Log in

View Full Version : Distributie vervangen

Golf2
03-03-2010, 23:02
Wil van het weekend m'n distributieriem gaan vervangen, deze ligt er inmiddels weer 100.000 km op, wie kan mij vertellen hoe dit een beetje in z'n werk gaat weet wel hoe je hem op tijd moet zetten maar hoe werkt 't met de spanrol?
Het is trouwens een 1300cc NZ uit '89
alvast bedankt mannen.

tim_j
03-03-2010, 23:33
er is geen spanrol,

de waterpomp is de spanrol

er zijn 2 merktekens.

krukas: op de dynamo poelie zit een kerfje. die moet gelijk aan het haakje aan het blok. rechts ervan meen ik.

nokkenas: er zit een puntje in het nokkenwiel, op de plastic kap zit een pijl aan de onderkant deze moeten gelijk staan.

slimste is alvorens de merktekens op de juiste stand te draaien vóórdat je de waterpomp met 3 bouten losdraait. en even een foto te schieten van de stand.
als de bouten los zitten ontspan je de pomp met een schroevendraaier boven op in het huisje van de pomp. tegen het blok aan gaat ie geloof ik los.
daarna komt er een vracht KVS uit, dus emmertje en doeken eronder.
slim is om onderaan de radiator de KVS alvast grotendeels weg te laten lopen.
nadat de pomp eruit is controleer je of de rubber seal niet is achter gebleven.

dan pak je de nieuwe, met nieuwe seal en die druk je erin. wel van te voren de rand in het blok vrij maken van KVS, anders sluit het niet lekker.

dan draai je de bouten handvast en leg je de riem erom heen, als het goed gaat staan de wielen nog op tijd.
span de riem op en controleer nogmaals of de de boel op tijd staat.
dus boven het putje met plastic pijl, en onder de streep met visje.

als ze goed staan moet je de pomp zover opspannen dat je de riem tussen de pomp en nokkenas met 2 vinger 90graden kan draaien.

lukt dit, kun je de pomp vastdraaien. controleer nogmaals de timing.
voor de zekerheid kun je de krukas voorzichtig rond draaien met de bougies eruit.
als het ineens zwaar gaat staat ie niet goed.

Dexter
05-03-2010, 19:02
Op het vliegwiel zit ook een merktegen, onder dat rubberen dopje op de bak.

Waterpomp moet je van het blok afdraaien om te ontspannen.

Rallyegek
05-03-2010, 22:41
Gewoon op alle tandwielen duidelijk aftekenen met een witte verfstift, dan de nieuwe riem er recht naast houden en alle markeringen overnemen en dan de riem er weer op.

Wel aftekenen op riem en tandwielen ;)

Scheelt je weer om eerst alles op tijd te zetten

Stijn
05-03-2010, 22:54
:rolleyes:

Rallyegek
05-03-2010, 22:56
:rolleyes:

Niet goed ? :D
Zo heb ik het nu al een keer of 10 gedaan bij me dieseltjes :D doen het nog steeds :cool:

Jel Golf 2 GTI
06-03-2010, 02:15
Gewoon op alle tandwielen duidelijk aftekenen met een witte verfstift, dan de nieuwe riem er recht naast houden en alle markeringen overnemen en dan de riem er weer op.

Wel aftekenen op riem en tandwielen ;)

Scheelt je weer om eerst alles op tijd te zetten

:D zo doe ik het ook altijd. Lekker makkelijk.

Ik maak bij diesels wel ff tandwiel van nokkenas los zodat deze een klein stukje terug springt en netjes op tijd komt te staan.

Grtz Jel

Dexter
06-03-2010, 19:56
Op tijd zetten is toch zo gepiept. Zeker bij een 1.3 NZ, heb die van mij ook half uit elkaar gehad maar zo'n simpele distributie als bij deze was ik nog niet tegen gekomen.

Geen aparte ontsteking of pomp die nog op tijd moet staan, alleen nokkenas en krukas en voila -> gaaaaaaaaaan!

indewarre
06-03-2010, 22:01
de volgende keer ga ik ook maar merktekens aanbrengen bij mijn gu motor was het een drama om de onsteking weer op tijd te krijgen. nz is idd wel iets makkelijker

Stijn
10-03-2010, 12:14
:D zo doe ik het ook altijd. Lekker makkelijk.

Ik maak bij diesels wel ff tandwiel van nokkenas los zodat deze een klein stukje terug springt en netjes op tijd komt te staan.

Grtz Jel

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: zucht...