vanachter zit

mjinde
23-02-2010, 12:21
heb nu gehoord als er ooit in gezeten hebben,
moeten ze er terug gemonteerd zijn voor de keuring

ScareMercy
23-02-2010, 13:28
Hieronder een Quote van Politie.nl

Enkele belangrijke punten op een rij:

■Iedereen moet een eigen autogordel gebruiken, twee kinderen/personen in één autogordel mag niet.

■Iedereen moet over een eigen zitplaats beschikken.

■Er mogen niet meer personen worden vervoerd, dan er autogordels aanwezig zijn.

Bijzondere situaties

Bouwjaar voertuig Hoeft uw voertuig op grond van zijn bouwjaar geen autogordels te hebben, dan mag u toch personen vervoeren. Let wel; kinderen van drie jaar en jonger mag u dan nog steeds niet los vervoeren. U moet dan een kinderbeveiligingsmiddel gebruiken. Maar ook hier geldt niet meer dan één persoon per zitplaats. Kinderen onder de 12 jaar mogen zonder gordel (kinderbeveiligingsmiddel) niet op de voorbank zitten. Het type zitje is afhankelijk van het gewicht van het kind.
Te weinig plaats Als er op de achterbank van de auto al twee kinderzitjes in gebruik zijn, is er vaak geen plaats meer voor een derde. In dat geval mag een kind op de overgebleven zitplaats de gordel gebruiken.
Geen gordels achterin Als er op de achterbank geen gordels aanwezig zijn, kan er geen autostoeltje worden vastgemaakt en mogen kinderen jonger dan 3 jaar er niet vervoerd worden. In dat geval mogen kinderen vanaf 3 jaar en volwassenen los op de achterbank zitten.
Geen gordels voorin én achterin Als voorin de auto ook geen gordels aanwezig zijn, mogen kinderen tot 3 jaar helemaal niet worden meegenomen. Kinderen van 3 jaar of ouder mogen, als ze kleiner dan 1,35 meter zijn, ook niet voorin zitten in een auto zonder gordels.
Vervoer van 'andere' kinderen Van ouders en pleegouders wordt verwacht dat ze voor hun eigen kind een kinderzitje in de auto hebben. Maar voor andere kinderen kan niet altijd een kinderzitje aanwezig zijn. Bij dit soort incidenteel vervoer over beperkte afstand (dus niet een vakantiereis) volstaat gebruik van de gordel op de achterzitplaatsen voor kinderen vanaf 3 jaar (maar niet de eigen kinderen).
Airbag Als een zitplaats een airbag heeft, mogen kinderen niet worden vervoerd in een (baby)autostoeltje dat tegen de rijrichting in is geplaatst, tenzij de airbag is uitgeschakeld. Raadpleeg hiervoor de gebruiksaanwijzing van de auto of een garage.

Hoeveel kinderen mag ik op de achterbank vervoeren? In een auto met gordels achterin:

■Net zoveel kinderen tot 1,35 meter als er gordels zijn. Zij moeten een goedgekeurd kinderzitje gebruiken, behalve in de genoemde uitzonderingsgevallen.

In een auto zonder gordels achterin:

■Zoveel als er op de bank of stoelen passen.

■Kinderen jonger dan 3 jaar mogen in een auto zonder gordels niet vervoerd worden (behalve in een taxi of bus)