PDA

View Full Version : How-To EFH (electrische ramen)


Djinn_4fun
02-03-2010, 22:13
Omdat mijn raam niet meer omhoog en omlaag wilde moest er wat gebeuren.
De kabel was gebroken, maar de motor was nog ok.
Gelukkig had ik nog een mechanisme liggen met een defecte motor dus de perfecte situatie om te knutselen.

Benodigdheden:

Torx Schroevendraaier (T25)
Vet (smering)
Geduld

Het probleem:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/1/9/8/02032010459.jpg

De oplossing.

Op het mechanisme (motor gedeelte) zitten 5 torx schroeven.
Deze zullen wat vastzitten, maar redelijk los te schroeven.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/1/9/8/02032010456.jpg

Als je de schroeven los hebt krijg je het volgende plaatje.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/1/9/8/02032010454.jpg

Bij mijn defecte mechanisme was de kabel gebroken en zat er een kluitje staaldraad vast in bij het gele wieltje:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/1/9/8/02032010455.jpg

De 3 rubbers in het wieltje zitten er ter bescherming.

Na het eruithalen blijft er dit over.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/1/9/8/02032010457.jpg

Onder het witte plastic zit het werkende deel van de motor:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/1/9/8/02032010458.jpg

Tussen het plastic en de motor zit een kurken pakking, zoals je ziet is het bij dit mechanisme aardig vergaan, als de pakking op je donor mechanisme beter is zou ik die pakken.

De motor (radaren) kan je wat invetten voor de levensduur, als het goed is zit er voldoende vet in maar als het niet meer goed te zien/voelen is nieuw vet erin.

Na het plaatsen van het wieltje uit het defecte mechanisme in het mechanisme met goede motor krijg je het volgende plaatje, let er wel goed op dat het wieltje makkelijk in de motor valt en dat de 3 rubbers goed zitten.

http://www.volksforum.com/albums/files/3/1/9/8/02032010454.jpg
Op deze foto zit de kabel links verkeerd hij moet door de 2e gang lopen... :rolleyes:


Schroef de achterplaat met de 5 torx schroeven er weer op en je bent klaar om te testen.

http://www.volksforum.com/albums/files/3/1/9/8/02032010461.jpg

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.

:thumbup:

breadfan83
02-03-2010, 22:16
Ik denk dat ik wel iemand weet die hier iets aan heeft. :D

Mooie tutorial Maarten, heb me er zelf nooit aan gewaagd!!

vdWal.
02-03-2010, 22:18
ja bedankt man, ik zal me eige er ook aan moeten gaan wagen heb ook wat haperende ramen in mijn mk2 en aan de bestuurderskant gaat deze enkelt nog maar omhoog als ik hem flink help

Djinn_4fun
02-03-2010, 22:18
Bedankt! :D

Het lijkt er trouwens op dat de motortjes tussen oud en nieuw type deur gewoon uitwisselbaar zijn.
Alleen de bevestiging van het mechanisme is anders.

breadfan83
02-03-2010, 22:21
Denk het ook wel. De aansluitingen zijn in ieder geval gelijk. Maar ik ga gewoon op zoek naar een origineel nieuw model setje. Moeten ook wel nog te vinden zijn.

Djinn_4fun
02-03-2010, 22:23
Dit zijn originele mechanismen Chris.
Setjes komen regelmatig langs op Ebay.

breadfan83
02-03-2010, 22:28
Bedoelde ook niet dat jouw setje niet origineel was, maar dat ik geen zin had mijn oud model setje om te bouwen naar een nieuw model, en het dus verpatst heb en op zoek ga naar een origineel nieuw model setje ruiten dingen. ;)

Djinn_4fun
02-03-2010, 23:16
@ moderator.

Ik kon deze niet plaatsen in het technische forum.

Djinn_4fun
03-03-2010, 11:41
Zojuist weer ingebouwd, werkt weer zoals het hoort!

Djinn_4fun
03-03-2010, 11:41
Bedoelde ook niet dat jouw setje niet origineel was, maar dat ik geen zin had mijn oud model setje om te bouwen naar een nieuw model, en het dus verpatst heb en op zoek ga naar een origineel nieuw model setje ruiten dingen. ;)

:thumbup: